Muurausohje

uuni

Tulipa mieleeni alkaa rakentaa vanhaan talooni leivinuuni.
Mistä saisin rakennusohjeen?
En ole koskaan aiemmin muurannut, mutta kaikenlaisesta muusta rakentamisesta on kokemusta reilu pari vuosikymmentä.
Uunikiveä olen hankkinut ja tarkoitus olisi itse tehdä sopivat palikat kulmurilla.
Uuni ei olisi mitenkään suuri, mutta kuitenkin siinä sopisi jotain paistamaankin.
Ei oikein varat sallisi tilata valmista uunia ja nyt työttömänä olisi aikaa rustata tuollainenkin.
Taitaa kirjasto olla ratkaisu tähän, vai miten?
Kiitos etukäteen.

9

13664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • junnu

      Optirocolla on teko-ohje : leivinuuni 2 84 , muistaakseni K-raudasta , 8 sivua . Siinä on kaikki , kerros kerrokselta ja tarvikeluettelo .
      Muuratut tulisijat , teko-ohjeet , julkaisija ? Tulisijatieto , 93 sivua , eri malleja ja siinäkin on kaikki .

    • MHJM

      Älä missään tapauksessa tee ite vaan ota tekijä

    • Muurari

      Palkkaa muurari, vältät monta harmia, etkä polta taloasi

      • uuni

        että miksi en sitä itse voisi tehdä, jos ohje on olemassa? Mikä siinä hommassa talon polttaisi?
        Tuntemani muurarit kun sattuu olemaan aika hyväpalkkaisia hemmoja, eli ei ole varaa palkata.
        Toisaalta minkä olen niiden hommaa seurannut niin ei se kaksiselta vaikuta. Kiukkuisia juoppoja monetkin tuppaa olemaan.
        Tai tietysti juoppoja on kiukuttelemassa joka ammattikunnassa, itseänikään unohtamatta...
        Kivikuorma tulee ensi viikolla ja siitä se sitten alkaa. Ohjeita on kyllä saapusalla kun olen niitä aktiivisesti metsästänyt.
        Kyllä minä jonkinlaisen uunin väsään, se on fakta.
        Hyvää Joulua.


      • Tein itse
        uuni kirjoitti:

        että miksi en sitä itse voisi tehdä, jos ohje on olemassa? Mikä siinä hommassa talon polttaisi?
        Tuntemani muurarit kun sattuu olemaan aika hyväpalkkaisia hemmoja, eli ei ole varaa palkata.
        Toisaalta minkä olen niiden hommaa seurannut niin ei se kaksiselta vaikuta. Kiukkuisia juoppoja monetkin tuppaa olemaan.
        Tai tietysti juoppoja on kiukuttelemassa joka ammattikunnassa, itseänikään unohtamatta...
        Kivikuorma tulee ensi viikolla ja siitä se sitten alkaa. Ohjeita on kyllä saapusalla kun olen niitä aktiivisesti metsästänyt.
        Kyllä minä jonkinlaisen uunin väsään, se on fakta.
        Hyvää Joulua.

        Pidä vaan hemmo pintasi :).
        Niin minullekin sanottiin kun kyselin voisinko tehdä takan itse että parempi kun annat ammattimiehen tehdä.Minä pidin sitä vapaa-ajan haasteena ja mielenkiintoisena paneutumisena muurarin vaativaan ammattiin.
        Kaupasta ostin kirjan jossa kerros kerrokselta opastettiin tekemään takka.Hattu muurattiin viikko sitten ja paperin savut meni hormin kautta ulos.Itseeni olen tyytyväinen :).

        Hyviä rieskavuosia !!!


      • no jos
        uuni kirjoitti:

        että miksi en sitä itse voisi tehdä, jos ohje on olemassa? Mikä siinä hommassa talon polttaisi?
        Tuntemani muurarit kun sattuu olemaan aika hyväpalkkaisia hemmoja, eli ei ole varaa palkata.
        Toisaalta minkä olen niiden hommaa seurannut niin ei se kaksiselta vaikuta. Kiukkuisia juoppoja monetkin tuppaa olemaan.
        Tai tietysti juoppoja on kiukuttelemassa joka ammattikunnassa, itseänikään unohtamatta...
        Kivikuorma tulee ensi viikolla ja siitä se sitten alkaa. Ohjeita on kyllä saapusalla kun olen niitä aktiivisesti metsästänyt.
        Kyllä minä jonkinlaisen uunin väsään, se on fakta.
        Hyvää Joulua.

        niin muista kastella tiilet. Tulee 60 %tiiviimpi muurauksesta.


      • KOKEILIJA--
        Tein itse kirjoitti:

        Pidä vaan hemmo pintasi :).
        Niin minullekin sanottiin kun kyselin voisinko tehdä takan itse että parempi kun annat ammattimiehen tehdä.Minä pidin sitä vapaa-ajan haasteena ja mielenkiintoisena paneutumisena muurarin vaativaan ammattiin.
        Kaupasta ostin kirjan jossa kerros kerrokselta opastettiin tekemään takka.Hattu muurattiin viikko sitten ja paperin savut meni hormin kautta ulos.Itseeni olen tyytyväinen :).

        Hyviä rieskavuosia !!!

        TEIN TAKAN ITSE 20-VUOTTA SITTEN..ILMAN OHJEITA JA HYVIN ON PELANNUT!


    • Tomppa

      Niin sen verran vaan että pyöristä kulmia hyvin ja slammaa kanavat pensselillä purseita ei saa jäädä muuten palokaasut pyörii vastapäivään ja tulee tukos, valumassalla kannattaa kansi väsätä, ja jos kuoren tekisit vaikka syrjä kivellä muuraamalla, ja sitten antiikkilaasti pintaan niin johan aurinkolaseja tarvitset `kun kauneus hohkaa silmiin`

      Ja onnea yritykseen.

      T. Ammattimuurari

    • Ammattimuurari55

      Itselläni meni 2-3 vuotta oppiessani kunnon uunin tekoon.Ja oppia tulee vieläkin vaikka olen tätä työtä 20 vuotta tehnyt.Teko ohjeita on paljon ja kaikista niistä puuttuu myös paljon niitä perusniksejä mitkä opitaan vain käytännön työssä.Mutta itselleen kun tekee niin omapahan on asiansa.Junkunlainenhan siitä varmasti tulee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe