Olen käyttänyt estradot-laastaria vuoden verran. Kärsin usein toistuvasta kovasta päänsärystä ja aloin miettimään myös, auttaako koko laastari mitään vai ovatko haittavaikutuksia. Nyt päätin laittaa lääkityksen "katkolle" ja kuulostella mitä tapahtuu. Ennen laastaria oireeni olivat kuumotus, unettomuus, väsymys, ahdistus ym. lähinnä mielialajutut, virta siis loppui. Kokeilin mielialalääkettäkin, mutta se teki entistä sekaisemman olon.
Nyt olen ollut ilman laastaria reilut 2 vk. Kroppani termostaatti on mennyt vähän sekaisin, välillä palelee niin kauheesti, välilä herään kuumuuteen (ei hikoilua). Pääni on jotenkin "selvinnyt" eli tarkoitan sitä outoa päänsärkyä. Mieliala on edelleen matalalla, masentaa, väsyttää ja väsyttää, mikään ei huvita eikä jaksa. Ja eilen huomasin "oudon" oireen, mitä ihmetten. Laastarin käytön aikaan rinnat eivät ole olleet kipeät, mutta nyt on. Ihmettelen suuresti, mistä tuollainen voi johtua. Haluaisinkin kokemuksianne lääkityksen lopettamisesta, että mitähän tässä voi vielä olla edessä :) Olen kohduton 51 v.
Kokemuksia
12
9047
Vastaukset
- Helenahenna
Minäkin aion lopettaa hormonien syömisen.
Olen niitä syönyt kymmenisen vuotta.
Pelkään myös mitä oireita lopettaminen tuo.
Tulenko masentuneeksi,alanko vanhentua ulkoisesti
nopeammin.
Siinä sitä mietittävää naisen elämässä.- AnonyymiUUSI
LUKEKAAPA TÄMÄ: "Vaihdevuosien hormonihoidon lopettaminen lisää sydänkuolleisuusriskiä. Riski koskee erityisesti alle 60 vuotiaita naisia.
Erityisen huolestuttava on yleinen käytäntö, jonka mukaan hormonihoitoa saavia kehotetaan pitämään 1–2 vuoden välein taukoa ja kokeilemaan pärjäämistä ilman hoitoa. Tämä voi altistaa naisia kohonneelle sydänkuolemariskille, sanoo Hyksin Naistenklinikan erikoislääkäri Tomi Mikkola, jonka johdolla tutkimus tehtiin.
Lopettelu ja uudelleenaloitus on tavallista maailmalla, mutta myös meillä Suomessa. Meillä on tosin usein ajateltu käytännönläheisesti, että hormonihoitoa käytetään vasta sitten, kun on oireita, hän sanoo.
Mikkolan mukaan riskiä yksilön kohdalla ei pystytä tämän tutkimuksen perusteella sanomaan, mutta koko väestöä tarkasteltaessa sydänkuoleman riski on lopettajilla lähes kolminkertainen hoitoa käyttäviin verrattuna." Yle
"Vaihdevuosien hormonihoidon lopettamiseen liittyy sydän- ja aivoinfarktikuolemien suurentunut riski, erityisesti mikäli hoito on aloitettu ja lopetettu alle 60-vuotiaana. Tämä kyseenalaistaa kliinisen käytännön, jossa hormonihoitoa käyttäviä kehotetaan tauottamaan hoito 1-2 vuoden välein.
Kelan rekisterin mukaan Suomessa vuosina 1994-2009 vaihdevuosien hormonihoidon lopetti 332 202 naista. Taustaväestöön verrattuna ensimmäisenä lopetuksen jälkeisenä vuonna naisilla oli 27 % suurempi sydänperäisen kuoleman ja 63 % suurempi aivoinfarktiperäisen kuoleman riski. Nämä riskin suurenemiset havaittiin yleensä niillä hormonihoidon lopettaneilla naisilla, jotka olivat joko aloittaneet tai lopettaneet hoidon alle 60-vuotiaana. Kun lopettajia verrattiin hoidon jatkajiin, lopettajien riskit olivat ensimmäisen vuoden aikana vielä suuremmat: sydänperäisen kuoleman riski oli 2,3-kertainen ja aivoinfarktiperäisen 2,5-kertainen. Tässä vertailussa riski oli suurentunut myös vuotta pidemmässä seurannassa.
Sydän- ja aivokuolemien lisääntymistä erityisesti ensimmäisenä hoidon jälkeisenä vuonna voi osittain selittää se, että infarkteja saaneet naiset saattoivat lopettaa hoidon ja kuolla seuraavan vuoden aikana. Toisaalta estrogeenin valtimoita laajentavan vaikutuksen äkillinen loppuminen voi aiheuttaa kuolemaan johtavia infarkteja tai rytmihäiriöitä." Duodecim
Estrogeeni on naisen elimistölle elintärkeä hormoni. Ilman estrogeenia teistä olisi tullut miehiä tai jotain siltä väliltä. Miten ihmeessä estrogeeni muuttuisi yhtäkkiä elimistölle vieraaksi myrkyksi vaihdevuosissa? Ei muutu. Vaihdevuodet on luonnon tapa lopettaa sekä naisen kyky lisääntyä että lopulta naisen koko elämä raihnaistumisen kautta.
Ei mulla muuta.
- !!!!!!!!!
Geelin käytön lopettaminen aiheutti minulle samanlaisia oireita kuin nuo sinun mainitsemasi. Tulkitsin ne vieroitusoireiksi,ne alkoivat viikko lopettamisesta ja kestivät pari viikkoa.
- aloittaja
Niin, eilen piti laittaa laastari takaisin. Laitoin miedoimman eli estradot25. Oloni tuli kerta kaikiaan niin väsyneeksi, että tuskin sängystä ylös pääsin ja sitä kuumaa/kylmää. Tuntui kerrassaan, että sekoan ja pitää puuskuttamalla hengittää. Ihmeellistä mutta totta - tänä aamuna heräsin taas "uutena" ihmisenä. Voikohan laastaria käyttää ajoittain eli pitää välillä taukoja. Tai olisiko geeli parempi? Olen vielä niin alussa näissä asioissa, mielenkiinnolla seuraan palstaa ja muiden kokemuksia. Nyt tuntuu, että mieluummin kestän ne päänsäryt laastarista ja otan särkylääkettä kuin mitä nämä muutamat päivät ovat olleet. En siis jaksanut sängystä nousta syömään (silti kiloja tuli n. viikossa 2 lisää), saati mitään ateroita tekemään. Onneksi vielä kotona oleva "iltatähteni" on jo niin iso, että saa itsekkin ruokaa laitettua. Aurinkoista kevättä!
- vm.55
olen parasta aikaa pitänyt taukoa geelin käytöstä jota käytin yksitoista kuukautta,hyvin pienellä annostuksella pärjäilin noin puolitoista senttiä riitti minulle vuorokaudessa.Kaapissa on valmiina odottamassa avaamaton geelituubi ja aion alkaa käyttämään sitä sitten kun oireet käyvät sietämättömiksi,taukoa on ollut parisen kuukautta,taukoja voi pitää tai laittaa geeliä vaikka joka toinen päivä,kysyin gyneltä tämän.
- vm.57
vm.55 kirjoitti:
olen parasta aikaa pitänyt taukoa geelin käytöstä jota käytin yksitoista kuukautta,hyvin pienellä annostuksella pärjäilin noin puolitoista senttiä riitti minulle vuorokaudessa.Kaapissa on valmiina odottamassa avaamaton geelituubi ja aion alkaa käyttämään sitä sitten kun oireet käyvät sietämättömiksi,taukoa on ollut parisen kuukautta,taukoja voi pitää tai laittaa geeliä vaikka joka toinen päivä,kysyin gyneltä tämän.
jo kuukauden päivät. Pientä annosta ½-1cm päivässä olen laittanut ja pärjännyt sillä. Tuo onkin hyvä tietää että sitä voi laittaa vaikka joka toinen päivä.
- syynä
Hei. Noihin oireisiin ja etenkin päänsärkyyn on luultavasti syynä laastarin liian iso annos estrogeenia. Geeli on siitä parempi, että mittatikun avulla voit itse säätää, paljonko laitat. Itse käytän vain n. 20 mikrogrammaa iltaisin. Auttaa nukkumaan, lihas- ja nivelkivut pitää poissa ym. oireet, eikä tule sivuoireita. Kerran kokeilin 30-40 mikroa ja jestas, mikä päänsärky ja pahoinvointi.
- geelitär
syynä kirjoitti:
Hei. Noihin oireisiin ja etenkin päänsärkyyn on luultavasti syynä laastarin liian iso annos estrogeenia. Geeli on siitä parempi, että mittatikun avulla voit itse säätää, paljonko laitat. Itse käytän vain n. 20 mikrogrammaa iltaisin. Auttaa nukkumaan, lihas- ja nivelkivut pitää poissa ym. oireet, eikä tule sivuoireita. Kerran kokeilin 30-40 mikroa ja jestas, mikä päänsärky ja pahoinvointi.
Olen käyttänyt geeliä, toinen tuubi vasta menossa. Pistän aamuisin neljä senttiä, onkohan liikaa vain liian vähän. Olo on ihan ok, paitsi että en koko ajan oo itku kurkussa, niinkuin ennen käytön aloittamista. Mulla on nivelreuma, ja nivelkipuja on ja ei ole, vähän päivistä riippuen. Kokemuskertomuksia luen mielelläni, t. vm -57
- geelin käytöstä
geelitär kirjoitti:
Olen käyttänyt geeliä, toinen tuubi vasta menossa. Pistän aamuisin neljä senttiä, onkohan liikaa vain liian vähän. Olo on ihan ok, paitsi että en koko ajan oo itku kurkussa, niinkuin ennen käytön aloittamista. Mulla on nivelreuma, ja nivelkipuja on ja ei ole, vähän päivistä riippuen. Kokemuskertomuksia luen mielelläni, t. vm -57
mä olen yrittänyt lopetella ja nyt on tuo indivina 1mg/5mg mutta kun olen ollut n. kolme viikkoa ilman niin tulee sietämättömät oireet takaisin, en nuku, hikoiluttaa, masentaa, voimaton olo jne.
Kysyn seuraavaksi geeliin vaihtamista, mutta joutuuko siinä sitten jotain keltarauhashormonia vielä ottamaan, minulla on kohtu tallella. - Estro
syynä kirjoitti:
Heips!
Viestisi luin ja alkoi kiinnostaa mikro- ja milligrammat. Itselleni on määrätty Estrogel -geeliä pumppupullosta 1,5 milligrammaa. Apteekin täti sanoi, että se on 2 pumppausta kerran päivässä.
Aloitin yhdellä pumppauksella ja se on noin teelusikallisen kokoinen läntti. Olo on vähän vahvistunut ja jatkuvat pääkivut loppuivat muutamassa päivässä, mutta yöhikoilu jatkuu. Pikkuisen on oksettava olo, joka taas viittaisi siihen, että olen ottanut liikaakin geeliä, vaikkakin laitoin vain puolet tuosta lekurin määräämästä päiväannoksesta.
Onko kenelläkään ollut käytössä pumppupullo Estrogel -geelistä? Pitänee vielä tarkistaa, antoiko apteekin täti oikean ohjeen.
- Satakieli70
Mulla kans käytössä Estradot-laastari, tosin olen ihan alkaja ja mietinkin että voiko tässä alkuvaiheessa tuleva päänsärky helpottaa kunhan hormoonitasapaino saavutetaan?
- Särkee
Samaa kyselen.Laastarista tullut kamala päänsärky....Helpottaako ajan kanssa? Ja mulla miedon laastari....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949417Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki744908Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.444571Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82368Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 431395
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota531310Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441286Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641252Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.451192