hei sain

sirkkoja...

jotka oli tarkoitettu aavikkoliskolle syötäväksi ja kun ei kelvannut tuttuni antoi 2kpl minulle niin kysynkin että onko mahdollisesti normi heinäsirkkoja (kaupasta ostettuja eläin) vai onkohan kyseessä joku muu lajike? ei näytä paljoo norm sirkalta..

ja mitenhän pitkään ne elää ja mitähän muuta arvaa laittaa kun kurkkua salaattia?

9

1440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sauvisfani

      moi.
      ne syövät salaattia, kurkkua, porkkanaa, persiljaa, basilikaa, sitruunamelissaa... niitä saa ruokakaupasta. kukkakaupasta voi ostaa salal- nimista kasvia tai ruusua jos kysyy että niissä ei sitten ole hyönteismyrkkyä. voi myös hakee ulkoota: orapihlajaa, pihlajaa, koivua, syreeniä, tammea, leppää jne. voi katkasta oksan jossa on lehtiä, sitten sauvasirkat voivat kiipeä kepillä ja syödä samalla lehtiä.
      yleensä eläinkaupassa myytävät sauvasirkat ovat vietnaminsauvasirkka (medauroidea extradentata) jolla on pirunsarvet päässä ja pienet piikit raajoissa. sitten ne voivat myös olla ruskosauvasirkkoja (carausius morosus) joilla on punasta eturaajoissa. EIVÄT OLE BACILLUS ROSSIUKSIA, ne ovat harvinaisia.
      noi sauvasirkat munivat itsestään (ilman urosta) n.4 munaa viikossa. jos haluaa säilyttää munat, voi laittaa ne esim.pieneen pakastepurkkiin jonka kannessa on ilmareikiä.Jos ei niitä poikasia halua, munat voi pakastaa. pohjaan voi laittaa vaikka talouspaperia.munat voivat olla aivan tavallisessa huoneenlämmössä. munat kuoriutuvat 2-3 kk päästä. Toivottavasti saitte tietää tarpeeksi, voitte muuten kysyä jotain jos on kysyttävää. minulla on omakin sauvasirkka (vietnaminsauvasirkka).

    • lisäys

      ne elävät muuten useimmiten n. vuoden. elikkäs 6-18 kk.

    • ulkonäkö

      sauvasirkka näyttää tikulle. siitä se on saanut sen englantilaisen nimen "walking stick" tai "stick insect". niillä on 6 raajaa, tuntosarvet ja pitkä vartalo. ne kasvavat yleensä 9-12 cm pitkiksi.

    • Sauvisfani ei ilmeisesti tajunnut, mitkä sirkat tässä ovat kyseessä. Kenttä/kulkusirkat ovat erittäin hyvin kaukaista sukua kummitussirkoille. ;)

      Minkä kokoisia sirkkoja sait? Ja miltä ne näyttävät? Yritä kuvailla mahdollisimman tarkasti, niin saatan voida sanoa, mitä ne ovat. Kuva olisi tietysti paras vaihtoehto.

      Voit antaa niille ruoaksi kaikkia vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä, mitä vain keksit. Myös erilaisia salaatteja voit antaa. Muista myös sumuttaa terraario joka päivä, sillä sirkat juovat pisaroista.

      Tavallisia heinäsirkkoja ei eläinkaupoista voi ostaa. Eläinkaupoissa on tavallisimmin myytävänä suurehkoja kulkusirkkoja ja kenttäsirkkoja kahta erilaista lajia. Kenttäsirkat ovat ahkeria sirittäjiä.

      • elikkäs....

        nämä ovat ruskeita väriltään perä on pulleampi kun normi heinäsirkalla siipiä ei joko lainkaan tai hyvin pienet sellaiset pää puoli voisi olla hiukan kuten "ampiaisella" saman tyyppinen jalat hiukan kellertävät.

        mitenkä isoksi kasvaa ja miten pitkää elää?

        kiitos kumminkin sauvasirkka fanillekkin:) vaikka ei ihan niistä kyse ollut.


      • on kyllä nyt
        elikkäs.... kirjoitti:

        nämä ovat ruskeita väriltään perä on pulleampi kun normi heinäsirkalla siipiä ei joko lainkaan tai hyvin pienet sellaiset pää puoli voisi olla hiukan kuten "ampiaisella" saman tyyppinen jalat hiukan kellertävät.

        mitenkä isoksi kasvaa ja miten pitkää elää?

        kiitos kumminkin sauvasirkka fanillekkin:) vaikka ei ihan niistä kyse ollut.

        hoidon myötä näköjään kasvamassa siivet:) mitenkähän sopivia noi on lemmikiksi koska kivoja vekkuleita ovat ja olen isommat tilat ostanut niille.

        onkos näillä oma reviiri? näet jahtaavat toisiaan tuonkin tuosta ja värisyttelee ruumistaan:D ellei sitten... (saa kohta sirkka farmin perustaa:D)


      • :)......
        on kyllä nyt kirjoitti:

        hoidon myötä näköjään kasvamassa siivet:) mitenkähän sopivia noi on lemmikiksi koska kivoja vekkuleita ovat ja olen isommat tilat ostanut niille.

        onkos näillä oma reviiri? näet jahtaavat toisiaan tuonkin tuosta ja värisyttelee ruumistaan:D ellei sitten... (saa kohta sirkka farmin perustaa:D)

        vaikutti tuolta kenttä sirkalta kiitos nimistä että osasin etsiä oikeanlaista:)


      • :)...... kirjoitti:

        vaikutti tuolta kenttä sirkalta kiitos nimistä että osasin etsiä oikeanlaista:)

        Kyllä ne todennäköisesti ovat kenttäsirkkoja. Niitä kasvatetaan matelijoiden ja selkärangatomien ravinnoksia, mutta toki niitä voi pitää lemmikkinäkin. Ihan hauskoja ovat. Kenttäsirkat eivät tarvitse sumutusta, kuten aikaisemmin väitin. Vain kulkusirkat kaipaavat sitä. Jos haluat poikasia, laita terraarioon esimerkiksi pakasterasia, johon on kansi olemassa. Laita rasiaan runsaasti turvetta (ei kuitenkaan ihan täyteen) ja anna rasian olla terraariossa viikon. Ota se pois, sumuta ja sulje se kannella, jossa on pieniä (!) reikiä. Sitten sumuttelet rasiaa säännöllisesti ja pidät sen kohtuu lämpimässä paikassa, niin ennen pitkää purkissa vilistää pikkuruisia kenttäsirkkoja. Ruoaksi poikasille voi aluksi antaa esimerkiksi kalanruokaa ja leseitä. Kun ne ovat hieman kasvaneet, voit laittaa rasian avoimena pieneen faunaboksiin tms. terraarioon, jonka kannen väliin esimerkiksi tiheää verkkoa.


      • vastauksesta :)
        Tii.nu kirjoitti:

        Kyllä ne todennäköisesti ovat kenttäsirkkoja. Niitä kasvatetaan matelijoiden ja selkärangatomien ravinnoksia, mutta toki niitä voi pitää lemmikkinäkin. Ihan hauskoja ovat. Kenttäsirkat eivät tarvitse sumutusta, kuten aikaisemmin väitin. Vain kulkusirkat kaipaavat sitä. Jos haluat poikasia, laita terraarioon esimerkiksi pakasterasia, johon on kansi olemassa. Laita rasiaan runsaasti turvetta (ei kuitenkaan ihan täyteen) ja anna rasian olla terraariossa viikon. Ota se pois, sumuta ja sulje se kannella, jossa on pieniä (!) reikiä. Sitten sumuttelet rasiaa säännöllisesti ja pidät sen kohtuu lämpimässä paikassa, niin ennen pitkää purkissa vilistää pikkuruisia kenttäsirkkoja. Ruoaksi poikasille voi aluksi antaa esimerkiksi kalanruokaa ja leseitä. Kun ne ovat hieman kasvaneet, voit laittaa rasian avoimena pieneen faunaboksiin tms. terraarioon, jonka kannen väliin esimerkiksi tiheää verkkoa.

        mutta ei varmaan haluta enempää sirkkoja ainakaan tällä tietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe