vanhasaksanpaimenkoira

tuleva kasvattaja?

Kasvattaako Suomessa kukaan " vanhoja saksalaisia"?
Rotuhan ei ole FCI:n luokituksessa, mutta mielenkiintoinen muunnos kuitenkin.
Saksassa aika monikin kasvattaja kasvattaa tätä rotua.
Entä onko Suomessa kellään valkoista, pitkäkarvaista saksanpaimenkoiraa?

27

4878

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seeffereitä

ainakin on suomessa jonkin verran, myös pitkäkarvaisia. valkeet saksarit vissiin muutettiin valkoisiksi paimenkoiriksi silloin kun se rotu hyväksyttiin, kun valkeahan on saksarille hylkäävä väri. harkitain kerran valkeata paimenkoiraa ja otin yhteyttä yhteen kenneliin, ja niiden kantanarttu oli ollut enne saksanpaimenkoira mutta oli muutettu sitten (2002???) valkeaksi paimenkoiraksi.

no siis ilman lisä jorinoita mummoni veljen pojalla on pitkäkarvainen valkea saksanpaimenkoira, joka on siis rekattu saksariksi

• tuleva kasvattaja?

Joo, näin olen itsekin ymmärtänyt.
        Lyhytkarvainen on valkoinen paimenkoira ja pitkäkarvainen on saksanpaimenkoira. Tosin sehän ei saa osallistua kilpailuihin.
        Mutta nuo vanhat saksalaiset minua kaikista eniten kiinnostaisivat.

• ei kyllä ole.
        tuleva kasvattaja? kirjoitti:

Joo, näin olen itsekin ymmärtänyt.
        Lyhytkarvainen on valkoinen paimenkoira ja pitkäkarvainen on saksanpaimenkoira. Tosin sehän ei saa osallistua kilpailuihin.
        Mutta nuo vanhat saksalaiset minua kaikista eniten kiinnostaisivat.

valkoisten paimenkoirien kasvattajat kasvattavat yhtä lailla pitkäkarvaisia, kuin lyhyt karvaisia. siinä rodussa pitkä karva ei ole hylkäävä virhe. esim. kennel whiteaspens ja moonscapes kasvattavat myös pitkäkarvaisia (jos vanhemmat irrottaa pitkää karvaa, pennut ovat tod. näköisesti pitkäkarvaisia)

saksanpaimenkoiriakin taas voi olla lyhyt karvaisia valkeita, jos niitä ei ole vaihdettu/ voitu jostain syystä silloin vaihtee valkkariksi. eikä kaikki välttämättä tahdokkaan vaihtaa jos ei näyttelyitä harrasta.

• ---------------------------...
        ei kyllä ole. kirjoitti:

valkoisten paimenkoirien kasvattajat kasvattavat yhtä lailla pitkäkarvaisia, kuin lyhyt karvaisia. siinä rodussa pitkä karva ei ole hylkäävä virhe. esim. kennel whiteaspens ja moonscapes kasvattavat myös pitkäkarvaisia (jos vanhemmat irrottaa pitkää karvaa, pennut ovat tod. näköisesti pitkäkarvaisia)

saksanpaimenkoiriakin taas voi olla lyhyt karvaisia valkeita, jos niitä ei ole vaihdettu/ voitu jostain syystä silloin vaihtee valkkariksi. eikä kaikki välttämättä tahdokkaan vaihtaa jos ei näyttelyitä harrasta.

Meillä on lyhytkarvainen valkoinenpaimenkoira, mutta samassa pentueessa oli myös pitkäkarvaisia. Emä oli lyhytkarvainen ja isä pitkäkarvainen.:)
        Lyhyt- ja pitkäkarvoja saa siis risteytellä myös keskenään.

• rotuunotto.
        ---------------------------... kirjoitti:

Meillä on lyhytkarvainen valkoinenpaimenkoira, mutta samassa pentueessa oli myös pitkäkarvaisia. Emä oli lyhytkarvainen ja isä pitkäkarvainen.:)
        Lyhyt- ja pitkäkarvoja saa siis risteytellä myös keskenään.

ei se enään toimi. ite sakuporukka sen rotuunoton ryssi, tulivat julkikateelliseksi noista valkkareista net kun on värivirheellisiä sakuja.
        jaa ja vielä kantavat kaikenlaisii sakun virhegeenejä kuten luppakorvaisuus, kivesvikaisuus ja sitten luonnnevietkin periytyy valkoiselle.
        sakuporukka kylmästi tappaa sellaset saksanpaimenkoirat jotka eio niiden mielestä eduksi nartun meriiteissä, kuinkahanmonta värivikaista, valkoista tai muuten poikkeavaa on kaikessa hiljasuudessa tapettu.
        öö ai nii eihän näist saa puhua. hyss...

• luettuna..
        rotuunotto. kirjoitti:

ei se enään toimi. ite sakuporukka sen rotuunoton ryssi, tulivat julkikateelliseksi noista valkkareista net kun on värivirheellisiä sakuja.
        jaa ja vielä kantavat kaikenlaisii sakun virhegeenejä kuten luppakorvaisuus, kivesvikaisuus ja sitten luonnnevietkin periytyy valkoiselle.
        sakuporukka kylmästi tappaa sellaset saksanpaimenkoirat jotka eio niiden mielestä eduksi nartun meriiteissä, kuinkahanmonta värivikaista, valkoista tai muuten poikkeavaa on kaikessa hiljasuudessa tapettu.

olet itse juuri tällanen katkera paskahousu kun kirjoitat....;DDD

• puhutan silti
        rotuunotto. kirjoitti:

joku tuolla kirjoitti, että pitkä ja lyhyt karvaisestakin saa pitkä karvaisia jälkeläisiä, huokaus, ehkä kannattaa hiukan perehtyä värien perinnöllisyyteen ja muuhunkin, siitä ne selviää helposti ja varmasti, valkoinen väri yleensäkkin aiheuttaa ongelmia eläimissä, jos aletaan jalostaa vain sitä valkoista esille.

• -.-
        puhutan silti kirjoitti:

joku tuolla kirjoitti, että pitkä ja lyhyt karvaisestakin saa pitkä karvaisia jälkeläisiä, huokaus, ehkä kannattaa hiukan perehtyä värien perinnöllisyyteen ja muuhunkin, siitä ne selviää helposti ja varmasti, valkoinen väri yleensäkkin aiheuttaa ongelmia eläimissä, jos aletaan jalostaa vain sitä valkoista esille.

Jep ja valkoinen värihän tuo mukanaan esim kuuroutta...

• Ylpeä omistaja

Moi
      mulla on vanhasaksanpaimenkoira, ns. ostdeutscher schwarzer. on pitkäkarvainen, rauhallinen ja kova tekemään töitä. ei hauku eikä tee typeryksiä. en haluaisi mitään muuta koiraa...

• lllkk

ja mulla on vanha saksalainen ooppeli

• ylpeä omistaja

niin sen verran vielä tuosta omastani, että on rekisterissä saksassa eri rotujärjestössä. täällä ei voida reksiteröidä. koira herättää yleensä paljon positiivista huomiota, mutta muut sakemanniomistajat ovat nyrpeitä. nykyään tiedän jo miksi...:)

• urpoopeleenolkki
        ylpeä omistaja kirjoitti:

niin sen verran vielä tuosta omastani, että on rekisterissä saksassa eri rotujärjestössä. täällä ei voida reksiteröidä. koira herättää yleensä paljon positiivista huomiota, mutta muut sakemanniomistajat ovat nyrpeitä. nykyään tiedän jo miksi...:)

no kerroppa miksi? luuletko että ne on kateellisia? vai ajatteliskohan ne semmosta asiaa että rotumääritelmä on tehty ja sen mukaan rotua jalostetaan? sun koirasihan on siis suomessa paperiton = sekarotuinen

• kdöibgaeuake.jbj

siks että ne ei tykkää lihavista ja pitkäkarvaisista muka-sakemanneista

• ylpeä omistaja
        urpoopeleenolkki kirjoitti:

no kerroppa miksi? luuletko että ne on kateellisia? vai ajatteliskohan ne semmosta asiaa että rotumääritelmä on tehty ja sen mukaan rotua jalostetaan? sun koirasihan on siis suomessa paperiton = sekarotuinen

no tee vähän galluppia, ja kysele ihmisiltä mitä mieltä he ovat nyky-sakemaaneista. eipä ole tullut monta vastaan joka olisi sanonut - kyllä ne liikkuu niin upeesti ja se laahaava alaselkä on tosi upee...jos rotumääritelmä luo tuommoisia koiria, niin tietnet mihin sen voit tunkea...!

• akvaario*

no tee vähän galluppia, ja kysele ihmisiltä mitä mieltä he ovat nyky-sakemaaneista. eipä ole tullut monta vastaan joka olisi sanonut - kyllä ne liikkuu niin upeesti ja se laahaava alaselkä on tosi upee...jos rotumääritelmä luo tuommoisia koiria, niin tietnet mihin sen voit tunkea...!

kiva että olet ylpeä. nykysaksanpaimenista löytyy kyllä hyviä koiria kun vaan viitsii vähän ottaa asioista selvää ennen pennun hankintaa. ja todellakii miettiä tarkkaan mistä sen koiran ottaa.

• ylpeä omistaja
        akvaario* kirjoitti:

kiva että olet ylpeä. nykysaksanpaimenista löytyy kyllä hyviä koiria kun vaan viitsii vähän ottaa asioista selvää ennen pennun hankintaa. ja todellakii miettiä tarkkaan mistä sen koiran ottaa.

kerron vielä sen, että mulla on oolut käyttölinjaisia sakemanneja koko ikäni (erityisesti ruotsin tuonteja, 2 käyttövaliota),
        mutta tämä vanhasksalainen on selvästi kertaluokkaa toimivampi pakkaus. se on yksinkertaisesti vähemmän degeneroitunut kanta. ja niiden kasvatus on johdonmukaisesti keskittynyt kuonteeseen ja työskentelykykyyn. en halua loukata ketään. sanon vain, että jokaiselle joka hakee samaa kuin minä, löytyy koira! Omalla on muuten kantakirjan mukaa 6:ssa polvessa vain AA-lonkkia molemmilta puolilta. löytyyköhän koko vaasta vastaavaa suomen "gt-sakemanneista"...?

• mczdblnö

kerron vielä sen, että mulla on oolut käyttölinjaisia sakemanneja koko ikäni (erityisesti ruotsin tuonteja, 2 käyttövaliota),
        mutta tämä vanhasksalainen on selvästi kertaluokkaa toimivampi pakkaus. se on yksinkertaisesti vähemmän degeneroitunut kanta. ja niiden kasvatus on johdonmukaisesti keskittynyt kuonteeseen ja työskentelykykyyn. en halua loukata ketään. sanon vain, että jokaiselle joka hakee samaa kuin minä, löytyy koira! Omalla on muuten kantakirjan mukaa 6:ssa polvessa vain AA-lonkkia molemmilta puolilta. löytyyköhän koko vaasta vastaavaa suomen "gt-sakemanneista"...?

hyi-yök-oksetus. makunsa kullakin sano koira ku persettänsä nuoli. äläpä vertaa saksanpaimenkoiraan kun on eri rotu kyseessä. ihan sa,ma kun vertais vaikka malikkaan.

• Mie***
      • jjjjjjjjjx

Ja siis aivan eri rotu, joten eipä taas sotketa saksanpaimenkoiraa tähän.

• ylpeä omistaja

no käykää katsomassa esim täältä.
        http://www.ofdraccsclan.com/
        ovat aivan ylivertaisia.
        jokainen joka tunnistaa pokkeuksellisen hyvän sakemannin näkee sen näissä.
        paitsi ehkä pienessä piirissä liikkuvat saksanpaimenkoraliitto-fanaatikot.
        mutta ehkä on parempi pitää nämä erillään. sakemannikasvattajat pilaisivat nämäkin...

• kläxdbga-ä

ovat aivan ylivertaisia.
        mutta ehkä on parempi pitää nämä erillään. sakemannikasvattajat pilaisivat nämäkin...

Pitäkää vaan noi kopiot erillään, PIENET saksanpaimenkoirapiirit EI halua niitä pilata... voi hyvänen aika näitä kauppiaita, jokapaikkaan ne itsensä tunkee...

• tomaattimies

ovat aivan ylivertaisia.

Myös minä kannatan hienoista nykymallisen saksanpaimenkoirarodun kyseenalaistamista. Terveysongelmia riittää niin elimistössä kuin luustossakin.

Olisiko terveysasialla yhteneväisyyttä liittyen viranomaisten palveluskoirien rotukirjon kasvamiseen? Ennen virkakoirat oli yleisesti sakemanneja, mutta on jouduttu etsimään muista roduista korvaajia juuri terveiden saksanpaimenkoirien vähyyden vuoksi. Huomioitavaa on, että saksanpaimenkoira on suomessa erittäin yleinen koirarotu. Onko peräti yleisin?

Meillä on jonkinsortin vanhasaksanpaimenkoiran ja saksanpaimenkoiran "sekarotuinen" narttu. Se on suoraselkäinen ja karvat on pidempiä pehmeämpiä, kuin "oikeilla" saksanpaimenkoirilla.
        5v, 63cm, 38kg, vireä, toimelias, terve. malliltaan ja ulkonäöltään se on ihan kuin wikipediassa kuvassa oleva Fuchs. Poikkeuksena wikikuvan koiraan verraten meidän murrella on musta satula sekä kuonossa on hiukan enemmän mustaa.

Hyväksyn kaikki nelijalkaiset kulkijat yhtälailla, joten teille ihmisille, jotka sairasta nyky saksanpaimenkoirarotua ihannoivasti ja sokeasti puolustatte, kehoitan syömään päänne.

Koiramme herättää lähes poikkeuksetta pelkkää ihailua toisin kuin yli-luiskaselkäiset nykysakemanni-rotukoirat. "Lähes poikkeuksetta" tarkoittaa sitä, että jotkut sakemannin omistajat ovat ihan selvästi kateellisia/katkeria tai jotakin.

• käyttis
        tomaattimies kirjoitti:

Myös minä kannatan hienoista nykymallisen saksanpaimenkoirarodun kyseenalaistamista. Terveysongelmia riittää niin elimistössä kuin luustossakin.

Olisiko terveysasialla yhteneväisyyttä liittyen viranomaisten palveluskoirien rotukirjon kasvamiseen? Ennen virkakoirat oli yleisesti sakemanneja, mutta on jouduttu etsimään muista roduista korvaajia juuri terveiden saksanpaimenkoirien vähyyden vuoksi. Huomioitavaa on, että saksanpaimenkoira on suomessa erittäin yleinen koirarotu. Onko peräti yleisin?

Meillä on jonkinsortin vanhasaksanpaimenkoiran ja saksanpaimenkoiran "sekarotuinen" narttu. Se on suoraselkäinen ja karvat on pidempiä pehmeämpiä, kuin "oikeilla" saksanpaimenkoirilla.
        5v, 63cm, 38kg, vireä, toimelias, terve. malliltaan ja ulkonäöltään se on ihan kuin wikipediassa kuvassa oleva Fuchs. Poikkeuksena wikikuvan koiraan verraten meidän murrella on musta satula sekä kuonossa on hiukan enemmän mustaa.

Hyväksyn kaikki nelijalkaiset kulkijat yhtälailla, joten teille ihmisille, jotka sairasta nyky saksanpaimenkoirarotua ihannoivasti ja sokeasti puolustatte, kehoitan syömään päänne.

Koiramme herättää lähes poikkeuksetta pelkkää ihailua toisin kuin yli-luiskaselkäiset nykysakemanni-rotukoirat. "Lähes poikkeuksetta" tarkoittaa sitä, että jotkut sakemannin omistajat ovat ihan selvästi kateellisia/katkeria tai jotakin.

Ei ole enää yleisin koirarotu.. Mutta olen itse huomannut että käyttölinjaiset on yleensä terveempiä,niin päältään kuin luustoltaankin. Meillä on ollut 3 näyttistä ja 4 käyttistä,ja käyttiksillä ei ollut onkelmia terveyden suhteen ja suoraselkäisiä olivat. Itse kannatan käyttis sakuja enemmän kuin näyttiksiä. Ja luiska peräiset saavat minun osaltani pelkkää sääliä. Eikö ihmiset enää osaa ajatella mitä kärsimyksiä ne tuottaa koiralle kun se ei enää pysty kävelemään normaalisti?! Lonkat yleensä näyttiksillä ihan paskana kuin myös selkä. Mutta on niitäkin näyttiksiä jotka ovat terveitä. Aika paljon kasvattajastakin kiinni.
        Tämä on vain minun mielipiteeni.

• b.reeder

"Kasvattaako Suomessa kukaan " vanhoja saksalaisia"?"

Mää.

• pk saksanpaimenkoira

onko sulla yhteystietoja? haluisin sellaisen.. onko kellään tietoo miten sais sellasen saksanpaimenkoiran jolla olis tosi pitkä karva.. Suomessa niitä ei oikeen oo. Sellasia vaan kellä on aavistuksen verran pitempi karva..

• goida

Mua kiinnostaa kanssa, saisko yhteystietoja?

• ei "viistoperiä"
        goida kirjoitti:

Mua kiinnostaa kanssa, saisko yhteystietoja?

Selasin kerran huvikseni sukulinjoja taaksepäin ja pääsin varmaan sinne kuvalliseen alkukoiraan
        1800 luvulle asti,siellä poseerasi valkoinen "kanta" koira Greif..
        kovasti on malli muuttunut matkanvarrella ..sadassa vuodessa.. ;D
        Voi kun jostain vielä löytäiskin..vanhaa kunnon linjaa olevia "susikoiria"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe