Asunnoton nuori ei saa sossusta

mitään?

Äitini muutti yksin omaan pieneen asuntoon ja jäin asunnottomaksi. Joudun asuun useitten eri kavereitten kämpissä vuorotellen. Omaa kämppää en saa koska ei ole mitään tuloja.

Kävin sosiaalitoimistossa, mutta he eivät antaneet mitään, koska en muka ole enää sen kunnan asukas.

Minkä kunnan toimeentuloluukulle asunnottomat menee?

En saa edes työvoimatoimistosta työmarkkinatukea, koska minulla on ensin 5 kk:n odotusaika.

Enkö tosiaan saa muka yhtään mitään sossusta?

13

3772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sos.tston asiakkaaksi

      missä viimeeksi majailit,kun olit kirjoilla jossain..missä osoitteesi on?onko poste resterante?silloin jos on niin haet siltä kunnalta missä osoitteesi on.

    • lkhjj

      Pahalta näyttää. Kaverille kävi samoin taisteli vuosikausia soskun kanssa terveys meni ym.

      Poste restante osoite ei riitä eikä majailu kavereiden nurkissa. Pitää olla vakituinen asunto ja kirjoilla paikkakunnalla, että on mahdollisuus toimeentulotukeen. Toimeentulotukea ei tietenkää saa vuokra-asunnon hankkimiseksi ellei ole vakituista vuokra-asuntoa jne. Asunnottomana voi joutua olemaan vuosia eikä sekään välttämättä auta, jos asunnon sattuu saamaan eikä pysty maksamaan siitä.

    • sulle:

      Sosiaalitoimisto saa väestörekisterikeskuksesta tiedon siitä missä oikein 'majailet' eli soitat ihan ensimmäisenä väestörekisterikeskukseen ja ilmoitat sinne, että asut toistaiseksi sen kaverisi luona.

      Tsekkaa linkkiä:

      http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/www/muuttoilmoitus

      Puhelinnumero on 24 h / 7 vrk auki

      Tämän jälkeen olet kunnan/kaupungin asukas ja voit anoa Sossusta toimeentulotukea.

      Kannattaa ENSIN tsekata ettei se (kämppä)kaverisi saa asumistukea/työttömyyspäivärahaa/toimeentulotukea sillä niihin tulee herkästi muutoksia jos esim. molemmat asukkaat ovat työttömiä ja/tai pienituloisia.

    • myöntää toimeentulotuen

      Sinun tulee vain luotettavasti osoittaa, mikä oleskelukuntasi on. Poste restante osoite on ihan ok, mutta pitää olla muutakin näyttöä kuin postinumero.

    • Se kunta jossa "asut" on velvollinen myöntämään sinulle tt-tukea.

      Heti huomenna saat rahaa: [email protected]

    • kirjoille?

      Siis se oleskelu osote on vaan lähinnä että mun postin voi lähettää sinne nii saan sen siltä sitten, mutten voi muuttaa eli siirtää kirjojani sinne, koska se sitten vaikuttaa sen tuloihin, eikä se oo elättämässä mua.

      Se saa ansiosidonnaista, mut niin vähä et sekin joutuu joskus hakeen sossusta.

      Jos oisin siä kirjoilla niin voisinko sitten saada jotain?

      Siis et sen osuus ois:
      Yksin asuva 417,45 €/kk

      ja mä saisin:
      Muu 18 vuotta täyttänyt. 354,83 €/kk

      Vai katotaaks meijät samaan? Siis että meijän pitäis jotenki elättää toinen toisemme vaikkei me olla mikään (homo)pari?

      Ja jos siirtäisin kirjani sen luo, niin kattooko joku verottaja et sit mun pitäis maksaa sille vuokraa vaiken oikeesti maksakaan?

      • ei saa tukia

        ja jolla on 2 huonetta tai enemmän...
        tehkää ALIVUOKRALAISSOPIMUS (määrittelette sen yhden huoneen ja laitat kirjat sinne...otat samalla siltä talkkarilta talonkirjaotteen)


      • verottajalle
        ei saa tukia kirjoitti:

        ja jolla on 2 huonetta tai enemmän...
        tehkää ALIVUOKRALAISSOPIMUS (määrittelette sen yhden huoneen ja laitat kirjat sinne...otat samalla siltä talkkarilta talonkirjaotteen)

        että mää maksan silla vuokraa ja se joutuu maksaan veroja siitä.

        Ei kukaan suostu siihen.


      • maksaa
        verottajalle kirjoitti:

        että mää maksan silla vuokraa ja se joutuu maksaan veroja siitä.

        Ei kukaan suostu siihen.

        sinun asumisestasi...(kyllä siitä osan voi antaa verottajalle)
        Sitten kun olet töissä ei tuota järjestelyä tarvita...


    • asunnoton elämässäni

      Ja näin toimin. Ilmoitin väestörekisteri keskukseen, että olen toistaiseksi vailla vakinaista asuntoa eli asunnoton, samalla voit ottaa selvää, että mikä on nykyinen kotikuntasi. Hankin postista poste restante osoitteen, jonne postini tuli. Kotikuntanani pysyi todellakin se kunta, jossa olin viimeksi majaillut, joten sain palvelutkin sieltä. Laitoin kaupungille asuntohakemuksen ja liitteeksi rekisteristä paperin, että olen asunnoton. Asunnon saaminen kesti vuoden, sinä aikana yövyin missä yövyin. Pääsiasia oli, että tilanteeni kävi ilmi papereista. Kaupungilta/kunnalta saa kämpän, koska loppujen lopuksi olet oikeutettu toimeentulotukeen, se riittää tuloksi. Siellä ei haittaa vaikka oisi maksuhäiriömerkintä (itselläni oli), paitsi jos se on tullut maksamattomista vuokrista, silloin se haittaa.

    • ykloinen

      hiukan vanha aihe mutta ne jotka haluaa muuttaa paikka kuntaa

      1. lampsi postiin josta haluat noutaa postisi, pyydä muutto ilmoitus lomaketta, kunnaksi kunta johon haluat muuttaa ja osoitteeksi poste restante vaihtoehto

      2. työkkäriin ilmottautumaan työttömäksi työnhakijaksi

      3. pankkiin hakemaan tili otteet, varmuuden varalta pidemmältä ajalta

      4. soppalaan tekemään toimeentulo hakemus liitteinä tiliotteet ja työkkärin todistus että olet työtön työnhakija

      5. kaupunging vuokra asunto firmalle tekemään hakemus, ja sitten vielä seurakunnalle tekemään asunto hakemus samalla vähän selittäen tilannetta

      • pieruhaiseephalle

        vero todistus on kans aika hyvä olla liitteenä soppalaan toimeentulo tuki hakemuksen liitteeksi


      • Koulua käynyt

        Arvoisa ykloinen!
        Ohjeesi saattavat olla hyvät, mutta niin täynnä yhdyssana- ja välimerkkivirheitä , että oikein potutti lukea :( Sorry!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe