Nokian DI pitkäaikaistyötön

kova kaveri

Jos työ kyllästyttää, ottakaa NOKOset:

http://koti.welho.com/tnoko/

Timo Nokon CV on täällä http://koti.welho.com/tnoko/cv.htm, ja work
history -rivillä on linkit viimeiseen työtodistukseen ja Noksun irtisanomisilmoitukseen.

Seuraavassa historiaa:

"NOKIAN INTERNET-PIONEERI PITKÄAIKAISTYÖTÖN

Internetin keskusteluryhmien arkisto
(www.google.com) on äskettäin
laajentunut vuoteen 1981. Nokia liittyi Internettiin vuonna 1989.

Arkiston mukaan ensimmäinen uuden välineen aktiivikäyttäjä oli
Tele-Nokian palveluksessa lähes kymmenen vuoden ajan toiminut
Diplomi-Insinööri Timo Noko. Internetistä löytyvien Timo Nokon
kotisivujen mukaan Timo oli saanut potkut vuonna 1990, syynä
"työvelvollisuuden laiminlyönti".

"En ehtinyt käydä työpaikalla, koska Nokian tarjoama
tietokonelaitteisto oli kurja verrattuna siihen, mitä olin itse
hankkinut kotiini, kertoo Noko.

Myös työympäristö oli kehno, meitä oli tungettu 5 jätkää samaa
pieneen huoneeseen, niin että kaikki eivät mahtuneet samaan aikaan
siellä kunnolla edes istumaan. Nokialla oli siihen aikaan käytössä
kellokorttijärjestelmä ja työaikoja minuutintarkasti vahtivalla
toimistotuomolla ei ollut pienintäkään käsitystä siitä mitä puuhailin.

Minut oli aikoinaan palkattu Nokian tekoälyprojektiin, koska olin
vuodesta 1978 ollut kiinnostunut aiheesta ja olin kehittänyt omaa
mikroprosessoripohjaista tekoäly-ympäristöä, Noko-Lispiä.

Tekoälyprojekti kuihtui kokoon ja niinpä keskityin tutkiskelemaan
muita juttuja. Olin kylläkin digitaalisen DX200-keskuksen
ohjelmistoarkkitehtuurin kehittäjiä
( http://www.kolumbus.fi/timo.noko/curricu/HICSS.jpg ),
mutta ohjelmistotuotantoon ilmestyi juuri tuolloin runsaasti
venäjää puhuvia "paluumuuttajia".

Koska Nokian DX200-keskusjärjestelmä perustui puheen siirtämiseen
digitaalisissa paketeissa, mietiskelin jo tuolloin, että
maailmanlaajuinen puhelinverkko voisi olla osa Internettiä. Tämä
visio on nyt todellisuutta. Internet-puheluthan ovat huomattavasti
halvempia kuin tavalliset.

Potkut saadessani minulle kerrottiin, että turha etsiä töitä
muualtakaan. Tämä piti paikkansa, Nokialta saamani työtodistus oli
käyttökelvoton ja olin jo melkein 40-vuotias. Lähetin kyllä puolisensataa
hakemusta, mutta ei niihin lamasuomessa tullut edes vastauksia.

Olin saanut työsuhde-etuna muutamia Nokia-osakkeita ja niiden
turvin harrastelin pitkiä melontamatkoja itsesuunnittelemallani
koottavalla kajakilla ympäri maailmaa.

Työvoimatoimistossa minut pakotettiin muunmuassa huonekalupuusepän
hommiin. Puusepältä vaaditaan kuitenkin sellaisia käden taitoja ja
huolellisuutta, joita minulla ei ole. Työkkäri tulkitsi
epäonnistumiset työstä kieltäytymiseksi ja menetin ajoittain
peruspäivärahan.

Se harmittaa, kun Nokia palkkaa vastavalmistuneita intialaisia
valtion tukiasmarkoin edelleenkehittämään niitä tekniikoita, jotka minä
aikoinaan keksin."

Timo Noko

24

7333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • by Nokia

      Reilu meininki by Nokia:

      "Potkut saadessani minulle kerrottiin, että turha etsiä töitä muualtakaan. Tämä piti paikkansa, Nokialta saamani työtodistus oli
      käyttökelvoton ja olin jo melkein 40-vuotias"

    • eh he

      Elisako poisti timo.nokon sivun?

      • palvelin vaihdettu

        Noko on vaihtanut operaattoria sen jälkeen kun artikkeli on ilmestynyt. Linkit löytyvät noilta uusilta welho-sivuolta.


    • työntekijää

      Eli näin paljon työnantaja on valmis arvostamaan työntekijää, joka on antanut firmalle kaikkensa!

      • O.C.

      • politiikka1
        O.C. kirjoitti:

        Noita fudujahan on netissä käsitelty jo pitkään; muistelen että siellä taustalla oli jotain muutakin kuin vain laiskuus.

        Olikos niin, että TN oli lähettänyt merkittävän asiakkaan naispuoliselle työntekijälle härskin kortin ja muutenkin käyttäytynyt sopimattomasti?

        Mallia TN:n sosiaalisista taidoista:

        http://groups.google.fi/group/sfnet.keskustelu.laki/msg/de131984e9e71dbb?hl=fi&dmode=source

        "Olikos niin, että TN oli lähettänyt merkittävän asiakkaan naispuoliselle työntekijälle härskin kortin ja muutenkin käyttäytynyt sopimattomasti? "

        Eikä ymmärtänyt hankkia kokoomuksen jäsenkirjaa, jolloin tuo olisi käynyt suosituksesta suojatyöpaikkaan. Mitä yksi härski kortti, kun oikeudessa tapellaan 2400 viestin sisällöstä:

        http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/naisjohtajalta-yli-2-000-viestiä/401576

        Tunnustan, että nykyään myös eräs kepublikaani lähettelee niitä 69-viestejä. Ja härskit kokoomuslaiset ovat vaihtaneet sukupuoltaan.

        Ainoa tarvittava sosiaalinen taito on sujuva valehtelu ja harhaanjohtaminen. Sillä pääsee politiikkaan, markkinointiin, johtotehtäviin, psykologiksi ja lakirunkkarinakin menestyy.

        Markkinoinnissa yhdellä tyypillä oli tapana läimäyttää ohikävelevää naista perseelle ja kysäistä: "Saaks sua panna?"

        Nyt vuonna 2009 Nokon pitäisi avata blogi, johon kirjoittaa epätarkkoja päättömyyksiä ja singahtaa siitä seuraavissa kunnallisvaaleissa jonkun eläintarhan tai vastaavan johtoon.


    • 17 vuotta alalla

      aikanaan ja ennen Nokiaa taisi olla vtt:llä.
      Hänet tunteneiden puheista ymmärsin, että
      huippukaveri, mutta henkilökemiat ei aina matsaa.
      Varsinkaan silloisella keskuspuolella.

      • yötäpäivää

        Siis ainakin mä. Noko ehkä enemminkin yötä myöten?

        Tais olla 1988 kun meikäläisellä oli erään NMT900-keskuksen ohjelmalohkon koodaushommat kiivaimmillaan. Illalla joskus klo 23 jälkeen huomasin, että TNCODEn tuottama koodi tökki kääntäjässä ja vika oli mielestäni jostain tupsahtanut tuohon työkaluun, TNCODEen. No, siinä otettiin heti yhteyttä Nokoon, varsinkin kun tiedettiin miehen noihin aikoihin olevan parhaassa työvireessään. Aamulla töihin palatessa olikin sitten TNCODEsta jo uusi versio odottamassa ja homma pelitti taas hienosti!!

        TNCODE oli ihan viksu vimpain ainakin mun mielestä, kun olin sen kerran oppinut. 1990-luvun alkupuolella gesmissä alettiin käyttää samantyyppistä TNSDL:ää. Se ei sitten vissiin ollut Nokon tuotos, vaikka varmaan paljon oli tuo koodigeneraattori perinyt TNCODEsta. Se sentään lienee varmaa.


    • :-)

      ...

    • IMHO

      Tuo on kyllä aika paksua itsekehua:

      "Se harmittaa, kun Nokia palkkaa vastavalmistuneita intialaisia
      valtion tukiasmarkoin edelleenkehittämään niitä tekniikoita, jotka minä
      aikoinaan keksin. Timo Noko"

      Jos tosiaan Noko tuollaista rehvastelee.

      Kyllä puheen välittämistä internetissä on osannut ideoida moni ukko, ei siinä mitään "keksimistä" ole.

      Onhan SIP-standardikin ollut olemassa jo vuosikaudet.

      Asiat eivät vaan ole niin yksinkertaisia. Kyllä ideoita on helppo heitellä. Vaatii osaamista jaksaa vääntää niistä toimivia tuotteita. Sitä sitkeyttä Nokolla ei luultavasti ollut. Eikä hän oikeasti vaikuta edes haluvan niitä töitä tehdä.

      Äijän ainoat "saavutukset" joku Noko-LISP 20 vuoden takaa? Get real.

      • ei-noko

        Nykyään ainoa saavutushan onkin se seuraava palkkakuitti. Ei mitään muuta kun rahaa. Get a life!


      • rahamies
        ei-noko kirjoitti:

        Nykyään ainoa saavutushan onkin se seuraava palkkakuitti. Ei mitään muuta kun rahaa. Get a life!

        Ja rahassa on tarkalleen ottaen vikana mikä?


      • rommaaja
        rahamies kirjoitti:

        Ja rahassa on tarkalleen ottaen vikana mikä?

        Sitä ei voi syödä kun yhteiskunta hajoaa ympäriltä ja maat on pankkihuijarien toimesta kaapattu pienelle eliitille.


      • Flash_Gordon
        rommaaja kirjoitti:

        Sitä ei voi syödä kun yhteiskunta hajoaa ympäriltä ja maat on pankkihuijarien toimesta kaapattu pienelle eliitille.

        Oikea havainto. Omaisuús ja valta keskittyy pienelle promillelle maapallon ihmisiä. Keskiluokka katoaa tarpeettomana. Futurologisesti ajatellen näyttää karmealta tulevaisuus suurelle osaa ihmiskuntaa. Kansan tukeen perustuva Demokratia tulee myös poistumaan keinovalikomista. Mihin sitä tarvitaan, kun omistava promille luokka ei tarvitse suurinta osaa ihmiskuntaa yhtään mihinkään. Ei ainakaan työntekoon. Sitä varten on robotit yms. tulevaisuuden teknologiat tarjolla ihan jo lähitulevaisuudessa.


    • .pahamies

      Sitä on yleensä liian vähän.

    • nokian pellet

      tavallista nokia meininkiä... ei ihme että nokia kyntää nyt tosi syvällä, koska tuollaisia dippa inssejä on siellä pilvin pimein! mitä viitttt...!? on töissä klo23 normi päivävuorossa??? kuulostaa normaalilta...

    • Mansen jamppa

      Huh kovaa peliä bostonissa

    • työssäkehittyjä

      Jos on niin aloitekyvytön ja laiska, ettei osaa seurata tekniikoita ja kehittyä työssään, joutaakin kärsiä kohtalonsa.

      • vale.insinööri

        Vaan kun tekniikan kehittyminen ei aina ole hyvästä. Esimerkiksi Nokialla N900 puhelin oli viimeisin hyvä. Miksi? qwerty-näppäimistö. Nykyään sitten ihmiset tuskastelevat kun "lasin" tai muovin pintaa pitää sormella painella ilman mitään fyysistä palautetta.

        Mä lopetin hommat, kun nykyiset "äly"laitteet tulivat. Ihmiset kuvittelevat, kun laitteessa on "älyä", ei sitä itsellä tarvitseisi olla...vaikka juuri silloin sitä tarvitsee eniten!


      • fuketifuk

        Kyllä. Ja T-Ford on viimeisin hyvä auto. Hevosellakin pärjäisi.


      • Anonyymi
        vale.insinööri kirjoitti:

        Vaan kun tekniikan kehittyminen ei aina ole hyvästä. Esimerkiksi Nokialla N900 puhelin oli viimeisin hyvä. Miksi? qwerty-näppäimistö. Nykyään sitten ihmiset tuskastelevat kun "lasin" tai muovin pintaa pitää sormella painella ilman mitään fyysistä palautetta.

        Mä lopetin hommat, kun nykyiset "äly"laitteet tulivat. Ihmiset kuvittelevat, kun laitteessa on "älyä", ei sitä itsellä tarvitseisi olla...vaikka juuri silloin sitä tarvitsee eniten!

        Joo ja mitäs sille firmalle sitten kävikään? Haha, tässä oikein näkee miksi Nokia kaatui ja on nykyisin verkkofirma. Työntekijät johtoa myöten pitivät itseään jumalina.


    • Anonyymi

      Jotain on silloin hakijassakin pahasti vialla, jos 40-vuotias pitkän alan ammattilainen ei työllisty. Yleensä syy on palkka. Jos tiedostaa, että osaaminen on hieman vanhahkoa ja saattaa joutua opiskelemaan paljon uutta uudessa työpaikassa, on aivan mahdotonta vaatia samaa tai korkeampaa palkkaa kuin edellisessä työpaikassa, vaikka se joku hiton luonnonlaki tuntuukin työmarkkinoilla olevan, että aina pitää kerjätä isompaa palkkaa! Itse olen reilusti yli viisikymppinen ja aina on töitä löytynyt kun olen osannut suhteuttaa palkan osaamiseeni ja työnantajan senhetkiseen tarpeeseen.

      • Anonyymi

        Mutta on myös erikoista , että työkokemuksesta ei ole hyötyä ja joutuu resetoimaan palkkansa tietyssä tilanteissa. Tuollaisessa tilanteessa työntekijä helposti kyynistyy ja kukapa nyt kyynisen työntekijän haluaisi palkata. Ihmeellinen toimiala, kannattaa ehdottomasti valita joku järkevämpi toimiala jolle kouluttautuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta on myös erikoista , että työkokemuksesta ei ole hyötyä ja joutuu resetoimaan palkkansa tietyssä tilanteissa. Tuollaisessa tilanteessa työntekijä helposti kyynistyy ja kukapa nyt kyynisen työntekijän haluaisi palkata. Ihmeellinen toimiala, kannattaa ehdottomasti valita joku järkevämpi toimiala jolle kouluttautuu.

        Potentiaalia on ja löytyy paljonkin mutta se kulmikas luonne ei anna periksi. Asiat ovat aina ääripäissä. Joko oikein tai väärin. Muita tiloja ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe