Valkoinen puku?

mombasan anssi

Olen nähnyt kuvia jossa saamelaisella on valkoinen gakti.Yleensä kun näkee, että se on sini punainen. Olen vain tavallinen lantalainen joka on kiinnostunut teidän kultuurista ja olisin vain mielen kiinosta kysynyt, että mikä saamelais "ryhmä" käyttää tällaista pukua. Pahoittelen jo etukäteen jos olen käyttänyt loukkaavia sanoja tai jotain muuta joka pahoittaa teidän saamelaisten mieltä.
Minun tarkoitus ei ole loukata teitä.

5

1078

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmosta se vain on

Nykyään ei se ole niin justiinsa minkä värisestä tai edes minkälaisesta kankaasta lapinpuvut tehhään, mutta se on kuiten tärkeää, että puku noudattaa malliltaan perinteisiä pukuja. On pitsistä ja muovista valmistettuja pukuja. Ja onpa joku näkynyt tehneet tyhjistä kahvipaketeista gáktin itselleen. Se on vain kuitenkin tärkeintä, että puvun malli noudattaa perinteitä. On kuitenkin vaikea mennä sanomaan, että minkä suunnan puvun sie olet nähnyt, kun monenkin suunnan ihmiset ovat voineet tehdä valkoisen puvun ittelleen. Pitäis nähä minkä mallin mukaan se on tehty.´, että osais sanoa vastauksen.

• mombasan anssi

Kirjoitappa googleen, että saamelainen niin heti siin etu sivulla on joku.

Niin markkinoilla on myös näitä turisti krääsä tuotteita mitä myydään turisteille. Ne ei käsittääkseen ole mitään okeita saamelaisten asuja vai. Niin mistä te hankitsette ne aidot saamen punut. Tehettekö te itse ne?

• semmosta se vain on
        mombasan anssi kirjoitti:

Niin markkinoilla on myös näitä turisti krääsä tuotteita mitä myydään turisteille. Ne ei käsittääkseen ole mitään okeita saamelaisten asuja vai. Niin mistä te hankitsette ne aidot saamen punut. Tehettekö te itse ne?

Jos meinaat http://www.tampere.fi/vapriikki/nayttelyt/duodji.html sivulla olevaa kuvaa, niin kyseessä on "Utsjoen/Kaarasjoen puku" joskus sanovat myös "Tenon puvuksi" eli kyseistä pukua käytetään Tenon molemmin puolin. Pieniä vivahde-eroja voi löytyä sen mukaan onko ylä- vai ala-Tenolta.

• semmosta se vain on
        mombasan anssi kirjoitti:

Osa osaa tehä itse pukunsa, osa sitten teettää. Aika monella suvulla on omat "luotto-ompelijansa" eli voi hyvinkin olla saman henkilön tekemät puvut lähes koko suvulla.

• mombasan anssi
        semmosta se vain on kirjoitti:

Osa osaa tehä itse pukunsa, osa sitten teettää. Aika monella suvulla on omat "luotto-ompelijansa" eli voi hyvinkin olla saman henkilön tekemät puvut lähes koko suvulla.

Sitä sivua tarkoitin
        Kiitos vastauksesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      210
      3285
    2. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      62
      2024
    3. Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon

Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt
      Köyhyys
      38
      1641
    4. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      65
      1593
    5. Oon kyllä välillä ollut susta

Nainen huolissani, en oo niin sydämetön mitä tunnut ajattelevan
      Ikävä
      105
      1337
    6. Tuntuuko sinusta mies

että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti
      Ikävä
      22
      1235
    7. Rakastan sitä

kun uppoat selittämään jotain. Etsit oikeaa tapaa sanoa jotain, jonka olet jo etukäteen miettinyt, sekoat vähän sanoissa
      Ikävä
      50
      1033
    8. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      6
      1020
    9. Jokaisella tytöllä on supervoimansa

Millaisia ajatuksia artikkeli herättää? Mainos: Dove | ”Itsetuntoni oli ihan romuttunut” – Peppina Rosén haastaa tavan
      Sinkut
      196
      974
    10. Mitä tapahtuisi....

Meidän välillä jos törmäisimme yöelämässä ilman häiriötekijöitä ja olisimme hieman huppelissa? Päättyisikö ilta kenties
      Ikävä
      61
      947
    Aihe