Ostin tiistaina marsun. Se on sileäkarvainen uros ja syntynyt elokuussa -03. Se on vielä todella arka, juksee karkuun kun yrittää ottaa syliin. Pidin sitä kuitenkin eilen sylissä ja se meni todella hyvin. Näytti tykkäävän... Mutta ongelmana on, että se ei syö pellettejään. Ostin sille altromin-pellettejä, koska myyjä suositteli. Marsuni ei vaan ainakaan vilä suostu syömään niitä lainkaan. Mikä avuksi? Se on syönyt eläinkaupassa siemensekoitusta, joten pelletit ei kai nyt kelpaa. Onko muuten totta, että marsu ei tarvitsee erikseen c-vitamiinia jos se syö ko. pellettejä?(myyjä sanoi niin) Eilen en antanut marsulle ollenkaan tuoretta, kun ajattelin että sitten se ei ainakaan syö pellettejä. Heinääkin marsu syö mielestäni aika vähän, mutta en sitten tiiä... Ongelmana on myös juomapullo. Sillä on sellainen iso juomapullo joka on ihan uusi. Se oli yön aikana valunut ihan tyhjäksi! Eli tiputtaa koko ajan. Onko kellään siihen mitään neuvoja? Aikaisempien lemmikkijeni juomapullojen kanssa on aina ollut sama ongelma, mutta ei ne nyt sentään koskaan ole tyhjäksi asti vuotanu...!
Helppiä!
11
1482
Vastaukset
- minä
se on ihan normaalia ettei Marsu syö ensinmäisinä päivinä yhtikäs mitään(ei "uskalla") uudessa paikassa mutta kun marsu rupeaa kotiutumaan niin kyllä ruokakin maistuu
pelletti oli hyvä valinta mutta kerta marsu on saanut siemensekoitusta(luultavasti supa guinea) niin hyvä keino on totuttaa marsu uuteen ruokaan että hankit sitä siemensekoitusta ja lisäät siihen pellettiä että marsu varmasti myös saa pellettiä ja kun marsu on syönyt jonkun aikaa siemeniä ja pellettiä niin siemenet voit jättää pois ja pistää pellettiä tilalle. ja c-vitamiinista... pelletissä on kaikki mitä marsu tarvitsee,myös c-vitamiini eli ei tarvitse antaa mutta suositellaan että annetaan myös sen lisäksi.
ja pullo: jos pullo vuotaa siinä on ilmaa mikä pitäisi saada pois tai oletko katsonut ettei siinä "pillissä" ole esim heinää tms joka pistäisi sen vuotamaan?- marsu03
Kiitos paljon vastauksesta! Täytyy käydä ostamassa sitä siemensekoitusta. Ja varmaan niitä c-vitamiinirakeita lisäksi. Varsinkin nyt kun se ei vielä syö niitä pellettejä niin eihän se saa oikein mistään c-vitamiinia... Voisitteko muuten kertoa, että mitä marsut milläkin äänellään tarkoittavat?(voi tietty olla aika hankalaa tällee kirjoitamalla...) Oppiihan sen varmaan ajan myötä tietämään, mut olis silti kiva kuulla. Esim. eilen kun pidin marsua sylissä niin se alko pitämään sellaista hiljaista ääntä. Vähän niin kuin "uii, uii" ja kävi välillä makuullekin. Vaikutti siis ihan tyytyväiseltä, eli tyytyväisyyttäänkö se "uikutti"? Pitääkö muuten marsujen korvia mitenkään putsata?
- c-vitamiini
marsu03 kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta! Täytyy käydä ostamassa sitä siemensekoitusta. Ja varmaan niitä c-vitamiinirakeita lisäksi. Varsinkin nyt kun se ei vielä syö niitä pellettejä niin eihän se saa oikein mistään c-vitamiinia... Voisitteko muuten kertoa, että mitä marsut milläkin äänellään tarkoittavat?(voi tietty olla aika hankalaa tällee kirjoitamalla...) Oppiihan sen varmaan ajan myötä tietämään, mut olis silti kiva kuulla. Esim. eilen kun pidin marsua sylissä niin se alko pitämään sellaista hiljaista ääntä. Vähän niin kuin "uii, uii" ja kävi välillä makuullekin. Vaikutti siis ihan tyytyväiseltä, eli tyytyväisyyttäänkö se "uikutti"? Pitääkö muuten marsujen korvia mitenkään putsata?
Mä jäin sellaiseen ymmärrykseen, että C-vitamiinia kannattaa antaa vaikka syöttäisikin monipuolisesti. Itse ostin nestemäisenä, toinen tytöistä suhtautuu vielä nuivasti mutta toinen on täysin ihastunut ( en tiedä onko ihastunut itse nesteeseen vai ruiskuun!)
Kyllä se kaveri tottuu ja varmaan rohkaistuukin, meillä ainakin on ollut kivaa tämä reilut 2 viikkoa kun on seurattu tyttöjen tottumista ja touhuja...toinen on kiinnostunut jo koirastakin, mutta ei tietenkään pääse sitä tutkimaan tarkemmin.
Ja kurkkaa se vesipullon pilliosa, siellä on varmaan joku roska. - *janita*
c-vitamiini kirjoitti:
Mä jäin sellaiseen ymmärrykseen, että C-vitamiinia kannattaa antaa vaikka syöttäisikin monipuolisesti. Itse ostin nestemäisenä, toinen tytöistä suhtautuu vielä nuivasti mutta toinen on täysin ihastunut ( en tiedä onko ihastunut itse nesteeseen vai ruiskuun!)
Kyllä se kaveri tottuu ja varmaan rohkaistuukin, meillä ainakin on ollut kivaa tämä reilut 2 viikkoa kun on seurattu tyttöjen tottumista ja touhuja...toinen on kiinnostunut jo koirastakin, mutta ei tietenkään pääse sitä tutkimaan tarkemmin.
Ja kurkkaa se vesipullon pilliosa, siellä on varmaan joku roska.Mitä nestemäistä c-vitamiinia sä annat sun marsuille tiku ja taku?
- minä
marsu03 kirjoitti:
kyllä sekä Korvat että Rasvarauhanen on pestävä
Korvat on hyvä pestä Pumpulilla jossa on Koirien korvien putsausainetta saa apteekista 6.20 e.. ja Rasvarauhanen(se kohta missä Marsulla olisi häntä jos olisi) pestään Vanhalla Hammasharjalla ja laimennetulla tiskiaineella esim Fairylla ja se Rasva mitä siihen tulee hangataan siis pois.
ja TÄSSÄ ON MARSU-SUOMI SANAKIRJA
Uikuttaminen (uiiik, uiiik, uik)
Uikuttamista kuulee usein ruoka-aikoina (myös jääkaapin avaaminen tai pussin rapina voi saada uikutuksen aikaan). Marsu viestii uikutuksella haluavansa ruokaa tai jotain hyvää. Tällä äänellä se saa yleensä ihmisen huomion. Ääni on melko kimeä ja voi olla hyvinkin voimakas.
Pulputus (pulp, pulp)
Marsu voi pulputtaa esim. sylissä ollessaan, koska on tyytyväinen saamastaan huomiosta.
Huriseminen (hurrrr, hrr)
Marsu voi hurista ainakin kahdella eri tavalla. Toinen hurina viittaa kosintaan ja siihen liittyy yleensä pepun heilutus jalalta toiselle. Huristessaan marsu voi myös hiipiä. Niin urokset, kuin naaraatkin tekevät tätä. Toinen hurisemisen muoto on se, että marsu ei pidä jostain. Esim. jos silittää marsua vastakarvaan se saattaa hurista ja täristä tai hypähtää samalla.
Kurnutus, kurina (kur, kurr, purp)
Marsu tavallaan "kurnuttaa" tutkiessaan paikkoja. Varsinkin uutta paikkaa tutkiessa marsu ääntelee näin. Joskus siihen saattaa liittyä myös kirmailu ja pukitteleminen (=marsu heittää takapään ilmaan). Pukitteleminen viestii iloisuutta.
Piipittäminen (piip, piip, uik, kviik)
Marsu voi piipittää mm. toiselle lajitoverilleen, koska pelkää tai alistuu. Olen huomannut piipittämistä mm. kun toinen marsu lähestyy toista. Ihan kuin marsu viestisi "älä tule lähemmäs, tahdon olla rauhassa". Joissakin tilanteissa piipittävä marsu väistää toista tai saattaa juosta tieltä pois. On myös hieman toisenlainen piipitys, joka eroaa hieman kurnutuksesta. Sitä ääntä marsu pitää myös tutkiessaan paikkoja. Kuullostaa myös hieman uikutukselle, mutta on hiljaisempi ja siinä on ystävällinen sävy (uikutus on vaativaa).
Sirkutus (tsirp, tsirp, tsirk)
Sirkutus kuullostaa linnun sirkutukselle ja se on voimakasta. Koko marsu hytkähtelee sirkutuksen tahdissa. Ei tiedetä varmasti mitä ääntely tarkoittaa, mutta on arveltu äänen varoittavan toista marsua vaarasta. Ääni kuulostaa linnun sirkutukselle, joten tavallaan ääni voisi hämätä petoja.
Hampaiden kalisuttaminen/naksutus (naks, naks, naks)
Hampaiden kalisuttaminen on nopeaa ja on uhkailua toisille marsuille tai ihmiselle tarkoittaen "älä tule lähemmäksi". Uhkaillessaan toista marsua niskakarvat ovat pystyssä ja marsu on hieman köyryasennossa, valmiina hyökkäämään.
- Kre
Meillä ainakin iso vesipullo vuotaa, jos sitä ei täytä ihan kokonaan. Eli säiliöön ei saa täytön yhteydessä jäädä tyhjää.
Mitä tehdä kun meidän marsu ei ole koskenutkaan juomapulloonsa? pärjääkö se kuinka hyvin ilman vettä?? ja kuinka kauan?
saahan se tuore ruoasta jonkin verran vettä,mutta musta tuntuu ettei tarpeeksi... - marsutyttö
*** kirjoitti:
Mitä tehdä kun meidän marsu ei ole koskenutkaan juomapulloonsa? pärjääkö se kuinka hyvin ilman vettä?? ja kuinka kauan?
saahan se tuore ruoasta jonkin verran vettä,mutta musta tuntuu ettei tarpeeksi...moi sulle entä jos! minun marsunikaan ei juo juomapullostaan. ensin ajattelin pärjääkö se muka ilman vettä, mutta nähtävästi kyllä... sille annetaan joka päivä kurkkua ja muuta sellaista...
- *janita*
marsutyttö kirjoitti:
moi sulle entä jos! minun marsunikaan ei juo juomapullostaan. ensin ajattelin pärjääkö se muka ilman vettä, mutta nähtävästi kyllä... sille annetaan joka päivä kurkkua ja muuta sellaista...
Jos marsu on erotettu liian aikaisin emostaan se ei ole välttämättä oppinyt juomaan juomapullosta ollenkaan, eikä tajua mitä juomapullolle pitäisi tehdä että sieltä tulisi vettä;)
- Marsu-fani -81
*janita* kirjoitti:
Jos marsu on erotettu liian aikaisin emostaan se ei ole välttämättä oppinyt juomaan juomapullosta ollenkaan, eikä tajua mitä juomapullolle pitäisi tehdä että sieltä tulisi vettä;)
Hei! Marsu kyllä juo ihan varmasti, kun sille tulee jano. Tietysti pitää seurata, että jos pissaa ei näy, voi kyseessä olla jokin vaiva.Ja tietysti riippuu kuinka paljon syöttää tuoretta. C-vitamiinia on kyllä todellakin hyvä olla muutenkin, kuin pelletissä. Erittäin hyvä on esim.ne c-vitamiinirakeet (jauhe), jota voi laittaa joko veteen (jos juo) tai antaa esim.porkkanan tai kurkun päällä. Ja jos näyttää, että marsulle on tulossa flunssa, määrää pitää moninkertaistaa! Hauskaa joulunodotusta kaikille!
- sarah
se on ihan normaalia,että ne ei syö heti ekoina päivinä juuri mitään !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 968489
- 444177
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371468- 241450
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341179Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121150Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31852Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29817