Puuteri takin kauluksesta?

Millä lähtee?

Heips!

Tiedätte naiset varmaan ongelman kun puuteri/meikki tarttuu takin kaulukseen? En ole vielä yrittänyt puhdistusta millään,ajattelin ensin kysellä niksejä? Mikä on teillä toiminut?
Jos hankaan liian monella aineella jämähtää varmasti kiinni,jos löytäisi ensimmäiselää kerralla sen oikean aineen :)

Kiitos avusta!

40

12655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseessä?

      Mitä materiaalia se sun takki on?

      Valitettavasti en osaa neuvoa muuten kuin ehdottamalla, että kannattaisikohan sinun viedä takkisi pesulaan.

      itselläni on nahkatakki, josta on aika helppo pyyhkiä meikkitahrat pois.

    • fisutt

      Kyllä itselläni ainakin valkoisesta untuvatakista on meikkitahrat lähtenyt ihan normaalisti koneessa pesemällä. Voihan siihen tahranpoistoainetta laittaa niin ainakin lähtee hyvin.

      Jos on semmoinen takki, mitä ei koneessa voi pestä niin kannattaa varmaan viedä jonnekkin pesetettäväksi.

      • Lähtee varmasti

        Nopea ja vaivaton tapa leikata taharan kohta pois saksilla.


      • jakkuni tuli

        ainakin pesulasta takaisin samat puuterin tahrat kauluksessa..


      • naurajaaaa
        Lähtee varmasti kirjoitti:

        Nopea ja vaivaton tapa leikata taharan kohta pois saksilla.

        8----------D
        Saatoin revetä.

        Mut öm, ittellä on joo ihan tavallisessa pesussa lähtenyt ne pois.


      • toimiikyllä
        naurajaaaa kirjoitti:

        8----------D
        Saatoin revetä.

        Mut öm, ittellä on joo ihan tavallisessa pesussa lähtenyt ne pois.

        Ei kannata leikata puuteritahraa pois. Jää ruma reikä. Itse olen leikannut muijan takeista ja paidoista kaulukset pois. Tulee komeita peltipaidan näköisiä luomuksia eli taidetta. Eikä tulevat puuteroinnit tahraa enää kauluksia.


      • Auta miestä mäessä
        toimiikyllä kirjoitti:

        Ei kannata leikata puuteritahraa pois. Jää ruma reikä. Itse olen leikannut muijan takeista ja paidoista kaulukset pois. Tulee komeita peltipaidan näköisiä luomuksia eli taidetta. Eikä tulevat puuteroinnit tahraa enää kauluksia.

        Asia kiinnosti niin kovasti että selasin niksipirkan ohjeita :leikkaa sukkahousuista haarakiila ja ompele siitä jonkin sortin kukkanen kaulukseen tahran päälle.


      • kätevä emäntä
        toimiikyllä kirjoitti:

        Ei kannata leikata puuteritahraa pois. Jää ruma reikä. Itse olen leikannut muijan takeista ja paidoista kaulukset pois. Tulee komeita peltipaidan näköisiä luomuksia eli taidetta. Eikä tulevat puuteroinnit tahraa enää kauluksia.

        Joo kannattaa leikata koko hevetin kaulus pois ja ommella tilalle jostain toisesta takista kaulus.Näin saat uudelta vaikuttavan takin jota toiset kehuvat.


    • on pesua

      kestävä materiaali, niin meikinpoistoaineella lähtee varmasti.

    • str

      Osta sappisaippuaa. En muista ostinko apteekista vai luontaistuotekaupasta mutta tällä ainakin mun vaatteista on lähteny vaativatkin tarhat. Eli saippuaa ensin tahroihin ja sitten normaali (kone)pesu.

    • kaikki muutkin

      kokeile esim.polttamalla tupakansytyttimellä kys.kohtaa,kyllä siinähän on vain reikä ja puuteri on hävinnyt.

      • Palttoo ilman tahraa

        Leninin patsaan palttoossakin oli tahra jonka joku poisti.Nyt ei ole tahraa mutta pompassa ammotottava reikä ilman tahraa.


      • KUN ET

        käy vieraissa ja täällä kysele apua että muijas ei saisi tietää syrjähyppyä


    • tarviiko?

      Takki vasta, kun on puuteroi-nut ! Toinen vaihtoehto on: Älä puuteroi tai meikkaa... Turhamaisuuksia?

    • kokenut-

      että kokeilisit tahranpoistonestettä (Dr.Beckmann), sellaista jota laitetaan suoraan putelista pumpuliin ja hierotaan varovasti tahran päälle. Tämä ainakin toimii, itse teatterivaatteita putsanneena voin kertoa kun niihin aina meikkivoidetta tulee.

      • kanattaa kokeilla

        "Irtopuuteri" lähtee harjaamalla, mutta värivoidepuuteri on hankalampi juttu..


    • vaatturi mestari ivalosta

      jolla lähtee. Takki vaan tärpättiin likoamaan yön yli. Aamulla vaam mäntysupavedellä pesu, ja kas kummaa tahra on pois.

    • pese käsin tai koneessa

      Osta kaupasta jotain tahranpoistoainetta esim. Tabort ja pistä ainetta tahraan ja anna vaikuttaa n. 15 min. Hankaa/pese kohta ja huuhtele. Näin itselläni lähtenyt kaikki puuteritahrat takeista. Untuva ja ulkoilutakeista joissa pinta keinokuitua on helpoin pestä. Villakangastakista en ole yrittänyt poistaa tahraa. Pieniin ja helppoihin tahroihin voi hyvin riittää nestemäinen pyykinpesuaine jota laitat suoraan tahraan ja annat vaikuttaa jonkun aikaa ennen kuin peset käsin tai koneessa.

      Hyvä vinkki tahrojen estämiseen on käyttää sään mukaista kaulahuivia joka suojaa kaulukset. Itselläni ainakin tusina erillaista huivia, keväällä ihanan pastellin sävyiset tai kirkkaat ohuet silkki ja pellavahuivut on tosi kiva asuste.

      Aikaisempi kirjoittaja kehotti pistämään takin tärpättiin niin itse en kyllä tuota suosittele. Olen kerran poistanut maalitahraa vaatteesta tärpätillä ja aine pilasi puseron.

    • Fairylla

      tai muulla tiskausaineella. Kokeiltu on ja lähtee,ei tarvi aina koko takkia pestä :)

    • suuda

      Itse käytän lähes tahraan kuin tahraan vanhaa kunnon ruokasoodaa. Puuteria kun en käytä, niit just tästä ei oo kokemusta, mutta moneen moneen toimii!

    • En tiedä

      Jos tahra on selustassa eihän se haittaa kun ei itse näe muiden pällistelyjä.Jos tahra etupuolella voi sille kohdalle laittaa vaikkapa paikan.Tai voi myös laittaa tahran päälle rintarossin peittämään tahraa.Jos se kuitenkin häiritsee voi kokeilla pesua 90 asteen konepesussa.

    • mutta..

      erittäin tehokkaaksi todettu: hiuslakka käy monenlaisiin vaikeisiin tahroihin. Kampaajani joskus kertoi tämän vinkin. Itse puhdistin kahden talvitakkini kaulukset hiuslakalla meikkivoiteesta ja puuterista, ensin suihkutetaan alueelle lakkaa, hierotaan, meikkivoide aivan kuin sulamalalla liukeaa, ja sitten huuhdellaan. Toistetaan jos ei eka kerralla kaikki lähde. Lakka on myös uskomattoman hyvä kaikkiin sairaan vaikeisiin tahroihin, esim. hiusväri, jos sitä heti muistaa tahran tullen suihkuttaa siihen, se jotenkin sitoo värin, ja pesukoneessa lähtee täysin puhtaaksi:)

      käytetään meillä kyllä muitakin puhdistusaineita!:D

    • *n25

      Kiitos monista vinkeistä!

      • takuu varmasti

        Hiero kuivaan pesemättömään takkiin nestemäistä Arielia ja pese normaalisti koneessa ariel-pesuaineella.Tulee puhdas ja väri säilyy takissa.


    • Mielelläänhän sitä..

      No eipä kestä kiittää.Jos näistä jotain apua olis.Mielellään sitä yrittää jotain keinoa löytää.

    • Kotivinkki...

      Meikkivoide ja puuteri



      Irrota meikkivoide ja puuteri
      1. Laita nestemäistä pyykinpesuainetta meikkivoiteen tahraamalle alueelle. Anna aineen vaikuttaa hetki ja huuhtele aine pois.
      2. Pese sen jälkeen vaate valkaisuainepitoisella pyykinpesuaineella hoito-ohjeen mukaan korkeimmassa lämpötilassa.
      3. Puuteritahrat irtoavat samalla tavalla, mutta aloita harjaamalla irtoava puuteri vaatteesta

      • Sappisaippua

        Jompikumpi Fairy on yllättävän hyvää tahroihin,pitää vaan heti pestä pois ,muuten jää vihreä läntti jos on senvärinen fairy.
        Sappisaippua on myös hyvää,saa noista eko- kaupoista.


    • you know?

      Ihmesieni toimii myös tässä tapauksessa...ei tarvitse koko takkia pestä =)

      • yhen sienen käyttänyt

        sain kerran kaverilta ihmesienen ja tykästyin , nyt kaveri muuttanut takaisin ruotsiin. mistähän näitä ihmesieniä sais sitten ostaa täältä suomesta?


      • ...
        yhen sienen käyttänyt kirjoitti:

        sain kerran kaverilta ihmesienen ja tykästyin , nyt kaveri muuttanut takaisin ruotsiin. mistähän näitä ihmesieniä sais sitten ostaa täältä suomesta?

        siis suuremmista marketeista ainakin löytyy ja etolassa näin moisia viimeks. Toivottavasti löydät =)


    • puuteriton

      en osaa neuvoa mutta jos käyt vielä vieraissa niin pyydä mammaa peseen puuterit etukäteen pois.

    • kokemusta tahroista

      lähtee meikinpoistoaineella.

    • broilerit

      Oranssit broileritahrat valkoisesta yöpaidasta??

      • vaatteeseen..

        nestemäistä Ariel-pesuainetta,hiero vähän ja pese tavallisesti samalla pesuaineella koneessa.Sillä minä sain lähtemään.(Erittäin tärkeää että laittaa suoraan tahran päälle kuivaan vaatteeseen ennen pesua.)


      • ????

        tuoreeltaan nestemäistä pesuainetta, annetaan vaikuttaa, pestään.


    • minä itte

      itse kokeillut ´fairia puhtaaseen riepuun ja sillä hankaat niin kyllä lähtee.

      • aaa23

        Jos ystävän halatessa vaatteeseen jää puuteria, sen saa helpoiten pois, kun välittömästi hinkkaa tahraa toisella kankaalla.


    • kokeillut ja toimi se

      hommaa jostain vauvanhoitoliinoja, sellaisia kertakäyttösiä vähän kosteita en nyt muista onko ne tarkoitettu pyllyn "kuivapesuun". tuputa tahraa semmosella ja pyyhi tahra pois. meikkivoide lähti ainaskin. pyysin vauvalliselta kaverilta vain pyllynpesuliinaa niin sain jonku tällaisen niin liinan nimeä en tiedä. .kokeile tätä ennen saksia.

    • my

      hiuslakkaniksiä kokeilin ja sillä lähti!

    • villa-elastaani

      Minulle tuli tänään sama pulma, tosin mekon helmaan, kun otin vaatetta pois päältä. Silloin oli naamassa huivi, mutta en huomannut varoa kumartuessani. Minulla oli se päällä kuvausta varten. Enkä voi vaatetta pestä, koska valmistin sen juuri ja on menossa tänään näyttelyyn. Kangas on villaa ja 5% elastaania sekä kirkkaan punainen, Onneksi on mukana kangastilkku, johon voin tarvittaessa kokeilla niksix.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe