miten nikon p80 saa sen taustan sumeeks

nm.n.,,

Nii et se tausta on sumee ja ihminen näkuu selvästi.
Selvät ja sellasella normaalikiellä kirjotettu vastaus ois kiva

19

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Papparazoreizo

      Trolli liikenteessä, vai taas joku aloittelija joka haluaa kaikki heti nyt eikä osaa googlea käyttää..
      Se sumunen alue siellä taustalla on ns. bokeh.
      Sen saa mahdollisimmaan isoa aukkoa käyttäen (eli mahd. pieni F-luku). Sinulla se varmaan on sen 3.5-5.6 siinä kittiobjektiivissa.
      Ja muut vaikuttavat asiat ovat polttoväli, mitä suurempi sen parempi, eli tele objektiivi = pitkä objektiivi = suuri polttoväli = mieluiten yli 50mm.
      Ja kolmas asia on kohteen etäisyys taustasta.
      Eli ihminen mahdollisimman kauas taustasta.
      Jos kohde on ihan taustassa kiinni, tällöin myöskin tausta tulee terävämpänä kuvaan, eli ei hyvä. Tosin jos käyttää jotain f1.8 aukkoa, niin tällöin voi jo olla ihan taustassa kiinni (esim.seinä,taustakankaat jnejne...).

      Paras tähän hommaan siis on suuriaukkoiset objektiivit (f1.8 vähintään), mutta jollain 100mm f2.8 objektiivillakin saa jo hyvää jälkeä.

    • tuolla kameralla

      Tuohan on mikrokennoinen superzoomi/pokkari/mikälie joten taustan sumentaminen muuten kuin kuvankäsittelyssä on aika hankalaa.

    • sovitteella
    • sitten se

      tsuumi maksimimittaan

      rajaat kuvan ja tarkennat kohteen ja laukaiset

      tai esim makro-kuvaus päälle ja samanlailla eli zoomi maksimiin ja sit ... jne

      • ammattilaiset taas asialla

        Tsuumi maksimimittaan ja käske kohteen kävellä sadan metrin päähän niin mahtuu ainakin koko naamataulu kuvaan. Uskokaa nyt ettei noilla leluilla saa mitään taustoja sumennettua henkilökuvissa ilman kuvankäsittelyä.


      • hexi
        ammattilaiset taas asialla kirjoitti:

        Tsuumi maksimimittaan ja käske kohteen kävellä sadan metrin päähän niin mahtuu ainakin koko naamataulu kuvaan. Uskokaa nyt ettei noilla leluilla saa mitään taustoja sumennettua henkilökuvissa ilman kuvankäsittelyä.

        on aina tarpeen. Kannattaa paneutua oikeaan kuvaustaidon kehittämiseen tekniikalla kikkailun sijaan.

        Potretti kuvauksessa ei tarvita mitään taustan sumennusta. Pitää valita kaunis, mutta mitään sanomaton tausta. Silloin kuvaus kohde tulee esille hyvin. Tiosin sanoen taustassa ei saa juurikaan mitään yksityiskohtia (esim. taustakangas Tai maisema).

        Jälleen kerran kuvaus paljon muutakin kuin tekniikalla kikkailua.


      • kuvaustaito on taito
        hexi kirjoitti:

        on aina tarpeen. Kannattaa paneutua oikeaan kuvaustaidon kehittämiseen tekniikalla kikkailun sijaan.

        Potretti kuvauksessa ei tarvita mitään taustan sumennusta. Pitää valita kaunis, mutta mitään sanomaton tausta. Silloin kuvaus kohde tulee esille hyvin. Tiosin sanoen taustassa ei saa juurikaan mitään yksityiskohtia (esim. taustakangas Tai maisema).

        Jälleen kerran kuvaus paljon muutakin kuin tekniikalla kikkailua.

        Aina ei ole mahdollista lavastaa taustoja vaan kuvat otetaan lennosta ja se on juuri sitä kuvaustaitoa että saa silmää miellyttävän kuvan tilanteessa kuin tilanteessa ilman taustakangasvirityksiä.
        Varsinkin pieniä lapsia kuvatessa kuva näyttää paremmalta kun se on otettu lapsen huomaamatta, toisin kuin ne tylsät studiopönötykset, varsinkin jos lapsi ei ole ollenkaan yhteistyöhaluinen. Kuvasta tulee väkisin väännetyn näköinen jos ilme on kuin paskaa syöneellä. Siinä ei taustakankaat kuvaa pelasta.
        Jälleen kerran kuvaus on paljon muutakin kuin taustakankaalla kikkailua.


      • Tullaan taas siihen
        kuvaustaito on taito kirjoitti:

        Aina ei ole mahdollista lavastaa taustoja vaan kuvat otetaan lennosta ja se on juuri sitä kuvaustaitoa että saa silmää miellyttävän kuvan tilanteessa kuin tilanteessa ilman taustakangasvirityksiä.
        Varsinkin pieniä lapsia kuvatessa kuva näyttää paremmalta kun se on otettu lapsen huomaamatta, toisin kuin ne tylsät studiopönötykset, varsinkin jos lapsi ei ole ollenkaan yhteistyöhaluinen. Kuvasta tulee väkisin väännetyn näköinen jos ilme on kuin paskaa syöneellä. Siinä ei taustakankaat kuvaa pelasta.
        Jälleen kerran kuvaus on paljon muutakin kuin taustakankaalla kikkailua.

        Kinattuun asiaan, että kaikki on välineistä kiinni.
        Täytyy olla järjestelmä ja kunnollinen objektiivi, että homma onnistuu.
        Pokkarilla tulee taustasta aina risuaitaa, jos taustalla on muuta kuin tyhjää kilometrikaupalla.


      • lelut vs työkalut
        Tullaan taas siihen kirjoitti:

        Kinattuun asiaan, että kaikki on välineistä kiinni.
        Täytyy olla järjestelmä ja kunnollinen objektiivi, että homma onnistuu.
        Pokkarilla tulee taustasta aina risuaitaa, jos taustalla on muuta kuin tyhjää kilometrikaupalla.

        Joskus tarvitaan tietynlaiset välineet että päästään tietynlaiseen tulokseen. Sama koskee muitakin asioita. Mutta silti hyväkään kamerakalusto ei takaa onnistumista. Käyttäjä on se joka ohjailee kameraa. Lyhyt syväterävyys vaatii että tarkennus osuu kohdalleen, toisin kuin studiopönötykset, jotka kuvataan pienellä aukolla, niissä tarkennus kärsii heittää vähän. Myöskin tilannekuvaus niin että kohde ei huomaa, vaatii kuvaajalta osaamista. Studiopönöissä voi raplata kameraa rauhassa ja kun kuvaaja on valmis, käskee sitten mallin kiemurrella haluttuun asentoon.

        "Pokkarilla tulee taustasta aina risuaitaa, jos taustalla on muuta kuin tyhjää kilometrikaupalla"

        Näin on. Se taas ei ole kuvaajan vika vaan kameran puuttellisten ominaisuuksien. Pokkari ei vaan yksinkertaisesti sovi ihan kaikkeen kuvaamiseen. Joka muuta väittää, ei tiedä kameroista tuon taivaallista.


      • alottaja
        lelut vs työkalut kirjoitti:

        Joskus tarvitaan tietynlaiset välineet että päästään tietynlaiseen tulokseen. Sama koskee muitakin asioita. Mutta silti hyväkään kamerakalusto ei takaa onnistumista. Käyttäjä on se joka ohjailee kameraa. Lyhyt syväterävyys vaatii että tarkennus osuu kohdalleen, toisin kuin studiopönötykset, jotka kuvataan pienellä aukolla, niissä tarkennus kärsii heittää vähän. Myöskin tilannekuvaus niin että kohde ei huomaa, vaatii kuvaajalta osaamista. Studiopönöissä voi raplata kameraa rauhassa ja kun kuvaaja on valmis, käskee sitten mallin kiemurrella haluttuun asentoon.

        "Pokkarilla tulee taustasta aina risuaitaa, jos taustalla on muuta kuin tyhjää kilometrikaupalla"

        Näin on. Se taas ei ole kuvaajan vika vaan kameran puuttellisten ominaisuuksien. Pokkari ei vaan yksinkertaisesti sovi ihan kaikkeen kuvaamiseen. Joka muuta väittää, ei tiedä kameroista tuon taivaallista.

        että sumee sumee sumee , vaan sellanen että se kkohde on tarkempana , vähän niinkuin tässä http://nuottiavain.blogspot.com/2009/03/whoaaa.html eka kuva 1


      • lopettaja-
        alottaja kirjoitti:

        että sumee sumee sumee , vaan sellanen että se kkohde on tarkempana , vähän niinkuin tässä http://nuottiavain.blogspot.com/2009/03/whoaaa.html eka kuva 1

        Tuskinpa onnistuu henkilökuvauksissa edes tuon vertaa mitä tuossa 1. kuvassa. Jossain makrokuvassa saattaa saada supersutuillakin taustaa sumennettua, eipä juuri muuten.
        Esim 50mm/1.4 on oikein hyvä tuollaiseen jos aps-c kenno. Jos pienempi kenno niin valovoima pitäisi saada johonkin 0.8 tai paremmaksi, eli dream on.


      • pieni aukko
        lelut vs työkalut kirjoitti:

        Joskus tarvitaan tietynlaiset välineet että päästään tietynlaiseen tulokseen. Sama koskee muitakin asioita. Mutta silti hyväkään kamerakalusto ei takaa onnistumista. Käyttäjä on se joka ohjailee kameraa. Lyhyt syväterävyys vaatii että tarkennus osuu kohdalleen, toisin kuin studiopönötykset, jotka kuvataan pienellä aukolla, niissä tarkennus kärsii heittää vähän. Myöskin tilannekuvaus niin että kohde ei huomaa, vaatii kuvaajalta osaamista. Studiopönöissä voi raplata kameraa rauhassa ja kun kuvaaja on valmis, käskee sitten mallin kiemurrella haluttuun asentoon.

        "Pokkarilla tulee taustasta aina risuaitaa, jos taustalla on muuta kuin tyhjää kilometrikaupalla"

        Näin on. Se taas ei ole kuvaajan vika vaan kameran puuttellisten ominaisuuksien. Pokkari ei vaan yksinkertaisesti sovi ihan kaikkeen kuvaamiseen. Joka muuta väittää, ei tiedä kameroista tuon taivaallista.

        harvalla kuvaajalla käytössä.Sensijaan ihannekuvaustilassa etäisyys mallin ja taustan väillä tulisi olla mahdollisimman pitkä.Itselläni ja monella muulla on näin ollut ja on oleva.Ammattikuvaaja osaa käyttää aukkolukemia tilanteen mukaan.Ärsyttää näennäiset asiantuntijakommentit niin lapsi- kuin muista kuvauksista.Toivoisin, että harrastelijoilla olisi mahdollisuus tutustua todelliseen kuvaustapahtumaan todellisessa ympäristössä.Jos kuvittelee selviävänsä pienellä aukolla ja taustakankaalla ammattilaisena,voi heittää haaveet hyvän kuvaajan imagosta.


      • studiopönö
        pieni aukko kirjoitti:

        harvalla kuvaajalla käytössä.Sensijaan ihannekuvaustilassa etäisyys mallin ja taustan väillä tulisi olla mahdollisimman pitkä.Itselläni ja monella muulla on näin ollut ja on oleva.Ammattikuvaaja osaa käyttää aukkolukemia tilanteen mukaan.Ärsyttää näennäiset asiantuntijakommentit niin lapsi- kuin muista kuvauksista.Toivoisin, että harrastelijoilla olisi mahdollisuus tutustua todelliseen kuvaustapahtumaan todellisessa ympäristössä.Jos kuvittelee selviävänsä pienellä aukolla ja taustakankaalla ammattilaisena,voi heittää haaveet hyvän kuvaajan imagosta.

        Laitatko linkkiä sellaisiin studiopönöihin missä on taustakangas käytössä mutta kaikki näkyvä ei silti ole syväterävyysalueen sisällä. Ainakaan nyt äkkiseltään en muista sellaista nähneeni, mutta se ei tarkoita sitä etteikö jollakin sellaisia kuvia olisi.


      • keskustelun aloittaja
        lopettaja- kirjoitti:

        Tuskinpa onnistuu henkilökuvauksissa edes tuon vertaa mitä tuossa 1. kuvassa. Jossain makrokuvassa saattaa saada supersutuillakin taustaa sumennettua, eipä juuri muuten.
        Esim 50mm/1.4 on oikein hyvä tuollaiseen jos aps-c kenno. Jos pienempi kenno niin valovoima pitäisi saada johonkin 0.8 tai paremmaksi, eli dream on.

        ja kun nikon p80 ei nyt MINUSTA paljoon eroa???
        nii ajattelin että kai silläkin saa jotai ,
        kun ohjeissa lukee että siin on se toiminto mil saa taustan sumeemmaks , ei makro :o
        joo anteeks , evo on aina evo?
        en oo siis tajunnu miten sen saa sumeeks , kyl mä zoomatessa saan sen , mutta esim jos haluun ottaa sillee kuin tuossa linkittämässäni kuvassa
        en saa sitä taustaa tollee


      • evo luutio
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        ja kun nikon p80 ei nyt MINUSTA paljoon eroa???
        nii ajattelin että kai silläkin saa jotai ,
        kun ohjeissa lukee että siin on se toiminto mil saa taustan sumeemmaks , ei makro :o
        joo anteeks , evo on aina evo?
        en oo siis tajunnu miten sen saa sumeeks , kyl mä zoomatessa saan sen , mutta esim jos haluun ottaa sillee kuin tuossa linkittämässäni kuvassa
        en saa sitä taustaa tollee

        Se ei tarvi olla sen kummempi toiminto kuin että aukko säädetään mahdollisimman isoksi. Se taas riippuu ihan kamerasta saako sitä tarpeeksi isoksi. Jos verrataan kahta kameraa, jossa molemmissa sama aukko, sama polttoväli ja sama kuvausetäisyys, mutta toisessa iso kenno ja toisessa pieni kenno, isompikennoisella saa lyhyemmän syväterävyysalueen.
        Sen takia pokkareilla/superzoomeilla ei koskaan pääse yhtä lyhyeen syväterävyysalueeseen kuin järkkäreillä. Järkkäreissäkin on merkitystä sillä onko kenno aps-c vai kino, vai peräti keskikoko vaikka polttoväli/aukko/kuvausetäisyys olisi kaikissa sama.
        Eli lyhyeen syväterävyteen pääsee helpoiten isolla kennolla ja isolla aukolla.


      • en osaa linkittää
        studiopönö kirjoitti:

        Laitatko linkkiä sellaisiin studiopönöihin missä on taustakangas käytössä mutta kaikki näkyvä ei silti ole syväterävyysalueen sisällä. Ainakaan nyt äkkiseltään en muista sellaista nähneeni, mutta se ei tarkoita sitä etteikö jollakin sellaisia kuvia olisi.

        Mutta itse käytin yleensä aukkoa 5,6-8, enimmäkseen kyllä aukkoa 8, ja pitkiä etäisyyksiä mallin ja taustan välillä sekä teleä kinarissa esim.135mm, jolloin taustan kuvio epäterävöityi näin yksinkertaisuudessaan esimerkiksi.Mitä lapsikuvauksiin tulee,kyllä lapsen olemuksen tarkkailu on pääasia ja ns. nopea reagointi lapsen niinkuin aikuisen aitoihin ilmeisiin on välttämätöntä ammattikuvauksessa.

        Ammattimuotokuvaaja pyrkii tutkimaan jo ennen kuvausta,haastatteluvaiheessa, asiakkaittensa tahattomia eleitä ja muodostamaan käsitystä kuvattavan persoonallisuudesta sekä toivomuksista tavoitteena olevan kuvan suhteen.

        Kuvaus on kovaa työtä sekä henkisesti että fyysisesti mutta se antaa paljon ja sitä tekee mielellään.

        En tiedä tarkoititko tölväistä ammatikseen kuvaavia vai onko sinulla todella noin pelkistetty näkemys ammattikuvaamisesta.

        Olen ottanut paljon paljon kuvia lapsenlapsistani kotioloissa ja tietysti ne ovat aivan ihania.Jostain syystä lapseni haluaa kuitenkin välillä studio-oloissa otettuja ja niitä hänellä on muutama tauluina seinällä.Myös entiset asiakkaani pyytävät vielä silloin tällöin kuvaamaan lapsenlapsiaan nimenomaan studio-oloissa.Liekö asennoitumista sekin, tiedä häntä.


      • studiopönö
        en osaa linkittää kirjoitti:

        Mutta itse käytin yleensä aukkoa 5,6-8, enimmäkseen kyllä aukkoa 8, ja pitkiä etäisyyksiä mallin ja taustan välillä sekä teleä kinarissa esim.135mm, jolloin taustan kuvio epäterävöityi näin yksinkertaisuudessaan esimerkiksi.Mitä lapsikuvauksiin tulee,kyllä lapsen olemuksen tarkkailu on pääasia ja ns. nopea reagointi lapsen niinkuin aikuisen aitoihin ilmeisiin on välttämätöntä ammattikuvauksessa.

        Ammattimuotokuvaaja pyrkii tutkimaan jo ennen kuvausta,haastatteluvaiheessa, asiakkaittensa tahattomia eleitä ja muodostamaan käsitystä kuvattavan persoonallisuudesta sekä toivomuksista tavoitteena olevan kuvan suhteen.

        Kuvaus on kovaa työtä sekä henkisesti että fyysisesti mutta se antaa paljon ja sitä tekee mielellään.

        En tiedä tarkoititko tölväistä ammatikseen kuvaavia vai onko sinulla todella noin pelkistetty näkemys ammattikuvaamisesta.

        Olen ottanut paljon paljon kuvia lapsenlapsistani kotioloissa ja tietysti ne ovat aivan ihania.Jostain syystä lapseni haluaa kuitenkin välillä studio-oloissa otettuja ja niitä hänellä on muutama tauluina seinällä.Myös entiset asiakkaani pyytävät vielä silloin tällöin kuvaamaan lapsenlapsiaan nimenomaan studio-oloissa.Liekö asennoitumista sekin, tiedä häntä.

        Tässä ei nyt oikeastaan alunperin puhuttu studiokuvaamisesta ja siihen liittyvästä rekvisiitasta. Jos tavallinen harrastaja ottaa jostakin lapsesta kuvia niin ettei tilannetta lavasteta studioon vaan kuvat otetaan vaikka hiekkalaatikolla, silloin ainakin minusta on mukavampaa kuvata isolla aukolla ja käyttää lyhyempää syväterävyyttä. Jos siihen aletaan hakemaan sopivaa kuvaustaustaa luonnosta tai virittelemään taustakankaita, kuvan luonne muuttuu täysin. Minusta siinä ei ole mitään tekniikalla kikkauilua kuten tuossa aiemmin "hexi" niin väitti. Enemmän minusta se taustakankaan ja studio valojen/salamoiden virittely ja kuvaustilanteen lavastaminen on tekniikalla kikkailua.
        Ja mitäpä se oikeastaan kenellekään hexeille kuuluu jos minä haluan kuvata kumminveljenkaimaa hiekkalaatikon nurkalla ja käyttää lyhyttä syväterävyyttä. Ei siitä kenenkään ulkopuolisen tarvi vetää hernettä nokkaan ja alkaa vittuilemaan tekniikalla kikkailusta. Ymmärrän kyllä jos vittuilija itsekin haluaisi saada vastaavaa jälkeä mutta kun ei sillä vajaan satasen pokkarilla ehkä irtoa sitä bokehia niin ottaahan se varmasti luonnolle. Mutta siihen ei taas vittuilu ole oikea ratkaisu vaan kamerakaluston päivittäminen sellaiseksi että se mahdollistaa haluttuun lopputulokseen pääsemisen, tai ottaa vain sellaisia kuvia mitkä sillä kameralla on mahdollista siedettävästi ottaa.


      • v...lu
        studiopönö kirjoitti:

        Tässä ei nyt oikeastaan alunperin puhuttu studiokuvaamisesta ja siihen liittyvästä rekvisiitasta. Jos tavallinen harrastaja ottaa jostakin lapsesta kuvia niin ettei tilannetta lavasteta studioon vaan kuvat otetaan vaikka hiekkalaatikolla, silloin ainakin minusta on mukavampaa kuvata isolla aukolla ja käyttää lyhyempää syväterävyyttä. Jos siihen aletaan hakemaan sopivaa kuvaustaustaa luonnosta tai virittelemään taustakankaita, kuvan luonne muuttuu täysin. Minusta siinä ei ole mitään tekniikalla kikkauilua kuten tuossa aiemmin "hexi" niin väitti. Enemmän minusta se taustakankaan ja studio valojen/salamoiden virittely ja kuvaustilanteen lavastaminen on tekniikalla kikkailua.
        Ja mitäpä se oikeastaan kenellekään hexeille kuuluu jos minä haluan kuvata kumminveljenkaimaa hiekkalaatikon nurkalla ja käyttää lyhyttä syväterävyyttä. Ei siitä kenenkään ulkopuolisen tarvi vetää hernettä nokkaan ja alkaa vittuilemaan tekniikalla kikkailusta. Ymmärrän kyllä jos vittuilija itsekin haluaisi saada vastaavaa jälkeä mutta kun ei sillä vajaan satasen pokkarilla ehkä irtoa sitä bokehia niin ottaahan se varmasti luonnolle. Mutta siihen ei taas vittuilu ole oikea ratkaisu vaan kamerakaluston päivittäminen sellaiseksi että se mahdollistaa haluttuun lopputulokseen pääsemisen, tai ottaa vain sellaisia kuvia mitkä sillä kameralla on mahdollista siedettävästi ottaa.

        ei ollut päätarkoitus,vaan kiinnitin huomioni väitteeseen ammattikuvaajilla "tausta terävä/pieni himmenninaukko".Näinhän asia ei ole.

        Ihailen suuresti harrastajien sinnikkyyttä kuvata pienellä terävyysalueella vallitsevissa oloissa ja kannustan niin tekemään vastakin.Se jos mikä tarvitsee viitseliäisyyttä ja nopeaa reagointia.

        Hyviä kuvia toivotan sinulle sekä ketjun aloittajalle sopivan kompromissin löytymistä omiin tarpeisiinsa.


      • studiopönö kirjoitti:

        Tässä ei nyt oikeastaan alunperin puhuttu studiokuvaamisesta ja siihen liittyvästä rekvisiitasta. Jos tavallinen harrastaja ottaa jostakin lapsesta kuvia niin ettei tilannetta lavasteta studioon vaan kuvat otetaan vaikka hiekkalaatikolla, silloin ainakin minusta on mukavampaa kuvata isolla aukolla ja käyttää lyhyempää syväterävyyttä. Jos siihen aletaan hakemaan sopivaa kuvaustaustaa luonnosta tai virittelemään taustakankaita, kuvan luonne muuttuu täysin. Minusta siinä ei ole mitään tekniikalla kikkauilua kuten tuossa aiemmin "hexi" niin väitti. Enemmän minusta se taustakankaan ja studio valojen/salamoiden virittely ja kuvaustilanteen lavastaminen on tekniikalla kikkailua.
        Ja mitäpä se oikeastaan kenellekään hexeille kuuluu jos minä haluan kuvata kumminveljenkaimaa hiekkalaatikon nurkalla ja käyttää lyhyttä syväterävyyttä. Ei siitä kenenkään ulkopuolisen tarvi vetää hernettä nokkaan ja alkaa vittuilemaan tekniikalla kikkailusta. Ymmärrän kyllä jos vittuilija itsekin haluaisi saada vastaavaa jälkeä mutta kun ei sillä vajaan satasen pokkarilla ehkä irtoa sitä bokehia niin ottaahan se varmasti luonnolle. Mutta siihen ei taas vittuilu ole oikea ratkaisu vaan kamerakaluston päivittäminen sellaiseksi että se mahdollistaa haluttuun lopputulokseen pääsemisen, tai ottaa vain sellaisia kuvia mitkä sillä kameralla on mahdollista siedettävästi ottaa.

        Olen aiemminkin huomannut, että tällä palstalla kirjoittajista harva osaa valokuvata. Digikamerojen tulon myötä useimmat ovat ns. roiskija kuvaajia. Ani harva malttaa paneutua kuvaukseen.

        PITÄÄ PYRKIÄ SIIHEN, ETTÄ KUVALLA ON JOKIN SANOMA.

        Valokuvauskerhossa olen nähnyt tuhansia kuvia, jotka on pilattu liian lyhyellä syväterävyydellä. Tuntuu jotenkin siltä, että lyhyt syväterävyys on jokin itseisarvo.

        Mihin on kadonnut sommittelutaito, jota ennen pidettiin tärkeimpänä valokuvauksen taidoista. tuntuu siltä, että sen tilalle on tullut syväterävyyden hallinta. Sommitteluun kuuluu oleellisina asioina: rajaus, kuvakulman ja taustan valinta. Tämä koskee kaikkea, Jopa luontokuvausta. Kun nämä hallitsee tarvii harvoin lyhyttä syväterävyyttä.

        Oma kuvaukalustoni on 645 kamera filmi ja digiperällä ( croppikennon koko 36*48mm ). Toinen kamerani ikivanha 6*9 kamera. Kolmas on sitten superzoom, joka on reissuilla mukana varmuuden vuoksi. Kinokoon kameraa en omista. En katso moista tarpeelliseksi.

        Tuolla superzoomillakin kyllä saa kelvollisia kuvia, kunhan malttaa paneutua valokuvaukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      177
      10224
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3445
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3203
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2845
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2199
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2173
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2003
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1618
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1396
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1366
    Aihe