Olen hankkimassa kamerareppua. Mitä mieltä olette repusta, onko parempi kuin perinteinen laukku? Käyttötapa tietty vaikuttaa... Ja laukkukin kyllä löytyy.
Olen miettynyt Lowepron malleista Fastback 300 tai Slingshot 300? Onko teillä käyttökokemuksia näistä malleista? Saako kameran helposti ja nopeasti esille, pysyykö reppu hyvin olkapäällä...? Muuta hyvää ja huonoa.
kamerareppu, kumpi parempi
14
4075
Vastaukset
- Slingshot 300
Helppo kantaa ja kääntää eteen kameran käsillesaamiseksi. Irtoväliseinillä rakenneltavien lokeroiden korkeus joillekin tarvikkeille turhan suuri. Lisätäytteitä olisi hyvä olla saatavilla. Laukun aukeamissuunnasta johtuen kamerakaan ei tarvitse tuota korkeutta edes pystykuvauskahvan kanssa.
Kuitenkin kokonaisuutena ihan ok.- lowepro
Kiitos kovasti vastauksista. Ei tämä helppoa ole... :) Mutta sopiiko SlingShot 300:een runko 70-300 mm zoomobjektiivi -yhdistelmä, riittäkö leveys? Kuvaan paljon tällä yhdistelmällä, joten kätevää olisi, jos sen voisi pitää laukaisuvalmiina...
- Laukkua/reppua
Ei ole olemassakaan.
Reppu on hyvä kantaa, mutta huono kuvata.
Joistakin repuista tavarat voi tippua pitkin tietä, jos on huolimaton.
Laukku on päinvastainen tapaus. - matkaajax
Lowepron Fastpack 350 löytyy. Jos tarvitsee pitempiä matkoja kävellä tai pyöräillä, reppu on mukava. Tuostakin saa kameran suht. vaivattomasti esille kiepauttamalla reppu kyljelle toisen olkahihnan varassa. Mikäli on tarvetta vaihtaa linssiä tms, niin silloin joutuu ottamaan repun kokonaan selästä pois. Ja varovainen pitää olla, että muistaa sulkea kameraosaston vetoketjut ennen kuin liikuttelee reppua. Päädyin reppuun senkin vuoksi, että oli löydettävä ratkaisu, jolla saa läppärin ja kameran molemmat samaan pakettiin käsimatkatavaraksi.
- Canonisti minäkin
Käytössä jo muutaman vuoden CompuDaypack. Valinta osui tähän malliin, koska halusin matkoille yhden repun, johon saa kaluston lisäksi mukaan kaiken muun päivän aikaan tarvittavan.
Kalusto ei ole pudonnut, vaikka olen pari kertaa unohtanut vetoketjun auki. Repun yläosa riittää juuri ja juuri kesällä kaupungissa tarvittaviin varusteisiin: vesipullolle, kaupunkioppaalle, sateenvarjolle ja villapaidalle. - Minitrekker...
on pienin malli johon mun kalusto mahtuu...
Monenlaista reppua olen kokeillut, hyvää ei ole vielä valmistettu...
Oli mulla laukkukin ennen, mutta pölyttyi kaapin perällä. - luonnossa
kuvaajalle mielestäni parhaiten. Saa kuvaus-tilpehöörit läppärin kulkemaan mukavasti. Minulla muutama laukku mutta viimeiset pari vuotta kanniskellut Lowepro CompuTrekker Plus AW Backpack:ia. Kevyesti kantaa pitkiäkin taipaleita. Tavaraa repussa yleensä n.8kg. (kerran punnittu).
- mika2
... joku komputrekker reppu ja se on kaikin puolin hyvä ja tilava ja läppärikin mahtuu eikä maksanut kun seitkyt euroo. Repun etu on se, että sitä on mukavampi kantaa. Kantomukavuuteen vaikuttaa mm se, että reppu on "litteämpi" jolloin painopiste tulee lähemmäksi vartaloa. Se litteys taas aiheuttaa sen, että varsinkin jos käyttää akkukahvaa kamerassa, voi kamera olla liian korkea reppuun. Se asia kannattaa huomioida (ei ole lainkaan itsestään selvä).
Itselleni tärkein syy repun hankintaan oli, että laukku sopii lähinnä autossa kuljetettavaksi. Jos meinaa kävellä, ajaa polkupyörällä tai moottoripyörällä, niin reppu on paras valinta. Itse hommasin repun moottoripyörän myötä (tosin hoksasin jälkeenpäin, että kameraemmeet saa hyvin sopimaan myös sivulaukkuihin). Pyöräilijälle kannattaa huomioida myös repun leveys (riippuu omasta vartalon mallista). Itse olen leveäselkäinen joten leveäkään reppu ei ole tuulevastuksena eikä kyynärpäiden tiellä, mutta normaalivartaloinen ihminen saattaa kokea kapeamman repun mukavammaksi.
Itse en pidä kameran esille saamista ongelmana, koska kameraa pidän käsillä aina kun olen kuvaamassa ja laukku/reppu on vain kuljettamista varten.
Tuossa repussa on se etu, että siinä kulkee myös jalusta kätevästi ilman erillistä laukkua ja mökkireissuilla sun muilla pidemmillä matkoilla siihen menee tietokonekin. Kameralaukun voi heittä sellaisenaan prätkän takaboksiin johon se sopii reppua paremmin, mutta reppu on muuten mukavampi kantaa. - Seppo - ei se rekisteröity ...
Itse olen impulssiostoksen jälkeen repun omistaja ja tyytyväinen käyttäjä.
Nykyaikaan kun kuuluu hedelmätön jauhaminen merkeistä, katsoin merkin ja tyypin: Tamrac Aero 80 (merkkihän on tietty aitoamerikkalainen, mutta pomminvarmasti reppuni on jonkun kiinalaisen tekemä). Ostopaikkana tietty pieni fotoliike Hesassa Töölöntorin vieressä; maksoi kiinalaiseksi sikapaljon.
Reppua valitessa kannattaa kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin seikkoihin (listaa voivat muut täydentää)
-valjaissa riittävät säädöt, että isokin karju saa sen talvipalttoonsa päälle
-riittävästi lokeroita kameraosastossa, jopa sellaisia, joista muistikortit eivät putoile
-hyvin pehmustettu (kameraosasto)
-ei paina selkää täytenäkään
-tilaa eväille, lisävaatteille jne.
(-tila läppärille)
-kaikki ei yhden vetskarin takana
-tavaroiden kiinnittämiseen joku ratkaisu (Velcro tai kuminauha)
-vetoketjut sateenpitävät
(-alla voi olla lokero koko repun sadesuojalle)
-tarkoituksenmukainen väritys; maastokuvio t. neutraali väritys ei paista kauas, kirkkaanvärisen repun löytää nopeasti, jos jättää 'jonnekin kuusenoksalle'
Monen kädessä tai olalla retuutettavan nahka-, kangas- ja alumiinilaukun omistajana en voi kuin kehua pitkäaikaisen reppuhaaveeni realisaatiota. Käyttönopeus on ainut, jossa joku olkalaukku hakkaa sen. käyttää kahta reppua ja yhtä laukkua. Reput ovat Lowepron Mini Trekker AW ja Rover Plus AW sekä laukkuna Photo Runner samalta valmistajalta.
Mini Trekker on luontokuvausreissuille koska sinne mahtuu varsin pitkä putki ja muuta tarpeellista.
Rover Plus on taas kaupunkiretkien reppu koska sinne saa mukaan vähän evästä ja vaatettakin valokuvausvarusteiden lisäksi.
Photo Runner taas on pelkälle rungolle yhdellä linssillä sopiva pikku retkille. Sitä on mukava kantaa koska siinä on olkahihnan lisäksi myös lannevyö joten se ei kävellessä/juostessa tai pyöräillessä heilu valtoimenaan. Myös osa varusteiden painosta siirtyy vyölle eikä rasita niskaa.
Minä suosittelen reppua jos aikoo vähänkin enemmän ottaa varusteita mukaan ja kulkea pidempiä matkoja. Se minkä repun ja miltä valmistajalta valitset onkin sitten vaikeampaa. Minulla Lowepro on toiminut mutta muista ei ole kokemusta. Onnea valinnalle.- Reppuilija
Ostin joskus repun Lowepro Micro Trekker 200, pieni ja kallis (100€). Olen saanut siihen mahtumaan rungon Olympus E-3, objektiivit: 12-60, 50-200, macron 50, telekonvertterin 1,4x, jalustalle on paikka repun pohjassa, mutta, koska kamerassa on runkovakaaja, niin en ota sitä aina mukaani. Kun liikun luonnossa, niin päiväreissuni kestää 6-8 tuntia. En tarvitse läppäriä mukanani, vaan, katselen kuvat vasta illalla kotona. Tyytyväinen olen. En mainosta, kunhan kerroin, mitä itse käytän.
- Lowepro vertex
100 AW on tulossa, kun sain halvalla.Olen pitemmän aikaa laukkuun leipääntyneenä harkinnut repun hankkimista. Minusta laukku on oikein epämukava kantaa, jos on vähänkin painoa ja liikut pitempiä matkoja.
Tulen kommentoimaan heti kun saan käyttökokemuksia - Lowepro vertex
Lowepro vertex kirjoitti:
100 AW on tulossa, kun sain halvalla.Olen pitemmän aikaa laukkuun leipääntyneenä harkinnut repun hankkimista. Minusta laukku on oikein epämukava kantaa, jos on vähänkin painoa ja liikut pitempiä matkoja.
Tulen kommentoimaan heti kun saan käyttökokemuksia100 AW. Tavaraa näyttää mahtuvan vähintään riittävästi. On suurempi mitä kuvassa näyttää. Reissussa voi sitten laittaa muutakin kuin valokuvausvälineet ja siltikin menee käsimatkatavarana. Pitäisi olla kelluva ainakin myyjän sanojen mukaan. Vetoketjut ovat kosteuden kestävät ja säätövaroja vähän siellä sun täällä. Ainoa josta voisin moittia on koko, pikkuisen pienemmälläkin tulee toimeen, minun kokoiselle ei kuitenkaan ongelma Kaikenkaikkiaan ihan hyvät ensivaikutelmat. Aika näyttää kun tulee enemmän kanniskeltua Hinta oli Kärkkäisellä 115 pitkän tinkimisen jälkeen. Suositushintahan on jossain 177 paikkeilla en nyt muista missä nettikaupassa
- IOIOI
Kokemusten perusteella on tullut suosittua nyttemmin reppuja. Jättäväthän ne kädet vapaaksi mitä moninaisempiin toimintoihin.
Malli johon olen ollut erittäin tyytyväinen on Loewen DryZone 100, joka on kelluva ja vesitiivis malli.
Noita ominaisuuksia olen arvostanut siksi, että reppu on riittävän matala, jotta voin käyttää sitä melonnassa (reppu asettuu luontevasti selkään kajakilla meloessa). Tuossa yhteydessä vesitiiviys on toki enemmän kuin tarpeen.
Vastaavasti arvostan tuota siksi, että sen kanssa voi myös ajaa moottoripyörää, missä yhteydessä sateen sattuessa vesitiiviys on toki poikaa.
Edelleen, lentomatkailun kannalta tuo menee sujuvasti käsimatkatavarakokoon, jos vähän virkaintoisempaan virkailijaan sattuuu törmäämään.
Laukkuun mahtuu käytännössä esimerkiksi Canonin 1D-sarjan runko kiinnitettynä 400/5.6 teleen (suhteellisen pienikokoinen polttoväliinsä nähden) ja pidemmänkin kuvausreissun kannalta tarpeellinen määrä muuta lasia ja tarvikkeita.
Tuossa kehumassani mallissa vesitiiviys perustuu repun päälikuoren alla olevaan paksuun kumimaiseen muovikoteloon, jolla tiiviys taataan. Ellei tilanne sitä vaadi tuota ei ole toisaalta pakko käyttää, joten normaali käytettävyys on hyvä. En sitten tiedä minkä verran apua on useammissa repuissa mukana olevasta sadesuojasta. Voi olla, että moinen riittää, mutta toisaalta käyttöolosuhteistani johtuen (etenkin melonta) pelaan mielummin varman päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851374Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 54746
- 101721
- 33702
- 60699