Hehkutusaika?

Mf-35 2.3 standart -59 4 syl

Kuinka kauan "uskallan"pitää hehkutusnappia pohjassa ilman että hehkut palaa?Ko.traktorissa näyttää olevan etuvastus hehkuille ja merkkivalo kun hehkutan.Pitääkö merkkivalon sammua ennen kuin alan starttaan? T:35

13

5303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farmari

Kai tuo yleinen hehkutusaika on 20-30 sekuntia,ei se pidempi aika sitten paljon auta, jos ei ole lähteäkseen.Tämä uusi moottoripolttoöljy hieman helpottaa asiaa, korkeampi setaaniluku, joten syttyy herkemmin.Itse käyttänyt noissa Valtroissa, käynti parenee ja savutus olematonta.

• Toinen varmari

ja se setaaniluku saattaa ollakkin niin, mutta en kyllä ole huomannut valtrassa mitään eroa sen jälkeen kun olen alkanut sitä käyttää, samalla lailla se pölläyttää käynnistyksessä ja kaasutuksessa, eihän se tasaisessa vedossa ole ennenkään savua päästänyt. Kulutuksessa en ole huomannut liioin mitään käytännön eroa.

• farmari
        Toinen varmari kirjoitti:

ja se setaaniluku saattaa ollakkin niin, mutta en kyllä ole huomannut valtrassa mitään eroa sen jälkeen kun olen alkanut sitä käyttää, samalla lailla se pölläyttää käynnistyksessä ja kaasutuksessa, eihän se tasaisessa vedossa ole ennenkään savua päästänyt. Kulutuksessa en ole huomannut liioin mitään käytännön eroa.

Kyllä minulla ainakin tuossa uudemmassa Valtrassa, vuosimallia 2001 Valtra 700, tyhjäkäyntisavutuksessa huomattava ero ja tyhjäkäynti huomattavasti kauniimpi.Käynnistyvyys ollut kyllä erinomainen, ei tarvitse kyllä hehkutuksia kummallakaan polttoaineella kuin ehkä pääle -10 asteen pakkasissa.

• Topias

En nyt varmaksi muista, oliko juuri 35 Fergussa semmoinen suolapurkin siilan näköinen hehkun merkkivalo. Joissakin malleissa oli, ja siinä oli sisällä samanlainen hehkutulppa kuin moottorissakin on, ja siitä näkee milloin ne alkaa hehkua moottorissa. Jos siinä on semmoinen, sitä hehkutetaan niin kauan, että hehkuvalo alkaa näkyä. Sitten startataan heti eikä odoteta jäähtymistä.

• mf-35

asiallisista vastauksista.:)

• Viki

Vuosimallissa -59 on ilmeisesti jo 4 kpl kammiohehkuja??? Mikäli näin, niin minulla ei ole kokemusta siitä, mutta pitänee kysäistä kaveriltani, jolla on punainen MF35 vm59 kultamahaferkun tekniikalla.

Aiemmissa vuosimalleissa (ainakin -57) on yksi imusarjahehku, eikä mitään merkkivaloa. Olen hehkuttanut n. 10 s, eli korvalla kuunnellut koska hehkun ansiosta löpö leimahtaa palamaan imusarjassa ja pari sekuntia sen päälle. Sitten starttia, ja uusi hehkutus mikäli useampi sekunti menee ilman että kone "lupaa". Tätä toistaen kunnes kone käynnistyy.

• Vexi

Siinä hehkun merkkivalon vieressä on niitattu kilpi jossa lukee ajaksi 30s. Itse olen hehkuttanut pisimmillään 45s, eikä ole tulpat palaneet.

Pidemmästä ajasta ei ole juuri hyötyä, hehkujen ottama virta pienenee eivätkä ne enää kuumene enempää.

Startatessa kannattaa jatkaa samanaikaista hehkuttamista. Käännät vain avainta lisää niin se on mahdollista.

Merkkivalo kertoo että hehkuille menee virta, valo on kytketty esivastuksen rinnalle. Se ei siis sammu hehkuttamalla.

Itselläni on myös imusarjassa hehku, mutta en ole sitä käyttänyt kun muutenkin lähtee.

Olisi kiva kuulla samanlaisen ja vuotisen massikan käyttökokemuksista. Kerro jos sulla on ongelmia.

• mf35

Ja lisäkiitos arvokkaista vinkeistä:).

• Vexi

Mulla oli alkuviikosta ongelmia käynnistyksen kanssa, ja tänään kokeilin uutta taktiikkaa. Mulla siis on sama traktori.

Lohkolämmitin oli tunnin päällä (-2astetta), hehkutinkin vain 20s ja siitä hyrähti heti käyntiin! Hetki jälkihehkutusta, niin pysyi käynnissä.

Alkuviikosta hehkutin pidempään, ja seurauksena oli ettei startti pyörittänyt yhtä reippaasti. Voisi tietysti ajatella että hehkut imivät akusta parhaat virrat, mutta luulen että syy onkin että sylintereissä oleva polttoaine palaa jo ennen starttimoottorin pyörittämistä hehkuissa. Tuo aiheuttaa sylintereihin alkupaineen joka startin on voitettava. Siksi starttikierrokset jäävät alhaisiksi.

Standardin 4 sylinterinen on tunnettu vaikeasta käynnistyvyydestä ja se vaatii kunnon starttikierrokset lähteäkseen.

Kokeileppas tätä konstia.

• mf35

kaikki vinkit on tervetulleita:)

• Viki

Kyllähän kultamahan pitäisi lähteä lupsakasti rumpsuttamaan jos nollakelillä on lokilämmitin ollut tunnin päällä ilman mitään konsteja, tai sitten on jossakin vikaa (ajoitus / seos / männänrenkaat / venttiilit ?)

Minulla lähti viime viikon tiistaiaamuna ilman lämmitystä -4C kelillä, itse asiassa aika helposti, vain pari-kolme minuuttia 10 s hehkutus/startti niin kauan kuin lupaa toistettuna kunnes lähti. (Minulla siis vain yksi imusarjahehku)

Akku pitää tietysti olla kunnossa ja jos 30 s hehkutus heikentää käynnistyskierroksia, niin kannattaisi samalla kun kytkee lokilämmittimen, laittaa akkulaturi. Vaikka akku olisi lähes täynnäkin, niin tuo tunnin lataus vähän herättää ja lämmittää akkua, kylmässä sillä on suuri merkitys.

• MF25
        Viki kirjoitti:

Kyllähän kultamahan pitäisi lähteä lupsakasti rumpsuttamaan jos nollakelillä on lokilämmitin ollut tunnin päällä ilman mitään konsteja, tai sitten on jossakin vikaa (ajoitus / seos / männänrenkaat / venttiilit ?)

Minulla lähti viime viikon tiistaiaamuna ilman lämmitystä -4C kelillä, itse asiassa aika helposti, vain pari-kolme minuuttia 10 s hehkutus/startti niin kauan kuin lupaa toistettuna kunnes lähti. (Minulla siis vain yksi imusarjahehku)

Akku pitää tietysti olla kunnossa ja jos 30 s hehkutus heikentää käynnistyskierroksia, niin kannattaisi samalla kun kytkee lokilämmittimen, laittaa akkulaturi. Vaikka akku olisi lähes täynnäkin, niin tuo tunnin lataus vähän herättää ja lämmittää akkua, kylmässä sillä on suuri merkitys.

Itselläni viiskytluvun lopun MF25 diesel. Käynnistyy nollakelillä suht helposti, mutta miinuksen puolella vaatii lohkolämmittimen käyttöä. Millainen heku on em.pelissä?

Olen käyttänyt sitä talvisin ok-talon pihan ja tien lumitöissä n 10v. ajan ja on ollut todella uskollinen peli.

• Viki
        MF25 kirjoitti:

Itselläni viiskytluvun lopun MF25 diesel. Käynnistyy nollakelillä suht helposti, mutta miinuksen puolella vaatii lohkolämmittimen käyttöä. Millainen heku on em.pelissä?

Olen käyttänyt sitä talvisin ok-talon pihan ja tien lumitöissä n 10v. ajan ja on ollut todella uskollinen peli.

Eipä ole tietoa sen hehkuista mutta http://personal.inet.fi/koti/martti.vali-torala/ kertoo jotta:

Massey Ferguson 25 ja 30

Teknisesti sama traktori, ulkonäössä eroja. MF 25 muuttui MF 30:ksi melko pian sen esittelyn jälkeen. Mallit poikkesivat melko paljon muista tuonaikaisista MF:sta koska se oli Ranskassa suunniteltu ja valmistettu. MF 100-sarjaan kuuluva MF 130 on myös teknisesti identtinen näiden mallien kanssa.

Tekniset tiedot siis MF 100-sarjan sivulta MF 130:n kohdalta.
        Tiedot vuodelta 1966:

Massey Ferguson 130

Mottori: Perkins A4.107 4-syl. diesel. Teho 32 hv (SAE). Puristussuhde 22,5:1

Voimanotto: Takaa ja keskeltä.

Vaihteet: 8 eteen ja 2 taaksepäin, osittain synkronoitu.

Renkaat: Edessä 5,50 x 16", takana 11 x 28"/6 ply.

Nopeudet: 2,3-28,5 km/t max. kierroksilla

Paino: 1200 kg.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe