Jos olet haluamassa kassalle töihin tai jo olet jo kyseisissä hommissa. Seuraava teksti kertoo koruttomasti millaista työskentely kassalla on. Tilanteita jotka ovat arkea jokaiselle jotka työskentelevät kassalla. Lukekaa ja nauttikaa. Kannattaa samalla miettiä haluaako tehdä kyseistä työtä. Ei muuta kun työn iloa ja pitkää pinnaa kaikille kasoilla työskenteleville sekä sinne haluaville työntekijöille.
Kun kone ei lue koodia tai tuotteesta puuttuu hinta, aina joku valopää heittää "Se on sitte varmaan ilmainen!" HÖHÖHÖHÖ.
Tiedoksi: Se on vitun vanha läppä ja saa kassassa aikaan vain kuplia vereen. Oikeasta lääkityksestä nauttiva saattaa vaivautua naurahtamaan.
Jaksaa kantaa tuotteen kassalle, mutta toteaa sitten siinä, että "mä jätän tän pois".
Tiedoksi: Sen päätöksen voi tehdä aiemminkin, esimerkiksi, jos siellä hyllyssä mistä tavaran ottaa ja laittaa sen kauniisti takaisin paikalleen. Kassa joutuu itse omalla tauollaan raahaamaan jätettyjä kamoja paikoilleen.
"Paljos tästä saa alennusta?" -jankutus.
Tiedoksi: Ei senttiäkään. Kassa ei päätä alennuksista.
Kassa kysyy opetetusti jotain etukorttia. Vastaus: "Noeivittuoojaeikävittuikinävittutuuhaistavittupaskavitunkortteines".
Tiedoksi: Pelkkä "Ei" riittää.
Em. kortti löytyy, mutta se annetaan vasta siinä vaiheessa, kun kassa on jo lyönyt kuitin ulos.
Tiedoksi: Korjaaminen tapahtuu useimmissa paikoissa korjauskuitin kautta ja vie aikaa ja vituttaa.
Koko matka jonossa marmatetaan puoliääneen pitkiä jonoja ja sitten kassan kohdalle päästessä kiekaistaan kovaan ääneen "Teillä on ihan liian vähän kassoja täällä!"
Tiedoksi: Se pieni tyttönen/poikanen, joka sitä konetta näpyttää, ei omista paskaakaan päätösvaltaa kassojen määrää koskevissa asioissa. Heitä vituttaa ihan yhtä paljon kuin asiakkaita. Kassojen lukumäärästä ja työvuoroista päätetään muualla.
Kassalle avaudutaan siitä, jos tuotetta ei ole koneella tai koodista tulee väärä hinta.
Tiedoksi: Kassahenkilö ei syötä tuotteiden hintoja koneelle, eikä tällä tavoin ole missään vastuussa tapahtuneesta. Hän ei voi osastojen ihmisten mokille mitään.
Luetaan lehdestä, että KKK-kaupassa on halpaa lihaa - mennään citymarkettiin ihmettele-mään ja valittamaan, kun tuotteet eivät olekaan siellä tarjouksessa.
Tiedoksi: Mainoksissa kyllä lukee, missä ne ovat voimassa.
Tiedoksi 2: Anttila ja Kodin Ykkönen eivät ole sama asia.
Myyjä aloittaa kassatapahtuman sanomalla asiakkaalle "Hei"! Asiakas vastaa "Muovikassi."
Tiedoksi: Kassa haukkuu sinut illalla kavereilleen "vitun idioottina". Hein sanominen ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.
Asiakas pakkaa kamojaan hihnan päässä ja pakkaa edelleen, kun kassa yrittää loppusumman ilmoittamalla saada häntä maksamaan. Asiakas pakkaa sinnikkäästi ensin loppuun ja tulee sitten vasta maksamaan.
Tiedoksi: Koko jono odottaa ja syyttää siitä kassahenkilöä.
Kasataan hihnalle 10 tavaraa päällekkäin ja valtaviin massoihin.
Tiedoksi: Hihna ei liiku kun tunnistimen edessä on tavaraa. Kassan työ vaikeutuu, kun tavaroita joutuu tuuppimaan ja repimään.
Hedelmät ja vihannekset jätetään punnitsematta.
Tiedoksi: Unohdus tai ajattelemattomuus, sama seuraus: jono seisoo ja kassaa vituttaa.
Lähtee/lähettää jonkun toisen hakemaan lisää rahaa/lisää tavaraa kesken kassatapahtuman.
Tiedoksi: taas se jono seisoo ja kaikki odottavat. Muut asiakkat syyttävät tästä(kin) kassahenkilöä.
Antaa pentujen imeskellä lakupatukkaa jo paketin läpi ja ojentaa kassalle limaa valuvan, muodottomaksi imetyn paketin ja ihmettelee, kun kassa ei muka saa siitä viivakoodia. Tai avaa paketin jo valmiiksi ja repii viivakoodin.
Tiedoksi: Tämäkin vituttaa ja on epäkohteliasta
Kuvittelee että "vain päivän lehdet" ostaessaan voi kiilata koko jonon ja vaan heittää rahat kassalle.
Tiedoksi: Vaikka jossain onkin lehdille pikakoodit ja tällainen periaatteessa onnistuu, silti käytös pistää nyppimään. Useimmissa paikoissa lehti pitää kuitenkin skannata viivakoodilla, niin kuin muutkin tuotteet. Niin.
Seisoo toisen kassan jonossa ja näkee kassahenkilön lähestyvän rahat kädessä viereistä. Kun kassa on vielä 20 metrin päässä kassasta, alkaa huutaa "AVAATSÄ??!" Tulee sitten huohottamaan siihen portin taakse ja nykii ja repii sitä ja tuijottaa koko ajan silmät kiiluen, että "vauhtia siihen avaamiseen, vauhtia saatana".
Tiedoksi: Kassan avaamiseen kuluu tietty aika eikä se nopeudu sillä kyttäämisellä.
Kassa pääsee tauolle/kotiin ja yrittää sulkea kassan. Aina siihen saapuu vielä yksi, joka kerjää "otathan vielä mut?"
Tiedoksi: En ota!
Kassan arkea
49
9014
Vastaukset
- jättämät
ostoskärryt kassan eteen. Ottaa pattiin!!
- Dadadii dadadoo
Pitää monesti paikkaansa!!! Eikä se ole mun mielestä pahaa puhua tuollaisesta, helpottaa ku puhuu.... naurattaa myös. Ehkä joku asiakas näkikin tämän ja miettii, että ensi kerralla en tee näin... jos se kerran tehdään 1 kerta tunnissa.
Punnitsimisesta sen verran, että se on ok... koska asiakas yleensä pyytää seuraavalta asiakkaalta anteeksi. Tavaroiden jättämisestä, tosi kurjaa jos on elintarvike, mutta meillä kiireisenä päivänä joku vie ne takaisin hyllyyn.. kiva meille.
- kuitti
Vitsit todellakin alkavat ärsyttämään, kun ne on aina ne samat. Eri kaupoissa on vähän eri vitsit. Esim. Alkossa todella moni perustelee kuitin ottamattomuutta sillä, että eihän se verotukseen kelpaa. Hekoheko.
- omilta opiskeluajoilta
HEH HEH :) Ja kaikki nuo tilanteet on valitettavasti kassojen arkea. Ne asiakkaat ketkä noin käyttäytyy eivät varmana itse ole koskaan tehnyt kassatyötä.
- PERSE
Kultainen käytöskirja olisi paikallaan yhä 2000-luvullakin.Ilman mitään kirjoja ja säännöstöjäkin nämä asiat pitäisi olla selvillä normaali-järjellä varustetulle ihmiselle, en millään pysty ymmärtämään että täyskasvuiset ihmiset vittuilee kaupan työntekijöille, ei saatana, se ei mene millään jakeluun ja voin vain toivottaa jaksamista työssänne mikä on tärkeää meille kaikille.Tässä yhteydessä voin kertoa elävän esimerkin vuosien takaa Bilteman kassalta, edelläni oli sliipattu mies pikkupoikansa kanssa, miehestä vielä sen verran että hän oli olemukseltaan kaikkien äitien "toivevävy", no tämä "luomakunnan kruunu" sanoi kassaneidin näpyttelyn päätteeksi, "saanko ewteywperiugweipödin",siihen kassaneiti, "anteeks mitä", johon "toivevävy", "niin , saanks mä löisdauygfiwpeåq7:n", johon kassaneiti taas esitti asiallisen kysymyksen, no tässä vaiheessa olin jo tuon mulkun muuhun puheeseen verrattuna puoliäänen ulostamasta mongerruksesta saanut selville että kyseinen yhteiskunnan selkäranka halusi "paragon-kuittia", jotta saisi kirjanpitokusetuksensa ajan tasalle, no asia selvisi mutta jäi kaivelemaan minua kun en käskenyt kyseistä mulkkua vetämään käteensä, no toivon mukaan hän on jo kuollut tuskalliseen syöpään.Pienenä lisäepisodina, kun "Paragon-kuitit" oli kirjoitettu ja ostokset maksettu hän sanoi mukanaan olleelle pienelle pojalle(ilmeisesti omalleen)"anna sielt muovikassi" ja sehän meni tietysti Bilteman ja pahimmassa tapauksessa tuon ammattitaitoisen ja siten malttinsa säilyttäneen kassaneidin piikkiin ja tarinan suurin kusipää olin minä kun en puuttunut asiaan, no ehkä säälin sitä reipasta pikkupoikaa ja suurin murhe tässäkin on miten pikku miehenalku on pilattu, tai jos tuo mulkku on todellakin kuollut siihen tuskalliseen syöpään, niin sitten on vielä toivoa.
- jos et kestä
vaihda muulle alalle, jossa ei tarvii ola ihmisten kanssa tekemisissä. Tolla asenteella et kauan jaksa asiakaspalvelijana enen kuin sulta menee hermo kesken työpäivän.
- näitä taas
Näkee, ettet ole päivääkään itse asiakaspalvelutyötä tehnyt kerta noin tokaiset. Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan ja suurinosa ihmisistä tuppaa vittuilemaan myyjille vain siksi, että voivat.
- kassatyötä itsekin tekevä
Itsekin olen usein kaupan kassalla töissä ja minua tuo juttu ei naurata, vaan kuvastaa sitä, kuinka sen alkuperäinen kirjoittaja (tuohan on pyörinyt netissä jo kauan) on työhönsä vittuuntunut ja sietäisi harkita alan vaihtoa johonkin, missä ei palvella asiakkaita. Koko kirjoituksen asenne kun halveksuu asiakkaita ja kirjoittaja on unohtanut, että ilman asiakkaita ei hänelläkään työtä olisi.
- kun aina
jos joku kertoo miten helvetin huonosti käyttäytyviä ihmiset ovat, tulee vastaukseksi tuo kulunut: vaihda työtä, et sovi asiakaspalveluun.
Minä saan AINA hyvää palvelua koska käyttäydyn ihmismäisesti sitä työtään tekevää kassaa/myyjää/virkailijaa kohtaan. Itse olen ollut kaupassa töissä vuonna nakki, ja muistan useitakin esimerkkejä siitä miten pienisieluisia ja huonosti käyttäytyviä ihmiset ovat.
Suomi ei ole mikään sivistysvaltio, jos sivistyksen määrä mitataan käytöstavoilla. Kun ollaan missä tahansa asiakkaana, täytyy ottaa huomioon muut asiakkaat ja se leipäänsä muiden passaamisella tienaava myyjä.
Jos aloitetaan vaikka näillä:
- ei etuilla
- ei tiuskita
- ei näsäviisastella
- ei tönitä
- yritetään selivitä kassan ohi niin ettei kenellekkään tule ylimääräistä riesaa
- ei syödä kaupassa tavaroita joita ei ole maksettu - että silleen....
Siinäpä sitä kassan arkea on. Aina valitetaan kuinka huono palvelu Suomessa on, mutta katsokaa nyt kuinka itse käyttäydytte. Tuskin siellä ulkomailla tuolla tavalla käyttäydytte, kun aina kehutte kuinka hyvää palvelua siellä. Vosinkin lopettaa kirjoitukseni siihen, että aina huudellaan, että se on ammatinvalintakysymys jne.. Tiedoksi teille "ihanille " asiakkaille, että on myös valinta asua missä haluaa, sinne vaan Siberian junaan ihanien palvelujen eteen. Katsokaa välillä peiliin...
- kassatyötä itsekin tekevä
kun aina kirjoitti:
jos joku kertoo miten helvetin huonosti käyttäytyviä ihmiset ovat, tulee vastaukseksi tuo kulunut: vaihda työtä, et sovi asiakaspalveluun.
Minä saan AINA hyvää palvelua koska käyttäydyn ihmismäisesti sitä työtään tekevää kassaa/myyjää/virkailijaa kohtaan. Itse olen ollut kaupassa töissä vuonna nakki, ja muistan useitakin esimerkkejä siitä miten pienisieluisia ja huonosti käyttäytyviä ihmiset ovat.
Suomi ei ole mikään sivistysvaltio, jos sivistyksen määrä mitataan käytöstavoilla. Kun ollaan missä tahansa asiakkaana, täytyy ottaa huomioon muut asiakkaat ja se leipäänsä muiden passaamisella tienaava myyjä.
Jos aloitetaan vaikka näillä:
- ei etuilla
- ei tiuskita
- ei näsäviisastella
- ei tönitä
- yritetään selivitä kassan ohi niin ettei kenellekkään tule ylimääräistä riesaa
- ei syödä kaupassa tavaroita joita ei ole maksettuKyllähän asenne paistaa läpi niin näistä jutuista täällä kuin työskentelystä työpaikallakin. Jos asenne asiakaspalveluun on, että asiakas on vittumainen riesa, niin kyllä se asiakas sen huomaa ja varmasti käyttäytyy myös tympeästi. Ja jos asenne ei ole kohdallaan, alan vaihto olisi ihan järkevä ratkaisu.
- yleistä ja olenhan
minä kassajonossa jonottaessa itsekin sen nähnyt.
Oma tytär oli marketin kassana jonkin aikaa ja samoja juttuja kuulin kotona.
Tytär jätti marketin hommat ja sai hyvän työtodistuksen. Siirtyi erikoisliikkeeseen eikä valituksia ole kuulunut eli viihtyy hyvin työssään ja lisänä on pieni työyhteisö mukavine työkavereineen eli mikäpä viihtyessä.
- ihana asiakas
Teillä kun on sekä tämä foorumi että aasiakas.net, niin kertokaa missä olisi vastaava asiakkaille tarkoitettu foorumi, jonne saisi kirjoitella kokemuksistaan asiakaspalvelijan kanssa.
- tänne...
Tännehän sitä kannattaa kirjoittaa ilman muuta, jos siltä tuntuu.
Tässä muuten taas yksi esimerkki teistä ihanista asiakkaista:
Aamulla kauppa aukesi ja tervehdin yhtä ihanaa asiakasta: Hyvää huomenta.
Vastaukseksi sain: Haista sinä vittu orja!
Ihana päivä oli jälleen tiedossa... - todennut, että
tänne... kirjoitti:
Tännehän sitä kannattaa kirjoittaa ilman muuta, jos siltä tuntuu.
Tässä muuten taas yksi esimerkki teistä ihanista asiakkaista:
Aamulla kauppa aukesi ja tervehdin yhtä ihanaa asiakasta: Hyvää huomenta.
Vastaukseksi sain: Haista sinä vittu orja!
Ihana päivä oli jälleen tiedossa...pakko haistaa kun sieltä päin tuulee!
Olisi naama saattanut väännähtää toiseen asentoon.
- tämä aihe
Asiakaspalvelusta voisi kinata koko päivän. Itse olen nuorena tyttönä ollut myös asiakaspalvelussa kaupassa ja täytynee myöntää, että suurin osa asiakkkaista tietysti aivan ihania, mutta 5 % asiakkaista on töykeitä tai jopa ilkeitä. Kun vaihdoin eri alalle ei minun ole sen jälkeen tarvinnut kuunnella haistatteluja tms. Alanvaihto ei kuitenkaan ole ratkaisu asiaan, kukapa ne työt sen jälkeen tekee. Ratkaisu asiaan on jokaisen tutkiminen omaa käytöstään niin asiakaspalvelijan kuin asiakkaankin.
- kuin sinne huutaa
Miksiköhän itse en ole koskaan saanut kohdata hankalia asiakkaita tai haistatteluja ollessani kaupan alalla töissä. Kenties siksi, että en lähde mukaan asiakkaiden huonotuulisuuteen enkä myöskään hauku heitä selän takana netissä.
- kun harmittaa taas
kuin sinne huutaa kirjoitti:
Miksiköhän itse en ole koskaan saanut kohdata hankalia asiakkaita tai haistatteluja ollessani kaupan alalla töissä. Kenties siksi, että en lähde mukaan asiakkaiden huonotuulisuuteen enkä myöskään hauku heitä selän takana netissä.
Taas sama lallatus.
No, haukkukaa ihan rauhassa ja naurakaa asiakaita selän takana koska tulevaisuuden myymälöissä ei ole juurikaan kassoilla ihmisiä.
Mihin nuo mata-aivoiset kassahenkilöt siten menee?
- kaupat ja kassat erilaisia
"Jaksaa kantaa tuotteen kassalle, mutta toteaa sitten siinä, että "mä jätän tän pois".
Tiedoksi: Sen päätöksen voi tehdä aiemminkin, esimerkiksi, jos siellä hyllyssä mistä tavaran ottaa ja laittaa sen kauniisti takaisin paikalleen. Kassa joutuu itse omalla tauollaan raahaamaan jätettyjä kamoja paikoilleen. "
Monissa kaupoissa tuon hoitavat muut myyjät tai kassa työajallaan - jos homman joutuu tekemään omalla tauollaan, on syytä keskustella pomon kanssa työaikajärjestelyistä.
""Paljos tästä saa alennusta?" -jankutus.
Tiedoksi: Ei senttiäkään. Kassa ei päätä alennuksista. "
Osassa kaupoista kassahenkilöt työskentelevät myös osastoilla ja toisaalta heillä on oikeus antaa pikkuvikaisista tai päiväysmenossa tuotteista tietty prosenttialennus.
"Myyjä aloittaa kassatapahtuman sanomalla asiakkaalle "Hei"! Asiakas vastaa "Muovikassi."
Tiedoksi: Kassa haukkuu sinut illalla kavereilleen "vitun idioottina". Hein sanominen ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa. "
Työtään kunnioittava kassa ei ikinä iltaisin hauku kavereilleen asiakkaita.
"Hedelmät ja vihannekset jätetään punnitsematta.
Tiedoksi: Unohdus tai ajattelemattomuus, sama seuraus: jono seisoo ja kassaa vituttaa. "
Osassa kassakoneista on mahdollisuus ottaa seuraava asiakas väliin. Myöskään yhden ylimääräisen vaaan sijoittamien kassojen läheisyyteen ei olisi mahdoton tehtävä - siitä taas keskustelemaan pomon kanssa.
"Kassa pääsee tauolle/kotiin ja yrittää sulkea kassan. Aina siihen saapuu vielä yksi, joka kerjää "otathan vielä mut?"
Tiedoksi: En ota!"
Minä otan - kotiinlähtöä voi ennakoida tai ottaa menetetyn työajan takaisin vaikkapa sopimalla mahdollisuudesta pitää pidennetty tauko seuraavana päivänä. Taas keskustelua pomon kanssa.- sadgasd
Se yksi ylimääräinen vaaka maksaa 2000-3000 euroa. No saa sitä pomolle ehdottaa.
- samoissa hommissa
Nämä työssä kokemasi asiat kuuluvat kassamyyjän ammattiin. Asioita joutuu joskus vaan sietämään, myös oikeassa elämässä. Henkilökohtaiset loukkaukset tai uhkailut ovat asia erikseen.
- avartaa?
Kassoilla istuu paljon nuoria tyttöjä ja poikia joilta puuttuu vielä perspektiiviä, ymmärrystä ja sitä kuuluisaa elämänkokemusta. "Vi*un asiakkaat" tyyliset tokaisut kaverille on sekin varmaan tapa työstää (uusia) kokemuksiaan..
- hei, haloo !
avartaa? kirjoitti:
Kassoilla istuu paljon nuoria tyttöjä ja poikia joilta puuttuu vielä perspektiiviä, ymmärrystä ja sitä kuuluisaa elämänkokemusta. "Vi*un asiakkaat" tyyliset tokaisut kaverille on sekin varmaan tapa työstää (uusia) kokemuksiaan..
Kerran edellä oleva asiakas oli jo vanhempaa sorttia, naisihminen ja kahden lapsen mummi.
Hänen ostoksiinsa kuului kaksi valokuva-albumia, hän alkoi siinä kertoilla kuinka aikoo tehdä lapsenlapsistaan oman albumin ja antaa näille sen sitten kun kasvavat.
Kivaa, hänelle ja varmaan niille lapsille.
Mutta jotenkin tää koko homma, oli lauantai, ruuhkaa piisasi ja kassalla ihan nuori tyttö.
Ja tää täti paasaa niistä valokuva-albumeista!
Minua kyllä nauratti, ei se täti vanhakaan ollut oikeastaan, mutta hiukan pitäisi olla tilannetajua.
- Asiakas myöskin
Itse jonotin joskus ehkä vartin verran meidän pikkumarketissa ja ihmettelin, miksi kassaneiti näytti niin helpottuneelta, kun kohtelin häntä ystävällisesti. Totesin myötätuntoisesti että "varmaan kamala kiire teillä" ja siitä saatiin keskustelu aikaiseksi.
Toisella kertaa lähdin hirveällä spurtilla markettiin ja saavuin sinne klo. 20:53. Marketti meni yhdeksältä kiinni. Muistin varttia vaille yhdeksän että pitäisi maitotölkki hakea, joten vedin pikakiitäjän vauhdilla marketin läpi jotta sain sen maidon. Kassaneitiä hyvällä tavalla huvitti, totesin, että oli pakko pitää kiirettä, koska teilläkin on täällä työaika. Kassaneiti siihen totesi että olisivatpa kaikki noin huomaavaisia. Kertoi, että jotkut tulevat liikkeeseen viittä vaille yhdeksän ja alkavat kärryjen kera tehdä kaikenlaisia ostoksia vailla kiirettä. Siitä kuulemma tietää että ylitöiksi menee taas... ei oikeesti, jotain kunnioitusta kassaparkoja kohtaan. Mä en kestäisi päivääkään sitä duunia tappamatta jotakuta omin käsin. Ei nyt sentään, mutta silti. =)- vielä löytyy! :D
On se ihana nähdä, että jotkut asiakkaat sentään ymmärtävät myyjien työaikojen päälle :) Kaikenlaista tässä työssä näkee, mutta se on mielestäni edelleen ajattelemattominta, että vaikka liike olisi 10 tuntia päivässä auki, niin sinne sisälle on PAKKO päästä 2 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja kiirettä pois ei ole. Mitähän nämä asiakkaat siitä tykkäisivät, jos me tulisimme heidän työpaikalleen vuoron päätyttyä? Minultakin on VAADITTU palvelua kerran kotiin lähtiessäni puoli tuntia vuoron jälkeen, vaikka oli siviilivaatteet päällä ja laukut mukana. Kiitoksia tekstistäsi, sinunlaisiasi asiakkaita palvelen aina mielelläni :)
- kiireapu
vielä löytyy! :D kirjoitti:
On se ihana nähdä, että jotkut asiakkaat sentään ymmärtävät myyjien työaikojen päälle :) Kaikenlaista tässä työssä näkee, mutta se on mielestäni edelleen ajattelemattominta, että vaikka liike olisi 10 tuntia päivässä auki, niin sinne sisälle on PAKKO päästä 2 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja kiirettä pois ei ole. Mitähän nämä asiakkaat siitä tykkäisivät, jos me tulisimme heidän työpaikalleen vuoron päätyttyä? Minultakin on VAADITTU palvelua kerran kotiin lähtiessäni puoli tuntia vuoron jälkeen, vaikka oli siviilivaatteet päällä ja laukut mukana. Kiitoksia tekstistäsi, sinunlaisiasi asiakkaita palvelen aina mielelläni :)
Tätä en jaksa ymmärtää, että miten jotkut aasiakkaat kehtaavat tulla kauppaan justiinsa pari minuuttia ennen sulkemista, ja kun sulkemishetki on jo mennyt, ja menee siitä heille huomauttamaan, niin tyyppi shoppailee vaan ihan rauhassa, ehkä heittää jotain, että väliäkös sillä, jos menee vähän yliaikaa.
Tiedoksenne myöhäiset aasiakkaat, että teitä palvelemassa saattaa olla henkilö, joka saa palkan vain täsmälleen siltä työajalta, joka on sopimukseen merkitty, eli hän ei sulkemisajan jälkeen ole enää velvollinen teitä palvelemaan. Lisäksi tämä toiminta on aivan äärimmäisen epäkohteliasta; pahimmassa tapauksessa myöhästytätte ap:n illan viimeisestä bussista tms.
- Coca-Olli
Jos myyjää kaikki tuollainen *ituttaa ja kasvattaa kuplaa otsaan, suosittelen äkkiä vaihtamaan alaa. Ei ole nimittäin terveellistä stressaantua jatkuvasti. Mitä hyötyä on ottaa kuumotusta asiakkaista ja närkästellen valittaa näistä edelleen eteenpäin? Näin tekemällä et ole yhtään parempi kuin jonossa valittavat asiakkaat. Itse olin 6 v myyjänä enkä vieläkään kertakaikkiaan jaksa kuunnella jonkun valitusta työstään tai asiakkaista - tai myyjistäkään asiakkaan näkökulmasta. Nuo esimerkkisi ovat asenneongelmaisen myyjän arkipäivää, henkilön jonka ei pitäisi tehdä työtä joka vaatii sosiaalisia taitoja. Totuuksia pääosin mutta negatiivisesti nähtynä. Näen lähes päivittäin huonoja asiakaspalvelijoita, lähinnä ruokakaupoissa joissa on paljon ihmisiä töissä ei-niin-unelma-ammatissaan. En kommentoi heille silti vajaavaisuuttaan koska uskon että ihminen voi kehittyä(toivottavasti niin tapahtuukin) ja tiedän ettei kaupoissa vaadita nykyään täydellisyyttä koska hyviä tekijöitä on vähän. Kassallakin voi olla huono päivä, kuten kenellä tahansa ihmisellä. Itsekin olen ollut hapan kassassa aikoinaan ja huomasin kyllä miten se tarttuu asiakkaisiin. Koska esimiestä ei juuri yleensä kiinnosta kuin bisnes, on mukavampi olla ystävällinen jo siitä syystä että asiakkaatkin ovat ystävällisempiä takaisin. Lopuksi: ihmiset ovat kaikki erilaisia, typeryksiä on asiakkaissa yhtälailla kuin kassallakin, pahin virhe on alkaa matkia heitä ja muuttua itsekin typerykseksi.
- olli-molli
Ei ole alaluokalle muita kuin asiakaspalvelutöitä tarjolla. Lehdenjako ja siivous ehkä poislukien. Kumpi yhteiskunnalle parempi, kettuuntunut asiakaspalvelija vai se, että tämä jää työttömäksi, kun ei jaksa enää?
- hepsukka--
Toi on kyllä just totta, siis nimenomaan toi pointti että jos se asiakkaiden palvelu ottaa jatkuvasti päähän, tai siis noi tilanteet ni juuri siinä kannattais miettiä et hei pystynkö mä oikeesti tehdä tätä hommaa. Koska jotku ihmiset (esim. minä) ei vain pysty tekemään semmosta hommaa, jos joka ikisen asiakkaan naama ärsyttää. Mitä siitä seuraa, jatkuva stressi ja kiukku, ei se ole terveydelle hyväksi. Sillon ku ite tein asiakaspalvelutyötä niin olin kotonakin tosi kiukkunen ja öisin narskuttelin hampaita ja nukuin levottomasti. Sitten vaihdoin alaa ja noi vaivat hävis. Se siis vaikutti jopa unen laatuun ja terveyteen. Jotkut taas on sellasia et toi homma ei oo niille mikään ongelma, ovat lepposia ja eivät jää miettimään tommosia huonoja hetkiä. Mut mulla meni kyllä aika kauan ennen kuin ymmärsin juuri ton tärkeimmän syyn eli nimenomaan että se on itselle todella raskasta jos on toi asenne työhön. Ja ei sitä ite välttämättä pysty muuttamaan, kaikille ei vain sovi asiakaspalvelu.
- Tyhmä kassatäti
hepsukka-- kirjoitti:
Toi on kyllä just totta, siis nimenomaan toi pointti että jos se asiakkaiden palvelu ottaa jatkuvasti päähän, tai siis noi tilanteet ni juuri siinä kannattais miettiä et hei pystynkö mä oikeesti tehdä tätä hommaa. Koska jotku ihmiset (esim. minä) ei vain pysty tekemään semmosta hommaa, jos joka ikisen asiakkaan naama ärsyttää. Mitä siitä seuraa, jatkuva stressi ja kiukku, ei se ole terveydelle hyväksi. Sillon ku ite tein asiakaspalvelutyötä niin olin kotonakin tosi kiukkunen ja öisin narskuttelin hampaita ja nukuin levottomasti. Sitten vaihdoin alaa ja noi vaivat hävis. Se siis vaikutti jopa unen laatuun ja terveyteen. Jotkut taas on sellasia et toi homma ei oo niille mikään ongelma, ovat lepposia ja eivät jää miettimään tommosia huonoja hetkiä. Mut mulla meni kyllä aika kauan ennen kuin ymmärsin juuri ton tärkeimmän syyn eli nimenomaan että se on itselle todella raskasta jos on toi asenne työhön. Ja ei sitä ite välttämättä pysty muuttamaan, kaikille ei vain sovi asiakaspalvelu.
Käyn tossa samassa lähikaupassa melkosen usein mieheni kanssa ja maksellaan ostoksia yleensä vuorotellen. Etukorttikin sitten jää toisen lompakkoon.. Joskus kun olin yksin kaupassa ja myyjä kysyi etukorttia, sanoin että "eioo" ja se ei todellakaan riittänyt vastaukseksi.. Myyjä alkoi kyselee mihin sen oon jättänyt ja sitten selvitti että sitä kannattaa aina pitää mukana.. Ihme eukko oli. Ja se on todella rasittavaa kun käy jossain vaatekaupassa ja ostat jotain niin myyjä työntää sulle jonku leimakortin kysymättä mitään... tai heti tyrkytetään etukorttihakemusta millä saa 1% alennusta jos ostaa 100eurolla.. :P
- kuulostipa tutulta
Tämä oli aivan loistava! Nauroin vatsa kipeänä, sillä niin tutuilta kaikki nuo jutut kuulostivat XD Kiitos jakamisesta ja päivän nauruista.
- vartijan vartija
Pääsiäisenä, lihava hikinen mies : MUNARIKASTA pääsiäista sinulle !!
-kiitos, vanha vitsi
Ei ole valikoimassa sitä ja sitä
- kiitos, minähän se päätän tämän kaupan valikoiman
Täytyy kait mennä Stockmannille
- mene vain, sieltä löytyy !! - myrsky xxx
mietin asiaa oman sekä omien kokemuksieni kautta myyntityössä kenttämyynnissä, puhelinmyynnissä sekä nykyään puh.myynnin esimiehenä ja olen nuoruudessani ollut myös siellä kaupankassalla.
Alkuperäinen aloittaja ei missään vaiheessa sanonut että olisi tyly asiakkaille. Mainitsi ainoastaan että jotkut asiat "vituttaa".
Ensireaktio itsellänikin oli toki kun aloitin lukemaan kommenttia että "vaihda alaa"
Mutta! Itseänikin "vituttaa" monesti jonkun asiakkaan typeryys. Siitä sitten revitään huumoria kollekoiden kesken. Näinhän ketjun aloittajakin toimi. Juuri kuten kunnon asiakaspalvelijan tuleekin toimia. Palvelee idiootteja kiltisti ja avautuu sitten jossain muualla.
Ja sitä vartenhan tämä foorumi on (Toki foorumi on olemassa ylipäätään sen vuoksi että eniro tienaa tällä rahaa) että täällä pääsee avautumaan anonyymisti ilman että loukkaa asiakkaan tunteita vaikka asiakas olisikin välillä sen ansainnut.
ps. Asiakas on aina väärässä. Taito on saada asiakas itse tajumaan olevansa väärässä ja / tai kokemaan asiakas asia siten että hän on oikeassa vaikka asiakas myyjän tai asiakaspavelijan toimesta muuttaisi mielipidetään. - jappejappe
Pari vinkkiä niin helpottaa:
- löydä elämääsi sisältö, mieti missä olet kun loppupelit alkavat
- lopeta tupakointi
- juo enemmän maitoa
- syö hedelmiä
- lopeta kiroilu
- lopeta hevimusiikin kuuntelu (pätee myös suomipop kanavaan)
- lopeta juoruilu
- vähennä tv:n katselua (lopeta BB:n katselu)
- opettele nöyryyttä - ...
Ja palkkansa eteen joutuu yleensä sitä työtä tekemään. Jos sun pitää viedä se kassalle jäänyt tavara hyllyyn, niin sit sä viet sen.
Kyllä mäkin pikkulikkana luulin, että musta tulee joku hieno virkaihminen, mikä vaan papereita pyörittelee aikansa kuluksi ja aina on kivaa.
Väärin, väärin, väärin.
Mutta KAIKISSA töissä on ne hyvät ja huonot puolet. Se on itsestä kiinni, miten niihin suhtautuu!
Älä välitä esim. niistä ketkä ei tervehdi, ei kannata alkaa patouttamaan vihaa itseensä tuommoisen tähden! k-kaupoilla on plussa tarjouksia ja hinta tippuu aina kun vetää plussa kortin. ja aina jotkut samat asiakkaat voi kun tippui paljon, tippuisiko hinta uudelleen jos höyläisi korttia vielä kerran? joo ne ei tipu ku sen yhden kerran ku tarjoukset rekisteröityvät asiakkaalle.
- wanilla89
.. repesin. ;) tuo on niin totta! salen kassalla itse töissä ja kuten moni myyjä tietää on niitä päiviä kun tykkää asiakaspalvelu työstä ja toisaalta sitten niitä ku se on vähemmän nautittavaa hommaa. :)
itse olen nuori myyjä, kaupan kassalla tullu nyt n vuosi oltua ja huomaan että on alkanut kyllä pinna kasvaan ja jos ottaa päähän ni sitä ei asiakkaille ole suotava näyttää. hah, ukkoni on raksalla töissä ja se aina ihmettelee ku puhun joskus la illan jälkeen miten väsynyt oon ku eihä kaupassa nyt nii fyysisesti raskasta oo mitä raksalla. Sitä väsymystä ei voi sellainen ihminen ymmärtää joka ei oo kaupankassalla tai muussa asiakaspalvelu työssä ollut. On se aika rankkaa ottaa jokainen asiakas hymysuin vastaan ja vaikuttaa aidosti ystävälliseltä myyjältä, jos koko päivä hulinaa ollu ja 300 ihmistä kaupassa käyny (meidä lähikauppa.. :) ). Puhumattakaan sitten jos jollakulla on huono päivä ja siinä yrität sitten kuitenkin asiallisesti hänet palvella.
Ja nämä ylimääräiset hommat mitä jotkut asiakkaat tuntuvat "tahalleen" teettävän meillä.. Kaupassa kyllä riittää sitä hommaa muutenkin. Toki ne kärryt vien heti paikoillee kuha 10 ihmistä jonosta oon saanut ensin palveltua, puhumattakaan veikkauksen/postin asiakkaita jotka jo hammastapurren seuraavat jokaista tuotetta hihnalla jotka piippaan... piip piip. :) monenlaista asiakasta kyllä on ja siihe vielä lisätään mielenterveys-, vanhus- ja nuorten/lasten hoitolaitosten asukkaat joista tulee sitten kerralla väh 5 potilasta ostoksille. värikkäitä persoonia, todellakin. :)
....mutta aina ne asiakkaat jotka on huomaavaisia saa jaksamaan paremmin pitkän päivän! jokaisessa työssä on ne huonot ja hyvät puolet kuten on jo sanottu, enkä itsekkää tällä alalla ois jos niitä narinoita ja huonoja hetkiä en jaksais sietää. Toki on ollut lähellä muutaman kerran että "verisuoni napsahtaa päästä" (ihmisiähän meki ollaan) ku on nii koetellu hermoja mutta kyllä sitä sitten on taas tyytyväinen itseensä kun saa asiakkaan ongelmitta palveltua. Ja hymy on sellainen tosi asia joka saa kaikki hyvälle tuulelle. :D hymyilkää siis! :D
Kaikkien ihmisten tulis käydä elämänsä aikana yksi päivä kassalla, silloin heistä olisi helpompi ehkä samaistua meihin jotka jaksamme heidän elämän tarinoitaan, pään aukomisiaan, lasten temppuiluja, viissenttisten laskemisia jne hymysuin kuunnella ja ottaa vastaan. :) ELÄKÖÖN asiakkaat jotka voivat jo samaistua! :) - totta...
onhan se totta että on niitä "huonoja" asiakkaita, mut suurin osa on kyllä ihan mukavia kummiskin...
Ja kyllä itse muistan että ensimmäisiä päiviä kassassa olin välillä todellakin vi**uuntunut eräiden asikkaiden jälkeen, mutta nyt reilun vuoden jälkeen rupee jo olemaan aika imuuni. tottakai joskus voi olla jonkun asiakkaan jälkeen semmonen olo että HUHHUH, mut se unohtuu useimiten jo parin seuraavien (toivottavasti mukavien) asiakkaiden jälkeen. Saa olla jo aika erikoinen tapaus että jäisi oikeasti mieleen. Ja näitä erikoisia juttuja niin käntyy usein hauskoiksi kokemukseksi sitten ku kahvitauolla myöhemmin juttelee :D - .............
ainahan tälläistä näkee, mutta onneksi suurin osa asiakkaista on ihan mukavia tai ainakin neutraaleja. Itse inhoan sitä, kun ei laiteta välejä ja sitten valitetaan kun tavarat menee sekaisin, lähinnä jos olen jo ensin kysynyt että tässäkö on raja, niin sanotaan että joo tai ymistään, ja sitten se olikin jossain muualla. Onhan se varmaan minunkin vika, kun en aina kerkeä katsomaan. Mutta oikeesti minusta kaupassa on ihan kivaa, tälleen kesätyönä menee loistavasti. Lähinnä juopuneet miesasiakkaat on se inhotus, mutta kunhan vain yrittää ohittaa kaikki ällöt ehdotukset ja olla peruskohtelias kuitenkin. Minulla on kerran vain elämässäni ollut asiakas, joka sai minut melkein itkemään. En ollut silloin kaupan kassalla vaan pienessä kioskissa ihan yksin.
- jessööör
tä oli kyl niin todenmukaista!
lisäks voisin laittaa vielä:
Kun tuotteesta puuttuu viivakoodi niin usein joudun soittamaan kyseisen osaston vastaavalle (tai jollekin muulle) ja kuvailemaan hänelle tuotetta että tämä voi luotella ean-koodin. Ei auta vaikka huudat siinä että "SE MAKSAA 2.99 EUROA!!!!" sillä joudun kuitenkin selvittämään sen koodin että saldot pysyy edes hiukan todenmukaisina. Ja toinen juttu on kun sitten osastovastaava tai joku on luetellut koodin ja hinnaksi tuleekin esim. 5.99€, ja asiakas alkaa syyttää kassaa tästä hintaerosta, jes.
Yksi juttu mihin olen monesti törmännyt on se, että asiakas tulee sisälle liikkeeseen, kävelee kassalle ja kysyy jtn tyyliin "Missä teillä on niitä traktorin perävaunun kierukan öljysuodattimen lyhyempää ruuvia joka tulee siihen suodattimen yläosaan?"
Kun en osaa heti sillä sekunnilla vastata ja sanon että voin soittaa osaston vastaavalle jos hän tulisi auttamaan kun en itse osaa. Asiakas raivostuu tietämättömyydestäni, "helvetti kun et mitään tiedä prkl!,minä en jää tänne sitä etsimään!" juoksee ulos ovesta huutaen samalla huonosta asiakaspalvelun laadusta ja myyjien tietämättömyydestä. Heti perään toinen asiakas tulee ja kysyy minkä kokoiset rintaliivit hän tarvitsee. Kumpi itseruskettava on parempi? mikä ryppyvoide on rasvaiselle iholle? Mistäpä minä tietäisin? en ole mikään tietopankki vaikka istunkin kaupan kassalla. ei tarvitse raivostua jos en tiedä.
Niinkuin alkoholinmyynti-ohjekirjoissakin sanotaan, pitää henkkarit tarkastaa kaikilta alle 23-vuotiaan näköisiltä. Eli jos olet syntynyt 1991. ei sinun kannata suuttua siitä että kysyn henkkareitasi. tai jos sulla ei ole henkkareita ja näytät teiniltä, voit jankata täysi-ikäisyydestäsi vaikka puolituntia, en myy alkoholia taikka tupakkaa jos sulla ei ole henkkareita.
Ja niin! Ne LIDLIN pullot pitää palauttaa yleisesti LIDLIIN jos niistä haluaa saada panttia!
ei ole kassan vika että kauppamme ei vastaanota Lidlin pulloja.
Kyllä tätät riittäisi tätä juttua mutta kyllä kaupoissa käy mukaviakin asiakkaita, niiden avulla jaksaa:) - vaan työhön otossa
vaan sinun työhön ottajassa (kauppiaassa)
Et sovellu asiakaspalveluun, vaan myymälässä paikkasi olisi enemmän hyllyjen täyttäjänä.
Kaikki nämä kertomasi jutut on on ongelmia mitkä pitäisi ratkaista sielä myymälän esimies tasolla, lähinnä työnohjaamis koulutuksessa.
Ehkä tämä taantuma tulee korjaaman tämän asian myymälöissä kun aletaan katsomaan millaista henkilökuntaa kaupassa enää tarvitaan, sillä ne jäljelle jäävät maitopurkin ostajat eivät enää kannata.- opettaa
tai sanotaanko määrä ei takaa laatua.
Nykyään suomessa tuntuu unohtuneen myymälöissä tämä asiakaspalvelu.
Luulisi kaupan katteet olevan jo sitäluokkaa ettei enää ole vara menettää asiakkaita omien virheiten takia ja kun otetaan vielä huomioon näitten ostoskeskusten määrän vertailussa vaikka muuhun eurooppaan ei sielä ole näinmonia palatseja pelkästään elintarvikemyynnin takia.
- vaan että
Se on vähän kiinni mistä vinkkelistä asiaa kukin tarkastelee. Olen kyllä itsekin tainnut joskus olla "virheellinen" asiakas.
Kauppakäyntejä kun kertyy pitkällä juoksulla kauhian paljon, niin välillä saatta lipsahtaa esim. viime sekunneille ennen sulkemista. Syystä tai toisesta. En viitti sitten nälissäni olla kun en kohteliaisuudesta kehdannu enää sisään tulla. Tosin tavaksi ei parane ottaa, ymmärrän kyllä henkilökunnan pointin. Eikä sinne tarvii sitten asumaan jäädä.
Ja muistan kyllä viisastelleeni kassalle kun masiina ei koodia ole halunnut lukea. No hyvinhän tuo neiti sen ainakin ulkoisesti otti, oli varmaan säätänyt filtterinsä oikein tällaisen tonopään varalle :) Ja uusi vitsi se minulle oli, vaikkakin aika lattea, se on varmaa :P Ja voihan se sadannella kerralla kassaa hiukan jurppia vitsiniekat.
Eikös sekin ole ihan peruskauraa että päivä puretaan haukkumalla muut pystyyn. Olen ollut töissä teemapuistossa, missä otin vastaan tilityksiä ja opastin kassoja. Kassojen arki oli muuten siellä todella rankkaa. Paikka täynnä v#t&n turisteja nääs. Kyllä siellä kassat avautuivat ihan huolella, ja kyllä se varmaan helepottaa. Ja kyllä avauduttiin mekin. Ja helpottihan se kun kanssaihmisten kera sai sadatella ihan tosissaan. Ja kyllä avautuivat turistijampatkin, suoraan päin naamaa ja toisilleen kait illalla.
Kun se ressi kasvaa niin tarvii avata vähän varoventtiilejä. Mutta aina voi pikkasen ainakin yrittää ymmärtää sitä toisen osapuolen pointtia. Ja ottaa sitten loppupeleissä lungisti. Tosin myönnettäköön, on sitten sitä porukkaa jonka kanssa mennään "saunan taakse" ja tullaan yksin takas.
Nyt riittää löpinät pöpinät... - voi itku
Alaa vaihtamaan, jos noin hajottaa. Idiootteja löytyy aina jotka valittaa turhasta, mutta kellekkäs muulle se palaute annetaan kuin sille kassalle. Jos joku asia on kaupassa päin prinkkalaa niin kyllä maksava asiakas saa sen ääneen sanoa. Kertokaa hyvät kassat se palaute sinne kauppiaalle niin asialle ehkä tapahtuukin jotain. Näinhän se on, että se kauppa on sielä asiakkaita varten. Itsellä ei kassallä hermot kestäny ja siksi en sitä työtä uudelleen harkitsekaan. Kaikki kunnioitus kassatyöntekijöille, jotka jaksavat hymysuin ruttunaamaisista asiakkaista huolimatta!
- Palkkarahapussi 16
"Tiedoksi: Hihna ei liiku kun tunnistimen edessä on tavaraa. Kassan työ vaikeutuu, kun tavaroita joutuu tuuppimaan ja repimään."
Ikävä todeta, mutta minulla ei ole aavistustakaan mistään kassahihnan tunnistimista, eikä minun mielestäni tarvitse niistä mitään tietääkään. En oikein sisäistä, mitä tarkoitat sillä, että kassa joutuu tuuppimaan ja repimään tavaroita. En ole koskaan nähnyt sitä tapahtuvan, ehkäpä minulla on vain hirveän huono huomiokyky...
En ymmärrä lainkaan näitä tällä palstalla jatkuvasti itkeviä "asiakaspalvelijoita". Onko oikeasti niin, että meidän asiakkaiden olisi todellakin viisainta pysyä poissa kaupoista, ettemme vain aiheuttaisi kassahenkilöille näin hirveitä tuskia? Onnekseni en joudu käymään kaupoissa usein. Silloin kun käyn, valitsen aina kaupan, jossa olen nähnyt henkilökunnan olevan ystävällistä ja tehtäviensä tasalla. Sellaisiakin on!
Ovatko nämä kaupan kassat jokin vallan oma ihmisryhmänsä? Hyvin monissa ammateissa ihminen on tekemisissä monien erilaisten ihmisten kanssa. Vain kaupan kassat jaksavat siitä alituiseen ruikuttaa - ja se vuorovaikutustilanne on todellakin hyvin lyhytaikainen! Miten se voi tuottaa heille niin suurta henkistä kärsimystä?
Olen itsekin ollut asiakaspalvelutehtävissä. Minun asiakkaistani summittain arvioiden 99,25 % oli oikein miellyttäviä ja kivoja ihmisiä. Ehkäpä ne kaikki k-päät sitten nimenomaan hakeutuvat niille asiakaspalvelijoille, joilla heidän k-päisyydelleen tulee suurin hyötysuhde.
"Aina siihen saapuu vielä yksi, joka kerjää "otathan vielä mut?"
Tiedoksi: En ota! "
Minä vastaisin:"Ikävä kyllä, en voi ottaa." - Kassamyyjä
"Mihin nuo mata-aivoiset kassahenkilöt siten menee?"
Aika moni meistä "mata-aivoisista kassahenkilöistä" opiskelee yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. Kassamyyjäsi on muutaman vuoden päästä luokanopettaja, lääkäri, aineenopettaja, juristi, ekonomi, hammaslääkäri, pappi, sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, rakennusmestari, insinööri jne.
Opiskelijat tienaavat opiskelurahoja ja pyörittävät kauppoja ja tavarataloja iltaisin ja viikonloppuisin. Koska me teemme - olosuhteitten pakosta - epämukavia työaikoja, kaupan "päätoimiset" myyjät saavat usein vapaita viikonloppuja ja haluamiaan aamuvuoroja.
Yllä olevat kommentit kertovat hyvin, millaista työ on kassalla. Ala-arvoisten vitsien kuuntelua, valitusta, haukkumista, pitkiä kassajonoja, kiroilua, haistattelua, vihaisia asiakkaita, osastojen hintavirheitä ja tuotepuutteita jne. Asioita, joille me kassamyyjät emme mahda mitään. Yritämme kestää, koska meidät on palkattu palvelemaan asiakkaita.
Olemme ihmisiä ja meidän ei tarvitse sietää uhkailuja, haistattelua, huutamista, kiroilua, henkilökohtaisuuksiin ja asiattomuuksiin menevää henkistä väkivaltaa, hävyttömyyksiä, kaksimielisiä ehdotteluita ja muuta asiatonta käytöstä asiakkailta.
Jos haluatte antaa kaupalle rakentavaa asiakaspalautetta, niin olkaa hyvä: Kirjoittakaa tai soittakaa palautteenne kauppiaalle tai tavaratalon johtajille! - Susan2345
Joutuuks kassaneidit nykyään tekemisiin pikkukaupois näppäreiden kaa? siis nappaa niitä?
- ........
Eivät. Kyllä se noissa annetuissa turvallisuusohjeissa on ihan kiellettyä mennä ottamaan varas kiinni ihan oman ja muiden turvallisuuden kannalta. Sitä kun ei tiedä miten aggressiivisesti joku voi käyttäytyä.
- asiakaspalvelunaatelia
Alla oleva aloitus vuodelta 2009 on TÄYTTÄ ASIAA!!! Kaupan töissä mikään ei näköjään muutu! Toivottavasti kauppoihin tulee lähivuosina itsepalvelukassoja, jotta asiakas voi kiukutella, huutaa ja valittaa automaatille!
"Kassan arkea
työn iloa
3.4.2009 17:55
Jos olet haluamassa kassalle töihin tai jo olet jo kyseisissä hommissa. Seuraava teksti kertoo koruttomasti millaista työskentely kassalla on. Tilanteita jotka ovat arkea jokaiselle jotka työskentelevät kassalla. Lukekaa ja nauttikaa. Kannattaa samalla miettiä haluaako tehdä kyseistä työtä. Ei muuta kun työn iloa ja pitkää pinnaa kaikille kasoilla työskenteleville sekä sinne haluaville työntekijöille.
Kun kone ei lue koodia tai tuotteesta puuttuu hinta, aina joku valopää heittää "Se on sitte varmaan ilmainen!" HÖHÖHÖHÖ.
Tiedoksi: Se on vitun vanha läppä ja saa kassassa aikaan vain kuplia vereen. Oikeasta lääkityksestä nauttiva saattaa vaivautua naurahtamaan.
Jaksaa kantaa tuotteen kassalle, mutta toteaa sitten siinä, että "mä jätän tän pois".
Tiedoksi: Sen päätöksen voi tehdä aiemminkin, esimerkiksi, jos siellä hyllyssä mistä tavaran ottaa ja laittaa sen kauniisti takaisin paikalleen. Kassa joutuu itse omalla tauollaan raahaamaan jätettyjä kamoja paikoilleen.
"Paljos tästä saa alennusta?" -jankutus.
Tiedoksi: Ei senttiäkään. Kassa ei päätä alennuksista.
Kassa kysyy opetetusti jotain etukorttia. Vastaus: "Noeivittuoojaeikävittuikinävittutuuhaistavittupaskavitunkortteines".
Tiedoksi: Pelkkä "Ei" riittää.
Em. kortti löytyy, mutta se annetaan vasta siinä vaiheessa, kun kassa on jo lyönyt kuitin ulos.
Tiedoksi: Korjaaminen tapahtuu useimmissa paikoissa korjauskuitin kautta ja vie aikaa ja vituttaa.
Koko matka jonossa marmatetaan puoliääneen pitkiä jonoja ja sitten kassan kohdalle päästessä kiekaistaan kovaan ääneen "Teillä on ihan liian vähän kassoja täällä!"
Tiedoksi: Se pieni tyttönen/poikanen, joka sitä konetta näpyttää, ei omista paskaakaan päätösvaltaa kassojen määrää koskevissa asioissa. Heitä vituttaa ihan yhtä paljon kuin asiakkaita. Kassojen lukumäärästä ja työvuoroista päätetään muualla.
Kassalle avaudutaan siitä, jos tuotetta ei ole koneella tai koodista tulee väärä hinta.
Tiedoksi: Kassahenkilö ei syötä tuotteiden hintoja koneelle, eikä tällä tavoin ole missään vastuussa tapahtuneesta. Hän ei voi osastojen ihmisten mokille mitään.
Luetaan lehdestä, että KKK-kaupassa on halpaa lihaa - mennään citymarkettiin ihmettele-mään ja valittamaan, kun tuotteet eivät olekaan siellä tarjouksessa.
Tiedoksi: Mainoksissa kyllä lukee, missä ne ovat voimassa.
Tiedoksi 2: Anttila ja Kodin Ykkönen eivät ole sama asia.
Myyjä aloittaa kassatapahtuman sanomalla asiakkaalle "Hei"! Asiakas vastaa "Muovikassi."
Tiedoksi: Kassa haukkuu sinut illalla kavereilleen "vitun idioottina". Hein sanominen ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.
Asiakas pakkaa kamojaan hihnan päässä ja pakkaa edelleen, kun kassa yrittää loppusumman ilmoittamalla saada häntä maksamaan. Asiakas pakkaa sinnikkäästi ensin loppuun ja tulee sitten vasta maksamaan.
Tiedoksi: Koko jono odottaa ja syyttää siitä kassahenkilöä.
Kasataan hihnalle 10 tavaraa päällekkäin ja valtaviin massoihin.
Tiedoksi: Hihna ei liiku kun tunnistimen edessä on tavaraa. Kassan työ vaikeutuu, kun tavaroita joutuu tuuppimaan ja repimään.
Hedelmät ja vihannekset jätetään punnitsematta.
Tiedoksi: Unohdus tai ajattelemattomuus, sama seuraus: jono seisoo ja kassaa vituttaa.
Lähtee/lähettää jonkun toisen hakemaan lisää rahaa/lisää tavaraa kesken kassatapahtuman.
Tiedoksi: taas se jono seisoo ja kaikki odottavat. Muut asiakkat syyttävät tästä(kin) kassahenkilöä.
Antaa pentujen imeskellä lakupatukkaa jo paketin läpi ja ojentaa kassalle limaa valuvan, muodottomaksi imetyn paketin ja ihmettelee, kun kassa ei muka saa siitä viivakoodia. Tai avaa paketin jo valmiiksi ja repii viivakoodin.
Tiedoksi: Tämäkin vituttaa ja on epäkohteliasta
Kuvittelee että "vain päivän lehdet" ostaessaan voi kiilata koko jonon ja vaan heittää rahat kassalle.
Tiedoksi: Vaikka jossain onkin lehdille pikakoodit ja tällainen periaatteessa onnistuu, silti käytös pistää nyppimään. Useimmissa paikoissa lehti pitää kuitenkin skannata viivakoodilla, niin kuin muutkin tuotteet. Niin.
Seisoo toisen kassan jonossa ja näkee kassahenkilön lähestyvän rahat kädessä viereistä. Kun kassa on vielä 20 metrin päässä kassasta, alkaa huutaa "AVAATSÄ??!" Tulee sitten huohottamaan siihen portin taakse ja nykii ja repii sitä ja tuijottaa koko ajan silmät kiiluen, että "vauhtia siihen avaamiseen, vauhtia saatana".
Tiedoksi: Kassan avaamiseen kuluu tietty aika eikä se nopeudu sillä kyttäämisellä.
Kassa pääsee tauolle/kotiin ja yrittää sulkea kassan. Aina siihen saapuu vielä yksi, joka kerjää "otathan vielä mut?"
Tiedoksi: En ota!"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617850- 1334524
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323777- 213138
- 232682
- 292617
- 502316
- 252190
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322069