Tulin pohtineeksi, että mitä eroa on tilintarkastajalla ja kirjanpitäjällä? Voisiko joku viisaampi ehkä neuvoa...
Tilintarkastajan ja kirjanpitäjän ero?
8
9292
Vastaukset
- työnteossa
Kirjanpitäjä on se, joka tekee ns. perustyön;
kirjaa tapahtumat kirjanpitoon.
Tilintarkstaja taas tarkastaa, että niin kirjanpito, kuin muukin yrityksen hallinto on tehty ja järjestetty oikein.
Siinä yksinkertaistettu selitys- yksinkertaistaisin
Tilintarkastaja etsii kaikki virheet, mitä kirjanpitäjä on tehnyt!
- todellakin
yksinkertaistaisin kirjoitti:
Tilintarkastaja etsii kaikki virheet, mitä kirjanpitäjä on tehnyt!
etsivät kaikki ne virheet, joita kirjanpitäjät ovat tehneet. Kirjanpitäjä voi olla kuka vain jolla on kaupallinen koulutus taloushallinnon alalta (esim. merkonomi/tradenomi), mutta tilintarkastajaksi pääsyä ennen on suoritettava tutkinto, vaikka olisikin jo kirjanpitäjä.
- Tilinsä tarkastuttanut
todellakin kirjoitti:
etsivät kaikki ne virheet, joita kirjanpitäjät ovat tehneet. Kirjanpitäjä voi olla kuka vain jolla on kaupallinen koulutus taloushallinnon alalta (esim. merkonomi/tradenomi), mutta tilintarkastajaksi pääsyä ennen on suoritettava tutkinto, vaikka olisikin jo kirjanpitäjä.
Oikeat tilintarkastajat EIVÄT etsi kirjanpitäjän tekemiä virheitä, vaan jos sellaisia on, ne tulevat ilmi yleensä tavalla tai toisella.
Tilintarkastaja on yrityksen/yrittäjän asiantuntija-apu ja kirjanpitäjän neuvonantaja ja yhteistyökumppani. Hän ei tarkasta pelkästään kirjanpitoa, vaan myös koko yrityksen talouden, hallinnon toimet eli seuraa koko yrityksen toimintaa. Ja jos huomaa mm. talousasioiden olevan pielessä, hän ottaa asian puheeksi ja on tarvittaessa antamassa neuvoja.
Kaikki tilintarkastajat voivat olla kirjanpitäjiä mutta vain harva kirjanpitäjä voi toimia tilintarkastaja. Niin paljon enemmän koulutusta ja tietämystä oikea ammatti- tilintarkastaja joutuu hankkimaan. Nykyaikana heillä on jatkuva tietojen "katsastus". - tilien tarkastelija
Tilinsä tarkastuttanut kirjoitti:
Oikeat tilintarkastajat EIVÄT etsi kirjanpitäjän tekemiä virheitä, vaan jos sellaisia on, ne tulevat ilmi yleensä tavalla tai toisella.
Tilintarkastaja on yrityksen/yrittäjän asiantuntija-apu ja kirjanpitäjän neuvonantaja ja yhteistyökumppani. Hän ei tarkasta pelkästään kirjanpitoa, vaan myös koko yrityksen talouden, hallinnon toimet eli seuraa koko yrityksen toimintaa. Ja jos huomaa mm. talousasioiden olevan pielessä, hän ottaa asian puheeksi ja on tarvittaessa antamassa neuvoja.
Kaikki tilintarkastajat voivat olla kirjanpitäjiä mutta vain harva kirjanpitäjä voi toimia tilintarkastaja. Niin paljon enemmän koulutusta ja tietämystä oikea ammatti- tilintarkastaja joutuu hankkimaan. Nykyaikana heillä on jatkuva tietojen "katsastus".Just noin ja lisäisin vielä, että tilintarkastaja myös "valvoo" omistajien etua.
- tilitoimiston täti
todellakin kirjoitti:
Kirjanpitäjän voi toimia oikeasti kuka tahansa, ilman koulutustakin.
Eli tehdä vaikka kotona lastenhoidon ohessa tms.
Mutta tilintarkastajan pitää olla tutkinto ja suoritettu koe.
Moni tilintarkastaja on ns itseoppinut, mutta toiminut aluksi vuosia kirjanpitäjänä.
- kirjanpitäjä...
tekee kirjanpidon ja mahdollisesti tilinpäätöksen sekä veroilmoituksen, ellei näitä kahta jälkimmäistä tee talouspäällikkö tai contoroller. Tilintarkastaja tarkastaa tilinpäätöksen, kirjanpidon sekä hallinnon, että eivät sisällä OLENNAISIA virheitä ja antavat oikean kuvan yrityksen tilasta. Parhaimmillaan tilintarkastaja toimii kirjanpitäjän asiantuntija-apuna ja sparraajana.
- Mätäjohdo piikittäjä
Kyllä meno on välillä armotonta. Kun tilintarkastaja tosiaan löytää jotain "mätää" niin kiitokseksi siitä hallitus/toimitusjohtaja antaa hänelle heti vuosikokouksessa potkut!
Mätää kapitalismia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391