eli olen ostamassa kyseistä cz-452-2e zkm 22 wmr asetta niin kun tuossa aselupahakemuksessa kysytään tietoja ampuma-aseesta niin kumpaan paikkaan laitan merkin pienoiskivääriin vai kiväriin.
ja laitanko kaliiberiin vain .22 vai 22 wmr.
22 wmr
8
3845
Vastaukset
- antze89
22 Wmr. luokitellaan piekkariksi.
- molempi käy
Jos olet varma että haluat nimenomaan magnumin niin voit merkitä kaliiperiksi '.22 WMR', mutta jos merkitset vain '.22' niin sillä luvalla voi ostaa lärränkin jos myöhemmin tulee katumapäälle.
Magnumia ei oikein kannata vaimentaa, se on huomattavasti meluisampi kuin '.22 LR'. Vaikka magnum onkin monipuolisempi metsästysase kuin '.22 LR' niin turhan vaatimattomilta sille sallitut riistaeläinlajit saattavat tuntua ellei ole juuri noiden lajien spesialisti. Se ei myöskään ole kovin hyvä valinta radalle. Nämä seikat mielestäni tekevät magnumista aika harvalle ampujalle sopivan aseen.
Hieno kaliiperi mielestäni sinänsä, mutta harvalle sopiva. - hyvä mutta kallis
Ei kai tossa muuta vikaa ole kun se että panokset maksaa suomessa saman verran kun 223rem paukut. Ja kuitenkin se on aika tehoton ja lentorata melko kaareva. Toki perus 22lr verrattuna tehokkaampi!
- 22wmr
Olen metsästynyt 6 vuotta metsäkanalintuja ja fasaaneja 22 wmr seskalla. peitteisessä maastossa ampumamatkan harvoin yluttävät 50 metriä, mutta 100 metrin pudotuslaukaukset eivät ole oleet harvinaisia nekään. upea kaliipeeri näin etelä hämeen rikkonaisilla metsästysalueilla ja aivan turhaan aliarvostettu.
Kaarevuudesta olen kuullut moneltakin "asiantuntijalta", vaan itse kokeneena en sellaista "ongelmaa" ole havainnut. - erityisen kaareva ole
Ballistiikka ei vaan riita tuolla luodilla yli sadan metrin matkoille..
Kokovaippaluodilla ei 22wmr aseella kannata metsastää..
Hyvällä puolivaippaluodilla magnumpiekkari on erinomainen ase linnustukseen haukkuvalta koiralta, sorsastukseen ja pienpetojen tappoon..
22wmr puolivaippa tappaa linnun 100 metrille paremmin kuin 308 win kokovaippa..
Eli teho riittää mutta osumatarkkuus ei yli 100m matkoille.. - Myös 22 magnumiin tykästynyt...
erityisen kaareva ole kirjoitti:
Ballistiikka ei vaan riita tuolla luodilla yli sadan metrin matkoille..
Kokovaippaluodilla ei 22wmr aseella kannata metsastää..
Hyvällä puolivaippaluodilla magnumpiekkari on erinomainen ase linnustukseen haukkuvalta koiralta, sorsastukseen ja pienpetojen tappoon..
22wmr puolivaippa tappaa linnun 100 metrille paremmin kuin 308 win kokovaippa..
Eli teho riittää mutta osumatarkkuus ei yli 100m matkoille..Olen ampunut riistaa 45m - 150m:n matkoilta ja aina on jänis,teeri(80m),fasaani tai metsähanhi(150m) jäänyt niille jalansijoilleen. Reikäpää tai lyijykärki on ollut kaikilla matkoilla erittäin tappava jopa liiankin.
Katkokärkiset kokovaipat Federal,CCI toimivat ihan hyvin ainakin supikoiralle niin miksei myös linnulle.
Siitä "kaarevasta" lentoradasta puheen ollen ostakaa Burris Quad kiikari, jossa on lentorataa vastaavat viivat.
Ainakin minulla Cz kiväärillä keskiviivan kun kohdistaa 100 metriin niin jokainen viivaväli on 25 metriä päättyen 200 metriin 9x suurennoksella.Käynniltään 100 metriin pidän alle 15 millin kasaa CCI JHP:llä yhtä hyvänä mitä olen ampunut 222 Sakon Vixenilläni samalle matkalle.Teeren koolla viivastossa voit arvioida matkan n. 10-15 metrin tarkkuudella ja se riittää osumaan. Tuulisellakin säällä yllätyksekseni osumat pysyivät pistoolitaulun mustassa 200m matkalla vaikka laskentaohjelman mukaan luodin pitäisi heittää sivusuunnassa huomattavasti enemmän.Parhaat kasat tuulisella säällä avoimella kentällä ovat olleet 40 -80 mm luokkaa 5 ls:lla.
On hyvä laittaa kohdistukortti aseen perään kiinni mistä näkee tuulen vaikutuksen eri patruunoilla, joka yllättäen ei muuten pidä paikkaansa kaikilla laskentaohjelmilla ja luodeilla.Harvoin muuten tuulee tasaisesti koko matkalla niin kuin ohjelmien laskelmissa.
Pidän 22 magnumia kaliiperina hyvänä pienillä metsästysalueilla(Etelä-Pohjanmaalla) missä pitää tietää minne ampuu kun taloja on siellä täällä. Samalla oppii myös arvioimaan matkoja ja tuulen vaikutusta luodin lentorataan ja riistallakin on mahdollisuus kun ohilaukaus ei haavoita. - 22 wmär
Myös 22 magnumiin tykästynyt... kirjoitti:
Olen ampunut riistaa 45m - 150m:n matkoilta ja aina on jänis,teeri(80m),fasaani tai metsähanhi(150m) jäänyt niille jalansijoilleen. Reikäpää tai lyijykärki on ollut kaikilla matkoilla erittäin tappava jopa liiankin.
Katkokärkiset kokovaipat Federal,CCI toimivat ihan hyvin ainakin supikoiralle niin miksei myös linnulle.
Siitä "kaarevasta" lentoradasta puheen ollen ostakaa Burris Quad kiikari, jossa on lentorataa vastaavat viivat.
Ainakin minulla Cz kiväärillä keskiviivan kun kohdistaa 100 metriin niin jokainen viivaväli on 25 metriä päättyen 200 metriin 9x suurennoksella.Käynniltään 100 metriin pidän alle 15 millin kasaa CCI JHP:llä yhtä hyvänä mitä olen ampunut 222 Sakon Vixenilläni samalle matkalle.Teeren koolla viivastossa voit arvioida matkan n. 10-15 metrin tarkkuudella ja se riittää osumaan. Tuulisellakin säällä yllätyksekseni osumat pysyivät pistoolitaulun mustassa 200m matkalla vaikka laskentaohjelman mukaan luodin pitäisi heittää sivusuunnassa huomattavasti enemmän.Parhaat kasat tuulisella säällä avoimella kentällä ovat olleet 40 -80 mm luokkaa 5 ls:lla.
On hyvä laittaa kohdistukortti aseen perään kiinni mistä näkee tuulen vaikutuksen eri patruunoilla, joka yllättäen ei muuten pidä paikkaansa kaikilla laskentaohjelmilla ja luodeilla.Harvoin muuten tuulee tasaisesti koko matkalla niin kuin ohjelmien laskelmissa.
Pidän 22 magnumia kaliiperina hyvänä pienillä metsästysalueilla(Etelä-Pohjanmaalla) missä pitää tietää minne ampuu kun taloja on siellä täällä. Samalla oppii myös arvioimaan matkoja ja tuulen vaikutusta luodin lentorataan ja riistallakin on mahdollisuus kun ohilaukaus ei haavoita.Tuo 150m menee taitojeni yli. Vaan kiitos erinpmaisesta palauttteesta.
- Amerigan
Juu olen metsästänyt wmr:llä useita vuosia, ja "haravoituani" patruunoita, olen löytänyt kyseiseen aseeseen hyvän luodin. Eli 2,6g luotia on pilvinpimein ja hyvääkin, mutta löysin 2,9g luodin joka muutti tulosta huomattavasti. Luoti on erittäin tarkka ja linnulla sen ittellekin todistin. Kannattaa kokeilla wmr:lle useampia patruunoita, tällöin seuloutuu hyvä ja tasapainoinen panos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418