Kenkäfriikki

oletteko?

Naisia aina ihmetellään, kenkien ostosta.
Miksi? Pitäähän suomen ilmastonkin takia olla erilaisia.
Eilen kylässä, näin miehen, joka kyllä voitti meidät läsnäolevat daamit.
Kertoi omistavansa yli 20 paria kenkiä, joita kaikkia tarvitsee, usein.

No, jäädäänkö jälkeen, vai löytyykö meidän ikäluokasta friikkejä?

Minulla on 5paria. Talvisaappaat, lenkkarit, sandaalit, mustat piikkarit, ja vaaleat kesäkengät.

73

2210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1947

Talvisaappaita 4 paria, yhdet lisäksi, joita en käyttänyt. Kävelykenkiä varrelliset yhdet, tavallisia kolme paria, kesäkenkiä kolme paria, kankaisia kahdet, sitten niitä ankkakenkiä kahdet, kumisaappaat yhdet. Puukopisijatkin on, tosin viime kesänä en käyttänyt, enkä taida enää käyttääkään. Korko on liian korkea pihatöissä.
      Osa kengistä on ns. menokenkiä, osa arkeen. Ja osa vanhoja, mutta ah niin ihanat jalkaan.

• Aloittaja

Sinulla on aika paljon. Neljät talvikengät?
        minä en periaatteessa tarvitsisi lainkaan, hesassa ei oikeastaan ole enää sellaisia talvia, ettei lenkkareilla pärjäisi.

Ainoastaan iltamenot, pitkän talvitakin kanssa, vaativat ne saapikkaat ;D
        Kerran tänä talvena jaloissa.

• 1947
        Aloittaja kirjoitti:

Sinulla on aika paljon. Neljät talvikengät?
        minä en periaatteessa tarvitsisi lainkaan, hesassa ei oikeastaan ole enää sellaisia talvia, ettei lenkkareilla pärjäisi.

Ainoastaan iltamenot, pitkän talvitakin kanssa, vaativat ne saapikkaat ;D
        Kerran tänä talvena jaloissa.

tarvitsee. Yhdet lämpökengät koville pakkasille, yhdet nahkaset nilkkurityyppiset, yhdet entiset nahkaset joita enää vähemmän käytän ja yhdet vetoketjulliset mokkasaappaat. Eri värejä tilanteisiin sopien.
        Vanhatkin lämpökengät on, joita en käyttänyt.

Täällä maalla tarviin. Välillä rankametsässä tai risusavotassa, kauppareissulla siistimmät ja enemmän sisällä olemiseen nilkkurit.
        Huom. ne eivät ole enää uusia... Uusimmat toissatalvena hankitut.

• Aloittaja
        1947 kirjoitti:

tarvitsee. Yhdet lämpökengät koville pakkasille, yhdet nahkaset nilkkurityyppiset, yhdet entiset nahkaset joita enää vähemmän käytän ja yhdet vetoketjulliset mokkasaappaat. Eri värejä tilanteisiin sopien.
        Vanhatkin lämpökengät on, joita en käyttänyt.

Täällä maalla tarviin. Välillä rankametsässä tai risusavotassa, kauppareissulla siistimmät ja enemmän sisällä olemiseen nilkkurit.
        Huom. ne eivät ole enää uusia... Uusimmat toissatalvena hankitut.

että arvostelisin, en sitä tarkoittanut lainkaan.
        Viluinen minäkin olen, mutta minulla sikäli helppoa, autohallista kaupan autohalliin, ja kuivin jaloin hissillä molemmissa.
        Ymmärrän asuinpaikkojen eron, siellä tarve suurempi.

• nuoret miehet

näkyvät kenkien suhteen lähes friikkejä olevan.
      Jotenkin tuntuu, aina olevan heillä uudet kengät jaloissa.
      Kysäisin aamulla pojaltani, monetko hänellä on?
      Sanoi varmaan 20-30 paria omistavansa.
      Samoin lapsenlapsillani (15-26v) on kenkiä kaapit täynnä.

Taidan itse olla huono kuluttaja. Vain tarpeeseen ostan.
      Nyt tulee tukipohjalliset, saa nähdä nahtuvatko oleviin, vai joutuuko uusimaan kokonaan kaikki.

• Aloittaja

Myös odotan lähetettä, ei kokemusta, enkä tunne ketään, jolla olisi?

Löytyykö tästä porukasta ketään, jolla olisi kokemus, pitääkö suurempia kenkiä hankkia?

• ostin kenkiä vähän liian kanssa, mutta nyt mennään yksillä ja samoilla vähän pidempäänkin.

Tekisinkö luettelon kenkistäni.
      Yhdet talvisaapikkaat, "toppasaappaat" ja talvilenkkarit.
      Yhdet kävelykengät, kahdet avokkaat, joista toiset yli kymmenen vuotta vanhat ja edelleen käytössä, kahdet sandaalit, kahdet lenkkarit,
      kahdet "croksit", kumisaappaat sekä varrettomat kumikengät tai miksi niitä sanoisi.
      Ostin ne äskettäin, puutarha- ja kotikengänä niitä mainostettiin, mutta ovat aivan verrattomat tällä kelillä lykätä jalkaan ulos mennessä.

Suurin piirtein taisivat kaikki tulla lueteltua.

• Aloittaja

Ne puutarhakengät? Sellaiset vihreät?

Noita viimekesän suosikkeja, Crokseja, en ole edes kokeillut, pitänee koettaa jalkaan, jos sinullakin kahdet on, niin lienevät mukavat jalassa?

• Aloittaja kirjoitti:

Ne puutarhakengät? Sellaiset vihreät?

Noita viimekesän suosikkeja, Crokseja, en ole edes kokeillut, pitänee koettaa jalkaan, jos sinullakin kahdet on, niin lienevät mukavat jalassa?

ovat minun "puutarhakengäni", nokialaista tuotantoa.
        En ennen ole niitä huomannut myynnissä, nyt näin, kun menin kumisaappaita ostamaan.
        Ostin Haisaappaat, minä kun en silloin joskus, kun olivat muotijuttu sellaisia omistanut ja sitten innostuin ostamaan nämä varrettomatkin.
        Näillä varrettomilla ei kyllä viitsi paljon pois kotoa lähteä!

Sama on croksein kanssa, vaikka katselin syksyllä myöhään vielä niiden kanssa kylällä jonkun liikkuvan.
        Niitäkin on niin montaa sorttia ja monen hintaista, ihan halvemmat eivät ole hyvät jalassa.
        Ihmettelen, että esim. sairaalassa pitävät työkenkinään, täytyy olla erittäin hyvän malliset.

• Aloittaja
        Tellastiina kirjoitti:

ovat minun "puutarhakengäni", nokialaista tuotantoa.
        En ennen ole niitä huomannut myynnissä, nyt näin, kun menin kumisaappaita ostamaan.
        Ostin Haisaappaat, minä kun en silloin joskus, kun olivat muotijuttu sellaisia omistanut ja sitten innostuin ostamaan nämä varrettomatkin.
        Näillä varrettomilla ei kyllä viitsi paljon pois kotoa lähteä!

Sama on croksein kanssa, vaikka katselin syksyllä myöhään vielä niiden kanssa kylällä jonkun liikkuvan.
        Niitäkin on niin montaa sorttia ja monen hintaista, ihan halvemmat eivät ole hyvät jalassa.
        Ihmettelen, että esim. sairaalassa pitävät työkenkinään, täytyy olla erittäin hyvän malliset.

Eivät sitten niitä, mitä ajattelin.
        Huomasin myöhään syksylläkin ihmisten noita crokseja pitävän, oli villasukat jalassa ;))

Istuskelin rannalla, kävelyraitilla, ja laskin tunnin aikana toistasataa editseni kävelleen, nuo jalkineet jaloissa.

Samoin näkyi niitä olevan suomenlinnan retkellä ollessani, lähes joka toisella.

• 20 kenkäparia varttuneesta aikuisesta mitään friikkiä tee. Varsinkaan miehestä, jonka ei tarvitse edes huolehtia muodin muuttumisesta. Eihän hyviä kenkiä kannata heittää pois.;))

Jos ostaa hyvänlaatuisia kenkiä ja hoitaa ne hyvin, eivät ne ehdi edes paljon kulua ja säilyvät käyttökelpoisina vaikka vuosikymmeniä. Kun on vaihtokengät, hoitaa kenkiä hyvin ja pitää lepolestejä lepäävissä, kengät eivät ole yhden sesongin jälkeen pois-heitto -kunnossa. Hyviä ei yksinkertaisesti raaski heittää pois. Ja oikea suutarikin nauttii päästessään, korjaamaan, puolipohjaamaan tai vaihtamaan korkolappuja varsinkin miesten laatukenkiin. Oikeat suutarit taitavat tosin vähitellen olla katoava ammattikunta, kun eletään tässä markkinatalouden kertakäyttökulttuurissa.

Omien kenkieni tai edes hyllyllä olevien kenkälaatikoiden määrää en ole koskaan laskenut. Siellä on myös useita pareja odottamassa kierrätykseen pääsyä, joitain sellaisia, joita olen käyttänyt vain kerran yms., enkä silti taatusti pärjää Imelda Marcokselle. Se tieto riittää minulle. Friikiksi en tunnustaudu, vaikka mainitsemasi luku ylittyy ja samoin tiedän käyvän monien ystävien ja tuttujenkin kohdalla.;))

Talvinilkkureita huomasin kerran ostaneeni kahdet melkein samanlaiset, kun olin unohtanut omistavani jo sellaiset. Nyt ei luultavasti tarvitse ostaa uusia moniin vuosiin, paitsi hyväpohjaiset liikkumiseen sopivat kesäsandaalit tai ehkä myös... ;))

Matkalle lähtiessä pakkaan mukaan vähintään kolme paria kenkiä, vaikka yritän vähitellen opetella matkustamaan keveämpien kantamusten kanssa.

Harrastusten mukaan kertyy myös monenlaisia jalkineita: melontaan neopreeninilkkurit ja veden läpipäästävät lenkkarit, sisäpelikengät, tennarit, lenkkarit, nilkkatuelliset vaelluskengät, keilailukengät, monot, laskettelumonot.

Yksi tämän palstan viehätyksistä on mielestäni se, että pääsee kurkistamaan toisenlaisiin elämäntapoihin ja -arvoihin. Joskus se pysähdyttää tarkastelemaan omia. - Ehkä minun pitäisi sittenkin tunnustaa olevani kenkäfriikki. ;)) Hulluuteni sai alkunsa siitä, etten löytänyt useinkaan kapeaan pitkään jalkaani sopivia kenkiä Suomesta ja otin tavakseni ostaa aina tilaisuuden tullen vähänkin miellyttävät sopivat. Vuosien mittaan niitä alkoi kertyä ja saatavuus lisääntyi, mutten huomannut muuttaa opittua tapaa. Tosin mielestäni erilaiset asut vaativat myös eriväriset ja erilaiset kengät. Ehkä pitäisi alkaa katsella löytyykö kaikille kengille asuja.;)) Viimeksi nautin, kun sain vihdoin taas myös kapeakärkisiä ja -korkoisia nilkkureita, pikkukenkiä ja yhdet silkkiset juhlakengätkin. - Taidan olla parantumaton.

• Aloittaja

Hienoa, taidat olla todella hyväkuntoinen, en kade, mutta muutenhan et noita harrastuksia voisi toteuttaa.

Itselläni sairauksia sen verran, etten noista mihinkään pystyisi.
        Kävelen sentään vielä ilman apuvälineitä, mutta hitaasti.

Muistan ystävättärelläni olleen tuo sama ongelma , kapea jalka. Hän osti myös aina 2-3 paria kerrallaan, kun löysi mieluisat, sopivat.

Hyvä että pidät lippua ylhäällä ;D ja sipsuttelet korkkareilla.

Ehkä minuun sopii tuo vanha sanonta;
        suutarin lapsilla ei ole kenkiä ;))

• O - Orvokki
        Aloittaja kirjoitti:

Hienoa, taidat olla todella hyväkuntoinen, en kade, mutta muutenhan et noita harrastuksia voisi toteuttaa.

Itselläni sairauksia sen verran, etten noista mihinkään pystyisi.
        Kävelen sentään vielä ilman apuvälineitä, mutta hitaasti.

Muistan ystävättärelläni olleen tuo sama ongelma , kapea jalka. Hän osti myös aina 2-3 paria kerrallaan, kun löysi mieluisat, sopivat.

Hyvä että pidät lippua ylhäällä ;D ja sipsuttelet korkkareilla.

Ehkä minuun sopii tuo vanha sanonta;
        suutarin lapsilla ei ole kenkiä ;))

joutuu luopumaan ja vauhti hidastuu vähitellen. Uusia tennispalloja ei ole enää tarvinnut ostaa, kun kyynärpää ja ranteet eivät kestä. Kenkiä voi onneksi käyttää muuhunkin. Melomista voi myös harrastaa rauhallisemmilla vesillä lillutellen niin kauan kun onnistuu vääntäytymään kajakkiin - tosin omien nivelvaivojeni vuoksi olen opetellut ihan omat melaotteet ja toistaiseksi pärjään siellä missä muutkin kokeneet keskivertomelojat eli merellä vielä noin 8 m/sek-aallokossa.

Niistä 42-numeroisista "siroista", naisellisista korkkareistani nautin välillä tosissani, mutten jaksaisi enää ihan jatkuvasti sellaisissa kulkea niinkuin joskus nuorena. On kiva muuntautua joskus samana päivänä virkanaisesta metsäläiseksi ja koristautua illalla naiselliseksi tai päinvastoin. Kengillä ja asuilla on tärkeä osansa noissa "roolileikeissä".

Kun varusteet löytyvät kaapista, niitä pitää aina välillä käydä ulkoiluttamassa. Välillä vähän harmittaa huomatessani, että taidot eivät enää ylläkään totutulle tasolle ja niin vauhti kuin voimakin vähenee. Jos liikkumiseen tulee pitempi tauko, vaatii oman aikansa ennenkuin siitä alkaa taas nauttia. Nyt on taas huono omatunto, ja yritän saada itseni liikkeelle, ettei tarvitsi jäädä sohvalle loppuiäksi makoilemaan.

Eihän se ole tärkeää mitä tekee, kun yrittää voimiensa mukaan pitää yllä sitä kuntoa, joka vielä on. Oletko kokeillut sauvakävelyä?
        Yksi ystäväni käyttää kävelysauvaa mieluummin kuin -keppiä, kun joutui toteamaan tarvitsevansa tukea liikkumiseen.

• Aloittaja
        O - Orvokki kirjoitti:

joutuu luopumaan ja vauhti hidastuu vähitellen. Uusia tennispalloja ei ole enää tarvinnut ostaa, kun kyynärpää ja ranteet eivät kestä. Kenkiä voi onneksi käyttää muuhunkin. Melomista voi myös harrastaa rauhallisemmilla vesillä lillutellen niin kauan kun onnistuu vääntäytymään kajakkiin - tosin omien nivelvaivojeni vuoksi olen opetellut ihan omat melaotteet ja toistaiseksi pärjään siellä missä muutkin kokeneet keskivertomelojat eli merellä vielä noin 8 m/sek-aallokossa.

Niistä 42-numeroisista "siroista", naisellisista korkkareistani nautin välillä tosissani, mutten jaksaisi enää ihan jatkuvasti sellaisissa kulkea niinkuin joskus nuorena. On kiva muuntautua joskus samana päivänä virkanaisesta metsäläiseksi ja koristautua illalla naiselliseksi tai päinvastoin. Kengillä ja asuilla on tärkeä osansa noissa "roolileikeissä".

Kun varusteet löytyvät kaapista, niitä pitää aina välillä käydä ulkoiluttamassa. Välillä vähän harmittaa huomatessani, että taidot eivät enää ylläkään totutulle tasolle ja niin vauhti kuin voimakin vähenee. Jos liikkumiseen tulee pitempi tauko, vaatii oman aikansa ennenkuin siitä alkaa taas nauttia. Nyt on taas huono omatunto, ja yritän saada itseni liikkeelle, ettei tarvitsi jäädä sohvalle loppuiäksi makoilemaan.

Eihän se ole tärkeää mitä tekee, kun yrittää voimiensa mukaan pitää yllä sitä kuntoa, joka vielä on. Oletko kokeillut sauvakävelyä?
        Yksi ystäväni käyttää kävelysauvaa mieluummin kuin -keppiä, kun joutui toteamaan tarvitsevansa tukea liikkumiseen.

Olin aivan ensimmäisiä silloin kymmenisen vuotta sitten. Asuin liki Maunulan majaa, mistä tuo lähti.
        Innostuin ostamaan jopa omat sauvat, vaan eipä sitten ollutkaan minun juttuni.

Minulla tuli myös pitkä tauko pariin otteeseen, tapaturman ja sitten tasapainoaistin kanssa.
        En mielelläni mene yksin, ja kun kävelen kuin etana, niin näin talvella ei oikein vapaaehtoisia ole palelemaan ;)))
        Kesällä saan taas seuraa, silloin ei haittaa minun hitauteni.

Hienoja nuo harrastuksesi, katselen välillä ihaillen, kun melojia menee merellä.
        Kaunista ja hiljaista.

• O - O
        Aloittaja kirjoitti:

Olin aivan ensimmäisiä silloin kymmenisen vuotta sitten. Asuin liki Maunulan majaa, mistä tuo lähti.
        Innostuin ostamaan jopa omat sauvat, vaan eipä sitten ollutkaan minun juttuni.

Minulla tuli myös pitkä tauko pariin otteeseen, tapaturman ja sitten tasapainoaistin kanssa.
        En mielelläni mene yksin, ja kun kävelen kuin etana, niin näin talvella ei oikein vapaaehtoisia ole palelemaan ;)))
        Kesällä saan taas seuraa, silloin ei haittaa minun hitauteni.

Hienoja nuo harrastuksesi, katselen välillä ihaillen, kun melojia menee merellä.
        Kaunista ja hiljaista.

samoissa maisemissa. Aikoinani voin sanoa tuntevani melkein kaikki ladut ja polut Laaksosta Pitkäkoskelle. Liikkeelle lähdin samoilta nurkilta.;))

• Aloittaja
        O - O kirjoitti:

samoissa maisemissa. Aikoinani voin sanoa tuntevani melkein kaikki ladut ja polut Laaksosta Pitkäkoskelle. Liikkeelle lähdin samoilta nurkilta.;))

varrella olen asunut monessa paikassa.
        Vuosien varrella toki muuallakin. Tuolla ainakin haaga, meikku, tölikä, maunula, kannelmäki.

Hiihdin minäkin aikoinaan, ja myöhemmin pyöräilin, puiston läpi keskustaan.

pitkäkoskella käynyt vai kerran, pyörällä.
        Koirien hautuumaalla kävin tosi usein, ihan kävellen manskulta, silloin olin vielä terve. Majalla kävin mehulla pullalla.
        Nuorena juoksin lenkin pirkkolassa pari kolme kertaa viikossa.

No, ne ajat eivät enää palaa, ihana puisto silti, monet muualla asuvat eivät ehkä tiedä, että meillä on mahdollisuus tosiaan lähes rautatieasemalta kaisaniemenpuiston ,linnunlaulun kautta parilla kadun ylityksellä, metsässä kulkea monia kilometrejä.

Sitä ei autolla hurauttaessa huomioi, eikä ihmiset hesaan tullessaan luontoa ihan ekana tule etsimäänkään ;D

Monet tuttuni hämmästyvät, miten paljon täällä on loppujenlopuksi vihreää.
        Pihlajasaari, suokki, mustikkamaa. Seurasaari suosittu aina.
        Siirtolapuutarhat, kasvimaat, falkulla ja uutela eläimineen.
        Nuoriso nauroi aikoinaan, kun heidän tuttunsa maailmalla ihmettelivät näitä eläimiä, pääkaupungissa ;D

Pikkukylä, niinhän se on, mutta rakas.
        niinkuin jokaiselle, oma kotipaikka.

Poistetaankohan tämä? Ei liittynyt aiheeseen, ja kekustelimme keskenämme ;))
        Kerrottakoon kaikillle, tämä ei ollut klikki, emmekä tunne toisiamme, minä vaihdan nikkiä koka ketjussa ;))

• O - O
        Aloittaja kirjoitti:

varrella olen asunut monessa paikassa.
        Vuosien varrella toki muuallakin. Tuolla ainakin haaga, meikku, tölikä, maunula, kannelmäki.

Hiihdin minäkin aikoinaan, ja myöhemmin pyöräilin, puiston läpi keskustaan.

pitkäkoskella käynyt vai kerran, pyörällä.
        Koirien hautuumaalla kävin tosi usein, ihan kävellen manskulta, silloin olin vielä terve. Majalla kävin mehulla pullalla.
        Nuorena juoksin lenkin pirkkolassa pari kolme kertaa viikossa.

No, ne ajat eivät enää palaa, ihana puisto silti, monet muualla asuvat eivät ehkä tiedä, että meillä on mahdollisuus tosiaan lähes rautatieasemalta kaisaniemenpuiston ,linnunlaulun kautta parilla kadun ylityksellä, metsässä kulkea monia kilometrejä.

Sitä ei autolla hurauttaessa huomioi, eikä ihmiset hesaan tullessaan luontoa ihan ekana tule etsimäänkään ;D

Monet tuttuni hämmästyvät, miten paljon täällä on loppujenlopuksi vihreää.
        Pihlajasaari, suokki, mustikkamaa. Seurasaari suosittu aina.
        Siirtolapuutarhat, kasvimaat, falkulla ja uutela eläimineen.
        Nuoriso nauroi aikoinaan, kun heidän tuttunsa maailmalla ihmettelivät näitä eläimiä, pääkaupungissa ;D

Pikkukylä, niinhän se on, mutta rakas.
        niinkuin jokaiselle, oma kotipaikka.

Poistetaankohan tämä? Ei liittynyt aiheeseen, ja kekustelimme keskenämme ;))
        Kerrottakoon kaikillle, tämä ei ollut klikki, emmekä tunne toisiamme, minä vaihdan nikkiä koka ketjussa ;))

chattailystä syyttää, kun ei ole yhtään kaksi- tai yksirivisiä kommentteja.;)) Sinähän voisit halutessasi aloittajana valittaa aiheesta kolmanteen siirtymisestä. En uskoisi tämän ketään häiritsevän.

Olen usein mainostanut, että olen kaupungissa asumisesta huolimatta voinut aina laittaa kotipihalla tai korkeintaan kadun ylittämällä sukset jalkaan ja lähteä hiihtämään. Jos oikein hyvin käy, voin seuraavan muuton jälkeen lähteä sekä suksilla että kajakilla vain parin sadan metrin kantomatkan jälkeen liikkeelle. - Ei pitäisi kuitenkaan ihan vielä nuolaista, koska matkaan saattaa tulla vielä monia mutkia. Yksi suunnitelmistani ehti jo muuttua ennen kuin aloin sitä toteuttamaankaan.

Seurasaareen olen mainitsemistasi paikoista hiihtänyt useampia kertoja ja muistan kerran lapsena hiihtäneeni isän kanssa ostamaan kaloille ruokaa Hietaniemenkadun akvaarioliikkeestä.

Maunulan Majan kupeessa oli aikoinaan myös ampumarata ja pojat kävivät poimimassa siellä pienoiskiväärin hylsyjä. Koirien hautausmaata olen ehtinyt esitellä monille hämmästelijöille.

Luulen, ettei monikaan suomalainen käytä paljon aikaa Helsinkiin tutustumiseen. Erityisesti jokamiehelle avoimia saaria suosittelen aina kysyttäessä tutustumiskohteeksi. Kun jotkut maalla asuvat puhuvat Helsingistä, en yleensä tunnista paikkaa ollenkaan. Paremmin tutustuttuaan ihmiset yleensä ymmärtävät, miksi se on minullekin rakas. (Vaikka nyt on rehellisyyden nimissä tunnustettava, että olen ehtinyt asua yli puolet elämästäni jonkin matkaa sen ulkopuolella. Lähivuosina toivon siirtyväni rajan sille puolelle takaisin.)

• Aloittaja
        O - O kirjoitti:

chattailystä syyttää, kun ei ole yhtään kaksi- tai yksirivisiä kommentteja.;)) Sinähän voisit halutessasi aloittajana valittaa aiheesta kolmanteen siirtymisestä. En uskoisi tämän ketään häiritsevän.

Olen usein mainostanut, että olen kaupungissa asumisesta huolimatta voinut aina laittaa kotipihalla tai korkeintaan kadun ylittämällä sukset jalkaan ja lähteä hiihtämään. Jos oikein hyvin käy, voin seuraavan muuton jälkeen lähteä sekä suksilla että kajakilla vain parin sadan metrin kantomatkan jälkeen liikkeelle. - Ei pitäisi kuitenkaan ihan vielä nuolaista, koska matkaan saattaa tulla vielä monia mutkia. Yksi suunnitelmistani ehti jo muuttua ennen kuin aloin sitä toteuttamaankaan.

Seurasaareen olen mainitsemistasi paikoista hiihtänyt useampia kertoja ja muistan kerran lapsena hiihtäneeni isän kanssa ostamaan kaloille ruokaa Hietaniemenkadun akvaarioliikkeestä.

Maunulan Majan kupeessa oli aikoinaan myös ampumarata ja pojat kävivät poimimassa siellä pienoiskiväärin hylsyjä. Koirien hautausmaata olen ehtinyt esitellä monille hämmästelijöille.

Luulen, ettei monikaan suomalainen käytä paljon aikaa Helsinkiin tutustumiseen. Erityisesti jokamiehelle avoimia saaria suosittelen aina kysyttäessä tutustumiskohteeksi. Kun jotkut maalla asuvat puhuvat Helsingistä, en yleensä tunnista paikkaa ollenkaan. Paremmin tutustuttuaan ihmiset yleensä ymmärtävät, miksi se on minullekin rakas. (Vaikka nyt on rehellisyyden nimissä tunnustettava, että olen ehtinyt asua yli puolet elämästäni jonkin matkaa sen ulkopuolella. Lähivuosina toivon siirtyväni rajan sille puolelle takaisin.)

Hei taas,
        käsitän, jos kaipaa alkumetrien syntysijoille.
        Minä olen pienen tripin, naapurikuntaan tehnyt, mutta se oli tosi lyhyt ;(
        en sopeutunut.
        Kipinkapin kotia kohti.
        En edes kykene nimeämään parasta asuinpaikkaa täällä, kaikissa on ollut omat hyvät ja huonotkin puolensa.
        Mihinkään ei ole ehdotonta ikävää, eikä oikeastaan mikään niin kurja etten voisi uudelleenkin muuttaa.

Erilaiset elämäntilanteet tilantarve, tai pienemmän, ovat nuo muuttoni syyt.

Toivotan sinulle mahdollista lyhyttä kajakin kantomatkaa, ja toivon kesän antavan leppeitä tuulia, uusia seikkailuja, ja suven sinisten vesien ja rannan vehreyden, laineiden liplatellessa, aikaa nauttia kiireettömyydestä.

• jutta-juulia

Tuon mittapuun mukaan olen ehkä kenkäfriikki, nuorempana vielä enemmän, silloin oli kaapit täynnä.

Talvisaapikkaita on kolmet, yhdet loppuun kuluneet heitin juuri pois. Talvilenkkarit, kumisaappaat, matalat kävelykengät, kahdet korolla, avokkaita neljä paria, parit pistokkaat, parit sandaalit. Ostos listalla on kunnon lenkkarit, koska liikun paljon, crocksit kesän lastenlasten hoitorupeamaan ja laadukkaat sandaalit korolla. Sandaaleilla sitten liihottelen kesäkaupungissa.
      Ostan hyvälaatuisia kenkiä ale myynnistä ja hoidan ne. Kunnon kengät kestävät ja jalka voi hyvin.

• Aloittaja

O-Orvokin kanssa.

Mietin, olimmeko sitten eilisessä kyläpaikassa, kaikki daamit jo kangistuneita ;D, mutta ei se kyllä niinkään ollut.

Lankoni sanoi aikoinaan, musiikkia korville olleen, kun joku daami kipitti korkkareilla, kaikuvassa hallissa ;)
        Oli silloin 60v ja manasi naisten lenkkari muotia.

• 1943

tarkoituksenmukaiset kengät joka lähtöön. Viime kesän ostos oli suunnistuskengät. Niillä ei liukastu kalliolla kuten lenkkareilla. Huomenna alkaisi suunnistuskausi, mutta jälkikasvu on varannut muihin puuhiin. Olen miettinyt uusien Hai-saappaiden ostoa, vanhat alkavat kulua puhki. Ne on kätevät sujauttaa jalkaan esim. aamulla, kun hakee lehden.

• Aloittaja

Suunnistuskenkiä myös lapinvaelluksilla, vai onko vaellussandaalit tai kengät erikseen?

Aika monia parejahan aktiivinen liikkuva ihminen tarvitsee.
        Minulla villasukat eniten käytössä ;DD

• 1943
        Aloittaja kirjoitti:

Suunnistuskenkiä myös lapinvaelluksilla, vai onko vaellussandaalit tai kengät erikseen?

Aika monia parejahan aktiivinen liikkuva ihminen tarvitsee.
        Minulla villasukat eniten käytössä ;DD

ollut Lapin vaelluksella, mutta nyt muistin, että oikeat kunnon vaelluskengät ostin viime kesänä Lahden maatalousnäyttelystä. Käytän niitä metsälenkeillä, tukevat nilkkaa ja ovat tosi hyvät. Suunnistuskengillä pitäisi ehkä juosta vähän enemmän. Itse juoksen vain hyvällä tiellä, jos on alamäki, ellei kukaan ole näkemässä.

• Aloittaja
        1943 kirjoitti:

ollut Lapin vaelluksella, mutta nyt muistin, että oikeat kunnon vaelluskengät ostin viime kesänä Lahden maatalousnäyttelystä. Käytän niitä metsälenkeillä, tukevat nilkkaa ja ovat tosi hyvät. Suunnistuskengillä pitäisi ehkä juosta vähän enemmän. Itse juoksen vain hyvällä tiellä, jos on alamäki, ellei kukaan ole näkemässä.

rintava, kun tuo juoksu pitää itsekseen tehdä? ;))
        olen itse, siksi tuli mieleeni ;D

Muistin varmaan väärin, kun viimekesänä lapissa käsitin sinun olleen.
        Siitä tulee tietysti vaeltaminen mielleyhtymään.
        En pahalla sitä kysynyt, "luuloa" vaan.

• 1943
        Aloittaja kirjoitti:

rintava, kun tuo juoksu pitää itsekseen tehdä? ;))
        olen itse, siksi tuli mieleeni ;D

Muistin varmaan väärin, kun viimekesänä lapissa käsitin sinun olleen.
        Siitä tulee tietysti vaeltaminen mielleyhtymään.
        En pahalla sitä kysynyt, "luuloa" vaan.

kävin Lapissa, mutta miesystäväni ei ole vaeltelevaa tyyppiä. Liikuimme vain normaalisti pienehköjä matkoja. Olen melko sopusuhtainen, joka puolelta vähän liian pyöreä. Rintojen takia en vältä juoksemista, en vain halua juosta muiden nähden. Vanhojen rouvien pitää liikkua arvokkaasti.

• Pirre*

muttei miulta 20 paria löydy millään.

• Aloittaja

varmaan lukumäärä olekaan, tässä iässä ;D
        Muuten saako kysyä? Onko olemassa Pirre* ja erikseen Pirrejuupas, vai oletteko yksi ja sama?
        Ei ole pakko vastata ;D

• Aloittaja kirjoitti:

varmaan lukumäärä olekaan, tässä iässä ;D
        Muuten saako kysyä? Onko olemassa Pirre* ja erikseen Pirrejuupas, vai oletteko yksi ja sama?
        Ei ole pakko vastata ;D

en aina jaksa kirjautua; käytin tätä Pirre* -nikkiä ennen kirjautumistani, joten se jäi ns. päälle..

• Aloittaja
        Pirrejuupas kirjoitti:

en aina jaksa kirjautua; käytin tätä Pirre* -nikkiä ennen kirjautumistani, joten se jäi ns. päälle..

Mukava kun kerroit ;D
        Ihmettelin, kun et mielestäni kovin kauan ole täällä kirjoittanut, olet varmaankin näitä viereiseltä siirtyneitä?
        Kiva kuitenkin, kun olet täällä, meitä ei niin kovin paljon ole, vaikka suurimpaan ikäluokkaan kuulummekin.

• Pirre*
        Aloittaja kirjoitti:

Mukava kun kerroit ;D
        Ihmettelin, kun et mielestäni kovin kauan ole täällä kirjoittanut, olet varmaankin näitä viereiseltä siirtyneitä?
        Kiva kuitenkin, kun olet täällä, meitä ei niin kovin paljon ole, vaikka suurimpaan ikäluokkaan kuulummekin.

Toinen jalka vasta tällä puolen., vaikka helmikuun lopussa vuosikymmen vaihtui.

Aika hiljaista täällä tosiaan joskus tuntuu olevan..

• isoäiti*

Amerikkalainen omistaa keskimäärin 19 kenkäparia.
      Hmm...kaikesta sitä tehdäänkin tutkimusta.

• Aloittaja

Salaisuudeksi, onko myös sinulla ;D tuo määrä?
        Vai sopivasti, joka menoon?

• isoäiti*
        Aloittaja kirjoitti:

Salaisuudeksi, onko myös sinulla ;D tuo määrä?
        Vai sopivasti, joka menoon?

Kyllä vaan, jos laskee kappaleittain.
        Kovassa menossa potkaisen kengät pois .

• Aloittaja
        isoäiti* kirjoitti:

Kyllä vaan, jos laskee kappaleittain.
        Kovassa menossa potkaisen kengät pois .

kuitenkin kun minulla ;D
        Joo, pakko se on kovassa menossa ne pois heittää ;D
        itse kullakin.

• isoäiti*
        Aloittaja kirjoitti:

kuitenkin kun minulla ;D
        Joo, pakko se on kovassa menossa ne pois heittää ;D
        itse kullakin.

Minä en laske saappaita, tossuja yms. kengiksi.
        Japanilaiset puukengät ja tuohivirsutkin jätän pois laskennasta.
        Kenkä on mulle ainoastaan kenkä.

• Aloittaja
        isoäiti* kirjoitti:

Minä en laske saappaita, tossuja yms. kengiksi.
        Japanilaiset puukengät ja tuohivirsutkin jätän pois laskennasta.
        Kenkä on mulle ainoastaan kenkä.

Eihän tämä ryppyotsaista lainkaan ole ;)))

Unohdin minäkin kellarissa olevat kumisaappaat ;D

Tuohivirsuja tuskin raaskit käyttää, en minä ainakkan, jos sellaiset olisi.
        Taitaisi seinällä tai hyllyllä koreilla.

Pääasiahan on, saada jalat suojatuksi, eikö?
        Mukavaa päivää, toiselle aamuvirkulle ;D

• Tase pappa

Et muuten huomannut kysyä,ovatko nämä kengät naisten vai miesten kenkiä.

• Aloittaja

En kaappejaan ole nähnyt, mutta uskoisin niiden miesten kenkiä olevan ;D
        Hänellä on aina kyllä hyvin hoidetut, jopa monivärisiä kenkiä.
        Ainakin naishenkilön kanssa seurustelee, mutta,,,,, mistäs sitäkään tietää?

• rouva Huhtikuu

Kahdet lenkkarit, velluskengät, parit purjehduskengät, matalat ja korkeat kumpparit, puutarhakengät, hollannikkaat.
      Pistokkaat, kahdet matalat ja kolmet korkeampikorkoiset sandaalit. Avokkaita ainakin 10 paria eri värisiin asuihin, käveleykenkiä ja loafareita noin viidet, talvisaappaita kolmet.
      Lisäksi on aamutossuja ja terveyskenkien tyyppisiä.
      Ostan hyvää laatua, naisellisia mutta jalkaan sopivia. Hoidan hyvin kenkiä, vaihdan usein. Sisälläkin pidän mielelläni jotain sieviä kotikenkiä,kutsuuttakoon aamutossuiksi niitäkin, ei mitää Ainoja sentään.
      Niin, jumppatossuja vielä.

• Aloittaja

Siinäpä olikin kerrakseen! ;))

Olisi pitänyt pitää kirjaa ;D joka tapauksessa hyvin kärjessä olet.
        Harrastuksia löytyy myös, kenkävalikomistasi päätellen ;D

Vai huhtikuu, joko jälkikäteen tai sitten etukäteis onnittelut sinulle
        Mahdollinen oinas, tai sitten härkä.
        Sarvet kummallakin, ja naisellisia merkkejä.

• teidän

garderuuppeissanne on kenkiä!

En nyt viitsi luetella, mutta rakkaat varpaan
        päästä reittyneet kotitossut on parhaat.

Muuten, ootteks saaneet liikavarpaita?
        Ja, jos onko kivuliaita?
        Mä oon oottanut kovasti niitä itselleni, mutta
        kun noi kotitossut on vissiin väärää sorttia:((

• Aloittaja
        teidän kirjoitti:

Ja, jos onko kivuliaita?

itseni puolesta ;D varpaathan ei ollut se juttu, vaan kengät :)

Jos luit aloituksen, huomasit varmaan omistamieni jalkineiden määrän ;D

Ne varpaat, ei ole yhtään liikavarvasta, ihan alkuperäisillä mennään, edelleen.
        Jalkapöytä laskeutunut, sitä se ikä teettää.

En kyllä usko alkuunkaan, ettei sinulla ulko ja vieraskenkiä olisi. Yrität väin juksailla, aina tossuissasi olevan ;D

• teidän kirjoitti:

Ja, jos onko kivuliaita?

Oi voi, kun minäkin vallan unohdin rakkaat Aino-tossuni. Millai talvella tarkenisi, ellei niitä olisi.

Kovin olette sävy sävyyn muotitietoisia, täällä kehitysalueilla ei niin paljon muodista välitetä.
        Eikö mustat kengät sovi aika monen vaatteen kanssa? Mulla ei edes ole mitään kovin vaaleaa vaatetta.

Liikavarpaita en omista, mutta yksi "vasaravarvas" on ja sekin on tarpeeksi kiusallinen pikkukengässä.

Kysynpä vielä aloittajalta, oletko sinä se "aamun virkku"?
        Olit tai et, kiva ketju tämäkin!

• Aloittaja
        Tellastiina kirjoitti:

Oi voi, kun minäkin vallan unohdin rakkaat Aino-tossuni. Millai talvella tarkenisi, ellei niitä olisi.

Kovin olette sävy sävyyn muotitietoisia, täällä kehitysalueilla ei niin paljon muodista välitetä.
        Eikö mustat kengät sovi aika monen vaatteen kanssa? Mulla ei edes ole mitään kovin vaaleaa vaatetta.

Liikavarpaita en omista, mutta yksi "vasaravarvas" on ja sekin on tarpeeksi kiusallinen pikkukengässä.

Kysynpä vielä aloittajalta, oletko sinä se "aamun virkku"?
        Olit tai et, kiva ketju tämäkin!

Paljastuin ;( mistä sen hoksasit? Joo älä kerro ;D

Ainot on mun ensijoulun toivelistalla, vaan onkohan tarpeeksi isoja? 41 kokoinen jalka :(

• Aloittaja kirjoitti:

Paljastuin ;( mistä sen hoksasit? Joo älä kerro ;D

Ainot on mun ensijoulun toivelistalla, vaan onkohan tarpeeksi isoja? 41 kokoinen jalka :(

Ja voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että on kokoa 41 ja reilua kokoa onkin, melkein olisi mennyt numeroa pienemmät.

No ei kerrota sitten! ;)

• Muista
        Aloittaja kirjoitti:

itseni puolesta ;D varpaathan ei ollut se juttu, vaan kengät :)

Jos luit aloituksen, huomasit varmaan omistamieni jalkineiden määrän ;D

Ne varpaat, ei ole yhtään liikavarvasta, ihan alkuperäisillä mennään, edelleen.
        Jalkapöytä laskeutunut, sitä se ikä teettää.

En kyllä usko alkuunkaan, ettei sinulla ulko ja vieraskenkiä olisi. Yrität väin juksailla, aina tossuissasi olevan ;D

no on mulla kengät.Kuuluuko kumisaappaat mukaan?
        Kun nekin on ostettu sen mukaan, ettei tule liikavarpaita:(

No, onhan mulla arkikengät, juhlakengät: pienempiä ja suurempiä juhlia varten erikseen,tav.korkokengät,matalatkengät kesäkengät,talvikengät,lenkkikengät,hiihtokengät,
        - laskettelukengät (ei enää sovi jalkaan), lasketaanko varastetut kaunoluistimet mukaan?

ps.piikkareilla en enää kukkoile, lennän niillä
        pyrstölleni!

• Aloittaja
        Muista kirjoitti:

no on mulla kengät.Kuuluuko kumisaappaat mukaan?
        Kun nekin on ostettu sen mukaan, ettei tule liikavarpaita:(

No, onhan mulla arkikengät, juhlakengät: pienempiä ja suurempiä juhlia varten erikseen,tav.korkokengät,matalatkengät kesäkengät,talvikengät,lenkkikengät,hiihtokengät,
        - laskettelukengät (ei enää sovi jalkaan), lasketaanko varastetut kaunoluistimet mukaan?

ps.piikkareilla en enää kukkoile, lennän niillä
        pyrstölleni!

taitaisin lennellä, jos pitäisi kipitellä pitkäkin matka ;)
        kyläilyreissu onnistuu hyvin, kun vain siinä istuskellessa pitää.

• Aloittaja
        Tellastiina kirjoitti:

Ja voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että on kokoa 41 ja reilua kokoa onkin, melkein olisi mennyt numeroa pienemmät.

No ei kerrota sitten! ;)

Heti jos nyt ennen äitienpäivää vaikka sattuisi olemaan kaupoissa, kun ovat sesonkituotteita, menen kokeilemaan numeron.

Villasukat jalassa hipsin kotona yleensä, mutta talvella ajattelin, josko olisi Ainojen aika. Meillä on koneellinen ilmastointi, ja määrätyillä tuulilla, myrskynaikaan ja lounas-länsi, tuntuu sisällä lattiat kylmenevän liiaksi.. Nuorisokin valitti käydessään. Se raitis ilma tulee niin paineella silloin sisälle. Verhotkin heiluu ;(

Me kaikki tarvitsemme jalkineita, aivan kuin ;))) puhelimiakin ;)))

Tulikin pitkä vaihteleva ketju, ajattelin tuota kirjoittamaasi, juuri ennen kuin sinä sen laitoit, mutta,,,, ajattelin myös, ettei nuolaista, ennen ,,,,

Oikein hyvää yötä, katson onko vielä joku, mihin en ole vastannut, ja sitten valot pois.
        Lentohaleja!

• itse naisellisuus

sielläkin. Tähän määrään en pärjää. Ja tossuttelen ainoilla... Maalaisuuteni.

• suvenkorento*

..kenkäfriikki, eikä parannusta näkyvissä. Minulla on varmaan 60 paria kenkiä. Välillä innostun viemään pari muovikassillista Pelastusarmeijan kirppikselle, mutta ei se mitään auta, kun aina seuraavalta matkalta vähintään kolme uutta paria.

Ja tämä sairaus näyttää olevan periytyvää, tyttäreni myös kenkä- ja laukkufriikki, pienen pienestä tyttärentyttärestä tulee myös. Kolmevuotias on kovin kiinnostunut vaatteista ja vaihtaa ne muutaman kerran päivässä... hih...

• Aloittaja

Tytöstä polvi paranee, no huh, pikkuneidillä varmaan mummin ikäisenä sata paria ;D

Sinusta varmaankin hyvällä syyllä voi käyttää sanaa friikki, eikö?

Joku toinen keräilee alusasuja, joku toinen taas jotain muuta.
        On tuo mahtava kokoelma, sinulla täytyy olla isot tilat. Säilytätkö laatikoissa, nimi päällä, että minkälaiset?

Olen aika mykistynyt, tuo on suomalaisella aika huima määrä, meitähän aina morkataan kenkien ostomääristä, onneksi sinä hieman nostat keskiarvoa ;))

• suvenkorento*
        Aloittaja kirjoitti:

Tytöstä polvi paranee, no huh, pikkuneidillä varmaan mummin ikäisenä sata paria ;D

On tuo mahtava kokoelma, sinulla täytyy olla isot tilat. Säilytätkö laatikoissa, nimi päällä, että minkälaiset?

Olen aika mykistynyt, tuo on suomalaisella aika huima määrä, meitähän aina morkataan kenkien ostomääristä, onneksi sinä hieman nostat keskiarvoa ;))

..pääosin laatikoissa, useassa eri kaapissa, olen tussilla kirjoittanut laatikon päähän, mitä sisältää.

Ja tuossa luvussa ei tainnut olla koko totuus, niitä on vieläkin enemmän, unohdin varastossa talvisäilössä olevat kengät.... huh... en kehtaa tunnustaa, paljonko niitä on oikeasti.

Kun eivät onnettomat edes kulu, ja on joitakin niin hienoja, etten raaski viedä pois, vaikkeivät tällä hetkellä olisikaan ihan muodikkaat. Niidenkin aika saattaa joskus tulla taas. Olen jo surrut joitain Italiasta ostamiani kenkiä, jotka annoin pois, olisivat taas tällä hetkellä oikein käyttökelpoiset.

Olen aina rakastanut kauniita, laadukkaita kenkiä.

• suvenkorento*
        Aloittaja kirjoitti:

..tyttären kanssa, että olemme Imelda Marcosin hengenheimolaisia... onneksi vain kenkien suhteen... :-))

• Aloittaja
        suvenkorento* kirjoitti:

..tyttären kanssa, että olemme Imelda Marcosin hengenheimolaisia... onneksi vain kenkien suhteen... :-))

Tuo sentään on harmiton, sellainen ;D
        Jos lapsesta asti, näkee, saa kauniita kenkiä, asuja, siihen kasvaa, ja varmaan nauttii saadessaan ihanat, nahalle tuoksuvat, upouudet kengät.

Kenkien hoito, on yleensä surkeassa kunnossa tässä maassa. Välillä oikein harmistus tulee mieleen, kun katselee loppuunkäytettyjä, lankkaamattomia kenkiä. Onko sitten liian vähän osalla, vaihtokenkiä, etteivät kengät saa levätä välillä, vai "rumat ne vaatteilla koreilee" mentaliteetti.

No, parempaan suuntaan siinäkin onneksi mennään ;D

Sinulla koko säilynyt samana?
        Minä aloitin korkkareiden käytön n:o 5
        eli 38, ja nyt jo 40-41. Se on ollut aina puoli numeroa vähintään kymmenessä vuodessa ;( siinä 25 jälkeen.
        Oli minullakin, joskus nuorena, tapa ostaa joka tilistä kengät.
        Oli hopeat nahkaiset, ja jopa kullanväriset nilkkurit ;(((. kotiäitinä ne jotenkin hävisivät. Silloin taisi vain kumpparit ja lenkkarit, olla käytössä ;D

Oikein mukavaa päivän jatkoa sinulle.

• suvenkorento*
        Aloittaja kirjoitti:

Tuo sentään on harmiton, sellainen ;D
        Jos lapsesta asti, näkee, saa kauniita kenkiä, asuja, siihen kasvaa, ja varmaan nauttii saadessaan ihanat, nahalle tuoksuvat, upouudet kengät.

Kenkien hoito, on yleensä surkeassa kunnossa tässä maassa. Välillä oikein harmistus tulee mieleen, kun katselee loppuunkäytettyjä, lankkaamattomia kenkiä. Onko sitten liian vähän osalla, vaihtokenkiä, etteivät kengät saa levätä välillä, vai "rumat ne vaatteilla koreilee" mentaliteetti.

No, parempaan suuntaan siinäkin onneksi mennään ;D

Sinulla koko säilynyt samana?
        Minä aloitin korkkareiden käytön n:o 5
        eli 38, ja nyt jo 40-41. Se on ollut aina puoli numeroa vähintään kymmenessä vuodessa ;( siinä 25 jälkeen.
        Oli minullakin, joskus nuorena, tapa ostaa joka tilistä kengät.
        Oli hopeat nahkaiset, ja jopa kullanväriset nilkkurit ;(((. kotiäitinä ne jotenkin hävisivät. Silloin taisi vain kumpparit ja lenkkarit, olla käytössä ;D

Oikein mukavaa päivän jatkoa sinulle.

...näyttävät lankattuina, hoidettuina erittäin kauniilta. Jo isäni hoiti erittäin hyvin kenkiään, pukeutui muutenkin herrasmiehen tavoin. Kenkiä käytettiin myös ahkerasti suutarissa, koska ne olivat varallisuuteemme nähden kallis hankinta. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että sellaiset tavat periytyvät. Käytän esim kenkiäni suutarissa edelleenkin, lankkaan ja hoidan satularasvalla.

Lähellä kotiamme sijaitsee pieni lastenkenkätehdas, ja heillä on siinä yhteydessä tehtaanmyymälä. Tekevät erittäin kauniita ja korkealaatuisia lastenkenkiä. Kun tyttäremme perhe on täällä vierailulla, vien heidät aina sinne. Lapsille valitaan parit uudet kengät.
        Kun pääsemme tänne kotiin, lapset pukevat ne jalkaan ja saavat sitten kopsutella uusilla puhtailla kengillään täällä sisällä, heillä on kovin hauskaa, ovat 3 ja 4v.

On jalkani kasvanut. Pikkukengät ovat kokoa 39, lenkkarit ja kumpparit ostan kokoa 40, että mahtuu kunnon sukka. Sirot talvisaapikkaat ovat kokoa 39,5. Hääkenkäni, valkoiset Palmrothit, taisivat olla aikanaan kokoa 37,5, olivat avoimet kannan takaa, muuten käytin nuorena kokoa 38.

Mutta kasvaahan sitä muutenkin ja jalkaholvi laskeutuu raskauksien, painonnousun myötä. Liian pienissä kengissä en ole suostunut kävelemään, eikä minulla ole vaivasenluita, eikä mitään muhkuroita jaloissani, ovat kauniit kuin nuorella tytöllä :-))))

Mukavaa päivää sinullekin, Joko pääsiäisvalmistelut ovat hyvällä mallilla?

• Aloittaja
        suvenkorento* kirjoitti:

...näyttävät lankattuina, hoidettuina erittäin kauniilta. Jo isäni hoiti erittäin hyvin kenkiään, pukeutui muutenkin herrasmiehen tavoin. Kenkiä käytettiin myös ahkerasti suutarissa, koska ne olivat varallisuuteemme nähden kallis hankinta. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että sellaiset tavat periytyvät. Käytän esim kenkiäni suutarissa edelleenkin, lankkaan ja hoidan satularasvalla.

Lähellä kotiamme sijaitsee pieni lastenkenkätehdas, ja heillä on siinä yhteydessä tehtaanmyymälä. Tekevät erittäin kauniita ja korkealaatuisia lastenkenkiä. Kun tyttäremme perhe on täällä vierailulla, vien heidät aina sinne. Lapsille valitaan parit uudet kengät.
        Kun pääsemme tänne kotiin, lapset pukevat ne jalkaan ja saavat sitten kopsutella uusilla puhtailla kengillään täällä sisällä, heillä on kovin hauskaa, ovat 3 ja 4v.

On jalkani kasvanut. Pikkukengät ovat kokoa 39, lenkkarit ja kumpparit ostan kokoa 40, että mahtuu kunnon sukka. Sirot talvisaapikkaat ovat kokoa 39,5. Hääkenkäni, valkoiset Palmrothit, taisivat olla aikanaan kokoa 37,5, olivat avoimet kannan takaa, muuten käytin nuorena kokoa 38.

Mutta kasvaahan sitä muutenkin ja jalkaholvi laskeutuu raskauksien, painonnousun myötä. Liian pienissä kengissä en ole suostunut kävelemään, eikä minulla ole vaivasenluita, eikä mitään muhkuroita jaloissani, ovat kauniit kuin nuorella tytöllä :-))))

Mukavaa päivää sinullekin, Joko pääsiäisvalmistelut ovat hyvällä mallilla?

Pääsiäisruohoja juuri vein naapureilleni.
        Koristin keltaisilla pienillä kukilla, ja koivun pikkiriikkisillä oksilla, laitoin niitä leikkoruusussa usein olevaan muovipurtiloon, ja purtilon astiaan ruohojen sekaan ;D
        Ei tipuja, tällä kertaa.
        Kahdelle vein myös juuri uunista otettuja täysjyväsämpylöitä.

Pääsen syömään itse perjantaina, joten ei mitään ihmeellisempää. Uunissa on kalkkunanfilerulla.
        Kalapöydän sunnuntaina, mutta sitä ei vielä voi juurikaan aloittaa.
        En pidä mämmistä, enkä pas'hasta.

Jos luit koko ketjun, niin kerroin jo isäni olleen suutari. Meillä minä olen huolehtinut koko perheen kenkien huollosta, silloin kun vielä sitä samassa huushollissa oli. Vieläkin poikieni käydessä, komennan heidät kenkien huoltoon ;)). Tietävät äidillä olevan erivärisiä lankkeja, ja harja ja kiillotuskangasta.. Miniäni nauroikin, käskyn olevan; hoitoa tarvitsevat jalkaan, niin äiti pääsee mielipuuhaansa.

Mittailen myös jalkojen kokoa, muksuilla kasvaa niin nopeaan, etteivät pienillä vain kävele.
        Omieni kanssa oli kovat yhteenotot aikoinaan, kun olisi pelkkiä lenkkareita vaan halunneet pitää. Välillä luulen heidän vaihtaneen salaa koulumatkalla kunnon talvikengät kassiin, ja lenkkarit tilalle. Oli kengät niin puhtaat ;)))
        onnistuin sentään siinä suuni supussa pitämään;D

Tuo kenkien koon suureminen, ajatteles, minkäköhän kokoinen on nykynuorilla meidän ikäisenä, kun jo aloitus on usein 40,41??? Nuorilla naisilla, tytöillä.
        Kummityttöni rippikengät oli kokoa 41.

Jalkahoitaja muistaa aina "kehua" jalkojani, noiden liikavarpaiden puuttumisesta, ja ettei vaivaisenluuta ole.
        Nyt vain on jalan laskeutumisen vuoksi tulossa nuo tukipohjalliset.
        Saa nähdä totunko, toivotaan!

• suvenkorento*
        Aloittaja kirjoitti:

Pääsiäisruohoja juuri vein naapureilleni.
        Koristin keltaisilla pienillä kukilla, ja koivun pikkiriikkisillä oksilla, laitoin niitä leikkoruusussa usein olevaan muovipurtiloon, ja purtilon astiaan ruohojen sekaan ;D
        Ei tipuja, tällä kertaa.
        Kahdelle vein myös juuri uunista otettuja täysjyväsämpylöitä.

Pääsen syömään itse perjantaina, joten ei mitään ihmeellisempää. Uunissa on kalkkunanfilerulla.
        Kalapöydän sunnuntaina, mutta sitä ei vielä voi juurikaan aloittaa.
        En pidä mämmistä, enkä pas'hasta.

Jos luit koko ketjun, niin kerroin jo isäni olleen suutari. Meillä minä olen huolehtinut koko perheen kenkien huollosta, silloin kun vielä sitä samassa huushollissa oli. Vieläkin poikieni käydessä, komennan heidät kenkien huoltoon ;)). Tietävät äidillä olevan erivärisiä lankkeja, ja harja ja kiillotuskangasta.. Miniäni nauroikin, käskyn olevan; hoitoa tarvitsevat jalkaan, niin äiti pääsee mielipuuhaansa.

Mittailen myös jalkojen kokoa, muksuilla kasvaa niin nopeaan, etteivät pienillä vain kävele.
        Omieni kanssa oli kovat yhteenotot aikoinaan, kun olisi pelkkiä lenkkareita vaan halunneet pitää. Välillä luulen heidän vaihtaneen salaa koulumatkalla kunnon talvikengät kassiin, ja lenkkarit tilalle. Oli kengät niin puhtaat ;)))
        onnistuin sentään siinä suuni supussa pitämään;D

Tuo kenkien koon suureminen, ajatteles, minkäköhän kokoinen on nykynuorilla meidän ikäisenä, kun jo aloitus on usein 40,41??? Nuorilla naisilla, tytöillä.
        Kummityttöni rippikengät oli kokoa 41.

Jalkahoitaja muistaa aina "kehua" jalkojani, noiden liikavarpaiden puuttumisesta, ja ettei vaivaisenluuta ole.
        Nyt vain on jalan laskeutumisen vuoksi tulossa nuo tukipohjalliset.
        Saa nähdä totunko, toivotaan!

..huomaavainen, kun viet kauniita tervehdyksiä ystävillesi, ja lämpimäisiä...

Laiska tässä töitänsä latelee, talo on siivottu, kaupasta haettu monta kassillista pääsiäisherkkuja. Istuttelin narsisseja ulkoruukkuihin silmäniloksi.

Kai niiden nuorten jalatkin ovat suurempia, kun yleensä ovat pidempiäkin kuin vanhempansa. Kenkäkauppiaatkin ottavat isojalkaiset tulevaisuudessa paremmin huomioon, toivottavasti.

Mistähän miehet, jotka haluavat pukeutua naisiksi, löytävät korkokenkiä kokoa 45, sitä olen joskus ihmetellyt. Minulla on nuori sukulaistyttö, joka on yli 180 cm pitkä, mutta kengännumero on vain 40. En ole koskaan nähnyt hänellä korkokenkiä jalassa, ballerinoja käyttää juhlissa, muutoin mahdollisimman mukavia, matalia kenkiä.

• Aloittaja
        suvenkorento* kirjoitti:

..huomaavainen, kun viet kauniita tervehdyksiä ystävillesi, ja lämpimäisiä...

Laiska tässä töitänsä latelee, talo on siivottu, kaupasta haettu monta kassillista pääsiäisherkkuja. Istuttelin narsisseja ulkoruukkuihin silmäniloksi.

Kai niiden nuorten jalatkin ovat suurempia, kun yleensä ovat pidempiäkin kuin vanhempansa. Kenkäkauppiaatkin ottavat isojalkaiset tulevaisuudessa paremmin huomioon, toivottavasti.

Mistähän miehet, jotka haluavat pukeutua naisiksi, löytävät korkokenkiä kokoa 45, sitä olen joskus ihmetellyt. Minulla on nuori sukulaistyttö, joka on yli 180 cm pitkä, mutta kengännumero on vain 40. En ole koskaan nähnyt hänellä korkokenkiä jalassa, ballerinoja käyttää juhlissa, muutoin mahdollisimman mukavia, matalia kenkiä.

Huh, siivous uuvuttaa jo luettuna ;D
        Minulla käy nuorimmaiseni imuroimassa n, 3x kk. Muutoin otan vain sinin tomuliinalla.
        Minulla on ihanat naapurit, olen jo kuukauden verran saanut narsisseja heiltä parvekkeelle.
        Yksi toi niitä koivunoksia. Vien usein leipomuksia, samalla saavat kun teen pullaa,sämpylöitä, piirakkaa. Vispipuuroa teen aina ja liiaksi asti. Onneksi meitä yksineläjiä on täällä useita, niin viempä sitten litran kipon toisellekin.
        Jos alkaisi laskemaan, niin uskon enemmän saaneeni itse.

Minullakin miehellä oli vain 42 no jalka, pojilla on 44 ja 45.

Luulen että nämä upeasääriset esiintyvät miehet, tilaavat niitä jostain. Samoin sukkikset, luulisin.
        Pitkäsääristen naistenkin ongelma nuo sukkikset. Jos ostaa isoimmat, on ne hoikille yläosastaan liian isot, ja valuvat alas.
        Pepusta sopivat, eivät riitä jalkaosan pituus ;(
        Ehkä se on kuitenkin kenkien suhteen vielä marginaaliongelma? Mutta lisääntyy kyllä, ei kai sentään 45 asti;DD
        jos vielä piikkikärkiset saa käydä porstuassa kääntymässä niillä ;D

Miksiköhän muuten vain pitkiä sanotaan rotunaisiksi? Mitäs pienet ja sirot sitten on?
        Eräs ystäväni juuri ihmetteli, kun on aina omasta mielestään käyttänyt 37n:o kenkää, ja nyt ei tahdo 39 riittää. On alle 160cm.
        Näin se vaan menee, pysyyköhän miesten numero samana?

• pysyy
        Aloittaja kirjoitti:

Minulla käy nuorimmaiseni imuroimassa n, 3x kk. Muutoin otan vain sinin tomuliinalla.
        Minulla on ihanat naapurit, olen jo kuukauden verran saanut narsisseja heiltä parvekkeelle.
        Yksi toi niitä koivunoksia. Vien usein leipomuksia, samalla saavat kun teen pullaa,sämpylöitä, piirakkaa. Vispipuuroa teen aina ja liiaksi asti. Onneksi meitä yksineläjiä on täällä useita, niin viempä sitten litran kipon toisellekin.

Luulen että nämä upeasääriset esiintyvät miehet, tilaavat niitä jostain. Samoin sukkikset, luulisin.
        Pitkäsääristen naistenkin ongelma nuo sukkikset. Jos ostaa isoimmat, on ne hoikille yläosastaan liian isot, ja valuvat alas.
        Ehkä se on kuitenkin kenkien suhteen vielä marginaaliongelma? Mutta lisääntyy kyllä, ei kai sentään 45 asti;DD

Miksiköhän muuten vain pitkiä sanotaan rotunaisiksi? Mitäs pienet ja sirot sitten on?
        Eräs ystäväni juuri ihmetteli, kun on aina omasta mielestään käyttänyt 37n:o kenkää, ja nyt ei tahdo 39 riittää. On alle 160cm.

Onneksi nykyään jalka saa olla sen kokoinen kuin on, eikä naisen enää tarvitse hävetä ja tunkea jalkaansa numeroa pienempiä kenkiä.
        Äidilläni 160 sm, oli valtava kompleksi 41 numeron jaloistaan mitkä hän puristi 39 numeron kenkiin. Hänelle tuli ajan myötä vaivaisenluut molempiin jalkoihin, ja varpaat olivat taipuneet linkkuun. Useasta leikkauksesta huolimatta hän oli välillä lähes liikuntakyvytön.
        Itse en ole koskaan käyttänyt puristavia kenkiä, juuri tästä esimerkistä johtuen.    
        Olen 162 sm pitkä ja kengännumero oli ennen 36, nyt se on 37. Ei ole vaivaisenluita eikä muita jalka vaivoja, Miehelläni oli 43 numeron jalat, vanhimmalla pojalla 40, nuoremmalla 45 ja tyttärellä kahden raskauden jälkeen numero on kasvanut 37 – 38:n. Vaikka hän on todella hoikka, niin se meillä naisilla menee.

• suvenkorento*
        Aloittaja kirjoitti:

..miehilläkin iän myötä kengän koko muuttuu. Ainakin tuo meidän tapaus tykkää kulkea mieluummin numeroa liian suurissa kuin pienissä.

Äitini oli turhamaisuuden huippu ja sitä ikäluokkaa, joiden mielestä naisen jalan piti olla siro ja pieni. Käytti mielestäni aina liian napakoita kenkiä. Onneksi ei jalan koolla ole enää mitään väliä. Jos en minä 170-senttinen hevosenpuolikas saa kulkea tarpeeksi isoissa kengissä, niin johan on tupenrapinat....

Nyt mukavaa illan jatkoa, alan valmistautua katsomaan FST:ltä Colorado Avenuen.

Kiitos mukavista viesteistä!

• Aloittaja
        pysyy kirjoitti:

Onneksi nykyään jalka saa olla sen kokoinen kuin on, eikä naisen enää tarvitse hävetä ja tunkea jalkaansa numeroa pienempiä kenkiä.
        Äidilläni 160 sm, oli valtava kompleksi 41 numeron jaloistaan mitkä hän puristi 39 numeron kenkiin. Hänelle tuli ajan myötä vaivaisenluut molempiin jalkoihin, ja varpaat olivat taipuneet linkkuun. Useasta leikkauksesta huolimatta hän oli välillä lähes liikuntakyvytön.
        Itse en ole koskaan käyttänyt puristavia kenkiä, juuri tästä esimerkistä johtuen.    
        Olen 162 sm pitkä ja kengännumero oli ennen 36, nyt se on 37. Ei ole vaivaisenluita eikä muita jalka vaivoja, Miehelläni oli 43 numeron jalat, vanhimmalla pojalla 40, nuoremmalla 45 ja tyttärellä kahden raskauden jälkeen numero on kasvanut 37 – 38:n. Vaikka hän on todella hoikka, niin se meillä naisilla menee.

Minulla taisi olla jo ripariaikoina tuo 38, mistä se sitten on kaaaaasvanut, ikävä kyllä.
        Jalka kasvaa, ja kropan pituus lyhenee.;D
        meneeköhän ne sentit jalkoihin ;)))

Keskipituinen olen, vielä 10v sitten olin 168cm, nyt enää 166cm ;D, ihan terkkarissa mitattuja kumpikin.

Sinulla myös isojalkainen perheessä ;D

Samaa mieltä tuosta vanhempien ihmisten jaloista. Epäilen ettei ollut edes heidän nuoria ollessaan tarpeeksi isoja kokoja.
        Oli anopilla ja äidillä myös paljon vaivaisen luita ja liikavarpaita.

• Aloittaja
        suvenkorento* kirjoitti:

..miehilläkin iän myötä kengän koko muuttuu. Ainakin tuo meidän tapaus tykkää kulkea mieluummin numeroa liian suurissa kuin pienissä.

Äitini oli turhamaisuuden huippu ja sitä ikäluokkaa, joiden mielestä naisen jalan piti olla siro ja pieni. Käytti mielestäni aina liian napakoita kenkiä. Onneksi ei jalan koolla ole enää mitään väliä. Jos en minä 170-senttinen hevosenpuolikas saa kulkea tarpeeksi isoissa kengissä, niin johan on tupenrapinat....

Nyt mukavaa illan jatkoa, alan valmistautua katsomaan FST:ltä Colorado Avenuen.

Kiitos mukavista viesteistä!

Samoin sinulle, mukavaa iltaa, ja kiva kun syntyi oikein keskustelujakin, useinhan ne ovat vain pelkkiä yksittäisiä heittoja aloituksiin.
        Ja hauskaa, kun tuli myös uusi osallistuja tähänkin "oksaan", monet varmaan aristelevat suotta, koska keskustelupalstahan tämä nimenomaan on.
        Minä ainakin pidän sellaisista ketjuista, missä oikeasti vaihdetaan mielipiteitä asiasta, ja välillä vähän vierestäkin. ;D

Varmaan jossain taas "kohdataan", riittäähän täällä aiheita ;)))

• aureliina

piti mennä ihan vaatehuoneeseen laskemaan kenkäparit. Kumisaappaat, talvikenkiä 4, lenkkareita 3, avokkaita vaaleita ja mustia yht. 6, kävelykenkiä 4, sandaaleja 3, aamutossuja 2, siis pareja. Enpä olis uskonut, että niitä noin paljon on. Kuitenkin käytän vain muutamia tilanteen mukaan. Kengät ovat heikkouteni, ostan, vaikken tarvitsekaan!!!

• Aloittaja

Kannattaisi koko keskustelu lukea, aivan ihana friikkisukukin löytyi ;D
        Kävimme mukavaa keskustelua tuossa, paljonkin kengistä, ja hieman muustakin, niinkuin naiset yleensä ;D

Joo, voi olla yllättävää kun tekee sitä inventaariota, hups vaan, ai onkin noin paljon!

Paljonhan sinultakin niitä löytyi, talvikenkiä monetkin. Luulen etten ole koskaan omistanut kerralla niitä enempää kuin yhdet.
        Johtuuko sitten tästä hesan ilmastosta, vai liian paljosta autolla ajosta?
        Eli, ei tarvitse.

• imalda

sen verran kenkiä että pääsee juuri ja juuri ulos.
      Sopivien kenkien löytäminen on todella hankalaa kun ei ole muutenkaan shoppailuhenkinen.
      Useimmat kyllä pitävät melkoisesta kenkäkokelmasta johon vaatisi olla oma huone.

• Aloittaja

Mehän olemme kaikki erilaisia. Minusta on ihan mukavaa, katsella kauniita kenkiä.
        Omilla rahoillaan voisi paljon turhempaakin tehdä, eikö?

En ole myöskään shoppailuihminen, mutta suon oikein mielihyvin sen toisille, kunhan ei itseni tarvitse kauppoihin mennä. ;D

En tunne tarvitsevani mitään, mitä ei ole, paitsi nuo Ainot jos joulupukki tuo, ja sitten menen kokeilemaan noita crokseja, jos vaikka istuisivat jalkaani, olisivat helppo jalkoihin ehkä työntää, ulos lahtiessä, kesällä.

Hyvää pääsiäistä, ja suodaan toisille nautinto kengistä ;D

• unelma ostola
        Aloittaja kirjoitti:

Mehän olemme kaikki erilaisia. Minusta on ihan mukavaa, katsella kauniita kenkiä.
        Omilla rahoillaan voisi paljon turhempaakin tehdä, eikö?

En ole myöskään shoppailuihminen, mutta suon oikein mielihyvin sen toisille, kunhan ei itseni tarvitse kauppoihin mennä. ;D

En tunne tarvitsevani mitään, mitä ei ole, paitsi nuo Ainot jos joulupukki tuo, ja sitten menen kokeilemaan noita crokseja, jos vaikka istuisivat jalkaani, olisivat helppo jalkoihin ehkä työntää, ulos lahtiessä, kesällä.

Hyvää pääsiäistä, ja suodaan toisille nautinto kengistä ;D

Vivian Vau Kingasalong, Rataskaevu 2, Tallinna
        http://www.vivianvau.ee/index.php?page_id=2
        Kun on ruoto suorassa ja askele kepeä.
        http://www.pienimatkaopas.com/tallinna/ostokset.html

• Ylempänä oli kirjoitettu jalan kasvusta elikkä on alettu kasvaa maata myöten.

Niinhän se on minullakin, pieni se jalka ei ole koskaan ollut, ennen oli 39 ja nyt 41.
      Vihkikengät ovat vielä pysyneet tallessa eikä tarvitse untakaan nähdä, että jalkaan sopisivat.
      Kaikessa tässä minäkin olen vuosikymmenien myötä kasvanut, pituudessa vain olen mennyt kasaan.

Enemmän olisi pitänyt olla hamsterin vikaa, olisi se kiva katsoa kuinka on muoti muuttunut.
      50-luvulta muistan ne korkeat kiilakorot ja 70-luvulla oli järkyttävät tolppakorot ja eikös ne pohjatkin olleet tavallista paksummat.
      Jossain välissä tungettiin varpaat niihin piikkikorkoisiin ja -nirkkoisiin kenkiin.

Oi voi vaan, on se kiva muistella niitä vanhoja aikoja.

Onko muilla taipumusta muistella nuoruutta ja vähän haikaillakin sen perään?

Jatketaan toiste!

Aloittajalle Hyvää Pääsiäistä, keksi jatkossakin kivoja aiheita!

• Aloittaja

Huomenta, olen ristikoita täytellyt, illalla väsy vei untenmaille aikaisin, kun tuo täysikuu jo edellisenä yönä valvotti.
        no, kohta taas normaali unen rytmi ;D

Niinhän se on, lyhennytään, ja jalka pitenee ;))

Täällä on vaikea tietää, mikä aihe ottaa "tulta". Joskus tulee todella pitkiä ketjuja, ja moni aihe, joka on itsestäni ajankohtainen, mielenkiintoinen, saakin ne pari-kolmekymmentä, joista ainakin osa minun. ;(
        Aika vähän ihmiset kommentoivat ristiin, eli osallistuvat aloittajan ja vastaajan välisiin, vaikka mikään ei estäisi.
        Nythän usein on sitten kahden välistä se keskustelu.

Joskus n, kk sitten oli tämä Hävinneet ammatit, jossa lähes sata keskustelijaa, ja itse kommentoin muistaakseni lopussa muutamaa, en nyt muista, montaako, alle kymmenen joka tapauksessa.
        Itselläni oli tarkoitus enemmän osallistua, vaan tulikin jotain, ette kerinnytkään.
        Minusta se oli mukava muisteluketju, siinä oli paljon kivoja tarinoita, eri ammateista.
        Voi olla, että sinäkin osallistuit, en ole sitä ketjua jälkikäteen lukenut, pitäisikin lukea uudelleen. Sen huomasin, että siitäkin poistui, jälkikäteen muutama.
        Puhelimistakin taisin kanssasi kirjoitella, siihenhän miehetkin osallistuivat.

No, tulipa pitkä rimpsu, eikä kengistä mitään ;DD

Käyn heti vapun jälkeen Ainoja kurkkaamassa, jospa jo äitienpäiväksi?

• ehdottomasti

Väliaikakenkiä on liikaa: sellaisia jotka ovat lämpimiä mutta kuitenkin liukkaita.
      Sandaaleja on liikaa: liian kauniita, kalliita tai epäkäytännöllisiä kesän eri paikoissa.
      Talvikenkiä on liikaa: vain mukavimmat ovat käytössä, kunnes kuluvat loppuun.
      Juhlakenkiäkin tulee ostettua turhaan: jäävät sitten epämukaviksi vähällä käytöllä. Kesällä jalat turpoavat jne.
      MUTTA ETTÄ töppösiä, tossuja, villasukkia, saappaita, muovi-, työ- ja maastokenkiä ei ole ikinä ollut liikaa. Niissä jalka nauttii, eikä muoti-ilmiö haittaa.

• Aloittaja

Kiitos sinullekin, mielipiteestäsi, avaukseen.
        Tulin juuri kotiin, ja ajattelin loppusanat kirjoittaa. Huomenahan, jos ei jo yöllä, tämä loikkaa kakkossivulle.

kiitos keskustelijoille, ihan kiva oli rupatella, toisten kanssa pidempäänkin, kun asiantynkää oli kengistä, ja vähän vierestäkin.
        Osa kävi vain kerran, ja yksi päätti poistaa osan.

Joka tapauksessa, oiken leppoisaa pääsiäistä, ja mukavaa kevään edistymistä, ihan kaikille, sekä osallistuneille, että lukijoille.
        Lentohaleja, ottakaa kiinni >>>

• lukemaansa
        Aloittaja kirjoitti:

Kiitos sinullekin, mielipiteestäsi, avaukseen.
        Tulin juuri kotiin, ja ajattelin loppusanat kirjoittaa. Huomenahan, jos ei jo yöllä, tämä loikkaa kakkossivulle.

kiitos keskustelijoille, ihan kiva oli rupatella, toisten kanssa pidempäänkin, kun asiantynkää oli kengistä, ja vähän vierestäkin.
        Osa kävi vain kerran, ja yksi päätti poistaa osan.

Joka tapauksessa, oiken leppoisaa pääsiäistä, ja mukavaa kevään edistymistä, ihan kaikille, sekä osallistuneille, että lukijoille.
        Lentohaleja, ottakaa kiinni >>>

Kovinpa olet otettu kun joku recattu veti omiaan pois? Ehkä hän siivosi kirjoituksiaan ja menivät siinä samassa. Itse teen niin kerran kuukaudessa, poistot tapahtuvat toista kautta, joten vahinkojakin sattuu.
        Itse koen sen näin järkeväksi, kun siihen on mahdollisuus. Eihän kukaan omista täällä avaustaan? Kun ei kirjoita puskista voi poistella omiaan, jos lähtee jonkun toisenkin viesti, se on järjestelmän vika ei recatun.

• lukemaansa kirjoitti:

Kovinpa olet otettu kun joku recattu veti omiaan pois? Ehkä hän siivosi kirjoituksiaan ja menivät siinä samassa. Itse teen niin kerran kuukaudessa, poistot tapahtuvat toista kautta, joten vahinkojakin sattuu.
        Itse koen sen näin järkeväksi, kun siihen on mahdollisuus. Eihän kukaan omista täällä avaustaan? Kun ei kirjoita puskista voi poistella omiaan, jos lähtee jonkun toisenkin viesti, se on järjestelmän vika ei recatun.

Ei minun mielestäni aloittaja ollut mitenkään otettu siitä poistosta, totesi vain niin käyneen, kun teki tavallaan yhteenvetoa tästä mukavasta ketjusta.
        Jos vaikka joku oli perään laittanut ilkeän vastauksen, että halusi sen poistaa.
        Tämä ketju on mielestäni juuri sitä keskustelua, jota täällä peräänkuulutetaan.
        Tietty sekaan täytyy aina laittaa joku tölväisykin!

Oli miten oli, mukavaa pääsiäisen jatkoa itse kullekin!

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe