Saunan piippu

Soikiopää

Olen ajatellut rakentaa savusaunan.
Sain kiukaan muurausohjeet rautakaupasta.
Savupiipun muurausohjeita ei ollut.
Neuvoisiko joku?

18

3449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko mutta

      tein savusaunan savupiipun laudoista eli neljä lautaa siihen meni.

    • savusaunaan

      savupiippu? mistä lähtien savusaunoissa ollut piippu? räppänä seinään ja sillä hyvä

    • rak.ins.65

      Hyvä ystävä.
      Aikaisempina aikoina savusaunassa ei käytetty
      varsinaista savupiippua.
      Kuitenkin Eu-direktiivi 237645/2001 määrittää
      seuraavaa;
      Jokaisessa rakennuksessa jossa ihminen riisuuntuu
      alasti täytyy katolla olla ylöspäin osoittava
      merkki.
      Asuintaloissa Tv-antenni suorittaa tätä virkaa
      tulkitsen,että saunassa se tarkoittaa savuhormia.
      Hyvä Soikiopää voit joko muurata hornin tai
      hankkia sen valmiina.
      Eräs halpa tapa on ottaa suolakurkkupurkkeja
      poistaa niistä päädyt,teipata ne yhteen tulee
      oiva horni.

      • Korpi jooseppi

        Oletko saanut häkämyrkytyksen.


      • Nauruun kuollut.

        Peijooni että repesin !! Hyvään kysymykseen saa yleensä hyvän vastauksen !


    • Kalotti Kalle

      Kuulehan Soihkiopiän poika.
      Tuuppas vuan kathoon kun meill on savusauna
      upotettu melekein kokonaan muan sishään
      Tulloopi torvi vuan ulos.
      Eipä pysys räppänä seinässä.

    • kuutiopää

      Vitun huono provo.

      • beipi

        meneppäs sitä äitis rintaa lutkuttamaan ettet tunne itseäsi niin ysinäiseksi ja kiukkuseksi
        pelleksi.


      • kartiopää
        beipi kirjoitti:

        meneppäs sitä äitis rintaa lutkuttamaan ettet tunne itseäsi niin ysinäiseksi ja kiukkuseksi
        pelleksi.

        Ja provot eiku huononee!


      • v,,,,,,,,,,huono provo........

        Onko sinun pääsi oolut lapsesta asti kuutio. Nuistuttanut tiiltä. Et ole ikinä muurannut saunan piippua. Neuvoisit jos olisit.


    • mihin sinä sitä

      piippua tarvitset savusaunassa jos piippu niin ei se ole enää saus:

      Sen vain muistat että lauteet siis jalkojen pitää olla kiuasta korkeammalla.

      Lisää tietoa saat Eurassa asuvalta savusaunatehtaalta mysö sieltä voi ostaa kunnon savus:uunin

      T: Muurari/ 18,savusaunaa pystyttännyt kylpykuntoon.

      • lakimies laitinen

        Eu-dirktiivi 42678/2008 määrää,että kaikissa jalaksille tai sokkelin päälle rakennetuissa savusaunoissa täytyy olla ylös päin suuntautuva piippu. Tiesitkö ammattilainen tämän. 18 saunassa kylpenyt.


    • Emil Josef Krause

      Herra Soikiopää.
      Aloittelevat rakennumiehet Sutta ja Sekundaa Oy
      ottavat kaiken niinkuin ammatiimiehet.
      Savusauna tuli Suomeen ennenkuin suomalaiset.
      Sauna rakennettiin hirrestä ja monta kertaa
      osittain maan sisään.(riippuen paikasta)
      Kiuasmallia oli monenlaisia aina kivikasasta
      suolapönttöön rakennettuun kiukaaseen.(alla
      tulipesä,välissä esim kappale telketjua ja
      päälle kivet.)
      Mitä pojat pohjoisessa ovat nähneet ja luulleet
      savupiipuksi on ponttipannun torvet.(näin 60-luvulla Pohjois-Karjalassa)
      Elämästä tulee turhan kovaa jos kaiken ottaa
      vakavasti.
      Terveisiä Soikiopäälle rakentamasi sauna
      toimii hyvin.

    • diplinssi

      - Savusaunassa ei ole muurattua piippua vaan räppänäluukku seinän yläosassa. Savu lämmittää ja mustuttaa seinät sisältä, kun savu menee saunan läpi. - Kertalämmitteisen kiukaan voi tehdä vaikka 200L öljytynnyristä. 1 kerros tulitiiltä muurattu lappeelleen pöntön sisään, Alaosaan muurattu tulipesä ja tuhkapesä, väliin arina ja palkit pitämään kiviä. Yläosaan sahattu ja saranoitu luukku ja taakse ylös hormiputki. Savupiippu samanlainen kuin jatkuvalämmitteisessäkin. Kivet lämpiää nopeasti ja hyvin, kun tuli menee niiden välistä. Mutta on odotettava puiden palamisen loppuun ja heti mentävä saunaan, avattava luukku ja pantava pelli kiinni, sitten heitetään ensin "häkälöyly" ja varsinaiset löylyt. Miellyttävät löylyt. Piipunhan voi tehdä myös kevytpiippuna. Tehoa kyllä on kunnolla. Puimasauna piti lämmittää isännille oikein kunnolla, kun viipyivät kauankin (pulloja nääs oli mukana).

    • Monta piippua matkalla

      Savusaunan piippu (toisissa murteissa horni) muurataan yleensä saunan sisäpuolelle ovesta vasemalle.Piippu on syytä viedä katosta läpi ettei savu sotke seiniä.Savusaunassa on aina vaarana häkä.(en tarkoita häkkistä) Piipun muuraus aloitetaan ylhäältä päin. Ensimmäinen tiili itä-koillis suuntaan, linjalangan voi pudottaa tiileen upotetusta naulasta alas.Kannattaa seistä tuulen puolella ettei lanka heilu.Tiilijako ei ole niin tarkkaa kuhan jotenkin hötkässee. Ja sitten vain saunomaan.

      • montako piippua matkalla

        Olen epävarma siitä missä on itä-koillisuunta saisinko tietää jääkö silloin aurinko toiselle puolen kuin varjo?Olen myös miettinyt sitä onko mahdollista muurata saunan piippu toiseen suuntaan ja miten se tuulella toimii?Onko totta,että intiaanit rakensivat saunaan verrattavan rakennelman ensimmäisenä?


      • muurari matti
        montako piippua matkalla kirjoitti:

        Olen epävarma siitä missä on itä-koillisuunta saisinko tietää jääkö silloin aurinko toiselle puolen kuin varjo?Olen myös miettinyt sitä onko mahdollista muurata saunan piippu toiseen suuntaan ja miten se tuulella toimii?Onko totta,että intiaanit rakensivat saunaan verrattavan rakennelman ensimmäisenä?

        lännen valloituksen aikaan mukana olleet suomalaiset muistelmissaan kertovat kuinka törmäsivät mm. apassien rakentamiin savusaunoihin.Kertomuksissa tulee ilmi,että jokaiseen saunaan oli rakenettu piippu oli helpompi muodostaa sanoja savumerkkeihin. Pohjanmaalle tuotiin piirustukset apassien savusaunoista.Tietääkö kukaan missä piirustukset ovat?


    • maaroff s

      Hyvä Soikiopää.
      Saat varmaankin saunan piipun piirusteet Uspenskin katedraalin vahtimestarilta.Muurasimme veljeni Sergein kanssa 1867 itä siipeen savu saunaan piipun. Jätin piirustukset alimmaisen tiilen alla olevaan koloon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe