Hei, jostan suht vanhasta oppaasta luin että Iso-Britanniassa passin on oltava voimassa väh. 6kk. maahantulon jälkeen.
Olen lähdössä viikonloppuna muutaman päivän reissulle Lontooseen ja huomasin passini vanhenevan syyskuussa09-
Mitenkä nyt käy. Pitääkö hankkia pikapassi?
Ei tyhmiä vastauksia kiitos, vaikka kysymys jostakin viisaasta vaikuittaisikin tyhmältä.
Passin voimassaolo
5
3920
Vastaukset
- EU:ssa
Riittää kyllä, eihän sinne olisi edes pakko ottaa nykyisin passia mukaan kun kuvallinen henkilökortti käy Eu:n sisäisillä matkoilla. (Ajokortti ei ole virallinen henkilökortti)
Silloin aikaa ennen EU:ta oli nuo säädökset voimassa ei enään kun on vapaa liikkuvuus eikä EU.n sisäisillä edes ole passin tarkastusta, ainoastaan katsovat että olet varannut liput oikein ja pääset koneeseen..- taapatii
Britannia ei kuuluu Shengen-sopimukseen, joten sinne lähtiessä ja sieltä tultaessa joutuu kulkemaan passintarkastuksen läpi.
Virallinen henkilökortti ajaisi todennäköisesti saman asian - en vai ole vielä matkoillani nähnyt kenenkään sellaista esittävän - ja kovin monella ei, ainakaan, vanhemmalla henkilöllä Suomessa ei virallista henkilökorttia edes ole. Ruotsissahan kortin hankkiminen on yleiseksi tavaksi levinnyt. - riittää
taapatii kirjoitti:
Britannia ei kuuluu Shengen-sopimukseen, joten sinne lähtiessä ja sieltä tultaessa joutuu kulkemaan passintarkastuksen läpi.
Virallinen henkilökortti ajaisi todennäköisesti saman asian - en vai ole vielä matkoillani nähnyt kenenkään sellaista esittävän - ja kovin monella ei, ainakaan, vanhemmalla henkilöllä Suomessa ei virallista henkilökorttia edes ole. Ruotsissahan kortin hankkiminen on yleiseksi tavaksi levinnyt.Britanniaan riittää mainiosti matkustusasiakirjaksi EU-henkilökortti. Britannia ei kuulu Schengen alueeseen, joka tarkoittaa ainoastaan puuttuvia sisärajatarkastuksia. Olen itse matkustanut Lontooseen pelkällä henkilökortilla, riitti mainiosti. Muutenkin henkilökortti on passia kätevämpi eu-alueella liikuttaessa, juuri tuli oltua Kanarialla ilman passia (joka ei ole ollut voimassa enää neljään vuoteen kun ei ole ollut tarvetta matkustaa eu:n ulkopuolella)
- ei henkilökorttia
siksi kysyin.
etsin EUn sivuilta, kiitti vastauksista! - lontooseen
Jos joku vielä miettii tätä, niin varmistin juuri omaa matkaani varten asian Suomen Suurlähetystöstä Lontoosta ja sain vastaukseksi: "Suomen passin tulee olla voimassa ainoastaan koko matkan ajan matkustaessa EU-alueella. Eli 3-6kk voimassaoloaikaa ei siis vaadita.". Minulla kun ei myöskään itsellä ole EU-henkilökorttia, vain passi (joka menossa piakkoin vanhaksi).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 903285
- 883053
- 681872
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191852- 301787
- 211711
- 241687
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341399- 481327
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91319