Koira hyökkäsi kimppuun

jenniina86

Hei, kaikki..
Kaksi viikkoa sitten menin iloisin mielin koirapuistoon, pienen bassettini kanssa. Kun päästin koirani vapaaksi näin kuinka sen luokse juoksee pieni sekarotuine koira... Muutama sekuntti myöhemmin tämä sekarotuinen koira oli saapunut koirani luokse. Yhtäkkiä seropi hyppäsi koirani kimppuun ihan ilman minkäänlaista syytä. Bassettini on arka ja ei koskaan agressiivinen, eikä siis oikein osannut puolustautua. Itse menin ihan paniikkiin enkä tiennyt mitä pitäisi tilanteessa tehdä. En uskaltanut kättäni väliin laittaa. Päädyin siis huutamaan sille koiralle ja omistajalle. Loppuenlopuksi koira kuitenkin saatiin irti, mutta siinä vaiheessa koirani oli kärsinyt jo henkisesti ja fyysisesti. Niska verillä, oikean puoleinen korva verillä ja vasemman puoleisesta korvasta oli mennyt hammas läpi. En osannut pysyä rauhallisena vain menetin hermoni totaalisesti, selväähän se oli ettei toisella koiralla ole kaikki kotona...
Halusin vain nopeasti viedä koirani pois tästä tilanteesta ja menin puiston ulkopuolelle josta pyysin tämän hullun koiran omistajan yhteystiedot lääkärilaskua varten.
Lääkärissä käytiin ja mitään vakavaa ei kuitenkaan löytynyt, onneksi. Mutta tapahtuma on vaikuttanut koiraani syvästi. Ennen tätä ulkona olessaan oli aina iloinen, jokainen koira moikattiin iloisesti häntää heiluttaen ja oli onnellinen. Mutta nyt emme pääse yhdenkään koiran ohi ilman että koiralleni iskee paniikki ja hän tulee viereeni ja alkaa haukkumaan ja murisemaan. Koskaan aikasemmin ei se tätä tehnyt. Olen yrittänyt kaikkeni, jotta tätä ei tapahtuisi. Mutta nyt on keinoni loppu ja kaipaanki teiltä toisilta koiran omistajilta neuvoa, kuinka pääsisimme tästä yli. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia tälläisestä? Miten sait takaisin iloisen hauvasi? Vai onko tämä enään edes mahdollista? Kaipaan siis neuvojanne.

50

5984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näyttää koirallesi

      esimerkkiä että huomaa isäntä menee luottavaisen ja rohkeana -ahaa ei siis hätää.

      Eli sinun tehtäväsi nyt on olla hyvä johtaja ja itsekin unohtaa menneet kokemukset ne kyllä sitten aikanaan häviää myös koiraltasikin kun tulee paljon hyviä kokemuksia ja alkaa luottamaan itseensä'.

      Eli älä hyysää vaan koiraa kun olet puistossa menet vain muina miehinä/naisina..ja vain tuttujen ja luotettavien koirien luo jotka tunnet ennalta ja hyväksi todetut. Ja annat mennä koirasi vapaasti ilman että koskettelet koiraasi.

      Portille tultuasi voit sanoa muille että ottavat koiransa kiinni niin pääsette rauhassa sisälle..ahdas portti tapaaminen aiheuttaa usein stressiä koirille sekä se että on paljon koiria eli mene mieluummin rauhalliseen aikaan.

      Tuo seropi saattoi olla ns.rökittäjätyyppi huomasi että sinulla on arka koira jota uskaltaa rökittää. Toivottavastoi ei tule toiste :(

      • luu__5

        Nimenomaan aluksi sellaisten tuttujen koirien luokse, jotka tiedät kilteiksi.
        Mene rohkeana johtajana, mutta älä kisko väkisin vaan anna tulla itse.

        Kurja homma tommoset päälle käyvät paskarakit, näitä näkee niin paljon, joiden omistajalle on se ja sama mitä toisten koirille käy :(

        Mutta mutta, täällä meidän kulmilla on eräs gorgi, jonka kimppuun on käynyt kauan sitten susikoira oikein tosi pahasti. Omistaja ei päästä enää lainkaan uroskoiria tämän gorgin luo. Ja gorgi pelkää. Mutta kerran vein oman urokseni siihen -koska omani on kiltti nuori uros- eikä gorgi ollutkaan moksis :)

        Nykyään kun nähdään -aika harvoin- niin tämä gorgi tulee ja hyppii isohkoa urostani vasten vailla pelkoa.
        Piti sanomani siis, että henkiset haavat voi parantua, mutta vievät tietty aikaa ja joku tietyn näköinen koira voi aina kammottaa koiraasi, mutta olkaa sinä ja kiltit tutut koirasi tukena niin että se rohkaistuu (älä huom. säälittele tai voivottele, vaan ole tosi reippaasti ja kehuvasti).

        Teit ihan oikein että huusit omistajalle.

        :) tsemppiä teille!


    • syyoliomasi

      Itseäsi voit syyttää kun saatoit koirasi tilanteeseen.Ei puistossa olevista koirista tai omistajista koskaan voine tietää.

      Itse käyn koirani kanssa puistossa silloin kun se on tyhjä (jolloin voin olla varma ettei vaaraa ole) ja poistun sieltä mikäli joku on puistoon hauveliansa tuomassa. Oma koirani ei ole agressiivinen mutten tahdo ottaa riskiä että jotain käy. Vituttaa omistajat jotka säntää puistoon mitään kysymättä. Täytyy aina karjua että ODOTA MÄ LÄHDEN POIES.

      • ja sinä olet killi

        Yleinen sääntö on, että puistoon ei viedä vihaisia koiria! Jos jollain on siellä vihainen koira, on hän velvollinen HETI varoittamaan paikalle tulijoita ja lähtemään pois.
        Vain täysi idiootti sanoo, että syy on sinne tulijan, haloo..!
        Vastuu on sillä, joka on tuonut 'häiriintyneen' koiran puistoon.

        Sinun kommenteistasi saa sitten vielä sellaisen mielikuvan, että koirapuistossa on aina vihaisia koiria eikä puistoon koskaan kannata mennä jos siellä on jo joku.

        Viestisi on aikas kakaramainen :/


      • jenniina86
        ja sinä olet killi kirjoitti:

        Yleinen sääntö on, että puistoon ei viedä vihaisia koiria! Jos jollain on siellä vihainen koira, on hän velvollinen HETI varoittamaan paikalle tulijoita ja lähtemään pois.
        Vain täysi idiootti sanoo, että syy on sinne tulijan, haloo..!
        Vastuu on sillä, joka on tuonut 'häiriintyneen' koiran puistoon.

        Sinun kommenteistasi saa sitten vielä sellaisen mielikuvan, että koirapuistossa on aina vihaisia koiria eikä puistoon koskaan kannata mennä jos siellä on jo joku.

        Viestisi on aikas kakaramainen :/

        Hei, kiitos kaikille jo saaduista neuvoista.
        Pakko sanoa tälle henkilölle joka syyttää minua tästä tilanteesta. Oletko lukenut koirapuiston yleiset säännöt. Niissäkin jo mainitaan ettei koirapuistoon saa tuoda koiraa joka mahdollisesti saattaa käyttäytyä agressiivisesti.Minulla on ollu koiria jo yli 10 vuoden ajan ja koskaan ei aikasemmin ole tälläistä tapahtunut.
        Vielä selvennykseksi tuohon edelliseen viestiini:
        Koirapuistossa olemme käyneet tapahtuman jälkeen ja siellä ei minkäänlaista ongelmaa näy. Koira on oikein reipas ja uskaltaa leikkiä muiden kanssa. Eikä murise ja hauku niin kuin hihnassa ollessaan. En "lällyttele" koiralleni vaan yritän rohkaista koiraa ja innostaa tulemaan nätisti muiden koirien luokse. Tämä on onnistunut vain kerran tapahtuman jälkeen. Kävelyllä koiran kohdatessamme, bassettini jähmettyy ja tarkkailee toista koiraa. Sen tullessa lähelle alkaa melkein poikkeuksetta haukkuminen ja muriseminen. Olen yrittänyt itse mennä edellä ja pyytää koiraa tulemaan katsomaan kuinka hauska kaveri siellä on. Mutta ei niin ei...
        Myös namien avulla olen yrittänyt saada koiran edes menemään toisen koiran ohi räksyttämättä, mutta ei sekään toimi. Koirani siis käyttäytyy näin vain jos on hihnassa... Joten vinkkejä vielä tarvitaan. Toivon vain että joku päivä vielä koirani ymmärtää ettei vaaraa synny varsinkaan hihnassa ollessaan.


      • siltä, että
        jenniina86 kirjoitti:

        Hei, kiitos kaikille jo saaduista neuvoista.
        Pakko sanoa tälle henkilölle joka syyttää minua tästä tilanteesta. Oletko lukenut koirapuiston yleiset säännöt. Niissäkin jo mainitaan ettei koirapuistoon saa tuoda koiraa joka mahdollisesti saattaa käyttäytyä agressiivisesti.Minulla on ollu koiria jo yli 10 vuoden ajan ja koskaan ei aikasemmin ole tälläistä tapahtunut.
        Vielä selvennykseksi tuohon edelliseen viestiini:
        Koirapuistossa olemme käyneet tapahtuman jälkeen ja siellä ei minkäänlaista ongelmaa näy. Koira on oikein reipas ja uskaltaa leikkiä muiden kanssa. Eikä murise ja hauku niin kuin hihnassa ollessaan. En "lällyttele" koiralleni vaan yritän rohkaista koiraa ja innostaa tulemaan nätisti muiden koirien luokse. Tämä on onnistunut vain kerran tapahtuman jälkeen. Kävelyllä koiran kohdatessamme, bassettini jähmettyy ja tarkkailee toista koiraa. Sen tullessa lähelle alkaa melkein poikkeuksetta haukkuminen ja muriseminen. Olen yrittänyt itse mennä edellä ja pyytää koiraa tulemaan katsomaan kuinka hauska kaveri siellä on. Mutta ei niin ei...
        Myös namien avulla olen yrittänyt saada koiran edes menemään toisen koiran ohi räksyttämättä, mutta ei sekään toimi. Koirani siis käyttäytyy näin vain jos on hihnassa... Joten vinkkejä vielä tarvitaan. Toivon vain että joku päivä vielä koirani ymmärtää ettei vaaraa synny varsinkaan hihnassa ollessaan.

        taudatpa olla yksi hysteerikkö asialla!


      • sinunhan tietysti
        siltä, että kirjoitti:

        taudatpa olla yksi hysteerikkö asialla!

        on puhua!


      • meidänkin puistoon
        ja sinä olet killi kirjoitti:

        Yleinen sääntö on, että puistoon ei viedä vihaisia koiria! Jos jollain on siellä vihainen koira, on hän velvollinen HETI varoittamaan paikalle tulijoita ja lähtemään pois.
        Vain täysi idiootti sanoo, että syy on sinne tulijan, haloo..!
        Vastuu on sillä, joka on tuonut 'häiriintyneen' koiran puistoon.

        Sinun kommenteistasi saa sitten vielä sellaisen mielikuvan, että koirapuistossa on aina vihaisia koiria eikä puistoon koskaan kannata mennä jos siellä on jo joku.

        Viestisi on aikas kakaramainen :/

        tuodaan arvaamaton sakemanni joka purrut jo 4-6kertaa ja joka kerta jouduttu irrottamaan toisesta eli ei irrota itse.

        Olen omistajalle sanonut -ei auta ja olen muillekin siellä kävijöille asiasta puhunut mutta moni ei usko asiaa koska heidän koiransa kimppuun ei oo käynyt(ei käy kaikkien mutta joidenkin kimppuun yleensä hiukan arempien eikä väliä onko narttu vai uros)..ja omistaja on vakuuttavan oloinen.

        Usein riita tulee kepistä(jota isäntä ei koiraltaan poisota siitä huolimatta) tai sitten koiralla huono päivä ja toinen liian lähellä.


      • tätähän se on,
        meidänkin puistoon kirjoitti:

        tuodaan arvaamaton sakemanni joka purrut jo 4-6kertaa ja joka kerta jouduttu irrottamaan toisesta eli ei irrota itse.

        Olen omistajalle sanonut -ei auta ja olen muillekin siellä kävijöille asiasta puhunut mutta moni ei usko asiaa koska heidän koiransa kimppuun ei oo käynyt(ei käy kaikkien mutta joidenkin kimppuun yleensä hiukan arempien eikä väliä onko narttu vai uros)..ja omistaja on vakuuttavan oloinen.

        Usein riita tulee kepistä(jota isäntä ei koiraltaan poisota siitä huolimatta) tai sitten koiralla huono päivä ja toinen liian lähellä.

        että oikein meidän puisto. Jos teillä on oma puisto, niin sehän on tietenkin yksityinen, ja ei tarvi muiden sinne tulla, mutta jos sattuu olemaan kunnallinen, niin aivan toinen juttu!


      • tietenkin kunnallinen
        tätähän se on, kirjoitti:

        että oikein meidän puisto. Jos teillä on oma puisto, niin sehän on tietenkin yksityinen, ja ei tarvi muiden sinne tulla, mutta jos sattuu olemaan kunnallinen, niin aivan toinen juttu!

        ketään täällä ei omista omaa puistoa..mutta käyn siellä vakkarina koska näin tunnen koiratomistajineen ja voin luottaa hyvion arvioihin omaani että viidakkorummun..oli vain sanontatapa..et taida olla ruudinkeksijä! hoh hoijaa ..


      • emo:1
        siltä, että kirjoitti:

        taudatpa olla yksi hysteerikkö asialla!

        Taidat olla yksi ja sama tyyppi, joka käy jokaisessa keskustelussa nimittelemässä jotakuta hysteerikoksi.. :/


      • sdflskdlfös
        ja sinä olet killi kirjoitti:

        Yleinen sääntö on, että puistoon ei viedä vihaisia koiria! Jos jollain on siellä vihainen koira, on hän velvollinen HETI varoittamaan paikalle tulijoita ja lähtemään pois.
        Vain täysi idiootti sanoo, että syy on sinne tulijan, haloo..!
        Vastuu on sillä, joka on tuonut 'häiriintyneen' koiran puistoon.

        Sinun kommenteistasi saa sitten vielä sellaisen mielikuvan, että koirapuistossa on aina vihaisia koiria eikä puistoon koskaan kannata mennä jos siellä on jo joku.

        Viestisi on aikas kakaramainen :/

        omasi sitten? Varmasti hyvin aikuismainen :D

        Ymmärrätkö sinä että koira on ELÄIN? Eläimeen ei koskaan voi luottaa 100prosenttisesti, se on ääliö joka toista väittää eikä tunne koiria/eläimiä ylipäänsä.
        Se kiltein maminmussusessekin voi joskus saada pahaa jälkeä aikaan! usko pois näitä tilanteita on nähty.

        Ja kyllä en ole koirapuistoissa kävijä lähden poies jos sinne tuntemattomia koiria tulee.


      • isoimpia
        jenniina86 kirjoitti:

        Hei, kiitos kaikille jo saaduista neuvoista.
        Pakko sanoa tälle henkilölle joka syyttää minua tästä tilanteesta. Oletko lukenut koirapuiston yleiset säännöt. Niissäkin jo mainitaan ettei koirapuistoon saa tuoda koiraa joka mahdollisesti saattaa käyttäytyä agressiivisesti.Minulla on ollu koiria jo yli 10 vuoden ajan ja koskaan ei aikasemmin ole tälläistä tapahtunut.
        Vielä selvennykseksi tuohon edelliseen viestiini:
        Koirapuistossa olemme käyneet tapahtuman jälkeen ja siellä ei minkäänlaista ongelmaa näy. Koira on oikein reipas ja uskaltaa leikkiä muiden kanssa. Eikä murise ja hauku niin kuin hihnassa ollessaan. En "lällyttele" koiralleni vaan yritän rohkaista koiraa ja innostaa tulemaan nätisti muiden koirien luokse. Tämä on onnistunut vain kerran tapahtuman jälkeen. Kävelyllä koiran kohdatessamme, bassettini jähmettyy ja tarkkailee toista koiraa. Sen tullessa lähelle alkaa melkein poikkeuksetta haukkuminen ja muriseminen. Olen yrittänyt itse mennä edellä ja pyytää koiraa tulemaan katsomaan kuinka hauska kaveri siellä on. Mutta ei niin ei...
        Myös namien avulla olen yrittänyt saada koiran edes menemään toisen koiran ohi räksyttämättä, mutta ei sekään toimi. Koirani siis käyttäytyy näin vain jos on hihnassa... Joten vinkkejä vielä tarvitaan. Toivon vain että joku päivä vielä koirani ymmärtää ettei vaaraa synny varsinkaan hihnassa ollessaan.

        virheitäsi on että luulet koirasi tai muiden koirien tykkäävän kaikista koirista ja vain syystä että ne ovat koiria.

        Koira on laumaeläin oman laumansa kanssa, jos ei kotona ole muita koiria, lauma on koira ja ne ihmiset kotona. Kaikki laumaan kuulumattomat, vaikka ovatkin koiria, ovat uhka. Eli ehdoton ei näille jokaiselle lenkillä tutustumisille.

        Tämä ei todellakaan ole oikea tapa sosiaalistaa koiraa, sinä käyttäydyt koirat mielestä väärin laumaelämää ajatellen.


      • nykyään enimmäkseen poissa

        kenellekkään joka on tulossa puistoon juuri kun sinä olet siellä.. sitä vartenhan puistot juuri on.. koirien (ja omistajien) yhteisiä alueita joissa koirien on mahdollista leikkiä keskenään joutumatta vaikka auton alle tai aiheuttamatta häiriötä muille kulkijoille. Ikävää ja totta vaan on se,että jotkut haluavat näitä puistoja omia eivätkä päästäisi sinne muita tai menevät sinne karkoittamaan muut pois kun eivät jaksa lenkkeillen antaa koirilleen virikkeitä vaikka tietävät ne vähemmän sosiaalisiksi tapauksiksi.

        Mutta eläinten kanssa sattuu ja tapahtuu eikä me aina edes huomata niitä riitojen syitä ja yleensä molemmissa sitä syytä on ainakin jonkun verran.. puremiseen johtavat yksipuoliset hyökkäykset ovat kuitenkin todella harvinaisia.

        Puistojen viihtyvyys on meidän kaikkien vastuulla ja jos meidän koira on räyhä niin silloin pitää pysyä poissa ja toisaalta jos me emme luota muihin ja menemme puistoon pelkäämään ja varomaan niin silloinkin on hyvä pysyä poissa koska me vaan tartutamme oman pelkomme koiraamme ja siinä onkin taas yksi puolustautumisen ja riidan aihe valmiina.


      • Minullakin_koira

        Kyllähän koirapuiston ideana on, että koirat saavat tutustua toisiinsa, juosta vapaana ja leikkiä yhdessä turvallisella ja aidatulla alueella.
        Ihmiset vievät koiriaan puistoihin sosialisoidakseen koiria, ja opettaakseen niitä tulemaan toimeen kaikkien kanssa. Toisten koirien kanssa touhuaminen on jokaiselle koiralle tervettä. Mutta jos sinulla itselläsi on agressiivinen koira, tai jos pelkäät muiden koiria, älä silloin oleta että muut jättää tulematta puistoon, tai lähtevät sinun takiasi.
        TIETENKIN ARVAAMATONTA TAI AGRESSIIVISTA KOIRAA EI PUISTOON TUODA. Jos kuitenkin haluaa koiraansa puistoon viedä, tulee itse häipyä paikalta jos muita koiria näkyy paikalle saapuvan. Olen törmännyt sellaisiinkin ihmisiin jotka vain huikkaavat aidan toiselta puolelta että "koirani on vihainen, älä sinä tule nyt puistoon omasi kanssa."


      • Vince

        Just tollaiset kaltaisesi pellet VITUTTAA kaikesta eniten,omalla vitun hysteerisellä käyttäytymiselläsi pilaat kyllä koirasi aivan 101% varmuudella. Mieti vähän pienessä päässäsi mitä koirat ovat,LAUMAELÄIMIÄ. OIKEIN.. Kyllä niitä päästäänviallisia koiria on suhteessa paljon vähemmän kuin niiden hihnan toisessa päässä olevia. Koirat on koiria välillä ne vähän tappelee mitä sitten. Parempi kun et tule enää sen kullannuppus kanssa ollenkaan puistoihin ettei me VITTUMAISET omistajat vaan yllätetä. Onneksi vielä on myös oikeita koiraihmisiä olemassa.


    • koiran pelkotiloja

      huomiomalla kovasti koiraa kun se on varuillaan ja arkana. Vahvista ja huomioi koiran käytöstä kun ja jos sattumalta heiluttelee häntää ja tahtoo ottaa kontaktia vieraampiin koiriin.

      Älä pakota kontakteihin, anna sen tehdä asiassa aloitteet jos onnistuu kontaktin otto kehu kovasti.

      Katselkaa koiria kauempaa jos muuten alussa ei oikein onnistu, vaatii kärsivällisyyttä.

    • apiskukko

      Varaa sangollinen vettä ja heitä tappelevien tai hyökkäävän koiran päälle.

    • .........

      tuon takia aikuisia koiria ei pitäisi viedä koirapuistoon, se vain aiheuttaa koiralle tressiä kun omistaja ei pysty koiraansa suojelemaan sitä kun sen kimppuun hyökätään.
      Olisin itse potkaissut sen vieraan koiran oman koirani kimpusta.

    • 090666

      Olen samaa mieltä.Sinun pitää näyttää koirallesi että olet lauman johtaja jonka tehtäviin kuuluu myös lauman suojeleminen.Vastaavien tilanteitten varalle kannattaa muistaa että jos tilanne joskus toistuu nii olet johtaja joka suojelee omiaan.Eli surutta vaan tilanteseen mukaan.Suomen laki ei kiellä tuossa tilanteessa edes pientä väkivaltaa koska se menee joko hätävarjelun tai pakkotilan piikkiin.ELi pienenpi vahinko sallittua isomman estämiseksi.
      Tietenki pikku hiljaa totutat koirasi muihin koiriin.Tutut ja turvalliset koirat toimii aluksi parhainten.Mielellään myös tutussa ympäristössä. Esim jos tuttavillasi on koiria nii pyydä heitä kylään luoksesi.
      Ei kumminkaa kannata "työntää" koiraasi edes tutun koiran luokse.Anna koirien tutustua omilla ehdoilla.Eli esim istutte pöydässä jutellen ja koirat tutustuu toisiinsa omassa rauhassa.

    • Kiitollinen

      sakemanni puri minun koira vielä pentu purija oli 5 vuotta vanhempi. seuraavan kerra puistossa oli5 sakemannia pari tuntiase kisaili niiden kanssa seuraavana perjantana taas mentiin puistoon sepurija sakemanni muris minulle lapin koirani suojelu vaisto heräsja antoi sakemannille kunnon selkäsaunan jälkeen päin sakemannin omistaja kiitti ei ärhetele enää toisille koirille. koiranrallani on paimenkoiran vikaa ja painaa liki30kg.

    • tämän takia

      en vie omaa koiraani koirapuistoon, enkä aio viedä. Koirat ovat arvaamattomia ja niin kuin ihmisetkin, niin kaikki eivät tykkää kaikista, koiratkin ovat yksilöitä. Koiran ei tarvitse tutustua muihin koiriin, sillä on jo oma lauma kotona. En luota kaikkiin koiranomistajiin ja heidän kykyynsä pidätellä omaa koiraansa, jos uhkatilanne eteen tulee, joten olen miettinyt valmiiksi päässäni kuviot miten toimin jos ikäviä tilanteita eteen tulee. Ensinnäkin koskaan ei pidä mennä kättä työntämään koirien väliin, jos koiran hampaat osuvat rannevaltimoon, niin se on vähän ikävää. Mielummin jalalla potkaisee. Suomen kieli on myös siitä hyvä, että kovalla äänellä huudettaessa ja kiroiltaessa se kuulostaa todella pahalta, tämä saattaa monesti riittää säikykkeeksi, eikä tarvitse käyttää "väkivaltaa". Tärkeintä kuitenkin on, että tällaisia tilanteita ei pääsisi syntymään. Sinä olet koirasi pomo ja sen suojelija, ei päinvastoin. Sinun tulee ottaa tilanne haltuusi, ei jättää koiraasi toisen koiran kynsiin ja huonolla tuurilla tapettavaksi. En ihmettele yhtään jos koirasi on epävarma ja arka (jälkeen päin), niinhän olet sinäkin. Millainen omistaja sellainen koira. Nyt sinun pitää ottaa itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäytyä! Ole esimerkkinä koirallesi, tämä oli lähinnä sinulle opettava tilanne. Et varmasti halua, että tällaista pääsee sattumaan uudestaan? Kierrä koirapuistot jatkossa ja palauta koirasi itsetunto ja rohkeus. Hyviä neuvoja oletkin siihen jo saanut aiemmista viesteistä.

    • Soofukssen

      Kun minun perhoskoirani oli vielä pentu, sen kimppuun hyökkäsi karjalankarhukoira. Olimme menossa koirapuistoon ja ennen kuin menimme sisälle, varmistimme vielä millainen koira siellä on. Vähän aikaa kaikki menikin hyvin, kunnes karhukoira hyökkäsi oman koirani kimppuun. Korvasta vuosi verta, takajalka oli ihan verillä, maha melkein auki...olin raivoissani! kiisin äkkiä eläinlääkärin vastaanotolle. Olin ihan paniikissa, mutta hillitsin itseni. pian jo onneksi pääsimmekin vastaanotolle. Olin niin raivoissani, meinasin muuttua punaiseksi ja räjähtää! Ajattelin ettei minulla ollut aikaa jäädä raivoamaan tämän karhukoiran omistajalle, tärkeintä sillä hetkellä vain oli, että saisin oman koirani nopeasti lääkäriin. Olin ihan pakahtua raivosta!
      Haavat saatiin onneksi hoidettua ja vakavilta vammoilta säästyttiin. Korva vähän kärsi, kauniita karvoja lähti, mutta tärkeintä oli että koira oli kunnossa. Tämän jälkeen koirani kärsi henkisesti. Se pelkäsi suuria koiria aivan käsittämättömän paljon. Aina kun joku suuri koira tuli vastaan

    • amscjadgvyds77

      Olin itsekin eräänä kauniina päivänä koirapuistossa, kunnes joku seefferi iski hampaansa tipsuuni. Koitin saada seefferin pois tipsuni kimpusta, mutta turhaan. Lopulta joku toinen nainen sai koiran irroittamaan otteensa.
      Raivosin seefferin omistajalle, ja nyt en kadu yhtään!!! vuhdoin pääsimme vastaanotolle. Eläinlääkäri sanoi, että koirani on menettänyt paljon, paljon verta. Toipumiseen fyysisesti meni aikaa. Vihdoin pienetkin naarmut parantuivat. Kunnes alkoi toiset ongelmat. Koirani kärsi henkisesti ja olin täysin toivoton miten saisin sen luottamuksen toisiin koiriin takaisin. Sitten käynnistyi myöskin eroahdistus. Asun kerrostalossa ja sain useita valituksia, ja aloin jo miettiä uuden kodin etsimistä koiralleni. Kokosin itseni ja sain eroahdistuksen haltuuni. Se ongelma ratkesi onnekseni pian. Koirani pelkäsi edelleenkin toisia koiria. Rupesin harjoittelemaan naapureideni ja lenkillä tulevien koirien kanssa.
      Rohkaisin ja alussa käytin herkkupaloja jotta saisin edes vähän asiaa haltuuni. Vihdoin monen vuoden harjoittelun ajan sain koiran luottamuksen koiriin takaisin. Silti olen varuillani koirapuistossa. Pidän hihnassa koiraani aina alussa, ja jos kaikki sujuu hyvin, päästän koiran irti. Jos joku alkaa haastaa riitaa, tällä kertaa koirani pistää hanttiin ja rupeaa taistelemaan. Silloin otan koirani aina syliin. Suosittelen käyttämään herkkupaloja ja rohkaisemaan koiraasi, ei siihen muuta keinoa taida ollakaan.

      • kannattaisko

        miettiä, ettei oma koirasi esittänyt huomaamattasi haastetta tälle " hampaansa iskevälle seefferille"?
        Minulla on kokemusta sakemanni nartusta ja uroksista jo 13 vuoden ajalta eikä mikään omista koiristani ole koskaan "iskenyt hampaitansa" kenenkään pikku puudeliin. Ärhennellyt on, muuta ei ilman toisen koiran dominanssia.


      • niin katso ympärillesi!
        kannattaisko kirjoitti:

        miettiä, ettei oma koirasi esittänyt huomaamattasi haastetta tälle " hampaansa iskevälle seefferille"?
        Minulla on kokemusta sakemanni nartusta ja uroksista jo 13 vuoden ajalta eikä mikään omista koiristani ole koskaan "iskenyt hampaitansa" kenenkään pikku puudeliin. Ärhennellyt on, muuta ei ilman toisen koiran dominanssia.

        KOirapuiston yleisissä säännöissä lukee ettei vihaisia koiria tuoda koirapuistoon, ja katson omaa koiraani aina silmä tarkkana. Kyllä minä itse koirani tunnen, ja sinä et ollut tämän kyseisen seefferin omistaja. Sinä saatat olla hyvä kouluttamaan seeffereitä, mutta tällä henkilöllä joka oli oman seefferinsä kanssa koirapuistossa, ei selvästi ollut mitään väliä vaikka koirani olisi minun koirani tappanutkin. Niin välinpitämättömältä sekin kaveri vaikutti!


      • Muffe ja muut
        kannattaisko kirjoitti:

        miettiä, ettei oma koirasi esittänyt huomaamattasi haastetta tälle " hampaansa iskevälle seefferille"?
        Minulla on kokemusta sakemanni nartusta ja uroksista jo 13 vuoden ajalta eikä mikään omista koiristani ole koskaan "iskenyt hampaitansa" kenenkään pikku puudeliin. Ärhennellyt on, muuta ei ilman toisen koiran dominanssia.

        Minun mielestäni iso koira, kuten nyt seefferisi, on päästään vialla (montakin syytä voi siihen olla), jos se provosoituu noin pahoin pienen "kirpun" virnistelystä!
        Ota koirasi haltuun!
        Oma koirani on 35 kg uros, ja se ei korvaa lopsauta, vaikka pienet koirat ärisevät sille korvan juuressa. Sillä on elämässä tärkeämpääkin tekemistä, kuin hyökkäillä kaiken maailman ärisijöiden kimppuun.
        Isojen koirien omistajien tulisi kantaa vastuunsa paljon nykyistä paremmin. Minua suorastaan hävettää asianomaisten puolesta. Ja näistä tapauksi kuulee / näkee viikottain, ainakin H.gissä!


    • ..............

      Kyllä, koirapuiston säännöissä lukee, ettei vihaisia koiria saa puistoon viedä. Silti jokaisen sinne menevän täytyy KYSYÄ ennen portista astumista, onko ok tulla mukaan. Tämä sen vuoksi, että jotkut agressiivisten koirien omistajat käyttävät koiriaan puistoissa kun sielä ei ketään ole ja lähtevät kun sinne joku tulee (tämä ei todellakaan missään kiellettyä, myös agressiivisilla koirilla oikeus juoksennella puistossa kunhan eivät ole muiden koirien kanssa!). Omistaja ei vält huomaa menoasi puistoon eikä ehdi reagoida tai ottaa koiraansa kiinni ennen kuin on liian myöhäistä. KYSY SIIS! Tottakai sulla on oikeus viedä kiltti koirasi puistoon, mutta ilmoita aikeestasi jotta tämä toinen ehtii alta pois. SINÄ OLET LAUMANNE JOHTAJA ja tehtävänäsi on suojella laumaasi (eli koiraasi). Itse olisin todellakin mennyt tilanteessa väliin (vaikka se kiellettyä onkin), koska en voi luonteelleni mitään. Se, että olet alkanut huutaa ja raivota on pelottanut koiraasi (joka jo menettänyt luottamuksensa sinuun joutuessaan tappeluun) enemmän ja nyt se luulee, että joutuu puolustamaan sinua (murisee/haukkuu muita koiria). Itselläni on yhdeksän koiraa ja kaikki todella ystävällisiä AIVAN KAIKILLE muille koirille. YKSIKÄÄN koira ei ole koskaan joutunut tappelutilanteeseen, koska olen ajatellut asiat loppuun asti ja toiminut aina tilanteen vaatimalla tavalla KOIRANI parhaaksi. Puolet koiristani ovat tulleet mulle ongelmatapauksina. Yksi koirista pelkäsi kaikkia ihmisiä ja eläimiä. Kaksi koiraa eivät hyväksyneet muita koiria mitenkään päin ja olivat todellakin agressiivia. Silti kaikki haukut tänä päivänä ovat yksi suuri ja ONNELLINEN lauma, jonka ylpeä johtaja saan olla ja koirilla on TURVALLINEN olo kanssani. Työtä riittää, mutta varmasti on sen arvoista. Ensiksi sun täytyy saada luottamus koirasi ja itsesi välillä niin vahvaksi, että koira oppii taas luottamaan arvostelukykyysi. Älä käske koiraa muiden koirien luokse vaan anna sen mennä jos haluaa. Ei koirasi tarvitse olla muiden koirien kanssa missään tekemisissä, jos se tuntuu siitä pahalta!! Omia koiriani en vie yhdenkään vieraan koiran kanssa juoksemaan tai leikkimään, koska pärjäämme hyvin omalla porukalla ja tuttujen & turvallisten koirien seuralla.

    • Kysyn aina!

      Ikävä tapaus ja noita sattuu todella usein. Toivottavasti koirasi reipastuu jossakin kontrolloidussa tilanteessa turvallisen koiran kanssa. Mutta asia jonka halusin tässä yhteydessä tuoda esille on se, että kysykää AINA ennen, kun menette koira puistoon, että voiko tulla. Samalla kerrotte millainen oma koiranne on. Yleensä siihen vastataan ja kerrotaan millainen koira vastassa on. Mutta jos omistaja ei vastaa, tai vastaa epämääräisesti niin silloin voi olla parempi olla menemättä kyseiseen puitoon sillä hetkellä. Koirapuistossa ei päde vakuutukset, joten se on se hihnan kaksi jalkainen pää, jonka täytyy päättää milloin on turvallista mennä ja milloin ei. Turvallisia ja iloisia hetkiä puistoihin! :)

    • mutta ei koirapuistossa

      Minun koirani kimppuun hyökkäsi vapaana tallusteleva Rotwailer. Siis aamupissalla oltiin ja nurkan takaa juoksi tämä rotikka ja sen labradori ystävä. Labbis sen kun katseli, mutta rotikka niittasi omaa koiraani takareiteen ja otti kunnon otteen selästä. Omistaja ei meinannut irti saada. Omalle koiralleni ei tullut muuta traumaa, kun että se ei halua kulkea enää sitä vanhaa tuttua aamulenkkiä. Minulle sen sijaa on tullut trauma tästä tilanteesta ja lenkit koirani kanssa tuntuvat ahdistavilta. Nyt olen kuitenkin löytänyt sellaisen hyvän lenkki paikan, jossa minunkin tuntuu hyvältä lenkeillä koirani kanssa. Myös mieheni on tämän johdosta lähtenyt useimmin lenkille meidän kanssa. Haluaisin kuitenkin eroon tästä omasta pelon tunteesta, en vain tiedä miten? Ennen lenkkeily oli minun ja koiramme välinen intohimoinen harrastus. JOs jollakin on hyviä neuvoja niin niitä otetaan avosylin vastaan.

    • Daskatyttö

      Näitähän sattuu mitä sinä olet joutunut kokemaan koirasi kanssa :(
      Oman chinini (japanese chin) kanssa menimme myös eräänä päivänä koirapuistoon ja joku toinen koira hyökkäsi oman koirani kimppuun. Ja koiran omistaja ei ollut kiinnostunut tästä vakavasta tapauksesta laisinkaan. Kyllähän se siinä voivottelija ja torui koiraansa ja pyyteli anteeksi, mut mitä hyötyä siitä sitten enää oli...tapahtunutta ei saa takaisin...jatkuu samalla lailla miten noilla muillakin, ja koirani kärsi siitä vielä hyyvin pitkään tapahtuman jälkeen. Nykyään me käydään siellä vain kun on TÄYSIN varmaa että koira ei tee mitään. Me saatiin se pelko pois pitkällä pinnistelyllä ja ajalla. Namit olivat myös korvaamaton apu ongelmassa. Kannattaa harjoitella tuota tuttujen koirien kanssa, ja suosittelen myös että kokeilette nameja, meillä ne ainakin autto. Ja on täysin naurettavaa syyttää sitä joka koirapuistoon meni, agressiivisia koiriahan ei koirapuistoon saa viedä! Onnea koirasi kanssa, eiköhän ongelmanne siitä pikku hiljaa kasaannu.

      • Kantti kestää

        KOIRAPUISTOON EI OLE ASIAA KOIRILLA, JOTKA OVAT SAIRAITA HENKISESTI TAI FYYSISESTI TAI OVAT AGGRESSIIVISUUTEEN TAIPUVAISIA! JOS VIET TÄLLAISEN KOIRASI PUISTOON, JA JOTAIN KOIRASI HYÖKKÄÄ PÄÄLLE, OLET LAIN MUKAAN KORVAUSVELVOLLINEN!


      • nyt jo aikuinen
        Kantti kestää kirjoitti:

        KOIRAPUISTOON EI OLE ASIAA KOIRILLA, JOTKA OVAT SAIRAITA HENKISESTI TAI FYYSISESTI TAI OVAT AGGRESSIIVISUUTEEN TAIPUVAISIA! JOS VIET TÄLLAISEN KOIRASI PUISTOON, JA JOTAIN KOIRASI HYÖKKÄÄ PÄÄLLE, OLET LAIN MUKAAN KORVAUSVELVOLLINEN!

        Kun olin n. 11-vuotias, käytin yhden tädin kääpiövillakoiraa usein lenkittämässä. Kerran, kun olin sen kanssa lenkillä, jonkun haukkuva suomenpystykoira tuli siihen tädin koiran viereen. Wilma (lenkittämäni koira) yritti haistella tuota toista koiraa, mutta tämä lähti. Kun olimme ottaneet pari askelta poispäin, tuli koira takaisin ja hyökkäsi Wilman kimppuun. Olin silloin vielä aika pieni, ja enkä tiennyt miten toimia. Yritin vetää Wilmaa pois, mutta tästäpä suomenpystykorva vasta innostui. Viimein sitä tuli hakemaan sen omistaja. Hän vain muistaakseni sanoi: "anteeksi, mutta tänne ei sinun kannattaisi tulla koiran kanssa". Lähdin itku kurkussa pois. Onneksi Wilmaan ei tullut naarmun naarmua, mutta sille jäi henkisiä traumoja.


      • sekarotuinen koira
        nyt jo aikuinen kirjoitti:

        Kun olin n. 11-vuotias, käytin yhden tädin kääpiövillakoiraa usein lenkittämässä. Kerran, kun olin sen kanssa lenkillä, jonkun haukkuva suomenpystykoira tuli siihen tädin koiran viereen. Wilma (lenkittämäni koira) yritti haistella tuota toista koiraa, mutta tämä lähti. Kun olimme ottaneet pari askelta poispäin, tuli koira takaisin ja hyökkäsi Wilman kimppuun. Olin silloin vielä aika pieni, ja enkä tiennyt miten toimia. Yritin vetää Wilmaa pois, mutta tästäpä suomenpystykorva vasta innostui. Viimein sitä tuli hakemaan sen omistaja. Hän vain muistaakseni sanoi: "anteeksi, mutta tänne ei sinun kannattaisi tulla koiran kanssa". Lähdin itku kurkussa pois. Onneksi Wilmaan ei tullut naarmun naarmua, mutta sille jäi henkisiä traumoja.

        hyökkäsi oman koiramme kimppuun vihaisena.Onneksi olin juuri saanut 6kk:n ikäisen pentumme kiinni remmiin.Nainen vain huusi että koira on kiltti ja vain leikkii.Laitoin koiran takaisin maahan ja taas rakki hyökkäsi uudelleen.Ärsyttää tollaiset.Kysyin oliko toi hänen mielestään leikkiä,oli vastasi.Jos koiramme olisi ollut irti,olisi koiramme nyt sairaalassa..Naisella siis isohko sekartuinen koira ja welsh gorgi,joten varokaa tätä "leikkivää" monirotuista koiraa.Koirapuistoon on kielletty viemästä vihaisia koiria,ilmeisesti nainen ei osaa lukea tai on yksinkertaisesti vaan tyhmä!!!


      • täynnä
        sekarotuinen koira kirjoitti:

        hyökkäsi oman koiramme kimppuun vihaisena.Onneksi olin juuri saanut 6kk:n ikäisen pentumme kiinni remmiin.Nainen vain huusi että koira on kiltti ja vain leikkii.Laitoin koiran takaisin maahan ja taas rakki hyökkäsi uudelleen.Ärsyttää tollaiset.Kysyin oliko toi hänen mielestään leikkiä,oli vastasi.Jos koiramme olisi ollut irti,olisi koiramme nyt sairaalassa..Naisella siis isohko sekartuinen koira ja welsh gorgi,joten varokaa tätä "leikkivää" monirotuista koiraa.Koirapuistoon on kielletty viemästä vihaisia koiria,ilmeisesti nainen ei osaa lukea tai on yksinkertaisesti vaan tyhmä!!!

        kyllähän se niin on että puistoon mennään omalla vastuulla, kukaan ei ole korvausvelvollinen millään muotoa. koira kun koira, voi jostain syystä tulistua toisella, oli se sitten jonkun kotipsykologin mielestä vihainen tai rauhallinen.
        Vain kusipäiset idiootit tunkevat väkisin puistoon. Eikä se ole mikään velvollisuus kenenkään poistua puistosta, jos sinne tunkee joku vatipää paska läjänsä kanssa. Kyllä sitä on odotettava, jos jonkun koira ei vaan tykkää sinun fifistäsi. Ihmeellisiä pullossa kasvaneita lapsia täällä kirjoittelee ;)


      • koirapuistonkäyttäjä
        Kantti kestää kirjoitti:

        KOIRAPUISTOON EI OLE ASIAA KOIRILLA, JOTKA OVAT SAIRAITA HENKISESTI TAI FYYSISESTI TAI OVAT AGGRESSIIVISUUTEEN TAIPUVAISIA! JOS VIET TÄLLAISEN KOIRASI PUISTOON, JA JOTAIN KOIRASI HYÖKKÄÄ PÄÄLLE, OLET LAIN MUKAAN KORVAUSVELVOLLINEN!

        itseasiassa säännöt sanovat että kaikki ovat ja ulkoilevat siellä omalla vastuullaan.
        yksikään korvaustenvaatimis kitinä ei tule pätemään oikeudessa jo edes pääsis sinne asti että jättää sitten vaan menemättä tai ei tule itkemään jos itse rakkaan puudelinsa vie toisten revittäväksi..


    • zqxwmnn

      Helsingin kaupungin laatimat säännöt:
      1. Vastuu koirasta aitauksessa on aina ulkoiluttajalla.

      2. Jos aitaus on jaettu isoille ja pienille koirille, noudata jakoa.

      3. Pidä koirasi vapaana aitauksessa.

      4. Kiimassa olevaa ja / tai sairasta koiraa ei saa tuoda aitaukseen.

      5. Koirien omien lelujen tuonti aitaukseen ja lelujen, keppien, lumipallojen ja kaiken muunkin heittely aitauksessa on kielletty.

      6. Huolehdi aitauksen siisteydestä ja valvo koiraasi.

      7. Pidä huoli, ettei koirasi haukunnallaan tai muuten häiritse naapuruston rauhaa eikä varsinkaan yöaikaan kello 22–7.

      8. Voit ilmoittaa havaitsemastasi turvallisuutta heikentävästä ilkivallasta ja koirille vaaraa aiheuttavista puutteista asiakaspalveluun.

      9. Pidä portit aina suljettuina.

      10. Noudattamalla näitä sääntöjä kaikissa Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien ylläpitämissä koira-aitauksissa suot miellyttävän ulkoiluhetken niin koirille kuin niiden ulkoiluttajillekin.

    • sama tällä

      Näin se vaan on onko tämä koirapuisto tarkoitettu vain hulluille ja isoille koirille.
      Minulla kävi näin myös ihmettelen näitä omistajai että ne vaa seisoo siellä eikä tee uhtään mitään.Tulin siihen tulokseeen että meidän koiralla ei ole mitään asiaa semmoseen.kun hullut ja isot koirat valloittaa ne.

      • kjdjskjdl

        Jos olisin eläinlääkäri, niin perustaisin vastaanoton aina koirapuiston lähelle. Varmasti olisi asiakkaita.
        Mä itse en ymmärrä koko koirapuistoja sikäli että sinne viedään toisilleen täysin tuntemattomia koiria leikkimään.
        Kaikilla koirilla kun on ne omat tyylit leikkiä, ja muutoinkin ilmaista itseään, ja ne eivät aina sovi yhteen.
        Oma koirani on kiltti muille, mutta sitä ei voi päästää itseään pienemmän kanssa leikkimään, kun se on senverran rajua. Ja eipä mun koirat vieraiden kanssa olekkaan tekemisissä.
        Kuinka paljon nämä puistot ovat koirille kärsimystä tuottaneetkaan.


    • Väliin vain

      Oman koiran kimppuun hyökkäsi koirapuistossa kettuterrieri TÄYSIN varoittamatta. (molemmat juoksivat rinkiä omissa porukoissa ja juoksukurssit sivusivat n.1m päässä toisistaan, jolloin kettuterrieri hyökkäsi koirani niskaan) Itse seisoin parin metrin päässä ja lähes salamana syöksyin väliin, kaaduin, mutta sain samalla tätä kt:tä toisesta takajalasta kiinni. Nousin polvilleni ja irroitin agressiivisen koiran irti koirastani. Oma koira tuli samantien jalkojeni alle turvaan, selkä kyyryssä ja häntä koipien välissä.

      Laskin tämän toisen koiran maahan ja pidin sitä valjaista paikallaan kun se räyhäsi ja näytin omalle koiralleni, joka oli jalkojeni välissä turvaa hakemassa, että suojelen sitä. Myöhemmin menimme vielä sivummalle ja päästin muita koiria käden mitan päähän koirastani, mukaanlukien tuon riitapukarin. (Joka edelleen yritti hyökätä koirani kimppuuun. Jaa, miksi omistaja vienyt sitä pois puistosta? Jaa'a, oletti varmaan, että me lähdemme) Jokatapauksessa tovin päästä koirani selvästi alkoi taas tulla uskaliaammaksi ja huomasi, että suojelen sitä.

      Henkisistä vammoista ei ollut jälkeäkään onneksi, fyysiä jäi hieman (parit haavat, joista yksi silmäkulmassa = silmä oli pari viikkoa umpeen muurautuneena) mutta nekin paranivat. Koira tosiaan näyttäisi luottavan minuun, ehkä liikaakin... Uhkaavia tilanteita tullut tuon jälkeenkin, mutta koirani luonne ei onneksi ole muuttunut. Noita uhkaavia tilanteita voi tulla myös koirapuiston ulkopuolella. Esimerkiksi muutaama kuukaisi sitten, omakotitalon pihassa dogo räyhäsi meille kun kävelimme pihan ohi. Ja kuinka ollakkaan, koirani ilmeisesti **tutti sitä liikaa-> dogo aidan yli-> juoksi suoraan koiraani kimppuun, joka hakeutui taakseni turvaan ja saikin sieltä sitä. Onneksi kysyinen koira ei ollut aggressiivinen vieraita ihmisiä kohtaan, nappasin sitä nimittäin takaapäin kaulapannasta (ainut mahdollisuus) ja otin sen jalkojen väliin hallintaan... (Olen mies enkä ihan niitä pienimpiä, mutta kyllä tuollainen räyhäävä ja jykevän näköinen koira on aika vaikuttava ilmestys... )

      • onko oikein

        Lähdin käymään kaverini kanssa koirapuistossa oman sekarotuisen koirani kanssa (6kk) ja kaverini koirien kanssa. Sinne tuli kaverini tuttu oman isokokoisen koiransa kanssa ja tämä kyseinen henkilö antoi oman koiransa haistella muiden koirien kanssa ihan rauhassa ja muut koirat alistuivat tälle (dominoivalle) nartulle, mutta oma koirani ei halunnut tutustua tuohon kyseiseen koiraan ja eikä siten suostunut alistumaan. en tajunnut silloin että olis pitänyt lähteä ja suojella siten omaa koiraani koska kun tämä henkilö päästi ison koiransa irti hyökkäsi se suoraan minun koiran kimppuun ja siitä alkoi ajojahti. oma koirani juoksi paniikissa ulisten pitkin koirapuistoa, mutta onneksi tämä toinen osapuoli sai koiransa kutsuttua takaisin. kun olin laittamssa omaa koiraani kiinni ja olin lähdössä pois kun tämä kyseinen henkilö päästi koiransa taas irti ja taas se koira oli hyökkäämässä kiinni. onneksi tämä iso koira oli kuitenkin sen verran omistajan hallinnassa ettei siitä reissusta jäänyt mitään fyysisiä vammoja, mutta tämän taphtuman jälkeen koirani ei uskolla mennä isojen koirien ohi ilman murisematta ja rähisemättä. tiedän että itse tein virheen koska en suojellut koiraani, mutta onko se oikein että koirapuistoon tuodaan ei välttämättä vihaisia, mutta sellaisia dominoivia koiria, jotka ei tule toimeen muitten kanssa ilman ettei muut alistu tällä koiralle.


    • ei ojaan kaada:)

      Koirat eivät hyökkää toistensa kimppuun ihan ilman syytä,me ihmiset emme vain aina huomaa koiran antamia signaaleja.Kannatta lukea "koiran signaalit"kirja jossa on hyvin suomennettu koiran kieltä:)

      • vastaan..

        Älä puhu paskaa !

        Tänään järvenpään isojen koirien puistossa ollessani näin montakin kertaa , pienen mustan koiran hyökkäävän ilman mitään syytä toisten kimppuun..massiivinen , säkäkorkeudeltaan noin 20 senttimetriä korkea mutta painoa 17 kiloa..eli täyttä lihasta.
        Tällä pikkukoiralla valitettavasti sirittää pahasti päässä..yhtenä hetkenä se häntä heiluen , iloisena juosksee muiden koirien seurassa..toisena hetkenä se on pentukoiran päällä hulluna tappelemassa ( kurkussa kiinni )..
        Omistajaa ei näytä koiransa äkkiarvaamaton käyttäytyminen häiritsevän ; tulee väliin kun hyökkäys on tapahtunut ja antaa koiransa jatkaa touhuamistaan , kieltämättä koiraa...kunnnes taas seuraavaa pentukoiraa purraan .


      • koela
        vastaan.. kirjoitti:

        Älä puhu paskaa !

        Tänään järvenpään isojen koirien puistossa ollessani näin montakin kertaa , pienen mustan koiran hyökkäävän ilman mitään syytä toisten kimppuun..massiivinen , säkäkorkeudeltaan noin 20 senttimetriä korkea mutta painoa 17 kiloa..eli täyttä lihasta.
        Tällä pikkukoiralla valitettavasti sirittää pahasti päässä..yhtenä hetkenä se häntä heiluen , iloisena juosksee muiden koirien seurassa..toisena hetkenä se on pentukoiran päällä hulluna tappelemassa ( kurkussa kiinni )..
        Omistajaa ei näytä koiransa äkkiarvaamaton käyttäytyminen häiritsevän ; tulee väliin kun hyökkäys on tapahtunut ja antaa koiransa jatkaa touhuamistaan , kieltämättä koiraa...kunnnes taas seuraavaa pentukoiraa purraan .

        Meinasin lähteä koirani (kiltti, alistuva, nuori kultsu-uros) kanssa käymään koirapuistossa. Tämän viestiketjun luettuani päätin toisin. Koiraa voinee sosialistaa paremminkin kuin traumatisoida tyhmien omistajien koirien kanssa. Ja tauditkin tarttuu, hyi!


      • taistelua ja pahaa
        koela kirjoitti:

        Meinasin lähteä koirani (kiltti, alistuva, nuori kultsu-uros) kanssa käymään koirapuistossa. Tämän viestiketjun luettuani päätin toisin. Koiraa voinee sosialistaa paremminkin kuin traumatisoida tyhmien omistajien koirien kanssa. Ja tauditkin tarttuu, hyi!

        Siis sosiaalisin koirasta tulee sillä tavalla, että suojelet omaa koiraasi raivoisasti irtokoirilta tai muuten päälle yrittävistä koirista. Jopa suuri liian innokas toinen täysin "kiltti" koira, voi aiheuttaa ahdistusta herkälle pehmeälle pennulle.

        Koiralle on tärkeintä oma lauma. Muutama tuttu kaverikoira riittää.
        Jokainen vieras koira on vierasta laumaa.

        Minulle sosiaalisuus on sitä, että koirani ei välitä muista kadulla liikkujista. Tai vaikka vähän kiinnostuisi niin en perhana anna tilaisuuttakaan rähjätä.

        Äitini asuu ulkomailla ja näkee ihan liikaa tilanteita, joissa irrallaan itsenäisesti liikkuvat koirat taistelevat reviiristään.
        Hän on myös itse joutunut ilman koiraa liikkuessaan, hätistämään dominoivia koiria läheltään. Jotkut näistä koirista kun yrittää kurittaa myös ihmisiä----omilla reviireillään.

        Itsekin olen lomamatkalla todistanut, kuinka yksinäinen koira juoksi rannalla ihmisten lähelle ja heti kun erkani ihmisistä niin neljän koiran lauma kävi päälle. Toinen yritti alistua mutta sillä ei ollut mitään merkitystä. Meressäkin vielä nujakoivat.
        Muitakin tilanteita on tullut nähtyä. Rauhallista on silloin kun irtokoirat ovat taistelullaan selvittäneet laumajärjestyksen. Siksi niitä arpia on runsaasti noissa irtokoirissa ulkomailla.

        Se siitä vapaiden koirien sulavasta yhteiselosta. Se siitä "sosiaalistamisesta".
        On toki koiria, jotka pystyy leikkimään kaikkien kanssa. On paljon ihmisiä, jotka eivät tunnista koiransa uhoamista vallattomasta leikkimisestä, joillekin myös agressio on vain leikkimistä.


      • tällellll
        taistelua ja pahaa kirjoitti:

        Siis sosiaalisin koirasta tulee sillä tavalla, että suojelet omaa koiraasi raivoisasti irtokoirilta tai muuten päälle yrittävistä koirista. Jopa suuri liian innokas toinen täysin "kiltti" koira, voi aiheuttaa ahdistusta herkälle pehmeälle pennulle.

        Koiralle on tärkeintä oma lauma. Muutama tuttu kaverikoira riittää.
        Jokainen vieras koira on vierasta laumaa.

        Minulle sosiaalisuus on sitä, että koirani ei välitä muista kadulla liikkujista. Tai vaikka vähän kiinnostuisi niin en perhana anna tilaisuuttakaan rähjätä.

        Äitini asuu ulkomailla ja näkee ihan liikaa tilanteita, joissa irrallaan itsenäisesti liikkuvat koirat taistelevat reviiristään.
        Hän on myös itse joutunut ilman koiraa liikkuessaan, hätistämään dominoivia koiria läheltään. Jotkut näistä koirista kun yrittää kurittaa myös ihmisiä----omilla reviireillään.

        Itsekin olen lomamatkalla todistanut, kuinka yksinäinen koira juoksi rannalla ihmisten lähelle ja heti kun erkani ihmisistä niin neljän koiran lauma kävi päälle. Toinen yritti alistua mutta sillä ei ollut mitään merkitystä. Meressäkin vielä nujakoivat.
        Muitakin tilanteita on tullut nähtyä. Rauhallista on silloin kun irtokoirat ovat taistelullaan selvittäneet laumajärjestyksen. Siksi niitä arpia on runsaasti noissa irtokoirissa ulkomailla.

        Se siitä vapaiden koirien sulavasta yhteiselosta. Se siitä "sosiaalistamisesta".
        On toki koiria, jotka pystyy leikkimään kaikkien kanssa. On paljon ihmisiä, jotka eivät tunnista koiransa uhoamista vallattomasta leikkimisestä, joillekin myös agressio on vain leikkimistä.

        "Älä puhu paskaa":lle.

        Ei se ole mikään sääntö, ettei "tervepäiset" aikuiset koirat anna pennuille kyytiä. Saattaa hyvinkin olla, että se musta pikkukoira on olevinaan pomo siellä puistossa. Se vaan ilmoittaa muille, että "oot liian itsevarma, alistu".

        Minulla on parikymmentä vuotta ollut useita koiria samaan aikaan. Yksi narttu on erityisen vahva luonteeltaan. Ei rähjää turhan päiten mutta ei voi sietää sitä, että joku on turhan itsevarmoilla eleillä sen lähellä. Ulkopuolisesta näyttää helposti siltä, että koira on sekopää. Kyseessä on vaan lauman pienin koira, joka varmistelee johtoasemaansa. Välillä se voi leppoisasti köllöttää selällään, jolloin toiset koirat saavat tulla härkkimään. Se selällään olo ei kuitenkaan ole alistumista.

        Omistajan pitäisi kieltää sitä mustaa koiraa, koska koira turhaan pomoilee laumansa ulkopuolisille. Toinen mikä olisi esim. omalle koirallesi tärkeää. Suojelisit räyhäämällä omaa koiraasi hyökkäykseltä. Puistossa se on vaikeaa, koska tilanteita tulee etäälläkin joillekin koiran omistajille on aivan kauhistus, että joku heidän koiraansa komentaa. Yksi vaihtoehto on pysyä poissa puistosta.


      • Älä..
        tällellll kirjoitti:

        "Älä puhu paskaa":lle.

        Ei se ole mikään sääntö, ettei "tervepäiset" aikuiset koirat anna pennuille kyytiä. Saattaa hyvinkin olla, että se musta pikkukoira on olevinaan pomo siellä puistossa. Se vaan ilmoittaa muille, että "oot liian itsevarma, alistu".

        Minulla on parikymmentä vuotta ollut useita koiria samaan aikaan. Yksi narttu on erityisen vahva luonteeltaan. Ei rähjää turhan päiten mutta ei voi sietää sitä, että joku on turhan itsevarmoilla eleillä sen lähellä. Ulkopuolisesta näyttää helposti siltä, että koira on sekopää. Kyseessä on vaan lauman pienin koira, joka varmistelee johtoasemaansa. Välillä se voi leppoisasti köllöttää selällään, jolloin toiset koirat saavat tulla härkkimään. Se selällään olo ei kuitenkaan ole alistumista.

        Omistajan pitäisi kieltää sitä mustaa koiraa, koska koira turhaan pomoilee laumansa ulkopuolisille. Toinen mikä olisi esim. omalle koirallesi tärkeää. Suojelisit räyhäämällä omaa koiraasi hyökkäykseltä. Puistossa se on vaikeaa, koska tilanteita tulee etäälläkin joillekin koiran omistajille on aivan kauhistus, että joku heidän koiraansa komentaa. Yksi vaihtoehto on pysyä poissa puistosta.

        Kuitenkaan jatka paskanjauhamistasi..Koirissa , kuin myös ihmisissä on "sekopäitä".
        Oikeastaan aivan sama vaikka olisit pitänyt koiria 70 vuotta..se ei tee sinusta kummoistakaan asiantuntijaa..muuten kuin omasta mielestäsi.

        "Yksi vaihtoehto on pysyä poissa puistosta. "

        Yksi vaihtoehto on olla pätemättä näillä palstoilla ;)


      • väkisin väärin ymmär
        Älä.. kirjoitti:

        Kuitenkaan jatka paskanjauhamistasi..Koirissa , kuin myös ihmisissä on "sekopäitä".
        Oikeastaan aivan sama vaikka olisit pitänyt koiria 70 vuotta..se ei tee sinusta kummoistakaan asiantuntijaa..muuten kuin omasta mielestäsi.

        "Yksi vaihtoehto on pysyä poissa puistosta. "

        Yksi vaihtoehto on olla pätemättä näillä palstoilla ;)

        päteä, enkä luulekaan olevani kaikkitietäväinen.

        Minusta on hyvä antaa ihmisille joskus pohdittavaa jos muut ehdi ennen;)

        Olen omien koirieni kanssa ollut apuna eli häiriönä kun rähjäävää koiraa opetetaan kulkemaan nätisti hihnassa.
        Moni on ihmeissään, että "miten tää on nyt alkanut rähjäämään kun ollaan aina oltu puistossa ja pitäs olla sosiaalistunut"?

        Olen kaksi koiraa pilannut sillä, että en osannut niitä suojella. Koitin vaan siedättää koiria siellä puistossa. Noin vuoden pystyi puistoilemaan ja sitten ei enää koirat siellä tuntuneet viihtyvän.

        Ei koira tarvitse kymmeniä koirakavereita. Riittää ne parikin. Kontaktin opettelukin on helppoa kun koiralla ei ole sitä puiston tuomaa jännitettä mielessään.

        Kautta aikojen on jouduttu uudistamaan omia mielipiteitä. Itse olin taannoin sitä mieltä, että kaikkia koiria pitää haisteluttaa ja puistoilu on lähes pakko.
        Aiemmin on ollut ja jotkut luulee vieläkin, että nartuilla pitää teettää pennut niin ei tule kohtutulehdusta tai syöpää.

        Nyt tiedetään, että kohtu kannattaa poistaa niin ei tule kohtutulehdusta, kohtusyöpää ja nisäkasvainten riski vähenee huomattavasti.

        Jos on jotain mieltä asioista niin kannattaa hiukan tarkentaa, eikä vaan huudella jostain pätemisestä. Miksi olet täysin eri mieltä? Mikä rotu sinulla on sekin jo jotain kertoo, luultavasti pieni koira tai joku pystykorva, seurakoira jokatapauksessa.


    • Anonyymi

      Itse kannan aina teleskooppipamppua mukana kun liikun ulkona koirani kanssa! Jos joku tulee minun tai koirai päälle niin itsepuolustukseksi hakkaan vähintäänkin henkihieveriin. Jos toinen koira tulee päälle niin sen tapan välittömästi. Suomessa tästä ei saa juuri mitään tuomiota joten kannattaa ja on erittäin suositeltavaa.

      • Anonyymi

        Niitten hallussapito yleisellä paikalla on kielletty.
        Onkohan se mentholsprei tehokasta? Sitä on mainostettu rauhoittamaan hyökkäävää koiraa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe