Kopernikus laski

Eilen telkassa kyseinen henkilö laskeskeli 1500-luvulla planeettojen liikkeitä.
Millaisia laskuja tuolloin laskettiin käsipelillä. Tuolloinhan ei laskimia tietääkseni ollut?

8

686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinpäs

      Tietokone vain nopeuttaa laskuja ja tuo käyttömuistia lisää, mutta sinällään mitään periaatteellista syytä että käsin laskemalla jotain tietokoneen laskemaa ei voisi laskea ei ole.

      Ennen laskut vaan veivät paljon aikaa ja vaativat tarkkuutta. Muistaakseni Kopernikuskin käytti oppi-isänsä keräämiä tilastoja, joita hän itsekin täydensi oliko peräti vuosikymmeniä ja näistä sitten etsi lakeja ja riippuvuuksia. Varsin hidasta oli työskentely siis..

      Ts. ennen tietokoneet olivat linnun sulkia, mustetta ja hikeä.

    • Star-eyed

      Kopernikus oli aika monimaalainen. Syntyi nykyisessä Liettuassa puolalaisena ja teki suurimman osan havainnoistaan Saksan Thornissa, joka on nykyään Puolan Torun (heittomerkki tuon n:n päälle).

      Torunin vanhassa kaupungissa (ihastuttava!) on Kopernikus-museo, jossa on näytteillä ukon kaukoputkia, muita välineitä, joitain säilyneitä kirjoituksia yms. Poiketkaa, asianharrastajat, ihmeessä, jos reissaatte Puolassa.

      • EU-Wanderer

        Kiitos!


    • kumppanit Co
      • zxwrs

        .. Copernicilla olla noita.


    • yhtään mitään

      Aurinkokeskeinen järjestelmä oli tunnettu jo antiikin aikoina ja Kopernikuskin oli vielä sitä mieltä, planeettojen radat ovat ympyröitä.
      Eli jos laski jotain, niin sitten väärin...

      • psq

        Planeettojen radat ovat koko lailla ympyröitä. Ja varsinkin niiden planeettojen radat, joita tuohon aikaan tunnettiin ja joita sen aikaisella havaintotekniikalla tutkittiin.
        Jostainhan on aina lähdettävä liikkeelle, ei voi hypätä suoraan tyvestä latvaan, vai mitä tarkoitat, että Kopernikus laski väärin. (Aikas narsisti väite)
        Mekaaninen laskeminen ei tässä ole homman pihvi, vaan se miten yhtälöt muodostetaan - olivat ne sitten ellipsejä tai ympyröitä.

        On hyvä myös ymmärtää, että nykyisiä numeromurskaimia tuskin olisi olemassa ilman näitä sällejä ja heidän henkeä, jotka pioneerihommat tekivät. Ei niitä tehty nettipelejä varten, mutta soveltuvat ne siihenkin.

        Eikö antiikin kreikan järjestelmä ollut Ptolemaioksen malli? Kyllä varmaan joku aurinkokeskistäkin mallia on jo antiikin aikana esittänyt, mutta ei liene saanut kannatusta. En vain tiedä kuka hän olisi ollut - joten ei ole viitteitäkään.


    • enemmän

      Laskuissa käytettiin monenlaisia apuneuvoja. Esimerkiksi euklidisen geometrian monet konstruktiot itse asiassa suorittavat yksinkertaisen laskutoimituksen. Kun piirretään mahdollisimman tarkasti vaikkapa suorakulmainen kolmio, jonka kateettien pituudet ovat 1, niin hypotenuusan pituus on likiarvo sqrt(2):lle.

      Sitten tulivat logaritmit taulukkoina ja niihin perustuvat laskutikut sekä mekaaniset laskukoneet. Olen itsekin joskus 50-luvulla laskenut integraalien likiarvoja veivaamalla Brunsvigaa ja Facitia.

      Nomogrammien avulla voidaan määrätä varsin konstikkaillekin funktioille likiarvoja. Niitähän käytetään joskus vieläkin tekniikassa.

      Tietokoneet ovat täydellinen mullistus. Nykyään on miltei jokaisen pöydällä laatikko, jonka laskukyky on samaa luokkaa kuin 1970-luvun Univaceilla, jotka täyttivat kokonaisen huoneen.

      Matemaattisissa ohjelmakirjastoissa on pitkälle kehitetyt menetelmät miltei kaikkiin numeerisiin standarditehtäviin. Tuskin kenenkään kannattaa enää ohjelmoida esimerkisi lineaarisen yhtälöryhmän ratkaisua muuten kuin harjoitus- tai harrastelumielessä. Syntyvä räpellys on varmasti huonompi kuin vastaava BLAS-ohjelma.

      Jotta voisi tehokkaasti käyttää tietokoneiden mahdollisuuksia matemaattisiin sovelluksiin, pitää kuitenkin vieläkin osata matematiikkaa. Jos ei mitenkään osaa testata matemaattisen ohjelmiston oikeellisuutta, voi joutua suuriin vaikeuksiin salaperäisten virheiden ja huonon konvergenssin tms. vuoksi. Probleeman muotoilu matemaattiseen muotoon vaatii useinkin syvällistä osaamista.

      Matematiikka tulee vastaan kiusallisen usein ohjelmoinnissa muutenkin kuin varsinaisessa matemaattisessa mallinnuksessa. Niinpä pelien 3D-grafiikka vaatii paljon tietoa käyrien ja pintojen esittämisestä. Jo pelkästään mittakaavan muutokset ja pikselöinti voivat olla ei-matemaatikolle tuskallisia.

      Matematiikan osaamiseen ei taas ole mitään muuta konstia kuin se vanha kova tie:
      Lukemista, harjoittelua, puurtamista, ajattelua (THINK).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      202
      6963
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4622
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      36
      4151
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      70
      3219
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1945
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1686
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1670
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1573
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1439
    10. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1227
    Aihe