Ei syö itse

poika 1,5-v

Miten olette opettaneet lapsenne syömään itse? Meill poika 1,5--, joka ei syö itse. Jos antaa lusikan käteen, heittää poika sen lattialle. Nokkamukista juo itse, mutta sekin lentää lattialle kokoajan.

7

2715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sormiruokia?

Ei meillkään poika (1,8 v) syö vielä oikeastaan itse. Sormiruokia menee kuitenkin ihan itsekseen.

Olen laittanut ruokailun yhteydessä lautaselle kaksi lusikkaa, jolla toisella itse syötän, ja toisella lapsi (sohii ja) syö itse minkä syö.

• alkuperäiseltä

leipää mutustaa itse, mutta usein myös leikkii sen kanssa. Heittelee ja repii sitä ym.

• alkaa kiinnostaa

Ei kai sitä varsinaisesti voi "opettaa". Just jotain sormiruokaa tarjolle joka aterialla, ylimääräinen lusikka esille ja mukin saa halutessaan omaan käteen, siitä se sitten lähtee kun lapsi niin haluaa.

Tarjoa surmiruokana jotian herkkuja, hedelmiä tms. Ja laita välillä siihen mukiin mehua. Josko se leikkiminen jää vähemmälle kun maistuu hyvälle.

Meillä vaan alkoi lusikoida puuroa suun suuntaan 1v, lusikkaa ja sormiruokia tarjoiltiin heti kun syöttötuolissa alettiin istua. Mutta vasta nyt 1v9kk voi sanoa että syö itse: eli saa otettua ruokaa lusikkaan/haarukkaan ja suuri osa päätyy suuhun.

Ja se hemmetin mukin heittely.... se kesti 1/2vuotta... :( . Mutta nyt muksu ojentaa mukin vahemmalle ja pyytää "lissää" tai laittaa nätisti pöydälle. Ja silti se on ylösalaisin 5 kertaa ruokailun aikana....eli ei ainakaan vielä jätetä kantta nokkiksesta pois.

• äiti ja poika

Poikani ollessa vauva luin jostain, että lasta pitäisi heti alkaa kannustaa, kun hän yrittää ensimmäisen kerran itse tarttua lusikkaan. Lannistettaessa silloin syömisen opettaminen jää myöhemmälle ja voi olla vaikeaa.

Poika "tajusi" meillä lusikan 10kk iässä ja silloin lykkäsin sen hänen käteensä ja hain itselleni toisen, jolla syötin osan ruoasta. Sukulaiset katselivat silmiään pyöritellen, koska ruoka nyt sattui suurimmaksi osaksi olemaan lattialla ja poika piti riisua kokonaan ja suihkuttaa ruokailun jälkeen.

11-12kk iässä minä en enää saanut syöttää ollenkaan vaan hän söi "itse". Suurin osa ruoasta toki meni sormin ja niin se sai mennäkin. Tein ruoasta sopivan muhkuraista, lyösät vellit olivat lautasineen aina lattialla.

Nyt pojalla on ikää 1v 3kk ja syö jo haarukallakin. Sotkua ei enää tule, mutta kyllä meilläkin lentää nokkamuki välillä seinään ;) Ja niin lentää lautanenkin, ellei tajua ottaa sitä pois HETI, kun poika on lopettanut syömisen.

Syötkö muuten itse samalla, kun poikasi syö? Huomasin meillä, että se vaikutti välittömästi pojan omaan syömiseen, jos minullakin oli ruokaa. Näin hän näki, miten lusikkaa piti käyttää ja selvästi alkoi matkia. Ja luonnollisesti halusi mieluummin minun ruokaani, vaikka meillä olisi ollut samaa ruokaa.

Ei kai tuossa puuhassa tarvita muuta kuin hermoja, useampi vaatekerta, lattialuuttu ja lapsen perusteellinen pesu jälkikäteen. Yllättävän nopeasti se kuitenkin lopulta alkaa luonnistua :)

• .......

Meillä poika alkoi syömään aika tarkalleen avustettuna 1v ikäisenä ja kuukausi siitä niin söi jo itse. Nyt 1v9kk eikä tulisi mieleenikään enää auttaa. On alusta asti ottanut kaukaloon tippuneet ruuat myös lusikalla omaan suuhun. Maitoa nokkamukista muistaakseni noin 10kk iästä lähtien ja sekin lähti sujumaan tosi nopeasti. Mutta asiaan, me siis teimme niin että laitettiin lusikka pojan käteen ja samalla lusikalla pidettiin kiinni ja vietiin suuhun. Pikkuhiljaa poika ei enää hermostunutkaan ja sitten alettiin tekemään niin että lusikkaan tavaraa ja lusikka lautasen reunalle odottamaan kunnes poitsu itse otti sen ja kauhoi suuhun. Taas lusikka lautasen reunalle ja äiti laittoi siihen ruokaa ja poika kauhoi suuhun. Tätä ei kauaa kestänyt ja poika alkoikin itse ottamaan ruokaa ilman äitin apua. Kannattaa opettaa, elämä helpottuu huomattavasti! Voit itse syödä samalla.

• PiWi

Mä opetin pojan syömää ite ensin sormiruualla ja sitten kahella lusikalla. Lopulta sanoin et syö tai oo syömättä. Tarpeeks nälkänen laps syö kyllä lusikalla tai sormin mutta kuitenkin itse. Meillä ei ikinä ole ollut nokkamukia kun poika ei tykänny siitä. Eli normaalista muovimukista juo ite.

Toki poika joka kerta yrittää saada vieläkin (3v iässä) syöttämää, mut en syötä paitsi jos on kiire. Luulen että kyseessä on huomionhakusuus.

• vastausta

Meillä meni niin, että annoin tytölle lusikan käteen heti kun se vain kädessä pysyi :) En sen kummemmin opettanut, välillä näytin, että otas näin lusikka käteen, sitten ruokaa ja suuhun. :) Ensin vain pyöritti lusikkaa lautasella, mutta yht'äkkiä vain hoksasi homman, ikää oli tuolloin 11kk. Nyt neiti on 1,5v ja välillä joudun vielä syöttämään, jos on kiukkupäivä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sua j-mies!

Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      52
      5069
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      91
      3922
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      3223
    4. Tykkäys ei tarkoita

yhtään mitään!
      Ikävä
      37
      2824
    5. Puukotus Lidlissä

Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      21
      2192
    6. Mulle riittäisi halaukset

Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      44
      2185
    7. Tarvitseeko

kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      39
      2156
    8. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      9
      2045
    9. Paljon on tullut kuultua juttuja ja

ei ole syytä olla uskomatta niitä.
      Ikävä
      64
      1711
    10. Sielunkumppanini ja nykyinen kaivattuni ovat hyvin samankaltaisia ihmisiä

Ja uskon että he punovat langansa yhteen pian. Sielunkumppanille voi olla kova paikka hyväksyä kuinka välittävä ja herkk
      Ikävä
      34
      1702
    Aihe