Moi!
Kirjoittelin aiemmin toiselle palstalle aiheesta, mutta vastauksia ei juuri tullut. Eli olisin kiinnostunut kyseisestä tutkinnosta(= Bachelor of Business Administration). Missäs voi opiskella, missä kannattaa? Millaista opiskelu on? Kokemuksia? (myös opiskelun jälkeisiä?) Kaikenlainen tieto kiinnostaa..
Kokemuksia BBA-tutkinnosta??
6
3498
Vastaukset
- Eräs
Moro!
Olen itse 3 vuoden BBA opiskelija.Tiedän ainakin että tätä tutkintoa voi opiskella hämeen ammattikorkean VLK:n yksikössä ja tampereen AMK:ssa. Paikkoja on varmasti useita muitakin. Siis opiskeluhan tapahtuu kokonaan englanniksi. Ensimmäiset 2 vuotta, vähän vähemmän, on samoja opintoja kuin muillakin tradenomeilla. Sen jälkeen alkaa kansainväliset opinnot mitkä on jo sisältää tätä erilaista materiaalia. Ainakin meidän koulussa on hyvät mahdollisuudet saada kv kokemusta. Itse olin saksassa vaihdossa vuoden ja pian lähden erääseen afrikan valtioon työharjoitteluun ja tästä huolimatta valmistun melko varmasti ihanneajassa.
BBA tutkinto on hyvä vaihtoehto kolmella eri varauksella:
1. Älä tule jollet osaa jo valmiiksi useita kieliä. Eli englanti, ruotsi, saksa tai ranska mieluusti ylimääräinen kieli. Tutkinnon aikana niitä ei kerkiä oppimaan ja pelkkä englanti ei riitä KV liiketoiminnassa.
2. Älä tule ellet ole valmis työskentelemään ja opiskelemaan ulkomailla. Suomen työmarkkinoilla tutkinto on vain tiellä jollei sulla ole paljon KV kokemusta jota pitää alkaa kerätä jo koulun aikana. 90 % suomalaisista työantajista ei tunne tätä tutkintoa.
3. Älä tule jollet ole kiinnostunut liiketoiminnasta. Kouluissa on liikaa väkeä joita kiinnostaa vain kielet ja toiset kulttuurit, mutta ei ymmärrä edes kirjanpidon alkeita. Kyseiseltä pohjalta ei tule kunnon ammattilaisia.
Itselläni ei täyttynyt ensimmäinen ehto, joten tämä koulutus menee osaksi haaskoon omalta kohdaltani. Mutta jos täytät kaikki kole, niin hae ihmeessä jollet pääse kauppakorkeaan- BBA
Opiskelin heliassa ja valmistuin BBA:ksi. Englantia täytyy osata. Rankkaa aikaa, mutta paljon opin. Töitä en saanut, tradenomit ja ekonomit jyllää. Ulkomailta vois yrittää, jollei olisi jo perhettä täällä.
- GBvU
Terve!
Itselläni valmistuminen yhtä lukukautta valmis, joten uskon pystyväni antamaan kokemuspohjaisen vastauksen.
Opiskelen siis Mercuria Business Schoolissa (EVTEK), European Business Administration-linjalla. Neljän vuoden opinnoista 1,5 vuotta olen viettänyt Amsterdamissa yhteistyöyliopistossa, toiset 1,5 vuotta Suomessa, sekä pakollisen vuoden harjoittelujakson Ranskassa erään IT-jätin markkinointiosastolla.
Opiskelu Suomessa on ollut hyvin antoisaa, pääosa opettajakunnasta hyvinkin pätevää. Amsterdamissa tilanne opettajien kannalta eri, mutta muuta kokemusta olen saanut sitäkin enemmän.
Vuoden pakollinen harjoittelujakso on ehdottomasti ollut parasta antia 4 vuoden ajalta. Vuoden aikana oppii jo yhtä jos toista, varsinkin kun tämän mittaisilla harjoitusjaksoilla annetaan ihan oikeita työtehtäviä sekä vastuuta. Olen nykyisin samassa yrityksessä töissä (Suomessa) opintojeni ohella ja valmistumisen jälkeen työpaikka on jo lähes varma.
Summa summarum: Englanninkielen hyvä hallinta, sopeutumiskyky eri tilanteisiin, sekä terve maalaisjärki vievät hyvin pitkälle. Mielestäni ainakin meidän koulun tarjoama ohjelma on hyvä vaihtoehto niin hyvä tasoiselle tradenomikoulutukselle, kuin myös kauppakorkeakoululle.
Uskon myös, että BBA-tutkinnon tunnettavuus myös suomalaisessa yritysmaailmassa on kasvanut, sekä jatkaa kasvuaan lähitulevaisuudessa.- kateellinen
Jos sä nyt olet sattunut löytämään työpaikan niin pitäiskö 10 000 muun hakea samalle linjalle just siks? Tuolta valmistutaan pääasiassa kortistoon.
- GBvU
kateellinen kirjoitti:
Jos sä nyt olet sattunut löytämään työpaikan niin pitäiskö 10 000 muun hakea samalle linjalle just siks? Tuolta valmistutaan pääasiassa kortistoon.
Kerropa missä kohtaa mainitsin, että kaikkien pitäisi hakea samalle linjalle kanssani? Keskustelun avauksessa pyydettiin kokemuksia ja näkökantoja ko. koulutuksesta ja niin myös vastasin.
Mitä tulee työllistymiseen, niin omalta linjaltani työllistymisprosentti on ollut ihan kiitettävä. Realiteetti on kuitenkin se, että vuoden kestänyt 'oikea' työkokemus oman alan töistä on hyvin arvostettua myös suomalaisten yritysten keskuudessa. - kateellinen
GBvU kirjoitti:
Kerropa missä kohtaa mainitsin, että kaikkien pitäisi hakea samalle linjalle kanssani? Keskustelun avauksessa pyydettiin kokemuksia ja näkökantoja ko. koulutuksesta ja niin myös vastasin.
Mitä tulee työllistymiseen, niin omalta linjaltani työllistymisprosentti on ollut ihan kiitettävä. Realiteetti on kuitenkin se, että vuoden kestänyt 'oikea' työkokemus oman alan töistä on hyvin arvostettua myös suomalaisten yritysten keskuudessa.Niinpä niin. Ei kuule se viiden vuoden OIKEA työkokemus vielä takaa mitään. Lässytystä ja pelkkää paskaa vaan. Aina pitäisi jaksaa mennä ilmaiseen työhön. Ja jatkokoulutuksesta maksaa maltaita. Vittu eihän tässä ehdi ansaita eläkettäkään ennenku joutuu sellaselle jäämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911661
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1831254Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799