eli.. millä te pidätte kotinne siistinä? koirat tuo väkisin likaa sisälle, vaikka tassut ym pyyhkis huolellisesti. Itseäni pieni lika ei haittaa, mutta koirattomille se on vähän vaikeampaa ymmärtää. Karvaa on joka puolella, matot ei ole puhtaita ja muutenkin on aina kamalasti puuhasteltavaa. Tosiaan en asiasta valita, koska tiesinhän tämän koiria ottaessa, mutta kuulisin mielelläni siivous vinkkejä koira huusholliin..Imuroitteko päivittäin? Pesetättekö mattojanne usein tms?
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää.
kodin siisteydestä
19
2941
Vastaukset
- filosoofi
Meillä on käytössä eräs maailman vanhimmista siivousta edesauttavista filosofioista:
Näennäinen epäjärjestys ja -siisteys pyrkii aina tasapainoon.
Siispä toimimme niin että odotamme kunnes sisälle on kerääntynyt enemmän kuraa ja skeidaa kuin mitä on jäänyt pihalle. Tällöin luonnonlakien mukaan sisältä alkaa poistua kuraa ja skeidaa ulos enemmän kuin sisään tulee uutta. Pyrkivät tasapainoon...
Näin ollen sisätilat puhdistuvat ihan itsestään.
Helppoa kuin mikä!!! =)
Ja parasta kaikessa: siivousintoilja-sukulaiset pysyvät kaukana... - robsukka
Mattoja ei ole lattialla lainkaan, imuroin muutaman kerran viikossa ja moppaan tarvittaessa, kurakeleillä päivittäin kulkureitit. Laiska olen siivoamaan ja jollei joku voi sen takia tulla olkoot tulematta...
- sakemaanikko
Sini-siivousvälineitä. Mattoja ei meilläkään jostain kumman syystä ole ja siivous sujuu nopeasti levymopilla, johon voi myös laittaa öljyliinan, joka kerää karvakasat näpsäkästi huonekalujen altakin. Noihin välineisiin kun sijoitin, ei ole siivoaminen stressannut enää. Mikrokuituliina on pölyjen pyyhkimisessä loistava, kun siitä irtoaa karvat huuhtelemalla. Ihan siistiähän kodista ei saa millään ja olen myös sitä mieltä, että jos se jotain vaivaa, niin ei tarvi tulla.
- 1 labbis
Koiraasi suihkussa saunassa sillähän ainakin saa enimmät hiekat pois märän lenkin jälkeen paremmin kuin pelkällä pyyhkimisellä.Imurointi vähän useammin jos koira on koiran harjausta päivittäin ei koirattomien tarvi ymmärtää koirataloutta jos eivät halua koti koirakotina vaan.
- vieraat kulkee ajallaan"
Eiköhän se ole ennemminkin niiden vieraittesi ongelma, jos eivät ymmärrä koira-kotien oloja.
Itse olen sanonut vieraille, että meillä on tämmöistä, jos häiritsee niin siivota saa ihan vapaasti. Itse en viitsi ressata, siivoan kun siltä tuntuu.
Yksi vinkki, joka toimii meillä: suosimme pieniä mattoja paljon, joita helppo nakella pyykkikoneeseen tarvittaessa. Itse tykkään kumminkin, että matot on kiva olla, muuten talo kaikuu enkä tykkää. - -saksanpaimenen äitee-
Kuten nimimerkki ehkä vinkkaa, meillä elelee saksanpaimenkoira sisäkoirana.
Ja vohoi, karvaa pörrää joka paikassa.
Vaikka koiralla ei ole asiaa sänkyyn eikä sohville, eikä se niille siis menekään, sitä karvaa kun leijuu ikkunalautoja myöten =)
Noh, itellä tällä hetkellä suht hyvänkokonen asumus siivousta ajatellen (n. 56 neliöö) mutta kyllä se alakaa tökkii tänkin kokosta kämppää imuroida, ku pitäs sitä joka päivä tehä, että jotain tolokkua olis =)
Meillä on matot lattialla, tottakai, ja isäntä keksi hyvän vinkin (ah, kiitos muru) millä lähtee karvat pois matoista ilman, että pitää kaivaa se imuri naftaliinista ja lätkii letkuja kasaan:
kun vetelee mattoa joko lattia- tai ikkunalastalla, lähtee karvat nättinä rullana irti ja eikun tuppo käteen ja roskiin! =)
Jeh jeh, kannattaa testata...
Imuroin viitseliäisyyden mukaan, pari kertaa viikossa tai useammin jos vaan viitsin, mutta yleensä vetelen kämmenellä nurkista enimmät villakoira/karvatuppelot.
Tuo levymoppi mikrokuituliinalla on ikuisuusprojektina ostoslistalla, sehän on tosi oivallinen ja nopsa tapa "työnnellä" karvat lattialta.
Talvellahan pääsee helpommalla, kun koira ei kanna kuraa sisälle, mutta kesäisin rapaisimpien reissujen jälkeen koira ohjataan kiirenvilkkaa kylppäriin ja pestään kurat pois, ja sitä muuten meidän saksis rrrrrakastaa =)
Jos sais valita, telmis suihkussa vaikka maaliman tappiin, van kun ei mahuta koko lössi pieneen kylppäriin samaan aikaan, kun on tuo herra Schäferhund sen verran isoHKO ;)
Nahkaset sohvat vaihettiin kankaisiin, mihin tarttuu TOTTAKAI enemmän leijuvaa karvaa, mutta nekin lähtee joko kädellä hankaamalla tai imuroimalla suhteellisen kätevästi...
Jep jep, turhaa nipotusta kannattaa ehdottomasti koirallisten välttää mielenterveyden säilymisen toivossa, ja ne, jotka pelkäävät Ecco -kenkiensä tai Burberry -huiviensa saavan muutaman kuratahran tai mustan karvan, niin eipähän tarvitse luomuksineen astahdella meidän kynnyksien sisäpuolelle, siitä pitää tuo herra Mahtihaukkuilijakin huolen...
Hihii, Erittäin Aurinkoista Kevättä kaikille Koirakkaille...! =)- sei-sei
Oli ihan pakko heti koittaa tuota ikkunalastavinkkiä. Se toimii. :) Matosta lähti kissankarva ihan kiitettävinä kasoina, vaikka just tänään on matto imuroitu. Välillä olen vedellyt pahinta karvaa pois kostutetulla kädellä, ja pieni kostutus lastaankin tehostaa entisestään.
Koiran aiheuttama lika on meillä lähinnä ulkoa tullutta, sillä karvaa tämä yksilö ei vieläkään ole alkanut pudottaa, vaikka ikää jo 1v 3kk. Pentuajan jälkeen totuttiin siihen ettei mattoja ole, vain pari pientä räsymatontapaista, jotka on helppo pestä vaikka koneessa. Imuroidaan kerran viikossa, lattiat pestään kesäaikaan samalla, talviaikaan harvakseltaan.
Tummat vanhat nahkasohvat on loistavat, eivät kerää karvaa eivätkä kuraa. Myös tumma retro muovimatto kätkee mahdolliset liat kivasti itseensä.
Kun on iso koira talossa, on lattiaan vain alettava suhtautua ei-puhtaana pintana. Toisin kuin vaikka sukulaisissa, jossa ihanan pehmeät matot houkuttaa vaikkapa päiväunille kellahtamaan... Meillekin on vauva tulossa ja iloitsen jo nyt ajatuksesta, ettei pikkuinen joudu kasvamaan steriilissä ympäristössä vaan saa kaikki pöpöt jotka vahvistaa vastustuskykyä.
Yksi pointti kodin siisteydessä on vielä tämä: haemme koiralle välillä virikettä läheiseltä pahvinkeräyslavalta. Sieltä joku iso, lujatekoinen laatikko, jonka sisälle vähän jotain herkkua. Kun koira on tämän kanssa askarrellut aikansa, tosiaan toivon ettei meille tupsahta yllätysvieraita arvostelemaan! *blush* Silputtua pahvisälää koko kämppä täynnä yksi tyytyväinen otus. - -saksanpaimenen äitee-
sei-sei kirjoitti:
Oli ihan pakko heti koittaa tuota ikkunalastavinkkiä. Se toimii. :) Matosta lähti kissankarva ihan kiitettävinä kasoina, vaikka just tänään on matto imuroitu. Välillä olen vedellyt pahinta karvaa pois kostutetulla kädellä, ja pieni kostutus lastaankin tehostaa entisestään.
Koiran aiheuttama lika on meillä lähinnä ulkoa tullutta, sillä karvaa tämä yksilö ei vieläkään ole alkanut pudottaa, vaikka ikää jo 1v 3kk. Pentuajan jälkeen totuttiin siihen ettei mattoja ole, vain pari pientä räsymatontapaista, jotka on helppo pestä vaikka koneessa. Imuroidaan kerran viikossa, lattiat pestään kesäaikaan samalla, talviaikaan harvakseltaan.
Tummat vanhat nahkasohvat on loistavat, eivät kerää karvaa eivätkä kuraa. Myös tumma retro muovimatto kätkee mahdolliset liat kivasti itseensä.
Kun on iso koira talossa, on lattiaan vain alettava suhtautua ei-puhtaana pintana. Toisin kuin vaikka sukulaisissa, jossa ihanan pehmeät matot houkuttaa vaikkapa päiväunille kellahtamaan... Meillekin on vauva tulossa ja iloitsen jo nyt ajatuksesta, ettei pikkuinen joudu kasvamaan steriilissä ympäristössä vaan saa kaikki pöpöt jotka vahvistaa vastustuskykyä.
Yksi pointti kodin siisteydessä on vielä tämä: haemme koiralle välillä virikettä läheiseltä pahvinkeräyslavalta. Sieltä joku iso, lujatekoinen laatikko, jonka sisälle vähän jotain herkkua. Kun koira on tämän kanssa askarrellut aikansa, tosiaan toivon ettei meille tupsahta yllätysvieraita arvostelemaan! *blush* Silputtua pahvisälää koko kämppä täynnä yksi tyytyväinen otus.No juu, eikös olekin toimiva vinkki tuo maton lastoittaminen...? =)
Sellanen pika-pika karvanpoisto, ja muuten tosissaan lähteekin karvaa, vaikka olis just kiel keskellä suuta maton imuroinu, eli imurilla ei lähe niin tehokkaasti...
Ainakaan meijän Voltalla...
Jep jep, miekin aina toivon, ettei ovikello kilaha just siinä vaiheessa, ku meijän poeka on suorittanu aktivointilelun silppuamisen, sillä lattiat toden totta lainehtii kuolaisia, limaisia, tarttelehtivia ja lahoavia pahvin/paperin/kartongin sipruja, jotka tarttuu sukkiin, vaatteisiin ja käsiin, ennen ku ne kerkitää haalia kokoon ja jaksia viimesetkin rippeet koiran suupielistä =)
Toden totta, yks maailman onnellisimmista otuksista löytyy tuolloin juuri niitten seinien sisältä... ;)
- toimitaan
Eli eteisessä on hyvä kuramtto, johon jä enin osa kurasta.
Asunnossa on pieniä mattoja, jotka on helppo pestä jopa pesukoneessa.
Lähes joka päivä imuroidaan, ehkä kolme kertaa viikossa pyyhitään lattiat kostealla ja kerran viikossa pyyhitään pölyt.
Sohva on aina karvassa, sille ei vaan mitään voi.
Meillä lisäksi tuletetaan asunto noin kolmen päivänä viikossa.
Tämä siisteys riittää meille, tosin jotkut kanssaihmiset silti kauhistelevat, kun heidän mustat vaatteet ottavat karvaa (meilä vaaleita koiria ja kissoja) Meillä ei juuri mustia vaatteita ole, sattuneesta syystä :D - kiinni
Pieni rotu on niin helppo ja siksi koti on aina siisti:-)
Ison koiran koti jo haisee "koiralle" monesti kun
kyläilen sellaisissa kodeissa. Siisteys on kyllä täysin ihmisestä kiinni !? On koteja kuin "sikolätit" mutta ei varmaan haittaa asujia :))) itseäni moinen kyllä inhoittaa .Ei ole haju ja sotku koiran koosta kiinni. Vaan siitä, onko kyseessä lyhytkarvainen aluskarvaton rotu, vai (minkä vaan kokoinen ja -karvanmittainen) aluskarvallinen rotu.
Itselläni oli 'parhaina aikoina' kolme dobberia ja kaksi basenjia yht'aikaa pienehkössä omakotitalossa, eikä meillä sotkuun tai koirankarvoihin silloinkaan kompastuttu. -Toista oli silloin, kun talossa oli yksikin sakemanni...
Kaikenmoiset koirat ovat kyllä tosi kivoja, kuten kaikki muutkin eläimet, mutta itselleni laiskana siivousihmisenä sopii todellakin parhaiten juuri ja nimenomaan aluskarvattomat lyhytkarvaiset. Suosittelen kyseisentyyppisiä rotuja lämpimästi kaikille niille, jotka haluavat elää kohtalaisen helppoa ja mukavaa elämää siistissä sisäympäristössä (useammankin) koiran kanssa. Ja ah miten mukavaa, kun on sängyssä monia pahanhajuttomia halikavereita:-))
- trimmattava
kettuterrieri ja trimmaan sen kolmesti vuodessa joten karvaa ei tule paljon sisälle ja harjaan hyvin harvoin koska turkki pysyy siistinä muutenkin. Teen viikkosiivon vain ja tassut pyyhin sisälle tullessa tai suihkutan. :)
Huushollini on siisti silti.
Ja jatkossakin otan trimmattavan rodun sillä pääsee lopulta kuitenkin helpommalla. :) Tälle ketjulle voisi antaa vaikka nimen "Niksi-Pirkasta."
Hyviä vinkkejä kun on tullut :)
Minusta tärkein pointti on pinnat.Mitä helpompia siivottavia,sen parempi.
Jos vaan itse voi vaikuttaa,ainahan ei toki voi.
Itse pidän maalattavista seinistä.Kaikkein parhaimmat,kun voi reilusti pyyhkiä.Ja kun haluaa uutta väriä,tai kohennusta,niin ei muuta kuin suti heilumaan.Lattia materiaaleista ollaan eri mieltä.Omasta mielestäni käytännöllisin on muovimatto,johon ei pissit pysty ja helppo pitää puhtaana.
Tosin meillä on pääasiassa puulattiat,kuluneet on kynsien jäljiltä,mutta hyvä puoli on se,että on "kirjavat" ei lika näy niin helposti ;D
Ja noit voi myös kunnostaa,kun fiilis iskee.
Karvoja ei paljon lähde.Itse kun olen vähän sitä mieltä yleensäkin,että kun ruokinta on kohdallaan ja kaverit hyvässä kunnossa,niin se karvaaminen ajoittuisi luonnollisesti karvanlähtöaikoihin.Noin meillä homma on mennyt.Eli nyt vasta alkaa karva pölistä.
Osaltaan tuohon voi vaikuttaa myös aktiivisella harjauksella,että karvoja on vähemmän.
Mattoja meillä ei ole kuin muutama.Olohuoneenmattoa lukuunottamatta (helppo käsitellä sekin)voi heittää koneeseen pestäväksi ;)
Matoissakin kannattaa miettiä sellaista materiaalia,joista karvat lähtee hyvin.
Kuonekaluilla koirat ei ole saaneet olla,eikä sängyssä.Paitsi tuo pienpapparainen,se nyt tulee välillä lellittyä,ja pääsee soffalle :O)
Ulkoa tullessa pyyhin vain rätillä mahanalustat ja tassut.Lyhytkarvaisilla tuo onnistuu kätevästi.Pitkäkarvaiset onkin eri juttu ainakin siinä,ettei taida ihan yhtä helposti onnistua.
Jos/kun tulisi uusi talo,niin ehdottomasti tekisin kurasyöpön.
En pese mattoja usein.Olkkarissa olleet maton olen pessyt kerran vuodessa kesäisin,että saa ulos kuivaamaan.Pikkumatot koneessa ehkä noin pari kertaa vuodessa.
"Imuroinko päivittäin? Apua :P,en.En edes kehtaa sanoa kuinka harvoin,ettei äiti kuule ;D
Tosin karvojen puolesta ei kovin usein tarvi,ainoastaan sitten karvojenlähtöaikana.
Eikä täällä erityisemmin koira haise.Tuuletetaan tosi usein,koirien pedit on pestävät,päälliset vaihdetaan ja pestään säännöllisesti,ja kotiruualla ruokitut koirat ei yleensäkään pahemmin haise ;O)
Seiniä pyyhkäilen silloin tällöin,ainakin kun on vieraita tulossa.Noiden isojen turvista kun välillä tavaraa irtoaa niiden itseään ravistellessaan :P- sakemaanikko
sukkahousuniksit puuttuu. Noo, kerronpa tarinan, joka liittyy sukkiksiin ja siivoukseen, koirakin on. Männä vuosina, kun minulla oli narttusakemanni ja sillä oli juoksuaika, (niiltä tulee verta aika paljon) laitoin sille työpäiväni ajaksi nartunsuojan ja terveyssiteen. Päätin vielä varmistaa ja laitoin katkaistut sukkahousutkin alle. Kun menin kotiin ja kävelin olohuoneeseen, oli ensimmäinen ajatus jotain, että herättäkää mut tästä painajaisesta ja tää ei ole mun koti. Sitä koiraa oli ilmeisesti ne housut vähän stressanneet ja se oli paskantanut housuunsa, repinyt housut päältään ja riekkunut ympäriinsä. Kämppä oli kuin navetta, paskaa oli sohvalla, nojatuoleissa, lattiasta puhumattakaan. Siinä sai laskea enemmän, kuin kymmeneen. Siivoukseen meni n. tunti. Sen jälkeen pari tupakkaa, ennenkuin viitsi edes vilkaista siihen koiraan päin. En sitten enää välittänyt veritipoista lattialla.
- alaskalainen
sakemaanikko kirjoitti:
sukkahousuniksit puuttuu. Noo, kerronpa tarinan, joka liittyy sukkiksiin ja siivoukseen, koirakin on. Männä vuosina, kun minulla oli narttusakemanni ja sillä oli juoksuaika, (niiltä tulee verta aika paljon) laitoin sille työpäiväni ajaksi nartunsuojan ja terveyssiteen. Päätin vielä varmistaa ja laitoin katkaistut sukkahousutkin alle. Kun menin kotiin ja kävelin olohuoneeseen, oli ensimmäinen ajatus jotain, että herättäkää mut tästä painajaisesta ja tää ei ole mun koti. Sitä koiraa oli ilmeisesti ne housut vähän stressanneet ja se oli paskantanut housuunsa, repinyt housut päältään ja riekkunut ympäriinsä. Kämppä oli kuin navetta, paskaa oli sohvalla, nojatuoleissa, lattiasta puhumattakaan. Siinä sai laskea enemmän, kuin kymmeneen. Siivoukseen meni n. tunti. Sen jälkeen pari tupakkaa, ennenkuin viitsi edes vilkaista siihen koiraan päin. En sitten enää välittänyt veritipoista lattialla.
Katastroohvi :)
Meillä nuo koirien sikailut rajoittuu kusta-paskaa-oksennusta linjalle,ja niitähän se on "mukava" siivoilla heti ensimmäisenä aamulla.Onneksi ei usein käy niin kuitenkaan..
Mattoja ei meilläkään oo lattialla kun nuo malamuutit irrottaa karvaansa nytten ja pölisee niistä ympäri vuoden jonkinverran.Imuri on kyllä päivittäin käytössä vaikka en siivous intoilija olekaan,mutta koska meillä on myös 3 muksua niin ei viitti kovin karvaläjän keskellä asustaa.
On muuten lapset terveitä,ei mitään allergioita kenelläkään ja ovat pienestä asti koirien keskellä kasvaneet :) ja jokainen koiruuksien omistaja tietää ettei koirahuushollista putipuhdasta saa,eikä tarvikkaan...kukin taaplaa tyylillään.Ja pysyypähän nirppanokkavieraat etäällä kun tietää että meillä on enemmän tai vähemmän karvakaaos! :) Pieni "murhe" tuo karvanlähtö että saa omistaa noin mahtavia luontokappaleita!! sakemaanikko kirjoitti:
Voi karmeeta O_O
Ei tullut tuossa tilanteessa mieleen,että olis mennyt sänkyyn ja vetänyt peiton korville,ja odottanut että painajainen loppuu...
Juu,kaikkea sitä on sattunut,mutta kyllä tuo oli jo sananmukaisesti p**************a päästä,sananmukaisesti O_O
- Sillä siisti!
Itse pidän siisteydestä. Kotini on niin siisti että monet kotonani käyneet ihmettelevät miten kolmen koiran omistajan koti voi olla niin puhdas. Tosin koirani ovat pieniä, noin 38 cm ja lyhytkarvaisia.
Tässä minun vinkkini siisteyteen:
- Pyyhin koirien tassut tai suihkutan vatsanaluset ja jalat aina kun ulkona on märkää.
- Imuroin ja pyyhin lattiat vähintään 2-3 kertaa/vko.
- Mattoni ovat helposti pestäviä ja nopeasti kuivuvia ja pesen ne 2-3 kk:n välein.
- Koirillani ei ole mitään asiaa makuuhuoneeseen.
- Nahkasohvat on todella helppo pitää puhtaana, suosittelen koiraperheeseen!
- Pidän myös koirat puhtaana. Pesen ne noin kerran kuussa. Pitkäkarvaisten koirien omistajille suosittelen furminaattoria!
- Keittön alakaappien ovet ja seinien alaosat pesen tarpeen mukaan, kuitenkin vähintään pari/kolme kertaa vuodessa.
- Vesikupin alla on muovinen, koiratarvikeliikkeestä ostettu alusta.
- Teen suursiivouksen kerran kuussa, tai vähintään kahden kuukauden välein.
Koiratalouden puhtaanapito ei ole todellakaan vaikeaa eikä aikaa vievää. Kyse on lähinnä viitsimisestä. Mieluummin sitä jättää muutaman tv-ohjelman katsomatta ja pitää kotinsa siistinä kuin päinvastoin... - näin...
Meillä on saksanpaimenkoira sisäkoirana ja karvaa lähtee ihan tolkuttomasti ympäri vuoden... nyt keväällä eniten että imuroin kerran päivässä, muina aikoina joka toinen päivä. Meillä on matot lattialla ja niitä pesen aina kun viitsin. Likaista meillä ei ole! Yleensä jos tiedän että vieraita tulee niin siivoan että vieraiden on kivempi tulla, mutta kyllä meillä muutenkin on ihan suhkot siistiä aina...(riippuu tietenkin kuinka tarkka on)...
talvella on helpompaa kun ei kuraa tule sisälle, mutta kesälläkin koira otetaan vaan pesuhuoneen kautta sisälle ja pestään tassut ja mahan alta ja se on siinä...=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1272004
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1011762Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?831591Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611434Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331132- 1091063
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm511043Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471036- 731026
Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44983