Kuinka paljon sinun kissasi juo päivittäin?
Soitin eilen eläinlääkärille, koska kissani oksenteli parin päivän aikana ja toissa päivänä oli vatsakin hieman ripulilla.
Olen toki seurannut juomista ja syömistä ja joka päivä on kyllä juonut vettä, mutta eilen ei ruokaillut ja siitä syystä sitten soittelin eläinlääkärille.
Ostin annettujen ohjeiden mukaan apteekista Aptus Nutrisal-jauhetta, joka on veteen liukeneva ravintoseos kissoille ja koirille. Ohjeessa on maininta, että kissan tulisi juoda päivittäin väh. 0,5dl painokiloa kohti. Eli oman kissani tulisi juoda noin 1.65 dl päivässä. En ole varma juoko todellakaan niin paljoa. Tosin kissahan saa nestettä pehmytruoastakin, joten kai se nestetasapaino pysyy kohdallaan.
Viime yönä kissani oli syönyt koko pehmytruoka-annoksensa ja aamulla pyysi lisää, joten vatsatauti on ohi.
MINKÄ MÄÄRÄN KISSA JUO?
45
13920
Vastaukset
- osaa juoda
riittävästi. Kissa on tottunut luonnossa saamaan lähes kaiken nesteen ruuastaan. Siksi monet kuivaruokaa syövät kissat kärsivätkin kroonisesta nestehukasta. Kuivaruokaa syövä kissa juo ehkä enemmän, kuin märkäruualla olevat, mutta sen nesteentarve kasvaa samalla moninkertaiseksi, joten hyöty kuivaruuan janoiseksi tekemisessä on plusmiinusnolla.. tai plusmiinusmiinus ennemminkin..
Meillä lisätään märkäruokiinkin nestettä, eläinlääkärimme piti tätä hyvänä ideana.
Sairaalle kissalle kannattaa antaa lisäksi ruiskulla nestettä.- miuvain
Minulla ongelmana se että kissa ei syö muuta kuin raksuja. Jos yrittää tarjota tonnikalaa tai ihan mitä tahansa lihaa ei syö.. Ei vaikka katkoisi millin pätkiksi lihan. Se kyllä juo vettä aika paljon.. ainakin 2dl päivässä. Milläköhän se oppisi syömään muutakin. Kokeillut olen sekoittaa raksujen sekaan lihaa. Ostanut kalliita gourmee herkkuja. Koittanut jauhelihaa. Pätkinyt ruuan ihan pieneksi.. Ei vain kissalle kelpaa muuta kuin raksut.
- mahdollista-
miuvain kirjoitti:
Minulla ongelmana se että kissa ei syö muuta kuin raksuja. Jos yrittää tarjota tonnikalaa tai ihan mitä tahansa lihaa ei syö.. Ei vaikka katkoisi millin pätkiksi lihan. Se kyllä juo vettä aika paljon.. ainakin 2dl päivässä. Milläköhän se oppisi syömään muutakin. Kokeillut olen sekoittaa raksujen sekaan lihaa. Ostanut kalliita gourmee herkkuja. Koittanut jauhelihaa. Pätkinyt ruuan ihan pieneksi.. Ei vain kissalle kelpaa muuta kuin raksut.
Raksut on monille kissoille kuin huumetta ja vieroitus niistä voi olla vaikeaa.
Meillä meni vuoden päivät, kunnes alkoi maistumaan muu ruoka ilman, että nirsoiltiin ja pyydettiin raksuja.
Ensinnä otat käyttöön ruoka-ajat ja alat tarjoamaan muuta ruokaa vaatimuksista huolimatta. Anna ruuan olla tarjolla puolisen tuntia-tunti ja ota pois. Seuraavalla ruokinta kerralla tarjoat taas uutta ruokaa samoin.
Kissaa ei saa paastottaa, mikä tekeekin homman hankalaksi, kissa itse kun voisi paatota vaikka kuinka kauan, jos ruoka ei miellytä. Vuorokausi on ihan maksimi, mitä kissa saisi olla syömättä, lihavalle kissalle paasto voi olla hengenvaarallista.
Jos kissa ei lainkaan syö uutta ruokaa, annat pienen määrän kelpaavaa sapuskaa ja taas seuraavaksi uutta ruokaa.
Todennäköisesti kannattaa yrittää ainakin aluksi poistaa raksut kokonaan ruokalistalta, kunhan keksii jonkin vaihtoehtoisen ruuan, ettei nälkään kuole, muutoin kissa ajattelee, että kohta niitä herkkuja taas tulee, kunhan hetken antaa nälän kurnia eli ei tarvitse syödä muuta..
Tarjoile ruoka huoneenlämpöisenä tai vähän vieläkin lämpimämpänä -lämmin ruoka tuoksuu voimakkaammalle ja kissahan pelaa hajuaistin avulla paljon ja maistuukin lämpimämpänä paremmalta.
Tarjoile ruoka esim. laakealta lautaselta, kupit harvoin on suosittuja ruoka-astioita kissoilla. Kokeile myös kädestä syöttämistä ja sujauta vaikka pala suuhun, jotta on pakko maistaa, joskus kissa hoksaa, ettei ruoka ollutkaan myrkytettyä ;)
Pitkää pinnaa tarvitaan ja periksiantamattomuutta. Itse olen todella tyytyväinen, että jaksoin viedä taistelun loppuun asti, kissat ovat pysyneet terveinä sen jälkeen, kun kuivaruoka hyllytettiin ja maistuuhan se lihakin todella hyvälle nykyään :).
Eläinkaupoista löytyy laajat valikoimat hyviä märkämuonia, kokeile myös kaikkia erilaisia lihoja raakana ja kypsennettynä.
- juomahaluissa
on myös yksilöllisiä eroja. Esim. omista kissoistani toinen on todellinen juoppo eli on vähän väliä latkimassa juomakupillaan. Tosin herra vaatii aina suureen ääneen raikasta vettä eli vähänkään seisonut ei kelpaa. Ja mikäs siinä, mieluusti annan hänelle uutta vettä vaikka 10 kertaa päivässä sillä se on hyvä että otus juo (on tutkittu ettei ole esim. sokeritautia tai munuaisissa vikaa).
Toinen kissa taas ei joisi millään. Meillä kyllä syödään ainoastaan märkäruokaa joten ihan ilman nestettä kissa ei ole, mutta yritän houkutella kissaa juomaan laittamalla esim. vesihanan pienesti vuotamaan ja se kiinnosta niin paljon että kyllähän hän muutaman kielellisen vettä lipaisee.
Mielestäni kissojen juomisesta pitää kantaa huolta, sillä sillä ehkäisee myös virtsakivien syntymistä. Kissan rakko ja virtsatiet pysyvät paremmassa kunnossa kun virtsa ei ole väkevää ja kissa virtsaa mahdollisimman usein.- antaa mirrille..
välillä naksujakin,että on pureskeltavaa mkä puhdistaa hampaita ja estää hammaskiven muodostusta.Aika kurja toimenpide jos joutuu eläinlääkäriin hammaskiven poistoon.
- ...
antaa mirrille.. kirjoitti:
välillä naksujakin,että on pureskeltavaa mkä puhdistaa hampaita ja estää hammaskiven muodostusta.Aika kurja toimenpide jos joutuu eläinlääkäriin hammaskiven poistoon.
Vastoin yleistä luuloa kuivaruoka ei putsaa hampaita, vaan ennemmin päinvastoin. Raksu hajoaa suussa murusiksi, toimii siis kuin pipari.
Raaka, sitkeä liha ja lihaisat luut huoltaa hampaita, hankaa ja puhdistaa koko hampaan pinnan.
Hammaskiven muodostuminen on myös yksilöllistä.
- ei kissa
juurikaan omasta juomakupista juo, vaikka se aina hänelle täytetään, mutt varmasti jos sattuu olemaan vesilasi pöydällä käy siitä latkimassa vettä ja ihan reilusti. Siksi laitoinkin kissalle oman laakean lasin sellaselle ikkunatasolle jossa muutenkin paljon oleilee ja joka päivä saan olla lasia täyttämässä. Annan entisenkin juomakupin olla paikallaan, mutta tästä ikkunalla olevasta lasista huomasin että kissani juo jopa 1,5 dl päivässä kunhan se vaan on kivaa ja haastavaa. Ja olen huomannut että hiekka-astian haju ei ole yhtä voimakas, eli virtsa on laimentunut ja samalla riski huomaamattomasta kuihtumisesta/nestehukasta vähentyy...
- ...
laakea maljakko on suosituin juoma-astia. Laitoin kiviä pohjalle, niin pysyy tukevasti pystyssä.
Myös ihmisten vesituopeista käydään lipittämässä. Yksi miuku pyyttä avaamaan hanan, hiljalleen juokseva vesi on sen suosikki.
Vesiastioita kannattaakin olla useampia siellä täällä, ei kuitenkaan ruokapaikalla, kissa mieltää ruokapaikalla olevan veden mauttomaksi ruuaksi tms. Muualta juodaan yleensä mieluummin.
Kissoille on myytävänä myös erilaisia vesiautomaatteja, joissa vesi liikkuu ja pysyy raikkaana. Monet juomattomat on saatu juomaan näin leikin varjolla. - Riitta-Inkeri
Enpä ole ajatellutkaan, että kissalle voisi tarjota vettä muualla kuin ruokapisteessä.
Laitankin juomalasiin ikkunalaudalle, jossa kissani viihtyy. Olen huomannut, että raikasta vettä minulta vaatii, siksi vaihdan veden pari kertaa päivässä.
Kiitos asiallisista vastauksista.
No, paria poikkeusta lukuunottamatta.
Kissani oli eilen jo hurjan leikkisä ja ruoka on maistunut. Hyvin jakselee. - Eero N
Riitta-Inkeri kirjoitti:
Enpä ole ajatellutkaan, että kissalle voisi tarjota vettä muualla kuin ruokapisteessä.
Laitankin juomalasiin ikkunalaudalle, jossa kissani viihtyy. Olen huomannut, että raikasta vettä minulta vaatii, siksi vaihdan veden pari kertaa päivässä.
Kiitos asiallisista vastauksista.
No, paria poikkeusta lukuunottamatta.
Kissani oli eilen jo hurjan leikkisä ja ruoka on maistunut. Hyvin jakselee."Kiitos asiallisista vastauksista.
No, paria poikkeusta lukuunottamatta."
Luin kahteen otteeseen nuo edelliset viestit, mutta ainakaan niissä en epäasiallisuutta huomannut.
Ikävä puoleltasi tuollainen vihjailu, kun ihmiset hyvää hyvyyttään ovat sinulle vastanneet.
Hyvää Palmusunnuntain jatkoa. - Riitta-Inkeri
Eero N kirjoitti:
"Kiitos asiallisista vastauksista.
No, paria poikkeusta lukuunottamatta."
Luin kahteen otteeseen nuo edelliset viestit, mutta ainakaan niissä en epäasiallisuutta huomannut.
Ikävä puoleltasi tuollainen vihjailu, kun ihmiset hyvää hyvyyttään ovat sinulle vastanneet.
Hyvää Palmusunnuntain jatkoa.Ne asiattomat viestit koskivat kossumääriä. Viestit on näköjään poistettu.
Olen kyllä kiitollinen kaikille asiallisille vastaajille ja keskustelijoille. Joillakin vain on ollut tarvetta heittää herjaa, mutta ne siis poistettu.
Kiitos huomautuksestasi.
- Kissani^^
Heippa! Minun kissani hyppää lavuaariin kun haluaa vettä..huolehtii "itse" veden saannista...=) Toisinaan useammin ja toisinaan taas vähemmin juo vettä...:))
- kisulille
kelpaa paremmin tiskipöydällä olevassa lasissa tai kupissa oleva vesi,vaikka olisi kuin samallainen kuppi lattialla omana astianaan. Pitää muistaa varoa ettei jää tisialtaaseen pesuaine vettä ,silloin voi käydä pahasti,elikkä kisuli menehtyy myrkytykseen.On ne hassuja lemmikkejä ,sitäpaitsi itsepäisiä vesseleitä.
- Kahden kissan omista
kisulille kirjoitti:
kelpaa paremmin tiskipöydällä olevassa lasissa tai kupissa oleva vesi,vaikka olisi kuin samallainen kuppi lattialla omana astianaan. Pitää muistaa varoa ettei jää tisialtaaseen pesuaine vettä ,silloin voi käydä pahasti,elikkä kisuli menehtyy myrkytykseen.On ne hassuja lemmikkejä ,sitäpaitsi itsepäisiä vesseleitä.
Meillä kanssa hanasta juominen on kissallani kivaa. Laitan joka ruokalussa vettä ruokaan, että edes 2 dl joisi päivässä vettä. Toinen kissani kyllä käy vesikupilla itse.
- 2 karvaista kaveria
niin kissoille kuin muillekkin eläimille pidetään vettä aina saatavilla,juovat vaan sen määrän minkä elimistö vaatii,jos oksentamista esiintyy niin syy on jossakin muussa.
- tässä-
meinattukaan että oksentelun syy olisi vähäinen juominen. Jos oksentelua ilmenee syystä tai toisesta kissa tarvitsee kyllä nesteytystä.
- kissaNaikkonen
omat kissani juo n.2 litraa päivässä per kissa.
- kaisamuori
Tarkoititkohan 2dl?- Sairas kissa juo kyllä pal-
jon-Oma vanha kissani alkoi juoda pakonomaisesti
vettä,käytiin lääkärissä ja todettin ,että kissa-
ni sairastaa munuaisten vajaatoimintaa.Yritetään
vielä jatkaa elämää erikoisruokavaliolla- vaikka
vaikealta näyttää uusien ruokatapojen oppiminen.
On lopettanut vesikupilla käynnin,joten annan ruiskulla vettä,ettei tarvitsisi nesteyttää (ainakaan vielä). - dasdsadas
Ihminen tarvitsee 1 - 4 litraa vettä päivässä selvitäkseen hengissä ja puolet vedestä tulee ruoasta.
- 2L kissa
kaisamuori kirjoitti:
Tarkoititkohan 2dl?- Sairas kissa juo kyllä pal-
jon-Oma vanha kissani alkoi juoda pakonomaisesti
vettä,käytiin lääkärissä ja todettin ,että kissa-
ni sairastaa munuaisten vajaatoimintaa.Yritetään
vielä jatkaa elämää erikoisruokavaliolla- vaikka
vaikealta näyttää uusien ruokatapojen oppiminen.
On lopettanut vesikupilla käynnin,joten annan ruiskulla vettä,ettei tarvitsisi nesteyttää (ainakaan vielä).Juu, kaksi litraa menee joka päivä. Kippo tyhjenee päivän mittaa (tilavuus 3L) kun sinne laitan pari litraa.
- mirrit
saadaan juomaan mitä erilaisin keinoin.. eli yksi innostuu siitä vuotavasta hanasta, toinen latkii kunhan vesiastia on iso, siis tosi iso esim. kauha, pesuvati tms. "lammikko", ja kolmas lipittää lattialta esim. suihkun roiskeet tms. Omasta vesikupista ei juoda juurikaan koskaan vaikka ainahan meillä 2 kertaa päivässä vesi siihenkin vaihdetaan. Ai niin, meilläkin pöydälle jäänyt juomalasi on kiinnostuksen kohde eli vaikka kuinka hankalaa olisi niin sinne kuono työnnetään ja kieli lipomaan. Mutta olenkin aina sanonut, että juokoot mistä juokoot kunhan juovat!
- riippuu paljon siitä mitä k...
syö, jos syö pelkästään kuivanappuloita niin selvästi päivittäisen vedentarve kasvaa, taas päin vastoin kissa tulee vähälläkin vedellä toimeen jos syö purkkiruokaa missä on kastiketta kuten nykyisin pukaa oleman purkeissa nesteen osuus tosi suuri. Ainakin tuo meidän kissa juo vettä aika vaihtelevasti ja hyvin voi oikein riesaksi asti, repii sohvat ynnä muut tuolit riekaleiksi:)
- Riitta-Inkeri
Riesaksi asti riehuvaa, karvat pörröllä uhittelevaa ja melkein joka paikkaan kiipeilevää on ihana katsella;=)
- mutta mehä n ju.odaan
Ämpärillinen päivässä
- selvisi
kun äitee soitti ja sanoi käyttäneensä 18v kolli kissansa eläinlääkärillä. Kissa oli juonut vain vettä 3 pv,ruoka ei maistunut.Lääkärissä verikokeista selvisi,että wanhalla herralla on sokeritauti-sokeriarvo oli 21! Nyt joka aamu pistos niskaan ja ruoka maistuu taas:)
- eläinten ruokintaa
Niin se maailma muuttuu ja ihmiset mukana.
Normaalitilanteessa ainakaan ei tarvitse seurailla elikoiden juomista,ruokaa sopivasti ja juotavaa saatavilla riittävästi-juo siten kun tarvitsee.
-
En nyt muista nähneeni janoon kuolleita kissoja mikäli kupissa on vettä,vähän sama kun palokunta hakemassa kissaa puusta ? Aika usein näkee sinne puuhun kuolleita kissoja vai mitä !
-
Eikä muutenkaan kuole vaikka olisi viikon-pari syömättä kunhan tarjolla on jotain.
Muutamassa vuodessa on siirrytty puolivilleistä maalaistalojen kissoista sisäkissoihin joiden syömisiä juomisia ja paskomisia seurataan grammoissa mutta eläinlääkärit kiittää ja kuittaa kun porukka sijoittaa turhiinkin käynteihin enemmän kuin omaan terveydenhoitoon !- harmittaa!
etkö ole saanut hoivaa tarpeeksi
- ettei harmita
harmittaa! kirjoitti:
etkö ole saanut hoivaa tarpeeksi
mutta säälittää.Itsekin olen eläinrakas mutta on säälittävää kun ihmiset vieraantuvat tavallaan todellisesta elämästä.
Samalla kun syödään sianlihaa telkun ääressä,kauhistellaan kuinka kovin ottein elukoita käsitellään jossain tv ohjelmassa.Vastustetaan metsästystä ja unohdetaan että se leikkele leivän päällä on joku viaton possu jolle annettiin mälli otsaan ennen siihen leivälle tuloa.
No okei,eläinrääkkäys on eri asia mutta normaali eläinten käsittely maatiloilla on aivan eri planeetalta eikä nää sohvalta arvostelijat taida nykyään edes tietää mistä se maito tulee ?
Ihan kuten ollaan uusavuttomia kotitöissä,ruoan laitossa ja remonttihommissa,sama pätee eläinten hoitoon.
Ihmetellään heti kun kissa tai marsu ei ole syönyt kahteeen tuntiin mitään eikä juonutkaan tänään että onkohan sillä nyt joku vika tai sairaus.
Siis maalaisjärki on hukassa,ollut jo pitkään.
Ja omasta hoivasta,heh on ollut riittämiin tuota hoivaa ja ohessa on pystynyt varsin hyvin hoitamaan sekä lapset että eläimet vaikka molemmilla on sattunut syömättömiä kausia sekä sairauksia joita on tarpeen mukaan hoidettu lääkäreissäkin.
Mutta kissaa ei ole edelleenkään juotettu,ihan itse ovat saaneet oman halunsa mukaan ottaa ja hyvin ovat voineet !
Eläin on eläin vaikka olisi kuinka suloinen ja rakas perheenjäsen. - että,
jotkut jaksaa mussuttaa, kun toiset haluaa huolehtia lemmikeistään hyvin! Varsinkin kun kukaan ei ole tässä kynsiä niiltä lakkaamassa tai kauneusleikkauksia suunnittelemassa! Nytkin oli kyse vielä sairaasta kissasta..
Kannattaisi vilasta peiliin silloin kun alkaa juttu olemaan luokkaa: "Eikä muutenkaan kuole vaikka olisi viikon-pari syömättä kunhan tarjolla on jotain." Sehän se mittari on; kunhan ei kuole. Just. - Riitta-Inkeri
ettei harmita kirjoitti:
mutta säälittää.Itsekin olen eläinrakas mutta on säälittävää kun ihmiset vieraantuvat tavallaan todellisesta elämästä.
Samalla kun syödään sianlihaa telkun ääressä,kauhistellaan kuinka kovin ottein elukoita käsitellään jossain tv ohjelmassa.Vastustetaan metsästystä ja unohdetaan että se leikkele leivän päällä on joku viaton possu jolle annettiin mälli otsaan ennen siihen leivälle tuloa.
No okei,eläinrääkkäys on eri asia mutta normaali eläinten käsittely maatiloilla on aivan eri planeetalta eikä nää sohvalta arvostelijat taida nykyään edes tietää mistä se maito tulee ?
Ihan kuten ollaan uusavuttomia kotitöissä,ruoan laitossa ja remonttihommissa,sama pätee eläinten hoitoon.
Ihmetellään heti kun kissa tai marsu ei ole syönyt kahteeen tuntiin mitään eikä juonutkaan tänään että onkohan sillä nyt joku vika tai sairaus.
Siis maalaisjärki on hukassa,ollut jo pitkään.
Ja omasta hoivasta,heh on ollut riittämiin tuota hoivaa ja ohessa on pystynyt varsin hyvin hoitamaan sekä lapset että eläimet vaikka molemmilla on sattunut syömättömiä kausia sekä sairauksia joita on tarpeen mukaan hoidettu lääkäreissäkin.
Mutta kissaa ei ole edelleenkään juotettu,ihan itse ovat saaneet oman halunsa mukaan ottaa ja hyvin ovat voineet !
Eläin on eläin vaikka olisi kuinka suloinen ja rakas perheenjäsen.Kinkkua mutustellessa on tullut joskus mieleen, että jos itse olisi pitänyt teurastaa niin mitenkähän....?? Niin kaupunkilainen olen ja eläinrakas.
Heitin ton kysymyksen kissan juomatarpeesta, koska on kyse pienestä eläimestä ja kun oli ripulit ja oksentelut. Ajattelin, että vastuuntuntoisena lemmikin omistajana voisin kysäistä. Ei siinä sen kummempaa hyysäämistä ollut. No, siinä suhteessa uusavuton olen, niinkuin mainitset, että vajaan kahden vuoden ikäinen kissani on minun ensimmäinen lemmikkini.
Älä hermostu, jos vielä joskus tällä palstalla jotain kyselen. Yritän pysytellä asialinjalla ; ) : ) - Kattifani
asun okt:alueella ja erään naapurin kissa oli mennyt puuhun,eikä tullut alas vaikka veimme puun juurelle ruokaa.Seuraavana päivänä se kiipesi puun latvaan,kun yritimme pelastaa sitä.Oli helteinen sää ja omistajakin selvisi,sanoi sen olevan arka,mutta ei tehnyt mitään asialle,joten se musta kissaparka joutui parkumaan kolme päivää siellä.Soitin palokunnalle,jotka tulivat tikasautolla ja hakivat sen alas,oli muuten ollut kovin janoinen ja olisi varmasti kuollut ellei olisi autettu alas.Muutaman päivän päästä se oli tehnyt pennut ja kuollut synnytykseen.Se,että palokunta pelastaa eläimiä,(myös kissoja)ei ole harvinaista,olen lukenut lehdistä,että näin tapahtuu,mikä on HYVÄ ASIA.Eiköhän se ole niin,että minkä teemme yhdelle näistä pienimmistä,teemme myös itsellemme:=)Itselläni on kaksi kissaa(16v.ja 6v.),ne ovat MUUTTANEET meille ja on haettu omaan kotiin heti silloin,kun ne tuli ja sain omistajan selville,mutta ne tuli takaisin.Ehkä entisessä kodissa oli huonot oltavat,kissat ovat viisaita niinkuin muutkin eläimet.Tämä vanhempi on ollut meillä 13vuotta ja toinen 4vuottta,ovat terveitä ihania.
- pahoita mieltäsi
Riitta-Inkeri kirjoitti:
Kinkkua mutustellessa on tullut joskus mieleen, että jos itse olisi pitänyt teurastaa niin mitenkähän....?? Niin kaupunkilainen olen ja eläinrakas.
Heitin ton kysymyksen kissan juomatarpeesta, koska on kyse pienestä eläimestä ja kun oli ripulit ja oksentelut. Ajattelin, että vastuuntuntoisena lemmikin omistajana voisin kysäistä. Ei siinä sen kummempaa hyysäämistä ollut. No, siinä suhteessa uusavuton olen, niinkuin mainitset, että vajaan kahden vuoden ikäinen kissani on minun ensimmäinen lemmikkini.
Älä hermostu, jos vielä joskus tällä palstalla jotain kyselen. Yritän pysytellä asialinjalla ; ) : )sillä ihan asiaa sinä kysyit.
Kissa aavikkoeläimenä ei välttämättä osaa juoda riittävästi, ei vaikka sillä kuinka olisi vettä aina tarjolla. Se vaan ei tunne janoa samalla tavalla kuin ihminen. Aavikolla ei sitä vettä ole edes tarjolla jatkuvasti.
Tämä johtuu kissan alkuperästä ja siitä mitä kissa vapaana ollessaan syö. Sen saaliseläimet ovat 70 % vettä - ihan kuin ihminenkin on, kun solut ovat pullollaan vettä. Kissa saa silloin syömästään saalista sen tarvitsemansa nestemäärän ja juo luonnossa todella vähän.
Kun kissoista on tullut ihmisen lemmikkejä ja varsinkin sisäkissoja, joiden ruokana käytetään hyvinkin usein kuivamuonaa on kuivuminen aika suurikin vaara. Ei ihan suoranaisesti mutta virtsavaivojen kautta tulee helposti esille jos kissa ei juo riittävästi.
Se on totta, että ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta suht kauas. Kissojen kohdalla tämä tulee esiin juuri ruokinnan kohdalla, eli käytetään lajille epätyypillistä ruokaa ja unohdetaan mikä kissa on lajina - peto jonka ravintoa on saaliseläimet.
Jos kissa ripuloi tai oksentelee, on kuivumisen vaara entistä suurempi ja mitä nuorempi kissa (pentu) sitä vaarallisempaa se on. Paljon juova kissa on sairas, joko sillä on munuaiset sökönä (jos vesi tulee lähes suoraan pissana läpi) tai sitten mahd. diabetes eli sokeritauti - tuhoaa myös munuaisia.
Muista, että tyhmiä kysymyksiä ei ole, tyhmiä vastauksia sen sijaan on paljonkin;)
- juovat...
Meillä on kaksi kissaa. Ennen en seurannut niiden juomista niin paljon ja ne taisikin juoda vähemmän kun nykyään, ainakin tuntuu siltä.
No toinen kissoista sai virtsakiviä, jonka vuoksi on automaattisesti alkanut seuraamaan juomista, koska kissojen olisi hyvä juoda mahd.paljon niinkuin muidenkin elävien olentojen :D
Huomasin että juomapaikka on merkityksellinen kissoille, meillä oli ennen vain yksi iso kuppi lattialla, johon vaihdettiin vesi päivittäin.
Kerran olin juonut vettä isosta mukista ja jättänyt sen pöydälle, Huomasin että siinä molemmat kävivät juomassa, vaikka lattian kulhossa olisi ollut vettä. Siitä lähin on sekä lattialla että keittiön pöydällä ollut raikasta vettä, isossa mukissa. Joka päivä vaihdan, ja huomaan että paremmin menee kaupaksi pöydältä kuin lattialla.
Kannattaa keskittää, jos mahdollista, muutama juomapaikka, mistä valita.
Meillä on pysytty terveinä siitä saakka:)- vielä...
mukit ovat 5dl about kokoisia ja seuraavaan päivään mennessä on jäljellä alle desi :)
että kyllä vesi kelpaa...
- Tiskipöydälle tai ikkunalai...
Kisut tykkää kun juomapaikka on korkealla, kisu on turvassa vihollisilta. Lisäksi on jännää mennä "salaiselle lähteelle". Kannattaa kokeilla.
- kirsikis
Meillä ei kissat paljoa juo. Kermaa joskus ja kipeänä kannattaa antaa nestettä ruiskulla, koska eihän kissat aina hoksaa juoda vaikka tarvitsisi ;)
- en tiedä
kissani juo 3-5 kertaa päivässä i dont know onko se hyvä asia mutta minusta se tuntuu jotenkin harvalta.
- kjbiuyguy
Minun toiselle kissalle se vesi maistuu, tosin harvemmin siitä juomakiposta, vaan vessan lattialta esim. silloin kun olen suihkussa.
Tämä toinen nyt syö mitä vaan ja kun märkäruoka maistuu, pistän siihen lisäksi vielä vettä..
Ensin mainittu nirsompi tapaus tykkää oikeastaan vain raksuista, joten vettä pitäis juoda. - kissoja !
kerran kun raahasin baarista yhden kissan kotiin niin se kiskoi jääkaapista kaikki keskikaljat naamaansa.
- annahelena
Meillä on kolme kissaa, joista yksikään ei juo omasta vesikupista. Heille pitää olla "juurivettä". Eli meillä on vesiastiassa viherkasvi juurtumassa ikkunalla, ja siitä kissat sitten juovat. Omituisinta on, että vanhin kissamme ei juonut laisinnkaan edellisessä asunnossa, mutta nyt on alkanut juoda myös tätä "juurivettä". Tämä vanhin, noin 2 ja 1/2 vuotias on kyllä kovin kiinnostunut vedestä ylipäätänsä. Hän ihmettelee, mistä se vesi tulee ja mihin se menee...heh. Ja kylpyhuoneen latttiakaivon kannen hän repi auki, ja sinne kantoi milloin mitäkin leluja, ja jopa kerran minun rannekelloni piilotti sinne, ja oli laittanut vielä kaksi lelua siihen päälle, jotten löytäisi kelloani. Ja ihan pentuna hän kanteli rintaliivejäni,koskaan aamulla ei voinut tietää, mistä ne liivit löytyy. Hassu kissa.Kunpa voisin liittää hänestä kuvan tähän viestiin.
- Riitta-Inkeri
puuhailua kissallasi ja monella muullakin kissalla. Oma kissani tykkää myös seurata veden menoa viemäriin kun olen suihkussa. Suihkuverhon kun aukaisen niin kissa sanoo "kurr" ja katsoo ihmetellen viemäriaukkoon.
Kerran oli tv:ssa ohjelma, jossa joku asiantuntija kertoi minkä määrän ihminen tarvitsee vettä vuorokaudessa normaalioloissa ja se määrä oli 1,5 litraa.... Tietty helteellä ja esim. raksalla kattohommissa tuolla määrällä kuivuis kuoliaaksi. Kissa jos juo 2 litraa päivässä, niin se tuntuu suurelta määrältä. Minun kissa ei kyllä juo kai kuin kymmenesosan tuosta. Toki olisi syytä vahtia asiaa. Vaihdan raikkaan veden aina pari kertaa päivässä, joten siinä ei kai tule huomattua kulutusta.
- angel-ique
Meillä on kaksi Maine Coon poikaa, jotka leikkivät juomisen lisäksi muutenkin vedellä. Pojat kyllä päivän aika runsaasti juovat, sekä vesikupista että juoksevan hanan alla. Toinen varsinkin saattaa jopa vaatia vessan pöydällä kovaan ääneen, että vettä pitäisi saada. Eli kyllä tuo määrä voi hyvinkin paikkansa pitää, vaikka se hurjalta tuntuukin. Meidän pojillahan se käytännössä tarkoittaa melkein 4 litraa päivässä.
- Koiruus = )
...illassa! = D
- kissa joi
niin paljon, että se piti viedä katkaisuhoitoon..
- Miomari
Tässä ketjussa on paljon viestejä, joten jollain kirjoittajalla on ehkä ollut jo sama ajatus kuin minulla, mutta ellei ja vaikka olisi niin...
Minulla on kaksi kissaa, joiden kummankaan ruokavalioon ei kuulu raksut, joten juominen ei meillä ole ongelma (mitä nyt emännällä joskus viikonloppuisin), mutta.. Seurasin kissojeni vesikupilla käymistä ja ajattelin, että enemmänkin voisivat ehkä juoda, kuin vain lipaisun veden pinnalta. Vaihdoin kupissa veden kahdesti päivässä, että olisi raikasta ja hyvää saatavilla. Kuppi oli laakea, jotta viiksikarvat eivät osuisi kupin reunoihin. Materiaalina oli terästä tai joskus lasia. Kävi sitten niin, että unohdin kerran vaihtaa kissoille puhtaan veden ja mitä... havaitsin, että kissat joivatkin innoissan sitä pidempään kupissa seisonutta vettä. Tämän kokemuksen jäljeen meillä ei enää vaihdeta kissan vettä kuin korkeintaan kerran vuorokaudessa. Vesikuppeja on kaksi, jotta aina toisessa on sitä "vanhaa vettä" saatavilla (kun siis vaihdan kuppeihin veden eri aikoihin). Mietin, että kraanavesihän on oikeasti aika "kovaa" ja se pidempään kupissa seissyt vesi on päässyt "hapettumaan" ja pehmenemään, eli siinäkö se syy, että vanhana kelpaa ja kraanatuoretta karsastetaan. Ja ihan ne on elossa vaikka sitä "mädäntynyttä" vettä juovatkin.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3017654Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne855979Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673538Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee321997Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1921875Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san191698- 361579
- 441484
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan651398