Eli meillä on tälläinen litter kwitter kissan pöntölle opetus juttu. Olen nyt vaiheessa missä laatikko on nostettu pöntölle. Kissat käyvät jo tarpeillaan etu- ja usein myös takajalat reunalla, eli hyvin menee:) onko kellään kokemuksia kyseisestä systeemistä tai kissan opettamisesta pötölle muin tavoin! kokemuksia!
Kissan opettaminen pöntölle
106
16386
Vastaukset
- eikä tule!
Miksi ihmeessä kissojen pitäisi tehdä tarpeensa vessanpönttöön kun se ei ole niille luonnollista? Oletko liian laiska puhdistamaan hiekkalaatikon vai mikä on syy? Kissalle ON tärkeää tehdä tarpeensa maahan ja peittää jätöksensä eikä keikkua vessanpytyllä.
Minä en pasko kissan hiekkalaatikkoon eikä kissat saa paskoa minun pyttyyni.
Ihmeellisiä nämä laiskojen ihmisten keksinnöt kiusata eläintä jotta pääsee itse helpommalla!- huhtikuinen
Olen huomannut, että meidän kissat ainakin tykkäävät, kun voivat istua reunalla hiekan sijaa-> ei sotkeennu tassut. Ne kaivavatkin jo pelkkää reunaa. Ja onhan se toki helpompi minulle, kun ei tarvitse hiekkaa siivota ja halvempaakin! en ymmärrä tuollaisia jääräpäitä, jotka eivät voi yrittääkkään ymmärtää uusia tapoja tehdä asioita. Asut varmaan luolassa, sillä sehän on luonnollinen koti ihmiselle.
- huonoa
huhtikuinen kirjoitti:
Olen huomannut, että meidän kissat ainakin tykkäävät, kun voivat istua reunalla hiekan sijaa-> ei sotkeennu tassut. Ne kaivavatkin jo pelkkää reunaa. Ja onhan se toki helpompi minulle, kun ei tarvitse hiekkaa siivota ja halvempaakin! en ymmärrä tuollaisia jääräpäitä, jotka eivät voi yrittääkkään ymmärtää uusia tapoja tehdä asioita. Asut varmaan luolassa, sillä sehän on luonnollinen koti ihmiselle.
käytöstä alkaa haukkumaan toista kirjoittajaa. Jokaisella kun on oikeus ilmaista mielipiteensä.
Haukutko myös minut kun olen ihan samaa mieltä että wc-pöntöllä istuminen on kissalle todella luonnotonta eikä kissa tosiaankaan siitä tykkää! Kun otat eläimen itsellesi, niin hoida sitä..ja anna sen käyttäytyä juurikin lajityypillisesti!!!
Ja wc-pöntöllä istuminen EI OLE kissalle tyypillistä käyttäytymitä. Ja heh, vai ei sotkeennu taskut. Minkähän takia meidänkin kissat haluavat pissalleen juurikin multapellolle jossa tällä hetkellä se pahin siivo!!!
Olen sitä mieltä että ihmiset jotka yrittävät päästä helpolla eläinten kanssa eivät eläintä ansaitse! Kissat hiekkalootalle ja that´s it! - jeejeeeee
huonoa kirjoitti:
käytöstä alkaa haukkumaan toista kirjoittajaa. Jokaisella kun on oikeus ilmaista mielipiteensä.
Haukutko myös minut kun olen ihan samaa mieltä että wc-pöntöllä istuminen on kissalle todella luonnotonta eikä kissa tosiaankaan siitä tykkää! Kun otat eläimen itsellesi, niin hoida sitä..ja anna sen käyttäytyä juurikin lajityypillisesti!!!
Ja wc-pöntöllä istuminen EI OLE kissalle tyypillistä käyttäytymitä. Ja heh, vai ei sotkeennu taskut. Minkähän takia meidänkin kissat haluavat pissalleen juurikin multapellolle jossa tällä hetkellä se pahin siivo!!!
Olen sitä mieltä että ihmiset jotka yrittävät päästä helpolla eläinten kanssa eivät eläintä ansaitse! Kissat hiekkalootalle ja that´s it!Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että kissat oppivat hyvin pöntölle, eivätkä kärsi siitä yhtään! päin vastoin. Ja aloittaja ei aloittanut haukkumista vaan toinen kirjoittaja. Taidatte molemmat valittaja olla suuria ikäluokkia edustavia tanttoja
- hissukka
jeejeeeee kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että kissat oppivat hyvin pöntölle, eivätkä kärsi siitä yhtään! päin vastoin. Ja aloittaja ei aloittanut haukkumista vaan toinen kirjoittaja. Taidatte molemmat valittaja olla suuria ikäluokkia edustavia tanttoja
aloittajan viesti oli ystävällinen ja hän halusi kuulla kokemuksia ym. Toinen kirjoittaja esitti mielipiteensä provosoivasti. Jokainen saa toki sanoa mitä mieltä on, mutta sitä ei tarvitse tehdä loukkaavasti! Aloittajalle tsemppiä treenaukseen!
- paskoneet
laatikkon ja tulevat aina paskomaan. Joo ennen vanhaan kissat tekivät aina tarpeensa ulos, eivät laatikkoon. Ja hei nythän eletään 2000-lukua joten kyllä ne asiat vain muuttuvat. Mutta jos olet jo "nuorella" iälläsi noin seniili, tulet olemaan vaikeuksissa vuosikymmenien päästä, sillä silloinkin asiat muuttuvat!!!oitak kestää ja totutella siihen että uusia asioita ilmenee päivä päivältä.
Ja sinä joka opetat kissaa pöntölle, kertoisitko tarkemmin mistä on kyse sillä tuollaisesta en ole kuullutkaan..Haluaisin kokeilla;))) - pöntöllä käy, jos inhoaa si...
huonoa kirjoitti:
Olen sitä mieltä että ihmiset jotka yrittävät päästä helpolla eläinten kanssa eivät eläintä ansaitse! Kissat hiekkalootalle ja that´s it!Haloo, kyllä kissa ilmaisisi i nhonsa pönttöä kohtaan jos ei siitä pitäsi. Ilmaiseehan se senkin mistä hiekasta tykkää ja mistä ei. Ja toki miksi kissalle ei saisi opettaa uusia asioita??Se nyt ei varsin ole laiskuutta jos jaksaa kissan kanssa touhuta ja opettaa sille uusia asioita...
- huhtikuinen
paskoneet kirjoitti:
laatikkon ja tulevat aina paskomaan. Joo ennen vanhaan kissat tekivät aina tarpeensa ulos, eivät laatikkoon. Ja hei nythän eletään 2000-lukua joten kyllä ne asiat vain muuttuvat. Mutta jos olet jo "nuorella" iälläsi noin seniili, tulet olemaan vaikeuksissa vuosikymmenien päästä, sillä silloinkin asiat muuttuvat!!!oitak kestää ja totutella siihen että uusia asioita ilmenee päivä päivältä.
Ja sinä joka opetat kissaa pöntölle, kertoisitko tarkemmin mistä on kyse sillä tuollaisesta en ole kuullutkaan..Haluaisin kokeilla;)))Eli tilasin netistä tuollaisen litter kwitterin (www.litterkwitter.com) opettamiseen menee joku pari kuukautta ja toki on mahdollista, etteivät kaikki kissat kyseisestä laitteesta tykkää.. esim meidän eka kissa ei suostunut käymään siinä, mutta nämä nykyiset kaksi ovat oikein hyvin sopeutuneet ja hakevat jo itse oikeaa asentoa, eli etu- ja joskus myös takatassut pöntön reunalla. Olen nyt opettamisen toisessa vaiheessa eli laite on jo pöntöllä, mutta en ole vielä laittanut reiällistä renkulaa siihen. Tähän asti on sujunut oikein hyvin, eikä kissat tee muualle jos siivoaa kakat tarpeeksi usein ja vaihtaa hiekkaa.
kissat voi opettaa myös pöntölle ilman litter kwitteriä
http://www.genuinaburmese.com/Toilettraining.htm
tossa osoite, missä kerrotaan siitä. Koin kuitenkin helpommaksi tuon litter kwitterin.
luulisin, että niitä saa myös käytettynä esim. huutonetistä, sillä kissan opittua ei laitetta enää tarvi. - siisti kissi
paskoneet kirjoitti:
Ja sinä joka opetat kissaa pöntölle, kertoisitko tarkemmin mistä on kyse sillä tuollaisesta en ole kuullutkaan..Haluaisin kokeilla;)))Tässä linkkejä kissan vessaopetukseen. Itse ainakin aion opettaa tulevat kissani käymään pöntöllä. Se on siistimpää kaikille ja edullisempaa, ja kissatkin tykkäävät kun huomaavat miten paljon paremmin vesi peittää hajut ja jätökset kuin pölisevä hiekka.
http://www.kittygoespotty.com/
http://www.citikitty.com/
http://www.litterkwitter.com/
Internetistä löytyy vaikka kuinka paljon kuvia ja videoita kissoista, jotka käyvät pöntöllä. Kokeile hakusanoina vaikka "toilet training cats" tms. Myös kissojen koulutus kirjoista löytyy vinkkejä.
Litter Kwitteriä myydään ainakin Faunattaressa. - mutta..
siisti kissi kirjoitti:
Tässä linkkejä kissan vessaopetukseen. Itse ainakin aion opettaa tulevat kissani käymään pöntöllä. Se on siistimpää kaikille ja edullisempaa, ja kissatkin tykkäävät kun huomaavat miten paljon paremmin vesi peittää hajut ja jätökset kuin pölisevä hiekka.
http://www.kittygoespotty.com/
http://www.citikitty.com/
http://www.litterkwitter.com/
Internetistä löytyy vaikka kuinka paljon kuvia ja videoita kissoista, jotka käyvät pöntöllä. Kokeile hakusanoina vaikka "toilet training cats" tms. Myös kissojen koulutus kirjoista löytyy vinkkejä.
Litter Kwitteriä myydään ainakin Faunattaressa.miksköhän kissat ei luonnossa ole hoksanneet paskoa sillalta ojaan.. eli tuo perustelu kissan mielipiteestä ja hoksaamisesta ontuu hieman..
- sivullisen huomautus
mutta.. kirjoitti:
miksköhän kissat ei luonnossa ole hoksanneet paskoa sillalta ojaan.. eli tuo perustelu kissan mielipiteestä ja hoksaamisesta ontuu hieman..
papukaijatkin puhumaan ja ihmislapset paskoo ensin vaippoihinsa ja sitten oppii pöntölle, leijoniakin kesytetään, oravat syövät kädestä ELI OPPIMINEN JONKUN OPASTUKSELLA. kukas siellä luonnossa on opettamassa, luolamiehetkö..
- ...
sivullisen huomautus kirjoitti:
papukaijatkin puhumaan ja ihmislapset paskoo ensin vaippoihinsa ja sitten oppii pöntölle, leijoniakin kesytetään, oravat syövät kädestä ELI OPPIMINEN JONKUN OPASTUKSELLA. kukas siellä luonnossa on opettamassa, luolamiehetkö..
oppimisesta, vaan "hoksaa, että on mukavampaa"...
- Meidän eläimet osaa
mutta.. kirjoitti:
miksköhän kissat ei luonnossa ole hoksanneet paskoa sillalta ojaan.. eli tuo perustelu kissan mielipiteestä ja hoksaamisesta ontuu hieman..
No jaa... meillä kani oppi kusemaan parvekkeella jaloitellessaan naapurin parvekkeelle ihan pienestä aukosta, joka parvekkeella oli. Naapuri ei tykännyt, mutta kani oli keksinyt oman vetävän vessan... Kyllä ne eläimetkin keksii.
Kyllä kissa varmaan protestoisi tekemällä tarpeensa muualle, jos vessassa käynti olisi sille epämiellyttävää. - ei
ole luonnollista peittää jätöksiään. Villiintyneet kissat eivät tee niin koska merkkaavat reviiriään joten se siitä!
- kissatutkija
ei kirjoitti:
ole luonnollista peittää jätöksiään. Villiintyneet kissat eivät tee niin koska merkkaavat reviiriään joten se siitä!
Mistä hitosta tommosta keksit? Reviirin merkkaaminen ei liity tähän aiheeseen mitenkään! Villit sekä ulkona liikkuvat kotikissat (etenkin leikkaamattomat) merkitsevät reviiriään kyllä kuseksimalla. Reviiriään ne merkkaavat hyvinkin laajalla alueella, mutta "vessassa" kissa käy aina lähes samassa paikassa, jolloin ne todellakin peittävät jätöksensä, peittääkseen hajujäljet pedoilta. Tutustuisit kissojen käyttäytymiseen tarkemmin ennen kuin lauot tuollaista!
- f
kissatutkija kirjoitti:
Mistä hitosta tommosta keksit? Reviirin merkkaaminen ei liity tähän aiheeseen mitenkään! Villit sekä ulkona liikkuvat kotikissat (etenkin leikkaamattomat) merkitsevät reviiriään kyllä kuseksimalla. Reviiriään ne merkkaavat hyvinkin laajalla alueella, mutta "vessassa" kissa käy aina lähes samassa paikassa, jolloin ne todellakin peittävät jätöksensä, peittääkseen hajujäljet pedoilta. Tutustuisit kissojen käyttäytymiseen tarkemmin ennen kuin lauot tuollaista!
öö kissatutkija? siis aivan varmasti...
- jj
Kotikissan jätöksien peittely on jäänne niiltä ajoilta, kun kissat elivät luonnossa ja niille oli vielä tärkeää hävittää hajujäljet saalistajien takia. Nykypäivänä kaikki kotikissat eivät ikinä opi varsinaisesti peittämään jätöksiään, vaan ne esimerkiksi kuopivat laatikon ympärillä olevaa lattiaa.
- -mie901
huonoa kirjoitti:
Olen sitä mieltä että ihmiset jotka yrittävät päästä helpolla eläinten kanssa eivät eläintä ansaitse! Kissat hiekkalootalle ja that´s it!Oletpa aika säälittävä ihminen..
- Ronttikissa
Pakko vanhaan keskusteluun kommentoida kyllä.
Se ON kissalle nimenomaan miellyttävää, että tarpeet menevät veteen. Kissa peittää jätöksensä siksi, että pedoille ei jäisi hajuja, missä kissa on kulkenut. Ei suinkaan siksi, että kissa tahtoisi olla siisti.
Kissat nauttivat siitä, että hajut "katoavat" tavaran mennessä veteen.
Plus että kissan on miellyttävämpi muutenkin tehdä tarpeensa pönttöön, joka EI jää haisemaan missään tilanteessa. Hajutonta hiekkalaatikkoa en ole nähnyt, vaikka sitä kuinka tyhjäisi, ja valkkaisi kuinka hyvän hiekan. - Ahkerakissailija
huonoa kirjoitti:
Olen sitä mieltä että ihmiset jotka yrittävät päästä helpolla eläinten kanssa eivät eläintä ansaitse! Kissat hiekkalootalle ja that´s it!..että kissaa pidetään ULKONA! Kissa nimenomaan EI kuulu Suomen luontoon. Ei missään tilanteessa.
Laiskat omistajat kun eivät jaksa kissoilleen hankkia tarpeeksi virikkeitä, ja päästävät kissat ulos naapureiden, petojen, autojen yms armoille. Se on sitä suurinta laiskuutta ja välinpitämättömyyttä.
Ja kannattaisi toki ensin tutustua kissan käyttäytymismalleihin, ennen kuin alkaa huudella siitä, mikä on kissalle hyväksi ja mikä ei. ;)
Joten, josko et enempää itseäsi kommenteillasi nolaisi. Vinkkinä vain. Tutustu siihen, miksi kissa kaivaa jätöksensä maahan tai hiekkaan ja mieti sitten. - kyllä...
jj kirjoitti:
Kotikissan jätöksien peittely on jäänne niiltä ajoilta, kun kissat elivät luonnossa ja niille oli vielä tärkeää hävittää hajujäljet saalistajien takia. Nykypäivänä kaikki kotikissat eivät ikinä opi varsinaisesti peittämään jätöksiään, vaan ne esimerkiksi kuopivat laatikon ympärillä olevaa lattiaa.
merkkaavat myöskin jättämällä ulosteensa näkyvälle, vai sanoisiko, haisevalle paikalle. Kissa ei merkkaa pelkästään virtsaamalla kuten usein luullaan. Jätöksensä peittävät reviirillä alemmassa asemassa olevat, valtaa pitävät taas eivät. Emo hävittää kaikki hajujäljet saalistajien pelossa, myöskin pesästä jossa on pentuja ja vaihtaa pesää muutaman päivän kuluttua pentujen syntymästä, samasta syystä.
Virtsalla merkataan sekä naaraiden houkuttelemiseksi että reviirin kertomiseksi. Ulosteella vain reviirin merkitsemiseksi siis egon kohottamiseksi.
Kun omistaa useamman kissan, saa huomata että se sama käytös toimii myöskin kotona. Itseään pomona pitävät kissat, eivät peitä hiekkalaatikolla ulosteitaan vaan jättävät ne esille. Muut kissat peittää ne edelleenkin samoin kuin luonnossakin. Jos kotona on vain yksi tai kaksi kissaa, voi tuo käytös olla sellaista, ettei tarvetta peittämiseen ole tai kissa pitää itseään pomona suhteessa omistajaansakin;) - niin kerta
mutta.. kirjoitti:
Luonnossa kun jatkavat matkaa eivätkä jää haistelemaan jätöksiään.. Sisäkissoilla ei ole tuota mahdollisuutta..
- Liinukka
mutta.. kirjoitti:
Mitä haittaa on kissalle ja omistajalle, jos fiksu lemmikki oppii pöntölle?
- Al-Hambra
jeejeeeee kirjoitti:
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että kissat oppivat hyvin pöntölle, eivätkä kärsi siitä yhtään! päin vastoin. Ja aloittaja ei aloittanut haukkumista vaan toinen kirjoittaja. Taidatte molemmat valittaja olla suuria ikäluokkia edustavia tanttoja
"Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että kissat oppivat hyvin pöntölle, eivätkä kärsi siitä yhtään! päin vastoin."
Joo, kyllähän ihmisten armoilla olevat kissat "oppii" käymään pöntöllä jos muuta vaihtoehtoa ei ole - Ei kai ne rupee loputtomasti taistelemaan sen henkilön kanssa joka niille antaa myös ruokaa ja vettä, varsinkin jos on kyseessä sisäkissa niin se elää niillä ehdoilla mitä sille raukalle annetaan.
Tää on ihan sairasta et pieniin asuntoihin on IHAN PAKKO hankki joku eläin mut sille ei anneta mahdollisuutta olla se eläin mikä se on.
Mä kutsuisin eläinsuojelutarkastajan jos mä tietäisin et joku idiootti yrittää opettaa kissaansa käymään pöntöllä.
Pitäiskö sen opetella viel käymään suihkussa ja syömään haarukalla ja veitsellä ?
Menemään nukkumaan kello 22.00, hakemaan sanomalehti eteisestä, syömään vegetaristista ravintoa ja opiskelemaan esperantoa ? - Niistä silloista
mutta.. kirjoitti:
Sen verran vaan että ehkä siksi kun sillatkin ovat ihmisen keksimiä ja evoluutio ei ole vielä ehtinyt mukaan?
- kissan omistaja
Al-Hambra kirjoitti:
"Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että kissat oppivat hyvin pöntölle, eivätkä kärsi siitä yhtään! päin vastoin."
Joo, kyllähän ihmisten armoilla olevat kissat "oppii" käymään pöntöllä jos muuta vaihtoehtoa ei ole - Ei kai ne rupee loputtomasti taistelemaan sen henkilön kanssa joka niille antaa myös ruokaa ja vettä, varsinkin jos on kyseessä sisäkissa niin se elää niillä ehdoilla mitä sille raukalle annetaan.
Tää on ihan sairasta et pieniin asuntoihin on IHAN PAKKO hankki joku eläin mut sille ei anneta mahdollisuutta olla se eläin mikä se on.
Mä kutsuisin eläinsuojelutarkastajan jos mä tietäisin et joku idiootti yrittää opettaa kissaansa käymään pöntöllä.
Pitäiskö sen opetella viel käymään suihkussa ja syömään haarukalla ja veitsellä ?
Menemään nukkumaan kello 22.00, hakemaan sanomalehti eteisestä, syömään vegetaristista ravintoa ja opiskelemaan esperantoa ?On kyllä mahtava keksintö tuo kissa pöntölle härpäke. Hankin kyllä heti ni loppuu kissan kidutus kun joutuu samaan laatikkoon tarpeensa tehdä. Se On niin Että vaikka hiekan vaihtaa ja lootan pesee jokaisen pikku pisun jälkeen niin Se kyllä haisee pahalle kissan nenään vaikkei ihminen haista. Eihän ne kissat luonnossakaan tee tarpeitaan joka kerta samaan paikkaan . Pöntölle vaan :)
- kissan omistaja
pöntöllä käy, jos inhoaa si... kirjoitti:
Haloo, kyllä kissa ilmaisisi i nhonsa pönttöä kohtaan jos ei siitä pitäsi. Ilmaiseehan se senkin mistä hiekasta tykkää ja mistä ei. Ja toki miksi kissalle ei saisi opettaa uusia asioita??Se nyt ei varsin ole laiskuutta jos jaksaa kissan kanssa touhuta ja opettaa sille uusia asioita...
Samaa mieltä kanssasi.
- kissakaveri
Al-Hambra kirjoitti:
Menemään nukkumaan kello 22.00, hakemaan sanomalehti eteisestä, syömään vegetaristista ravintoa ja opiskelemaan esperantoa ?Meillä aloitteen tekivät kissat mennä pytylle ja ovat hulluna kurkkuun yms muihin VEGE-aineksiin. Et taida tietää kuinka paljon kissat syövät luonnossa ruohoa,lehtiä tai muita vihreitä luonnon ainesosia. Niiden elimistö tarvitsee niitä. Että soita sinä vaikka Per.....een. Tilaa löytyy parin kolmion verran ja on vapaata ulkotilaa hiekkalaatikot. SILTI se kakkaaminen kissalle tuntuu olevan niin makoisa tapahtuma kun sen saa tehdä pytyllä ITSEOPPINEENA. Älkää aliarvioiko kissoja ja niiden älykkyyttä. Nekin tekevät sen helpoiten jos mahdollisuus siihen on.
- Vittuitäskaa
huonoa kirjoitti:
Olen sitä mieltä että ihmiset jotka yrittävät päästä helpolla eläinten kanssa eivät eläintä ansaitse! Kissat hiekkalootalle ja that´s it!Vitustako sen tiiät mistä kissat tykkää ja mistä ei
- kehitystäTapahtuu
huonoa kirjoitti:
Olen sitä mieltä että ihmiset jotka yrittävät päästä helpolla eläinten kanssa eivät eläintä ansaitse! Kissat hiekkalootalle ja that´s it!Itse haukut muita... Jos kissan opettaa käymään pytyllä, niin säästää kyllä rahaa ja aikaa. Pitää kuitenkin muistaa pitää pöntön reunat puhtaina. Itse olen tehnyt puusta sopivan kokoiset kehykset, ja pienen ritilän, jottei kissa putoa vahingossa pönttöön. Pitäisi vielä vääntää pöntön vetäminen mahdolliseksi kissalle. Onhan se luonnotonta, mutta onhan sekin luonnotonta pitää kissaa sisätiloissa.
- huhtikuinen
Kiitos kahdelle kirjoittajalle:) ja tosiaan palataan aiheeseen:D eli kokemuksia kissan wc opetuksesta(:
- itämainen lyhytkarva
jos kirjoittavat ovat erimieltä kanssasi? Itse en ainakaan haluaisi istua samalla pöntöllä kissojeni kanssa vaikka niitä rakastankin. Ja olen samaa mieltä että kissoille ei ole rotuominaista käytöstä kököttää pytyllä. Ihmisen laiskuutta se on.
- huhtikuinen
itämainen lyhytkarva kirjoitti:
jos kirjoittavat ovat erimieltä kanssasi? Itse en ainakaan haluaisi istua samalla pöntöllä kissojeni kanssa vaikka niitä rakastankin. Ja olen samaa mieltä että kissoille ei ole rotuominaista käytöstä kököttää pytyllä. Ihmisen laiskuutta se on.
sillä kyselin kokemuksia, en mielipiteitä! Haluan kuulla ihmisiltä jotka ovat yrittäneet vessaopetusta, miten on onnistunut ja millä tavoin. Vinkkejä omille kateille.
- plöö...
Kyllähän varmasti löytyy kissoja, jotka tykkäävät möyriä mullassa, mutta kissathan ovat yksilöitä! Ei siis pidä yleistää kaikkiin kissoihin oman kattinsa luonnetta. meidän kissamme ainakin ovat hyvin tarkkoja tassuistaan eli hiekkalaatikollakin pissivät vain sen reunalta. En tiedä miksi noista neideistä on tuommoisia hienohelmoja tullut, kun kuitenkin on kokeiltu eri hiekkoja ja pidetty loota siistinä. Kannattaa siis muistaa ottaa kissan luonne huomioon tuossa vessanpönttöhommassa, jos kissa innostuu itsekin ajatuksesta niin antaa mennä vaan!:)
- XD
toi tarkottaa vaa sitä et ne sun kissas on paskan puhtait !
- ...
Pidäthän huolen, että kissoilla on mahdollisuus käyttää myös tavallista hiekkalaatikkoa.
Jotkut kissat opettelevat ihan itsekin käymään pöntällä, olen muutamaa sellaista todistanut, mutta on totta että kissoille voi olla todella tärkeää millaisessa paikassa asioivat ja millaisella hiekalla, joten kannattaa pitää mahdollisuus tavalliseen hiekkalaatikkoon, jotta vältytään tutulta pissan panttaukselta, josta seuraa pissavaivoja. Pitäähän hiekkalaatikoita olla tavallisenakin versiona useampia, vähintään yksi enemmän, kuin kissoja.- Miutsikka
Nimenomaan toisin päin. :D
Pidäthän huolen, että kissoilla EI ole muuta vessaa samanaikaisesti käytössä. Kun Litter Kwitter otetaan käyttöön, kaikki muut vessat on kissoilta otettava pois.
Alkuun kun kissan on vaikea tottua siihen, että litterissä hiekkaa on matalammasti. Ja monesti kissat valitsevat sen totutun. Eli, muu vessa litteriharjoituksen ajaksi pois ja kärsivällisyyttä peliin.
Kamalasti kehuja kun kissa tekee tarpeensa oikeaan paikkaan. Eikä väärään paikkaan tehdyistä tarpeista saa olla vihainen. :) Ja litter on pidettävä ahkerasti puhtaana, jotta kissa kokee sen heti miellyttäväksi paikaksi. Mielellään koko hiekan vaihto jokusen päivän välein, ja kaikki tarpeet pois välittömästi kun niitä sinne tulee.
- kuunappi
Meillä oli juuri tuo kyseinen systeemi käytössä ja opetus onnistui. Nykyisin meillä on kissanhiekaton talo:) kyllä vierailla on siinä ihmettelemistä:D
- tiiinuu
ei kannata laittaa litter kwitteriin paakkuuntuvaa hiekkaa, sillä siitä tulee kuin petonia! paakkuuntumaton toimii hyvin, tai kristalli hiekka.
- ........
unohda pönttö homma miks et opeta sitä menemään hiekkalaatikolle???
- ole tosissasi ;)
Mietippä nyt...
- happy cat
Pääasia tässä on Se että kissa on onnellinen ja siisti . Lapsi kissaa ei saa opettaa pöntölle vaan aikuista . Mä kyllä luulen että aikuinen kissa tulee onnellisemmaksi kun saa hävitettyä jätöksensä kokonaan.
- huhtikuinen
Kokemusia kertomaan!
- huhtikuinen
Meillä siirryttiin tänään kakkos vaiheeseen eli vaihdettiin tuohon litter kwitteriin rengas, jossa on pieni reikä. Hyvin ovat kissat käyttäneet sitä. Toivottavasti sujuu jatkossa samanlailla=)
- huhtikuinen
vieläkin hyvin sujuu.. ei yhtään kakkoja eikä pissoja lattialla.:)
- huhtikuinen
Noniin.. nyt meillä siirryttiin kolmanteen vaiheeseen, eli litter kwitteriin laitettiin iso reikäinen rengas. Eilen illalla vaihdoin ja kissat käyttävät sitä aivan kuin olisivat aina käyttäneet. Yhtään läjää ei ole lattialta löytynyt.
- huhtikuinen
tänään tapahtui huima edistys askel. Olin nostanut kissojen vessa renkaan pois pytyltä lavuaarin reunalle, tarkoituksena tulla kohta se siivoamaan. Menin käymään makuuhuoneessa ja yhtäkkiä alkoi kuulua lorottamista. Menin katsomaan ja siellä hilma istui pöntöllä laskemassa pönttöön muina miehinä. Meinasi leuka loksahtaa sijoiltaan, sillä Kolmosvaihe ei ole ollut käytössä vielä montaakaan päivää.
- Hihihi..
huhtikuinen kirjoitti:
tänään tapahtui huima edistys askel. Olin nostanut kissojen vessa renkaan pois pytyltä lavuaarin reunalle, tarkoituksena tulla kohta se siivoamaan. Menin käymään makuuhuoneessa ja yhtäkkiä alkoi kuulua lorottamista. Menin katsomaan ja siellä hilma istui pöntöllä laskemassa pönttöön muina miehinä. Meinasi leuka loksahtaa sijoiltaan, sillä Kolmosvaihe ei ole ollut käytössä vielä montaakaan päivää.
Olen huomannut, että monet koiran omistajat vetävät herneen nenään tästä aiheesta. Onko se sitä kun heitä ketuttaa, että kissa on niin fiksu vai sitä, että kissan omistajat pääsevät helpommalla. Tiedä häntä, mutta hauskaa on ollut ;)
- renkuloista
huhtikuinen kirjoitti:
Millasta materiaalia ne "renkaat" on? Onko ne tarpeeksi tukevia ettei ne taivu kissan painosta?
löytyykö tuote suomesta vai pitääkö tilata netistä? hinta?
Kiitos jos viitsit vastata! :) - --
huhtikuinen kirjoitti:
Just törmäsin viikko sitten tuollaiseen kvitteriin netissä ja muistin sen kuinka joku kaveri vuosia sitten kertoi et niiden kissat käy pöntöllä. En tajunnu kuinka ihmeessä se opetetaan. Nyt ostaisin heti tuollaisen ku vaan tajuaisin kuinka lapset osaisi käydä kissojen opetusvaiheessa pöntöllä... :( Ovat sen verran pieniä et tuskin osaavat nätisti nostaa renkaita pois ja takaisin käynnin jälkeen! Meillä kun on lapsia enemmän ku kissoja ja vaan yks vessa!
Ja jollekin edelliselle kirjoittajalle tiedoksi että suositeltu kissanpottien määrä on yksi potta per kaksi kissaa.
Kissanhiekka on erittäin epäekologista ja epäekonomista, ongelmajätettä suorastaan, eli vessaopetus on toivottavaa jopa ilmastonmuutoksen ehkäisyn takia!!
Ja joka kotiin vielä kompostivessa, sillä eihän ole ihmisellekään luontaista vetää vedellä jätökset alas huussista ja ne menee kaatopaikalla hukkaan, eli hyvät ravinteen jää pois luonnonkierrosta.
Ennen sonta kuljetettiin kaupungeista takaisin maalle maanparannusaineeksi eli lannoitteeksi, nyt sitä ei voi käyttää juuri mihinkään, vaan ongelmajätteenä käsitellään kun siinä on liikaa ravinteita ja lääkejäämiä ja pelloille työnnetään keinotekoista apulantaa!!!!!!!!!!!!
Että tosi luonnollista!!! - perski
-- kirjoitti:
Just törmäsin viikko sitten tuollaiseen kvitteriin netissä ja muistin sen kuinka joku kaveri vuosia sitten kertoi et niiden kissat käy pöntöllä. En tajunnu kuinka ihmeessä se opetetaan. Nyt ostaisin heti tuollaisen ku vaan tajuaisin kuinka lapset osaisi käydä kissojen opetusvaiheessa pöntöllä... :( Ovat sen verran pieniä et tuskin osaavat nätisti nostaa renkaita pois ja takaisin käynnin jälkeen! Meillä kun on lapsia enemmän ku kissoja ja vaan yks vessa!
Ja jollekin edelliselle kirjoittajalle tiedoksi että suositeltu kissanpottien määrä on yksi potta per kaksi kissaa.
Kissanhiekka on erittäin epäekologista ja epäekonomista, ongelmajätettä suorastaan, eli vessaopetus on toivottavaa jopa ilmastonmuutoksen ehkäisyn takia!!
Ja joka kotiin vielä kompostivessa, sillä eihän ole ihmisellekään luontaista vetää vedellä jätökset alas huussista ja ne menee kaatopaikalla hukkaan, eli hyvät ravinteen jää pois luonnonkierrosta.
Ennen sonta kuljetettiin kaupungeista takaisin maalle maanparannusaineeksi eli lannoitteeksi, nyt sitä ei voi käyttää juuri mihinkään, vaan ongelmajätteenä käsitellään kun siinä on liikaa ravinteita ja lääkejäämiä ja pelloille työnnetään keinotekoista apulantaa!!!!!!!!!!!!
Että tosi luonnollista!!!Ne lääkkeetkö pitäis jättää kans pois? Ilman niitä täällä oltaisiin aika keskiajalla (no ei ihan) Ilman niitä lapsesi eivät välttämättä eläisi. Teidän ekoihmisten jutuissa on monta epäkohtaa kun yritätte olla täysin ekologisia ja ekonomisia. Tiesitkö, että pieraistessasi ilmoille vapautuu metaania? Eli jos yrität olla täysin ekologinen niin mene saunan taakse, etkä sittenkään ole ekologinen.
Eiköhän normaali kierrätys ja sähkön säästö saa riittää.
Ja sitten takaisin aiheeseen (melkein)
Näin joku vuosi sitten kuvan kissasta pytyllä ja aioin opettaa saman tulevalle kissalleni, mutta ei ole ainakaan vielä tullut kokeiltua. Ei vessan putsaus kuitenkaan neljästi päivässä ole haitannut. Paljon muuten maksaa yksi vessanvetäminen? Meinaan näyttää siellä pyörivän monta litraa. Että tuleeko se sittenkään halvemmaksi. Näkyy se tosin vesilaskussa sitten. Vai ettekö vedä vessaa joka käynnin jälkeen? Ja onhan se totta jos kisulle tuleekin kiteitä tai tulehdus niin toinen vessa olisi hyvä (oli se sitten pönttö tai hiekkis)
Ehkäpä opetan omanikin joskus. - Kissa_kaikkitietävä
Hihihi.. kirjoitti:
Olen huomannut, että monet koiran omistajat vetävät herneen nenään tästä aiheesta. Onko se sitä kun heitä ketuttaa, että kissa on niin fiksu vai sitä, että kissan omistajat pääsevät helpommalla. Tiedä häntä, mutta hauskaa on ollut ;)
Mutta on se kyllä niin, että ihminenkin on paskonnu maakuoppaan kymmeniätuhansia vuosia. Vasta roomalainen keksi rakentaa ensimmäisen käymälän, jossa jätökset tippuu veteen.
Ei taida veteen paskominen olla luontaista ihmiselekään ja jokainen meistä on pöntölle jouduttu opettamaan, toiset hyvällä toiset pahalla! Tää on mun kokemus ja mielipide ja mulla on siihen oikeus!!!!
- olisi hauskaa
opettaa kissalleni samanlainen homma. Oon huomannu että se on ollu yhteen aikaan tosi kiinnostunut wc pöntöstä :D En tiiä kuinka tuollaanen tavallinen maatiainen voisi oppia :D
Mutta se olisi käytännöllistä, jos kissakin kerta siitä tykkää ;>- paljon.........
tuommoiset litterit oikein maksavat?
- jamminen
Mitenköhän kuvittelet, että se estää kissan oppimisen, että se on TAVALLINEN MAATIAINEN! Ihmiset, jotka ajattelevat maatiaisista näin, ei saisi koskaan antaa maatiaista! Kyllä ne maatiaiset oppivat ihan samalla tavalla kuules kuin rotukissatkin. Oletko sitä mieltä, että vaaleaihoiset oppivat paremmin asioita kuin tummaihoiset?
- Hessu Hopo
Meidän kissa osasi jo silloin kun se saatiin niin käydä paskalla ja kusella pöntöllä. Silloin se ei vain älynnyt miten sitä paperia käytetään. Opetin sen siis pyyhkimään perseensä paperiin. Se oppi sen jo ekana päivänä. Seuraavaksi opetin sen pesemään tassunsa ja käymään itsenäisesti suihkussa. Harmittaa vaan se, että kissa lainailee minun shampoitani ja dödöjäni ilman lupaa. >=-( Kissa käy myös usein kaupassa, eikä se syö muuten enää kissan ruokaa. Se käy ostamassa oikeaa ruokaa ja valmistaa sen itse. Harmikseni kissalleni on tullut ikäviä tapoja. Kissastani on tullut alkoholisti. Hän ei myöskään pääse enää tupakasta eroon. =(
- hulabaloo86
hah hahahahahaha :DDD fiksu kissa sulla...
mutta itse aiheeseen.. juuri hommasin itselleni ekan kisun , ja kyllä suu
loksahti auki kun näin videoita kissoista jotka käy pöntöllä!!!! itse pelkään aina
että meidän pikkuinen Leevi tipahtaa pönttöön, siksi pöntössä lappu "sulje pöntön kansi" Joten taidanpa itse hieman aliarvioida omaa maatiaistani :DDDDDDD
hmmm... mielenkiintoista.. säästäishän siinä ainakin rahaa jos kissa oppisi
pöntölle.. oma kisu aina maukuu välillä pissoilla ollessaan kun yrittää ressukka
peittää jätöksiään.. voisi tykätä tuosta puhtaammasta vaihtoehdosta.. - Pönttökissa
hulabaloo86 kirjoitti:
hah hahahahahaha :DDD fiksu kissa sulla...
mutta itse aiheeseen.. juuri hommasin itselleni ekan kisun , ja kyllä suu
loksahti auki kun näin videoita kissoista jotka käy pöntöllä!!!! itse pelkään aina
että meidän pikkuinen Leevi tipahtaa pönttöön, siksi pöntössä lappu "sulje pöntön kansi" Joten taidanpa itse hieman aliarvioida omaa maatiaistani :DDDDDDD
hmmm... mielenkiintoista.. säästäishän siinä ainakin rahaa jos kissa oppisi
pöntölle.. oma kisu aina maukuu välillä pissoilla ollessaan kun yrittää ressukka
peittää jätöksiään.. voisi tykätä tuosta puhtaammasta vaihtoehdosta..Hassua kun ihmiset pelkää sitä että kissa tippuu pönttöön - hei, kissa pystyy loikkimaan metrien loikkia ilman vauhtia ja tasapainottelemaan esim. kapeiden aitojen päällä vaivatta. Jos se jostain kumman syystä sinne pönttöön putoaa, miksei se muka pääsisi sieltä ylös? :)
Kissanhiekka on aika kaukana luonnonmukaisuudesta, siinä missä sekin että ihmispaskat huuhdellaan viemäriin ja vesistöön puhtaalla juomavedellä. - Äksäksä
..niin siitä tulee lehmä yhdessä päivässä. :)
- Suttura
Pönttökissa kirjoitti:
Hassua kun ihmiset pelkää sitä että kissa tippuu pönttöön - hei, kissa pystyy loikkimaan metrien loikkia ilman vauhtia ja tasapainottelemaan esim. kapeiden aitojen päällä vaivatta. Jos se jostain kumman syystä sinne pönttöön putoaa, miksei se muka pääsisi sieltä ylös? :)
Kissanhiekka on aika kaukana luonnonmukaisuudesta, siinä missä sekin että ihmispaskat huuhdellaan viemäriin ja vesistöön puhtaalla juomavedellä.Ei hulabaloo 86 välttämättä pelkää että kissa ei pääsisi ylös, vaan sitä että olisihan sustakin epämukavaa tippua p*ska huussiin.
- kiinostaa*
Hei! Sitten kun kissanne on oppinut käyttämään wc-pönttöä, voisitko myydä litter kwitterit? Jos olet kiinnostunut myymään, otatko yhteyttä [email protected] Kiitos!Kuinka kauan opettamiseen meni aikaa ja mitä luulet, onnistuuko homma aivan hyvin, vaikka on itse päivät töissä?
- muituki
Toi oli aika hyvä juttu ja tulee kyllä halvemmaks ja ei tuu haju haittojakaan niin paljoa. Itse en ole edes suunnitellut opettavani kahta kissaani pöntöllä käymiseen,mutta zemppiä sinulle koulutukseen=) Ei kannata välittää noista,jotka on joka asiaa valmis arvosteleen noin tylysti kuin mitä vastauksista luin,oli todella törkeitä viestejä kyllä.
- ei ollut yhtään
törkeää viestiä. Vaan mielipiteitä asiasta. Onko toinen mielipide siis aina törkeä viesti?
Itse en kyllä lähtisi kissaani opettamaan pöntölle. Pidän sitä,niin kuin muutamakin täällä hieman luonnottamana kissalle. Annettaisiin kissojen olla kissoja,eikä tehdä niistä ihmisiä.
Itseäni ainakin vähän "etoisi" pissiä ja paskoa samaan syssyyn kissan jätöksien sekaan. Niin rakkaita kuin nuo 3 karvakorvaa minulle ovatkin. - muituki
ei ollut yhtään kirjoitti:
törkeää viestiä. Vaan mielipiteitä asiasta. Onko toinen mielipide siis aina törkeä viesti?
Itse en kyllä lähtisi kissaani opettamaan pöntölle. Pidän sitä,niin kuin muutamakin täällä hieman luonnottamana kissalle. Annettaisiin kissojen olla kissoja,eikä tehdä niistä ihmisiä.
Itseäni ainakin vähän "etoisi" pissiä ja paskoa samaan syssyyn kissan jätöksien sekaan. Niin rakkaita kuin nuo 3 karvakorvaa minulle ovatkin.noi "mielipiteet". Minusta muutama oli lähinnä toisen keksinnön mollaamista.Kaikki saa hoitaa kissojaan miten haluaa,kunhan kissa itse tuntee olonsa mukavaksi niin se on tietenkin tärkeintä.Mielipiteitä toki saa antaa,mutta ymmärtääkseni ketjun aloittaja nimenomaan pyysi KOKEMUKSIA! Vai kuinkas sinä sen viestin ymmärsit sitten,mitäs jos kävisit uudestaan noita viestejä läpi ja miettisit samalla mikä on mielipiteen ja mollaamisen ero.Vai oletko yksi niistä mollaus viestien lähettäjistä???
- .......
Paljonko tuollainen maksaa? Kuika vanhana kissan voi vielä opettaa pöntölle? Kauanko tuotteen toimituksessa menee jos tilaa? Kiinnostais kyllä todella opettaa kissat pöntölle kun olis paljon hygieenisempi vaihtoehto pöntöllä käynti.
- LK
huuto.netissä myynnissä sellanen
- Googlettaja
Ainakin myy tuota. Muistaakseni 65€ toimituskulut. :)
Ja kannattaa tietty huutista seurailla, noita näkyy siellä usein myynnissä, sillä eihän sitä tarvitse kuin muutaman kuukauden ajan, jonka jälkeen kissat käyvät ihan normaalilla pöntöllä.
- 2much
Onko siinä kwitterissä ohjeita siihen,miten katin saisi myös vetämään vessan jälkeenpäin??2much
- :))?
Minuakin kiinnostaisi tietää, voiko kissan opettaa vetämään vessan, ja miten? Haluaisin nimittäin opettaa omalle kissalleni tuon vessanpöntöllä käymisen, mutta en vain pidä ajatuksesta, että jätökset lilluisivat siellä kun tulisi esim vieraita kylään... Muuten kyllä tosi hyvä idea! :) Jos vain joku osaisi neuvoa miten opettaa kissa vetämään vessanpöntön?
- sen voi
:))? kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi tietää, voiko kissan opettaa vetämään vessan, ja miten? Haluaisin nimittäin opettaa omalle kissalleni tuon vessanpöntöllä käymisen, mutta en vain pidä ajatuksesta, että jätökset lilluisivat siellä kun tulisi esim vieraita kylään... Muuten kyllä tosi hyvä idea! :) Jos vain joku osaisi neuvoa miten opettaa kissa vetämään vessanpöntön?
opettaa tekemään moniakin asioita ihan samalla kaavalla kuin koiriakin. Ei kissa siitä poikkea mitenkään, ehkä vain haluttomuudessa miellyttää omistajaa se on itsepäisempi kuin koira.
Ehdollistamisella ja palkitsemisella se kissakin oppii tekemään, mutta jos WC:n mekanismi on soveltumaton, niin lopputulos on huono. Tarkoitan sitä, että ylöspäin vedettävä nuppisysteemi ei sovellu, mutta painettava taas voi sopia hyvinkin.
Haastetta siinä varmasti on, mutta tuskin mahdoton tehtävä :)
- Melkein epätoivoinen
Moi. Huomasin että olet kirjoittanut vuosi sitten että aloitin litter kwitterin käytön. Olen juuri pari päivää sitten virallisesti aloittanut sen (on ollut tuossa lattialla parisen viikkoa "oikean" kissan vessan kanssa) ja tänään meidän "hölmö" kissa sitten pissasi sohvalle :( Meillä siis on kolme kissaa ja uskoisin toiset kaksi oppivan ilman ongelmia mutta tämä "hölmö" kissa ei hirmu hyvin sopeudu muutenkaan uusiin asioihin (aina muuton jalkeen tulee vahingko sänkyyn tai sohvalle).
Tein sellaisen erikoisen ratkaisun että kun meillä on se vanha kissan vessan reunus joka lähtee irti, niin laitoin sen litter kwitterin ympäri jotta se tuntuisi enemmän omalta vessaltaan...
Onkohan sinulla tähän mennessä toiminut litter kwitter vai oletko luovuttanut?
Onko ehdotuksia taikka muuta toivon kommenttia - sillä mieheni on jo nyt aivan raivona että sohvalle on pissattu eikä usko tämän asian muuttuvan koskaan :((- Kissan treenari
Heissan, meilläkin on nyt alkanut kissojen opettaminen pöntölle. Hankalaa vain, kun meillä on kaksi kissaa, joista toinen oppii hetkessä ja toinen vastustaa kaikkea muutosta. Aluksi siirsin vain niiden alkuperäisen hiekkalaatikon vessaan ja ei mennyt kauaa, kun kissat oppivat minne mennä, kun hätä iskee. Reilun viikon kuluttua tästä laitoin laatikon pois ja tilalle Litter Kwitterin. Tosin lattialle. Koska wc oli jo tuttu paikka, niin päädyin parissa päivässä siirtämään kwitterin pytylle ja hyvin sujui. Ahkerasti sitä täytyi puhdistaa, mutta muuten kissat vaikuttavat sopeutuvan hyvin. Yhden ainoan kerran toinen kissoista pissasi olohuoneeseen, kun olin sulkenut vessan oven. Luulenpa, että on hankalampaa opettaa itsensä olemaan sulkematta vessan ovi, kun kissa pytylle :) Tänään aloitimme oranssin vaiheen ja se onkin aiheuttanu ihmetystä. Miten teillä on onnistunut?
- huipputyttö
Kissan treenari kirjoitti:
Heissan, meilläkin on nyt alkanut kissojen opettaminen pöntölle. Hankalaa vain, kun meillä on kaksi kissaa, joista toinen oppii hetkessä ja toinen vastustaa kaikkea muutosta. Aluksi siirsin vain niiden alkuperäisen hiekkalaatikon vessaan ja ei mennyt kauaa, kun kissat oppivat minne mennä, kun hätä iskee. Reilun viikon kuluttua tästä laitoin laatikon pois ja tilalle Litter Kwitterin. Tosin lattialle. Koska wc oli jo tuttu paikka, niin päädyin parissa päivässä siirtämään kwitterin pytylle ja hyvin sujui. Ahkerasti sitä täytyi puhdistaa, mutta muuten kissat vaikuttavat sopeutuvan hyvin. Yhden ainoan kerran toinen kissoista pissasi olohuoneeseen, kun olin sulkenut vessan oven. Luulenpa, että on hankalampaa opettaa itsensä olemaan sulkematta vessan ovi, kun kissa pytylle :) Tänään aloitimme oranssin vaiheen ja se onkin aiheuttanu ihmetystä. Miten teillä on onnistunut?
Hei vaan. Meillä on kaksi poikaa, pentu ja nuori kolli. Pentu omaksuu hyvin helposti sekä ykkös että kakkosvaiheen, mutta kolmosessa otettiin takapakkia oikein kunnolla. Oranssi rinkula oli lentänyt pois, en oikein tiedä miten ja kylpäri oli täynnä hiekkaa :) No, sitten siirryttiin takaisin punaiseen hiekka-asettimeen, ja hankin myös apteekissa kissan freoneita, noin 40eur, jotteivät ressaisi uudelleen yritystä oranssiin vaiheeseen, ja myöskin hidastin tahtia ja kokeilen uudelleen noin kahden viikon päästä. Kantapään kautta olen oppinut että on todella tärkeää pitää puhtaana hiekka, joka on työpäivien aikana tosi haastavaa kun ei ole kotona hoitamassa poikia...
- Kissan treenari
huipputyttö kirjoitti:
Hei vaan. Meillä on kaksi poikaa, pentu ja nuori kolli. Pentu omaksuu hyvin helposti sekä ykkös että kakkosvaiheen, mutta kolmosessa otettiin takapakkia oikein kunnolla. Oranssi rinkula oli lentänyt pois, en oikein tiedä miten ja kylpäri oli täynnä hiekkaa :) No, sitten siirryttiin takaisin punaiseen hiekka-asettimeen, ja hankin myös apteekissa kissan freoneita, noin 40eur, jotteivät ressaisi uudelleen yritystä oranssiin vaiheeseen, ja myöskin hidastin tahtia ja kokeilen uudelleen noin kahden viikon päästä. Kantapään kautta olen oppinut että on todella tärkeää pitää puhtaana hiekka, joka on työpäivien aikana tosi haastavaa kun ei ole kotona hoitamassa poikia...
Meillä kokeiltiin välillä oranssia vaihetta ja toisella kissalla ei ole mitään ongelmia sen kanssa, mutta tuo nuorempi pöhkö ei usko, että siihen voi kakata, vaan suorittaa tarpeensa kyllä pöntöllä, mutta niin, että pökäleet löytyvät wc:n lattialta :) Palattiin punaiseen vaiheeseen ja kokeillaan oranssia vasta uuden vuoden jälkeen. Olen kyllä todella tyytyväinen, että aloin tähän prosessiin, vaikka tämä onkin työläs. Tähän mennessä olen vaihtanut paakkuuntuvan kissanhiekan pelletteihin ja heti katosi kissanpissanhaju. Toisaalta tähän auttaa varmasti sekin, että alusta siivotaan 2 -3 kertaa päivässä. Pelletit on vaan helppo hävittää joko polttamalla tai biojätteen mukana ja pökäleet voi laskea pytystä alas. Ja näin ei ole vaaraa, että hiekkaa joutuisi pönttöön.
- kisupisut
Kissan treenari kirjoitti:
Meillä kokeiltiin välillä oranssia vaihetta ja toisella kissalla ei ole mitään ongelmia sen kanssa, mutta tuo nuorempi pöhkö ei usko, että siihen voi kakata, vaan suorittaa tarpeensa kyllä pöntöllä, mutta niin, että pökäleet löytyvät wc:n lattialta :) Palattiin punaiseen vaiheeseen ja kokeillaan oranssia vasta uuden vuoden jälkeen. Olen kyllä todella tyytyväinen, että aloin tähän prosessiin, vaikka tämä onkin työläs. Tähän mennessä olen vaihtanut paakkuuntuvan kissanhiekan pelletteihin ja heti katosi kissanpissanhaju. Toisaalta tähän auttaa varmasti sekin, että alusta siivotaan 2 -3 kertaa päivässä. Pelletit on vaan helppo hävittää joko polttamalla tai biojätteen mukana ja pökäleet voi laskea pytystä alas. Ja näin ei ole vaaraa, että hiekkaa joutuisi pönttöön.
Hei !
Meilla on myos kaksi kissaa ja molemmat kayttavat talla hetkella wc-ponttoa ilman 'rinkuloita' hienosti.
Ainoa viimeinen asia mika askarruttaa on miten saan toisen kissan uuden tavan loppumaan: Tama kun on aloittanut kaapimaan wc ponttoa veden kohdalta ennen kuin tekee nro 2 tarpeensa sinne! Ennen suti istuinosaa tai pystyssa olevaa kantta mutta nyt ponton sisalta.... ja sehan ei ihmisia miellyta kun on kisupisun tassunjalkia ymparistossa;) Joten onko kellaan kokemusta tasta ennen tarpeiden tekemista kaapimisesta vedessa ja kuinka saannut mahdollisesti homman muuttumaan niin etta riittaa etta sutii istuinosaa....? Eli meilla suditaan ponttoa ennnen kuin tarve nro2 tehdaan ei sen jalkeen! Hommassa ei olis ongelmaa jos sutiminen tapahuis jalkeenpain ->helppo tai tietaisin ainakin miten tapaa muuttaa mutta nyt kun se on ennen tarpeiden tekemista niin milla jipolla muuttaa kayttaytymista niin ettei kissa koe tekevansa vaarin kun kayttaa wc ponttoa?
- miumaux
Haluaisin tietää millaista kissanhiekkaa olette käyttäneet, ettei vessa tukkeudu? Vai onko pelletit siihen hommaan parempia? Meillä oli yhteen aikaan kokeilussa sellaista viljapohjaista hiekkaa, ja mirrit eivät ainakaan siitä innostuneet...
- keijodaiju
Paakkuuntumaton kissanhiekka on ylivoimaisesti parasta, mitä itse on kokeillut. Olen kokeillut paakkuuntuvaa, paakkuuntumatonta ja niitä valkosiakristalleja, jotka imevät nestettä. Paakkuuntuva on ikävää kun menee pönttöö niin muuttuu sementiks ja sitä sitte kumihanskoilla kaivamassa tyhjäksi. Pakkuuntumaton on aivan mahtavaa, voi vain vetää pönttöö menneet hiekat viemäriin.
- Kissapissaa
Ottamatta kantaa siihen, mikä on oikein, on pakko kertoa, että yksi kissoistani oppi käymään itse pöntöllä!"
Minulla on kolme leikattua sisäkissaa, 5 v ja 11 v naaraat ja 7 v uros. Hiekkalaatikoita on 3, periaatteella että kaikilla olisi oma :-) ja kuivikkeena käytän pellettejä.
Noin vuosi sitten huomasin aamulla että wc-pönttö on vetämättä, ihan selvästi siellä oli pissaa (mutta ei paperia). Sattumalta miesystäväni oli tuolloin ollut yötä luonani ja arvelin, että on käynyt pissalla ja jostain syystä jättänyt vetämättä. En viitsinyt sanoa mitään, oletin että on ollut niin uninen että pyyhkiminen ja vessan vetäminen oli unohtunut...
Tämä toistui muutaman kerran, mutta sitten kerran töistä tultuani pönttö oli taas vetämättä, vaikka asunnossa ei ollut ketään päivällä. Tässä vaiheessa ei sitten enää jäänyt vaihtoehdoksi kuin kissat, joten virittelin web-kameran kuvaamaa vessaa ja muutaman päivän päästä syyllinen sitten jäi "rysän päältä" kiinni. Uroskissa kävi kaikessa rauhassa pissaamassa pönttöön ja enempiä "peittelemättä" hyppäsi lattialle. Video on toivottavasti joku päivä myös katsottavissa youtubesta.
Edelleen kollipoika käy toisinaan pöntöllä ja vaikka olen yrittänyt selvittää syytä (esim. laatikon puhtaus, tietty ruoka tms. syy) ei mikään selitä miksi kissa toimii näin. Mitään haittaahan tuosta ei ole tietenkään ja toisinaan toivon, että tytöt ottaisivat mallia kaverista.- asdgsd
Mitä, kissasi jätti ja jättää edelleenkin pöntön vetämättä? Kyllä on epäkohtelias kissa ;-)
- Fiksu kisu :)
Mulla on reilun vuoden ikäinen poikakissa. Näin fb:ssä kerran linkin, jossa kissa kävi pytyllä ja jäin sitten youtubeen kattelemaan useampia videoita. Löysin Litter Kwitter -opetusvideon sieltä ja sain idean hankkia apuvälineet kotiin. Maksoi 49 eura 3 euroa toimituskulut.
Kissa oppi muutamassa tunnissa lattialla käymään litter kwitter-astialla, siirsin saman päivän aikana astian pöntölle ja asetin kissan siihen. Teki asiansa vaivatta siihen.
1, 5 vkon kuluttua vaihdoin oranssiin astiaan. Kissa ihmetteli sitä muutaman tunnin ja lopulta suostui tekemään asiansa siihen.
1,5 vkon kuluttua siirryin vihreään. Sen kanssa sit jo tuli haasteita. Kisu pidätteli jopa 15 h pissaa ja aloin huolestua vaihdoin aamulla aina oranssin takaisin, johon kissa tekikin välittömästi kakat ja pissat. Sitten tuntui taas turvalliselta vaihtaa vihreä alusta töiden ajaksi. Parin päivän astioiden vuorottelun jälkeen alkoi käymään vihreällä astialla.
Vihreä on edelleen käytössä, ollut nyt kohta 2 vkoa. Viime päivinä ongelmana ollut, että kissa alkanut kakkia suihkukaapin viereen ja sen tehnyt nukkuessani, etten ole pystynyt estämään. Nyt jännitän, mennäänkö tässä takapakkia oikeasti. Hän teki niin hienosti kakat pyttyyn ensimmäisen viikon ajan, yhtäkkiä se ei enää kelpaakaan... Missä vika?
Kissa kun käy vihreällä astialla, pitää edelleen takatassut vihreällä, kissan hiekan päällä. Eikös sen pitäisi jo istua valkoisella reunalla kokonaan. Se ei meinaa löytää itselleen hyvää paikkaa, mihin asettua, jotta saisi tassut. mahtumaan vihreälle alustalle. Pissat se tekee pyttyyn aina. On vaikka tassut ristissä, kunhan pääsee pytylle. Vahinkoja tapahtui ainoastaan silloin kun oli rauhoitettuna ja alkoi heräilemään.Silloin ei oikein hallinnut pissantuloa. Oon kaikenkaikkiaan todella ylpeä kissastani :) - Fiksu kisu :)
Nyt mentiin oikeesti takapakkia. Kissa kakki eilen matolle, onneksi kiinteät ulosteet, jotka oli helppo poistaa matolta. Oli lisäksi pissinyt muovipussin päälle olohuoneessa, mikä oli taas falskannut, joten pissi oli ehtinyt muhia laminaatilla ja saanut reunat irvistämään. Vaihdoin takaisin oranssiin renkaaseen. Tänään aamulla yritti vääntää tortut taas samaiseen kohtaa mattoa, mut onneksi ehdin juuri paikalle ja vein katin pytylle, niin ulosti suoraan oranssin renkaan hiekkaan. Onneksi sen se hyväksyy täysin. Onkohan tää ihan tuhoon tuomittu?
- bonaventure1
Olisiko jollakulla myydä käytettyä Litter Kwitter -pakettia? Viestiä vaikkapa osoitteeseen bonaventure1gmail.com.
- 1111111111
hahaha
että mua naurattaa lukea tätä ketjua. Ihmiset on niin pikkusieluisia, että niitä harmittaa se, kun jonkun kissa osaa vääntää tortut pönttöön :D :D
Mitenkäs "luonnollista" se ylipäätään on, että ihminen on kesyttänyt kissat ja koirat? Pitäisikö meidän ihmistenkin repäistä vaatteet pois ja kiivetä takas puuhun? Jos pönttö on "luonnoton" paikka kissan kakkimiseen, onko se sitä ihmisellekään? Tulee peräpukamia kun siinä istuu.
Mutta asiaan. Kiinnostais toi pönttö-opetus kyllä, yks vanha kissani kävi itse oma-aloitteisesti pissimässä aina lavuaariin, eli kyllä ne hoksaa sen homman varmasti. Nyt just olis tossa kaks uutta pentua. Lähinnä kiinnostais, onko kellään hyviä ideoita siihen, miten vessan oven sais pysymään näppärästi ja siististi vähän raollaan. Se kun pitäis olla sellainen, että tarvittaessa saa helposti kiinnikin kun käy ite saastuttamassa siellä. - kistya
Mies tuli juuri kaupasta tuollaisen kanssa.. en malta odottaa että kissa oppii sen käytön.. ihan hygienia syistäkin omasta mielestäni se on hyvä keksintö... kissa menee laatikolle missä hiekka on virtsassa ja ulosteessa sieltä tarttuu kaikki bakteerit tassuihin... seutaavaksi kissa onkin jo pöydälle hyppinyt ja bakteerit leviää.. kaiken lisäksi omistamme koiran joka tykkää käydä levittämässä ulosteet pitkin lattioita keittiöön ja muualle...
- Fiksu kissa
Mä luovutin, kissa suostui yhteistyöhön siihen punaisen rinkulan vaiheeseen asti, mutta vihreää rinkulaa ei hyväksynyt kuin osittain. Teki välillä pissit pyttyyn, välillä lavuaariin. Kakat päätti jatkuvasti tehdää pytyn viereen. Ehkä joskus yritän uudelleen keväämpänä.
- hakkeliini90
Hei,
lohdutukseksi voin sanoa kaikille niille joiden kissat eivät tunnu oppivan, niin kyllä meilläkin on hankaluuksia ollut!
Meillä on kaksi kissaa samasta pentueesta: Heta ja Saku. Ovat maatiaiskissoja ja syntyneet kesällä -09 ja pennusta asti olleet meillä. Little Kwitter on ollut nyt käytössä reilu 7 viikkoa ja ajattelinkin alussa, että laatikon lupaama 8 viikkoa tuskin tulee riittämään. Varmaankin 10 viikkoa. Olemme edenneet vihreään renkaaseen eli siihen missä on isompi reikä.
Mutta aivan aluksi siis laitoin Little Kwitterin lattialle ja nou problems! Ei kissat mitään valittanu, ehkä ihmetteli hiukan. Se oli siinä viikon ja nostin sen sitten pytylle. No siinäkään ei sen kummempia ongelmia kissoilla ollut. Itselläni kyllä meinasi hermot mennä, kun alkoi pelletti lentämään pitkin vessan lattioita ja jouduin melkein joka päivä imuroimaan - joskus myös lattioita pesemään - kun oli kusista hiekkaa lattialla. Kissamme kun ovat kovia kaapimaan. Mieheni ei siivoukseen osallistunut, koska sovimme, että jos Kwitterin hankin, niin saan itse siivota jäljet. Silloin, kun oli kissanhiekkalaatikko, niin mies oli ainut kuka siivosi :)
Noh. Punainen vaihe oli siinä noin kaksi viikkoa, koska en halunnut liian nopeasti edetä. Sitten tuli oranssin vaiheen vuoro. Ja johan alkoi paskoja olemaan vessan lattialle :/ Suostuivat aina pissaamaan kyllä pyttyyn (tai oikeastaan suurin osa meni siihen renkulaan) mutta jos en ollut kotona tai muuten vain näkemässä, niin kyllä tortut väännettiin vessan lattialle. No rauhallisena yritin pysyä ja pestä ahkerasti lattiaa. Aina, kun huomasin, että kissalla on hätä niin nostin sen pytylle. Oranssi vaihe kesti 3-4 viikkoa, ihan varmuuden vuoksi.
Nyt siis vihreä renkula vaihe ja pissaavat todella hyvin pyttyyn mutta mikäli olemme liian pitkään kotoa pois niin paskat tulevat lattialle. Nyt, kun olen kotona niin Heta ainakin ulisee vessassa silloin, kun on paskahätä ja minun pitää mennä katsomaan sitä. Kun se näkee minut, ryhtyy se heti hommiin. Outoa :D Mutta Saku on hiljaisempi ja toivoo, että en huomaisi, kun sille tulee hätä. Kun sen huomaan, niin ryntään vessaan perässä katsomaan ja yleensä se pyörii ympyrää lattialla ja katsoo välillä pyttyyn. Sitten nostan sen satoja kertoja pyttyyn josta se hyppää aina alas ja lähtee minua karkuun. Mutta loppujen lopuksi tekee isommatkin tarpeensa sinne.
Nyt koko tämän viikon ei ole ollut haisevia jätöksiä lattialla. Voi luoja, että paska haisi viime viikonloppuna, kun olimme kaksi yötä pois ja kissat olivat tehneet tortut wc:n lattialle. Olen ajatellut, että haiseekohan se pytyssäkin (vaikka vettä onkin) yhtä kamalalle, jos se siellä lilluu parikin päivää?
Niin ja sen unohdin kirjoittaa että, kun laitoin oranssin renkulan, niin totta kai kissat nuuhkivat pyttyyn sisälle ja paljonkin. Sitten, kun he minua ilmeisesti pelästyivät, jäi renkula pään ympärille ja juostiin pitkin taloa karkuun. Oli siinä naurussa pidättelemistä :D Onneksi oli ihan alussa, milloin ei ollut vielä mitään jätöksiä renkulalle tehneet, että oli puhdas eikä levinnyt pitkin kämppää pissat ja paskat :D :D Ja molemmille kissoille kävi näin. Heta pelästyi enemmän tapahtunutta kuin Saku.
Ihmettelen kyllä niitä ihmisiä, jotka opettavat kissojaan vessan pöntöllä käymään, että miksi ihmeessä ette käytä pellettiä? Mielestäni kaikki muu on epäsopivaa vedettäväksi pytystä alas. Siis kaikki hiekat, on sitten paakkuntumatonta tai ei. Jos haluaa vähän ajatella putkiakin meinaan. Itse olen ajatellut, että peletti (mitä on käytetty lähes alusta asti meillä) on ainut sopiva vaihtoehto, koska se maantuu - muut vaihtoehdot eivät! - hakkeliini90
Niin sitä siis eniten pelkään, että jos olemme poissa pari päivää ja vaikka tekisivät sen isommankin hädän pyttyyn, niin odottaako meitä kaamea haju kotiin tullessa? Niin kuin viime viikonloppuna, tosin tortut olivat lattialla.
Mutta olen silti tyytyväinen Little Kwitteriin. Erityisesti siihen, ettei ole pitkin kämppää enää pellettiä ja onhan kissojenkin tassut puhtaammat ja mukavampi ottaa ne syliin kun tietää, ettei niiden tassuista tule kaikenmaailman pöpöjä jätöksistä itseeni.- Yli vuoden kokemus
Lähdetään alusta. Elin parisuhteessa, kun keksin istuttaa kissan pöntölle kissa oli 4v kylläkin hyvin ihmisrakas ja viisas "oppii nopeasti" opetin antamaan tassua viikonlopussa, eri tassuilla. Kissani jätökset haisevat kaikkien laatikoitten\hiekkojen läpi, kissa on 6.7 kilonen lihaskimppu.
Litter kvitterin hommasin. ohjeet luin ja heitin roskiin. Etenin kissani ehdoilla, paljon nopeammin kuin ohjeessa. Kissa kävi kuuliaasti pöntöllä, selvisin koko touhusta yhdellä pellettipussillisella "vieläkin vähän jäljellä". Pystyin käymään 4 päivän matkoilla ilman hoitajaa.
Aluksi oli ongelmia naisen takia, hän ei huolehtinut osuudestaan. huomasin että, vaatteita ei saa jättää ruttuun ja komero pitää sulkea vessanpönttö on jätettävä auki :D. Hän tiedosti ongelmansa ja siivosi aina sotkut kertomatta minulle asiasta...Kun pääsin "kyseisestä" ongelmasta eroon homma luisti jälleen.
Ongelmia alkoi ilmaantua, kun olin siinä vaiheessa, jossa kissa istui "ihmisen istumis renkaalla (välivaiheena lopulliseen, siivosin ahkerasti) luulen että, kissani stressaantui tai loukkasi jalkansa (olen huomannut että kissa paskoo ja kusee eri asennossa).
Se kävi kusella aina pöntöllä mutta, paskoi semmosiin paikkoihin minkä pystyy rutata\piilottamaan, kotiin tullessani kuulin kissan maukuvan sängyn alla, jolloin tiesin kakan löytyvän eteisen matolta tai sohvan suojapeitteen sisältä (häpesi tai pelkäsi seurauksia, mutta tiedosti kuitenkin).
Olen saanut asian hoidettua sillä, että pidän asunnon siistinä. Eteisen maton kulmiin laitoin kaksipuolisesti teippiä alle, jottei pysty ruttaamaan ja petaan sängyn.
Olen nyt siinä tilanteessa että kissa käy kiltisti molemmilla tarpeillaan ilman mitään reunuksia, ilman hajuhaittoja (joskus joutuu harjaamaan "ralliraidat").
Olen myös alkanut näyttämään kissalle vessanpöntön ja tekoset kakkimisen jälkeen, josta on seurannut lempiraksujen syöntikakkapöntön vieressä.
Olen lukinnut kissaani vessaan, jättänyt ruan pois, tukistamista...jne..NÄMÄ eivät toimi!
Paras on miettiä syytä kissan käytökseen, ja lähteä eliminoimaan syitä. jolloin todennäköisesti pääset opetuksessa eteenpäin, jokainen kissa on erillainen.
Kärsivällisyyttä on koeteltu ja palkintoja on tullut. Olen iloinen että, en nuku enää kissanhiekassa. muistakaa pestä vessanne vähän useammin jottei pöpöt kulkeudu teihin :D
Dnegel / m87
([email protected])
Autan mielelläni jos voin ja voi minullekkin laittaa vinkkiä...
Kiitos, alkää luovuttako, pidetään kissat yhteiskunnassa, aina ei tule olemaan omakotitaloja. - Hakkeliini90
Yli vuoden kokemus kirjoitti:
Lähdetään alusta. Elin parisuhteessa, kun keksin istuttaa kissan pöntölle kissa oli 4v kylläkin hyvin ihmisrakas ja viisas "oppii nopeasti" opetin antamaan tassua viikonlopussa, eri tassuilla. Kissani jätökset haisevat kaikkien laatikoitten\hiekkojen läpi, kissa on 6.7 kilonen lihaskimppu.
Litter kvitterin hommasin. ohjeet luin ja heitin roskiin. Etenin kissani ehdoilla, paljon nopeammin kuin ohjeessa. Kissa kävi kuuliaasti pöntöllä, selvisin koko touhusta yhdellä pellettipussillisella "vieläkin vähän jäljellä". Pystyin käymään 4 päivän matkoilla ilman hoitajaa.
Aluksi oli ongelmia naisen takia, hän ei huolehtinut osuudestaan. huomasin että, vaatteita ei saa jättää ruttuun ja komero pitää sulkea vessanpönttö on jätettävä auki :D. Hän tiedosti ongelmansa ja siivosi aina sotkut kertomatta minulle asiasta...Kun pääsin "kyseisestä" ongelmasta eroon homma luisti jälleen.
Ongelmia alkoi ilmaantua, kun olin siinä vaiheessa, jossa kissa istui "ihmisen istumis renkaalla (välivaiheena lopulliseen, siivosin ahkerasti) luulen että, kissani stressaantui tai loukkasi jalkansa (olen huomannut että kissa paskoo ja kusee eri asennossa).
Se kävi kusella aina pöntöllä mutta, paskoi semmosiin paikkoihin minkä pystyy rutata\piilottamaan, kotiin tullessani kuulin kissan maukuvan sängyn alla, jolloin tiesin kakan löytyvän eteisen matolta tai sohvan suojapeitteen sisältä (häpesi tai pelkäsi seurauksia, mutta tiedosti kuitenkin).
Olen saanut asian hoidettua sillä, että pidän asunnon siistinä. Eteisen maton kulmiin laitoin kaksipuolisesti teippiä alle, jottei pysty ruttaamaan ja petaan sängyn.
Olen nyt siinä tilanteessa että kissa käy kiltisti molemmilla tarpeillaan ilman mitään reunuksia, ilman hajuhaittoja (joskus joutuu harjaamaan "ralliraidat").
Olen myös alkanut näyttämään kissalle vessanpöntön ja tekoset kakkimisen jälkeen, josta on seurannut lempiraksujen syöntikakkapöntön vieressä.
Olen lukinnut kissaani vessaan, jättänyt ruan pois, tukistamista...jne..NÄMÄ eivät toimi!
Paras on miettiä syytä kissan käytökseen, ja lähteä eliminoimaan syitä. jolloin todennäköisesti pääset opetuksessa eteenpäin, jokainen kissa on erillainen.
Kärsivällisyyttä on koeteltu ja palkintoja on tullut. Olen iloinen että, en nuku enää kissanhiekassa. muistakaa pestä vessanne vähän useammin jottei pöpöt kulkeudu teihin :D
Dnegel / m87
([email protected])
Autan mielelläni jos voin ja voi minullekkin laittaa vinkkiä...
Kiitos, alkää luovuttako, pidetään kissat yhteiskunnassa, aina ei tule olemaan omakotitaloja."Olen lukinnut kissaani vessaan, jättänyt ruan pois, tukistamista...jne..NÄMÄ eivät toimi!"
EI EI EI EI NÄIN! Tiedän, että ohjeessa kehoitetaan lukitsemaan kissa vessaan yöksi MUTTA EI NIIN SAA TEHDÄ! Voi niitä kissa raukkoja keille niin on tehty. Mieti miltä itsestäsi tuntuisi, jos sinut suljettaisi johonkin mistä et pääse pois? Varmaan alkaisit ehkä kammoksumaan paikkaa. Varsinkin jos vessa ei olisi mikään luksuksen kokoinen vaan pieni mihin ei muuta mahdu kuin pönttö ja lavuaari.
Eikä kissoja saa KOSKAAN RANGAISTA! Ei tukistamalla eikä muilla keinoillakaan. Eivät kissat osaa yhdistää rankaisua syyksi siihen mitä pahaa ovatkin tehneet. On hyvä kehua ja palkita kissaa, kun se tekee jotain oikein tai hyvin mutta ikinä ei saa rangaista! EI IKINÄ!
Ja olet jättänyt ruoan pois? Kuinkahan pitkäksi aikaa? Meinaan kissan maksa ei kestä kauaa paastoa, se vaurioituu herkästi jo vuorokauden syömättömyydestä.
En kyllä haluaisi sinulta välttämättä neuvoja ottaa vastaan. Sen verran olet kohdellut kissaasi mielestäni epäoikeudenmukaisesti ja VÄÄRIN että en kyllä sinulle ikimaailmassa antaisi kissaa!
Siinä olet oikeassa, että "Paras on miettiä syytä kissan käytökseen, ja lähteä eliminoimaan syitä. jolloin todennäköisesti pääset opetuksessa eteenpäin, jokainen kissa on erillainen" Mutta kissani ovat taas (lähinnä Saku) paskoneet vessan lattialle, täysin paljaalle paikalle (ei mattoa siis) ja en kyllä keksi syytä. Etikalla ja mäntysuovalla sen pesen aina ja kyllä kissat nyrpistävät nokkaansa. Mutta ilmeisesti, kun sekin haju häviää niin taas Saku paskoo lattialle. Pitää varmaan usemmin pestä lattia etikalla. Olen vain ajatellut, että vaurioittaako se wc:n laattoja pitkällä ajalla..? Jotenkin en usko vaikka onkin hapan tuote, käyttäväthän jotkut sitä ihollansakin laimennettuna. - Hakkeliini90
Hakkeliini90 kirjoitti:
"Olen lukinnut kissaani vessaan, jättänyt ruan pois, tukistamista...jne..NÄMÄ eivät toimi!"
EI EI EI EI NÄIN! Tiedän, että ohjeessa kehoitetaan lukitsemaan kissa vessaan yöksi MUTTA EI NIIN SAA TEHDÄ! Voi niitä kissa raukkoja keille niin on tehty. Mieti miltä itsestäsi tuntuisi, jos sinut suljettaisi johonkin mistä et pääse pois? Varmaan alkaisit ehkä kammoksumaan paikkaa. Varsinkin jos vessa ei olisi mikään luksuksen kokoinen vaan pieni mihin ei muuta mahdu kuin pönttö ja lavuaari.
Eikä kissoja saa KOSKAAN RANGAISTA! Ei tukistamalla eikä muilla keinoillakaan. Eivät kissat osaa yhdistää rankaisua syyksi siihen mitä pahaa ovatkin tehneet. On hyvä kehua ja palkita kissaa, kun se tekee jotain oikein tai hyvin mutta ikinä ei saa rangaista! EI IKINÄ!
Ja olet jättänyt ruoan pois? Kuinkahan pitkäksi aikaa? Meinaan kissan maksa ei kestä kauaa paastoa, se vaurioituu herkästi jo vuorokauden syömättömyydestä.
En kyllä haluaisi sinulta välttämättä neuvoja ottaa vastaan. Sen verran olet kohdellut kissaasi mielestäni epäoikeudenmukaisesti ja VÄÄRIN että en kyllä sinulle ikimaailmassa antaisi kissaa!
Siinä olet oikeassa, että "Paras on miettiä syytä kissan käytökseen, ja lähteä eliminoimaan syitä. jolloin todennäköisesti pääset opetuksessa eteenpäin, jokainen kissa on erillainen" Mutta kissani ovat taas (lähinnä Saku) paskoneet vessan lattialle, täysin paljaalle paikalle (ei mattoa siis) ja en kyllä keksi syytä. Etikalla ja mäntysuovalla sen pesen aina ja kyllä kissat nyrpistävät nokkaansa. Mutta ilmeisesti, kun sekin haju häviää niin taas Saku paskoo lattialle. Pitää varmaan usemmin pestä lattia etikalla. Olen vain ajatellut, että vaurioittaako se wc:n laattoja pitkällä ajalla..? Jotenkin en usko vaikka onkin hapan tuote, käyttäväthän jotkut sitä ihollansakin laimennettuna.Niin ja meitin kissat eivät pääse meidän makuuhuoneisiimme eivätkä toiseen vessaamme missä on suihku ja sauna. Heillä on pienempi vessa käytössään. Edelleen on vihreä renkula pöntössä.
- Yvk
Hakkeliini90 kirjoitti:
Niin ja meitin kissat eivät pääse meidän makuuhuoneisiimme eivätkä toiseen vessaamme missä on suihku ja sauna. Heillä on pienempi vessa käytössään. Edelleen on vihreä renkula pöntössä.
hakkeliinini, en antaisi sulle mun lasta, koska olet tyhmä...mun kissalle on rangaistus jos se ei saa nukkua mun kanssani, ja saan kuulla itkua koko yön jos lukitsen sen makuuhuoneen ulkopuolelle...sun kissoille se teitaa olla helpotus.. :D
- sama kuin edelliset
Yvk kirjoitti:
hakkeliinini, en antaisi sulle mun lasta, koska olet tyhmä...mun kissalle on rangaistus jos se ei saa nukkua mun kanssani, ja saan kuulla itkua koko yön jos lukitsen sen makuuhuoneen ulkopuolelle...sun kissoille se teitaa olla helpotus.. :D
ärsyttää tommoset ylimieliset perseet, kyseessä on epäilemättä "nainen\prinsessa" EI EI EI EI NÄIN! pysy asiassa vitun apina.
käytitkö laskinta... - Hakkeliini90
sama kuin edelliset kirjoitti:
ärsyttää tommoset ylimieliset perseet, kyseessä on epäilemättä "nainen\prinsessa" EI EI EI EI NÄIN! pysy asiassa vitun apina.
käytitkö laskinta...Voi herran jumala sentään.. *pyörittelee silmiään* minäkö rinsessamainen? NO huono puoli netissä on se, että tekstistä ei välity se miten kyseisen tekstin suullisesti ilmaisisi.. ja kommentoin oman mielipiteeni niin kuin jokainen täällä saa tehdä..
Käytinkö laskinta? En ymmärrä kysymystä. Valitan.
Mutta asiaan..
Meidän kissamme eivät pääse makuuhuoneisiimme eivätkä toiseen vessaan missä on suihku ja sauna SIKSI ETTEMME KUMPIKAAN HALUA KISSOJEN KARVOJA JOKA PAIKKAAN. Vaikka lyhytkarvaisia maatiaskissoja ovatkin niin hirveän paljon niistä lähtee karvoja myös näin talvisin. Vaikka harjaankin ne joka viikko.
Nyt on onneksi tuo Little Kwitter sujunut hyvin. 9 viikkoa takana aloituksesta.
NIIN JA USKON ETTÄ KAIKKI KETKÄ VÄHÄNKIN YMMÄRTÄVÄT KISSOJEN PÄÄLLE EIVÄT IKINÄ RANKAISISI NIITÄ!
Kukin tosin ymmärtää sanan "rankaisu" omalla tavallaan MUTTA JOS KISSA TEKEE JOTAIN VÄÄRIN NIIN JOS SEN JÄLKEEN RANKAISET KISSAASI (tukistat, jätät ruoan antamatta tai teet muuta huonoa kissallesi) NIIN EI IHMINEN KYLLÄ SILLOIN TIEDÄ KISSOISTA YHTÄÄN MITÄÄN! - Hupsu01
Hakkeliini90 kirjoitti:
Voi herran jumala sentään.. *pyörittelee silmiään* minäkö rinsessamainen? NO huono puoli netissä on se, että tekstistä ei välity se miten kyseisen tekstin suullisesti ilmaisisi.. ja kommentoin oman mielipiteeni niin kuin jokainen täällä saa tehdä..
Käytinkö laskinta? En ymmärrä kysymystä. Valitan.
Mutta asiaan..
Meidän kissamme eivät pääse makuuhuoneisiimme eivätkä toiseen vessaan missä on suihku ja sauna SIKSI ETTEMME KUMPIKAAN HALUA KISSOJEN KARVOJA JOKA PAIKKAAN. Vaikka lyhytkarvaisia maatiaskissoja ovatkin niin hirveän paljon niistä lähtee karvoja myös näin talvisin. Vaikka harjaankin ne joka viikko.
Nyt on onneksi tuo Little Kwitter sujunut hyvin. 9 viikkoa takana aloituksesta.
NIIN JA USKON ETTÄ KAIKKI KETKÄ VÄHÄNKIN YMMÄRTÄVÄT KISSOJEN PÄÄLLE EIVÄT IKINÄ RANKAISISI NIITÄ!
Kukin tosin ymmärtää sanan "rankaisu" omalla tavallaan MUTTA JOS KISSA TEKEE JOTAIN VÄÄRIN NIIN JOS SEN JÄLKEEN RANKAISET KISSAASI (tukistat, jätät ruoan antamatta tai teet muuta huonoa kissallesi) NIIN EI IHMINEN KYLLÄ SILLOIN TIEDÄ KISSOISTA YHTÄÄN MITÄÄN!Olen samaa mieltä edellisen kanssa ettei kissan tarvitse päästä kodissa kaikkialle. Meillä on ollut kissa 2v enkä ole koskaan päästänyt makuuhuoneeseen. Kissa on hyvin asian oppinut eikä mene huoneeseen, kun kielletään, vaikka joskus vahingossa ovi jäisi auki. Ensimmäisten juoksujen aikana jouduimme sulkemaan kissan saunaan yöksi jotta saimme nukuttua. Eipä kissa ole siitäkään kärsinyt koska menee itse vieläkin sinne nukkumaan kun on peti saunassa. Vielä nykyisinkin nukkuu saunassa yöllä sekä usein myös päiväsaikaan. Eikä meidän kissa mene sohvallekaan itse kun on alusta asti opetettu ettei sinne saa mennä. Kissa on viisas eläin ja sille voi opettaa paljonkin asioita jos vaan kärsivällisyys riittää. Vaikka olen rajoittanut kissaani niin siitä huolimatta sitä rakastan. Onhan lapsillanikin rajat vaikka heitä rakastan. Se ei vähennä rakkautta että opettaa sääntöjä.
- höpönpöpön :)
Hakkeliini90 kirjoitti:
"Olen lukinnut kissaani vessaan, jättänyt ruan pois, tukistamista...jne..NÄMÄ eivät toimi!"
Siinä olet oikeassa, että "Paras on miettiä syytä kissan käytökseen, ja lähteä eliminoimaan syitä. jolloin todennäköisesti pääset opetuksessa eteenpäin, jokainen kissa on erillainen" Mutta kissani ovat taas (lähinnä Saku) paskoneet vessan lattialle, täysin paljaalle paikalle (ei mattoa siis) ja en kyllä keksi syytä. Etikalla ja mäntysuovalla sen pesen aina ja kyllä kissat nyrpistävät nokkaansa. Mutta ilmeisesti, kun sekin haju häviää niin taas Saku paskoo lattialle. Pitää varmaan usemmin pestä lattia etikalla. Olen vain ajatellut, että vaurioittaako se wc:n laattoja pitkällä ajalla..? Jotenkin en usko vaikka onkin hapan tuote, käyttäväthän jotkut sitä ihollansakin laimennettuna.Voi sua, et voi yleistää kaikkia kissoja, niitä on niin moneen junaan. Mun kissa päätyy kylppäriin rangaistuksena, jos ei käsky mee muuten jakeluun. Esim kirjojen pudottelu hyllyiltä, sohvan raapiminen yms. Tietää vallan mainiosti tekevänsä väärin ja sen näkee kyllä ilmeestä.
Mitään kammoa ei todellakaan ole kisulle tullut, kylppäri on edelleen (ollut ihan pennusta asti) sen lempparipaikka - lattialämmityksellä on varmasti iso merkitys :) Siellä se viihtyy enimmän osan päivästä, ja jos ovi onkin kiinni tovin niin ei ole siitä koskaan hermostunut. Taitaa ymmärtää suorittavansa ns. jäähyä ;)
Ikinä en kyllä "tukistaisi" kovaa tai panttaisi ruokaa pitkiä aikoja - toki niskavilloista voi napata emon tavoin kevyesti, ja ruoka-aikaa siirtää parilla tunnilla. Tosin mun kisu nauttii niskan irtonahan nostelusta, ja syö millon huvittaa joten nuo keinot ei taitas mun kissaan toimiakaan...
Mut pointtina lähinnä se ettei kannata saarnata omaa totuuttaan muille kissanomistajille absoluuttisena - kissat on niin omanlaisiaan eikä kaikki reagoi samoilla tavoin esim rankaisemiseen tai sit siihen kehumiseen :)
- kissapissa
meillä ei kissaa ole mihinkään opetettu vaan tuo katti vaan alkoi hoitamaan tarpeensa wc pönttöön.
silloin aikoinaan huomattin että välilllä kun kissa käy asioillaan se vain vähän raapii lattiaa laatikon vieressä, yhtenä päivänä pääsin todistamaan kun kissa pissaa laatikkoonsa niin että kaikki tassut on sen reunalla ja peppu siellä laatikon päällä, lopuksi rapsutellaan vähän lattiaa. loppujen lopuksi se sitten alkoi tekemään tuon saman wc-pöntöllä.
mutta mikäs siinä. - pieni asunto
Pienessä asunossa ei oikein ole hyvää paikkaan kissan hiekkalaatikolle... Kylppärissä jää ikuiset savijäljet lattiaan, eteiseen ei mahdu... Makkari, olkkari ja keittiö ei vain sovi kissan vessalle.. Pönttö olisi aivan loistava vaihtoehto! Pöntön kansikin meni sopivasti rikki niin kukaan ei laittaisi sitäkään kiinni. Eli olisiko kellään myydä sitä litter kwitteriä? Uutena ovat kovin kalliita... pääsisi aloittamaan opetusprosessin. :) postia voi laittaa osotteeseen [email protected]
- Liinukka
Meillä sama juttu, vaikka tilaa olisikin. Kaksi pentua tuli taloon. Ne tarvitsevat paljon ruokaa sekä useita tarpeillaan käyntiä päivässä .
Harkitsen pöntölle treenausta, sillä se on hygienisin tapa.
Sukuun odotetaan uutta vauvaa - sekin on yksi syy harkita pakettia, joka opettaa kisut pöntölle.
Se, minkä tuotteen sitten tilaan - vai opetanko kissat ihan kotikonstein - on vielä auki.
- Tiiiuuu
Tännekkin tarttettais tollanen litter kvitter :)) Jos jollain siis myydä tai antaa sellainen, yhteydenotot [email protected]
- -
Osaako ne vetää pöntön myös?
- Kissa leidi
Meillä kissat opetettiin käymään wc pöntöllä litter kvitterillä ja päivääkään en ole katunut. iso säästö kissanhiekoissa. Juu ja kyllä meillä hyvin tarkkaan kissat katsovat miten wc "vedetään" jos olis kevyempi nappula niin opettaisin sitä painamaan. Meillä kuitenkin toinen kissa oppi pyynnöstä istumaan, antamaan tassua ja toista toissua, sekä käymään maahan. Eikä menny kun 15 min. kun ymmärsi "istu"pyynnön. (kissojahan ei käsketä)
- al-hambra
"leijoniakin kesytetään, "
Leijona ei koskaan kesyynny, se oppii ainoastaan kunnioittamaan "itseään ylempää", siis henkilöä jonka se olettaa olevan itseään ylempi koska ko. henkilö on jonkinasteinen uhka ja asettaa tietyt rajat joita sen on syytä pelätä - Mutta jos sisäiset impulssit tulee liian voimakkaiks myös ns. kesytetty leijona suht helpostikin hyökkää isäntänsä/emäntänsä kimppuun, näin on käyny suht usein.
Ainoastaan hullu kuvittelee kesyttäneensä leijona - Ihan pennusta asti ihmisen kanssa eläny leijona voi olla ihmisen seurassa jollain tapaa ilman vaaraa - mutta senkin oma luonto on aina viime kädessä voimakkaampi ku ihmisen kunnioitus.
- Onnistui! :)
Tässä kirjailin ylös meidän koulutuksen etenemistä, prosessi meillä oli hurjan pitkä, kun ei viitsitty kisua ahdistaa liian nopeilla muutoksilla, ja lomat sekoittivat, kun oltiin eri paikkakunnalla kissan kanssa, jossa kwitteriäei ollut mahdollista käyttää.
25.2.2013 Litter Kwitter ostettu, laitettiin se koppivessan viereen odottelemaan. Kwitrer-rengas täysin istu arabian wc-istuimeen, mutta hieman fiksaamalla kuplamuovilla ja teipille sen saa pysymään tukevammin pöntön päällä.
Kissa kävi jo haistelemassa ja vähän kuopimassa Kwitteriä, tarpeet teki kuitenkin omaan vanhaan vessaan.
2.3.2013 Mitään ei olla tehty opettelun eteen, mutta tänään kissa teki tarpeensa Litter Kwitteriin :) Vaikka siis oli omakin vessa vielä käytössä..
Mutta nyt on siis setti kissan puolesta hyväksytty vessaksi! :)
8.3.2013 Ensimmäinen päivä, kun kissa hoiti kaikki tarpeensa Kwitteriin. Nyt on vanhan vessan aika sanoa hyvästit, ja kunnon koulutus voi alkaa. :)
14.3.2013 Tuolloin 9.3 nostettiin rengasistuin pöntön päälle, ja nopeasti kissa tajusi mistä on kyse. Reippaasti käy pikkuasioilla, mutta
isompia taitaa hieman pidätellä. Ohjeessa oli, että pitää antaa pari viikkoa tottua tuohon korkeammalla olevaan vessaan, eikä meillä mikään kiire koulutuksessa ole. Putsaillaan vessaa joka kerta kun kissa on siellä käynyt. Helpoiten putsaus onnistuu lusikalla, kun hiekkislapio on liian iso. Lusikalla saa muutenkin kunnolla kaavittua reunoja myöten kaikki pois, niin ei tarvi niin usein astiaa
pestäkkään, ehkä kerran viikossa. Vähän lisäilee vaan hiekkaa, jos näyttää loppuvan.
27.3.2013 Siirryttiin oranssiin renkaaseen, jossa on reikä keskellä suoraan pönttöön, eli siis koulutuksen kakkosvaiheeseen. Kissa on pidätellyt koko päivän, muutaman kerran asettelin kissaa oikeaan asentoon, mutta ei suostunut mitään tekemään. Päivän loputtua alkoi vessasta kuulua iloista lorinaa, jeeess!! :D Nyt tätä sitten totutellaan taas, saattaa venähtää pidemmäksikin aikaa, kun melko laiskoja kouluttajia ollaan.
3.4.2013 Kissa käy reippaasti jo pissillä, mutta isompia asioita ei aluksi malttanut tehdä. Muutaman päivän pidättelyn jälkeen suostui käymään tuolla oranssilla renkaalla isollakin tarpeella, ja onkin sitten tehnyt joka päivä isommatkin asiat renkaan läpi tai renkaalle.
1.11.2013 Kesä teki ison tauon pöntölle opettamiseen, kun oltiin toisella paikkakunnalla eikä siellä voitu pöntön käyttöä harjoitella (kissa aiheutti securitakselle hälytyksenkin, kun vessan ovi oli ollut auki ja heilahtanut liiketunnistimen edessä). Elo- syyskuun vaihteessa palattiin pöntölle opettamiseen, ja jouduttiin kokeilemaan hetki punaisella renkaalla, että kissa muisti mikä oli homman nimi.. Pian vaihdettiinkin oranssiin ja sitä käytettiin jokunen aika, jonka jälkeen vaihto vihreään. Vihreän kanssa menikin aikaa, kun kissa pihisteli isoja asioita, ja ilmestyipä sellainen mm. päiväpeitollekin. Suurin ongelma tuossa vihreässä oli se, että kun kissa väänsi isoja asioita, meni
painopiste jotenkin niin reunaan että koko opetussetti kallistui ja kissa joutui tasapainottelemaan setin päällä lähestulkoon kahdella jalalla. Huonon mallinen tuo Kwitter, kun ei istu kunnolla suomalaisee wc-pönttöön.
20.11.2013 Siirryimmekin melko pian lopulliseen pönttöön, tai olemme tehneet oman pöntön ylempään kanteen oranssin opetusvaiheen reiän kokoisen reiän (SUOSITTELEN TÄTÄ REIÄN TEKOA!), jotta kissa voi käyttää sitä, ja me käytämme sitten sitä alempaa normirengasta. Näin kissalla on enemmän tilaakin istua siinä, ettei ole niin vaikea tasapainotella. Viikon verran tuo nyt on ollut tuossa, niin pissat onnistuu jo hyvin ilman naukumista ja "mene pöntölle" kehotusta. Isommat asiat vaativat vielä ohjausta, kun kissa meinaa aina olla kaapimassa tuota suihkun lattiakaivoa...
13.1.2014 Joulukuu oltiin taas toisella paikkakunnalla. Kun palattiin, niin kissa ei ollut moksiskaan, vaan teki kaikki tarpeensa pöntölle ilman erillistä kehotusta. Vielä menee varmasti jokunen aika totutteluun, kun kuitenkin käyttää vessaa jonkin verran vähemmän kuin aiemmin ollutta hiekkalaatikkoa. Mutta voisi sanoa että nyt on koulutus päätöksessä, meiän kissa käy pöntöllä! :D Vetämään kun vielä oppisi... - Hiekatonta elämää
Hei,
minäkin kaipailen omalle kissalleni litter kvitteriä! Tällä hetkellä ei huuto.netissä ollut myynnissä, mutta jospa täällä joku olisi halukas myymään omansa? Voit laittaa postia osoitteeseen [email protected] - Anonyymi
On se nyt kummallista, että ihminen' joka OPETTAA kissalle asioita, on laiska? Meidän kissa käy pöntöllä, vaikka saa kieriä mullassa päivät läpeensä. Se osaa sen tehdä siististi ja on itsekin tyytyväinen suoritukseensa. Siihen aikaan, kun kissaamme opetettiin, ei ollut valmiita pakkauksia, vaan opetusalustaksi kelpasi kanaverkosta itse kyhätty taso, johon aluksi laitettiin jotain päälle, riippuen missä oli aiemmin käynyt asioilla, eli navetassa syntyneenä pahnalle. Jos meinaan kissalle ei saa opettaa pönttöä yms, pitää luopua kaikista kotieläimistä, ja ihmistenkin siirtyä perspaljaana juoksentelemaan luolan perukoille =)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912910Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461557- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021384Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4001307Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21089Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855