Ajattelin hakea Alkoon töihin lisätienistin toivossa.Asun pääkaupunkiseudulla.Tietääkö kukaan onko sinne vaikea päästä Onko iällä,sukupuolella,alkoholien tuntemuksella jne.merkitystä? Aika paljon noissa avoimissa paikoissa tuntuu olevan tunteja iltaisin ja viikonloput alkaen 8-10h, miten tunnit jakautuvat ja löytyykö halukkaille lisätunteja esim. sesonkeina. Työskentelettekö yhdessä myymälässä vai kierrätetäänkö teitä. Pliis kertokaa!
Alkoon myyjäksi?
10
9697
Vastaukset
- muuminbuumi
Iällä ei ole muuten väliä kuin että 18v pitää kait olla vähintään. En ainakaan tiedä ketään ketä olisi ollut samaan aikaan alle 18v kun mitä itse olin 3 vuotta sitten Alkossa myyjänä. No oli yks tuttu kundi joka oli Alkossa 16 tai 17-vuotiaana.. poikkeus.
Meillä oli myymälässä noin 55v myymäläpäällikkö, 3 50-60-vuotiasta vakkaria ja loput 18-30-vuotiaita. Nää nuoremmat(mukaanlukien allekirjoittanut) olimme osa-aikaisia. Näin se menee monessa myymälässä, ikäjakauma on pahasti kallellaan 50 ja alle 25-vuotiaisiin painottuen. Johtuu siitä että vanhemmilla on hyvät edut(vanhan liiton porukkaa saavutetuilla eduilla) eivätkä välttämättä noin vain saa Suomen ikärasistisessa miljöössä enään muualta töitä. Nuoret käyvät "kääntymässä", eli paljon opiskelijoita tai "kokeilijoita", jotka kuitenkin siirtyvät muulle alalle.
Alkolla on oikeasti tarve hyvästä nuoresta henkilökunnasta, jota kouluttaa hyviksi pitkäaikaisiksi myyjiksi ja esimiehiksi.
Jos viinit ja asiakaspalvelu kiinnostaa, Alkossa on mielestäni kohtuullinen mahdollisuus esim myymäläpäälliköksi jos on vastuullinen ja ahkera ja osoittaa innokkuutta. Vinkki. Voihan sitä kokeilla ja katsoa kiinnostaako. Itseäni ei ja onneksi löysin alan joka on paljon lähempänä omaa mielenkiintoani.
Sukupuolella ei ole väliä. Alkoholien tuntemuksella ei ole väliä. Viinit ja muut opitaan "prooveissa", eli kuukausittaisissa maistiaisissa(ei dokausta, juomat syljetään). Itse laskin maistaneeni lähes 7 vuoden aikana n. 1500 viiniä ja muuta juomaa läpi. Voin sanoa että siinä viinimaku kehittyy..
Sesonkeina löytyy yleensä tunteja hyvin, koko myymälän väelle. Muuten vakkarit tekevät kk-palkalla vuoroin aamuviikkoa, vuoroin iltaa, siis pääosin. Osa-aikaiset sitten sen mukaan miten on tarvetta. Jotkut tekevät ihan 5 päivää viikossa, toiset 2-3pv.
Työtuntitakuu työsopparissa kertoo mitä minimissään myymälä lupaa tarjota viikossa tunteja. Se voi olla 7,5h - tai paljon enemmänkin, jolloin takuuvarmasti on duunia.
Työsoppari on aina yhteen myymälään mutta saa hakea muistakin myymälöistä yhteisen "kalenterin" kautta jossa myymälän hakee tietyille päiville duunareita ja työntekijät toisinpäin. Näin on helppo itse säätää lisää vuoroja. PK-seudulla on useita Alkoja ja lähekkäin, ei oo vaikeeta.- "viunakauppias"
Kiitos! Tämä selvensi hommaa jo huomattavasti :o).
- lisäetua
"viunakauppias" kirjoitti:
Kiitos! Tämä selvensi hommaa jo huomattavasti :o).
"alkoholien tuntemuksella jne.merkitystä?"
Normisuomalaisella jotakuinkin verissä :D - alk
Alkon työntekijän täytyy kyllä olla vähintään 20-vuotias, koska väkeviä saa myydä vasta ne henkilöt, jotka niitä iän puolesta saisivat ostaakin.
- tyyppi88
alk kirjoitti:
Alkon työntekijän täytyy kyllä olla vähintään 20-vuotias, koska väkeviä saa myydä vasta ne henkilöt, jotka niitä iän puolesta saisivat ostaakin.
Kaverini pääsi töihin eikä ollut kuin 19...
- ei pidä paikkaansa
alk kirjoitti:
Itse olin Alkossa vuosia töissä ja kyllä siellä oli opiskelijoita töissä jotka olivat 18v. Ja tosiaan tiedän faktana henkilön, joka on 90-luvulla tehnyt töitä alle 18-vuotiaana kassalla. Siis ollut täysin normaalisti töissä, normaalit palkat, tehtävät ja työtunnit.
- alk
ei pidä paikkaansa kirjoitti:
Itse olin Alkossa vuosia töissä ja kyllä siellä oli opiskelijoita töissä jotka olivat 18v. Ja tosiaan tiedän faktana henkilön, joka on 90-luvulla tehnyt töitä alle 18-vuotiaana kassalla. Siis ollut täysin normaalisti töissä, normaalit palkat, tehtävät ja työtunnit.
Alkon omilla sivuillakin ilmoitetaan ikärajaksi 20 ja ainakin itseltäni se varmistettiin. Ehkä kaikki myymäläpäälliköt eivät ole olleet niin tarkkoja, mutta väärinhän se sitten on.
- gospodin
Älä pelkää vaan jos pääset tänne töihin niin tervetuloa vaan.Tänne tullessa ei tarvitse tietää kuin oman pankkitilin numerot sillä tili maksetaan pankkiin,kaiken muun oppii ajan myötä niin kuin eduskunnassakin.Eihän Mietokaan tiennyt mitään ja niin vaan pääsi eduskuntaan ja sieltä se sitten eläkkeelle lähtee.Asiakkaaksi sanotut pahalle haisevat ukkelit etsivät itse juotavansa joten siitäkään sun ei tarvii huolehtii kunhan muistat ruoka ja kahvitunnit viettää.Tervetuloa
- vartijan vartija
Ensimmäinen työpaikka, jossa ihan oikeasti koin ikärasismia. Itse olen 28, ja kahnausta aiheutti 50 joka katsoi olevansa vapaa käyttäytymään niin kuin haluaa.
- tarkennus
Nuorille hakijoille tiedoksi: Kyllä Alkoon voi 18-vuotiaskin päästä
lähde: http://www.alko.fi/rekrytointi
"Odotamme sinulta vähintään 18 vuoden ikää"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381