erittäin

epäreilua

Tervehdys!

Tietääkö kukaan mistä saisin apua, sossu ei auta. Olen 7. kuulla raskaana, olen muuttamassa isompaan asuntoon. Ongelmana se että joudun maksamaan uuden asunnon ja vanhan asunnon vuokrat ensi kuun alussa. Siksi koska minulle tarjottiin asuntoa tämän kuun puolessa välissä, sen takia vanhan asunnon vuokrasopimus päättyy vasta ensi kuun lopussa ja uuden alkaa jo ensi kuun alussa. Olen töissä käyvä, mutta tuloni ovat pienet ja palkka maksetaan kaksi kertaa kuussa. Kuun lopussa tuleva palkkani ei mitenkään riitä kahden vuokran maksuun, joista tulee yhteensä n. 1000 euroa. En tiedä mistä revin rahat tähän. Sossusta en saanut, ku vuokratakuun, joka sekin voimassa vain vuoden ja sen jälkeen joudun sen itse maksamaan. Todennäköisesti mulle jää heti uuden asunnon eka vuokra rästiin. Alkaa ahdistaa tää tilanne, olisi niin paljon kaikkea ostettavaa vauvallekkin. Eli mitä mun pitäis tehdä?

11

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olithan ottanut

      huomioon uutta asuntoa hakiessasi sen, että siitä koituu kustannuksia. Kysy omilta sukulaisiltasi jos auttavat. Tai peru asunto ja alat säästämään ja haet vasta sitten uutta asuntoa, kun rahoitus on kasassa. Pitää tuossa iässä osata laskea.

      • hakenut

        asuntoa jo yli puoli vuotta, että oli vähän pakko ottaa ku kerranki tarjottiin. Vuokra-asunnot vähä kiven alla nykysin.


    • Haloottaaa

      Jos olet YH niin tulet ihan varmasti toimeen entisessäkin asunnossasi. Jos näin on, eli olet YH ja asuty esim. yksiössä niin kyllä se pitäisi sinulle ja lapselle riittää. On sitä ahtaamminkin asuttu. Itse asun kahden lapsen ja miehen kanssa pienessä kaksiossa hissittömän talon toisessa kerroksessa. Meillä ei ole taloudellisesti mahdollisuutta muutta isompaan ja toisaalta kyllä me tässäkin pärjätään ihan hyvin. Miksi sossun pitäisi maksaa siitä että haluat muuttaa isompaan asuntoon - joku raja yhteiskunnan apujenkin käyttämisessä...

      • asunhan

        mä pienessä yksiössä, joka on erittäin huonolla seudulla. Kerrostalo jossa asun täynnä alkoholisteja ja sun muita. Parikin tulipaloa on siellä ollu sinä aikana ku asunu, että oikee joutunu asunnosta lähtee. Todella rauhaton talo. Joo kyllä olin muuten varautunut muuttoon, mutta en siten että joudun kahdesta asunnosta maksamaan samaan aikaan.


      • Jasseliini

        onpas outo viesti. kun mietitään ettei kysyjän taustoista oo minkäänlaista hajua.. Mietin jos itse olisin tullut raskaaksi kun asuin kolmen hengen opiskelija-asunnossa. Kämppiksenä yksi tyttö joka piti huumebileitä keittiössä. Vaikka olisi ollut ihan normaalit kämppikset niin mietin mitähän olisi opiskelijaasuntosäätiö miettinyt siitä että joudun nyt ottamaan pienen alivuokralaisen kun ei ole varaa muuttaa..


    • Yks vaan....

      Yksi vaihtoehto on esim. Citibankin tms. laina. Käy vaikka Citibankin sivuilla, siellä on lainalaskuri, missä saat laskettua millaisella kuukausisummalla haluat maksaa sitä lainaa takaisin ja miten monta vuotta. Korkohan on korkeampi tietysti, kun tavallisessa pankissa (ei kuitenkaan lähellekään mitään pikavippien korkoja). Tai voitahan sä kysyä pankista lainaa, jos ne vaikka antais...

    • riipii välillä hermoja!

      Toiset ei sit osaa ajatella yhtään mikä on kysyjän tausta, mikä on mahtanut ajaa ko. tilanteeseen... ei empatian tai edes ymmärryksen häivääkään. Tuomitaan suoralta kädeltä yhteiskunnan elätiksi ja toisen luokan kansalaiseksi. Onhan näitä "ammatikseen" tuilla eläviäkin varmasti olemassa, mutta mitä yksinhuoltajia itse olen tavannut, kyllä saa hattua nostaa. Osaavat venyttää penniä todella hienosti, eikä yhteiskunta kyllä sen kummemmin elättele! Käykää arvostelijat esim kelan sivuilla laskemassa mitä itse tienaisitte jos mies yhtäkkiä tekisikin sellaisen ratkaisun ettei olekaan valmis isäksi tms. Syitä voi olla niin monia. Ja vaikka kuinka kävisi töissä, ei sitä rahaa jää "rellestämiseen"...
      Eli tsemppiä vaan, toivottavasti saat asian järjestymään. Yritä ensin lainaa keneltä vain kehtaat kysyä, sitten vasta pankeilta tms korkeakorkoisilta. Tai yritä sopia suoraan seur vuokranantajan kanssa että maksat ekan vuokran kahdessa osassa seur vuokrien yhteydessä tms?

      • kuulla

        että joku edes ymmärtää. Joo en todellakaan ole mikään tuilla eläjä, en ole koskaa aikaisemmin joutunut mistään rahaa kerjäämään. No pitää vaa yrittää tutuilta kysellä, kun vaa kehtais. Olis kivempi vaa itse saada asiat hoidettua. Yksinhuoltaja en haluaisi olla, mutta se että lapsen isä muuttaisi kanssani asumaan on mahdotonta ennen kun hän taas saa töitä, koska muuten hänen tukensa loppuisivat, kun sossussa/kelassa katsotaan että minun pitäisi pienillä tuloillani elättää meijät. Mutta kiitos kaikille vastaajille, kyllä tämä tästä varmasti hyväksi muuttuu :)


      • koittaa
        kuulla kirjoitti:

        että joku edes ymmärtää. Joo en todellakaan ole mikään tuilla eläjä, en ole koskaa aikaisemmin joutunut mistään rahaa kerjäämään. No pitää vaa yrittää tutuilta kysellä, kun vaa kehtais. Olis kivempi vaa itse saada asiat hoidettua. Yksinhuoltaja en haluaisi olla, mutta se että lapsen isä muuttaisi kanssani asumaan on mahdotonta ennen kun hän taas saa töitä, koska muuten hänen tukensa loppuisivat, kun sossussa/kelassa katsotaan että minun pitäisi pienillä tuloillani elättää meijät. Mutta kiitos kaikille vastaajille, kyllä tämä tästä varmasti hyväksi muuttuu :)

        kysyä avustusta seurakunnalta eli varaa ajan diakonille. Kyllä niillä sossuilla on mahdollisuutta myöntää ennalta ehkäisevää toimeentulotuke tällaisissa tapauksissa jos muuttaminen on lapsen etuuden mukaista. Jos et muuten ole sossun asiakas niin yritä vielä sitä ennaltaehkäisevää. vaikeaa tietty ottaa täydellistä kantaa kun en tiedä taustojasi mutta itse sossuna myöntäisin työssäkäyvälle jos sillä vältettäisiin velkaantumiskierre ja sitä kautta jatkuva sssun asiakkuus ja tosiaan jos lapsen edun mukaista.


    • kokenut sillä

      erolla että mulla oli kolmevuotias lapsi ja elin kelan peruspäivärahalla. Ratkaisin asian niin että kylmän rauhallisesti maksoin uuden asunnon vuokran ajallaan ja vanhan asunnon viimeisen vuokran kahdessa erässä myöhemmin. Se ei kovin nopeasti mene perintään kun osa on maksettu. Aikaisemmissa vastauksissa mainittiinkin jo seurakunta mikä on varteenotettava vaihtoehto. Kun nykyinen asuntosi on huonomaineisella alueella, sosiaalitoimistosta kannattaa yrittää saada aika perhetyöntekijälle, ne hyväksyy helpommin harkinnanvaraisen toimeentulotuen.

      • minäkin tein

        ja soitin vielä vuokranantajalle, etten voi maksaa vuokraa sovitusti, mutta kerroin myös päivät jolloin maksan. Ja hyvin meni. Sain vielä vakuusrahan 250e sitten pois, kun olin maksanut vuokravelan kokonaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe