Länsimaisin mittarein mun elämän pitäisi olla raiteilla. Olen tehnyt tuplatutkinnon ja työskentelen erittäin mielenkiintoisessa työssä. En kuitenkaan ole tyytyväinen omaan yksipuoliseen ja kylmään maailmankuvaani, tai siihen mitä edustan. Jollain tavoin koen epäonnistuneeni ihmissuhteissa ja yleensäkin edustan jotain mitä en välttämättä haluaisi olla. (en vielä tiedä mikä se on, mitä haluan olla)
Olisiko jollain hyviä kirjavinkkejä ihmisyydestä tai humaaniudesta? Mielellään pohdiskelevia kirjoja tai "elämäntaito-oppaita" (yleensä karsastan näitä positiivisuudesta tuloksiin kirjoja). Tiedän, että pitäisi lueskella romaaneja, mutta aika ei vain tahdo riittää. Taidan olla enemmän faktakirjallisuuden miehiä :) Haluaisin haastaa oman maailmankuvani ja löytää uuden suunnan nähdäkseni kanssaihmiset ja ympärillä olevat ihmiset uudessa valossa.
Ps. Kirjoitin otsikon aika radikaaliksi, jotta se osuisi silmään.
tänks!
Suositella menestyjälle
5
682
Vastaukset
- pumpumpam
moi.
Mut saattaa tästä joku tunnistaakkin, mutta samapa tua!
http://www.ascentofhumanity.com/text.php
En ole paria lukua pidemmälle päässyt mut aika asiallista tekstiä vaikuttaa olevan, jatketaan kun on aikaa(heh heh, ymmärrät luettuasi)
Alku oli lupaava! Lopun gaia-jutut saattavat kyllä olla hieman arveluttavia. esimerkiksi sellaiset joissa mennään muka alkuasukkaiden tai vuoriston lammaspaimenien joukkoon ja kuullaan heiltä syviä, leikkaavia elämäntotuuksia, ovat teennäisiä ja valheellisia. Tässä sensijaan muutamia rautaisia opuksia, jotka kätkevät sisäänsä todellista elämää ja jotka todella muuttavat maailmankuvaasi ja saavat sinut näkemään ihmiset - ja paljon muutakin - uudessa valossa:
George Orwell: "Vuonna 1984"
Aldous Huxley: "Uljas uusi maailma"
Alexandr Solzhenitsyn: "Vankileirien saaristo"
Varlam Shalamov: "Kolyman kertomuksia"
Fjodor Dostojevski: "Rikos ja rangaistus"- lukutuokka
suosittelen myös juuri edellä mainittuja, etenkin "Uljas uusi maailma" on todella saanut minut näkemään koko maailman uudessa valossa ja huolestumaan nykymaailmasta. Todella vaikuttava kirja, herättää varmasti tunteita ja ajatuksia.
- sopiva kirja
tuollaiseen omien näkemysten haastamiseen olisi:
Robert Pirsig: "Zen ja moottoripyörän kunnossapito" (enempi filosofinen, mutta haastaa lukijaa upeasti)
Kalervon Palsan päiväkirjat (hurja tositarina väärinymmärretyn ja juopon taiteilijan elämästä)
Herring: "Zen ja jousella ampumisen taito" (hyvin mielenkiintoinen kuvaus matkasta zeniläisyyden ytimeen)
Erno Paasilinna: "Timo K Mukka" (elämänkerta lappilaisesta kirjailijasta)
Risto Ahti: "Runoaapinen 2" (runoteos)
Juice Leskisen runot ja laulut
Markku Envallin aforismit (loistavia, mutta kielellisesti vaativia tiivistyksiä asioiden oikeista tiloista)
Soren Kierkegaard:"Päättävä epätieteellinen jälkikirjoitus" (kuuluisan filosofin pääteos Torsti Lehtisen hienona suomennoksena)
Benjamin hoff: "Nalle puh ja tao"
Suosittelisin välttämään kaikkia teoksia, joissa on sana 'opas', 'henkinen kasvu' tai joku muu typerä naivius. Erityisen huonoja ovat amerikkalaiset "oikotie onneen" oppaat, jotka tunnistaa aina siitä, että niiden takakanteen on painettu "mainos" kirjoittajasta. Hyviä ovat sen sijaan elämänkerrat, ajatelmakirjallisuus, esseekokoelmat ja proosa, joka ei julista, vaan kertoo ja jättää tulkinnan lukijalle. Myös monista uskonnoista löytyy paljon lukemisen arvoista viisautta, vaikka itse uskosta ei niin välittäisi. Kaikkien uskontojen maailmankuva on huitenkin nykymenoa humaanimpi. Olennaista on myös osata lukea oikein, jos et salli maailmankuvasi muuttuvan, ei se millään kirjalla muutu.
Luulen, että olet "kohtalontoverini". Itse olen omannut hyvin kylmän ja aika itsekkään maailmankuvan, kunnes jokunen vuosi sitten väsyin työelämään. Selviydyin - jos tätä voi selviytymiseksi kutsua, kun tuo talouspuoli on vielä aika heikko - vaikeuksistani lähinnä kirjaston avulla. Muutos humaanimpaan ei yleensä onnistu vanhan säilyttäen. Muutos vaatii luopumista ja itselläni se tarkoitti muutosta hyvintoimeentulevasta DI:stä vaatimattoman elämän kannattajaksi, materialistista kierrättäjäksi, poliittisen näkemyksen siirtymista vasemmalle ja luopumista monista ihmisistä, jotka edustivat minulle tuota vanhaa maailmaa. Tuon kaiken sijaan, olen löytänyt itseni lisäksi paljon sisäistä rauhaa, lukemisen, retkeilyn, kirjoittamisen ja maalaamisen. Ihmissuhdeasiat ovat muuttuneet myös paljon, koska ennen ahdistuin ja nykyään pidän yksinäisyydestä. Riippuvuus toisista on paljon vähäisempää ja suhteista ei muodostu roikkumisia. Vaihdon tavallaan rahan aikaan, mitä en ole katunut.
Jos ajatuksesi ovat vähääkään sitä, mitä minulla aikoinaan - "menestyksen" vuosinani - oli, niin luulen tietäväni, mitä etsit: Etsit itseäsi, kun nyt kuljet muiden viitoittamalla polulla, näet maailman muiden arvoilla ja elät muiden moraalilla. Se jokin, joka ei tästä tykkää, olet sinä itse, pieni sisäinen minäsi. Sen löydät kaivamalla sen esiin niiden suojakerrosten alta, jotka muut ovat sinuun rakentaneet tehdäkseen sinusta yhteiskuntakelpoisen ja systeemiin sopeutuvan yksilön. Ulkoisen menestyksen, joka useimmiten perustuu muiden miellyttämiseen, varjopuolena on usein sisäinen tyhjyys, koska se tukahduttaa juuri tuon oman minän. Sisäisesti vahva ihminen ei taas tarvitse juuri mihinkään ulkoista menestystä. Sitten kun pystyt noin leikillisesti ajateltuna painamaan käytikorttiin titteliksi maisterin tai tohtorin sijaan ihmisen, olet jo pitkällä.
Tai, niin kuin japanilainen asian haikuisi:
Suursiivouksessa
jopa jumalankuvat
viedään pihalle
Mukavaa matkaa, et tule pettymään! - pohdiskelua
http://www.bookplus.fi/itkirjat/product.php?isbn=9789529955244 Pari aiempaakin Risto Ahosen kirjaa kolahti. Esim. Eheytyvä ihminen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131063
- 1141052
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21775- 54741
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32673ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175564Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9492