...ratkaisu myös mökkikäyttöön? Kun lukee näitä juttuja täällä, niin kaikenmoiset muut käymälävaihtoehdot ovat enemmän tai vähemmän "puliveivattavia" käyttäjän kannalta.
Onko vesivessa ainoa todella
20
2879
Vastaukset
- kuinka vain
Jätevesimääräykset vain ovat aika ehdottomat "mustillevesille" harmaita voi imeyttää ihan kivasti vieläkin.
Olisi kiva tietää miten nuo saaristossa olevat lokatoimet hoidetaan , ihan aikuisten oikeasti?
Kompostoiva mitenkään ole ongelma vaan se kuinka mahdolliset vesivessan kertymät käsitellään ettei vain ajeta pellolle joka taitaa olla nykyään kielettyä.- tarkoitinkin
aivan lakien ja asetusten mukaista umpisäiliötä. Ja mökkikin on mantereella eikä saaressa.
Tietenkin säiliön tyhjennys maksaa, mutta niinhän kaikki... - jos meitin
tarkoitinkin kirjoitti:
aivan lakien ja asetusten mukaista umpisäiliötä. Ja mökkikin on mantereella eikä saaressa.
Tietenkin säiliön tyhjennys maksaa, mutta niinhän kaikki...saaressa olevaan uuteen ok-taloon olisi kelvannut paskahuussi, eikä olisi ollut pakko liittyä 8000 eurolla kaupungin viemärisysteemiin, olisin ottanut paskahuussin.
Jos kerran isovanhempani kesämökillä paskahuussilla on pärjätty sota-ajan ja vieläkin, niin kyllä minäkin olisin pärjännyt uudessa talossani. - tarkoitat?
jos meitin kirjoitti:
saaressa olevaan uuteen ok-taloon olisi kelvannut paskahuussi, eikä olisi ollut pakko liittyä 8000 eurolla kaupungin viemärisysteemiin, olisin ottanut paskahuussin.
Jos kerran isovanhempani kesämökillä paskahuussilla on pärjätty sota-ajan ja vieläkin, niin kyllä minäkin olisin pärjännyt uudessa talossani.Miksi minun kimppuuni käyt?
Eihän minulla ole osaa eikä arpaa sinun paskahuussiratkaisuusi!
Käytöstapoja, edes alkeellisia sellaisia peräänkuulutan! - kui sä ny noi?
tarkoitat? kirjoitti:
Miksi minun kimppuuni käyt?
Käytöstapoja, edes alkeellisia sellaisia peräänkuulutan!Kimppuun?
Ei taida olla osaa eikä arpaa mihinkään muuhunkaan.
Käytöstapoja? Täällä? - tosimies laittaa
tarkoitat? kirjoitti:
Miksi minun kimppuuni käyt?
Käytöstapoja, edes alkeellisia sellaisia peräänkuulutan!paskahuussin mökilleen, eikä hermostu toisten ihmisten ajatuksista keskustelupalstoilla.
- muutkin mutta
vedellä on kiva huuhdella......
- möcin ucco
Meilläkin on ihan hitec kompostoiva, ei vaadi lillingin tyhjennystä eikä juuri haise. Paskahuussi se on silti, ei voi mitään. Vesiveski suunnitteilla.
- möcin ucco
http://www.ekolet.com/ekolet-fin/VU.html
Toimii puuceeksi kyllä hyvin. Ei tarvitse tyhjätä puoliksi maatunutta tavaraa, kama on täysin multaa kun tyhjätään. Nelisektorinen pyöritettävä säiliö vie aika paljon tilaa, eli ei mene ihan pikkukopperoon. Ikävintä ei ole tuo säiliö ja sen tyhjäys vaan kylmä puucee ulkona talvella ja yöaikaan. Siksi sisävessa suunitteilla.
- kompostikäymälä
Kannattanee perehtyä tuotteeseen nimeltä Clivus Multrum, joka on kompostikäymälöiden "rolls royce", vähän hinnakkaampi kompostikäymälä, jonka saa toimimaan sekä kuivakäymälänä että vähävetisellä wc-pöntöllä. Tällaiseksi pöntöksi eivät sovellu ne "vähävetiset" kolmella litralla huuhtelevat wc-pöntöt, vaan kahdella desilitralla - puolella litralla huuhtelevat Sealand Traveller -istuimet, joita käytetään matkailuautoissa ja veneissä jne. eli niitä ei ole varustettu vesilukolla, vaan niissä on sellainen kumiläppä ja sen päällä vähän vettä. Putkikaatoa kärsii olla normaalilla putkella, normaalilla kaadolla kymmenisen metriä ja kuulemma toimii. Asko Särkelä -nimisellä kaverilla on tästä tietoa, en ole varma kaverin työnkuvasta, mutta on näiden asioiden kanssa tekemisissä. Tietoa ja tuotteita saa myös tamperelaisesta DT-keskuksesta Raini Kiukakselta. Juttua oli myös TM-Rakennusmaailman viime vuoden puolella ilmestyneessä numerossa, jossa esiteltiin meren rannalla sijaitsevan vanhan huvilan remonttia. Sinne oli laitettu tällainen järjestelmä.
Eli kyseessä on kompostoiva vesivessa. Käänteentekevä ajatus, voisi käyttää suotosnesteitä puutarhassa lannoitteena alkukesästä ja muu tuote maatuisi mullaksi. Komposti tarvii tyhjentää n. kerran kymmenessä vuodessa. Suomessa on käytössä näitä systeemejä jostain 70-luvulta lähtien ja hyvin ovat toimineet. Nyt keväällä on tullut kuulemma uusi mallikin tästä Clivus Multrumista. Jos itse rakentaisin mökin, laittaisin tällaisen järjestelmän. Jos mökki olisi talvellakin lämmin, voisi laittaa vesivessan, mutta jos talvella kylmä, kuivikekäymälän. Tällainen järjestelmä tulee käytössä hyvin edulliseksi, sillä säiliö tarvitsee lähinnä kuiviketta viikoittain kun käymälää käytetään. Toisaalta järjestelmä on sikäli hyvä, että se ei ota nokkiinsa siitäkään, jos käymälää ei esim. puoleen vuoteen käytetäkään. Biologis-kemialliset puhdistamothan eivät ole näin varmatoimisia, vaan bakteerikanta saattaa kuolla käyttötauon aikana ja voi olla että se pitää asiasta pitäen herättää uudelleen kuolleista. Biologis-kemialliset puhdistamot ovat myös kalliita ja niiden käyttö vaatii osien uusimista aika ajoin ja laite käyttää sähköä ja kemikaaleja. - ...toimii muutkin
Vesivessa toimii, mutta suosin silti perinteistä huussia. Ja perinteinen huussi toimii ihan yhtä varmasti kuin se vesinenkin versio. Ja jos huussin tyhjennys on epämiellyttävää, niin vika on joko huussin toiminnassa tai sitten tyhjentäjä on muuten vaan hienohelmainen... Oikein toimivassa huussissa tuotos on jo puoliksi maatunutta eikä juurikaan haise. Mädäntynyt tunkio on asia erikseen.
Hankinta- ja käyttökustannukset on huomattavasti pienemmät ja ympäristön kuormitus murto-osa vesivessaan verrattuna. Ja paskasta saa multaa ilmaiseksi kun toiset joutuu sitä kaupasta ostamaan... Kasveille kelpaa omasta paskata tuotettu multa yhtä hyvin kuin kaupasta ostettukin. - mökillä hep
Onneks meillä on kunnallistekniikka mökilläkin.
- naurattaa
silloin ei ole kysymyksessä kesämökki...otan osaa....
- tasosta :
itelle riittää muutaman kympin mobile-wc jonka alaosan tuotokset heitän suoraan pihamarkille lannoitteeksi :)
- Mökin Matti
Se on saunarakennuksessa suihkuhuoneen takana olevassa pikku huonetilassa.
Alla on lämpöeristetty viileä "kellari", jossa kompostisäiliö ja nestesäiliö sijaitsevat.
Kompostisäiliöstä on suora tuuletus katolle, eikä "Wc"-tilassa ole mitään tuuletusaukkoja. Näin ollen ilman virta tulee pesuhuonesta oven raosta, menee pytyn kannen kautta alas kompostisäiliöön ja sieltä katolle, eikä hajuja tule sisätiloihin.
Samalla tuuletus vie liian kosteuden kompostisäiliöstä taivaan tuuliin.
Nestesäiliötä (30 l perämoottorin bensatankki) pitää tosin silloin tällöin kurkistaa, ettei täyty liikaa.
- norjalainen tuhkaaja
Pienessä saaressa polttava käymälä mökin sisällä ollut naisväen mieleen, tyhjennys muutaman kerran kesässä.
- on meitä
mökillä on ainoa oikea huusi biokäymälä....mitään ei mene hukkaan eikä maaperään...vesivessa mökillä? kas kun ei kaukolämpö jne...
- 3+19
on meitä kirjoitti:
mökillä on ainoa oikea huusi biokäymälä....mitään ei mene hukkaan eikä maaperään...vesivessa mökillä? kas kun ei kaukolämpö jne...
Kyllä. Vesivessa mökillä. Mikäs siinä on muka ongelmana ?
Jos väität että muka-"oikeaan" mökkeilyyn olennaisesti kuuluu paskan tyhjentäminen lapiolla kompostiin, niin minä taas väitän että ei kuulu.
Perustelen tämän vaikka näin:
- Minun ei enään ikinä tarvitse miettiä milloin tyhjentäisin huussi tai onkohan haketta tarpeeksi.
- Minun ei enään ikinä tarvitse tyhjentää huussia lapioimalla puolimaantunutta paskaa kompostiin. Ostan mullan kaupasta.
- Minun ei enään ikinä tarvitse jyyssätä huussin seiniä puhtaaksi.
Jos sinun mielestä nuo yllämaininut operaatiot on muka aidon mökkeilyn perusteita niin toivon sydämmestä kaikkea iloa ja nautimista siitä.
Minä otan mieluummin vaikka aurinko sillä välin.
- törötimpurii
Tein vuokramökin, johon tuli Sealand traveller pönttö ja osittain mökin alle 5kuution muovisäiliö (meltex). Viemäri on suora pystyputki, eli toimii kuin "junan vessa"..
Kokemusta on kertynyt sen verran, että tyhjennys kerran vuodessa riittää, ja muutenkin toimii hyvin. Rahaa meni 500e pönttöön ja 900e säiliöön.. siitä voi laskea kannattaako ecolator tai vastaavat rahastus systeemit!!!
Viemäriputkesta haarautuu tuuletusputki katolle, ei minkaanlaisia hajuhaittoja.
Pöntön vesiliittymään asennettiin sulkuhana, koska jos venttiili alkaa vuotamaan vesi tulee yli. Hanaa käytetään silloin kun mökillä ei olla.
Jos olisin tekemässä omakotitaloa harkitsisin tosissan samallaista systeemiä, tietenkin isommalla säiliöllä (tai kaksi yhteen) - 13+2
Antaa muiden oikein "naattia"(kuten maalla sanotaan) siitä paskan lapioimisesta, sillä mikäs sen nautinnollisempaa kuin 30 asteen helteessä lapioida osittain maantunutta paskaa kompostiin ja ihmetellä kun pienessä tuulen vireessä ruskeat wc paperin palaset leijailee pitkin poikin pihaa.
Sehän on vähän kuin muistojen kollaasi.
Sitten kun päästään siihen paskahuussin putsaamiseen, niin oikein itku meinaa siitä ilosta tulla kun jynssätään piinttinyttä paskaa huussin seinämiltä niin kyllä siinä alkaa tosissaan miettimään että millä vuosisadalla sitä eletään.
Viime kesänä päätin että nyt loppuu tämä pelleily ja kuukaudessa oli asennettu vesi wc / umpisäiliö / maisemoitu kaivuu alue.
Niin ja kukkapuskiin ostan mullan ihan kaupasta. Rahaa löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752