Olemme kesällä menossa naimisiin ja pohdimme tuossa yhtenä iltana avioehtoa. Mieheni omaistaa talomme, mutta olemme sopineet niin että ostan häneltä puolet talosta. Tätä en pysty kuitenkaan ihan vielä tekemään vaan noin vuoden päästä. Molemmilla meillä on velkaa, miehellä talosta ja autostaan ja minulla opintolainaa. Onko se niin, että avioliitossakin tai mahdollisen eron jälkeen henk.koht.velat ovat edelleen omia, ettei joudu toisen velkoja maksamaan?
Kannattaako avioehdon tekeminen kun, minulla ei ole omaisuutta kuin auto ja miehellä ei muuta omaisuutta kuin talo, josta ole sitoutunut ostamaan puolet sekä auto? Tuleeko talon ostosta tehdä kauppakirjat yms viralliset paperit vai riittäkö omistukseen, että olemme naimisissa?
Terv. tietämätön
kysymyksiä avioehdosta
3
1572
Vastaukset
- netta l
Jos tarkoitus on, että puolet talosta tulee kaupalla omistukseesi, on tehtävä aivan normaali kauppakirja, jonka allekirjoitatte ja kaupanvahvistaja vahvistaa. Lisäksi maksat puolikkaasta varainsiirtoveron, ellet ole alle 40-vuotias ensiasunnon ostaja. Ja lisäksi sinun on haettava saannollesi lainhuuto. Toki myös kauppahinta pitää maksaa, tai muutoin verottaja alkaa kysellä lahjaveron perään.
Avioituminen ei vaikuta millään tavalla henkilön velkoihin. Omat velat ovat omia velkoja. Myöskään avioituminen ei vaikuta omaisuuden omistussuhteisiin. Sinä omistat edelleen samat, mitä omistit ennen liittoa, samoin puoliskosi. Jos ette tee avioehtoa, sillä on vaikutusta vasta sitten kun avioliitto päättyy (joko toisen puolison kuolemaan tai avioeroon). - lisis
//Onko se niin, että avioliitossakin tai mahdollisen eron jälkeen henk.koht.velat ovat edelleen omia, ettei joudu toisen velkoja maksamaan?//
Avioliitossakin rahat ja velat ovat sinänsä puolisoiden omia. Mutta ilman avioehtoa puolisoilla on avio-oikeus toistensa omaisuuteen. Avio-oikeus tarkoittaa lyhyesti sitä, että rikkaampi antaa tasinkoa sen verran, että erotessa kumpikin lähtee tahoilleen yhtä varakkaina, paitsi puolison ylivelkaisuutta (oma netto miinuksella) ei huomioida osituksessa. Ylivelkaiselle puolisolle voit menettää erossa tasinkona jopa puolet omista netto varoistasi.
Kuolemaan päättyvässä avioliitossa leski voi kieltäytyä maksamasta tasinkoa puolisonsa perillisille, eli et maksa puolisosi velkoja.
Avioehtoa kannattaa miettiä huolella. Avioehdon jäädessä tekemättä onnen huumassa, niin vastaavan suojan saa mahdollisille tuleville perinnöille siten, että perinnönjättäjä tekee testamentin, jossa puolison avioehto kumotaan. Lahjakirjaan voi panna saman ehdon.- nix nax
>>perinnönjättäjä tekee testamentin, jossa puolison avioehto kumotaan. Lahjakirjaan voi panna saman ehdon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569