Perhetaustoista

satu50

Uskotteko, että taustanne on vaikuttanut perheenne kokoa koskeviin valintoihin?
Oletteko itse mahdollisesti suurperheestä? Pienehköstä perheestä? Ainoita lapsia?
Ovatko mahdolliset sisaruksenne valinneet samantyyppisesti vai toisin?

14

1104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamaliini

      Olemme mieheni kanssa kumpikin 3 lapsisesta perheestä. Minun sisaruksillani on kummallakin 2 lasta ja mieheni yhdellä sisaruksella ei yhtään ja toisella se 2 lasta.
      En tideä miksi olemme 8 lapseen päätyneet, mutta näin vain kävi:)
      Pienenä halusin 8 lasta ja isompana 4, mutta sitten vain vauvakuume iski ja kun elämäämme ja perheeseemme sopi niin saivat tulla.

    • En usko, että omalla taustallani on ollut vaikutusta perheen kokoon.

      Olen itse viisilapsisesta perheestä. Vanhempani puolestaan ovat toinen kaksi- toinen nelilapsisesta perheestä.

      Sisarukseni ovat valinneet näin: yhdellä yksi lapsi, kahdella kolme lasta ja yhden valinta on veeluus.

      Muihin elämänvalintoihin: koulutukseen, työhön, arvoihin jne. sen sijaan uskon lapsuudenkodilla olleen paljon enemmän vaikutusta.

      • Inkeri70

        vaikka miten luen ja mietin mikä typokin se voisi olla niin en keksi! Siis mitä tarkoittaa veeluus??


      • Inkeri70 kirjoitti:

        vaikka miten luen ja mietin mikä typokin se voisi olla niin en keksi! Siis mitä tarkoittaa veeluus??

        Taisin vahingossa käyttää epäselvää termiä. Eli siis keskimmäinen kolmesta veljestäni on ns. vela eli vapaaehtoisesti lapseton.


      • vapaaehtoinen
        satu50 kirjoitti:

        Taisin vahingossa käyttää epäselvää termiä. Eli siis keskimmäinen kolmesta veljestäni on ns. vela eli vapaaehtoisesti lapseton.

        lapsettomuus...eikös siittä tuu vala-...VApaaehtoinen LApsettomuus
        (vapaaehtoinen on yhdyssana)


      • vapaaehtoinen kirjoitti:

        lapsettomuus...eikös siittä tuu vala-...VApaaehtoinen LApsettomuus
        (vapaaehtoinen on yhdyssana)

        miksi juuri tuo nimitys on vakiintunut käyttöön.
        Yritin kurkkia Velojen keskustelupalstoillekin ja etsiä syytä valintaan, mutta ei osunut silmään ainakana suoralta kädeltä.


      • pienestä perheestä

        Minulla on vain 1 sisko. Itsellä ei vielä ole yhtään lasta, mutta haaveilen sellaisesta 8-12 -lapsisesta suurperheestä. Välillä pienenä harmitti, jos sisko ei halunnut leikkiä kanssani, ja siksi aina haaveilin isosta sisarusparvesta. En tiedä onko tämä kuitenkaan ainoa syy toiveilleni.


      • on perheensä ainokainen. Ja haaveilee kolmannesta/yhdeksännestä lapsesta.


      • wilma60
        satu50 kirjoitti:

        on perheensä ainokainen. Ja haaveilee kolmannesta/yhdeksännestä lapsesta.

        Minäkin täällä vastailen ihan innolla vaikka en suurperheellinen (vielä?) olekaan.

        Tuo on totta että aika usein perheen ainokainen haaveilee isosta perheestä koska on omassa lapsuudessaan kokenut tietyn yksinäisyyden. Jo lapsena haluaisin itselleni ison perheen ja onneksi olen nuo kolme saanut. Sisaruksia kaipaan myös nyt kun vanhemmat ovat yli 80 vuotiaita ja tarvitsevat tosi paljon apua elämässään. Olisi niin ihana kun voisi joskus soittaa siskolle/veljelle ja sanoa että enpä nyt jaksa noita mummolan hommia tehdä, voisitko jelpata. Mutta ei ole kenelle soittaa ja on jaksettava auttaa sekä kuunnella sitä iänikuista valitusta miten elämä on kurjaa, joutaisi kuolla pois ja sinäkin tuollainen ettei mikään sinun elämässä onnistu ja olen kyllä niin pettynyt sinuun ja sinusta saa aina huolehtia jne. jne. Vaikka omasta mielestäni pärjään hyvin omassa elämässäni ja olen tyytyväinen elämääni. Mutta enpä ole tehnyt niinkuin äiti käski minun tehdä ja suunnitteli elämäni valmiiksi. Uskalsin olla eri mieltä jo nuorena, vielä enemmän nyt keski-ikäisenä ja siitä saan kuulla joka päivä.


      • opitaan uusia sanoja...
        vapaaehtoinen kirjoitti:

        lapsettomuus...eikös siittä tuu vala-...VApaaehtoinen LApsettomuus
        (vapaaehtoinen on yhdyssana)

        Vapaa Ehtoinen LApsettomuus... vela


    • mie vaan..

      kun joka puolella kyselet, mutta meikä vastaa myös ihan yhtä isolla innolla...

      Mun isälläni on yhteensä neljä lasta ja vielä samalla tavalla kuin meilläkin. Erona vain se, että on ollut kahteen kertaan naimisissa. On siis tavallaan ihan kopioitu jatkumo.. Äidilleni olen se ainoa melkein iltatähti.

      Mies on kolmilapsisesta perheestä tosin yksi on kuollut vauvana joten sikäli mennään taas samoilla ja sukupuolien suhteenkin järjestys on edelleen sama.

      Sisarpuolillani on sitten ihan toiset kuviot. Kahdella on kaksi lasta silä tavalla perinteisesti yksi joka sorttia. Yhdellä sitten on omia/yhteisiä kaksi ja miehen kaksi, kaikki tyttöjä. Eli eroa on.

      Niin ja miehen sisaruksilla on molemmilla kuusi. Molemmilla lapset on kahden miehen kanssa ja toisella kaksi on kuollut lapsena.

      Niin ja meillä siis oli neljä joista kolme tyttöä ja poika.

    • ehkä vain

      jonkinlainen lapsirakkaus on ollut syynä.Siskoni vaihtoehtona pitkään oli tahallinen lapsettomuus heidän parisuhteessaan,päätyivät kuitenkin yhteen lapseen.

      • blondimami

        meillä on 10 lasta:
        Susanna23
        Seija22
        Suvi ja Sanni19vkaksoset
        Santeri11v
        Satu10
        Sini8
        Sade7
        Sisu3
        Sofia1
        mahaasukki la on 2.11 minä olen 9 lapsisesta perheestä mieheni on taas 10 lapsisesta perheestä sisaruksilani on minun siskollani 47 on 12 lasta siskolani 45 on 9 lasta 40v pikkusiskolla on 7 lasta 38v veliellä on 8 lasta 35 siskolla on 7lasta velillä 33 on 6 lasta siskolla 32 on 4 lasta 29 velillä on 5lasta


    • wilma60

      Olen perheeni ainoa lapsi ja olen aina kaivannut itselleni sisaruksia. Muistan jo miten lapsena ajattelin, että minulla on omassa perheessäni paljon rakastan ja minä annan heille paljon aikaaa ja rakkautta. Vanhempani olivat kiireisiä uraihmisiä ja heille oli työ paljon tärkeämpää kuin minä. Olivat yrittäjiä ja minä pyörin siinä jaloissa, ruokaa sain jos vanhemmilla sattui olemaan aikaa minulle jne jne. Ex-mieheni on perheestä jossa 7 lasta.

      Lasten saaminen ei tapahtunut helposti ja siinä meni aikaa. Kun lapset saatiin, ex huomasi ettei perhe-elämä olekaan häntä varten ja häipyi kuvioista. Onneksi sentään kolme lasta ennätin saada ja nyt eletään sitten iloista ja kiireistä pienen perheen arkea. Aikaa ja rakkautta lapsille yritän antaa niin paljon kuin mahdollista. Lapsuuden ajatukset ovat kirkkaana päässä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe