Kuinka kauan "uskallan"pitää hehkutusnappia pohjassa ilman että hehkut palaa?Ko.traktorissa näyttää olevan etuvastus hehkuille ja merkkivalo kun hehkutan.Pitääkö merkkivalon sammua ennen kuin alan starttaan? T:35
Hehkutusaika?
13
5303
Vastaukset
- farmari
Kai tuo yleinen hehkutusaika on 20-30 sekuntia,ei se pidempi aika sitten paljon auta, jos ei ole lähteäkseen.Tämä uusi moottoripolttoöljy hieman helpottaa asiaa, korkeampi setaaniluku, joten syttyy herkemmin.Itse käyttänyt noissa Valtroissa, käynti parenee ja savutus olematonta.
- Toinen varmari
ja se setaaniluku saattaa ollakkin niin, mutta en kyllä ole huomannut valtrassa mitään eroa sen jälkeen kun olen alkanut sitä käyttää, samalla lailla se pölläyttää käynnistyksessä ja kaasutuksessa, eihän se tasaisessa vedossa ole ennenkään savua päästänyt. Kulutuksessa en ole huomannut liioin mitään käytännön eroa.
- farmari
Toinen varmari kirjoitti:
ja se setaaniluku saattaa ollakkin niin, mutta en kyllä ole huomannut valtrassa mitään eroa sen jälkeen kun olen alkanut sitä käyttää, samalla lailla se pölläyttää käynnistyksessä ja kaasutuksessa, eihän se tasaisessa vedossa ole ennenkään savua päästänyt. Kulutuksessa en ole huomannut liioin mitään käytännön eroa.
Kyllä minulla ainakin tuossa uudemmassa Valtrassa, vuosimallia 2001 Valtra 700, tyhjäkäyntisavutuksessa huomattava ero ja tyhjäkäynti huomattavasti kauniimpi.Käynnistyvyys ollut kyllä erinomainen, ei tarvitse kyllä hehkutuksia kummallakaan polttoaineella kuin ehkä pääle -10 asteen pakkasissa.
- Topias
En nyt varmaksi muista, oliko juuri 35 Fergussa semmoinen suolapurkin siilan näköinen hehkun merkkivalo. Joissakin malleissa oli, ja siinä oli sisällä samanlainen hehkutulppa kuin moottorissakin on, ja siitä näkee milloin ne alkaa hehkua moottorissa. Jos siinä on semmoinen, sitä hehkutetaan niin kauan, että hehkuvalo alkaa näkyä. Sitten startataan heti eikä odoteta jäähtymistä.
- mf-35
asiallisista vastauksista.:)
- Viki
Vuosimallissa -59 on ilmeisesti jo 4 kpl kammiohehkuja??? Mikäli näin, niin minulla ei ole kokemusta siitä, mutta pitänee kysäistä kaveriltani, jolla on punainen MF35 vm59 kultamahaferkun tekniikalla.
Aiemmissa vuosimalleissa (ainakin -57) on yksi imusarjahehku, eikä mitään merkkivaloa. Olen hehkuttanut n. 10 s, eli korvalla kuunnellut koska hehkun ansiosta löpö leimahtaa palamaan imusarjassa ja pari sekuntia sen päälle. Sitten starttia, ja uusi hehkutus mikäli useampi sekunti menee ilman että kone "lupaa". Tätä toistaen kunnes kone käynnistyy. - Vexi
Siinä hehkun merkkivalon vieressä on niitattu kilpi jossa lukee ajaksi 30s. Itse olen hehkuttanut pisimmillään 45s, eikä ole tulpat palaneet.
Pidemmästä ajasta ei ole juuri hyötyä, hehkujen ottama virta pienenee eivätkä ne enää kuumene enempää.
Startatessa kannattaa jatkaa samanaikaista hehkuttamista. Käännät vain avainta lisää niin se on mahdollista.
Merkkivalo kertoo että hehkuille menee virta, valo on kytketty esivastuksen rinnalle. Se ei siis sammu hehkuttamalla.
Itselläni on myös imusarjassa hehku, mutta en ole sitä käyttänyt kun muutenkin lähtee.
Olisi kiva kuulla samanlaisen ja vuotisen massikan käyttökokemuksista. Kerro jos sulla on ongelmia. - mf35
Ja lisäkiitos arvokkaista vinkeistä:).
- Vexi
Mulla oli alkuviikosta ongelmia käynnistyksen kanssa, ja tänään kokeilin uutta taktiikkaa. Mulla siis on sama traktori.
Lohkolämmitin oli tunnin päällä (-2astetta), hehkutinkin vain 20s ja siitä hyrähti heti käyntiin! Hetki jälkihehkutusta, niin pysyi käynnissä.
Alkuviikosta hehkutin pidempään, ja seurauksena oli ettei startti pyörittänyt yhtä reippaasti. Voisi tietysti ajatella että hehkut imivät akusta parhaat virrat, mutta luulen että syy onkin että sylintereissä oleva polttoaine palaa jo ennen starttimoottorin pyörittämistä hehkuissa. Tuo aiheuttaa sylintereihin alkupaineen joka startin on voitettava. Siksi starttikierrokset jäävät alhaisiksi.
Standardin 4 sylinterinen on tunnettu vaikeasta käynnistyvyydestä ja se vaatii kunnon starttikierrokset lähteäkseen.
Kokeileppas tätä konstia.- mf35
kaikki vinkit on tervetulleita:)
- Viki
Kyllähän kultamahan pitäisi lähteä lupsakasti rumpsuttamaan jos nollakelillä on lokilämmitin ollut tunnin päällä ilman mitään konsteja, tai sitten on jossakin vikaa (ajoitus / seos / männänrenkaat / venttiilit ?)
Minulla lähti viime viikon tiistaiaamuna ilman lämmitystä -4C kelillä, itse asiassa aika helposti, vain pari-kolme minuuttia 10 s hehkutus/startti niin kauan kuin lupaa toistettuna kunnes lähti. (Minulla siis vain yksi imusarjahehku)
Akku pitää tietysti olla kunnossa ja jos 30 s hehkutus heikentää käynnistyskierroksia, niin kannattaisi samalla kun kytkee lokilämmittimen, laittaa akkulaturi. Vaikka akku olisi lähes täynnäkin, niin tuo tunnin lataus vähän herättää ja lämmittää akkua, kylmässä sillä on suuri merkitys. - MF25
Viki kirjoitti:
Kyllähän kultamahan pitäisi lähteä lupsakasti rumpsuttamaan jos nollakelillä on lokilämmitin ollut tunnin päällä ilman mitään konsteja, tai sitten on jossakin vikaa (ajoitus / seos / männänrenkaat / venttiilit ?)
Minulla lähti viime viikon tiistaiaamuna ilman lämmitystä -4C kelillä, itse asiassa aika helposti, vain pari-kolme minuuttia 10 s hehkutus/startti niin kauan kuin lupaa toistettuna kunnes lähti. (Minulla siis vain yksi imusarjahehku)
Akku pitää tietysti olla kunnossa ja jos 30 s hehkutus heikentää käynnistyskierroksia, niin kannattaisi samalla kun kytkee lokilämmittimen, laittaa akkulaturi. Vaikka akku olisi lähes täynnäkin, niin tuo tunnin lataus vähän herättää ja lämmittää akkua, kylmässä sillä on suuri merkitys.Itselläni viiskytluvun lopun MF25 diesel. Käynnistyy nollakelillä suht helposti, mutta miinuksen puolella vaatii lohkolämmittimen käyttöä. Millainen heku on em.pelissä?
Olen käyttänyt sitä talvisin ok-talon pihan ja tien lumitöissä n 10v. ajan ja on ollut todella uskollinen peli. - Viki
MF25 kirjoitti:
Itselläni viiskytluvun lopun MF25 diesel. Käynnistyy nollakelillä suht helposti, mutta miinuksen puolella vaatii lohkolämmittimen käyttöä. Millainen heku on em.pelissä?
Olen käyttänyt sitä talvisin ok-talon pihan ja tien lumitöissä n 10v. ajan ja on ollut todella uskollinen peli.Eipä ole tietoa sen hehkuista mutta http://personal.inet.fi/koti/martti.vali-torala/ kertoo jotta:
Massey Ferguson 25 ja 30
Teknisesti sama traktori, ulkonäössä eroja. MF 25 muuttui MF 30:ksi melko pian sen esittelyn jälkeen. Mallit poikkesivat melko paljon muista tuonaikaisista MF:sta koska se oli Ranskassa suunniteltu ja valmistettu. MF 100-sarjaan kuuluva MF 130 on myös teknisesti identtinen näiden mallien kanssa.
Tekniset tiedot siis MF 100-sarjan sivulta MF 130:n kohdalta.
Tiedot vuodelta 1966:
Massey Ferguson 130
Mottori: Perkins A4.107 4-syl. diesel. Teho 32 hv (SAE). Puristussuhde 22,5:1
Voimanotto: Takaa ja keskeltä.
Vaihteet: 8 eteen ja 2 taaksepäin, osittain synkronoitu.
Renkaat: Edessä 5,50 x 16", takana 11 x 28"/6 ply.
Nopeudet: 2,3-28,5 km/t max. kierroksilla
Paino: 1200 kg.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181