Lähdemme pääsiäisen aikoihin Lissaboniin. Olen yrittänyt selvitellä täältä lukemieni aiheiden perusteella mikä olisi oivallisin liikkumisväline ja kaupungissa. Ja mahdollisesti sen ulkopuolella.
Hotellimme sijaitsee lähellä Marque de Pompalin aukiota eli keskustaan on hieman matkaa. Olen katsonut että metrolinja kulkee läheltä, ilmeisesti myös bussi. Viivymme kaupungissa 10 päivää ja tarkoituksena olisi käydä rannalla (hyvä ranta?), Freeport outletissä, cascaisissa/estorilissä/Sintrassa mahdollisesti. Mikä matkustuskeino tulisi edullisemmaksi kahdelle ihmiselle tällaisilla suunnitelmilla? Pitäisikö kaupungissa liikkua metroilla yms. ja pidemmät matkat myös julkisilla? Vai olisiko järkevää vuokrata auto tai moottoripyörä koko ajaksi? Tai edes pidemmille matkoille. Kumpi on käytännön ja hinnan puolesta järkevämpää? Onko olemassa jotain pidempiaikaisia matkustuskortteja (siis enemmän kuin 1-3 päivää) paikallisliikenteessä? Yritin etsiä viimeisimpiä hintatietoja lipuille ja lippumuodoille Carris.pt sivuilta laihoin tuloksi. Varmastikin olemme liikkeellä jokaisena päivänä. Molemmissa tuntuu olevan puolensa mutta ihmiset, jotka ovat paikanpäällä käyneet ovat varmasti viisaampia neuvomaan kuin lukemalla oppinut.
Olen lukenut Lissabonin ja yleisesti Portugalin liikennekulttuurista. En vielä ole niin pelästynyt ettenkö sitä uskaltaisi kokeilla. Olen ajanut Thaimaassa ja Turkissakin. Ja kotimaassa auto on työkaluna.
Liikkuminen kaupungissa
1
1111
Vastaukset
Liikkumisen hinta tuskin on ongelma Portugalissa suomalaiseen hintatasoon tottuneelle. Me asumme Azoreilla ja käymme Lissabonissa pari kertaa vuodessa. Viivymme yleensä kolme yötä. Ostamme metrosta lipun, jonka ns. kanta maksoi viimeksi 1,25 euroa. Siihen lataamme sitten päiviä tarpeen mukaan. Seuraavassa viestiketjussa saattaa olla hyviä vinkkejä lipputyypeistä:
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?advanced=1&all_words=lippu&some_words=&exclude_words=&conference=lissabon&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=01&em=01&ey=2009&hpp=25
Marques de Pombal on kävelymatka päässä vanhasta keskustasta ja sen asemalta ovat hyvät metroyhteydet joka suuntaan.
Liikkumistarpeisiinne kauppungissa vaikuttanevat se, mitä haluatte nähdä. Arvioisin, että esim. kaikkiin museoihin pääsee suuremmitta vaivoitta julkisilla liikennevälineillä. Jos joku paikka näyttää vähän hankalalta, voi mielestäni turvautua taksiin, joka Portugalissa maksaa merkittävästi vähemmän kuin Suomessa.
Sintraan (Rossion asema), Cascaisiin (Cais de Soudrén asema)ja Estoriliin (sijaitsee Cascaisin kunnassa) pääsee kätevästi junilla, jotka ovat erittäin edullisia ja kulkevat usein.
Rantoja on mm. Carcavelossa (kuuluu jo Cascaisiin) ja Estorilissa ja niihin on kaikkiin lyhyt matka asemilta.
Tässä vielä linkkejä aikaisempiin keskusteluihin:
Cascais: http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=cascais&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=lissabon&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=5&em=4&ey=2009&hpp=25
Sintra: http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=cascais&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=lissabon&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=5&em=4&ey=2009&hpp=25
Estoril: http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=estoril&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=lissabon&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=5&em=4&ey=2009&hpp=25
Portugalissa pystyy ajamaan ja liikennekulttuuria on Portugalin palstoilla kuvattu moneen kertaan. Se on lyhyesti sanoen nopeaa, joustavaa ja mm. ohitusten osalta vaarallista. Onnettomuuksien yleisimmät syyt ovat liian suuri nopeus, ajajan virheet ja ajaminen alkoholin vaikutuksen alaisena.
Tässä viestiketjuja aiheesta liikenne:
http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=liikenne&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=portugali&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2001&ed=5&em=4&ey=2009&hpp=25
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882