Alkoon myyjäksi?

"viunakauppias"

Ajattelin hakea Alkoon töihin lisätienistin toivossa.Asun pääkaupunkiseudulla.Tietääkö kukaan onko sinne vaikea päästä Onko iällä,sukupuolella,alkoholien tuntemuksella jne.merkitystä? Aika paljon noissa avoimissa paikoissa tuntuu olevan tunteja iltaisin ja viikonloput alkaen 8-10h, miten tunnit jakautuvat ja löytyykö halukkaille lisätunteja esim. sesonkeina. Työskentelettekö yhdessä myymälässä vai kierrätetäänkö teitä. Pliis kertokaa!

10

9287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuminbuumi

      Iällä ei ole muuten väliä kuin että 18v pitää kait olla vähintään. En ainakaan tiedä ketään ketä olisi ollut samaan aikaan alle 18v kun mitä itse olin 3 vuotta sitten Alkossa myyjänä. No oli yks tuttu kundi joka oli Alkossa 16 tai 17-vuotiaana.. poikkeus.

      Meillä oli myymälässä noin 55v myymäläpäällikkö, 3 50-60-vuotiasta vakkaria ja loput 18-30-vuotiaita. Nää nuoremmat(mukaanlukien allekirjoittanut) olimme osa-aikaisia. Näin se menee monessa myymälässä, ikäjakauma on pahasti kallellaan 50 ja alle 25-vuotiaisiin painottuen. Johtuu siitä että vanhemmilla on hyvät edut(vanhan liiton porukkaa saavutetuilla eduilla) eivätkä välttämättä noin vain saa Suomen ikärasistisessa miljöössä enään muualta töitä. Nuoret käyvät "kääntymässä", eli paljon opiskelijoita tai "kokeilijoita", jotka kuitenkin siirtyvät muulle alalle.

      Alkolla on oikeasti tarve hyvästä nuoresta henkilökunnasta, jota kouluttaa hyviksi pitkäaikaisiksi myyjiksi ja esimiehiksi.

      Jos viinit ja asiakaspalvelu kiinnostaa, Alkossa on mielestäni kohtuullinen mahdollisuus esim myymäläpäälliköksi jos on vastuullinen ja ahkera ja osoittaa innokkuutta. Vinkki. Voihan sitä kokeilla ja katsoa kiinnostaako. Itseäni ei ja onneksi löysin alan joka on paljon lähempänä omaa mielenkiintoani.

      Sukupuolella ei ole väliä. Alkoholien tuntemuksella ei ole väliä. Viinit ja muut opitaan "prooveissa", eli kuukausittaisissa maistiaisissa(ei dokausta, juomat syljetään). Itse laskin maistaneeni lähes 7 vuoden aikana n. 1500 viiniä ja muuta juomaa läpi. Voin sanoa että siinä viinimaku kehittyy..

      Sesonkeina löytyy yleensä tunteja hyvin, koko myymälän väelle. Muuten vakkarit tekevät kk-palkalla vuoroin aamuviikkoa, vuoroin iltaa, siis pääosin. Osa-aikaiset sitten sen mukaan miten on tarvetta. Jotkut tekevät ihan 5 päivää viikossa, toiset 2-3pv.
      Työtuntitakuu työsopparissa kertoo mitä minimissään myymälä lupaa tarjota viikossa tunteja. Se voi olla 7,5h - tai paljon enemmänkin, jolloin takuuvarmasti on duunia.

      Työsoppari on aina yhteen myymälään mutta saa hakea muistakin myymälöistä yhteisen "kalenterin" kautta jossa myymälän hakee tietyille päiville duunareita ja työntekijät toisinpäin. Näin on helppo itse säätää lisää vuoroja. PK-seudulla on useita Alkoja ja lähekkäin, ei oo vaikeeta.

      • "viunakauppias"

        Kiitos! Tämä selvensi hommaa jo huomattavasti :o).


      • lisäetua
        "viunakauppias" kirjoitti:

        Kiitos! Tämä selvensi hommaa jo huomattavasti :o).

        "alkoholien tuntemuksella jne.merkitystä?"

        Normisuomalaisella jotakuinkin verissä :D


      • alk

        Alkon työntekijän täytyy kyllä olla vähintään 20-vuotias, koska väkeviä saa myydä vasta ne henkilöt, jotka niitä iän puolesta saisivat ostaakin.


      • tyyppi88
        alk kirjoitti:

        Alkon työntekijän täytyy kyllä olla vähintään 20-vuotias, koska väkeviä saa myydä vasta ne henkilöt, jotka niitä iän puolesta saisivat ostaakin.

        Kaverini pääsi töihin eikä ollut kuin 19...


      • ei pidä paikkaansa
        alk kirjoitti:

        Alkon työntekijän täytyy kyllä olla vähintään 20-vuotias, koska väkeviä saa myydä vasta ne henkilöt, jotka niitä iän puolesta saisivat ostaakin.

        Itse olin Alkossa vuosia töissä ja kyllä siellä oli opiskelijoita töissä jotka olivat 18v. Ja tosiaan tiedän faktana henkilön, joka on 90-luvulla tehnyt töitä alle 18-vuotiaana kassalla. Siis ollut täysin normaalisti töissä, normaalit palkat, tehtävät ja työtunnit.


      • alk
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Itse olin Alkossa vuosia töissä ja kyllä siellä oli opiskelijoita töissä jotka olivat 18v. Ja tosiaan tiedän faktana henkilön, joka on 90-luvulla tehnyt töitä alle 18-vuotiaana kassalla. Siis ollut täysin normaalisti töissä, normaalit palkat, tehtävät ja työtunnit.

        Alkon omilla sivuillakin ilmoitetaan ikärajaksi 20 ja ainakin itseltäni se varmistettiin. Ehkä kaikki myymäläpäälliköt eivät ole olleet niin tarkkoja, mutta väärinhän se sitten on.


    • gospodin

      Älä pelkää vaan jos pääset tänne töihin niin tervetuloa vaan.Tänne tullessa ei tarvitse tietää kuin oman pankkitilin numerot sillä tili maksetaan pankkiin,kaiken muun oppii ajan myötä niin kuin eduskunnassakin.Eihän Mietokaan tiennyt mitään ja niin vaan pääsi eduskuntaan ja sieltä se sitten eläkkeelle lähtee.Asiakkaaksi sanotut pahalle haisevat ukkelit etsivät itse juotavansa joten siitäkään sun ei tarvii huolehtii kunhan muistat ruoka ja kahvitunnit viettää.Tervetuloa

    • vartijan vartija

      Ensimmäinen työpaikka, jossa ihan oikeasti koin ikärasismia. Itse olen 28, ja kahnausta aiheutti 50 joka katsoi olevansa vapaa käyttäytymään niin kuin haluaa.

    • tarkennus

      Nuorille hakijoille tiedoksi: Kyllä Alkoon voi 18-vuotiaskin päästä

      lähde: http://www.alko.fi/rekrytointi

      "Odotamme sinulta vähintään 18 vuoden ikää"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe