vokaalit

jerry

Missä suomenkielen sanassa on kaikki vokaalit ja vieläpä aakkosjärjestyksessä?

19

13004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höh

      eihän se voi olla muu kuin aeiouyäöy:)

      • jerry

        Pannaanpas nyt kuitenkin joitain konsonanttejakin väliin..


    • Kaljamaha

      patteriolutrynnäkkö

      • jerry

        Upean sanan löysit! Itselläni oli mielessä paperirojurynnäkkö.


      • Kaljamaha
        jerry kirjoitti:

        Upean sanan löysit! Itselläni oli mielessä paperirojurynnäkkö.

        Mikä 8-kirjaiminen suomenkielen sana sisältää yhden konsonantin ja 7 vokaalia?


      • kati
        Kaljamaha kirjoitti:

        Mikä 8-kirjaiminen suomenkielen sana sisältää yhden konsonantin ja 7 vokaalia?

        eikös se olekkin hääyöaie.


      • toinen
        kati kirjoitti:

        eikös se olekkin hääyöaie.

        riiuuyöaie


      • Kaljamaha
        toinen kirjoitti:

        riiuuyöaie

        Nimittäin hääyöaie, jossa 8 kirjainta. Toinen ehdotus sisältää 10 kirjainta, muuten ok. Helvetin hyvähän se silti on.


      • jerry
        toinen kirjoitti:

        riiuuyöaie

        Toi riiuuyöaie oli tosi kova juttu! Jotta saataisiin vieläkin lisää vokaaleita peräkkäin niin laitetaan loppuun vielä aavistus, eli riiuuyöaieaavistus. Kai se on vielä aivan oikea sana. Nyt olisi jo 11 vokaalia peräkkäin. Löytääkös kukaan vielä pitempää vokaalirimpsua?


      • Kaljamaha
        jerry kirjoitti:

        Toi riiuuyöaie oli tosi kova juttu! Jotta saataisiin vieläkin lisää vokaaleita peräkkäin niin laitetaan loppuun vielä aavistus, eli riiuuyöaieaavistus. Kai se on vielä aivan oikea sana. Nyt olisi jo 11 vokaalia peräkkäin. Löytääkös kukaan vielä pitempää vokaalirimpsua?

        Riiuuyöaieoionta.


      • aie kuitenkin
        toinen kirjoitti:

        riiuuyöaie

        kantasana tässä on riijaus, eli j -kirjain kait kuuluisi sinne väliin?
        Verbinä sana taipuu muotoon riijaus, joten varmaankin kieliopillisesti tuo pitkä sana olisi riijausaieyö, tai riijuuaieyö.
        ukavia sanoja kuitenkin.


      • Kaljamaha
        aie kuitenkin kirjoitti:

        kantasana tässä on riijaus, eli j -kirjain kait kuuluisi sinne väliin?
        Verbinä sana taipuu muotoon riijaus, joten varmaankin kieliopillisesti tuo pitkä sana olisi riijausaieyö, tai riijuuaieyö.
        ukavia sanoja kuitenkin.

        Riiuu tai riijuu, reiän tai reijän, kuten myös ruoan tai ruuan. Kaikki ovat nykyisin hyväksyttyä suomenkieltä. Vielä muutama vuosikymmen sitten j-kirjaimen käyttö oli väärin, toisaalta silloin kielessä oli paljon muita kummallisuuksia.
        Vaaka- laaka ja raaka sanan genetiivit ovat silti edelleen vaa'an, laa'an ja raa'an.
        Riiuu ja riiaus (riijuu ja riijaus) ovat muuten molemmat samaa tarkoittavia substantiiveja, kuten kaipuu ja kaipaus.


    • Juniperus

      kappelikorsupyhäkkö

    • Norsu

      Marenkinorsurynnäkkö.
      Löytyyhän noita...

    • Matti M.

      saahan sitä konstruoitua, näin alennusmyyntien aikaan:

      hamehimotusyhtälö

    • pena

      Kaikki nuo ovat yhdyssanoja, niin kuin seuraavatkin:
      laveriromuylänkö
      kaneliolutkylmäkkö
      kamelinsolulypsämö

    • herra huu

      Paperinohutkynäkö?

      Lamellikorupyhättö.

      Vanerikouruylänkö.

    • amahti

      kaikki tähän mennessä tulleet vastaukset ovat mielestäni olleet väärin. yksikään ei ole ollut käyttökielen sana, jollainen kysytty sana tulisi mielestäni olla. esim. jos kysytään mikä on pisin suomen kielen sana, niin tarkoitetaan käytössä olevaa sanaa. järjettömiä yhdyssanoja laatimallahan suomen kielessä voi muodostaa niin pitkiä sanoja kuin jaksaa kirjoittaa.

    • Anonyymi

      Saako oikeesti pisimmän yhdyssanan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      686
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe