Kaikki optikot ovat likinäköisiä, samoin useimmat silmälääkärit. Syy: kaukotaitteisuus tulee ilmi vasta ikänäön kynnyksellä.Harva lähtee opiskelemaan enää silmälääkäriksi tai optikoksi 40-60 vuoden iässä. Monet lähtevät lukemaan nuiorena siksi, että oma näkö on heikko eli ovat likinäköisiä. Edellä mainitusta syystä kaikki tekniikka ym. hoidot kehittyvät paljon hitaammin kaukotaitteisten kohdalla ja täyttä ymmärrystä tai empatiaa on testaajilta ja hoitajilta (siis optikoilta ja silmälääkäreiltä) turha odottaa. Olenko väärässä vai oikeassa ?
Optikot likinäköisiä
16
1864
Vastaukset
- ainakin
Aloin opiskelemaan optikoksi 23-vuotiaana ja edelleenkään en tarvitse laseja. Olen lähes emmetrooppi, hieman kaukotaitteisuuden puolella, mutta silmien omat reservit riittää korjaamaan virheen. Tosin kohta pitää laittaa lähilasit.
Eli siis lyhyesti, olet kyllä väärässä! Alan ammattilaiset osaa auttaa niin lähi- kuin kaukonäköisiä, riippumatta siitä ovatko he itse jompaa kumpaa. - ++++++
Minä olen kaukonäköinen ja ammattikuntaani kuuluvassa tuttavapiirissä löytyy silmäpareja joka lähtöön. Empatia taas on ihmisluonteesta kiinni, sillä ei ole mitään tekemistä ammatin eikä varsinkaan taittovirheen kanssa : ) Eli tällä kertaa veikkauksesi meni metsään.
- Kirjoittaja itse
En tarkoittanut yksin sitä empatiaa, lähinnä alan tekniikan kehitystä. Kaukotaitteisuutta ei edes ollessani nuori tai nuori aikuinen pystytty vielä mittaamaan. Silmät vaan väsyivät tarkassa lähityössä huomattavasti normaalinäköistä nopeammin, mutta syytähän ei tiedetty eikä pystytty testaamaan.Ikänäköisenä näkö heikkeni nopeasti ja paljon, siitäkään ei missään edes varoiteltu vielä etukäteen. Normaalinäköiset tarvitsivat "vaan lukulasit" ja minä monitehot. Kun hankin silmälasit, piilolaseja myytiin vain likinäköisille eli miinusmerkkisinä ja kun kyselin itselleni vastaavia, minulle väitettiin että on sula mahdottomuus teknisesti tehdä niitä kaukotaitteisille. jne. Eli uskon edelleenkin, että nimenoman alan kehittämistyö on huomattavasti helpompaa, kun tuntee ongelman tarkkaan itse. kaikki optikot joita itse tunnen ovat likitaitteisia ja ala alkaa yleensä kiinnostaa, kun on pakko käyttää jo nuorena laseja. Nytkin vielä ymmärretään paremin likinäkö ja ikänäkö, mutta ei sitä mitä merkitsee kun kaukonäköinen saavutta sen "ikänäön". Ei edes valmiita vahvoja lukulaseja ole kauppojen hyllyillä. Ei edes optikoilla varalaseiksi myydä. Arvot loppuvat yleensä 2,5:n , joissakin liikkeissä on 4:n asti. Ei ihme, että monet turvautuvat suurennuslaseihin.
Mainokset ilmoittavat kyllä "kaikilla vahvuuksilla". - +++++
Kirjoittaja itse kirjoitti:
En tarkoittanut yksin sitä empatiaa, lähinnä alan tekniikan kehitystä. Kaukotaitteisuutta ei edes ollessani nuori tai nuori aikuinen pystytty vielä mittaamaan. Silmät vaan väsyivät tarkassa lähityössä huomattavasti normaalinäköistä nopeammin, mutta syytähän ei tiedetty eikä pystytty testaamaan.Ikänäköisenä näkö heikkeni nopeasti ja paljon, siitäkään ei missään edes varoiteltu vielä etukäteen. Normaalinäköiset tarvitsivat "vaan lukulasit" ja minä monitehot. Kun hankin silmälasit, piilolaseja myytiin vain likinäköisille eli miinusmerkkisinä ja kun kyselin itselleni vastaavia, minulle väitettiin että on sula mahdottomuus teknisesti tehdä niitä kaukotaitteisille. jne. Eli uskon edelleenkin, että nimenoman alan kehittämistyö on huomattavasti helpompaa, kun tuntee ongelman tarkkaan itse. kaikki optikot joita itse tunnen ovat likitaitteisia ja ala alkaa yleensä kiinnostaa, kun on pakko käyttää jo nuorena laseja. Nytkin vielä ymmärretään paremin likinäkö ja ikänäkö, mutta ei sitä mitä merkitsee kun kaukonäköinen saavutta sen "ikänäön". Ei edes valmiita vahvoja lukulaseja ole kauppojen hyllyillä. Ei edes optikoilla varalaseiksi myydä. Arvot loppuvat yleensä 2,5:n , joissakin liikkeissä on 4:n asti. Ei ihme, että monet turvautuvat suurennuslaseihin.
Mainokset ilmoittavat kyllä "kaikilla vahvuuksilla".Mulla on todettu / mitattu kaukotaitteisuus ekan kerran vuonna 1976 enkä taatusti ole ensimmäistä sukupolvea plussalaseineni. Milloin sinä olet mahtanut olla nuori tai nuori aikuinen, jos tuota ei vielä osattu todeta ?
Yksi syy miksi plussan puolella piilarivalikoimaa on paljon vähemmän on tietysti kysyntä. Miinuspuolella niiden myynti on huomattavasti suurempaa, joten toki piilolinssitehtaat satsaavat enemmän sille puolelle. Mutta on pluspuolen piilareitakin ollut jo iät ajat.
Ja mitä tulee noihin valmislaseihin, niiden valmistuksessa alkaa tuo 4.0 olla maksimi siksi, että siitä vahvemmat pitäisi jo tehdä ohennetusta materiaalista ja silloin hinta ei kiinnostaisi enää kuluttajia. Ja noissa suuremmissa vahvuuksissa silmäterävälilä alkaa olla huomattavasti enemmän vaikutusta näkömukavuuteeen eli vakiomitoitetut valmislasit toimisivat vain niillä, joilla silmien pd-mitta on lähellä valmislasien mitoitusta. Suurennuslasi onkin monelle erinomainen apu. - Kirjoittaja ihan itse
+++++ kirjoitti:
Mulla on todettu / mitattu kaukotaitteisuus ekan kerran vuonna 1976 enkä taatusti ole ensimmäistä sukupolvea plussalaseineni. Milloin sinä olet mahtanut olla nuori tai nuori aikuinen, jos tuota ei vielä osattu todeta ?
Yksi syy miksi plussan puolella piilarivalikoimaa on paljon vähemmän on tietysti kysyntä. Miinuspuolella niiden myynti on huomattavasti suurempaa, joten toki piilolinssitehtaat satsaavat enemmän sille puolelle. Mutta on pluspuolen piilareitakin ollut jo iät ajat.
Ja mitä tulee noihin valmislaseihin, niiden valmistuksessa alkaa tuo 4.0 olla maksimi siksi, että siitä vahvemmat pitäisi jo tehdä ohennetusta materiaalista ja silloin hinta ei kiinnostaisi enää kuluttajia. Ja noissa suuremmissa vahvuuksissa silmäterävälilä alkaa olla huomattavasti enemmän vaikutusta näkömukavuuteeen eli vakiomitoitetut valmislasit toimisivat vain niillä, joilla silmien pd-mitta on lähellä valmislasien mitoitusta. Suurennuslasi onkin monelle erinomainen apu.Kyllä pluslaseja on myyty, mutta henkilön kaukotaitteisuutta ei ole kyetty mittamaan ennen silmien mukautumiskyvyn heikkenemistä. Eikä oikein vieläkään. Likinäköisyys johtuu silmämunan pituudesta ja tulee ilmi sitten kun silmä kasvaa normaalia silmää pidemmäksi.Sitä vikaa ei mykiö pysty korjaamaan Kaukotaitteisuus taas johtuu siitä, että silmämuna on liian lyhyt ja se on sitä alusta asti eli syntymästä. (ellei jokin tauti tai tapaturma ole muuttanut silmää).
Mykiö pystyy supistamalla korjaaman kaukonäköisen taittovikaa, mutta rasittuu jatkuvasti riippuen kaukotaitteisuuden suuruudesta. Kouluissakin testattiin vielä 60-luvulla vain näkeekö taululle, eli kykyä nähdä kauas. Missähän maailmassa kommentoija on elänyt? Piilolaseja ei ollut plussana vielä 1991, ainakaan Suomessa. Likinäköiset ystäväni käyttivät niitä kymmeniä vuosia, ennen kuin ensimmäiset plussat tulivat Suoemssa markkinoille. Ensimmäinen piilolasikokeiluni (kovilla linsseillä) oli 95 ja olin ensimmäisten kokeilijoiden joukossa. (resepti tallella). - Optikko 62
Kirjoittaja ihan itse kirjoitti:
Kyllä pluslaseja on myyty, mutta henkilön kaukotaitteisuutta ei ole kyetty mittamaan ennen silmien mukautumiskyvyn heikkenemistä. Eikä oikein vieläkään. Likinäköisyys johtuu silmämunan pituudesta ja tulee ilmi sitten kun silmä kasvaa normaalia silmää pidemmäksi.Sitä vikaa ei mykiö pysty korjaamaan Kaukotaitteisuus taas johtuu siitä, että silmämuna on liian lyhyt ja se on sitä alusta asti eli syntymästä. (ellei jokin tauti tai tapaturma ole muuttanut silmää).
Mykiö pystyy supistamalla korjaaman kaukonäköisen taittovikaa, mutta rasittuu jatkuvasti riippuen kaukotaitteisuuden suuruudesta. Kouluissakin testattiin vielä 60-luvulla vain näkeekö taululle, eli kykyä nähdä kauas. Missähän maailmassa kommentoija on elänyt? Piilolaseja ei ollut plussana vielä 1991, ainakaan Suomessa. Likinäköiset ystäväni käyttivät niitä kymmeniä vuosia, ennen kuin ensimmäiset plussat tulivat Suoemssa markkinoille. Ensimmäinen piilolasikokeiluni (kovilla linsseillä) oli 95 ja olin ensimmäisten kokeilijoiden joukossa. (resepti tallella).En tiedä mistä faktasi ovat peräisin.Kaukotaitteisuus voidaan mitata kuten likitaitteisuuskin.
Itse olen kaukotaitteinen ja ensimmäiset piilarit sain v.1980.Koviin piilareihin siirryin v.1992. - aksiaalisesta...
Kirjoittaja ihan itse kirjoitti:
Kyllä pluslaseja on myyty, mutta henkilön kaukotaitteisuutta ei ole kyetty mittamaan ennen silmien mukautumiskyvyn heikkenemistä. Eikä oikein vieläkään. Likinäköisyys johtuu silmämunan pituudesta ja tulee ilmi sitten kun silmä kasvaa normaalia silmää pidemmäksi.Sitä vikaa ei mykiö pysty korjaamaan Kaukotaitteisuus taas johtuu siitä, että silmämuna on liian lyhyt ja se on sitä alusta asti eli syntymästä. (ellei jokin tauti tai tapaturma ole muuttanut silmää).
Mykiö pystyy supistamalla korjaaman kaukonäköisen taittovikaa, mutta rasittuu jatkuvasti riippuen kaukotaitteisuuden suuruudesta. Kouluissakin testattiin vielä 60-luvulla vain näkeekö taululle, eli kykyä nähdä kauas. Missähän maailmassa kommentoija on elänyt? Piilolaseja ei ollut plussana vielä 1991, ainakaan Suomessa. Likinäköiset ystäväni käyttivät niitä kymmeniä vuosia, ennen kuin ensimmäiset plussat tulivat Suoemssa markkinoille. Ensimmäinen piilolasikokeiluni (kovilla linsseillä) oli 95 ja olin ensimmäisten kokeilijoiden joukossa. (resepti tallella).Kerro refraktiivisesta myös ihan itse.
- Miten mitattiin?
Optikko 62 kirjoitti:
En tiedä mistä faktasi ovat peräisin.Kaukotaitteisuus voidaan mitata kuten likitaitteisuuskin.
Itse olen kaukotaitteinen ja ensimmäiset piilarit sain v.1980.Koviin piilareihin siirryin v.1992.Haluan tietää miten silmämunasi lyhyys mitattiin?
Sait kaiketi lasit, sitten kun sinun mykiösi ei enää kyennyt korjaamaan taittovikaa!!!
Kaukotaitteinen silmä ei ole silti normaalin väärtti vaikka sillä näkee vielä normaalisti. Kaukotaitteinen silmä näkee nuorena bussit kaukaa, mutta rasittuu lähityössä. Sitä rasitusta ei kyetä mittaamaan. Lasit määrätään vasta kun silmä lopettaa "ylityöt".TÄÄ ON JUURI SITÄ MITÄ EI yleensä YMMÄRETÄ VIELÄKÄÄN.Edes alalla työtä tekevät ammattilaiset. Silmän lihas (mykiön lihakset) on kovalla koetuksella jatkuvasti lähityössä.
Itselläni on nyt toinen silmä erilainen kuin toinen (käytän muunettuja lukuja) oikea 5 ja vasen 6. Onko oikea silmä
ollut alusta asti normaalimman kokoinen ja erot ovat pysyviä vai jaksaako oikean silmän mykiö vielä supistaa vasenta paremmin ja tarkentaa eri etäisyyksille ja lopullinen arvo on se 6 mikä vasemmallakin silmällä on. Vai muuttuuko molempien silmien arvot lisää plusalle? Kuka mittaa ja miten? (virhehän on kaiken aikaa olemassa ja se sama)
Ja siihen toiseen asiaan, ainakin tunnettu optikkoliike väitti minulle 90-luvulla, että piilolaseja ei tehdä plussana, ainakaan niitä ei myyty. Ehkä niitä tehtiin erikoistyönä yksilöityinä silmäleikkauksien jälkeen, mutta ei niitä ollut vapaasti ostettavissa ja soviteltavissa. Minulle väitettiin, että kaukotaitteinen ei hyödy edes niistä. - valaista
Miten mitattiin? kirjoitti:
Haluan tietää miten silmämunasi lyhyys mitattiin?
Sait kaiketi lasit, sitten kun sinun mykiösi ei enää kyennyt korjaamaan taittovikaa!!!
Kaukotaitteinen silmä ei ole silti normaalin väärtti vaikka sillä näkee vielä normaalisti. Kaukotaitteinen silmä näkee nuorena bussit kaukaa, mutta rasittuu lähityössä. Sitä rasitusta ei kyetä mittaamaan. Lasit määrätään vasta kun silmä lopettaa "ylityöt".TÄÄ ON JUURI SITÄ MITÄ EI yleensä YMMÄRETÄ VIELÄKÄÄN.Edes alalla työtä tekevät ammattilaiset. Silmän lihas (mykiön lihakset) on kovalla koetuksella jatkuvasti lähityössä.
Itselläni on nyt toinen silmä erilainen kuin toinen (käytän muunettuja lukuja) oikea 5 ja vasen 6. Onko oikea silmä
ollut alusta asti normaalimman kokoinen ja erot ovat pysyviä vai jaksaako oikean silmän mykiö vielä supistaa vasenta paremmin ja tarkentaa eri etäisyyksille ja lopullinen arvo on se 6 mikä vasemmallakin silmällä on. Vai muuttuuko molempien silmien arvot lisää plusalle? Kuka mittaa ja miten? (virhehän on kaiken aikaa olemassa ja se sama)
Ja siihen toiseen asiaan, ainakin tunnettu optikkoliike väitti minulle 90-luvulla, että piilolaseja ei tehdä plussana, ainakaan niitä ei myyty. Ehkä niitä tehtiin erikoistyönä yksilöityinä silmäleikkauksien jälkeen, mutta ei niitä ollut vapaasti ostettavissa ja soviteltavissa. Minulle väitettiin, että kaukotaitteinen ei hyödy edes niistä.kuinka optikot mittaavat likitaitteisen ihmisen silmämunan pituuden? Kun tunnut jotain tästä asiasta tietävän :)
- optikko 62
valaista kirjoitti:
kuinka optikot mittaavat likitaitteisen ihmisen silmämunan pituuden? Kun tunnut jotain tästä asiasta tietävän :)
Mitään mittaustapaa silmän pituuden määrittämiseksi ei optikoilla ole.
Nuori ihminen kompensoi kaukotaitteisuuden mukauttamalla mykiön taittovoimaa.
Kaukotaitteisuuden suuruus voidaan todeta käyttämällä mukauttamiskykyä lamaannuttavia tippoja
(syklorefraktio).
Kaukotaitteisuus voi johtua myös hyvin loivasta sarveiskalvosta. - Aiheesta keskustelija
optikko 62 kirjoitti:
Mitään mittaustapaa silmän pituuden määrittämiseksi ei optikoilla ole.
Nuori ihminen kompensoi kaukotaitteisuuden mukauttamalla mykiön taittovoimaa.
Kaukotaitteisuuden suuruus voidaan todeta käyttämällä mukauttamiskykyä lamaannuttavia tippoja
(syklorefraktio).
Kaukotaitteisuus voi johtua myös hyvin loivasta sarveiskalvosta.Eikö lamauttaminen kuulu silmälääkärin tehtäviin, eikä optikon, vai saako optikkokin käyttää lamauttavia tippoja?
- Mittaville
Miten mitattiin? kirjoitti:
Haluan tietää miten silmämunasi lyhyys mitattiin?
Ja siihen toiseen asiaan, ainakin tunnettu optikkoliike väitti minulle 90-luvulla, että piilolaseja ei tehdä plussana, ainakaan niitä ei myyty. Ehkä niitä tehtiin erikoistyönä yksilöityinä silmäleikkauksien jälkeen, mutta ei niitä ollut vapaasti ostettavissa ja soviteltavissa. Minulle väitettiin, että kaukotaitteinen ei hyödy edes niistä.Mitä ihmeen väliä silmämunan pituudella on lasikorjauksien suhteen? Herra nimeltä E.J Tron mittaili mauserilla kuolleiden, normaalinäköisten eli emmetrooppien silmiä. Muilla mittavälineillä elävien. Löysi munista, ei omistaan, varsin mielenkiintoisen havainnon.
Normaalitaittoisen silmän voimakkuus oli välillä 57,74 -72,10 dioptriaa. Pituusmitta välillä 20,46mm - 25,45mm. Sarveiskalvovoimakkuus välillä 37 - 48 dioptriaa. Mykiövoimakkuuden vaihdellessa välillä 20,19 - 34.09 D.
Mitä helvetin väliä sillä silmämunan pituudella on. Kysyn vaan. Koko ei ratkaise, sen todistaa tutkimukset. Pääasia on että näkömukavuus on kohdallaan. - Itkeäkkö vai...
Mittaville kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä silmämunan pituudella on lasikorjauksien suhteen? Herra nimeltä E.J Tron mittaili mauserilla kuolleiden, normaalinäköisten eli emmetrooppien silmiä. Muilla mittavälineillä elävien. Löysi munista, ei omistaan, varsin mielenkiintoisen havainnon.
Normaalitaittoisen silmän voimakkuus oli välillä 57,74 -72,10 dioptriaa. Pituusmitta välillä 20,46mm - 25,45mm. Sarveiskalvovoimakkuus välillä 37 - 48 dioptriaa. Mykiövoimakkuuden vaihdellessa välillä 20,19 - 34.09 D.
Mitä helvetin väliä sillä silmämunan pituudella on. Kysyn vaan. Koko ei ratkaise, sen todistaa tutkimukset. Pääasia on että näkömukavuus on kohdallaan.Kirjoittelu alkoi oletuksesta että likinäköiset ja normaalinäköiset optikot eivät tunne empatiaa kaukotaitteisia potilaita kohtaan.Empatia ei ole sama asia kuin sympatia vaan tarkoittaa myötäeläytymiskykyä. Likinäköisen silmä kasvaa ylipitkäksi murrosiässä ja vaatii aina tehokkaammat lasit kasvaessaan ,(voidaan tarkkaan testata joka vaiheessa), taittovika voidaan korjata miinuslaseilla. Liian lyhyt silmämuna eli kaukotaitteisuus oireilee väsymisenä, kaksoiskuvina mikreeninä, päänsärkynä jne., koska sitä ei ylleensä todeta ennen keski-ikää ihminen kärsii vuosia koulu, opinnot, tarkka työ jne. suorituskyky on alempi kuin normaalinäköisen, vaikka mykiö korjaakin vikaa näkötesteissä, (mykiö joutuu korjaamaan sitä jatkuvasti liian paljon) Eli vaihtamalla linssejä potilaan nenälle, ei vika löydy samoin kuin likinäkö tulee ilmi, ellei linssejä testata hyvin rasittuneella ihmisellä.
Arvot vaihtelevat usein päivittäin .Suoraan sanoen OTTAA JOSKUS PÄÄHÄN kun kaikki mainoksetkin ovat lähinnä likitaitteisille. Hehän tarvitsevat ulkonäön korjaukseen kahdet erilaiset lasit. Itse ottaisin mieluimmin samalla hinnalla syväterävät ja monitehot, mutta vaatimattomilla sangoilla. ME MAKSETAAN muiden muotivaihtelutkin. - Mittaville
Itkeäkkö vai... kirjoitti:
Kirjoittelu alkoi oletuksesta että likinäköiset ja normaalinäköiset optikot eivät tunne empatiaa kaukotaitteisia potilaita kohtaan.Empatia ei ole sama asia kuin sympatia vaan tarkoittaa myötäeläytymiskykyä. Likinäköisen silmä kasvaa ylipitkäksi murrosiässä ja vaatii aina tehokkaammat lasit kasvaessaan ,(voidaan tarkkaan testata joka vaiheessa), taittovika voidaan korjata miinuslaseilla. Liian lyhyt silmämuna eli kaukotaitteisuus oireilee väsymisenä, kaksoiskuvina mikreeninä, päänsärkynä jne., koska sitä ei ylleensä todeta ennen keski-ikää ihminen kärsii vuosia koulu, opinnot, tarkka työ jne. suorituskyky on alempi kuin normaalinäköisen, vaikka mykiö korjaakin vikaa näkötesteissä, (mykiö joutuu korjaamaan sitä jatkuvasti liian paljon) Eli vaihtamalla linssejä potilaan nenälle, ei vika löydy samoin kuin likinäkö tulee ilmi, ellei linssejä testata hyvin rasittuneella ihmisellä.
Arvot vaihtelevat usein päivittäin .Suoraan sanoen OTTAA JOSKUS PÄÄHÄN kun kaikki mainoksetkin ovat lähinnä likitaitteisille. Hehän tarvitsevat ulkonäön korjaukseen kahdet erilaiset lasit. Itse ottaisin mieluimmin samalla hinnalla syväterävät ja monitehot, mutta vaatimattomilla sangoilla. ME MAKSETAAN muiden muotivaihtelutkin.Optikolla on käytössään kaikki maailman silmälasit näöntarkastusyksikössään. Myös ammattitaito. Jokainen laillistettu on saanut koulutuksen ns. sumutustekniikkaan jolla pitkätaittoisuus löytyy piirulleen. Iästä riippumatta. Optikolla on käytössään härveli nimeltään skiaskooppi, myös retinoskoopiksi kutsuttu. Tällä pikku taskulapulla piilevätkin pitkätaittoisuudet saadaan helposti selville. Ilman tippa-Iitana olemista. Eri asia on, voidaanko kaikki kerralla korjata. Tätä toki asiakas toivoo, mutta eipä kannata koko purkkia lääkkeitä syödä kerralla. Saattaa tulla vatsanpuruja. Henkilöllä saattaa olla piilevänä plussaa kolme-neljä Dpt.
Korjaappa tuo niin asiakas on persiillään myymälän lattialla.
Ollos huoleton, veli valveell´on. Näöntarkastuksessa optikolla ilmenee silmän virhetaittoisuudet. Eri asia on, hakeutuuko oireilevat henkilöt siihen vai ei.
Usein käynti optikolla riittää...
-Jotkut käyvät useammankin kerran! :) - Tarkkailija..
Mittaville kirjoitti:
Optikolla on käytössään kaikki maailman silmälasit näöntarkastusyksikössään. Myös ammattitaito. Jokainen laillistettu on saanut koulutuksen ns. sumutustekniikkaan jolla pitkätaittoisuus löytyy piirulleen. Iästä riippumatta. Optikolla on käytössään härveli nimeltään skiaskooppi, myös retinoskoopiksi kutsuttu. Tällä pikku taskulapulla piilevätkin pitkätaittoisuudet saadaan helposti selville. Ilman tippa-Iitana olemista. Eri asia on, voidaanko kaikki kerralla korjata. Tätä toki asiakas toivoo, mutta eipä kannata koko purkkia lääkkeitä syödä kerralla. Saattaa tulla vatsanpuruja. Henkilöllä saattaa olla piilevänä plussaa kolme-neljä Dpt.
Ollos huoleton, veli valveell´on. Näöntarkastuksessa optikolla ilmenee silmän virhetaittoisuudet. Eri asia on, hakeutuuko oireilevat henkilöt siihen vai ei.
-Jotkut käyvät useammankin kerran! :)Kellä on kellä ei, ketkä käyttävät , ketkä eivät.
ja kuinka kauan on ollut käytössä. Kysehän oli tai keskustelun aihe myös siitä, että aina likitaitteisuus ja sen hoito ja mittaus on ollut askeleen pari edellä vastaavasta kaukotaitteisuuden ymmärryksestä ja hoidosta. Myös ollut alusta asti helpommin todettavissa. Myös optikot ovat yksilöitä, ei voida puhua kaikista alan amattilaisista saman otsikon alla.
Koulutus ei myöskään takaa että kaikki alan opiskelijat ymmärtää kaiken lukemansa. Näin on valitettvasti joka alalla. - Aikaisempaa mallia
Mittaville kirjoitti:
Optikolla on käytössään kaikki maailman silmälasit näöntarkastusyksikössään. Myös ammattitaito. Jokainen laillistettu on saanut koulutuksen ns. sumutustekniikkaan jolla pitkätaittoisuus löytyy piirulleen. Iästä riippumatta. Optikolla on käytössään härveli nimeltään skiaskooppi, myös retinoskoopiksi kutsuttu. Tällä pikku taskulapulla piilevätkin pitkätaittoisuudet saadaan helposti selville. Ilman tippa-Iitana olemista. Eri asia on, voidaanko kaikki kerralla korjata. Tätä toki asiakas toivoo, mutta eipä kannata koko purkkia lääkkeitä syödä kerralla. Saattaa tulla vatsanpuruja. Henkilöllä saattaa olla piilevänä plussaa kolme-neljä Dpt.
-Jotkut käyvät useammankin kerran! :)Kyllä kai nyt on käytössä monenlaisia laitteita, eri asia on kuinka ne hallitaan. On tietysti totta, että kun mykiö vielä toimii hyvin, ei suurtakaan vikaa voi korjata vahvoilla laseilla, mutta lukulasit saisivat olla käytössä tarkkaa työtä tekevillä jo aikaisemmin ennen ikänäköä ja nykyisin näyttöpäätelasit myös tarvitseville. Tein tarkkaa piirtämistyötä silloisessa ammatissani joskus nuoruudessani ja sain "armosta" ko lasit, mutta niiden tarvetta epäiltiin. Lasien käyttö ei muutenkaan ollut muodissa tuohon aikaan, joten en kehdannut käyttää niitä. Kouluaikana haaveilin arkitehdin alasta, mutta kun kuvaamataidon tunnilla piirsimme vanhan arvokkaan ja koukerokoristeisen "Jugend" talon jäljentämällä mallista, aloin nähdä vain 1/3 kuvasta ja loput salamoi. Näitä mikreenikohtauksia on tullut jo melko pitkän elämäni aikana jälkeen päin vain kolme mutta täysin tyypillisiä ja aina samanakaltaisissa tilanteissa , mutta arkitehdin ammatti jäi haaveeksi. Pidän nyt ko. oireisiin syyllisenä kaukotaiteitteisuuttani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803