Metsätalousinsinööri

Biimu

Olen tässä miettinyt kyseistä alaa. mutta hiukan huolestuttaa pääsykokeet koska ihan tavallisena tallaajana minulle kävi niinkuin monelle muullekkin nuorelle että peruskoulu ei juuri kiinnostanut.. eikä ehkä se ammattikoulukaan, kun vasta iän myötä.
Ja kun tuossa pääsykokeessa tarvitaan matikkaa, niin voiko siitä tällanen "tavallinen" ihminen päästä läpi? meinaan laskinta en ole nähnytkään vuosiin. :/ tai mitään kaavoja saati muista.

Toinen asia mikä itse koulussa mietityttää niin kuinka paljon kieliä opiskellaan?tai kuin paljon tarvii työelämässä?

Pikaisia vastauksia odottelen.

13

6814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1=3

      Ehdottomasti kannattaa yrittää. Metsäala ei tällä hetkellä ole kovin "muodissa", joten hakijoita on kaikkialla vähän laisesti ja sitä kautta on myös hyvät mahdollisuudet päästä sisään, vaikka pääsykokeet menisivätkin penkin alle. Ehdottomasti Suomen paras metsätalousinsinöörien koulutuspaikka löytyy Nikkarilasta (kts.http://www.sinneonpaastava.fi/metsatalous ).

    • Menttori

      No siis itsehän opiskelen Tamkissa metsätaloutta ekaa vuotta ja olen pari vuotta sitten lukion lopettanu ja lyhyen matikan kirjoittanut B:nä, enkä matikkaa hirveesti tykkää laskea. Pääsykokeen matematiikan tehtävät oli aika haastavia mutta muistaakseni osasin ne ekat tehtävät eli prosenttilaskut ja yksikön muunnokset ja joitan säälipisteitä yritin hakea niistä lopuista että saisin sen vähimmäispistemäärän kokoon ja sitten täysillä panostin kirjalliseen osuuteen. Helposti pääsin sisään, olin kymmenes tai yhdestoista.

      Matikaa kyllä opinnoissa tarvitaan, prosentteja ja hehtaari-aari-kuutio-juttuja käsitellään paljon. Mutta enemmän on ihan puhdasta bilsaa ja maalaisjärjen käyttöä ainakin näin ekana vuonna ja kokeissamme ei ole vielä ollut kuin ihan yksittäisiä laskutehtäviä, joista osasta on jopa selvinnyt ilman laskinta. Jatko-opinnoissa varmaankin tulee mukaan sit enemmän laskemista ja talousmatematiikkaa.

      Yksi kanssa mitä pitää osata, on käyttää tietokonettta, ja etenkin Excliä, ja meidänkin luokalla se tuntuu tuottavan hankaluuksia yllättävän monelle, jotka ei peruskouluaikoina ole sitä käyttäny.

      Tamkissa taitaa olla kieliä (ruotsia ja enkkua) toisena ja kolmantena vuonna jonkun verran mutta opintopisteissä mitattuna se on jotain kymmenen pistettä. Määränä ehkä pari kolme viikkotuntia reilun parin kuukauden ajan. Tossa on linkkinä Tamkin opetussuunnitelma tälle vuodelle niin siellä on kaikki kurssit mitä on toteutuksessa. http://ops.tamk.fi/ops/ops.php?y=2008&lang=fi&c=535

      Mutta rohkeasti vain hakemaan, jos kiinnostaa! Ala ei tosiaankaan ole missään muodissa (en kyllä ymmärrä miksi..? Kumpparit on niin seksikkäitä! :D) ja pienempien paikkakuntien amk:hon pääsee aika helposti. Toivottavasti vastasi johonkin, enkä jaksa korjata kirjoitusvirheitä :D

      • RT

        Nikkarila on hyvä paikka ja jos luonnosta pitää, niin alan valinta lienee helppo. Pääsykoe ei ole sfäärinen ja opiskelu on mukavaa pienessä paikassa, jonne on hyvä kulkuyhteydet. Ei valittamista. Ja töitäkin näkyy nyt olevan mukavasti tarjolla.


    • Perusteekkari

      Miksi sinun on välttämättä opiskeltava insinööriksi, jos sinulla ei selvästikään ole lahjoja siihen?

      Suomessa pitäisi estää haku insinöörialoille, jollei opiskelijalla ole takanaan lukion pitkää matikkaa tai vastaavia tietoja.

      • hardis

        Nimimerkille Perusteekkari 14.2.2011 12:06

        Olen kanssasi samaa mieltä. Insinöörien (AMK/DI) matemaattisluonnontieteellinen osaaminen muodostaa sen perustavaa laatua olevan pohjan, jota insinööreiltä vaaditaan ja edellytetään.
        Jos joku hakijoista sattuu pääsemään sisään puutteellisin matemaattisin lahjoin, niin se kyllä tulee eteen varsinaisissa opinnoissa ja siinä ei hyvä heilu! Aika moni lopettaa juuri kahden ensimmäisen vuoden aikana, jolloin käydään läpi kohtuu raskaat perusopinnot (matikka/fysiikka) jne.


      • mbnmbnm
        hardis kirjoitti:

        Nimimerkille Perusteekkari 14.2.2011 12:06

        Olen kanssasi samaa mieltä. Insinöörien (AMK/DI) matemaattisluonnontieteellinen osaaminen muodostaa sen perustavaa laatua olevan pohjan, jota insinööreiltä vaaditaan ja edellytetään.
        Jos joku hakijoista sattuu pääsemään sisään puutteellisin matemaattisin lahjoin, niin se kyllä tulee eteen varsinaisissa opinnoissa ja siinä ei hyvä heilu! Aika moni lopettaa juuri kahden ensimmäisen vuoden aikana, jolloin käydään läpi kohtuu raskaat perusopinnot (matikka/fysiikka) jne.

        Paljon pisteitä pitää saada että pääsee sisään?


      • Perusteekkari
        mbnmbnm kirjoitti:

        Paljon pisteitä pitää saada että pääsee sisään?

        Tekniikan aloille on kyllä AMK:aan ja yliopistoihin sen verran helppo päästä, että valtaosa E- ja L-papereilla kirjoittaneista pääsee ilman pääsykoetta. Alle C-tasoisilla tai sitä huonommilla lukioarvosanoilla ei yliopistoihin kannata hakea.

        AMK:ssa riittää varmaan C-tasoisetkin paperit.


      • Perusteekkari
        Perusteekkari kirjoitti:

        Tekniikan aloille on kyllä AMK:aan ja yliopistoihin sen verran helppo päästä, että valtaosa E- ja L-papereilla kirjoittaneista pääsee ilman pääsykoetta. Alle C-tasoisilla tai sitä huonommilla lukioarvosanoilla ei yliopistoihin kannata hakea.

        AMK:ssa riittää varmaan C-tasoisetkin paperit.

        Itseasiassa omista AMK-tutuistani harvalla on ylipäänsä yli M-tasoisia papereita.


      • b-taso
        Perusteekkari kirjoitti:

        Itseasiassa omista AMK-tutuistani harvalla on ylipäänsä yli M-tasoisia papereita.

        Hei

        Tiedoksi vain, että olen teekkari ja tuleva di. Lukiosta minulla on B-tason paperit. Muutama muukin opiskelukaveria saman tason papereilla täällä yliopistossa. Opinnot sujuu hyvin.


      • Perusteekkari
        b-taso kirjoitti:

        Hei

        Tiedoksi vain, että olen teekkari ja tuleva di. Lukiosta minulla on B-tason paperit. Muutama muukin opiskelukaveria saman tason papereilla täällä yliopistossa. Opinnot sujuu hyvin.

        Poikkeus vahvistaa säännön


      • yliopistossaaaaa
        Perusteekkari kirjoitti:

        Poikkeus vahvistaa säännön

        Hei

        Tiedoksi vain, että menestys opinnoissa (lukio, amis, amk, yliopisto) on suurimmaksi osaksi kiinni motivaatiosta. Toki, jos on "siunattu" suurella älykkyysosamäärällä, niin siitä on varmasti apua vaikeammissa asioissa. Tosiasia kuitenkin on, että esimerkiksi yliopistoissa suurin osa meistä on aivan tavallisia tallaajia, poikkeuksellisen älykkäitä löytyy 1/100 000.

        Mitä tulee lukiosta saatujen papereiden tasoon, niin se ei kerro jatko-opintojen menestyksestä yhtään mitään, näin ollen hakekaa vaan tänne yliopistoon kaikki kynnelle kykenevät, on teillä minkä tasoiset paperit tahansa, koska menestyminen on teistä itsestä kiinni! Älkää uskoko nimimerkkiä Perusteekkari 16.2.2011 13:03 Hän antaa ymmärtää, että ette kykene suoriutumaan yliopisto-opinnoista, jos teillä on alle C-tasoiset paperit. SE ON TÄYTTÄ PUPPUA!


      • Perusteekkari
        yliopistossaaaaa kirjoitti:

        Hei

        Tiedoksi vain, että menestys opinnoissa (lukio, amis, amk, yliopisto) on suurimmaksi osaksi kiinni motivaatiosta. Toki, jos on "siunattu" suurella älykkyysosamäärällä, niin siitä on varmasti apua vaikeammissa asioissa. Tosiasia kuitenkin on, että esimerkiksi yliopistoissa suurin osa meistä on aivan tavallisia tallaajia, poikkeuksellisen älykkäitä löytyy 1/100 000.

        Mitä tulee lukiosta saatujen papereiden tasoon, niin se ei kerro jatko-opintojen menestyksestä yhtään mitään, näin ollen hakekaa vaan tänne yliopistoon kaikki kynnelle kykenevät, on teillä minkä tasoiset paperit tahansa, koska menestyminen on teistä itsestä kiinni! Älkää uskoko nimimerkkiä Perusteekkari 16.2.2011 13:03 Hän antaa ymmärtää, että ette kykene suoriutumaan yliopisto-opinnoista, jos teillä on alle C-tasoiset paperit. SE ON TÄYTTÄ PUPPUA!

        Yliopistossa selviäminen ja huippuarvosanat ovat kaksi eri asiaa. Mitä ihmettä tekee insinöörillä, jonka opintosuoritekin on binäärikoodia...


    • Anonyymi

      Metsätalous-”insinööri”-titteli on aikoinaan. (1970-luvun alussa) poliittisilla lehmänkaupoilla aikaansaatu komealta kalskahtava ammattinimi, jolla ei ole mitään tekemistä teknisten alojen insinöörikoulutuksen kanssa. Kuten Biimu kirjoitti: jo prosenttilaskukin tuottaa hankaluutta.
      Vetoan kaikkiin ns. metsätalousinsinööreihin, että palatkaa kunniakkaaseen metsäteknikko-nimeen, se paremmin kuvaa toimenkuvaanne. Tunnen suurta myötähäpeää kuullessani jonkun olevan ns. metsätalousinsinööri.

      Hyperboolinen cosini

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 115
      2396
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2237
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2001
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      13
      1378
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1357
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe