Tyhmä kysymys varmaankin, mutta kun ostin skootterin raadon, Piaggio NRG mc2, niin siitäpä puuttui akku. Pitääkö se olla 6 vai 12 volttinen?
Akun jännite
17
6965
Vastaukset
- mesetti
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, mutta akku on 12v, helppo tapa todeta on ottaa yksi polttimo irti ja katsoa polttimon kyljestä, siinä lukee 12V, tossa linkki ohjeisiin vielä
http://www.piaggio.fi/index.php?sivu=kayttoohjeet- Siprrina
Kiitos paljon. Yöllä nukkumaan mennessä hokasinkin tuon polttimosta tarkistamisen...
Nuo manuaalit jo löysinkin, mutta niissä ei ollut tätä mallia eikä muissakaan sanottu jännitteestä mitään.
Onko nyt sitten niin, että voin tehdä käynnistysyrityksiä turvallisin mielin vaikka auton akkua käyttämällä? Ei nyt tietenkään mitään järjettömän pitkiä sahauksia, mutta kuitenkin - ei olisi akku kovin pian tyhjä. - mesetti
Siprrina kirjoitti:
Kiitos paljon. Yöllä nukkumaan mennessä hokasinkin tuon polttimosta tarkistamisen...
Nuo manuaalit jo löysinkin, mutta niissä ei ollut tätä mallia eikä muissakaan sanottu jännitteestä mitään.
Onko nyt sitten niin, että voin tehdä käynnistysyrityksiä turvallisin mielin vaikka auton akkua käyttämällä? Ei nyt tietenkään mitään järjettömän pitkiä sahauksia, mutta kuitenkin - ei olisi akku kovin pian tyhjä.Joo anna mennä kunhan kytket oikein kaapelit
- os..
Siprrina kirjoitti:
Kiitos paljon. Yöllä nukkumaan mennessä hokasinkin tuon polttimosta tarkistamisen...
Nuo manuaalit jo löysinkin, mutta niissä ei ollut tätä mallia eikä muissakaan sanottu jännitteestä mitään.
Onko nyt sitten niin, että voin tehdä käynnistysyrityksiä turvallisin mielin vaikka auton akkua käyttämällä? Ei nyt tietenkään mitään järjettömän pitkiä sahauksia, mutta kuitenkin - ei olisi akku kovin pian tyhjä.akun johtoja ei saa irroittaa. Jännite nousee ilman akkua niin paljon, että jotain voi mennä rikki.
- Karvanokka
os.. kirjoitti:
akun johtoja ei saa irroittaa. Jännite nousee ilman akkua niin paljon, että jotain voi mennä rikki.
Hitto toi on kokeilematta. No on ilman akkuakin ajeltu paljon. Ja kuivuneella akulla sama asia. Ei akun irrottaiminen riko autossa eikä mopossa mitään. Sellaset herkät vehkeet jotka hajoo ei kuulu kumpaankaan kytkettäväksi. Jos vaikka autoradio hajoo on kyllä huono autoradio.
En kylläkään suosittele irrottelemaan akun johtoja (kipinöi). Oikein suunnitellut laitteet ei hajoa. Voi korkeintaan toimia tilapäisesti huonommin. Surkeitten laitteitten valmistajien levittämää juttuu. - Ammattimies 59
Karvanokka kirjoitti:
Hitto toi on kokeilematta. No on ilman akkuakin ajeltu paljon. Ja kuivuneella akulla sama asia. Ei akun irrottaiminen riko autossa eikä mopossa mitään. Sellaset herkät vehkeet jotka hajoo ei kuulu kumpaankaan kytkettäväksi. Jos vaikka autoradio hajoo on kyllä huono autoradio.
En kylläkään suosittele irrottelemaan akun johtoja (kipinöi). Oikein suunnitellut laitteet ei hajoa. Voi korkeintaan toimia tilapäisesti huonommin. Surkeitten laitteitten valmistajien levittämää juttuu.Monissa laitteissa lataussäädin ei kestä ilman akkua ajoa.
- os..
Karvanokka kirjoitti:
Hitto toi on kokeilematta. No on ilman akkuakin ajeltu paljon. Ja kuivuneella akulla sama asia. Ei akun irrottaiminen riko autossa eikä mopossa mitään. Sellaset herkät vehkeet jotka hajoo ei kuulu kumpaankaan kytkettäväksi. Jos vaikka autoradio hajoo on kyllä huono autoradio.
En kylläkään suosittele irrottelemaan akun johtoja (kipinöi). Oikein suunnitellut laitteet ei hajoa. Voi korkeintaan toimia tilapäisesti huonommin. Surkeitten laitteitten valmistajien levittämää juttuu.noin 30 volttia. On suuri riski, että elektroniikka ei tätä kestä. Kerran otin veneessä akun irti ja laturi pukkasi jotain 60V jännitettä. Akku tasoittaa jännitteen 13-14 voltiksi vaikka olisi huonokin akku.
Satun olemaan elektroniikan ammattimies ja se on varmaa, että ylijännite tuhoaa transistoritekniikkaa sisältäviä laitteita. - Karvanokka
os.. kirjoitti:
noin 30 volttia. On suuri riski, että elektroniikka ei tätä kestä. Kerran otin veneessä akun irti ja laturi pukkasi jotain 60V jännitettä. Akku tasoittaa jännitteen 13-14 voltiksi vaikka olisi huonokin akku.
Satun olemaan elektroniikan ammattimies ja se on varmaa, että ylijännite tuhoaa transistoritekniikkaa sisältäviä laitteita.Mitä tollaset venekommentit täällä tekee? Perämoottorissa ei yleensä ole mitään säädintä. Sellanen 5-20W tehonen käämi tasureineen. Elektroniikan ammatilaisen luulis tietävän eron jos kuormana on 10Mohmin sisääntulovastuksellinen mittari tai vaikka 5w lamppu. Mopot yleensä kestää ajella ilman akkua, siitähän tässä on kyse. Sellaset joiden säädin ei kestä tota on viallisia tuotteita. Eikä tollanen pieni akku mitenkään rajaa jännitettä. Jännite nousee sellaseksi, että akku kiehuu kuivaksi. Sen jälkeenhän jännitteen nousua ei rajoita mikään. Mopossa yleensä on tollanen 4ah akku ja sitä lataillaan 150w teholla, Eli mieti sitä elekroniikan ammattilainen.
- os..
Karvanokka kirjoitti:
Mitä tollaset venekommentit täällä tekee? Perämoottorissa ei yleensä ole mitään säädintä. Sellanen 5-20W tehonen käämi tasureineen. Elektroniikan ammatilaisen luulis tietävän eron jos kuormana on 10Mohmin sisääntulovastuksellinen mittari tai vaikka 5w lamppu. Mopot yleensä kestää ajella ilman akkua, siitähän tässä on kyse. Sellaset joiden säädin ei kestä tota on viallisia tuotteita. Eikä tollanen pieni akku mitenkään rajaa jännitettä. Jännite nousee sellaseksi, että akku kiehuu kuivaksi. Sen jälkeenhän jännitteen nousua ei rajoita mikään. Mopossa yleensä on tollanen 4ah akku ja sitä lataillaan 150w teholla, Eli mieti sitä elekroniikan ammattilainen.
että alkaa olla liikaa keskustelupalstalle.
Minulla oli vene ja siinä nousi jännite todella ilman akkua 60 volttiin.
>>Elektroniikan ammatilaisen luulis tietävän eron jos kuormana on 10Mohmin sisääntulovastuksellinen mittari tai vaikka 5w lamppu.
Näitä on turha tuoda tälle palstalle. Tuskin osaat näitä laskuja kumminkaan.
>>Mopot yleensä kestää ajella ilman akkua, siitähän tässä on kyse. Sellaset joiden säädin ei kestä tota on viallisia tuotteita.
Jos mopossa ei ole mitään elektroniikkaa, se kestääkin, mutta elektroniikka ei kestä. Sitä ei voi tietää, mitä mopon sisuksista saattaa löytyä.
>>Eikä tollanen pieni akku mitenkään rajaa jännitettä. Jännite nousee sellaseksi, että akku kiehuu kuivaksi.
Täysin väärin. Akku rajaa jännitteen aina.
>>Mopossa yleensä on tollanen 4ah akku ja sitä lataillaan 150w teholla,
Pötyä! Tuollaista akkua ladataan 0.5-1 ampeerin virralla, josta tulee n. 6-13W. Jos latausteho on 150W, silloin on varmaan kysyksessä jo sähköauto.
Auton akun latausvirta on vain alle 4A tavallisesti.
Turha näistä sähkötekniikan asioita on riidellä. Ne vain on mitä on ja sillä siisti. - Karvanokka
os.. kirjoitti:
että alkaa olla liikaa keskustelupalstalle.
Minulla oli vene ja siinä nousi jännite todella ilman akkua 60 volttiin.
>>Elektroniikan ammatilaisen luulis tietävän eron jos kuormana on 10Mohmin sisääntulovastuksellinen mittari tai vaikka 5w lamppu.
Näitä on turha tuoda tälle palstalle. Tuskin osaat näitä laskuja kumminkaan.
>>Mopot yleensä kestää ajella ilman akkua, siitähän tässä on kyse. Sellaset joiden säädin ei kestä tota on viallisia tuotteita.
Jos mopossa ei ole mitään elektroniikkaa, se kestääkin, mutta elektroniikka ei kestä. Sitä ei voi tietää, mitä mopon sisuksista saattaa löytyä.
>>Eikä tollanen pieni akku mitenkään rajaa jännitettä. Jännite nousee sellaseksi, että akku kiehuu kuivaksi.
Täysin väärin. Akku rajaa jännitteen aina.
>>Mopossa yleensä on tollanen 4ah akku ja sitä lataillaan 150w teholla,
Pötyä! Tuollaista akkua ladataan 0.5-1 ampeerin virralla, josta tulee n. 6-13W. Jos latausteho on 150W, silloin on varmaan kysyksessä jo sähköauto.
Auton akun latausvirta on vain alle 4A tavallisesti.
Turha näistä sähkötekniikan asioita on riidellä. Ne vain on mitä on ja sillä siisti.Kyllä sitä mopon akkua ladataan ihan sillä teholla minkä se dynamo tuottaa (-valojen viemä teho),jännitettä vaan rajoitetaan.
Jos vaikka 20asteen pakkasella laitat auton käyntiin, ei se akku tasaa siinä tilanteessa mitään jännitettä. Tollanen kylmä akku latautuu tosi pienellä virralla. Mopojen akut on pakkasessa viellä huonompia. Paljon pakkasessa ajellaan kuitenkin. Perämoottori onkin ainoa laite mikä nyt äkkiseltään tulee mieleen mikä vaatii akun, jos jotain elektroniikaa pitää veneessä käyttää. Pienellä teholla lataillaan isoa akkua. Ei voi verrata edes nykymopoihin. - os..
Karvanokka kirjoitti:
Kyllä sitä mopon akkua ladataan ihan sillä teholla minkä se dynamo tuottaa (-valojen viemä teho),jännitettä vaan rajoitetaan.
Jos vaikka 20asteen pakkasella laitat auton käyntiin, ei se akku tasaa siinä tilanteessa mitään jännitettä. Tollanen kylmä akku latautuu tosi pienellä virralla. Mopojen akut on pakkasessa viellä huonompia. Paljon pakkasessa ajellaan kuitenkin. Perämoottori onkin ainoa laite mikä nyt äkkiseltään tulee mieleen mikä vaatii akun, jos jotain elektroniikaa pitää veneessä käyttää. Pienellä teholla lataillaan isoa akkua. Ei voi verrata edes nykymopoihin.Ohmin lain perusteella voidaan laskea sähkövirtojen suuruus, teho ja jännite.
>>Kyllä sitä mopon akkua ladataan ihan sillä teholla minkä se dynamo tuottaa (-valojen viemä teho),jännitettä vaan rajoitetaan.
Ei pidä paikkaansa. Akun sisäinen vastus, laturin sisäinen vastus, johdotus ja laturin jännite määräävät latausvirran.
Minua ei tällainen sähkötekniikan perusteista puhuminen kiinnosta. Perusteet voi opetella jostain oppikirjasta.
Opettele ohmin laki:
http://koti.mbnet.fi/catapult/ohmi.htm - Karvanokka
os.. kirjoitti:
Ohmin lain perusteella voidaan laskea sähkövirtojen suuruus, teho ja jännite.
>>Kyllä sitä mopon akkua ladataan ihan sillä teholla minkä se dynamo tuottaa (-valojen viemä teho),jännitettä vaan rajoitetaan.
Ei pidä paikkaansa. Akun sisäinen vastus, laturin sisäinen vastus, johdotus ja laturin jännite määräävät latausvirran.
Minua ei tällainen sähkötekniikan perusteista puhuminen kiinnosta. Perusteet voi opetella jostain oppikirjasta.
Opettele ohmin laki:
http://koti.mbnet.fi/catapult/ohmi.htmKyllä noi perusteet on hankassa.
Jos et edes tiedä mitä käytännön eroa on ladata:
10w teholla 60ah akkua tai 700w teholla samaa.
Niin turha kai tätä on jatkaa.
Akku asioista saa aina riidan aikaseksi. Moni kun ei tiedä niistä juurikaan mitään, luulevat tietävänsä. Etkä tolla asenteella mitään opikkaan. - Karvanokka
os.. kirjoitti:
Ohmin lain perusteella voidaan laskea sähkövirtojen suuruus, teho ja jännite.
>>Kyllä sitä mopon akkua ladataan ihan sillä teholla minkä se dynamo tuottaa (-valojen viemä teho),jännitettä vaan rajoitetaan.
Ei pidä paikkaansa. Akun sisäinen vastus, laturin sisäinen vastus, johdotus ja laturin jännite määräävät latausvirran.
Minua ei tällainen sähkötekniikan perusteista puhuminen kiinnosta. Perusteet voi opetella jostain oppikirjasta.
Opettele ohmin laki:
http://koti.mbnet.fi/catapult/ohmi.htmTosta latauksesta mopossa. Jos mopon laturin teho on se 150w ja jännite on rajoitettu (käytännössä aika huonosti) siihen n.14V, niin kyllähän se akku ottaa varausta vastaan ihan oman "mielensä" mukaan.
Lataile akkuja ja tutki, voit huomata ton ilmiön ihan ite. Ilman mitään ohmin kaavojakin.
Se nyt vaan on niin, että pienitehosella laturilla (verrattuna akun kokoon) voi akun jännitteensäätö ominaisuuksiin luottaa. Nykyautoissa ja mopoissa tilanne on toinen. - os..
Karvanokka kirjoitti:
Kyllä noi perusteet on hankassa.
Jos et edes tiedä mitä käytännön eroa on ladata:
10w teholla 60ah akkua tai 700w teholla samaa.
Niin turha kai tätä on jatkaa.
Akku asioista saa aina riidan aikaseksi. Moni kun ei tiedä niistä juurikaan mitään, luulevat tietävänsä. Etkä tolla asenteella mitään opikkaan.Siitä ei ole yhtään poikkeusta koskaan.
Ajattelusi on väärää siitä syystä, ettet osaa ohmin lakia.
Teholla ei ole mitään tekemistä näissä laskuissa. Siinä paljastuu erehdyksesi. Lopetaan tämä. - väri väriin...
Karvanokka kirjoitti:
Tosta latauksesta mopossa. Jos mopon laturin teho on se 150w ja jännite on rajoitettu (käytännössä aika huonosti) siihen n.14V, niin kyllähän se akku ottaa varausta vastaan ihan oman "mielensä" mukaan.
Lataile akkuja ja tutki, voit huomata ton ilmiön ihan ite. Ilman mitään ohmin kaavojakin.
Se nyt vaan on niin, että pienitehosella laturilla (verrattuna akun kokoon) voi akun jännitteensäätö ominaisuuksiin luottaa. Nykyautoissa ja mopoissa tilanne on toinen.Toivottavasti sinulle ei kukaan koskaan anna sähkövikoja "korjattavaksi".
- laturi2
väri väriin... kirjoitti:
Toivottavasti sinulle ei kukaan koskaan anna sähkövikoja "korjattavaksi".
miks sitten latureissa yleensä on jännitteensäätimet, jos niitä ei tarvita?
- Karvanokka
laturi2 kirjoitti:
miks sitten latureissa yleensä on jännitteensäätimet, jos niitä ei tarvita?
Säädin säätelee eikä siinä mitään akkua tarvita ainakaan mopossa. Jos nyt siinä myyntimiesten ja valmistamien levittämässä uskossa haluutte olla niin olkaa. Tosiasiahan on että akku voi ennemmin tai myöhemmin olla huono jännitteensäätäjä. Nykymopoissa vaan on toi laturi tosi tehokas akkuun verrattuna. Jos mopo tai mikätahansa hajoo kun akku menee huonoksi, on sellanen huonoa ja väärin suunniteltua paskaa. Tohon viimeseen: se jännitesäädin justiin tekee temppunsa, ettei kaikki hajoo. Toivottavasti ruiskukoneet sammuu jos jännite nousee liikaa, jos ei niin > paskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1725831
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263644- 802536
- 372069
- 331872
- 431827
- 1051752
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371418