8 kk ikäisestä sisäkissastani lähtee todella runsaasti karvaa.
Olen ihmetellyt kissani karvanlähtöä, kun tuttavani kissoista ei lähde läheskään niin paljoa karvaa mitä lähtee meidän mirristä.
Syö kaupan whiskassin raksuja ja kerta-annospussi hyytelölihaa. Enimmäkseen tykkää napostella raksuja.
Kissa syö siis hyvin ja on virkeä sekä leikkisä.
On säännöllisesti madotettu.
Kysynkin, että mikä auttaisi karvanlähtöön? Saako apteekista mitään, mikä hillitsisi karvanlähtöä?
Esim. öljyä/tabletteja tai jotain vitamiineja mitä kannattaisi antaa?
Mitenkäs kalliita kissan erikoisruuat on?
Käytin kissaani joku aika sitten ell:rissä, sai ruttorokotteen ja niskaan matolääketahnan mikä tehoaa myös sisäloisiin. Mainitsin ell:rille älyttömästä karvanlähdöstä, mutta ell:ri ei sanonut tähän yhtikäs mitään.
Kiitos vastauksesta etukäteen! :)
Kissalla runsas karvanlähtö
10
12729
Vastaukset
- kylläkin
karvanlähtöaika kissoilla, että toisilla lähtee enemmän kuin toisilla jotan älä turhaan hermoile siellä,pelle
- ....
tuosta huonosta ruokavaliostakin. Ostapa vaikka Royal Caninin Hair&Skin raksuja ja syötä kissalle lihaa, sydäntä ja kalaa niin voi turkki ja koko kissa hyvin.
- Kisuliini
Kyllähän minä sen nyt tiedän, että nyt on kaikilla karvaisilla elukoilla karvanlähtöaika! Tällä meidän mirrillä on vaan karvanlähtö melko runsaanlaista.
Toivoisin ystävällisiä vastauksia, kiitos! - Kisuliini
.... kirjoitti:
tuosta huonosta ruokavaliostakin. Ostapa vaikka Royal Caninin Hair&Skin raksuja ja syötä kissalle lihaa, sydäntä ja kalaa niin voi turkki ja koko kissa hyvin.
Kiitos vastauksestasi.
Saako näitä Royal-raksuja ihan kaupasta? Ei ole tullut kaupassa katotuksi onko tämän merkkisiä raksuja..
Miten tuon kalan laita? Olen kuullut, että kalaa saisi antaa vain kypsennettynä.. Olen kyllä nähnyt joskus kissojen ahmivan kalaa ihan raakanakin.
Olisiko lihakin parempi antaa raakana?
Kiitos vielä kerran! :) - on..
Kisuliini kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi.
Saako näitä Royal-raksuja ihan kaupasta? Ei ole tullut kaupassa katotuksi onko tämän merkkisiä raksuja..
Miten tuon kalan laita? Olen kuullut, että kalaa saisi antaa vain kypsennettynä.. Olen kyllä nähnyt joskus kissojen ahmivan kalaa ihan raakanakin.
Olisiko lihakin parempi antaa raakana?
Kiitos vielä kerran! :)suuri merkitys myös kissan turkin ja ihon kuntoon.
Raksut kannattaa jättää kokonaan kaupan hyllyille tai ainakin ihan minimiin. Eläinkauppa ostopaikkana ei ole tae laadukkaalle ruualle, myös niissä myydään huonoja ruokia, esimerkiksi Royal Canin on aivan yliarvostettua ruokaa. Kannattaa opiskella ymmärtämään pussien ja purkkien tuoteselostuksia.
Tuolta vinkkejä kissan hyvään ruokintaan ja moneen muuhun:
http://www.ipsitilla.fi/
http://personal.inet.fi/koti/maaru/
Kala on ihan hyvä lisä kissan ruokavalioon pieninä annoksina. Yleisohje on että kalaa korkeintaan kerran viikossa ja kypsennettynä parempi.
http://www.sey.fi/elaintietoa/kissa/aiotko_hankkia_kissan/ruokinta_ja_hoito/raaka_kala_kissan_ravintona - valjaskissa
Kisuliini kirjoitti:
Kyllähän minä sen nyt tiedän, että nyt on kaikilla karvaisilla elukoilla karvanlähtöaika! Tällä meidän mirrillä on vaan karvanlähtö melko runsaanlaista.
Toivoisin ystävällisiä vastauksia, kiitos!Karvaa lähtee kovasti täälläkin, vaikka syötän raakaa naudanlihaa, muikkuja ja possun sydämiä.
Laaturaksuja ja kalkki vitamiiniyhdisteitä.
Uskon puhtaasti siihen, että nyt on karvanlähtöaika. :) - Riitta-Inkeri
Kisuliini kirjoitti:
Toivoisin ystävällisiä vastauksia, kiitos!Oma kissani näyttää välillä pölisevän karvoissaan leikkiessään. Olen ottanut käyttööni tiheän kamman ja sillä kampaan karvaa niin kauan kuin sitä helposti irtoaa. Kamman olen havainnut paremmaksi kuin kaupasta saatavan kissankarvaharjan.
Kissani nauttii kampaamisesta. Aluksi hieman oli ihmeissään, mutta nyt aina kun alan kammata alkaa hyrisemään ja on tyytyväinen. Kammata voi ihan ihoa myöten. Päivittäin.
Toki ruokavaliokin tärkeää, mutta niinkuin kerrot, olet tietoinen siitä, että karvaa lähtee ajoittain enemmän. Omalla kissallanikin se karvanlähtö vaihtelee. Ruokavalioon kuuluu kissani itsensä kelpuuttamat sapuskat, joihin en yrityksistä huolimatta ole pystynyt vaikuttamaan. Syö siis mitä itse haluaa syödä.
- Karvakasojen omistaja
Toiset kissat karvaavat enemmän kuin toiset. Mikäli kissa on sisäkissa, sillä ei ole samanlaista vuosirytmiä karvanlähdön suhteen mitä ulkokissoilla on, sillä vuodenajat eivät luonnollisestikaan vaikuta siihen. Onko kissan turkki hyvännäköinen, kiiltävä ja runsas? Jos näyttää kapiselta ja elottomalta, niin ehdottomasti lääkäriin. Kyse voi nimittäin olla pahastakin terveysongelmasta. Onko kissa miten pulskassa kunnossa? Kissahan ei saisi olla kovin laiha, mieluummin sellainen, että joutuu hieman painaa kyljistä ennenkuin kylkiluut tuntuvat. Jos on kovin hoikka, voi myös kertoa terveysongelmista. Ei siis tietenkään ole hyvä myöskään olla suoranaisesti lihava :D Sitten tuo ruokinta:
Raakaruokinta olisi toki kissalle paras mahdollinen vahtoehto, mutta se vaatii sen sortin perehtymistä, että moni kissanomistaja ei ole siihen valmis. Ihan hyvä kompromissi on, että hankkii laadukkaita raksuja, joita siis tavallisista marketeista ei saa!!!! Vaan reissu eläinkauppaan. Siellä ne ovat kaikki ihan käypiä, joten pahaa mokaa ei voi sattua mikäli hankkii raksut eläinkaupasta. Tunnetuinpia merkkejä ovat juuri Hils, Iams ja Royal Canin. Voi keskustella asiasta eläinkaupan myyjän kanssa, usein osaavat auttaa tuoteselosteiden tulkitsemisessa. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että mitä enemmän on eläinperäisiä tuotteita ruuassa, sitä parempi. Vilja ei ole kissanruokaa! Märkäruokien kanssa se ei ole aivan niin tarkkaa, mutta markettien märkäruuissa ei myöskään ole lihaa kovinkaan paljoa, ja niiden sisältämät valkuaiset eivät ole useinkaan kissalle kovin sopivia. Jos ei halua itse harrastaa ja syöttää kaupan oikeita lihoja, niin eläinkaupasta löytyy myös paljon märkäruokia, jotka ovat täyttä lihaa, ja sisältävät lisäksi prosentin kuituja (usein riisiä). Almo Nature on yksi esimerkki tällaisesta ruuasta, maistuvat myös usein hyvin kissoille. Ja kalaa tosiaan vain kerta viikkoon. Järvikalat tulisi aina keittää, joten jos et ole varma niin kypsennä varmuudenvuoksi. Ja raakaruokinnan kanssa muistattehan ne madotukset! Jos et siis jaksa ottaa selville sen enempää kissan raakaruokinnasta, niin heivaa ainakin markettien raksut ja kastikkeet, ja vaihda eläinkaupan papanoihin ja täyslihamärkäruokaan. Kiinnitä huomiota myös siihen, että annat pennulle penturuokaa, sisäkissalle sisäkissan vähäkalorisempaa ruokaa ja yli 10 v. kissalle senioriruokaa. Yritä myös houkutella kissasi juomaan vettä, se puhdistaa ja estää munuaisongelmia. Laakea keraaminen tai lasinen kippo on hyvä, ja vaihda vesi VÄHINTÄÄN kerran päivässä. Tuo kampa on hyvä apu karvanlähdön kanssa, puree usein paremmin kuin eläimille tarkoitetut harjat. Mutta jos terveydestä ei ongelmaa löydy, niin imuri kauniiseen käteen ja siivoamaan. Sellaista se eläimen omistaminen on ;)- ...
Kissan on ehdottomasti parempi olla hieman hoikka, kuin yhtään pyöreä!
- Karvakasojen omistaja
Niin ja vielä noista hinnoista sen verran, että vaikka eläinkauppojen raksun ovatkin kalliimpia, kustannuksia saa alemmas ostamalla kerralla 10 kg, hinta puolittuu pienempään määrään nähden. Lisäksi noita raksuja kissa syö paljon vähemmän kuin markettien raksuja, koska ovat ns. täyttä tavaraa, joten ruokaa ei kulu yhtä paljon. Hitusen saattavat kustannukset silti olla isommat kuin sahapurua syötettäessä, mutta nekin saa viimeistään eläinlääkärikustannuksissa takaisin kun kissa pysyy terveenä ja kunnossa. Usein nuo munuaisongelmat ilmenevät vasta ajan kanssa (joita siis markettien raksut aiheuttavat), joten tavallisia tarinoita ovat sellaiset, joissa ihmiset sanovat kissansa syöneen 10 vuotta kaupan raksuja ja olevan ihan kunnossa, mutta sitten parin vuoden päästä surkuttelevat huonoa onneaan kun kissa kupsahtaa juuri noihin munuaisongelmiin. 12 v. sairaalle kissalle kun se ruoan vaihto ei enää kauheasti lämmitä. Ja kissanpentu on pentu 12 kuukautiseksi saakka, joten syötäthän 8 kk vanhalle sisäkissallesi laadukasta penturuokaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663