Kuuhulluus

Sofia

En oikein tiedä kuuluuko tämä aihe varsinaisesti tänne, mutta kuitenkin.. Onko teillä kokemuksia kuuhulluudesta? Paikkoja särkee, väsynyt ja voimaton olo. Yöllä ei saa nukuttua, vaan menee sängyssä pyörimiseksi. Mikä siinä voi vaikuttaa ihmiseen näin? Jokin kumma vetovoima. Joskus luin jostain, että ihmisen kehossa olevat nesteet jotenkin olisivat "yhteydessä" kuun vetovoiman kanssa. Eli täysikuun aikaan ihmisen ruumiissa oikeasti tapahtuisi joitakin fyysisiä muutoksia?

Muita "Kuuhulluja" ?? :)

19

1121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arttur88

      Tuliko tämä mieleen sunnuntai-maanantai yöiden takia?

      Mulla ainakin oli kauhean levotonta täydenkuun aikaan, ja yöllä vaikka nukutti, olin niin leveton kun menin sänkyyn, että kesti muutama tunti ennen kui sai unen päästä kiinni.

      • muuu

        nii mullakin on ollu oireita... eilen särki paikkoja ja en oo saanu unta kunnolla moneen yöhön nyt kun on ollu täyskuu......


    • lunatic? not!
      • Uneton

        kokemuksesi perusteella tuomita muiden havaintoja asiasta. Itselläni ei ole koskaan ollut tapana seurailla kuun vaiheita almanakasta, kummasti vain kuitenkin tiedän milloin on täysikuun aika. Ei se varmaan vaikutakaan hyväunisiin, mutta meillä herkkäunisilla ja vaikeasti nukahtavilla pienetkin asiat häiritsevät. Jotain väitteitä olen kuullut että täysikuu vaikuttaisi vesisuoniin ja sitäkautta myös ihmisiin, tiedäppä tuosta. Sen verran tiedän kuitenkin kuun vaiheista kärsiviä olevan, että ns. kuuhulluuden uskon olevan yleisempää kuin luullaan.


      • Lunatic? Not!
        Uneton kirjoitti:

        kokemuksesi perusteella tuomita muiden havaintoja asiasta. Itselläni ei ole koskaan ollut tapana seurailla kuun vaiheita almanakasta, kummasti vain kuitenkin tiedän milloin on täysikuun aika. Ei se varmaan vaikutakaan hyväunisiin, mutta meillä herkkäunisilla ja vaikeasti nukahtavilla pienetkin asiat häiritsevät. Jotain väitteitä olen kuullut että täysikuu vaikuttaisi vesisuoniin ja sitäkautta myös ihmisiin, tiedäppä tuosta. Sen verran tiedän kuitenkin kuun vaiheista kärsiviä olevan, että ns. kuuhulluuden uskon olevan yleisempää kuin luullaan.

        Itse asiassa tarkoitukseni oli kumota väite että kuun vetovoima aiheuttaisi ns. kuuhulluuden ihmisissä.

        Jos kuuhulluus olisi ilmiönä olemassa, eikö kuun vaiheen vaikutus huomattaisi heti kaikissa tutkimuksissa joissa tutkitaan vaikkapa ihmisen hormonitasoja, stressiä ja unettomuutta?


      • Uneton
        Lunatic? Not! kirjoitti:

        Itse asiassa tarkoitukseni oli kumota väite että kuun vetovoima aiheuttaisi ns. kuuhulluuden ihmisissä.

        Jos kuuhulluus olisi ilmiönä olemassa, eikö kuun vaiheen vaikutus huomattaisi heti kaikissa tutkimuksissa joissa tutkitaan vaikkapa ihmisen hormonitasoja, stressiä ja unettomuutta?

        Muistelisin jostain lukeneeni(taisi olla jossain jenkeissä) huomatun, että esim. itsemurhaluvut ovat huipussaan täydenkuun aikaan(voisi olla hyvä tutkimusaihe täällä synkässä pohjolassa). Tästäkään en valalle menisi, mutta taisi olla niin, että mielisairaaloissakin olisi rauhattomampaa ja vahvemmat tropit kyseisinä aikoina.


    • Jep.

      Kylla ainakin mina reagoin...o.k., olen yoihminen muutenkin, mutta tayden kuun aikaan on usein aivan ERITYISEN kummallinen olo...hermostuttaa, ei saa unta, kelaa sita sun tata, haastaa ehka jopa riitaa keskimaaraista enemman...kaikennakoista outoa...
      ...se kuun vetovoima todellakin vaikuttaa ihmisen kehon nesteisiin, koska se myos saatelee vuorovetta...kuu siis.

      • joopajoo

        "...se kuun vetovoima todellakin vaikuttaa ihmisen kehon nesteisiin, koska se myos saatelee vuorovetta...kuu siis."

        Eipä taida kirjoittaja ymmärtää vuorovesi-ilmiön syntytapaa kovinkaan syvällisesti. Koulun penkille siitä!

        Kuun vetovoiman vaikutus näkyy merissä, koska kyseessä ovat valtavat yhtenäiset vesimassat, jotka ovat jakautuneet maapallon eri puolille.

        Kun toinen maapallon puoli on lähempänä kuuta, pyrkii vesi kuun vetovoiman vaikutuksesta ikäänkuin "valumaan" tälle kuun puoleiselle alueelle.


      • Edellinen
        joopajoo kirjoitti:

        "...se kuun vetovoima todellakin vaikuttaa ihmisen kehon nesteisiin, koska se myos saatelee vuorovetta...kuu siis."

        Eipä taida kirjoittaja ymmärtää vuorovesi-ilmiön syntytapaa kovinkaan syvällisesti. Koulun penkille siitä!

        Kuun vetovoiman vaikutus näkyy merissä, koska kyseessä ovat valtavat yhtenäiset vesimassat, jotka ovat jakautuneet maapallon eri puolille.

        Kun toinen maapallon puoli on lähempänä kuuta, pyrkii vesi kuun vetovoiman vaikutuksesta ikäänkuin "valumaan" tälle kuun puoleiselle alueelle.

        Jos nyt unohdetaan ne meren hyokyaallot, ja keskitytaan ihan ihmiskehoon, niin se ON kylla jo todistettu, etta KOSKA ihmisen kehossa on paljon vetta, se reagoi esim. tayden kuun aikaan...kysy sitten as.tuntijoilta tarkemmin miksi. Olen vain lukenut, etta nain on. (Liiemmitta yksityiskohditta)


    • Pocahontas

      moi vaan.

      joo itsekin olen kuuhullu. en saa nukutuksi ja paikkoja särkee, voimaton olo kaikin puolin. äitini on samanlainen.
      ja suvussani äitini puolelta sitä liikkuu kovinkin paljon. jostain luin joskus etttä se kulkee tavallaan suvussa, ikään kuin periytyvää. en siit sit tiedä, mutta kuuhulluja on monia.
      mulla on tapana toivoa aina kun on täysikuu. siinä on voimaa. kait se liittyy jotankin ihmisen kokonaisuuteen. Eräs sanoi miulle kerran ett täysikuu vaikuttaa niihin ihmisiin, joissa itsessään on jotakin "taiakvoimaa", eli joko näkee unia tulevaisuudesta tai pystyy oikeasti ennustamaan joillakin välineillä. eikä ihminen aian sit'äitse tiedota, muuta kuitenkin, kuu vaikuttaisi näihin ihmisiin. siit en sit tiiä onko ihan varmaa, monia teorioita on olemassa.

      • Uneton

        tuo suvussa kulkeminen. Allekirjoittaneen äidillä myös sama vika, ja muutoinkin "huono" nukkumaan. Muista sukulaisista en kylläkään sitten tiedä.
        "Taikavoimaa" olen sen verran huomannut omaavani, että asiat tuntuvat menevän keskimääräistä enemmän persiilleen, noin yleensä. Muutoin kyllä ollut aika hiljaista sillä rintamalla.


    • Utelias

      Onhan kuulla vetovoima, se nostaa vuorovesi-ilmiöt jne..

      Ihmiskehossa päiväntasaja-alueella se vaikuttaisi ilman ihmiskehon omia tasaavia järjestelmiä noin 0,000000000001 mm vesivenytystä, meillä nollia saa lisätä kuutisen kappaletta lisää, siis miljoonia kertoja vähemmän kuin verenpaineenvaihtelut tai ilmanpaineen (matala- korkeapaine) jne...

      Paljon merkittävämpää on tuo täysikuun valo, yritäppäs nukkua valot päällä. Jos et seuraa allakasta kuun vaiheita ja sattuu olemaan synkkä pilvinen yö nukut ilman oireita. Nyt on vielä sattunut tavallista tuulisemmat säät kahden viime täydenkuun aikaan ja pilvetön taivas, ihmekkös tuo jos valvottaa. Se valon piirulainen löytää pienimmänkin verhonraon ja osuu suoraan silmiin..
      Toisaalta on opittu ajattelemaan, että täysikuu valvottaa, se vaikuttaa sugestion tavoin ja kierre on valmis.

      Aikaisempi esimieheni kertoi kerran että on täysikuu, niin huonosti hän oli nukkunut. No minun piti kaivaa kalenterini ja osoittaa sieltä, että täysikuu olisi täydellisimmillään 1,5 viikon eli 11 pv:n kuluttua. No sehän hänet sai huolestumaan, hän joutuisi valvomaan yli kolme viikkoa kuukaudesta, kun kuu jo tuossa vaiheessa vaikutti noin rajusti =).

      Jos kuulla olisi merkitystä, taivaankappaleiden ja luonnon rytmeille paljon herkemmät olennot, nimittäin eläimet, menisivät täysin sekaisin aina täydenkuun aikaan. Toistaiseksi olemme saaneet olla turvassa.

      Tosin Susien piha ja rakennusvierailut näyttävät jossain määrin seuraavan kuun valoisuutta joten liekö siellä pieni geneettinen jäänne suomalaisissa. Susi hiippailee lammastarhaan kuun valossa ja ihmisen on pitänyt valvoa ja varjella karjaansa.
      Kauniita unia ja oman kullan kuvia kaikille.

      Itse valvon täysikuut jatkossa varmasti jos aikaa vain on ja taivas on pilvetön, Lidl sen varmisti, nyt jäävät kuu-ukot kiikkiin . . .

      Tekikö kukaan muu hyviä kauppoja?
      Utelee . . .

    • Turtzic

      Se perustuu siihen, että kuunhan ansiosta on lasku ja nousu vedet.. Kuu säätelee ihmisessäkin sitä ja siihen se perustuu, joihinkin se vaikutta enemmän kuin muihin..

      • Nelkkut

        Aika huteralla pohjalla tuo sinun teoriasi.


    • Sofia

      siinä jotain mystistä tuntuu olevan. Tai sitten se on vain ihmisten korvien välissä. Joka tapauksessa on monesti käynyt niin, että ei tiedä olevan täyden kuun aika, mutta yöllä herää kun ei saa nukuttua ja sitten huomaa taivaalla hohtavan mollukan.. hmm. Ja itselläni ei makuuhuoneeseen kuun valo pääse.. eli valosta ei huonosti nukkumiseni voi johtua. Itse uskon kuun vaiheilla olevan jonkinlainen vaikutus ihmiseen, vaikkakin siitä on paljon teorioita, jotka sen kieltäisivätkin.

      Tästä asiasta on varmasti yhtä paljon mielipiteitä kuin on maailmassa ihmisiäkin, mutta asiaa ei voi todeta varmasti kumpaankaan suuntaan.. joten kunnes toisin todistetaan, niin uskon olevani jonkunlainen "kuuhullu".

      :)

      • Polttimo

        1.oletko tarkistanut onko kuu todella täysi, vai sinne päin? noudattaako herräämisesi / valvomisesi tarkasti kuun kiertorytmiä?
        2. Etkö koskaan muulloin herää keskellä yötä?
        Eli taatusti heräät, mutta et voi rekisteröidä sitä mieleesi jonkun kuunvalon mukaan. Ota vihko sänkysi viereen ja kuittaa aina kun heräät kesken yöuniesi, luuultavasti tilastollisesti heräät paljon useeammin silloin kun kuu ei ole täysi, kuin silloin kun se sitä on.
        Mutta jokainen tulee uskollaan autuaaksi. Se siitä.


      • Sofia
        Polttimo kirjoitti:

        1.oletko tarkistanut onko kuu todella täysi, vai sinne päin? noudattaako herräämisesi / valvomisesi tarkasti kuun kiertorytmiä?
        2. Etkö koskaan muulloin herää keskellä yötä?
        Eli taatusti heräät, mutta et voi rekisteröidä sitä mieleesi jonkun kuunvalon mukaan. Ota vihko sänkysi viereen ja kuittaa aina kun heräät kesken yöuniesi, luuultavasti tilastollisesti heräät paljon useeammin silloin kun kuu ei ole täysi, kuin silloin kun se sitä on.
        Mutta jokainen tulee uskollaan autuaaksi. Se siitä.

        kuu on täysi aina ollut, joten eiköhän se kiertorytmikin tule siinä samassa. Olen niin hyväuninen, että se on todellaharvoin kuin muulloin herään keskellä yötä.

        Asia ei minua häiritse niin paljoa, että alkaisin sitä lähemmin tutkia. Näin vain olen todennut, että kuu vaikuttaa joihinkin ihmisiin. Eikä vain nukkuessa, vaan myös muuhun mielialaan sekä fyysiseen oloon.


        Elämässä täytyy joskus uohtaa skeptisyys pois ja piristää elämäänsä pienillä mystisillä asioilla.

        :)


    • Anonyymi

      Kun on keskiyö, minulla on outo olo.

      Samoin aamu yön raskaat tunnit klo 04.00 molemmin puolin.

      Luulen että johtuu kuun vetovoimasta.

    • Anonyymi

      Nyt on kuuhullujen ok aika...siellä se paistaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe