lapsi vielä vanhemmalla iällä

..............

Heippa suurperheelliset. Olen kahden lapsen äiti, ikää on 39 vuotta. Olen päättänyt että haluan vielä yrittää raskautta, haluaisimme vielä kovasti iltatähteä..miksi kirjoitan tänne? Omat sukulaiseni ovat täysin tyrmänneet tämän ajatukseni, sisko ja äiti haukkunut pystyyn, kaikki ovat sitä mieltä että olen aivan liian vanha, en ajattele lapsen parasta, jos siis mahdollisesti vielä saisin lapsen..Tiedän, että täältä löytyy varmastikin vanhemmallakin iällä vielä lapsen saaneita. Lisäksi sukulaiseni ovat ehdottomasti sitä mieltä, että minä en tule jaksamaan! He suorastaan toivovat sitä, eiks olekin ihania sukulaisia minulla ?!
Omasta mielestäni en nyt vielä niin kovin vanha ole....

32

2607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamaliini

      Itse olin 39v. kun sain kuopukseni, joka on 8. lapseni. Nyt hänkin on jo 9 vuotias.Ja mielestäni olen hyvin jaksanut, kyllähän se tietysti vähän eri asia oli kun esikoista saadessani 25-vuotiaana.
      Kieltämättä kun ikää tulee yövalvomiset ovat vaikeampia, mutta myös vanhemmiten osaa ottaa asiat rennommin.
      Sinähän se lapsen teet jos vielä haluat niin miksei, monet tekevät ensimmäisiään tuossa iässä. Ystävättäreni sai ensimmäisen 40v. ja kolmantensa 46v. ja hyvin on hänkin jaksanut.
      Mitäs mieltä miehesi on kun puhuit yksikössä jos hänkin on samaa mieltä niin siitä vaan ja onhan niistä isommista sisaruksistakin apua.
      Tehän sitä perhettänne luotsaatte ja olette oman elänne tuntijoita ja itse tiedätte jaksamisenne.

    • lapsen kannalta

      Mitä vanhempana saa lapsen, sitä nuorempana tästä lapsesta tulee orpo (tarkoitan vanhuutta.)



      Minulla oli tuo mielessä kun päätin, että 35-vuoden jälkeen en enää lapsia halua.

      • aja autoa

        tai kävele kadulla:) Alkuperäiselle tiedoksi: MITÄ TAHANSA VOI SATTUA MILLOIN TAHANSA eli lapsesta voi tulla orpo, vaikka äiti / isä olisi nuoriakin. Tottakai voit hankkia vielä lapsen, jos vaan onnistutte! Tsemppiä!


      • -----

        Olet ilmeisesti keskivertoa lyhytikäisempää sukua.


      • Inkeri70

        Aika harvalla sitä nyt kuitenkaan lasta suunnitellessa kuolema mieleen tulee. Isäni on 80-vuotias, hän hankki ensimmäisen lapsensa 34-vuotiaana, minä olin samanikäisenä saanut jo kolme. Äitini taas kuoli kuusikymppisenä, kun minä olin reilu parikymppinen. Mistä sitä näitä elämänkuvioita etukäteen tietää, ei ihmisen suunnitelmat paljoa paina eikä välttämättä kaikki mene niinkuin haluaa. Jos lapsia on useampia, heillä on sitten turvaa toisistaan, kun vanhemmista aika jättää.

        Sinä teit oman ratkaisusi, toivottavasti sait toivomasi lapset ajoissa oman aikataulusi mukaan.


    • iäkäs

      ekan lapseni sain hieman yli vuosi sitten ja nyt odotan toista olen 39 v

    • kun olin 39 ja kahdeksannen kun olin 41.
      Iltatähteä vielä toivoisimme. (Olen nyt 43)

      Itse en huomaa mitään merkittävää eroa jaksamisessa siihen kun parinkymmenen tienoilla sain vanhimmat lapseni. Muutoin tämä kyllä on rennompaa. Vähemmän suorituskeskeistä, sanoisin.

      • Miina I

        Miksi nimimerkissäsi on tuo numero 50, joka johtaa harhaan? Kaikki luulevat, että olet syntynyt vuonna 50 tai olet nyt 50 vuotias.


      • Miina I kirjoitti:

        Miksi nimimerkissäsi on tuo numero 50, joka johtaa harhaan? Kaikki luulevat, että olet syntynyt vuonna 50 tai olet nyt 50 vuotias.

        Minä olin pitkään nimimerkillä satu40, mutta jossain vaiheessa se alkoi tuntua hämäävälle. Koska satu-syntymävuoteni-nimimerkki oli varattu, otin sitten tämän. Ajattelin että tämä kelpaa sitten 10 vuotta eteenpäin...


      • lihavuus
        satu50 kirjoitti:

        Minä olin pitkään nimimerkillä satu40, mutta jossain vaiheessa se alkoi tuntua hämäävälle. Koska satu-syntymävuoteni-nimimerkki oli varattu, otin sitten tämän. Ajattelin että tämä kelpaa sitten 10 vuotta eteenpäin...

        tuo kyllä ulkonäöllisesti ikävuosia rutkasti lisää.


      • Miina I
        lihavuus kirjoitti:

        tuo kyllä ulkonäöllisesti ikävuosia rutkasti lisää.

        on kyllä vähän pulskana ikäistään nuoremman näköinen. Ei rypyt näy. Nuori lihava taas näyttää usein keski-ikäiseltä tantalta.

        Normaalipainoisella, hyväkuntoisella keski-ikäisellä on paremmat edellytykset olla raskaana ja synnyttää kuin nuorella liikalihavalla.


      • Blondimami

        Selilen näitä kesusteluja tääällä:) tsemmppiä Satu olen 42 ja odotan 11 lasta meidän pientä iltatähteä onnea yritykseen


    • Miina I

      Itse synnytin kaksi nuorimmaistani nelikymppisenä, toisiksi nuorimman 40 vuotiaana ja nuorimmaisen 46 vuotiaana, ja hyvin meni.

      Kätilöopiston sairaalaassa eräs lääkäri kertoi, että heidän ennätyksensä on 51 vuotias ensisynnyttäjä. Miksi 39 vuotias olisi vanha synnyttäjä, kun kerran yli viisikymppisetkin vielä synnyttävät? Jos terveytesi on hyvä, niin voit aivan hyvin hankkia kaipaamasi iltatähden.

    • mie vaan..

      Kun sitä iltatähteä alka aharkita niin kannattaa pitää mielessä että aina ei saa mitä tilaa. Eli kuten tiedät on riski saada ei-terve lapsi iässäsi huomattavasti suurempi kuin nuorempana. Toisaalta sikiöseuranta on tarkempaa joten viat ja vammat huomataan paremmin myös. Tämä on silti asia joka kannattaa miettiä ja työstää eikä vain ajatella että nyt hankkimaan kiva pikku taapero!

      Toisaalta jos kaikki menee niin kuin parhain päin olisi suotavaa niin ethän ole edes eläkkeellä kun lapsi jo on maailmalla! Oma isäni oli nelikymmpinen kun synnyin eikä se ollut ikä eikä mikään eikä äitikään nyt niin kamalan paljon nuorempi. Se oli mun elämää ja voitti joidenkin teinivanhempien lasten elämän mennen tullen. Ja vaikka ei kärjistä noin paljoa niin ei se ole iästä kiinni vaan ihmisestä!

      Mä mietin tuossa taannoin kun se neljänkympin pyykki tuli vastaan tuota lisääntymistäkin. Suvussa on varsinkin miehen puolella päälle nelikymppisiä lisääntyjiä paljonkin syystä tai toisesta. Tuntui hetken kivalta ajatella, että olisi sellainen nyytti taas hoidettavana ja nuuhkittavana. Sitten iski realiteetit eli mukavuus; yövalvomiset, hoitoon viennit, kuivaksi opettelu jne. Juuri kun nuorin on omatoiminen ja huoleton niin kaikkiko alusta? NO ei tosiaan!!

      Samalla työstin sitäkin, että tässä alkaa alkupäästä väki siirtyä omilleen vähitellen ja tupa tyhjenee. Muutaman vuoden kuluttu akotona on kaksi ja siitä toinen mokom alisää niin yksi. Raha aon enemmän ja aikaa on paljon enemmän käyttää mihin tahtoo.

      Mulla meni siis mukavuus ohi lapsentekotarpeen ja kirkkaasti! Kertaakaan en silti oikeasti pohtinut jaksaako vai ei. Pakkohan se on jaksaa joten sitä on turha miettiä. Ja jos parikymppisenä oli ihan rättipoikki valvottuaan vauvan kanssa vaikka juuri vähän ennen jaksoi bilettää läpi yön niin oliko se ihme jos se puoli tökki sitten kolmekymppisenä?

      Tee niin kuin hyvältä tuntuu ja anna muiden olla. Miksi edes pohtia asiaa ääneen muille? Lapset on jokaisen yksityisasia ja kun iloisesta perhetapahtumasta ilmoittaa niin silloin ehtii vielä taivastella ihan riittämiin.

      Onnea vaan yritykselle ja jaksamisia! Meikä aikoo nukkua yönsä..

    • ottaa vaikka

      koira. ajattele, jos saat 40 vuotiaana lapsen, olet 60 kun hän on 20.
      Ei kuulosta kovin kivalta.
      Itse en voisi kuvitellakaan enää hankkivani lasta, olen 35 vuotias.
      Jotenkin naurettavaa, että vanhat mammat alkaa vääntää lapsia.
      Suosittelen sitä koiran hankkimista.
      Elämässä on muutakin kuin lapset!
      kai sinäkin haluat nauttia elämästä myös ilman lapsia?
      Sinulla on mahdollisuus siihen, kun jätät vauvojen teon nuoremmille :)

      • Miina !

        En näyttänyt yhtään sen vanhemmalta kuin yli 15 vuotta nuoremmat äidit, kun olin Kättärillä kuopusta hakemassa.

        Täytän ensi vuonna 60 ja kuopus täyttää 14. Lapsenlapsia meillä on kolme. Kuopuksestani tuli 10-vuotiaana eno. Ei nykyään kuusikymppinen ole vielä vanha eikä moni seitsemänkymppinenkään.


      • etu...............
        Miina ! kirjoitti:

        En näyttänyt yhtään sen vanhemmalta kuin yli 15 vuotta nuoremmat äidit, kun olin Kättärillä kuopusta hakemassa.

        Täytän ensi vuonna 60 ja kuopus täyttää 14. Lapsenlapsia meillä on kolme. Kuopuksestani tuli 10-vuotiaana eno. Ei nykyään kuusikymppinen ole vielä vanha eikä moni seitsemänkymppinenkään.

        että vanhat tekee lapsia. Lapsella on koko ajan mielessä se, että milloin sitä orvoksi jää. Kipeä mutta todellinen asia.


      • Inkeri70
        etu............... kirjoitti:

        että vanhat tekee lapsia. Lapsella on koko ajan mielessä se, että milloin sitä orvoksi jää. Kipeä mutta todellinen asia.

        Jos lapsella on "koko ajan" orvoksi jääminen mielessä niin silloin on jo joku muukin perheessä pielessä.

        Kouluikäisen mielestä yli kaksikymppinen on jo "vanha". Ihminen voi menehtyä minkä ikäisenä vain. Sisareni sai lapsensa alle kolmekymppisenä ja hänen miehensä kuoli äskettäin nelikymppisenä, mikä tae lasten nuorena hankkiminen on siitä, etteivät lapset jää orvoiksi? Äitini kuoli kuusikymppisenä, mutta hänen sisarensa viipottaa yhä eteenpäin liki 95-vuotiaana. Elämä on.

        Kerrohan, minkä ikäinen on mielestäsi "vanha"?


      • kertoi
        Inkeri70 kirjoitti:

        Jos lapsella on "koko ajan" orvoksi jääminen mielessä niin silloin on jo joku muukin perheessä pielessä.

        Kouluikäisen mielestä yli kaksikymppinen on jo "vanha". Ihminen voi menehtyä minkä ikäisenä vain. Sisareni sai lapsensa alle kolmekymppisenä ja hänen miehensä kuoli äskettäin nelikymppisenä, mikä tae lasten nuorena hankkiminen on siitä, etteivät lapset jää orvoiksi? Äitini kuoli kuusikymppisenä, mutta hänen sisarensa viipottaa yhä eteenpäin liki 95-vuotiaana. Elämä on.

        Kerrohan, minkä ikäinen on mielestäsi "vanha"?

        että häntä hävetti mennä koulun juhliin vanhempiensa kanssa, koska kaikki luulivat heitä mummoksi ja ukiksi.
        Ja sanoi myös, että vanhemmat eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet lapsia, lasten ajatuksia ja toiveita.
        Ystäväni sanoi myös, että hän ei toivoisi kenellekään samanlaista lapsuutta vanhusten kanssa, kuin hänellä itsellään on ollut.


      • mamaliini
        kertoi kirjoitti:

        että häntä hävetti mennä koulun juhliin vanhempiensa kanssa, koska kaikki luulivat heitä mummoksi ja ukiksi.
        Ja sanoi myös, että vanhemmat eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet lapsia, lasten ajatuksia ja toiveita.
        Ystäväni sanoi myös, että hän ei toivoisi kenellekään samanlaista lapsuutta vanhusten kanssa, kuin hänellä itsellään on ollut.

        Vielä 30v. sitten viiskymppiset olivat vanhempia kuin tänä päivänä niin fyysisesti kuin henkisestikin.
        Minunkin ystävättäreni syntyi 60- luvun alussa 42v. äidille ja tätä luultiin tytön mummoksi. Mutta kyllä hän olikin vanhan näköinen ja oloinen. Kyllä nykyään ollaan erilaisia ja monet ovat 50v. erittäin nuorekkaita ja hyvässä kunnossa.
        Ei se ikä vaan elämänasenne


      • Inkeri70
        kertoi kirjoitti:

        että häntä hävetti mennä koulun juhliin vanhempiensa kanssa, koska kaikki luulivat heitä mummoksi ja ukiksi.
        Ja sanoi myös, että vanhemmat eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet lapsia, lasten ajatuksia ja toiveita.
        Ystäväni sanoi myös, että hän ei toivoisi kenellekään samanlaista lapsuutta vanhusten kanssa, kuin hänellä itsellään on ollut.

        että siksikö nyt tietyn ikäisten ihmisten pitäisi olla hankkimatta lapsia, kun jonkun lapsi on hävennyt vanhempiaan??

        Kaikki lapset häpeävät ja nolostelevat vanhempiaan joskus milloin mistäkin syystä. Jokainen lapsi sanoo joskus vanhemmistaan, että ne ei ymmärrä mua! Voi nyyhky sentään, sanonpa vaan. Vanhemmat ovat vanhempia, olivatpa minkä ikäisiä hyvänsä, ja saattavat kieltäytyä toteuttamasta joka toivetta ja antamasta lapselle myöten ja sitten ovat tyhmiä, kun eivät ymmärrä.

        Olipa ystävälläsi sitten kamala elämä, se elämä, jonka hänen vanhat vanhempansa olivat hänelle antaneet.


      • - mimmi -
        etu............... kirjoitti:

        että vanhat tekee lapsia. Lapsella on koko ajan mielessä se, että milloin sitä orvoksi jää. Kipeä mutta todellinen asia.

        Vai on lapsella KOKO AJAN mielessä, että jää orvoksi? Ja pyh! Lapsi ei osaa ajatella asiaa noin.

        Minun serkkuni äiti (isän sisko) oli 41-vuotias, kun serkkuni syntyi. Nyt serkku on kohta 31-vuotias ja äitinsä erittäin pirteä ja nuorekas 72-vuotias.
        Tämän samaisen tätini poika (serkkuni siis hänkin) kuoli 22-vuotiaana. Ainä täältä ei lähdetä "oikeassa" järjestyksessä.

        Aloittajalle: 39-vuotias ei ole lainkaan liian vanha äidiksi, jos on mieleltään nuori ja hyvässä kunnossa.


      • Täti
        kertoi kirjoitti:

        että häntä hävetti mennä koulun juhliin vanhempiensa kanssa, koska kaikki luulivat heitä mummoksi ja ukiksi.
        Ja sanoi myös, että vanhemmat eivät kerta kaikkiaan ymmärtäneet lapsia, lasten ajatuksia ja toiveita.
        Ystäväni sanoi myös, että hän ei toivoisi kenellekään samanlaista lapsuutta vanhusten kanssa, kuin hänellä itsellään on ollut.

        Lapsia hävettää vanhemmissaan milloin mikäkin juttu.

        Poikani kaveria (15 v.) hävettää hänen äitinsä, joka otti 35-vuotis syntymäpäivänään tatuoinnin käsivarteensa ja lävistyksen silmiensä väliin.

        Minun lapsiani hävettää minun puhelimeni, jossa on ns. vanhanaikaiset soittoäänet ;)


    • kohta 38v

      Me olemme mieheni kanssa haaveilleet neljännestä lapsesta jo melkein 4 vuotta,tuloksetta. Hoitojakin olemme kokeilleet, mutta se on kallista kun on jo lapsia. Minusta ikäni ei ole este lapsen saamiselle, mutta esim. äidilleni ajatus on outo. Muut sen sijaan ovat olleet kannustavia.Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka vaikeuttaa raskaaksi tuloa.Aikaisemmin minäkin vannoin, etten tee lapsia yli 35v, mutta sitten iski vauvakuume...

    • Inkeri70

      Äitini oli 36-vuotias, kun minä synnyin ja 39-vuotias nuoremman sisarukseni syntyessä. En minä koskaan pitänyt häntä vanhana, enkä mitenkään vertaillut häntä nuorempiin äiteihin.

      Itse olen saanut ensimmäisen lapseni alle kolmekymppisenä ja nuorimmaisen 42-vuotiaana, lapsi oli iloinen ja tervetullut yllätys. Helpompaa tämä nyt on lapsen kanssa, kun kaikki on tuttua, rutiinit hallinnassa ja kaikin puolin elämä hollillaan. Innokkaita apulaisia on enemmän kuin tarpeeksi.

      Minusta on uskomattoman törkeää sukulaisilta alkaa esittää yhtään mitään kommenttia lapsen hankinnastasi. Mitä se heille kuuluu mitä sinä yksityiselämässäsi teet. Anoppi on meillä aina auliisti esittänyt mielipiteensä, mutta ei se minun ja mieheni tapaan elää ole vaikuttanut. Jos miehesi tukee sinua niin eiköhän homma ole sitten selvä.

      • monen mamma

        voisi hankkia vielä lasta. Minä olen 52 vuotias ja minulla on 2 ja 3 vuotiaat lapset nuorempina kylläkin sijaishuollossa. Hyvin olen jaksanut hoitaa. Lisäksi on 4 muuta sijoitettua. Omat jo maailmalla joita on kuusi niitäkin. Lapsenlapsia on kohta 10.


    • kuopukseni,

      kolmannen lapseni, 36-vuotiaana. Nyt hän on mitä fiksuin ja kunnollisin aikamies, ja minä olen jo neljännesvuosisadan miettinyt sitä, millainen neljäs lapseni olisi ollut, jos minulla olisi ollut rohkeutta hänet tänne maailmaan saattaa.
      Älä kysele sukulaisiltasi, vaan noudata sydämesi ääntä. Sinä olet se, joka joutuu elämään ratkaisusi seurausten kanssa.

      • sen ikäisenä

        vasta esikoisensa. 36-vuotias on vielä aivan nuori.


    • äitini oli 45

      Jos teillä on vauvakuume, niin yrittäkää ihmeessä. Äitini oli 45 v,kun sai pikkuveljeni. Yhteensä meitä sisaruksia on 3 -2 ensin ja sitten tämä iltatähti. Hyvin äiti jaksoi, ja toisaalta kun olimme veljeni janssa jo niin isoja, niin minä ainakin tahdoin hoitaa pikkuveljeäni. Samalla sain oppia tulevaan varten :) EIkun yrittämään vaan. Turhaan kuuntelet muita, ne ovat kateellisia, kun itse uskalla

    • Viiden äiti

      Sain viidennen lapseni 39v,voin hyvin koko raskausajan.

    • olen kai ikärasistinen..

      Odottelen 4. jonka syntyessä olen 36, omasta mielestäni olen kylläkin liian vanha. Tämän synnytyksen yhteydessä tehdään sterilisaatio, koska en missään nimessä halua enää vanhempana lapsia.
      Haluan ehtiä vielä muutakin kuin olla äiti 24/7.
      Toki, jos halu on, on se sinusta itsestäsi kiinni.
      On meilläkin suvussa yli 50 pienten lasten vanhempia, vaikka itse en kyllä jaksaisi. Silloin voisin hyvin olla jo mummo ja nauttia lasten lasten seurasta :)

      • manymamma

        Minä taas toivon ja rukoilen että vuosia riittää ainakin tuonne 42v saakka saada lapsia.Nyt olen 33v,mutta pari keisarinleikkausta,lukemattomia keskenmenoja sekä KU-raskaus jossa munatorvi repesi aiheuttaen sis verenvuodon ovat saaneet tajuamaan ettei mikään ole varmaa.Ei niitä lapsia vaan 'hankita'.
        Kuudentemme syntyi heinäkuussa,paljon odotettu ja rukoiltu pakkaus ja toivoisin että saan kokea raskauden ja syntymän ihmeen taas pian: )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe