Näinkö se nykyään menee???
Kun perheeseen syntyy toinen lapsi,raahataan isoveli/sisko edelleen hoitoon.
Eikö muunlaista toimintaa esim.seurakunnan kerhoa voisi käyttää?Älytöntä viedä muutenkin vähissä olevia hoitopaikkoja kun kerran on kotona!
KYSYMYS:Miksi viet lapsesi hoitoon kun olet äitiyslomalla?
Vauva kotiin,
95
3530
Vastaukset
- ajankohtaista,mutta
veisin ilmanmuuta ainakin pariksi päiväksi viikossa. Lapsi saa siellä ihan toisenlaista toimintaa ja virikettä,kuin mihin minä pystyn. Lisäksi saa ikäistään seuraa ja oppii sosiaalisemmaksi. Vastaavasti vauva saisi kotona minun jakamattoman huomioini silloin,kun vanhempi hoidossa. Ja haluan säilyttää huippuhyvän hoitopaikan enkä antaa sitä pois.
Minkä ikäinen on esikoisesi?
Mitä tarkoitat "sosiaaliseksi oppimisella"? Miksi kaikkien pitää oppia joksikin sen sijaan, että saisi olla edes pikkulapsiajan juuri sitä mitä on?
Mä en myöskään ymmärrä tuota, että toisen vauvan kuuluu saada jakamatonta huomiota. Mitä se jakamaton huomio tarkalleen ottaen pitää sisällään?
Anteeksi vain, mutta hyvin usein minusta tuntuu, että todellinen syy lapsen hoitoon viemiselle on se, ettei äiti jaksa niitä lapsia, jotka hän on itse tehnyt. Sitten kaikki muotoillaan siten, että kodista pois vieminen on lapsen etu.
Tiesitkö, että päivähoitojärjestelmä on tehty työelämää eikä lapsia varten!- lt-ope täällä terve!
annette28 kirjoitti:
Mitä tarkoitat "sosiaaliseksi oppimisella"? Miksi kaikkien pitää oppia joksikin sen sijaan, että saisi olla edes pikkulapsiajan juuri sitä mitä on?
Mä en myöskään ymmärrä tuota, että toisen vauvan kuuluu saada jakamatonta huomiota. Mitä se jakamaton huomio tarkalleen ottaen pitää sisällään?
Anteeksi vain, mutta hyvin usein minusta tuntuu, että todellinen syy lapsen hoitoon viemiselle on se, ettei äiti jaksa niitä lapsia, jotka hän on itse tehnyt. Sitten kaikki muotoillaan siten, että kodista pois vieminen on lapsen etu.
Tiesitkö, että päivähoitojärjestelmä on tehty työelämää eikä lapsia varten!Ei siinä mitään sosiaalisia taitoja kehitetä, kun tarhan aikuiset ehtii kiinnittää ryhmissä huomiota vain siihen, että popula pysyy hengissä eikä kukaan tapa toista.
Toisaalta mua säälittää ja toisaalta kadehdituttaa nuo vanhemmat, jotka uskovat päiväkotien kaikkivoipuuteen. Olispa itsekin niin sinisilmäinen, mutta kun tätä työtä on kohta 20 vuotta tehty, niin on kyllä aika tehokkaasti mennyt usko koko päivälaitokseen. Päiväkoti on liian positiivinen sana.
Ja tietäisivätpä vaan nuo arvoisat "vauvan kanssa oman ajan viettäjät", mitä tarhojen henkilökunta heistä puhuu. Ja tyhmimmät aikuiset purkavat sitten v*ttuunnuksensa lapsiin tyyliin mitäs irtokarkkeja sun äiti ajatteli tänään syödä telkkarin ääressä.
Imetä vauvaasi ja hoida häntä hoitopöydällä. Siinä teille omaa aikaa. Ei se tilanne kuitenkaan samaksi muutu mitä silloin, kun teillä oli yksi lapsi. Vauva kasvaa ja tottuu siihen tilanteeseen,että hänellä on pikkusisarus. Ja omaa aikaa voi antaa vauvalle silloinkin, kun isosisarus on kotona. Tietysti jos se oma aika vauvan kanssa on sitä, että menet paikalliseen ostariin imemään kahvia ja vauva nukkuu vaunuissa... Sitä tosiaan on vaikeaa tehdä kahden lapsen kanssa! - täyttää pian
annette28 kirjoitti:
Tiesitkö, että päivähoitojärjestelmä on tehty työelämää eikä lapsia varten!2.
Hoidossa lapsi oppii jakamaan tavaroita ja asiota ja oppii leikkimään muiden kanssa. Voit vaikka guuglata tuon sosiaaliset taidot jos ei vielä mennyt perille.
Jakamaton huomio tarkoittaa sitä,että keskitytään sihen yhteen ihmiseen sillä hetkellä. Ei tarvitse tehdä muuta. Sitä jakamatonta huomiota sai osakseen esikoinen runsaasti,koska oli ainoa lapsi. Nuoremmalle sisarukselle suo sitä myös mielellään.
No jos sinusta tuntuu tuolta,niin sinulla on oikeus tuntea noin. Minä ajattelen eri tavalla.
Ja lapset sitten taas työllistävät ihmisiä,jolloin yhä useampi saa nauttia työelämästä;) - tarhasta?
lt-ope täällä terve! kirjoitti:
Ei siinä mitään sosiaalisia taitoja kehitetä, kun tarhan aikuiset ehtii kiinnittää ryhmissä huomiota vain siihen, että popula pysyy hengissä eikä kukaan tapa toista.
Toisaalta mua säälittää ja toisaalta kadehdituttaa nuo vanhemmat, jotka uskovat päiväkotien kaikkivoipuuteen. Olispa itsekin niin sinisilmäinen, mutta kun tätä työtä on kohta 20 vuotta tehty, niin on kyllä aika tehokkaasti mennyt usko koko päivälaitokseen. Päiväkoti on liian positiivinen sana.
Ja tietäisivätpä vaan nuo arvoisat "vauvan kanssa oman ajan viettäjät", mitä tarhojen henkilökunta heistä puhuu. Ja tyhmimmät aikuiset purkavat sitten v*ttuunnuksensa lapsiin tyyliin mitäs irtokarkkeja sun äiti ajatteli tänään syödä telkkarin ääressä.
Imetä vauvaasi ja hoida häntä hoitopöydällä. Siinä teille omaa aikaa. Ei se tilanne kuitenkaan samaksi muutu mitä silloin, kun teillä oli yksi lapsi. Vauva kasvaa ja tottuu siihen tilanteeseen,että hänellä on pikkusisarus. Ja omaa aikaa voi antaa vauvalle silloinkin, kun isosisarus on kotona. Tietysti jos se oma aika vauvan kanssa on sitä, että menet paikalliseen ostariin imemään kahvia ja vauva nukkuu vaunuissa... Sitä tosiaan on vaikeaa tehdä kahden lapsen kanssa!Meillä voitaisiin koira pistää tarhaan,ei lasta. Meillä ihana perhepäivähoitaja joka tekee työtään täydellä sydämellä. Siellä on ihan varmasti hyvä olla.
Milläs imetät jos maitoa ei tule? Heh,vai riittää se sinun mielestäsi vauvan omaksi ajaksi? No,kukin tavallaan... - lapset oppii
täyttää pian kirjoitti:
2.
Hoidossa lapsi oppii jakamaan tavaroita ja asiota ja oppii leikkimään muiden kanssa. Voit vaikka guuglata tuon sosiaaliset taidot jos ei vielä mennyt perille.
Jakamaton huomio tarkoittaa sitä,että keskitytään sihen yhteen ihmiseen sillä hetkellä. Ei tarvitse tehdä muuta. Sitä jakamatonta huomiota sai osakseen esikoinen runsaasti,koska oli ainoa lapsi. Nuoremmalle sisarukselle suo sitä myös mielellään.
No jos sinusta tuntuu tuolta,niin sinulla on oikeus tuntea noin. Minä ajattelen eri tavalla.
Ja lapset sitten taas työllistävät ihmisiä,jolloin yhä useampi saa nauttia työelämästä;)myös kotona jakamaan tavaroita ja leikkimään sisarusten kanssa.Minä ainakin opetan lapsilleni kotona että leluja jaetaan,kädestä ei oteta ja että välillä leikitään yhdessä.
Mun mielestä esikoisen ja muiden lasten vauva-aikaa ei kannata oikeestaan verrata koska esikoinen on aina ollut eri asemassa kun on ollut yksin.Totta kai kahdenkeskinen aika joka lapsen kanssa on tärkeää mutta samaan ei päästä kuin esikoisen vauva-aikana milloin äiti pystyi 24 h seurusteleen vauvan kanssa.Ja joka lapsi on saanut imetyksen yhteydessä täydellistä läheisyyttä äitiin. - lapsi ei
lapset oppii kirjoitti:
myös kotona jakamaan tavaroita ja leikkimään sisarusten kanssa.Minä ainakin opetan lapsilleni kotona että leluja jaetaan,kädestä ei oteta ja että välillä leikitään yhdessä.
Mun mielestä esikoisen ja muiden lasten vauva-aikaa ei kannata oikeestaan verrata koska esikoinen on aina ollut eri asemassa kun on ollut yksin.Totta kai kahdenkeskinen aika joka lapsen kanssa on tärkeää mutta samaan ei päästä kuin esikoisen vauva-aikana milloin äiti pystyi 24 h seurusteleen vauvan kanssa.Ja joka lapsi on saanut imetyksen yhteydessä täydellistä läheisyyttä äitiin.todellakaan ole saanut "imetyksen yhteydessä täydellistä läheisyyttä äitiin."
Ihan pienen vauvan kanssa on isomman aika vaikea oppia jakamaan tavaroita ja leikkimään. Meillä toki tuota,että toisen kädestä ei saa ottaa on tälle esikoiselle opetettu ihan alusta asti aina kun tilanne eteen tuli.
Niin se vaan on,että joidenkin mieelstä on hyvä se esikoinen viedä hoitoon,vaikka äiti kotona vauvan kanssa.
Minä taas en ymmärrä niitä,jotka vievät lapsensa hoitoon jokaisena päivänä jonka ovat maksaneet,vaikka itse ovat vapaalla kotona. Meillä kulutetaan välillä vain puolet maksetuista hoitopäivistä,mutta vapaat halutaa olla lapsen kanssa kotona. Mutta ei minun kai asiaa tarvitsekaan ymmärtää. Minä teen niin kuin mielestäni meille on parasta:) - sunkaan vauva
lapsi ei kirjoitti:
todellakaan ole saanut "imetyksen yhteydessä täydellistä läheisyyttä äitiin."
Ihan pienen vauvan kanssa on isomman aika vaikea oppia jakamaan tavaroita ja leikkimään. Meillä toki tuota,että toisen kädestä ei saa ottaa on tälle esikoiselle opetettu ihan alusta asti aina kun tilanne eteen tuli.
Niin se vaan on,että joidenkin mieelstä on hyvä se esikoinen viedä hoitoon,vaikka äiti kotona vauvan kanssa.
Minä taas en ymmärrä niitä,jotka vievät lapsensa hoitoon jokaisena päivänä jonka ovat maksaneet,vaikka itse ovat vapaalla kotona. Meillä kulutetaan välillä vain puolet maksetuista hoitopäivistä,mutta vapaat halutaa olla lapsen kanssa kotona. Mutta ei minun kai asiaa tarvitsekaan ymmärtää. Minä teen niin kuin mielestäni meille on parasta:)ole aina vauva et eiköhän ilman hoitopaikkaakin oppisi leikkimään yhdessä.Ja onhan leikkipuistoissa muita lapsia.Mä en taas ymmärrä miten tarhasta on tullut niin ylistetty paikka että asiat mitkä pitäisi kotona oppia onkin yhtäkkiä tarhan vastuulla.Luulin että tarha on sitä varten että vanhemmat on töissä ja lapsi tarvitsee hoitopaikkaa mutta se onkin siis sitä varten että lapset oppii käytöstä,kuivaksi,seurassa olemaan jne..Vähän kuin koulu..
- tulee yllätyksenä
sunkaan vauva kirjoitti:
ole aina vauva et eiköhän ilman hoitopaikkaakin oppisi leikkimään yhdessä.Ja onhan leikkipuistoissa muita lapsia.Mä en taas ymmärrä miten tarhasta on tullut niin ylistetty paikka että asiat mitkä pitäisi kotona oppia onkin yhtäkkiä tarhan vastuulla.Luulin että tarha on sitä varten että vanhemmat on töissä ja lapsi tarvitsee hoitopaikkaa mutta se onkin siis sitä varten että lapset oppii käytöstä,kuivaksi,seurassa olemaan jne..Vähän kuin koulu..
koulussa, kun ei se opettaja opetakaan sitä omaa lasta lukemaan vaan ihan itse pitää myös vanhempien kotona lapsen kanssa opetella aakkosia ja äänteitä. Ne on just nämä samat vanhemmat, joille se vastuu omasta lapsesta tuntuu olevan aivan käsittämätöntä.
- jotkut
lapsi ei kirjoitti:
todellakaan ole saanut "imetyksen yhteydessä täydellistä läheisyyttä äitiin."
Minä taas en ymmärrä niitä,jotka vievät lapsensa hoitoon jokaisena päivänä jonka ovat maksaneet,vaikka itse ovat vapaalla kotona. Meillä kulutetaan välillä vain puolet maksetuista hoitopäivistä,mutta vapaat halutaa olla lapsen kanssa kotona. Mutta ei minun kai asiaa tarvitsekaan ymmärtää. Minä teen niin kuin mielestäni meille on parasta:)nyt vie lasta hoitoon vaikkei kuukaudesta kaikki maksetut hoitopäivät tulisikaan täyteen??
Siis jos itselle tuleekin vapaata niin enhän toki lasta vie hoitoon!Maksan kyllä täyden hinnan ja olen lapsen kanssa kotona.:) - siis toistaiseksi
sunkaan vauva kirjoitti:
ole aina vauva et eiköhän ilman hoitopaikkaakin oppisi leikkimään yhdessä.Ja onhan leikkipuistoissa muita lapsia.Mä en taas ymmärrä miten tarhasta on tullut niin ylistetty paikka että asiat mitkä pitäisi kotona oppia onkin yhtäkkiä tarhan vastuulla.Luulin että tarha on sitä varten että vanhemmat on töissä ja lapsi tarvitsee hoitopaikkaa mutta se onkin siis sitä varten että lapset oppii käytöstä,kuivaksi,seurassa olemaan jne..Vähän kuin koulu..
ainokainen. Ja saanee joskus sitten vauvan tultua nauttia ikäistensä seurasta perhepäivähoidossa. Meillä täällä maalla kun ei leikkipuistoja niin ihmeemmin ole.
Ihan kaikkea ei voi kotona opettaa vaikka halua kuinka olisi. Tarha ei mielestäni ole ihmeellinen paikka mutta perhepäivähoito on;) - jotkut
jotkut kirjoitti:
nyt vie lasta hoitoon vaikkei kuukaudesta kaikki maksetut hoitopäivät tulisikaan täyteen??
Siis jos itselle tuleekin vapaata niin enhän toki lasta vie hoitoon!Maksan kyllä täyden hinnan ja olen lapsen kanssa kotona.:)vaan vie. Ei haluta maksaa"turhasta".
- pohdinnan aika
täyttää pian kirjoitti:
2.
Ja lapset sitten taas työllistävät ihmisiä,jolloin yhä useampi saa nauttia työelämästä;)Äidin merkitys ja lapsen tarpeet suhteessa äitiin vaihtelevat eri ikä-vaiheissa. Kaikki käymme nämä vaiheet läpi eivätkä ikävaihe kohtaiset tarpeet muutu vaikka äideille olisi vaikka minkälaisia mielipiteitä asiasta.Taapero-ikäinen ei ole vielä valmis olemaan ryhmässä.Tarvitsee läheistä jatkuvaa suhdetta äitiin kehittääkseen askel askeleelta alkeellisia sosiaalisia kykyjä, tässä ikä-vaiheessa.Taapero-ikäisen pistäminen päiväkodin isoon ryhmään oppimaan sosiaalisia taitoja on yhtä mieletön ajatus kun pistettäisiin seitsämän vuotias yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä.
- puh pah
Ei se aina niin mene. Meillä on vasta yksi lapsi, mutta jos toinen meille suodaan, niin ilman muuta hoidetaan isompikin kotona. Isompi voi sitten käydä erikseen kerhoissa ja muissa harrastuksissa, jos tuntuu tarpeelliselta. Todellakin uskon parhaan hoitopaikan olevan ainakin meidän tapauksessa oma koti. Ihan pienen vauvan kanssa hyödynnettäisiin varmaan mummulaa alkuun isomman hoitopaikkana (meillä kun se on helposti mahdollista) mutta eiköhän kaksi hoidu siinä kun yksikin ainakin vaativien ensi kuukausien jälkeen.
- jeejee***
Meillä esikoinen kävi puolipäivähoidossa kun nuorimmaisemme syntyi. Syy oli ihan selkeä, eli adhd lapsi tarvitsee niin paljon huomiota, virikkeitä, valvovia silmiä, sekä myös sosiaalisia kontakteja, että hänen oli huomattavasti parempi olla se 5krt viikossa 4 h päivässä päiväkodissa(säännöllisyys), kuin 2 krt viikossa 2 h kerhossa jossa ei ammattitaitoisia opettajia ollut.
Toiseksiskin kun imetys,yms vauvan tarpeet vei suuren osan aikaani, niin tämä oli hyvä ratkaisu meille.
Nyt kun kolmas vauva syntyy tässä huhtikuun aikana tuo eskarilainen saa käydä toukokouun loppuun asti eskaria plus 3 h päivähoitoa, ihan vaan siksi että itse haluaa näin(saa leikkiä kavereiden kanssa)Sitten kesän saa ollakkin kokonaan kotona isoveljen ja pikkusisaruksensa kanssa ennen koulun alkua.- tälläinen kokemus
adhd-lapsen virikkeellistämisestä.Meidän pojalle oli kotihoito paras vaihtoehto.Elämän rauhallisuus ja kiireettömyys oli parempi vaihtoehto kuin päiväkodin isot ryhmät ja hälinä.Sitäpaitsi oli meilläkin kotona rutiinit.
Monet adhd-lasten vanhemmat selittävät lapsen hoitoon viemistä "kuntoutuksena".Paskan marjat sanon minä,vanhemmat voisivat myöntää haluavansa rauhaa ja omaa aikaa vähäksi aikaa.
Kyllä meidänki elämä on välillä tosi raskasta ollu pojan kanssa mutta ei ole tullut kyllä mieleenikään viedä poikaa hoitoon adhd:n takia. tälläinen kokemus kirjoitti:
adhd-lapsen virikkeellistämisestä.Meidän pojalle oli kotihoito paras vaihtoehto.Elämän rauhallisuus ja kiireettömyys oli parempi vaihtoehto kuin päiväkodin isot ryhmät ja hälinä.Sitäpaitsi oli meilläkin kotona rutiinit.
Monet adhd-lasten vanhemmat selittävät lapsen hoitoon viemistä "kuntoutuksena".Paskan marjat sanon minä,vanhemmat voisivat myöntää haluavansa rauhaa ja omaa aikaa vähäksi aikaa.
Kyllä meidänki elämä on välillä tosi raskasta ollu pojan kanssa mutta ei ole tullut kyllä mieleenikään viedä poikaa hoitoon adhd:n takia.Puhuin juuri samaisesta asiasta erään rakkaan ystäväni kanssa, joka on erityisopettaja. Hänen mielestään adhd-lapsen vieminen hälyyn on suurinta hulluutta, mitä päivähoidon piirissä harrastetaan. Kaikki vähänkään tiedostavat ja aikaansa seuraavat ihmiset tietävät nykytutkimustulokset suurten ryhmien vaikutuksesta lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Minunkin serkullani on adhd-lapsi, joka sai diagnoosin 5-vuotiaana. Jeppehän oli rauhassa kotona eskariin asti, ja nyt hän käy erittäin menestyneesti koulua normaalissa luokassa. Poika kypsyi vaan hieman hitaammin keskittymisen ym. suhteen.- näin =)
annette28 kirjoitti:
Puhuin juuri samaisesta asiasta erään rakkaan ystäväni kanssa, joka on erityisopettaja. Hänen mielestään adhd-lapsen vieminen hälyyn on suurinta hulluutta, mitä päivähoidon piirissä harrastetaan. Kaikki vähänkään tiedostavat ja aikaansa seuraavat ihmiset tietävät nykytutkimustulokset suurten ryhmien vaikutuksesta lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Minunkin serkullani on adhd-lapsi, joka sai diagnoosin 5-vuotiaana. Jeppehän oli rauhassa kotona eskariin asti, ja nyt hän käy erittäin menestyneesti koulua normaalissa luokassa. Poika kypsyi vaan hieman hitaammin keskittymisen ym. suhteen.Meillä luovuttiin jopa tv:stä kun huomasimme miten levottomaksi se pojan,ja muutkin meidän lapset tekee.Elokuva silloin tällöin on ok,mutta jos esim.pleikkaa antaa pelata parikin tuntia niin superlevotonta on.Ja meijän poitsu on jo sentään 13v.! Mitä rauhallisempi ja pienempi elinympäristö on sitä rauhallisempaa...eikä päiväkoti voi tarjota sellaista...=)
näin =) kirjoitti:
Meillä luovuttiin jopa tv:stä kun huomasimme miten levottomaksi se pojan,ja muutkin meidän lapset tekee.Elokuva silloin tällöin on ok,mutta jos esim.pleikkaa antaa pelata parikin tuntia niin superlevotonta on.Ja meijän poitsu on jo sentään 13v.! Mitä rauhallisempi ja pienempi elinympäristö on sitä rauhallisempaa...eikä päiväkoti voi tarjota sellaista...=)
Oikein toimittu! Mä ymmärrän, jos jollakin on tarvetta viedä adhd-lapsi hoitoon. Tuolloin pitäisi kuitenkin vaatia kynsin ja hampain rauhallisempaa pienryhmää tai perhepäivähoitoa. Ja varsinkin jos äiti on kotona, niin mitäpä sitä tuplaamaan ongelmia tieten tahtoen.
No nyt joku sanoo, että pakkohan minun on viedä isompi lapseni äitiyslomalla tarhaan, kun se tykkää siellä niin olla. No niin minunkin lapseni tykkää viedä lelua pikkusiskolta, syödä jäätelöä, juoda lätäköstä ja karjua rapussa. Mutta se on taas eri asia, korreloivatko lapsen "kivat jutut" suotuisan kehityksen kanssa. Ainakaan minun 2,5-vuotias lapseni ei ole niin fiksu, että hän osaisi päättää, mikä hänen kehitystänsä palvelee parhaiten.
Mua oikesti säälittää, miten suuret luulot ihmisillä on päiväkodeista. Suurin osa lastentarhanopettajista vastustaa tiukasti subjektiivista oikeutta päivähoitoon. Ja lähes kaikki kollegani ovat olleet lasten kanssa kotona vaikka leipäjonon uhalla, kunhan lasten ei tarvitsisi olla tarhassa yhtään ylimääräistä päivää. Itse jätin työni tarhassa, vaikka rakastan pikkulapsia ja olen heistä hyvin kiinnostunut. Mutta kun ei siellä voi tehdä varsinaista työtä, kun resurssien puutteessa koko aika menee kurahousuihin ja kurinpitoon. Ja mitä pienempi lapsi, sitä huonommassa asemassa hän siellä on. Eli jos hyvät ihmiset voitte valita tai edes lyhentää hoitopäiviä, niin tehkää palvelus lapsellenne!!- perhepäivähoitoon?!
annette28 kirjoitti:
Oikein toimittu! Mä ymmärrän, jos jollakin on tarvetta viedä adhd-lapsi hoitoon. Tuolloin pitäisi kuitenkin vaatia kynsin ja hampain rauhallisempaa pienryhmää tai perhepäivähoitoa. Ja varsinkin jos äiti on kotona, niin mitäpä sitä tuplaamaan ongelmia tieten tahtoen.
No nyt joku sanoo, että pakkohan minun on viedä isompi lapseni äitiyslomalla tarhaan, kun se tykkää siellä niin olla. No niin minunkin lapseni tykkää viedä lelua pikkusiskolta, syödä jäätelöä, juoda lätäköstä ja karjua rapussa. Mutta se on taas eri asia, korreloivatko lapsen "kivat jutut" suotuisan kehityksen kanssa. Ainakaan minun 2,5-vuotias lapseni ei ole niin fiksu, että hän osaisi päättää, mikä hänen kehitystänsä palvelee parhaiten.
Mua oikesti säälittää, miten suuret luulot ihmisillä on päiväkodeista. Suurin osa lastentarhanopettajista vastustaa tiukasti subjektiivista oikeutta päivähoitoon. Ja lähes kaikki kollegani ovat olleet lasten kanssa kotona vaikka leipäjonon uhalla, kunhan lasten ei tarvitsisi olla tarhassa yhtään ylimääräistä päivää. Itse jätin työni tarhassa, vaikka rakastan pikkulapsia ja olen heistä hyvin kiinnostunut. Mutta kun ei siellä voi tehdä varsinaista työtä, kun resurssien puutteessa koko aika menee kurahousuihin ja kurinpitoon. Ja mitä pienempi lapsi, sitä huonommassa asemassa hän siellä on. Eli jos hyvät ihmiset voitte valita tai edes lyhentää hoitopäiviä, niin tehkää palvelus lapsellenne!!Luuletko, ettei pph:n työ ole tarpeeksi raskasta ilman adhd-lasta!?
Eiköhän niille lapsille löydy ihan joku erityislastentarha? Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ottavani adhd-lasta kotiini muiden lasten lisäksi. En jaksaisi päivääkään, eikä minun kuulukaan.
Terveisin pph perhepäivähoitoon?! kirjoitti:
Luuletko, ettei pph:n työ ole tarpeeksi raskasta ilman adhd-lasta!?
Eiköhän niille lapsille löydy ihan joku erityislastentarha? Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ottavani adhd-lasta kotiini muiden lasten lisäksi. En jaksaisi päivääkään, eikä minun kuulukaan.
Terveisin pphSama hoitaja-lapsi suhde se on päiväkodissakin. Itse asiassa vielä enemmänkin, sillä meillä on seitsemän lasta aina yhtä aikuista kohden. Ja kun vuorot vaihtelevat, niin totuus on siinä kympin paikkeilla. (No OK, meillä ei ole sitä ruuanlaittovastuuta.)
Voisinhan mäkin alkaa valikoimaan, ketä ryhmääni otan ja ketä en, mutta päättäjät eivät anna siihen mahdollisuutta. Onneksi ei tosiaan tarvitse enää hoitaa vieraiden lapsia...- tarha kunniaan!
perhepäivähoitoon?! kirjoitti:
Luuletko, ettei pph:n työ ole tarpeeksi raskasta ilman adhd-lasta!?
Terveisin pphSinulla on siis kotona hoidossa vieraita lapsia ja notkut netissä? Kotona omien lasten kanssa saa jokainen tehdä mun puolesta mitä tykkää, mutta suhtaudu työhösi työnä. Raivostuisin todella, jos tietäisin, että mun lapseni hoitaja notkuu netissä. Hoitaja, jolle maksan palkkaa!! :(
- sinulta.
tarha kunniaan! kirjoitti:
Sinulla on siis kotona hoidossa vieraita lapsia ja notkut netissä? Kotona omien lasten kanssa saa jokainen tehdä mun puolesta mitä tykkää, mutta suhtaudu työhösi työnä. Raivostuisin todella, jos tietäisin, että mun lapseni hoitaja notkuu netissä. Hoitaja, jolle maksan palkkaa!! :(
Olen nyt äitiyslomalla, mutta kuule, kyllä meillä pph:llakin on se päiväuniaika, jolloin todellakin saamme levähtää. Teetkö sinä töitä ilman taukoja?! Hullua. Meillä taas ei ole virallisia taukoja, kaikki ylimääräinen aika menee kotitöitä tehdessä(eli työtä tehdessä), joten oikein mielelläni lepään minäkin päiväuniaikana aina kun ehdin!!!!
- En minä....
annette28 kirjoitti:
Sama hoitaja-lapsi suhde se on päiväkodissakin. Itse asiassa vielä enemmänkin, sillä meillä on seitsemän lasta aina yhtä aikuista kohden. Ja kun vuorot vaihtelevat, niin totuus on siinä kympin paikkeilla. (No OK, meillä ei ole sitä ruuanlaittovastuuta.)
Voisinhan mäkin alkaa valikoimaan, ketä ryhmääni otan ja ketä en, mutta päättäjät eivät anna siihen mahdollisuutta. Onneksi ei tosiaan tarvitse enää hoitaa vieraiden lapsia......ainakaan pystyisi ottamaan vielä erityislasta yhden yli 2 vuotiaan, kahden alle 2-vuotiaan ja yhden koululaisen lisäksi! Miten se olisi muka mahdollista? Missä välissä teen ruoat yms? Missä välissä hoidan ja pidän huolta muista, kun yksi veisi kaiken aikani ja huomioni tai ainakin suurimman osan? Eikö se ole väärin muita perheitä kohtaan, että lapsi ei saa parasta mahdollista hoitoa ja huomiota? Kyllä todellakin pph voi kieltäytyä, jos lasta on aivan mahdoton hoitaa ryhmässä. Erityspäiväkoti luulisi olevan oikea paikka adhd-lapsille.
- *tätyli*
tarha kunniaan! kirjoitti:
Sinulla on siis kotona hoidossa vieraita lapsia ja notkut netissä? Kotona omien lasten kanssa saa jokainen tehdä mun puolesta mitä tykkää, mutta suhtaudu työhösi työnä. Raivostuisin todella, jos tietäisin, että mun lapseni hoitaja notkuu netissä. Hoitaja, jolle maksan palkkaa!! :(
jos saisin tietää, että joku raivostuu siitä, kun pidän taukoa työstäni!
Kyllä meillä päiväkodissakin ihan hengähdystauot hoitajilla on, ja sen saa kukin itse käyttää kuten tykkää, se ei kuulu lasten vanhemmille, miten sen käyttää.
Miksi pp-hoitajilla ei saisi olla taukoja? Miksi raivostuisit siitä, että lapsiesi hoitaja pitää ihan oman hengähdystauon? - ei ehdi joka päivä....
tälläinen kokemus kirjoitti:
Kyllä meidänki elämä on välillä tosi raskasta ollu pojan kanssa mutta ei ole tullut kyllä mieleenikään viedä poikaa hoitoon adhd:n takia.Mutta siis adhd vanhempana tai ihan normaali lapsenkin vanhempana tietänee jokainen että lapset ovat yksilöitä joilla erilainen hoitosuunnitelma myös. Tämä ratkaisu sopi siis meille,ja en sitä vieläkään kadu kun tämä kyseinen poika hyvin menestyvästi myös käy nyt koulua erikoisluokalla. Mutta pääpointti olikin se mikä sopii toiselle ei käy toiselle. Meillä tämä oli siis ihan toimintaterapeuttien/lääkärin kanssa suunniteltu juttu.
Ja Annette tuossa myös kritisoi kun sanoin että koska lapsi haluaa, no kyse siis on ESKARLAISESTA(7v) joka on siis ollut eskarissa/päivähoidossa koska olen ollut nyttemmin töissä, mutta nyt kun jäin äitiyslomalle, hän tosiaan halusi olla pitemän päivän koska tykkää olla siellä. Kesäksi hän sitten jää kokonaan kotiin kun eskarikin päättyy, ja vauvakin on jo sen verra isompi että voimme liikkua ja tehdä vapaammin kaikkia juttuja yhdessä. Mutta typerää sinulta Annette oli verrata mihin lie, siskon jäätölöihin yms juttuihin kun kyse ei todellakaan ole ensinnäkään 2,5 vuotiaasta tai ylipäätään vääristä teoista lapselta. Usko vaan että kun lapsesi ovat hieman vanhempia opit huomaamaan kuinka yllättävän fiksuja ajatuksia heillä onkaan, ja omia mielipiteitä.
Kohta kolmen lapsen äiti, 9, 7 ja LA huhtikuussa
- Minä tällainen
olen niin laiska etten veis edes eskariin esikoista,mutta joka aamu me sinne raahaudutaan.Olisin mieluusti kotona,kun aloittaisin joka aamu sillä kun kaks vee kiukkuaa ja on PAKKO lähteä isomman aikataulun mukaan.
- Rvm81
Hei. Meidän esikoinen oli reilu 4v kun pikkuveli syntyi. Heti syntymän jälkeen ei isoveikka mennyt hoitoon takaisin, vaan oli kotona senalkukesän/kesän. Sitten syksyllä pikkuveljen ollessa 4kk isoveikka meni takaisin hoitopaikkaan, tosin vain 2pvää(6h/pvä)/vko. Sen vuoksi kun esikoisella hyvät kaverit hoitopaikassa ja pääsee samanikäisten kanssa touhuamaan. Ja itsekin on tosi innoissaan näinä kahtena hoitopvänä, kun pääsee kavereita näkemään. Hoitopaikan johtajakin oli samaa mieltä, että tämän ikäiselle lapselle (4v ja yli) on hyvä . Ja hoitopväiviä on todellakin se 2* 6hh-päivä viikossa, muu aika kotona äidin ja pikkuveljen kanssa.
- sen ikäisiä
mutta vein kyllä 6-vuotiaani eskariin silloin, kun kuopukseni syntyi ja hän oli siellä seitsemän tuntia päivässä, ei vain neljän eskaritunnin ajan. Miksi vanhemman lapsen pitäisi luopua kavereistaan ja tutusta tarhaympäristöstään siksi, että hän on saanut nuoremman sisaruksen?
Kyllä päiväkodit ovat pikkulasten kouluja ja virikepaikkoja eikä vain lasten säiöntäpaikkoja siksi ajaksi kun äiti on työssä. Keskieurooppalaiset yksilapsiset kotirouvatkin vievät lapsensa esikouluun, jonka nämä aloittavat jo kolmevuotiaina eikä kukaan syyllistä heidän äitejään vaikka perheenäidit käyttävät aamupäivänsä ostoksiin ja kampaajalla käymiseen. - ihmettelen...
Mulla jo tämä vaihe ohi, mutta ikinä ei edes käynnyt mielessä, että veisin isompia hoitoon! En todellakaan ymmärrä tätä toimintaa. Meille riitti hyvin äiti-lapsi-kerho 2 kertaa viikossa. Siel isommat saivat touhuta kavereiden kans ihan riittävästi. Samoin pihapiirissämme asui paljon lapsiperheitä, joten hiekkalaatikolta löytyi aina seuraa, niin lapsille kuin äidellekin.
Nyt tosiaan kaikki 3 ovat jo koululaisia, eikä enää pieniä ole tulossa. Olin lasteni kanssa kotona 6v.
Kyllä mullekin sanottiin, että lapset ei saa tarpeeksi virikkeitä, ku ovat "vain" kotona. En kyllä ymmärrä mistä ilosta jäivät paitsi. Lapsillamme on pieni ikäero, ja kyllä kotona on virikkeitä ihan riittävästi. Isona etuna vielä se, että on oma tuttu ja turvallinen äiti (isä) lähellä 24h.
Mustasukkanenhan isommasta tulee, jos vauva SAA OLLA kotona ja isopi EROTETAAN perheestä.- annojen
Minä otin isomman lapsen pois tarhasta kun pikkusisko syntyi koska ajatteli niin olevan parasta. Pikkusiskolla alkoi kolmen kuukauden iässä vaikea koliikki eli hän huusi yöt ja päivät, isoveikka oli kovassa uhmaiässä ja kovasti mustasukkainen minusta eli teki kaikkea mahdollista kiusaa minulle ja vauvalle, hän lopetti myös päiväunien nukkumisen, myös sen takia että vauva huusi lähes koko ajan.
Kun tätä helvettiä oli kestänyt muutaman viikon niin etten ollut nukkunut juuri lainkaan jA olin ihan naatti, onneksi lasten isä sai järkeä tähän hommaan ilmoittamalla että nyt isoveikka menee takaisin hoitopaikkaan kolmeksi päiväksi viikossa, se oli meidän perheen pelastus.
Isoveikka kaipasi kovaa tarhakavereitaan ja jälleennäkeminen oli riemukas, hän alkoi nukkua päiväunet hoidossa ja minä sain aikaa vauvan rauhoittamiseen ja lepäämiseen.
- ......
Kylläpäs täällä on mustavalkoista porukkaa. Itse en veisi isompaa hoitoon, mutta meillä ei olekaan ollut suurempia hankaluuksia. En käsitä sitä että sitä paheksutaan jos joku äiti myöntää olevansa niin väsynyt että haluaa sen ratkaisun tehdä! Täälläkin mukamas niin fiksuja ihmisiä kirjoittaa ja latelee pöytään faktoja miksi ei hoitoon saisi viedä. Mielenterveysongelmat ja lasten häiriökäyttäytyminen on jo ihan tarpeeksi yleistä että jos jotain perhettä auttaa hoitoon vieminen niin hyvä niille ja se heille suotakoon!!! Ikinä ei voi toinen ihminen sanoa että äiti on vaan niin laiska! Ja kyllä äiti lapsensa tuntee että jos lapsi viihtyy päiväkosissa ja kaipaa muiden lasten seuraa niin mikä ettei! Iästä tietenkin riippuen. 5v on vähän eri kun 2v tuossa kaverijutussa.
- perheissä
Just näin. 5-vuotias on todellakin aika eri asia kun 2-vuotias kun puhutaan siitä "kaveri" tarpeesta ja siitä että riittääkö joku kerho pari tuntia, pari kertaa viikossa. Haloo, no tietenkin riittää jos sinne mennään vauvelin kanssa mutta kun on vanhempi lapsi kyseessä niin sitten on kyllä eri asia.
Toki se on vanhemmalle helpompaa kun toinen lapsista on hoidossa mutta onko se pääpointti että onko helpompaa äidille vai ei? Halutaan jotenkin olla edes ajattelematta sitä asiaa että lapselle on HYVÄ päästä päiväkotiin ainakin muutamaksi tunniksi päivässä jos näin itse vielä haluaa. Siellä on samanikäistä kaveriseuraa ja voi oppia toimimaan ryhmässä. Ulkoilu sujuu samanikäisten kanssa kätevästi. Voihan se äiti tietenkin vauvan kanssa puistoon viedä missä joku 5-vuotias voi leikkiä yksikseen mutta olisiko se sitten parempi vaihtoehto tuolle 5-vuotiaalle?
Toivottavasti jokainen tajuaa sen että jos lapsi on ainoa lapsi tai veli/sisko on usean vuoden vanhempi niin lapsi on kyllä aika yksin kun taas perheissä jossa on pieni ikäero sisaruksilla voi olla ihan tarpeeksi sitä leikkimisseuraa jo ihan oman perheen parissa. Uskon että jotkut äidit joilla on pari tai useampi lapsi pienellä ikäerolla ei osaa välttämättä kuvitella miksi äidillä voi olla suuri huoli lapsen seuranpuutteesta. Silloin voi olla niin että todellkain se ei riitä että jossain kerhossa käydään pari kertaa piipahtamassa. - ymmärrä hoitoon
viemistä vedoten väsymykseen.Eikö perheessä ole myös isä joka helpottaa äidin elämää ja antaa vaikka viikonloppuisin nukkua? Kyllä toista lasta tehdessä pitäisi jo tietää ettei vauva-aika pelkkää nukkumista ole..
Ja asia on tosiaan eri riippuen minkä ikäisestä puhutaan.Mä tiedän monta tapausta missä esikoinen viedään hoitoon reilun vuoden ikäisena kun vauva tulee eikä esikoisella ole yhtään lyhyempää päivää viikossa.En ymmärrä vaikka miten väsyttäis ettei koskaan lyhyempää päivää ole! - tosiaan...
ymmärrä hoitoon kirjoitti:
viemistä vedoten väsymykseen.Eikö perheessä ole myös isä joka helpottaa äidin elämää ja antaa vaikka viikonloppuisin nukkua? Kyllä toista lasta tehdessä pitäisi jo tietää ettei vauva-aika pelkkää nukkumista ole..
Ja asia on tosiaan eri riippuen minkä ikäisestä puhutaan.Mä tiedän monta tapausta missä esikoinen viedään hoitoon reilun vuoden ikäisena kun vauva tulee eikä esikoisella ole yhtään lyhyempää päivää viikossa.En ymmärrä vaikka miten väsyttäis ettei koskaan lyhyempää päivää ole!Itse ymmärrän tavallaan väsymystä koska muistan kuinka itse olin älyttömän väsynyt vain muutamien yötuntien jälkeen. Silloin oli todellakin paras ratkaisu meille kaikille että viisivuotiaa esikoinen meni päiväkotiin jossa sai tehdä niitä asioita mitkä oli hyväksi hänelle eli ulkoilla ja leikkiä esim. samanikäisten kavereiden kanssa ja minä sain puolestaan mahdollisuuden ottaa päiväunet vauvan kanssa jotka tulivat todella tarpeeseen.
Toisaalta on hieman kyseenalaista jos sinne hoitoon viedään joku yksi tai kaksivuotias koska hänelle ei voi sanoa itselleen olevan sanottavaa hyötyä tuosta päiväkotimaailmasta. Pärjäisi tuon ikäisenä aivan hyvin äidin ja vauvan kanssa kotona tai siis paremminkin kun päiväkodissa.
Äitihän siinä koville joutuu joo mutta itsekin olen miettinyt sitä että jos edes yhtään osaa aavistaa että ei jaksa hirveän väsyneenä enää hoitaa sitä pientä esikoistakaan niin sittenhän niitä lapsia ei todellakaan kannata tehdä ihan peräjälkeen. Sitä en ymmärrä että oikein tarkoituksella tehdään mahdollisimman pienellä ikäerolla ja sitten on pakko viedä se alle 3-vuotias esikoinen hoitoon kun on niin raskasta. No kyllä varmaan on raskasta mutta lapsia ei ole pakko hankkia peräjälkeen.
Juu ja vielä siitä että ei sitä esikoista ainakaan pidä pitkiä päiviä siellä hoidossa pitää. Valitettavasti usein se kai on niin että isä vie ja tuo kun on niin kätevää. Tällöin vain lapselle tulee valitettavasti yhtä pitkä päivä kun työssäkäyvän vanhemman lapselle. Kyllä se päivä saisi olla vaikka 5-7h max. jos toinen vanhempi on kotona riippumatta siitä minkäikäinen lapsi on. - KYLLÄ
ymmärrä hoitoon kirjoitti:
Ja asia on tosiaan eri riippuen minkä ikäisestä puhutaan.Mä tiedän monta tapausta missä esikoinen viedään hoitoon reilun vuoden ikäisena kun vauva tulee eikä esikoisella ole yhtään lyhyempää päivää viikossa.En ymmärrä vaikka miten väsyttäis ettei koskaan lyhyempää päivää ole!Oma lapseni oli päiväkodissa aikanaan 6.00-16.30. Onneksi pk. oli muutaman minuutin päässä,sillä en omistanut autoa. Tyttäreni oli siellä 6v. ja viihtyi hyvin. Myöhemmin ei ole ilmennyt mitään, mikä johtuisi siitä, kun joutui (sai)olla päiväkodissa. Asia,joka myös minua vaivaa on se, että lapsi viedään hoitoon, vaikka ollaan kotona.Itsellä, jos oli vapaata ei olisi tullut mieleenkään lähteä viemään lasta tarhaan. Onko totta, että jotkut vievät jopa kesälomallaan lapsen hoitoon, että saavat olla rauhassa, olen kuullut sellaista tapahtuvan. Tänään tuli äsken telkasta, että lapsiryhmät ovat liian suuria,mitä tehdä? Ei ole vaikea vastaus. Työssäkäyvien lapset vain saavat hoitopaikan ja kotona olevien vanhempien lapset pois hoitopaikoista.Luulisi järjenkin sen sanovan.
- piitkät
KYLLÄ kirjoitti:
Oma lapseni oli päiväkodissa aikanaan 6.00-16.30. Onneksi pk. oli muutaman minuutin päässä,sillä en omistanut autoa. Tyttäreni oli siellä 6v. ja viihtyi hyvin. Myöhemmin ei ole ilmennyt mitään, mikä johtuisi siitä, kun joutui (sai)olla päiväkodissa. Asia,joka myös minua vaivaa on se, että lapsi viedään hoitoon, vaikka ollaan kotona.Itsellä, jos oli vapaata ei olisi tullut mieleenkään lähteä viemään lasta tarhaan. Onko totta, että jotkut vievät jopa kesälomallaan lapsen hoitoon, että saavat olla rauhassa, olen kuullut sellaista tapahtuvan. Tänään tuli äsken telkasta, että lapsiryhmät ovat liian suuria,mitä tehdä? Ei ole vaikea vastaus. Työssäkäyvien lapset vain saavat hoitopaikan ja kotona olevien vanhempien lapset pois hoitopaikoista.Luulisi järjenkin sen sanovan.
hoitopäivät tytölläsi.Oliko sinulla matkaa työpaikalle joten siksi hoitopäivä pitkä?
En itse tunne kyllä ketään joka kesälomillaan lasta veisi hoitoon.Toivottavasti näin ei tapahdukaan!!
En hyväksy minäkään että pieniä lapsia viedään hoitoon kun isä tai äiti on kotona. - joka vei
piitkät kirjoitti:
hoitopäivät tytölläsi.Oliko sinulla matkaa työpaikalle joten siksi hoitopäivä pitkä?
En itse tunne kyllä ketään joka kesälomillaan lasta veisi hoitoon.Toivottavasti näin ei tapahdukaan!!
En hyväksy minäkään että pieniä lapsia viedään hoitoon kun isä tai äiti on kotona.lapset koko kesän hoitoon ja piti itse syyskuussa kukauden loman ja vei silloinkin joka päivä lapset hoitoon. Lapset olivat silloin 4v ja 6v.
Joten kyllä tuota tapahtuu ihan oikeassa elämäsä, valitettavasti! - törkeetä!
joka vei kirjoitti:
lapset koko kesän hoitoon ja piti itse syyskuussa kukauden loman ja vei silloinkin joka päivä lapset hoitoon. Lapset olivat silloin 4v ja 6v.
Joten kyllä tuota tapahtuu ihan oikeassa elämäsä, valitettavasti!Eikö jo joku sanonut suorat sanat?
Uskomatonta lasten väheksymistä! - mutta eipä
törkeetä! kirjoitti:
Eikö jo joku sanonut suorat sanat?
Uskomatonta lasten väheksymistä!se vaikutanut sillä hetkellä mitään. "Onneksi" äiti päätti lähteä ulkomaille töihin ja antoi lapset isälle.
- mie vaan..
meillä kun ei ole lapset olleet hoidossa muutenkaan saati niin että muita olisi ollut kotona niin olen sikäli jäävi vastaamaan, mutta voin vastata muutamien muiden puolesta.
Meilläpäin on tällä hetkellä home yms juttujen takia hoitopaikat niin kiven alla että osa pitää lapsen hoidossa säästääkseen hoitopaikan. Koomista, mutta näinkin voi olla. Siitä huolimatta voi joutua viemään vaikka toisen lapsen eri paikkaan hoitoon. Näin siis ainakin se esikoinen saa olla tutussa paikassa eikä tarvitse ainakaan lähteä kahteen ihan eri suuntaan hoitoon kuskaamaan kuten pahimmillaan on käynyt.
Syitä voi siis olla monia. Itse en moista oikein tajua paitsi ylläolevasta syystä ja silloin vajaalla kuulla hoitopaikka vain. - Gumma
Isompi, hieman ylivilkas 3v. käy osa-aikaisena hoidossa.
Eli 10pv/kk, max. 5h/pv ja on haettava ennen klo 15.00 pois.
Vien siksi että saa omanikäistään seuraa ja saa tehdä lasten asioita. Hoidossa on jumppaa ja säännöllistä ulkoilua, askartelua ja muuta sellaista, jota en pysty vauvan kanssa isommalle järjestämään.
(Itse en viihdy ulkona kylmällä säällä.)
On myös ihana antaa välillä vauvalle jakamatonta huomiota ilman että esikoinen tuntee mustasukkaisuutta.
Mielestäni meillä on hyvä järjestely, enkä ymmärrä kritiikkiä.
Kaupungin säännöt kieltävät kokopäivähoidon jos toinen vanhemmista on kotona, eikä sellainen varmasti ole kenellekään tarpeen.- Tekisi mieli antaa kuonoon!!
"Itse en viihdy ulkona kylmällä säällä"
*Aivan oikein!Lasten kanssa ei pidäkään tehdä mitään semmoista mistä ei itse satu tykkäämään.Eikä elämässä tartte tehdä muutenkaan asioita,jotka ei ole kivoja.
"On myös ihana antaa välillä vauvalle jakamatonta huomiota ilman että esikoinen tuntee mustasukkaisuutta."
*Kyllä.Vanhemman ei todellakaan tarvitse kestää muuta kuin lapsen positiivisia tunteita.Jos lapsi kiukuttelee tai on ahdistunut tai pettynyt,se on hänen omaa pienuuttansa,eikä vanhemman tarvitse vaivata päätänsä noilla murheilla.Varmasti esikoisesi on mustasukkainen kun viet hänet pois kotoa viettäessäsi laatuaikaa vauvan kanssa.
"Mielestäni meillä on hyvä järjestely, enkä ymmärrä kritiikkiä."
*Kenenkään ei tarvitse vastaanottaa itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.Ei varsinkaan kun kyse on omasta mukavuudesta.
SUN TÄYTYISI TODELLAKIN KOKEA JOTAKIN SELLAISTA ELÄMÄSSÄSI,ETTÄ OPPISIT ARVOSTAMAAN MOLEMPIA LAPSIASI JA JOUSTAMAAN OMASTA MUKAVUUDESTASI.OLET NYKYAJAN ÄLLÖTTÄVÄN PASKAÄIDIN PROTOTYYPPI,JOKA EI OSAA AJATELLA MITÄÄN MUUTA KUIN OMAA PERSETTÄÄN. - sen sanoit
Aina kauhistellaan sitä kuinka pitkiä päiviä lapset ovat hoidossa vaikka toinen vanhempi on kotona. No miksi ei sitten ole tehty selviä sääntöjä että lapsi saa olla vaikka max. 5-7h/päivä ja vaikka 3-4 päivää viikossa hoidossa jos toinen vanhempi on kotona? Ainoastaan erikoistapauksissa annettaisiin kokopäivähoitoa jos vanhemmat sitä itse haluavat jonkun erityissyyn takia mutta sitä pitäisi sitten hakea erikseen. Tällainen järjestely olisi parasta lapselle itselleen ja loppuisi se yletön syyllistäminen. Nythän on niin että keskimäärin kotonaolevat vanhemmat jo noudattavatkin tuonlaista aikarajaa lasten hoidossa. (viittaan erääseen Hesarin artikkeliin jonka mukaan kotonaolevien vanhempien lapset ovat päiväkodissa keskimäärin 25h viikossa eli neljä päivää viikossa ja n. 6h per päivä.) Valitettvasti aina muutamia poikkeuksia on joiden mukaan sitten aina leimataan kaikki muutkin vanhemmat.
Päättäjät eivät varmaan ole tuota niin innoissaan ajamassa läpi sillä aina kun puhutaan vain säästöistä ja millä niihin päästään niin ei tuolla järjestelyllä niitä säästöjä paljon tule. Käsittääkseni henkilöstömäärä pysyy samana päiväkodeissa kuitenkin. Mutta ainakin positiivisena vaikutuksena olisi se että lapset joiden toinen vanhempi on kotona (tai molemmat) ei joudu turhaan viettämään ylipitkää päivää hoidossa ja yhteistä kotonaoloa vanhemman kanssa tulee enemmän. - !!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
Tekisi mieli antaa kuonoon!! kirjoitti:
*Aivan oikein!Lasten kanssa ei pidäkään tehdä mitään semmoista mistä ei itse satu tykkäämään.Eikä elämässä tartte tehdä muutenkaan asioita,jotka ei ole kivoja.
"On myös ihana antaa välillä vauvalle jakamatonta huomiota ilman että esikoinen tuntee mustasukkaisuutta."
*Kyllä.Vanhemman ei todellakaan tarvitse kestää muuta kuin lapsen positiivisia tunteita.Jos lapsi kiukuttelee tai on ahdistunut tai pettynyt,se on hänen omaa pienuuttansa,eikä vanhemman tarvitse vaivata päätänsä noilla murheilla.Varmasti esikoisesi on mustasukkainen kun viet hänet pois kotoa viettäessäsi laatuaikaa vauvan kanssa.
*Kenenkään ei tarvitse vastaanottaa itseensä kohdistuvaa kritiikkiä.Ei varsinkaan kun kyse on omasta mukavuudesta.
SUN TÄYTYISI TODELLAKIN KOKEA JOTAKIN SELLAISTA ELÄMÄSSÄSI,ETTÄ OPPISIT ARVOSTAMAAN MOLEMPIA LAPSIASI JA JOUSTAMAAN OMASTA MUKAVUUDESTASI.OLET NYKYAJAN ÄLLÖTTÄVÄN PASKAÄIDIN PROTOTYYPPI,JOKA EI OSAA AJATELLA MITÄÄN MUUTA KUIN OMAA PERSETTÄÄN.Pullamössöäiti mikä pullamössöäiti. Olisi tosiaan aivan oikein, että tuollainen hemmoteltu hellantelttu oppisi tuntemaan nahoissaan, ettei elämä ole aina kivaa. Sitten kun saat itsellesi jonkun syövän tai sydänsairauden mukavien elintapojesi takia niin äläpä maksata sitten sairaalamaksujasi yhteiskunnalla, kun olet yhteiskunnan varoja käyttänyt aikanaan omaan mukavuuteesi.
- Gumma
Tekisi mieli antaa kuonoon!! kirjoitti:
SUN TÄYTYISI TODELLAKIN KOKEA JOTAKIN SELLAISTA ELÄMÄSSÄSI,ETTÄ OPPISIT ARVOSTAMAAN MOLEMPIA LAPSIASI JA JOUSTAMAAN OMASTA MUKAVUUDESTASI.OLET NYKYAJAN ÄLLÖTTÄVÄN PASKAÄIDIN PROTOTYYPPI,JOKA EI OSAA AJATELLA MITÄÄN MUUTA KUIN OMAA PERSETTÄÄN.Kiitos rakentavasta palautteestasi.
Olen varmasti kaikkea mitä sanoit ja vielä enemmän. Sinä olet hyvä ihminen ja todella esimerkillinen äiti lapsillesi, toisin kuin minä.
Sinunlaisiasi veronmaksajia tämä maa tarvitsee.
Harmi että minunlaiselleni on annettu mahdollisuus edes lisääntyä. Toivon sydämestäni että joku kaltaisesi tulisi luokseni ja opettaisi oikein tavoille.
Hyvää kevään jatkoa, ja anteeksi. - että yllättävän
sen sanoit kirjoitti:
Aina kauhistellaan sitä kuinka pitkiä päiviä lapset ovat hoidossa vaikka toinen vanhempi on kotona. No miksi ei sitten ole tehty selviä sääntöjä että lapsi saa olla vaikka max. 5-7h/päivä ja vaikka 3-4 päivää viikossa hoidossa jos toinen vanhempi on kotona? Ainoastaan erikoistapauksissa annettaisiin kokopäivähoitoa jos vanhemmat sitä itse haluavat jonkun erityissyyn takia mutta sitä pitäisi sitten hakea erikseen. Tällainen järjestely olisi parasta lapselle itselleen ja loppuisi se yletön syyllistäminen. Nythän on niin että keskimäärin kotonaolevat vanhemmat jo noudattavatkin tuonlaista aikarajaa lasten hoidossa. (viittaan erääseen Hesarin artikkeliin jonka mukaan kotonaolevien vanhempien lapset ovat päiväkodissa keskimäärin 25h viikossa eli neljä päivää viikossa ja n. 6h per päivä.) Valitettvasti aina muutamia poikkeuksia on joiden mukaan sitten aina leimataan kaikki muutkin vanhemmat.
Päättäjät eivät varmaan ole tuota niin innoissaan ajamassa läpi sillä aina kun puhutaan vain säästöistä ja millä niihin päästään niin ei tuolla järjestelyllä niitä säästöjä paljon tule. Käsittääkseni henkilöstömäärä pysyy samana päiväkodeissa kuitenkin. Mutta ainakin positiivisena vaikutuksena olisi se että lapset joiden toinen vanhempi on kotona (tai molemmat) ei joudu turhaan viettämään ylipitkää päivää hoidossa ja yhteistä kotonaoloa vanhemman kanssa tulee enemmän.monikin vie lapsen hoitoon kakkosen tullessa taloon.Sitä vaan kuvitellaan että on harvoja tapauksia.Nykyään niin panostetaan omia aikoja,parisuhdeaikoja ja ties mitä että pienet lapset unohtuu.Pakko hankkia kun muutkin mutta mitään rasitetta niistä ei saa olla.Kyllä tuolla leikkipuistossa kuulee aivan pöyristyttäviä tapauksia,ihan sydän särkyy.
(Toi Gumman teksti on varmasti jonkun älypään provo, mutta vastataan nyt kuitenkin.)
Sinun lapsellasi on subjektiivinen oikeus päivähoitoon ja varmasti hän siellä pysyy hengissä. Vaikka se ei hänen kehityksellensä olisikaan parasta mahdollista antia, niin kyllä hän siellä selviytyy ja voi kohtalaisen hyvin.
Oletko koskaan kuullut Suomen eturivin psykologien ja psykiatrien uusista tutkimuksista, jotka liittyvät päivähoitoon? Epäilen. Jos olisit, tuskin veisit "hieman ylivilkasta" lasta päiväkotiin.
Minun mielestäni on myös hyvin hälyyttävää, että äiti vie lapsensa pois kotoa, koska ei kestä tämän pahan mielen ilmauksia, jotka sinun lapsesi kohdalla tapahtuvat vielä syystä. Kukapa negatiivisesta palautteesta nauttisi, mutta se, että pyrkii aktiivisesti eliminoimaan toisen tunteet, on mielestäni huolestuttavaa. Tässä sinulle suora lainaus Liisa Keltikangas-Järviseltä:
" - -Siitä nykyajan virheestä, kun vanha lapsi viedään uuden syntyessä pois (päiväkotiin) maksetaan myöhemmin tunne-elämän ongelmina korkea hinta. Tunne-elämän ja myöhemmin niin tärkeän sisarusrakkauden hyvä pohja, suorastaan edellytys on, että mustasukkaisuus käydään oikeassa iässä läpi, niin ettei se jää vaikuttamaan koko elämän ajaksi. Se ei ole mahdollista, kun lapsi viedään pois, mutta se lisää mustasukkaisuuden tunnetta ja vaikeuttaa sen hallintaa. - -"
Tässä elämässä on tosiaankin paljon asioita, joita meidän äitien olisi ihanaa tehdä. Tänään minusta olisi ollut ihanaa viedä lapset hoitoon sillä aikaa, kun menin ystäväni luokse kahville. Tämän tästä minusta olisi ihanaa jättää vauva sänkyyn huutamaan eikä hakea häntä, kun esikoisen kanssa on lukeminen kesken. Ja joskus olisi ihanaa vastaavasti loihtia esikoinen pois silmistä, kun hän saa uhmakohtauksen.
Mutta minä olen äiti, joka on tehnyt lapsensa omasta vapaasta tahdosta. Äidin tehtäviin kuuluu olla lapselle läsnä niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Ja juuri äidin kuuluu kestää oman lapsen mustasukkaisuus uuden sisaruksen syntyessä; kenen muun kanssa pieni lapsi kipeää kokemustansa käsittelisi? Lasten tunteet eivät ole kuin Fazerin sekoitus, josta syödään parhaat päältä ja huonot annetaan koiralle. Elämä on!- mamaliini
annette28 kirjoitti:
(Toi Gumman teksti on varmasti jonkun älypään provo, mutta vastataan nyt kuitenkin.)
Sinun lapsellasi on subjektiivinen oikeus päivähoitoon ja varmasti hän siellä pysyy hengissä. Vaikka se ei hänen kehityksellensä olisikaan parasta mahdollista antia, niin kyllä hän siellä selviytyy ja voi kohtalaisen hyvin.
Oletko koskaan kuullut Suomen eturivin psykologien ja psykiatrien uusista tutkimuksista, jotka liittyvät päivähoitoon? Epäilen. Jos olisit, tuskin veisit "hieman ylivilkasta" lasta päiväkotiin.
Minun mielestäni on myös hyvin hälyyttävää, että äiti vie lapsensa pois kotoa, koska ei kestä tämän pahan mielen ilmauksia, jotka sinun lapsesi kohdalla tapahtuvat vielä syystä. Kukapa negatiivisesta palautteesta nauttisi, mutta se, että pyrkii aktiivisesti eliminoimaan toisen tunteet, on mielestäni huolestuttavaa. Tässä sinulle suora lainaus Liisa Keltikangas-Järviseltä:
" - -Siitä nykyajan virheestä, kun vanha lapsi viedään uuden syntyessä pois (päiväkotiin) maksetaan myöhemmin tunne-elämän ongelmina korkea hinta. Tunne-elämän ja myöhemmin niin tärkeän sisarusrakkauden hyvä pohja, suorastaan edellytys on, että mustasukkaisuus käydään oikeassa iässä läpi, niin ettei se jää vaikuttamaan koko elämän ajaksi. Se ei ole mahdollista, kun lapsi viedään pois, mutta se lisää mustasukkaisuuden tunnetta ja vaikeuttaa sen hallintaa. - -"
Tässä elämässä on tosiaankin paljon asioita, joita meidän äitien olisi ihanaa tehdä. Tänään minusta olisi ollut ihanaa viedä lapset hoitoon sillä aikaa, kun menin ystäväni luokse kahville. Tämän tästä minusta olisi ihanaa jättää vauva sänkyyn huutamaan eikä hakea häntä, kun esikoisen kanssa on lukeminen kesken. Ja joskus olisi ihanaa vastaavasti loihtia esikoinen pois silmistä, kun hän saa uhmakohtauksen.
Mutta minä olen äiti, joka on tehnyt lapsensa omasta vapaasta tahdosta. Äidin tehtäviin kuuluu olla lapselle läsnä niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Ja juuri äidin kuuluu kestää oman lapsen mustasukkaisuus uuden sisaruksen syntyessä; kenen muun kanssa pieni lapsi kipeää kokemustansa käsittelisi? Lasten tunteet eivät ole kuin Fazerin sekoitus, josta syödään parhaat päältä ja huonot annetaan koiralle. Elämä on!Samaa mieltä. Aivan käsittämätöntä itsekkyyttä Gummalta. Kehtaa vielä ääneen sanoa, että vie lapsen pois jotta välttyy näkemästä hänen kärsimystään!!
- Gumma
annette28 kirjoitti:
Mutta minä olen äiti, joka on tehnyt lapsensa omasta vapaasta tahdosta. Äidin tehtäviin kuuluu olla lapselle läsnä niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Ja juuri äidin kuuluu kestää oman lapsen mustasukkaisuus uuden sisaruksen syntyessä; kenen muun kanssa pieni lapsi kipeää kokemustansa käsittelisi? Lasten tunteet eivät ole kuin Fazerin sekoitus, josta syödään parhaat päältä ja huonot annetaan koiralle. Elämä on!Kyllä minä ihan tosissani olin ja olen kaiken aikaa luullut tekeväni oikein. Lapsen parhaaksi.
Onko siis oikein ettei 3v. näe koskaan muita lapsia? Eikö hän kaipaa jo kavereita jotta oppii jakamaan leluja ja toimimaan ryhmässä? Vauvasta ei vielä ole leikkikaveriksi. - joillakin on putkiaivot
Gumma kirjoitti:
Kyllä minä ihan tosissani olin ja olen kaiken aikaa luullut tekeväni oikein. Lapsen parhaaksi.
Onko siis oikein ettei 3v. näe koskaan muita lapsia? Eikö hän kaipaa jo kavereita jotta oppii jakamaan leluja ja toimimaan ryhmässä? Vauvasta ei vielä ole leikkikaveriksi.Ei kuulosta ollenkaan pahalta että 3-vuotias esikoisesi on hoidossa välillä. Onhan hänellä aika rajattu vain 10 päivään kuukaudessa ja lyhyitä 5 tunnin päiviä. Tuossa iässä ja siitä ylöspäin on päivähoidosta lapselle juuri hyötyä.
Kyllähän täällä sitä kauhistellaan kun äiti ihan myöntää että ei tykkää niin hirveästi mennä puiston laitaan seisomaan ja ulkoiluttamaan 3-vuotiasta mutta näyttää että jotenkin joitakin taas häiritsee vaan se että joku pääsee taas "helpommalla" ei haluta edes myöntää sitä että sillä lapsella on ihan hyvä leikkiä siellä päiväkodissa muiden lasten kanssa sisällä tai ulkona. Samalla myös äiti saa hengähdystauon ja voi jopa levätä tai keskittyä sitten vauvan hoitoon mikä on taas jotenkin "kauheeta" joidenkin mielestä.
Älä välitä sinä teet juuri oikein. Minäkin vein vanhimmaiseni hoitoon kun olin äitiyslomalla. En todellakaan voi sanoa että olisin tuntenut tekeväni väärin kun hain hänet iloisena kesken leikkien kotiin. Hän sai jotain mitä tarvitse ja samalla minä sain jotain mitä tarvitsen. (lepoa) Monia vaan ärsyttää se niin hirveästi että joku pääsee muka helpommalla.
"Kaikkien pitäisi olla kotiäitejä 100% ja lapset koko ajan kotona iästä riippumatta jos äiti on kotona ja vaikka olisi kuinka univelkaa niin kyllä sitä nyt hyvin voi esikoisenkin ulos viedä kavereita tapaamaan vauva kainalossa jne..." Jos tuo on teidän joidenkin mielipide niin muistakaa että on monia meitä jotka eivät todellakaan jaa samoja mielipiteitä.
t. Yksi hyvä, lapsiaan rakastava äiti. - Gumma
joillakin on putkiaivot kirjoitti:
Ei kuulosta ollenkaan pahalta että 3-vuotias esikoisesi on hoidossa välillä. Onhan hänellä aika rajattu vain 10 päivään kuukaudessa ja lyhyitä 5 tunnin päiviä. Tuossa iässä ja siitä ylöspäin on päivähoidosta lapselle juuri hyötyä.
Kyllähän täällä sitä kauhistellaan kun äiti ihan myöntää että ei tykkää niin hirveästi mennä puiston laitaan seisomaan ja ulkoiluttamaan 3-vuotiasta mutta näyttää että jotenkin joitakin taas häiritsee vaan se että joku pääsee taas "helpommalla" ei haluta edes myöntää sitä että sillä lapsella on ihan hyvä leikkiä siellä päiväkodissa muiden lasten kanssa sisällä tai ulkona. Samalla myös äiti saa hengähdystauon ja voi jopa levätä tai keskittyä sitten vauvan hoitoon mikä on taas jotenkin "kauheeta" joidenkin mielestä.
Älä välitä sinä teet juuri oikein. Minäkin vein vanhimmaiseni hoitoon kun olin äitiyslomalla. En todellakaan voi sanoa että olisin tuntenut tekeväni väärin kun hain hänet iloisena kesken leikkien kotiin. Hän sai jotain mitä tarvitse ja samalla minä sain jotain mitä tarvitsen. (lepoa) Monia vaan ärsyttää se niin hirveästi että joku pääsee muka helpommalla.
"Kaikkien pitäisi olla kotiäitejä 100% ja lapset koko ajan kotona iästä riippumatta jos äiti on kotona ja vaikka olisi kuinka univelkaa niin kyllä sitä nyt hyvin voi esikoisenkin ulos viedä kavereita tapaamaan vauva kainalossa jne..." Jos tuo on teidän joidenkin mielipide niin muistakaa että on monia meitä jotka eivät todellakaan jaa samoja mielipiteitä.
t. Yksi hyvä, lapsiaan rakastava äiti.Kiitos kannustavista sanoistasi.
Olen tässä ajatellut asiaa paljon.
Voisinhan katkaista hoitopaikkasopimuksen nyt kesäksi ja hoitaa molemmat lapset kotona kuten ilmeisesti on parasta muiden mielestä. Silloin tosin en saa enää samaa hoitopaikkaa lapselle syksyllä kun minun on asuntovelallisena palattava työelämään. Kotihoidontuki kun ei riitä lainan maksuun.
Luulen että lapselle jatkuvat muutokset arkirutiineissa on pahempi asia kuin osa-aikahoito.
Se on myös osasyy miksi hoitopaikassa on roikuttu kiinni.
Miten kotiäideillä on varaa olla kotona? Gumma kirjoitti:
Kyllä minä ihan tosissani olin ja olen kaiken aikaa luullut tekeväni oikein. Lapsen parhaaksi.
Onko siis oikein ettei 3v. näe koskaan muita lapsia? Eikö hän kaipaa jo kavereita jotta oppii jakamaan leluja ja toimimaan ryhmässä? Vauvasta ei vielä ole leikkikaveriksi.mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että on hyvin rumaa sinulta kieltää esikoisesi mustasukkaisuus. Juttelin juuri erään ihmisen kanssa siitä, kuinka kehut, että kotona on mukavaa, kun ei tarvitse sietää esikoisesi mustasukkaisuutta. Hänkin oli aivan pöyristynyt siitä, miten äiti voi suhtautua noin välinpitämättömästi lapseensa ja ennen kaikkea hänen tunteisiinsa.
Enhän mä teidän perhetilannetta tiedä jne. Mutta kasvatusalan ammattilaisena, äitinä ja muutenkin asiaan perehtyneenä olen ihmeissäni motiiveistasi viedä ylivilkas lapsi hoitoon, joka käsittelee vielä uuden sisaren aiheuttamaa mustasukkaisuutta. Johon hänellä herra paratkoon on oikeus!
Ja oletko aivan rehellinen, että lapsesi sosiaaliset suhteet vaativat todellakin yhteiskunnan ylläpitämän hoitopaikan? Me käydään joka ikinen päivä puistossa sekä kahdesti viikossa perhekerhossa. Olkoonkin, ettei siellä ole niin sairaan hauskaa ja mukavaa. Lisäksi käymme muskarissa ja meillä on paljon ystäväperheitä, kenen luona kyläillään. Ensi syksynä esikoinen lähtee päiväkerhoon tai sellaiseen kunnan järjestämään avoimeen kerhoon muutamana päivänä viikossa muutaman tunnin ajan, johon hoitopaikkaa ei tarvita!
Ehkä todellakin pillastuin kaikkein eniten noihin sinun mukavuuspointteihisi sekä ennen kaikkea välinpitämättömyyteesi lapsesi tunteita kohtaan.- elämä on iiiihanaa!
Gumma kirjoitti:
Kiitos kannustavista sanoistasi.
Voisinhan katkaista hoitopaikkasopimuksen nyt kesäksi ja hoitaa molemmat lapset kotona kuten ilmeisesti on parasta muiden mielestä. Silloin tosin en saa enää samaa hoitopaikkaa lapselle syksyllä kun minun on asuntovelallisena palattava työelämään. Kotihoidontuki kun ei riitä lainan maksuun.
Luulen että lapselle jatkuvat muutokset arkirutiineissa on pahempi asia kuin osa-aikahoito.
Miten kotiäideillä on varaa olla kotona?Ai miten varaa olla kotona?No se on puhdas arvo-, asennoitumis- ja suunnittelukysymys. Pakkoko sitä isoa asuntolainaa on ottaa ennen kuin lapset ovat vähän isompia? Montako autoa huushollinne vaatii ja minkä laatuisia? Tykkäätkö shoppailla ja ostella myös kaikkea kivaa lapsillesi ja onko kotisi huippuunsa varusteltu? Kotihoidontuesta ja toisen ihmisen palkoista riittää vallan hyvin rahaa lainanmaksuun ja muuhun elämiseen, jos osaa elää järkevästi ja ostaa vain välttämätöntä. Mutta pihistely ei ole kivaa, eiks niin?
Ja minä ihmettelen, miten sinulla on henkistä kanttia ja varaa viedä PIENI (!!!) lapsesi hoitoon, kun hän kuitenkin joutuu isoihin ryhmiin ensi syksynä ja saa viettää niissä loppuelämänsä. Kai sulla on vuoropäivähoito järjestettynä, jos lapsesi sattuu olemaan mustispäällä silloin kun muut tarhan ei ole auki???
Ja saanko ihmetellä, kuka teidän perheessä vaihtaa paskavaipat, valvoo korvatulehduslapsen kanssa, imuroi ja tekee muutkin asiat jotka eivät nyt niin mukavia ole?? Vai menetkö aina tiukassa paikassa hotelliin tai ensikotiin itkemään tai onko teille palkattu vaipanvaihtaja??? - buaah!
Jos kolmannen kerran tuut raskaaksi niin mietipä aporttia. Kun et kahtakaan saa hengissä pidettyä ilman päivähoitoapua eikä tunnu olevan niin mukavaakaan...
- puutun
annette28 kirjoitti:
mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että on hyvin rumaa sinulta kieltää esikoisesi mustasukkaisuus. Juttelin juuri erään ihmisen kanssa siitä, kuinka kehut, että kotona on mukavaa, kun ei tarvitse sietää esikoisesi mustasukkaisuutta. Hänkin oli aivan pöyristynyt siitä, miten äiti voi suhtautua noin välinpitämättömästi lapseensa ja ennen kaikkea hänen tunteisiinsa.
Enhän mä teidän perhetilannetta tiedä jne. Mutta kasvatusalan ammattilaisena, äitinä ja muutenkin asiaan perehtyneenä olen ihmeissäni motiiveistasi viedä ylivilkas lapsi hoitoon, joka käsittelee vielä uuden sisaren aiheuttamaa mustasukkaisuutta. Johon hänellä herra paratkoon on oikeus!
Ja oletko aivan rehellinen, että lapsesi sosiaaliset suhteet vaativat todellakin yhteiskunnan ylläpitämän hoitopaikan? Me käydään joka ikinen päivä puistossa sekä kahdesti viikossa perhekerhossa. Olkoonkin, ettei siellä ole niin sairaan hauskaa ja mukavaa. Lisäksi käymme muskarissa ja meillä on paljon ystäväperheitä, kenen luona kyläillään. Ensi syksynä esikoinen lähtee päiväkerhoon tai sellaiseen kunnan järjestämään avoimeen kerhoon muutamana päivänä viikossa muutaman tunnin ajan, johon hoitopaikkaa ei tarvita!
Ehkä todellakin pillastuin kaikkein eniten noihin sinun mukavuuspointteihisi sekä ennen kaikkea välinpitämättömyyteesi lapsesi tunteita kohtaan.Kuitenkin tuossa tilanteessa että on työhön paluu kohta edessä on mielestäni ihan hyvä pitää hoitopaikka. Eihän lapsi ole siellä välttämättä sitten kokopäiväisesti joka päivä. Juuri tuossa ylläolevassa tapauksessahan lapsi on hoidossa melko vähän päiväkodissa. Vastaa melkein samaa kun kerhoissa ravaamista.
puutun kirjoitti:
Kuitenkin tuossa tilanteessa että on työhön paluu kohta edessä on mielestäni ihan hyvä pitää hoitopaikka. Eihän lapsi ole siellä välttämättä sitten kokopäiväisesti joka päivä. Juuri tuossa ylläolevassa tapauksessahan lapsi on hoidossa melko vähän päiväkodissa. Vastaa melkein samaa kun kerhoissa ravaamista.
Minä en ymmärrä, minkä vuoksi kerho tai kunnan järjestämä lyhyempi viriketoiminta ei riitä lapselle. Minkä vuoksi äidin on ylläpidettävä kallista hoitopaikkaa: lähes saman verran yhteiskunnalle maksaa se muutama päivä kuukaudessa kuin kokopäiväpaikkakin. Viriketoiminta on huomattavasti edullisempaa! Mielestäni on veronmaksajien törkeää hyväksikäyttöä, että meillä maksatetaan 10-15 miljoonaa euroa (summa, joka subj. päivähoitoon kuluu vuosittain) asiasta, jonka voisi välttää! Tässä maassa on aivan riittävästi ihmisryhmiä, jotka tarvitsevat elintärkeistä syistä tuon summan - eivät vain mukavuussyistä.
Vaikka hoitomaksut maksettaisiinkin, niin yhteiskunta osallistuu joka ikisen hoitopaikan ylläpitämiseen sievoisella summalla. Ehkä voisin todellakin sitten hyväksyä subjektiivisen päivähoito-oikeuden, jos yhteiskunnan osuus poistettaisiin ko potista ja vanhemmat maksaisivat lapsensa virikkeellistymisen 100 %. Eri asia on tietysti taas nämä perheet, joilla on painavat sosiaaliset syyt hoitopaikan pitämiseen. Eli ei ole esimerkiksi taattua, että äiti kykenee antamaan lapsellensa päivittäin lämpimän ruuan.- kiinnitti huomiota
buaah! kirjoitti:
Jos kolmannen kerran tuut raskaaksi niin mietipä aporttia. Kun et kahtakaan saa hengissä pidettyä ilman päivähoitoapua eikä tunnu olevan niin mukavaakaan...
toi ettei pystytä ulkoilua,askartelua ym järjestämään kun on vauva ja taapero! Siis eikö niinä päivinä kun taapero on kotona kukaan ulkoile hänen kanssaan? Ei se oikeasti ole sen vaikeempaa kuin laittaa vauva vaunuihin ja lähteä porukalla ulos.En mäkään aina riemusta hypi hiekkaleikeissä tai talvella ulkona mut eihän siinä olekaan kyse mitä minä haluan vaan mitä lapseni tarvitsee!
- Gumma
elämä on iiiihanaa! kirjoitti:
Ai miten varaa olla kotona?No se on puhdas arvo-, asennoitumis- ja suunnittelukysymys. Pakkoko sitä isoa asuntolainaa on ottaa ennen kuin lapset ovat vähän isompia? Montako autoa huushollinne vaatii ja minkä laatuisia? Tykkäätkö shoppailla ja ostella myös kaikkea kivaa lapsillesi ja onko kotisi huippuunsa varusteltu? Kotihoidontuesta ja toisen ihmisen palkoista riittää vallan hyvin rahaa lainanmaksuun ja muuhun elämiseen, jos osaa elää järkevästi ja ostaa vain välttämätöntä. Mutta pihistely ei ole kivaa, eiks niin?
Ja minä ihmettelen, miten sinulla on henkistä kanttia ja varaa viedä PIENI (!!!) lapsesi hoitoon, kun hän kuitenkin joutuu isoihin ryhmiin ensi syksynä ja saa viettää niissä loppuelämänsä. Kai sulla on vuoropäivähoito järjestettynä, jos lapsesi sattuu olemaan mustispäällä silloin kun muut tarhan ei ole auki???
Ja saanko ihmetellä, kuka teidän perheessä vaihtaa paskavaipat, valvoo korvatulehduslapsen kanssa, imuroi ja tekee muutkin asiat jotka eivät nyt niin mukavia ole?? Vai menetkö aina tiukassa paikassa hotelliin tai ensikotiin itkemään tai onko teille palkattu vaipanvaihtaja???Vedä kuule sinä se ihana elämäsi sinne minne aurinko ei paista.
Et todellakaan voi olla niin talousnero että voisit neuvoa minua niissä asioissa.
Kyllä minustakin oli kiva leikkiä kotirouvaa esikoisen ollessa pieni kun mieheni kustansi kaiken. Nyt on toisin... - Gumma
annette28 kirjoitti:
mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että on hyvin rumaa sinulta kieltää esikoisesi mustasukkaisuus. Juttelin juuri erään ihmisen kanssa siitä, kuinka kehut, että kotona on mukavaa, kun ei tarvitse sietää esikoisesi mustasukkaisuutta. Hänkin oli aivan pöyristynyt siitä, miten äiti voi suhtautua noin välinpitämättömästi lapseensa ja ennen kaikkea hänen tunteisiinsa.
Ehkä todellakin pillastuin kaikkein eniten noihin sinun mukavuuspointteihisi sekä ennen kaikkea välinpitämättömyyteesi lapsesi tunteita kohtaan.Miten niin kiellän esikoisen mustasukkaisuuden??
Jos hän on 10h viikossa muualla kuin kotona jää hänelle 158h vielä aikaa näyttää tunteitaan kotosalla.
En todellakaan ole käyttänyt sanaa sietää. Tarkoitin että on ihanaa antaa vauvalle 100% hetkittäin.
Kyllä meidän esikoine todellakin osaa esittää tunteensa ei niitä häneltä kielletä.
Se mitä hoitoon viemiseen tulee, niin entäs äidit jotka vievat lapsensa hiihtoloman ajaksi mummolaan.. Sinun mielestäsi sekin on varmasti rikos ihmiskuntaavastaan. Herra paratkoon, äitihän saatta tuntea olonsa mukavaksi.
Olet tyypillinen sossu. Yrität tulkita vähan liikaa vähästä asiasta. - paikka.
annette28 kirjoitti:
Minä en ymmärrä, minkä vuoksi kerho tai kunnan järjestämä lyhyempi viriketoiminta ei riitä lapselle. Minkä vuoksi äidin on ylläpidettävä kallista hoitopaikkaa: lähes saman verran yhteiskunnalle maksaa se muutama päivä kuukaudessa kuin kokopäiväpaikkakin. Viriketoiminta on huomattavasti edullisempaa! Mielestäni on veronmaksajien törkeää hyväksikäyttöä, että meillä maksatetaan 10-15 miljoonaa euroa (summa, joka subj. päivähoitoon kuluu vuosittain) asiasta, jonka voisi välttää! Tässä maassa on aivan riittävästi ihmisryhmiä, jotka tarvitsevat elintärkeistä syistä tuon summan - eivät vain mukavuussyistä.
Vaikka hoitomaksut maksettaisiinkin, niin yhteiskunta osallistuu joka ikisen hoitopaikan ylläpitämiseen sievoisella summalla. Ehkä voisin todellakin sitten hyväksyä subjektiivisen päivähoito-oikeuden, jos yhteiskunnan osuus poistettaisiin ko potista ja vanhemmat maksaisivat lapsensa virikkeellistymisen 100 %. Eri asia on tietysti taas nämä perheet, joilla on painavat sosiaaliset syyt hoitopaikan pitämiseen. Eli ei ole esimerkiksi taattua, että äiti kykenee antamaan lapsellensa päivittäin lämpimän ruuan.Niin mutta jos nyt taas ajatellaan lapsen parasta tapauksissa joissa kotonaolo olisi lyhytaikaista. Jos esim. jää työttömäksi ja saa töitä vaikka kolmen kuukauden kuluttua ei olisi ollut mitään järkeä jättää hyvä hoitopaikka ja taas hakea sitten uusi. Varmaan myös moni äitiyslomalainen ajattelee että se vuosi ei ole kuitenkaan niin pitkä aika että sen takia kannattaisi paikasta luopua ja uutta hakea sitten taas kun töihin palataan. (Jos nimittäin nyt on hyvä paikka, hyvällä sijainnilla se uusi voi olla paljon pahempi. Kuka haluaa ottaa riskin että työmatkat uuden paikan myötä hankaloituu merkittävästi huonon sijainnin takia) Toisaalta jos tietää että tulee olemaan kotona vaikka seuraavat pari, kolme vuotta niin silloin paikan pitäminen vain "varmistukseksi" ei ehkä ole järkevää ja turhan kallis ratkaisu.
Aina ei tarvitse ajatella niitä kunnan rahoja. Ja jos tulee tilanne: oman lapsen etu vastaa yleinen etu niin kyllä varmaan useampi valitsee sen oman lapsen ja oman perheen edun. Tiedän sata muuta asiaa mihin kunnan rahoja törsätään ja mihin en haluaisi verorahojani menevän. Lasten päivähoitopaikat jopa työttömien tai äitiyslomalaisten lapsille ei kuuluu mielestäni niihin ensimmäisiin mistä pitäisi säästää. - Gumma
annette28 kirjoitti:
Vaikka hoitomaksut maksettaisiinkin, niin yhteiskunta osallistuu joka ikisen hoitopaikan ylläpitämiseen sievoisella summalla. Ehkä voisin todellakin sitten hyväksyä subjektiivisen päivähoito-oikeuden, jos yhteiskunnan osuus poistettaisiin ko potista ja vanhemmat maksaisivat lapsensa virikkeellistymisen 100 %. Eri asia on tietysti taas nämä perheet, joilla on painavat sosiaaliset syyt hoitopaikan pitämiseen. Eli ei ole esimerkiksi taattua, että äiti kykenee antamaan lapsellensa päivittäin lämpimän ruuan.Näistä kerhoista sun muista on kyllä keskusteltu kunnan päivähoitovastaavan kanssa. Hän suositteli paikan pitämistä.
Ehkä sinun kannattaa äänestää ensi vaaleissa toisin, jotta saat haluamasi muutoksen yhteikuntaan.
Täällä toisen perhettä parjaamalla muutosta ei tapahdu, päin vastoin. Gumma kirjoitti:
Miten niin kiellän esikoisen mustasukkaisuuden??
Jos hän on 10h viikossa muualla kuin kotona jää hänelle 158h vielä aikaa näyttää tunteitaan kotosalla.
En todellakaan ole käyttänyt sanaa sietää. Tarkoitin että on ihanaa antaa vauvalle 100% hetkittäin.
Kyllä meidän esikoine todellakin osaa esittää tunteensa ei niitä häneltä kielletä.
Se mitä hoitoon viemiseen tulee, niin entäs äidit jotka vievat lapsensa hiihtoloman ajaksi mummolaan.. Sinun mielestäsi sekin on varmasti rikos ihmiskuntaavastaan. Herra paratkoon, äitihän saatta tuntea olonsa mukavaksi.
Olet tyypillinen sossu. Yrität tulkita vähan liikaa vähästä asiasta.No kun olet noin varma ratkaisusi oikeellisuudesta, niin en voi kuin toivottaa lämpimästi onnea valinnallesi!
Ja erityisen vilpittömästi toivotan onnea vauvallesi, kun hän lähtee kesän jälkeen päiväkotiin. Toivon sydämeni pohjasta, että kaikki menee pienokaisellasi onnellisesti ja että hän tulee kestämään uuden tilanteen hyvin!Gumma kirjoitti:
Kiitos kannustavista sanoistasi.
Miten kotiäideillä on varaa olla kotona?Meillä ei ole moneenkaan asiaan tässä elämässä varaa, mutta lastemme kotihoitoon rahaa löytyy.
Meillä ei ole vielä omaa asuntoa, ei kunnollista autoa eikä uusia, hienoja huonekaluja. Kotimme perustuu siihen, että yritämme hankkia mahdollisimman paljon tavaraa käytettynä. Kierrätyskeskukset ja kirpputorit pullistelevat laadukasta tavaraa, vaatteita ja huonekaluja. Ja sukulaisten ja tuttavien kätköt ne vasta aarreaittoja ovatkin.
Emme syö ulkona, emme matkustele juurikaan, emmekä harrasta ylimääräistä shoppailua. Kaupassa olen todella tarkkana siitä, mitä voin ostaa ja saisinko jostakin alennustuotteita.
Uskon, että päiväkodissa lapsen on mahdollista voida aivan hyvin tai ainakin kohtalaisesti. Minä kuitenkin haluan nähdä omin silmin, että lastani kohdellaan hyvin joka käänteessä. Minulle suurin sijoitus tässä vaiheessa on lapseni mahdollisimman hyvä ja yksilöllinen hoito sekä kiireetön, stressitön ja rauhallinen ilmapiiri. Sille on vaikeaa lyödä hintalappua. Asuntolainaa ehtii lyhentää loppuelämän.
Lisäksi tietysti asiaa helpottaa se, etten tee niin "tärkeää" työtä, joka vaatii läsnäoloani. Opetusalalta on helppo olla pois. Ja meillä ei myöskään mies maksa kotonaoloani. Olemme aviopari ja tiimi, joilla on työnjako: Mies kantaa leivän kotiin, jonka turvin hoidan yksissä tuumin tehtyjä lapsiamme. Edistämme molemmat perheemme yhteistä hyvää omalla tavallamme, ja päämäärät ja arvot ovat yhdessä päätettyjä.- Gumma
annette28 kirjoitti:
Meillä ei ole moneenkaan asiaan tässä elämässä varaa, mutta lastemme kotihoitoon rahaa löytyy.
Meillä ei ole vielä omaa asuntoa, ei kunnollista autoa eikä uusia, hienoja huonekaluja. Kotimme perustuu siihen, että yritämme hankkia mahdollisimman paljon tavaraa käytettynä. Kierrätyskeskukset ja kirpputorit pullistelevat laadukasta tavaraa, vaatteita ja huonekaluja. Ja sukulaisten ja tuttavien kätköt ne vasta aarreaittoja ovatkin.
Emme syö ulkona, emme matkustele juurikaan, emmekä harrasta ylimääräistä shoppailua. Kaupassa olen todella tarkkana siitä, mitä voin ostaa ja saisinko jostakin alennustuotteita.
Uskon, että päiväkodissa lapsen on mahdollista voida aivan hyvin tai ainakin kohtalaisesti. Minä kuitenkin haluan nähdä omin silmin, että lastani kohdellaan hyvin joka käänteessä. Minulle suurin sijoitus tässä vaiheessa on lapseni mahdollisimman hyvä ja yksilöllinen hoito sekä kiireetön, stressitön ja rauhallinen ilmapiiri. Sille on vaikeaa lyödä hintalappua. Asuntolainaa ehtii lyhentää loppuelämän.
Lisäksi tietysti asiaa helpottaa se, etten tee niin "tärkeää" työtä, joka vaatii läsnäoloani. Opetusalalta on helppo olla pois. Ja meillä ei myöskään mies maksa kotonaoloani. Olemme aviopari ja tiimi, joilla on työnjako: Mies kantaa leivän kotiin, jonka turvin hoidan yksissä tuumin tehtyjä lapsiamme. Edistämme molemmat perheemme yhteistä hyvää omalla tavallamme, ja päämäärät ja arvot ovat yhdessä päätettyjä.Kyllä minustakin olisi kiva leikkiä kotiäitiä ja niin teinkin kun esikoinen oli vauva. Jos olet ennättänyt lukea yhtään kierrätyspaperista valmistettua lehteä nettineuvontasi ohessa niin olet saattanut huomata että kaikki eivät voi tällä hetkellä laskea yhden ihmisen palkan varaan.
Tilanteet muuttuu.
Mitä tulee maalliseen omaisuuteen niin en muista koska olen shoppaillut tai hankkinut ylellisyysartikkeleita tai syönyt ulkona.
Näin neljänkympin korvilla se asuntolaina saattaa olla sinullakin käsillä. Onneksi olkoon että lapsesi ovat silloin jo isoja eikä tarvitse painiskella päivähoito asioiden kanssa. Gumma kirjoitti:
Kyllä minustakin olisi kiva leikkiä kotiäitiä ja niin teinkin kun esikoinen oli vauva. Jos olet ennättänyt lukea yhtään kierrätyspaperista valmistettua lehteä nettineuvontasi ohessa niin olet saattanut huomata että kaikki eivät voi tällä hetkellä laskea yhden ihmisen palkan varaan.
Tilanteet muuttuu.
Mitä tulee maalliseen omaisuuteen niin en muista koska olen shoppaillut tai hankkinut ylellisyysartikkeleita tai syönyt ulkona.
Näin neljänkympin korvilla se asuntolaina saattaa olla sinullakin käsillä. Onneksi olkoon että lapsesi ovat silloin jo isoja eikä tarvitse painiskella päivähoito asioiden kanssa.Ai leikit kotiäitiä? Siis olitko sitä vai et?
Minä olen kotiäiti ihan oikeasti!- asia..
Gumma kirjoitti:
Onko siis oikein ettei 3v. näe koskaan muita lapsia? Eikö hän kaipaa jo kavereita jotta oppii jakamaan leluja ja toimimaan ryhmässä? Vauvasta ei vielä ole leikkikaveriksi.oo niin ettei vielä 3v kaipaa ihmeellisempiä virikkeitä päiväänsä. Ei vielä sen ikäisen tarvitse oppia toimimaan ryhmässä! Ne kerkeää oppimaan myöhemminkin! Ja lelunsa sen ikäinen oppii jakamaan ihan vaan sen oman sisaruksensa kanssa kotona!
Kavereita tuon ikäinen näkee, kun viet puistoon tai menette johonkin kerhoon! Ja niin juu.. myös voi itse tutustua muihin "lapsellisiin" aikuisiin ja kyläillä..
Selittelyä kaikki syyt miksi tuon ikäistä TÄYTYISI viedä hoitoon jos itse viettää aikansa kotona! - Olet sosiaalipummi
annette28 kirjoitti:
Ai leikit kotiäitiä? Siis olitko sitä vai et?
Minä olen kotiäiti ihan oikeasti!Et siis ole vielä maistanut elämää kotihoidontuella.
Neiti lapset -06 ja -08 pääkaupungista.
Odotahan kun äitiyspäivärahasi lakkaa tulemasta ja vähennä siitä vielä Helsinkilisäsi. Kokeile sen jälkeen päjätä vaikka vain pari kuukautta hoitaen edes pelkkä vuokra, sähkölasku ja rakas nettiliittymäsi.
Toivotaan että miehesi saa pitää työnsä, et taida muistaa edellistä lamaa? - Gumma
asia.. kirjoitti:
oo niin ettei vielä 3v kaipaa ihmeellisempiä virikkeitä päiväänsä. Ei vielä sen ikäisen tarvitse oppia toimimaan ryhmässä! Ne kerkeää oppimaan myöhemminkin! Ja lelunsa sen ikäinen oppii jakamaan ihan vaan sen oman sisaruksensa kanssa kotona!
Kavereita tuon ikäinen näkee, kun viet puistoon tai menette johonkin kerhoon! Ja niin juu.. myös voi itse tutustua muihin "lapsellisiin" aikuisiin ja kyläillä..
Selittelyä kaikki syyt miksi tuon ikäistä TÄYTYISI viedä hoitoon jos itse viettää aikansa kotona!Perun siis sen hoitopaikan ja haen kelalta kotihoidontukea. Asia on selvä.
- kun luen
Gumma kirjoitti:
Perun siis sen hoitopaikan ja haen kelalta kotihoidontukea. Asia on selvä.
Tyhmähän sinä olet,jos alat tuossa vaiheessa enää perumaan mitään.Jos vahinko on tapahtuakseen niin se on jo tapahtunut ja lapsesi pohtii ehkä alitajuisesti loppuelämänsä hylkäämiskokemustaan, onhan hän ollut alle 3,kun on erotettu sinusta ja pikkusisaruksesta.Kai osasit lukea Aneten viestistä psykologin lausunnon jossa hän kommentoi isomman sisaruksen viemistä hoitoon.
Minusta on irvokasta,että tuollainen ihminen kutsuu itseään äidiksi ja kotiäitinä oloa leikkimiseksi.Se kertoo sinun asenteistasi ja arvostuksestasi paljon,mitä nyt äitiyteen tulee. Kotona leikitään ja vain ollaan ja todesta otettava elämä on jossakin aivan muualla.Miksi teit ylipäätään lapsia,kun sinulla ei tunnu olevan minkäänlaista tunnesidettä heitä kohtaan?Epäilen, että olet niitä naisia,jotka tekivät lapset vain,kun muutkin tekivät eikä todellista intoa asiaan ollut.Lopputulos on tässä,eli omat tarpeet etusijalle asettava itsekäs äiti.
Oikeastaan kun luen tuollaisia juttuja,niin minua alkaa itkettää kun tässä maassa olisi niin paljon hyviä ihmisiä,jotka olisivat oikeasti lapsensa ansainneet ja halunneet eikä lasta kuulu. Sitten kaltaisesti ihmiset jotka painavat villaisella lasten tunteita (huom!sinä olet tehnyt perheeseen toisen vauvan ja sitten et kestä kun lapsesi suree!) eivätkä ole yksinkertaista ulkoilua valmiita hoitamaan lapsen takia,saavat lisääntyä.
Tutki itseäsi!Rakastatko oikeasti lapsiasi ja mitä olet valmis tekemään heidän eteen?Oliko esikoisesi kotona hoitaminen oikeasti vain leikkiä vai teitkö jotakin hyvää hänen eteensä?
Näytin tämän ketjun eräälle tutulleni sähköpostilla,ja hän epäili,että olet jotenkin traumatisoitunut ja keskenkasvuinen ihminen tai sitten uupunut.Et selvästikään tällä hetkellä osaa välittää muista kuin itsestäsi! - ja ihmetellyt :o
kiinnitti huomiota kirjoitti:
toi ettei pystytä ulkoilua,askartelua ym järjestämään kun on vauva ja taapero! Siis eikö niinä päivinä kun taapero on kotona kukaan ulkoile hänen kanssaan? Ei se oikeasti ole sen vaikeempaa kuin laittaa vauva vaunuihin ja lähteä porukalla ulos.En mäkään aina riemusta hypi hiekkaleikeissä tai talvella ulkona mut eihän siinä olekaan kyse mitä minä haluan vaan mitä lapseni tarvitsee!
Meillä myös 2-vuotias ja 5kk ikäinen vauva eikä se ulkoilu mitenkään hankalaa ole. Vauva nukkuu vaunuissa päikkärit samalla kun leikitään ja ulkoillaan taaperon kans, simppeliä! Eihän se vauva aina siellä vaunuissa niin hyvin nuku mutta äitinä minä sitä samalla hyssytän ja taapero kiikkuu tms. Se nyt vaan on äidin tehtävä!
- GUMMALLE!!
Tässä HS:n nettisivuilta repäisty artikkeli. Lue ja mieti, miten lapsesi aivot kehittyy. Sinä kun selvästi olet sitä mieltä kasvattajana että lapsen negatiiviset tunteet ovat huono asia. Kirjoitat miten ihanaa on hoitaa vauvaa ilman että esikko tuntee mustasukkaisuutta. Onko omassa menneisyydessä joku 'pykä' joka estää kestämästä muiden pahaa mieltä? Pelkäätkö ylipäätään ristiriitoja? Jos yksi ulkoilu kylmässä ilmassa on sinulle hankalaa niin miten ihmeessä ajattelit jaksaa kasvattaa lapsesi aikuiseksi? Minulla on neljä lasta (viimeisimmän sain juuri sinun iässäsi) ja voin sanoa, että tiellesi sattuu vielä paaaaljon suurempia haasteita kuin kahden lapsen vieminen ulos. Oletko oikeasti vähän masentunut? Sinuna menisin lääkärintarkastukseen.
----
Aikuisten tapa reagoida lapsen emotionaalisiin viesteihin vaikuttaa ratkaisevasti aivojen toiminnalliseen kehitykseen. Turvallinen aikuinen sekä tyynnyttää että aktivoi lasta tarvittaessa ja samalla auttaa lasta toimimaan erilaisten tunnetilojen vaihdellessa.
Päivähoitoon ei ole kiirettä. Esimerkiksi alle kolmevuotiaan esikoisen ei tarvitse lähteä äidin ja vauvan luota minnekään. Perhepäivähoito tai päiväkotihoito on ratkaisu silloin, kun lapsi tarvitsee kodin ulkopuolista hoitoa. Siellä tarjottavan varhaiskasvatuksen on kuitenkin oltava laadukasta. Osaavat ihmiset voivat parhaiten saada aikaan pysyviä myönteisiä muutoksia. - ja neuvoo..
Gumma kirjoitti:
Miten niin kiellän esikoisen mustasukkaisuuden??
Olet tyypillinen sossu. Yrität tulkita vähan liikaa vähästä asiasta.En todellakaan ole käyttänyt sanaa sietää. Tarkoitin että on ihanaa antaa vauvalle 100% hetkittäin.
VOI LUOJAN PYSSYT! Eikö sille vauvalle voi antaa omaa aikaa vaikka illalla, jos isä menee ulos esikoisen kanssa tai leikkii muuten vaan???? Tarvitaanko tosiaan noihin sun hetkiisi yhteiskunnan tuki??? Kehuit tuossa ylempänä, että älypelit on sulle helppo nakki etkä tuon vertaa älyä arjen älypelistä. - gumma
kun luen kirjoitti:
Tyhmähän sinä olet,jos alat tuossa vaiheessa enää perumaan mitään.Jos vahinko on tapahtuakseen niin se on jo tapahtunut ja lapsesi pohtii ehkä alitajuisesti loppuelämänsä hylkäämiskokemustaan, onhan hän ollut alle 3,kun on erotettu sinusta ja pikkusisaruksesta.Kai osasit lukea Aneten viestistä psykologin lausunnon jossa hän kommentoi isomman sisaruksen viemistä hoitoon.
Minusta on irvokasta,että tuollainen ihminen kutsuu itseään äidiksi ja kotiäitinä oloa leikkimiseksi.Se kertoo sinun asenteistasi ja arvostuksestasi paljon,mitä nyt äitiyteen tulee. Kotona leikitään ja vain ollaan ja todesta otettava elämä on jossakin aivan muualla.Miksi teit ylipäätään lapsia,kun sinulla ei tunnu olevan minkäänlaista tunnesidettä heitä kohtaan?Epäilen, että olet niitä naisia,jotka tekivät lapset vain,kun muutkin tekivät eikä todellista intoa asiaan ollut.Lopputulos on tässä,eli omat tarpeet etusijalle asettava itsekäs äiti.
Oikeastaan kun luen tuollaisia juttuja,niin minua alkaa itkettää kun tässä maassa olisi niin paljon hyviä ihmisiä,jotka olisivat oikeasti lapsensa ansainneet ja halunneet eikä lasta kuulu. Sitten kaltaisesti ihmiset jotka painavat villaisella lasten tunteita (huom!sinä olet tehnyt perheeseen toisen vauvan ja sitten et kestä kun lapsesi suree!) eivätkä ole yksinkertaista ulkoilua valmiita hoitamaan lapsen takia,saavat lisääntyä.
Tutki itseäsi!Rakastatko oikeasti lapsiasi ja mitä olet valmis tekemään heidän eteen?Oliko esikoisesi kotona hoitaminen oikeasti vain leikkiä vai teitkö jotakin hyvää hänen eteensä?
Näytin tämän ketjun eräälle tutulleni sähköpostilla,ja hän epäili,että olet jotenkin traumatisoitunut ja keskenkasvuinen ihminen tai sitten uupunut.Et selvästikään tällä hetkellä osaa välittää muista kuin itsestäsi!(huom!sinä olet tehnyt perheeseen toisen vauvan ja sitten et kestä kun lapsesi suree!)
Mistä ihmeestä kaikki ovat saaneet sen käsityksen että esikoinen suree???!
Tai sen tunteita kielletään? aivab kuin olisin antanut lapseni pois pidemmäksikin aikaa.
Hän on todella ylpeä ja iloinen sisaruksestaan ja odottaa kovasti että vauvasta kasvaa leikkikaveri.
Se mitä en ole kertonut teille pikku kotipsykologit on että toimintaterapeutti on itseasiassa suositellut lapselleni lyhytaikaista hoitoa kerhossa tai päiväkodissa ja meillä jo sattui olemaan se tuttu pieni ryhmä siellä tarhassa.... (syytä on tästä ketjusta turha etsiä, se on yksinkertainen eikä mitenkään tramaattinen asia) - tämä on tätä
GUMMALLE!! kirjoitti:
Tässä HS:n nettisivuilta repäisty artikkeli. Lue ja mieti, miten lapsesi aivot kehittyy. Sinä kun selvästi olet sitä mieltä kasvattajana että lapsen negatiiviset tunteet ovat huono asia. Kirjoitat miten ihanaa on hoitaa vauvaa ilman että esikko tuntee mustasukkaisuutta. Onko omassa menneisyydessä joku 'pykä' joka estää kestämästä muiden pahaa mieltä? Pelkäätkö ylipäätään ristiriitoja? Jos yksi ulkoilu kylmässä ilmassa on sinulle hankalaa niin miten ihmeessä ajattelit jaksaa kasvattaa lapsesi aikuiseksi? Minulla on neljä lasta (viimeisimmän sain juuri sinun iässäsi) ja voin sanoa, että tiellesi sattuu vielä paaaaljon suurempia haasteita kuin kahden lapsen vieminen ulos. Oletko oikeasti vähän masentunut? Sinuna menisin lääkärintarkastukseen.
----
Aikuisten tapa reagoida lapsen emotionaalisiin viesteihin vaikuttaa ratkaisevasti aivojen toiminnalliseen kehitykseen. Turvallinen aikuinen sekä tyynnyttää että aktivoi lasta tarvittaessa ja samalla auttaa lasta toimimaan erilaisten tunnetilojen vaihdellessa.
Päivähoitoon ei ole kiirettä. Esimerkiksi alle kolmevuotiaan esikoisen ei tarvitse lähteä äidin ja vauvan luota minnekään. Perhepäivähoito tai päiväkotihoito on ratkaisu silloin, kun lapsi tarvitsee kodin ulkopuolista hoitoa. Siellä tarjottavan varhaiskasvatuksen on kuitenkin oltava laadukasta. Osaavat ihmiset voivat parhaiten saada aikaan pysyviä myönteisiä muutoksia.näitä juttuja julkaistaan aina silloin kun päivähoitopaikoista on pulaa.,..
- Gumma
kun luen kirjoitti:
Näytin tämän ketjun eräälle tutulleni sähköpostilla,ja hän epäili,että olet jotenkin traumatisoitunut ja keskenkasvuinen ihminen tai sitten uupunut.Et selvästikään tällä hetkellä osaa välittää muista kuin itsestäsi!Mielestäni sanoin sinulle jo kerra että siisti suusi.
Minua itkettää että tässä maailmassa on sinun kaltaisiasi ääliöitä jotka osaavat kommunikoida voi toista loukkaamalla.
- olen vienyt
lapsiani hoitoon ainoastaan silloin kun se töiden takia on ollut aivan välttämätöntä. Äitiyslomat ja hoitovapaat on kaikki lapset olleet kotona (koululaisia lukuunottamatta tietysti). Omista lapsistani huomaan, että vaikka he ovat vilkkaita (yhdellä adhd) ja sosiaalisia, niin stressaantuvat hoidosta erittäin selkeästi. Hoitoaikoina on kotiinkin tullut tappelu- ja taisteluleikkejä, joissa toisia on satutettu tahallaan ja vahingossa, toisin kuin silloin kun ovat olleet kotihoidossa. Hoitoaikoina lapset ovat myös olleet huomattavasti kiukkuisempia kuin niinä aikoina, kun ovat saaneet olla kotona, eli kun olen ollut kotona äitiyslomalla.
Mustasukkaisuutta ei koskaan ole pienempää sisarusta kohtaan ollut, vaikka olen aivan avoimesti antanut huomiota kaikille, myös vauvalle. Ennemmin ajattelisin mustasukkaisuutta aiheuttavan sen, että äiti haluaa olla vain vauvan kanssa kotona, eikä halua isompia mukaan. Isompihan ei juuri koskaan saa kokohuomiota. Me kun olemme hoitaneet vauvan aina isompien lasten kanssa yhdessä ja isommat ovat antaneet huomiota vauvalle yhtä paljon kuin minäkin.
En ole katsonut mitenkään tarpeelliseksi keksiä koko ajan valtavasti erilaisia virikkeitä ja viihdykkeitä lapsilleni. Hyvin keksivät tekemisiään itse. Muutaman vuoden ikäiset ovat hyvin jo pärjänneet leikeissään keskenäänkin, joten olen voinut tarvittaessa ottaa päivätorkut vauvan kanssa päivällä. (Ei toki onnistu, jos isompi sisarus on 1-2-vuotias, eikä nuku samaan aikaan.)- miekin...
Ihanasti ja kauniisti ajatteleva järkiäiti. Muuta meidän naapuriin :)
- huomasin
minäkin.. eli kun tämä meidän ylivilkas oli päiväkodissa, oli arki aivan kamalaa.. nyt käy koulua pienluokassa, jossa on vain muutama oppilas. Päiväkodista ei ikinä kuulunut mitään hyvää lapsesta.. melkein leimattiin vajaaälyiseksi.. nyt sujuu koulu loistavasti koska saa opiskella pienessä ja rauhallisessa ryhmässä! Kymppejä vetelee kokeista..
En todellakaan usko että yhdenkään vilkkaan lapsen paikka on päiväkodissa, olkoon hoitajat kuinka lukeneita tahansa! Pakon edessä on lapsi hoitoon tietysti vietävä, mutta ei tulisi mieleen viedä silloin jos itse olen kotona!
Mielestäni on kuitenkin hieno huomata, että tätä suurta virikkeiden täyttämää kasvatustapaa on näinkin moni vastaan! Vielä muutama vuosi sitten tuntui että jokapuolella vain toitotettiin siitä että lapsen täytyy olla pv.kodissa(pph ei ole missään tapauksessa kunnon hoitoa), harrastaa mahdollisimman montaa harrastusta ja monena päivänä.. Muuten ei ollut toivoa kasvattaa hyvin lasta, tarpeeksi sosiaaliseksi ja itsenäiseksi.
Näin jälkikäteen kun ajattelen, en vaihtaisi päivääkään pois kotiäitinä. Vaikka välillä tuntui että arki on yhtä hullunmyllyä tämän vilkkaan lapsen ja parin vaippaikäisen kanssa.. Nyt muutaman vuoden tauon jälkeen, vietän taas kotiäidin roolia. Ja tämä on ihanaa!
Iloista kevättä kaikille mammoille!
- Gumma
Kiitos kaikille jotka olette ottaneet osaa minun parjaamiseeni. Osa on jopa toivottanut että sairastuisin syöpään tms.
Toivottavasti ap. sai vastauksen kysymykseensä. Tuntuu vain että tämä keskustelu oli pelkkää kyräilyä ja odotusta kunnes joku uskaltaa tunnustaa vievänsä lapsen hoitoon. Oikea Nina Mikkosten kokoontumisajot.
Osalla taisi olla hyökkäys puheenvuorot jo valmiiksi kirjoitettuna.
Tehdään näin ettei teiltä mene yö unet: vien tämä keskustelun neuvolan tädille luettavaksi ja annan hänen päättää kuinka pitkä terapiajakson tarvitsen.
Kirjoitan teille stten kuulumisia kun minut on suljettu johonkin laitokseen hoitoon.
Aurinkoista kevättä. Minustakin on mukavaa mennä lasten kanssa ulos pilkille ja kevättä ihmettelemään kun aurinko alkaa paistaa.
En palaa enää tänne keskusteluun, turha kommentoida enää suoraan minulle, voitte toki vielä keskenänne kauhistella.- mietin että
äidit jotka ei pärjää kahden lapsen kanssa kotosalla niin luuletteko että hoidossa joka lapselle on oma hoitaja.No ei tietenkään ole ja kyllä ne vaan kummasti sielläkin pärjää useamman lapsen kanssa koska on pakko!
mietin että kirjoitti:
äidit jotka ei pärjää kahden lapsen kanssa kotosalla niin luuletteko että hoidossa joka lapselle on oma hoitaja.No ei tietenkään ole ja kyllä ne vaan kummasti sielläkin pärjää useamman lapsen kanssa koska on pakko!
pärjäävät, että päiväkotielämä on todellakin vain pärjäämistä. Kun vanhempi tulee illalla hakemaan lasta tarhasta kotiin, niin saa kyllä olla tosi skarppina, että osaa edes kertoa, miten lapsi on nukkunut ja syönyt. Yksilöllinen huomio on muutaman minuutin luokkaa ja lapsia todellakin käsitellään ryhmänä.
Kun kotona on kaksi lasta, niin molempia tulee päivän aikana hoidettua yksilöllisesti, puhuteltua etunimellä kymmeniä kertoja jne. Kotona äiti ymmärtää, mitä oma lapsi milloinkin tarkoittaa. Jos päivän aikana kiukutellaan tai käyttäydytään muuten vaan hankalasti, niin yleensä äiti tietää, mistä notkahdus johtuu ja osaa asennoitua siihen. Tarhassa saa helposti vain moitteet huonona hetkenä.
Ja kun jossakin sanottiin, että alle 3-vuotiaan ei tarvitse mennä kotiin niin kannattaa muistaa, ettei tarhassa olen senkään jälkeen, mitä lapsi tarvitsemalla tarvitsee. Vasta 6-vuotiaana lapsi on tutkimusten mukaan kypsä suurempaan ryhmään (20 hlöä) ja vasta eskari-iässä voidaan kiistatta puhua päivähoidon hyödyistä.- äiti2:lle
mietin että kirjoitti:
onko tullut mieleesi että kyse ei ole pärjäämisestä? Syitä voi olla muitakin, meillä esim. poika haluaa päiväkotiin kun kaikki kaverit ovat siellä.Poika käy eskaria ryhmässään, eikä vauva kovin vielä kiinnosta 6v poikaa.Niin kauan kun on mahdollisuus hoitopaikka pitää niin poika sinne menee kun haluaa.
- itsekkin ymmärrät
äiti2:lle kirjoitti:
onko tullut mieleesi että kyse ei ole pärjäämisestä? Syitä voi olla muitakin, meillä esim. poika haluaa päiväkotiin kun kaikki kaverit ovat siellä.Poika käy eskaria ryhmässään, eikä vauva kovin vielä kiinnosta 6v poikaa.Niin kauan kun on mahdollisuus hoitopaikka pitää niin poika sinne menee kun haluaa.
että eroa on jos puhutaan jo 6 v lapsesta tai alle 3 v lapsesta.
- äiti2:lle
ETTÄ LAPSENI KAVERIT OVAT SIELLÄ JA HÄN HALUAA MENNÄ SINNE. KYSY SEURAKUNNALTA ON HEILLÄ TARJOTA KERHOTOIMINTAA. MINUN LAPSENI MENEE PÄIVÄKOTIIN KUN HÄNELLÄ ON PAIKKA SIELLÄ, JOS HÄN EI HALUA MENNÄ NIIN SITTEN JÄÄ KOTIIN.
- mukavuudenhalu.
Jos vanhempi lapsi on alle 3v niin kyseessä on ainoastaan vanhempien mukavuudenhalu(laiskuus?). Tuon ikäinen ei tarvitse mitään enempää kuin omaa vanhempaansa.
Onhan se lastenkin kannalta parempi, että saavat oikeasti kasvaa sisaruksina. Mitä sisaruutta se on jos ovat päivät erossa? Heistähän tulee yhtä etäiset kuin naapurin lapsistakin, joita usein nähdään enemmän kuin sitä omaa siskoa/veljeä.
Itse olen hoitanut lapset kotona kouluikään asti ja päätös on ollut loistava. Tiedän, ettei se ole kaikille mahdollista, mutta ainakin kun nuorin on 3 vuotias niin siihen on kaikilla mahdollisuus(jos siis HALUA).
Nykyään on upeaa kun on hyvinkäyttäytyvät nuoret ja täytyy sanoa, että ne kotona rauhassa kasvaneet kyllä porukasta erottaa. Heidän kun ei tarvitse "esittää" ja olla suuna päänä, koska ovat saaneet lapsena sitä huomiota tarpeeksi.
Olen ollut töissä päiväkodissa ja tiedän mitä "kulissien" takana on. En sano, että pk olisi huono paikka, mutta eihän siellä todellakaan ole resursseja huomioda lapsia yksilöinä. - pelottavaa
kun vanhemmat antaa alle kouluikäisen päättää niinkin suuren asian itse kuin päiväkotiin meno! Kyllä se vanhempien tehtävä on päättää meneekö lapsi päiväkotiin vai pysyykö kotona.Lapsi ei koskaan haluaisi olla erossa vanhemmistaan.Niin se vaan on.TE vanhemmat jotka sanotte että:"Lapsi haluaa päiväkotiin." Niin missä teidän vanhemmuus on?!? Helpommalla tietty pääsee kun sanoo että "lapsi halusi".Kysykääpä päiväkodin henkilökunnalta kuinka moni lapsi olisi mieluummin kotona äidin tai isän kanssa!!!
- sen verran
tähän lisätä että oma eskari ikäinen lapseni joka ei ole koskaan ollut hoidossa ja on nyt puolipäiväeskarissa kyllä todella haluaisi olla ainakin joskus koko päivä hoidossa kun kaveritkin jää sinne kun hänet haetaan pois. Hän itse on sanonut että haluaisi ja uskon sen, eihän sitä tiedä miten mieli muuttuisi jos olisi pakko joka päivä olla. Hoitoon hän ei jää koska ei ole tarvis, mutta jos olisi mahdollisuus olla silloin tällöin koko päivä ja hän haluaisi niin sallisin sen. Ihan siten että uskon että lapsi tietää kumpaa haluaa mieluummin.
tähän enkä muihinkaan päiväkotikeskusteluihin, koska esim. tämän aloituksen suora kysymys ei koske minua. En ole vienyt lapsia hoitoon äitiyslomallani.
En kuitenkaan enää malta olla puuttumatta vaan tahtoisin nostaa esiin toisenlaisen pointin: Osa äideistä ja isistä hyödyntää päiväkotia vanhempianlomallakin, osa taas tahtoo että kaikki lapset ovat kotona silloin kun vanhemmatkin on ja sitten on vielä monenlaisia välimuotojakin.
Mikä ihme siinä niin monia niin kovin tökkii, jos joku toinen valitsee toisin kuin mitä itse on valinnut?
Kaikki perheet ovat yksilöllisiä ja loppupeleissä oletettavasti itse parhaita asiantuntijoita sen suhteen, mikä juuri sillä nimenomaisella perheellä on toimivin malli. Eikö fiksumpaa olisi iloita siitä, että itse on löytänyt omalle perheelleen toimivan tavan järjestää arki ja siitä, että vaihtoehtoja todella on, kuin päivitellä toisten valintoja?
Aurinkoista kevättä kaikille äideille, ihan siitä riippumatta, ovatko lapsensa äidin tai isän kanssa kotona, tarhassa, mummilla, kummilla tai vaikka puolen tusinan aupairin kanssa askarteluhuoneessa, toivottaen
"Mummeli maalta"- siinä ajatellaan
perheen parasta jos vuoden ikäinen viedään koko päiväksi hoitoon kun vauva tulee? Tietty äiti on levänneempi mutta entä taapero? Ja taaperon suhde sisarukseen? Taaperon suhde vanhempiin?
Jossain vauvalehdessä oli juttu että aina voi kyseenalaistaa omat ratkaisut ja miettiä voiko asioita tehdää erilailla ja paremmin.Oli kyse sitten mistä asiasta vaan. - ja perheistä
Koko keskustelun lukeneena ongelma on nyt tiivistettynä siinä,että yleisen päivähoito-oikeuden vastustajien mielestä
a)ihmisten verorahoja heitetään hukkaan sellaiseen asiaan,jonka voisi välttää pienellä asenteiden muutoksella.Yhteiskunnalla on huutava pula varoista ja vuodessa säästettäisiin huima summa rajoittamalla subjektiivista päivähoito-oikeutta.Sillä summallahan saataisiin vaikkapa se vesirokkorokotus koko porukalle ja paljon muutakin!Kai sinäkin tiesit sen,että yhteiskunta osallistuu joka jumalan hoitopaikan ylläpitämiseen,vaikka vanhempi maksaisi täydet maksut.
b) lapsi ei tarvitse päivähoidon seuraa ja virikkeitä kehityksensä kannalta alle 3-vuotiaana eikä sen jälkeenkään,jos äidillä on viitseliäisyyttä nostaa persus sohvalta ja mennä leikkipuistoon,avoimeen tarhaan tai perhekerhoon.Ja onhan nuita muskareita,MLL:n kerhoja ja naapureitakin!Edellä mainitut virikkeet riittävät vielä ylikin 3-vuotiaalle.
c) on lapsen kiusaamista viedä mustasukkaisuudesta kärsivä ja uutta paikkaansa perheessä hakeva lapsi päiväkotiin,jos hän voisi kaikessa rauhassa tutustua sisarukseen.Joku siteerasi psykologien suosituksiakin tässä yhteydessä.Kai sillä esikoisella on nyt sama oikeus äitinsä läheisyyteen kuin vauvallakin!
En ole itse ajatellut tätä asiaa ennen kuin 2-vuotias lapseni olisi oikeasti tarvinnut hoitopaikkaa.Mutta eipä ole lähistöllä tarjolla hoitopaikkaa ja on pakko ajella pitkin kuntaa,ja tiedän,että kotiäitejä käyttää tuota lähitarhaa,prkl!
Mitä olen tekstejäsi lukenut,niin ei sun tarvitte olla aina ymmärtämässä ja symppaamassa kaikkia ja kaikkia ratkaisuja tai toivottamassa hyviä pääsiäisiä ja mikkelinpäiviä joka iikalle näöstä ja koosta ja veriryhmästä riippumatta.Pysyt varmasti koossa vaikka uskaltaisit joskus sanoa räväkästi jotakin etkä olla vain "general jesus".SDP kyllä hoitaa sen homman sun puolesta!
Mikset itse vienyt lapsiasi äitiyslomilla hoitoon?? - viesteistä
ja perheistä kirjoitti:
Koko keskustelun lukeneena ongelma on nyt tiivistettynä siinä,että yleisen päivähoito-oikeuden vastustajien mielestä
a)ihmisten verorahoja heitetään hukkaan sellaiseen asiaan,jonka voisi välttää pienellä asenteiden muutoksella.Yhteiskunnalla on huutava pula varoista ja vuodessa säästettäisiin huima summa rajoittamalla subjektiivista päivähoito-oikeutta.Sillä summallahan saataisiin vaikkapa se vesirokkorokotus koko porukalle ja paljon muutakin!Kai sinäkin tiesit sen,että yhteiskunta osallistuu joka jumalan hoitopaikan ylläpitämiseen,vaikka vanhempi maksaisi täydet maksut.
b) lapsi ei tarvitse päivähoidon seuraa ja virikkeitä kehityksensä kannalta alle 3-vuotiaana eikä sen jälkeenkään,jos äidillä on viitseliäisyyttä nostaa persus sohvalta ja mennä leikkipuistoon,avoimeen tarhaan tai perhekerhoon.Ja onhan nuita muskareita,MLL:n kerhoja ja naapureitakin!Edellä mainitut virikkeet riittävät vielä ylikin 3-vuotiaalle.
c) on lapsen kiusaamista viedä mustasukkaisuudesta kärsivä ja uutta paikkaansa perheessä hakeva lapsi päiväkotiin,jos hän voisi kaikessa rauhassa tutustua sisarukseen.Joku siteerasi psykologien suosituksiakin tässä yhteydessä.Kai sillä esikoisella on nyt sama oikeus äitinsä läheisyyteen kuin vauvallakin!
En ole itse ajatellut tätä asiaa ennen kuin 2-vuotias lapseni olisi oikeasti tarvinnut hoitopaikkaa.Mutta eipä ole lähistöllä tarjolla hoitopaikkaa ja on pakko ajella pitkin kuntaa,ja tiedän,että kotiäitejä käyttää tuota lähitarhaa,prkl!
Mitä olen tekstejäsi lukenut,niin ei sun tarvitte olla aina ymmärtämässä ja symppaamassa kaikkia ja kaikkia ratkaisuja tai toivottamassa hyviä pääsiäisiä ja mikkelinpäiviä joka iikalle näöstä ja koosta ja veriryhmästä riippumatta.Pysyt varmasti koossa vaikka uskaltaisit joskus sanoa räväkästi jotakin etkä olla vain "general jesus".SDP kyllä hoitaa sen homman sun puolesta!
Mikset itse vienyt lapsiasi äitiyslomilla hoitoon??lukeneeni, että heillä kävi kotona hoitaja, siinä syy :)
Mäkin olen lukenu sadun viestejä ja olen ottanut yhteen aika rajustikin eräässä asiassa ja kumma kyllä, oikeuskin oli samaa mieltä kanssani siitä asiasta aikoinaan.
Joten olenkin sen jälkeen sivuuttanut nuo kaikenymmärtäväiset kommentit :) ja perheistä kirjoitti:
Mikset itse vienyt lapsiasi äitiyslomilla hoitoon??eli a-kohtaan minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että päivähoitopaikkoja tulisi tarjota kaikille tarvitseville. On väärin, että sinä ja monet muut joutuvat kuljettamaan lapsiaan kauas tai vaikeiden kulkuyhteyksien päähän hoitoon sitä tarvitessaan. En kuitenkaan usko asian olevan niin yksinkertaista että se korjaantuisi postamalla subjektiivinen päivähoito-oikeus. Muistini mukaan ihan samoja ongelmia esiintyi ennen tätä oikeutta.
Ja kyllä. Kyllä minä tiedän että minunkin verovarojani menee tarhojenkin ylläpitoon. Täydetkään tarhamaksut eivät kata kuin osan todellisista kustannuksista. (Sama pätee myös mm siaraalamaksuiin, vanhinkotipaikkoihin ja moneen muuhun asiaan.)
Kohdasta "b"kin olen aika pitkälle samaa mieltä. En usko monenkaan lapsen tarvitsevan päivähoitoa virikkeiden vuoksi alle kolmivuotiaana. Meille meidän perheessämme ei ole tuottanut ongelmia osallistua erilaisiin kerhoihin (osaa olemme pyörittäneet itsekin), leikkiryhmiin ja harrasteisiin. Tämä johtunee siitä, että olemme ihmisinä aika aktiivisia ja sosiaalisia. Kaikki eivät kuitenkaan ole. On ujoja , arkoja, vähemmän sosiaalisia äitejä ja isiä joille moiset riennot ovat koettelemus. En kuitenkaan ryntäisi syyllistämään heitäkään vaan koen, että on hienoa, jos tarjolla on monenlaisia vaihtoehtoja ja niiden kautta myös vähemmän sosiaalisten vanhempien lapset saavat kaikki kaipaamansa virikkeet ja kontaktit.
Tuota kohtaa c en tajunnut lainkaan. Luin sitä koskevan keskustelun tuolta aiemmin ja koska se osui niin koko kokemus- ja tietomaailmani ulkopuolelle, oletin asian noin esittäneet (tai esittäneen) tehneen niin provoamistarkoituksessa.
Olen pahoillani, että sinua häiritsee se, jos toivotan jollekin onnellista odotusta tai vaikkapa hyvää pääsiäistä. Meidän käsityksemme rakentavasta keskustelusta on selkeästi erilainen enkä pidä loukkavaa räväkkyyttä vain sen itsensä vuoksi minään ihanteena, johon tahtoisin kommunikoinnissa pyrkiä. Sinulla on selkeästi toisenlainen tapa ja se sinulle suotakoon.
Kukin tavallaan.
Ja sitten siihen viimeiseen osuuteen. Eli miksi minä en ole vienyt lapsiani äitiyslomalla (tai niiden jälkeenkään) hoitoon. Pohjimmiltaan lie kyse siitä, että en ole halunnut ja olen ollut sikäli onnellisessa asemassa, ettei ole koskaan tarvinnutkaan.
Vanhimmat lapsistani ovat jo aikuisia ja heidän ollessaan pieniä hoidimme miehen kanssa lapset puoliksi kotona siten, että toinen venytti työpäiväänsä illasta ja toinen aamusta.
Sittemmin on ollut muitakin ratkaisuja. Olen työskennellyt välillä freelanserina kotoa käsin. Yhdessä elämänvaiheessa pidin yhtä lapsista mukanani töissäni (Muut olivat silloin koulussa) Mies on jossain vaiheessa ollut koti-isänä ja niin edelleen. 26 vuoden äitiyteen mahtuu monenlaisia ratkaisuja.
Myös seuraavan kommentoijan mainitsemaa kotiapua on käytetty, vaikka se onkin tällä hetkellä meistä riippumattomista syistä katkolla.
Minä olen kuitenkin tietoinen, ettei kaikilla ole samoja mahdollisuuksia jouston suhteen. Toisentyyppinen työ asettaisi aivan toisenlaiset rajoitukset ja silloin vanhemmat tekevät oman tilanteensa kannalta parhaan ratkaisun.
- kun vievät
isoveikan tai siskon hoitoon vauvan syntyessä!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen1076449Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,3615852Miksi persut eivät häädä mamuja pois Suomesta?
Sitä vartenhan persut äänestettiin valtaan. Nyt valta on persuilla. Mamut nostaa työttömyyskorvauksia. Persut huutaa mam194306Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk703567Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään123555Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1072805Sinä olet minun forEver
Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,211900Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t211807Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.181634Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan
Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei1921297