Olen suunnittelemassa mökkiä perheellemme. Mikä on sopiva katon kaltevuus yksikerroksiseen mökkiin? Eikö ihan loiva ole hölmön näköinen? Onko jyrkkä vaikea, kalliimpi toteuttaa? (En aio itse kattoa rakentaa!)Mikä rintamamiestalojen katon kaltevuusaste, se näyttää aika hyvältä silmälle.
Katon kaltevuus
15
13719
Vastaukset
- völjari
Kun et tarkemmin luonnehtinut mökkisuunnitelmasi kokoa ja mittasuhteita pitää heittää jotain yleistä... Yksikerroksiselle 1:3 - 1:2.5 - 1:2 on tyypillinen haarukka, ehkä sellainen silmälle kiva on jossakin tuossa 1:2.5 korvilla. Eli 5 m leveässä rakennuksessa harja on 1 m korkeammalla kuin räystäs.
Mikä on vaikea/kallis toteuttaa, riippuu taas sitten millainen on katon rakenne.- pystyhirsinikkari
1:2,5 sopii ainakin mun silmälle hyvin ja katollakin vielä pysyy suht helposti.
Rästään pituuttakin kannattaa ajatella ja vaikka piirtää millimetripaperille taikka suhdeviivaimella niin siitä näkee mittasuhteet. - mitta...
pystyhirsinikkari kirjoitti:
1:2,5 sopii ainakin mun silmälle hyvin ja katollakin vielä pysyy suht helposti.
Rästään pituuttakin kannattaa ajatella ja vaikka piirtää millimetripaperille taikka suhdeviivaimella niin siitä näkee mittasuhteet.on silmällä katsoen aika ratkaiseva, mielestäni liian lyhyer räystään pilaavat koko rakennuksen näön, eivätkä ne liian pitkätkään kauniit ole.
Eiköhän se mitta tuossa 0,8m molemmin puolin liiku... Tietysti rakennuksen koko ja mallikin ratkaisevat. - viisaampi
mitta... kirjoitti:
on silmällä katsoen aika ratkaiseva, mielestäni liian lyhyer räystään pilaavat koko rakennuksen näön, eivätkä ne liian pitkätkään kauniit ole.
Eiköhän se mitta tuossa 0,8m molemmin puolin liiku... Tietysti rakennuksen koko ja mallikin ratkaisevat.piirteli minulle malliksi yhden kuvan ja laittoi siihen katon kaltevuudeksi 28 astetta. Se näyttää minusta vähän liian loivalta. Räystäitä on 60 cm ja se sopii tuollaiseen vajaa 5 metriä leveään päätyyn.
- seppoo
kyllä mökkiin sopii 1:2-1:1 sille välille.rintamamies taloissa on noin 1:1,jyrkkä ei oo juurikaan kalliinpi,hiukan enempi kiipeilyä. loiva on hölmön näköinen,ja halvan!
- Tänään näin
Ostin vanhan mökin, jonka katon kaltevuus 0n 1:6.
Silloin se lienee ollut muotia, kuten tasakatotkin.
Nyt jokainen vieras sanoo: Ai, 1970-luvun alun mökki.
Tuntuupa halvalle!
- Rauno Kangas
...kaltevuudet usein hieman eri porrastuksella kuin muissa rakennuksissa - johtuen siitä, että ovat hirsikerrannaisia ne portaat, joihin harjapalkki tukeutuu. Hirsimökeissä myös usein loivat katot, jottei kokrea harjapääty painumineen aiheuttaisi kovin suuria räystäiden sivusiirtymiä.
Nykyisin tosin yleistyy runkorakenteiset/paneeliverhotut harjapäädyt, harjapäädyn jolloin painumat nollautuu ja jyrkempikin katto pysyy kuosissaan.
Rintamamiestalojen katot on aika laajalla skaalalla 1:1,75 (30 astetta) ... 1:1 (45 astetta) ja sellaiset katot tulevat parhaite toimeen 1½-kerrosratkaisuissa - ovat turhan jyrkkiä parvettomaan mökkiin, mutta toimivat loistavasti parvellisen mökin kanssa. - völjari
1:1 - 1:1.75 on kyllä yliampuvaa 1 krs mökissä. Kurkihirsi-päätykolmiomallissa alkaa kustannukset nousta suotta. Päätykolmioiden vakauttaminen vaatii jo teknistä askartelua.
- pöhkömaija
asteina 1:1?
- völjari
pöhkömaija kirjoitti:
Tuossa ylempänä sama on myös insinöörin laskemana :-)
- pystyhirsinikkari
pöhkömaija kirjoitti:
1:1 teen ja melkeinpä 1:2teenkin ovat aika jyrkkiä ja aika hankala pysyä katolla tekovaiheessa.Jos yläkertaan tulee käyttötiloja niin silloin puolustaa jyrkkä katto paikkaansa.
Jos on ilmoitettu asteet niin ne saa muutettua suhdeluvuksi esim 20astetta on 1/tang20=2,75 elikkä 1:2,75
Nyt täytyy lähteä pääsiäisen viettoon itäsuomeen.Hyvää pääsiäistä kaikille.
- mielipideeeee
1:2 eli laskee 1m:n vaakasuoralla matkalla 0.5 metriä.On vielä helppo tehdäkin!
- koko talven
riippuu minkä pinnan laitat taloosi, niin tiilikatolla lumi pysyy koko talven, peltikatolta se liukuu alas suojasäällä, ja muutenkin ajattele sitä kaltevuutta talveksi, sillä 9kk on talvea, siis vettä, räntää ja lunta, pitääkä sinun välillä käyd' sitä lapioimassa pois, ettei paina kattosi rakenteita, ja meneeko tuuletuspiipun koneet umpeen tuiskulumella
- talvi...
täällä eteläsuomessa on aika lyhyt ja vähäluminen, ei paljon kattoja rasita...
- konnari, rakenne
ottaa huomioon haluamasi kattomateriaalin tuomat vaatimukset. Esim. tiili ei käy liian loivaan kattoon. Täältä voit katsoa taulukosta eri katemateriaareille sopivat kaltevuudet: http://www.kattoliitto.fi/index.phtml?s=136
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693