Missä vika?

Laulan, piirrän, maalaan, soitan pianoa, kirjoitan ja harrastan ties mitä luovaa vapaa-ajallani. Silti tuntuu että jotenkin kaikki ideat ja ajatukset jäävät sisälle vellomaan enkä saa niitä millään ulos tuolta pääkopastani. Ehdotuksia miten nämä ajatukset ja tunteet voisi purkaa mainitsemiini harrastuksiin? Ja mikä voisi auttaa ahdistukseen joka syntyy, kun en saa ulos ajatuksiani?

4

780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -amorrah

      Sama juttu. Minua ahdistaa suuresti kun en oikeastaan edes tiedä mitä haluan sanoa. En tiedä mistä alkaa ja miten jatkaa. Voisin aina tehdä jotakin, mutta sitten tuntuu ettei sillä ole merkitystä. En saa purettua asioitani ulos. Minua myös ahdistaa ihan sekin, etten voi antautua millekkään eli kyse ei ole vain taiteesta. Se voi johtua patoutuneista asioista, joiden kerralla läjäyttäminen on liian vaikeaa, kun tarkasteltava asia on niin suuri. Se idea on liian suuri kerralla purtavaksi. Itse kyllä tähtään siihen, että saisin sen kerralla ulos, koska silloin se voisi antaa hyvin suuren elämyksen myös muille. Tavallaan padon itseeni asioita, eli ikään kuin paastoan! En tiedä mitä sitten käy. Joka tapauksessa olen nyt aivan lukossa enkä saa tehtyä mitään. Mitähän sillekin sitten voi... En ylipäänsä ymmärrä miksi minun olisi oltava velvollinen tilittämään asioitani taiteen avulla. Mutta koska olen mielestäni erittäin lahjakas laulaja ja tanssija, en viitsi hukata lahjojani vaan yrittää selvittää miten voisin niitä hyödyntää. Olen myös onnistunut vakuuttamaan muut kyvyistäni, mutta itse en ole kokenut esiintymistä tarpeeksi antoisaksi. Olen pahoillani mutta en todellakaan tiedä mitä tehdä!

      • vika tässä

        luominen ja luomis kyky teiltä puuttuu nämä taidot halu ei riitä.terv. väsyttää


      • -amorrah
        vika tässä kirjoitti:

        luominen ja luomis kyky teiltä puuttuu nämä taidot halu ei riitä.terv. väsyttää

        Millainen ihminen sanoo noin vaikka muka väsyttääkin? Minä en ole kiinnostunut pohtimaan luomiskykyjeni olemassaoloa, sillä on minulle itsestäänselvyys että minulla on luomiskykyä. Kyse on vain siitä että ihmisellä on jokin luomista estävä pato jota tässä keskustelussa oli kaiketi tarkoitus pohtia. Sitä paitsi olen vasta 17 ja voisin kovasti musertuakin tuollaisesta kommentista, ja se saattaisi syödä vähänkin elämänhaluni. Elämänhaluni vain sattuu olemaan kiinni hyvin lujassa vaikka juuri tämä pato pilaa parasta aikaa kallisarvoista aikaani! Minulle ei riitä että kuvittelen luovani jotakin ellen koe sen merkityksellisyyttä. Luomiskyvytön olisin vain silloin jos kyvyttömyyteni ei minua häiritsisi. Mutta koska se häiritsee, tiedän pystyväni nauttimaan taiteesta enemmän, en vain tiedä miten.


      • ..ilmiselviä provoja...
        -amorrah kirjoitti:

        Millainen ihminen sanoo noin vaikka muka väsyttääkin? Minä en ole kiinnostunut pohtimaan luomiskykyjeni olemassaoloa, sillä on minulle itsestäänselvyys että minulla on luomiskykyä. Kyse on vain siitä että ihmisellä on jokin luomista estävä pato jota tässä keskustelussa oli kaiketi tarkoitus pohtia. Sitä paitsi olen vasta 17 ja voisin kovasti musertuakin tuollaisesta kommentista, ja se saattaisi syödä vähänkin elämänhaluni. Elämänhaluni vain sattuu olemaan kiinni hyvin lujassa vaikka juuri tämä pato pilaa parasta aikaa kallisarvoista aikaani! Minulle ei riitä että kuvittelen luovani jotakin ellen koe sen merkityksellisyyttä. Luomiskyvytön olisin vain silloin jos kyvyttömyyteni ei minua häiritsisi. Mutta koska se häiritsee, tiedän pystyväni nauttimaan taiteesta enemmän, en vain tiedä miten.

        ..ollenkaan vakavasti.
        Minä ymmärrän hyvin nuo sinun ajatuksesi ja halusi päästä purkamaan niitä ulos. Nuorempana itsekin ajattelin juuri noin.
        Älä ole huolissasi, tuo 'vyyhti' alkaa joskus purkautua sinullakin. Se voi alkaa joskus ihan mitättömän pienestä asiasta ja huomaat kuinka nautit kun pääset antamaan itsestäsi.

        Neuvon sinua aloittamaan vaikkapa siitä että ryhdyt kirjoittamaan päivittäin päiväkirjaa johon purat kaikenlaisia tuntojasi. Teet siitä jokapäiväistä rutiinia itsellesi. Pian huomaat että kirjaasi tulee sisältöä enemmän ja enemmän ja nautit tuosta kirjoittamisesta.
        Se juuri avaa niitä solmuja jotka yleensä nuorilla on luomiskyvyn esteenä.

        Uskon että löydät itsestäsi kaikenlaista yllättävää positiivisessa mielessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe