Ihmeeksi pistää

Ulkosuomalainen 1+1

Kun lueskelen näitä matkajuttuja niin pistää ihmettelemään mikä sinne rajan itäpuolelle vetää. Siellähän kustaan silmään joka suunnalta ja suomi-poka-tyttö ei tajua alkuunkaan että jotain olisi pielessä. haloo, haloo, pitäkää edes puolenne jos sinne välttämättä on pakko mennä. Muualla maailmassa teitäkin kohdellaan ihmisinä

21

2328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • useimmiten länteen

En tiedä tarkkaan, mitä tarkoitat rajan itäpuolella. Siis kaikkea Suomesta itään? Vai joitain tiettyjä kohteita. Pidän viestiäsi jopa hieman rasistisena. Huijatuksi voi tulla miltei missä tahansa, myös ryöstetyksi.

• jos kävisi

Kuten kirjoituksesta huomaa, perustuu käsityksesi muilta kuultuihin ennakkoluuloihin, etkä ilmeisesti ole matkaillut juuri muuallakaan, sekin kuultaa avauksestasi. Koska Venäjän matkailu sinua kuitenkin kiinnostaa, ethän näitä juttuja muuten viitsisi lukea, niin varaappa matka vaikka Pietariin. Luemme mielellämme sitten kokemuksiasi täältä.

Ei millään pahalla, mutta nuo iänikuiset stereotypiat on täällä kerrottu muutaman kerran aiemminkin.

• Ulkosuomalainen 1+1

Enspmmäinen reissuni oli 1972 kun olimme europan kierroksella. Ruotsista Tanskan, Saksan, Itävallan ja Unkarin kautta sillousen Neuvostoliiton rajalle. Siellä meitä tutkittiin ainakin 3 t. mitähän uskoivat löytävänsä, siihen aikaan huumeista kukaan ei tiennyt mitään. Viattomia turisteja oltiin ja omalla autolla. Kovasti oli koppavia rajamiehet, tavarat heiteltiin autosta tielle, itse sai kyllä takaisin pakata. Matka jatkui Lowliin kautta Moskovaan, josta sitten silloiseen Leningratiin ja siitä Viipurin kautta Suomeen Venäjällä oltiin 12 P:vää Ei meillä mitään oppaita ollut jotka näyttää vaan parhaat paikat. Omin nokkineen seikkailtiin siellä ja näimme sellaisiakin paikkoja mitä ei monelle turistille näytetäkkään. Kerran olen käynyt Leningradissa sen jälkeen ja arvelin silloin että , Kiitti nyt riitti.

• Nevassa
        Ulkosuomalainen 1+1 kirjoitti:

Enspmmäinen reissuni oli 1972 kun olimme europan kierroksella. Ruotsista Tanskan, Saksan, Itävallan ja Unkarin kautta sillousen Neuvostoliiton rajalle. Siellä meitä tutkittiin ainakin 3 t. mitähän uskoivat löytävänsä, siihen aikaan huumeista kukaan ei tiennyt mitään. Viattomia turisteja oltiin ja omalla autolla. Kovasti oli koppavia rajamiehet, tavarat heiteltiin autosta tielle, itse sai kyllä takaisin pakata. Matka jatkui Lowliin kautta Moskovaan, josta sitten silloiseen Leningratiin ja siitä Viipurin kautta Suomeen Venäjällä oltiin 12 P:vää Ei meillä mitään oppaita ollut jotka näyttää vaan parhaat paikat. Omin nokkineen seikkailtiin siellä ja näimme sellaisiakin paikkoja mitä ei monelle turistille näytetäkkään. Kerran olen käynyt Leningradissa sen jälkeen ja arvelin silloin että , Kiitti nyt riitti.

sitten Leningradin päivien. En ole NL:ssä koskaan itse käynyt, mutta sanovat monen asian muuttuneen paremmaksi, paitsi paikallisten mielestä jotka haikailevat vanhojen hyvien Neuvosto-aikojen perään.

Vaikea kilpailla sinun kokemuksesi kanssa, kun itsellä on kokemusta vasta n. 12 vuoden ajalta. Jostakin syystä minule vain ei ole sattunut noita ikäviä tullikokemuksia, ryöstöjä ja kusetuksia, mutta vika lienee minussa, kun kerran kaikkia siellä kusetetaan ja kyykytetään. Jostain kumman syystä saan aina rahasta oikein takaisin, kohtaan enimmäkseen kohteliaita ja ystävällisiä ihmisiä, loput on neutraaleja. Epäystävällisyyteen en ole törmännyt, mutta ilmeisesti aika kultaa muistot, koska eihän sellainen voi mitenkään olla mahdollista. Poliisikin määräsi tekemästäni liikennerikkomuksesta sakon joka oli vain 5% siitä mikä minulle kotimaassa olisi määrätty.

Mikä minussa on vikana ??? Katselenko maailmaa vääränväristen lasien läpi vai annanko itse jotenkin aihetta tällaiseen eriarvoiseen kohteluun.

Vaadin samaa kohtelua kuin muutkin. Haluan kyykytystä, minulla on oikeus tulla ryöstetyksi ja muutenkin kaltoin kohdelluksi, raiskauksesta en nin kovasti piitta, mutta jos muutkin niin menköön sekin.

• hujokki

Paljon on tosiaan muuttunut rajantaakse matkailussa muutamaan vuosikymmeneen, itselläni eka reissu oli 1977 ja silloin mentiin Leningradin kautta Tallinaan autoillen. Helppoa oli liikennöidä kun tiellä ei ruuhkaa ollut, sukkahousupaketti rintataskussa sai tankin täyteen ;)

Vaan omakohtaisesti tuli kerrottua itämatkailusta 27.12-08

http://keskustelu.suomi24.fi/matkailu_show.fcgi?category=104&conference=4500000000000162&posting=22000000040402481

liekö johtuu lamasta mutta tuo osuus "x" on perstuntumalta ottaen pienentynyt entisestään tänä talvena ja alkukeväänä, aikaajoin tuntuu ettei reissuilla bongaa yksiäkään kotimaisia kilpiä vaan toivotaan että myös Venäjän lähialueiden kaukomatkailukin piristyy kesän kynnyksellä, rajalla kyllä lyhytkilpisiä on ihan jonoksi asti ;)

• Nevassa kirjoitti:

sitten Leningradin päivien. En ole NL:ssä koskaan itse käynyt, mutta sanovat monen asian muuttuneen paremmaksi, paitsi paikallisten mielestä jotka haikailevat vanhojen hyvien Neuvosto-aikojen perään.

Vaikea kilpailla sinun kokemuksesi kanssa, kun itsellä on kokemusta vasta n. 12 vuoden ajalta. Jostakin syystä minule vain ei ole sattunut noita ikäviä tullikokemuksia, ryöstöjä ja kusetuksia, mutta vika lienee minussa, kun kerran kaikkia siellä kusetetaan ja kyykytetään. Jostain kumman syystä saan aina rahasta oikein takaisin, kohtaan enimmäkseen kohteliaita ja ystävällisiä ihmisiä, loput on neutraaleja. Epäystävällisyyteen en ole törmännyt, mutta ilmeisesti aika kultaa muistot, koska eihän sellainen voi mitenkään olla mahdollista. Poliisikin määräsi tekemästäni liikennerikkomuksesta sakon joka oli vain 5% siitä mikä minulle kotimaassa olisi määrätty.

Mikä minussa on vikana ??? Katselenko maailmaa vääränväristen lasien läpi vai annanko itse jotenkin aihetta tällaiseen eriarvoiseen kohteluun.

Vaadin samaa kohtelua kuin muutkin. Haluan kyykytystä, minulla on oikeus tulla ryöstetyksi ja muutenkin kaltoin kohdelluksi, raiskauksesta en nin kovasti piitta, mutta jos muutkin niin menköön sekin.

mikään aika ei voita neuvostoliiton aikoja.siis turistin näkökannalta.rupöia oli taskut täynnä erittäin edulliseen kurssiin vaihdettuna.valtion pankista sai silloin 100 smk=13 rup.,trokareilta sai 80-200 samalla rahalla.miliisit pysty luottamaan melkein 100%,rikollisuus turistia kohtaan oli olematonta.sitten valta muuttui.tuli 90-luku.asuin silloin omassa kämpässä viipurissa noin 6 vuotta,ja näin kyllä sen todellisen venäjän.
        suurin rosvo silloin oli miliisi sitten vasta jotkut rikolliset kaduilla.aloittajalle:olet kyllä oikeassa:kyllä venäläinen palvelu taso tänäkin päivänä on todella heikkoa,ei kannata puhua samana viikkona saksan tai yhdysvaltojen palvelutasosta.niin se vaan on itä-blokki on itä-blokki.

• mäger

Mut silloin sotiakin käytäisi niin että kiviä heiteltäisi. Sanoisinko pysähtynyttä...

• ....................

Ministeri Häkämies on tämän kiteyttänyt kolme syytä. Venäjä, Venäjä ja Venäjä.

1. Se on lähellä. Pietariin hurauttaa muutamassa tunnissa ja on jo keskellä kansainvälistä metropolia. Jos tarvitsisi matkustaa puoli vuorokautta, kuten useimpiin euroopan pääkaupunkeihin pitää tulisi käytyä perin harvoin jos silloinkaan. Heti rajalla tuntee olevansa ulkomailla, tämä ihan positiivisessa mielessä. Tämä on yleensä minulla pointti matkustamiselle. En viihdy juurikaan pohjoismaissa, koska siellä on liian "kotoisaa".

2. Venäjä on halpa matkailumaa. Heti rajalla saat euroistasi hyvän hinnan ja halvalla tankin täyteen ja ei kun menoksi...Gourmet illallisen syöt suomalaisen huoltoasema evään hinnalla.

3. Aikamatkailu. Viihdyn Vienan vanhoissa kylissä. Se on kuin matkustaisi 30-luvulle tai kauemmaskun. Lapset ovat vielä lapsia, väki elää kalastuksella, marjastuksella ja kotieläintenpidolla. Tosin tämäkin idylli on pahasti murtumassa. Nuori polvi haluaa taulutelevisiot, porealtaat jne. nyt ja heti.

Kaikki ei sovi kaikille, mutta jos ei ole turhan herkkä saamaan näppylöitä siitä ettei asiat ole kuten meillä, niin on välillä kiva käydä naapurissa.

• mäger

Käyn viemäs kukkia äidin ja hänen sukulaisten haudalle.
      Sitten muutaman kerran vuodessa käydään vaimoni sukulaisissa Gatsinassa Pietarin eteläpuolella.
      Ostellaan verhot, kankaat, tapetit jos tarvitaan. Suolakurkut, salaatit, hapankaalit, oluet, vodkat ja hyvät elintarvikkeet mitä ei meiltä saa.
      Ja ihmetellään vanhoja paikkoja ja ajellaan autolla sinne tänne.
      Rentoudutaan muissa maisemissa. Siksi.
      Mut vapaaehtoistahan se on mene sinne mihin haluat mutta älä arvostele muiden tuohuja ok?

• suustani!

Vai miten se sanonta mennee?

Minulla ei ole sukulaisia haudattuna Venäjälle, mutta käyn silti. Hautausmaat kiinnostavat. Uudet ja entiset. Erityisesti Laatokan-Karjalan alueet.
        Venäläiset ihmiset kiinnostavat. He ovat aivan uusi kansa Euroopan laidalla. Kansalaisiin pitää tutustua. Meillähän on se mahdollisuus. Sinulla ja minulla.
        Minua kiinnostaa Karjala, mutta se saatta olla liian pieni näkökanta. Kiinnostusta pitäisi laajentaa.
        Luettelit jo nämä ostokset. Unohdit leivän. Venäläinen ruisleipä on aivan ehdoton! Sen voi paahtaa paahtimessa siivuina. Ihan ehdoton.

• suustani! kirjoitti:

Minulla ei ole sukulaisia haudattuna Venäjälle, mutta käyn silti. Hautausmaat kiinnostavat. Uudet ja entiset. Erityisesti Laatokan-Karjalan alueet.
        Venäläiset ihmiset kiinnostavat. He ovat aivan uusi kansa Euroopan laidalla. Kansalaisiin pitää tutustua. Meillähän on se mahdollisuus. Sinulla ja minulla.
        Minua kiinnostaa Karjala, mutta se saatta olla liian pieni näkökanta. Kiinnostusta pitäisi laajentaa.
        Luettelit jo nämä ostokset. Unohdit leivän. Venäläinen ruisleipä on aivan ehdoton! Sen voi paahtaa paahtimessa siivuina. Ihan ehdoton.

niitä hautausmaita on jäljellä?siis suomalaisten?
        hautakiviä on käytetty monessa paikassa tarpeellisempaan käyttöön.
        totta kai venäjällä on ruokatarvikkeita,muuten kansa ois kuollu nälkään.
        mutta onko oikein että me huomattavasti varakkaamat haemme heiltä kaupasta esim.viimeiset suolakurkut,niin takana oleva mummo jää ilman niitä?
        onko se sen arvosta?

• kaks purkkia
        arvo-poika kirjoitti:

mutta onko oikein että me huomattavasti varakkaamat haemme heiltä kaupasta esim.viimeiset suolakurkut,niin takana oleva mummo jää ilman niitä?
        onko se sen arvosta?

Tottakai meidän pitää suolakurkut ostaa että takana oleva mummo huomaa satonsa menneen kaupaksi, hän ne kuitenkin on kasvattanut. Jos ei kauppa kävisi ei mummokaan saisi ruplia elämiseen ja kotona asuvalle aikamiespoijalle vodkaa ostettua.

• ihettelen.....
        arvo-poika kirjoitti:

onko se sen arvosta?

Kun usein tunnnen varakkaiden venäläisten keskellä itseni varsin persaukiseksi....

• Haluais tietää..
        ihettelen..... kirjoitti:

Kun usein tunnnen varakkaiden venäläisten keskellä itseni varsin persaukiseksi....

Montako prosenttia venäläisistä on näitä "varakkaita venäläisiä". Luulempa ettei kovin monta.

• Putkiluu,
        arvo-poika kirjoitti:

onko se sen arvosta?

hautausmaita ja hautakiviä. On vielä muutama kirkko.
        Oikeasti Venäjä on itsenäistynyt uudelleen vuonna 1991. Vajaa parikymmentä vuotta sitten. Siihen loppui se mahdoton meslaaminen. Aika usein se asia unohdetaan. Kansalaisia ei pidä syyllistää.

Tottahan luterilaisia kirkkoja on vuosikymmenten varrella tuhoutunut ja aktiivisesti myös tuhottu. Tuhoajina ovat olleet enimmäkseen neukkulan uskonkieltäjät. Eihän asialle enää mitään voi. Pitää vielä ymmärtää se, että Karjalan asukkaat ovat uskonnoltaan ortodokseja. Eivät he voi toimia luterilaisessa kirkossa, eivätkä ottaa sitä rakennusta tai hautausmaata haltuunsa. Tai haudata omaisiaan luterilaiseen hautausmaahan.
        Se on uskon kysymys.

En minä tavallisena kansalaisena tiedä lukuja kirkoista tai hautausmaista. Enkä ihmeemmin välitä. Venäläisillä on omat ortodoksien kirkot ja hautausmaat. Ortodoksien kirkot ovat erinomaisessa kunnossa. Venäjän kirkko voi oikein hyvin. Viimeksi katselin ortodoksikirkon remonttia keskellä Sortavalaa. Siitä tulee aivan hieno monumentti keskelle kaupunkia.

Uusia luterilaisi kirkkoja olen nähnyt Pitkärannassa Laatokan Karjalassa ja Kannaksella Kamennogorskissa (Antrea). Molemmat kirkot ovat hirsirakenteisia, oikein kauniita kirkkoja. Molemmat vastaavat varmasti asukkaiden tarpeita.

Asia erikseen on Ruskealan kylässä lähellä Värtsilää Kalevi Keinosen vetämä hanke. Tiedät varmaan sen kirkkohankkeen.
        Hän rakentaa luterilaista kirkkoa mäenharjanteelle. Päärakennus on jo harjakorkeudessa. Alakerran majoitustilat ovat jo valmiina. Otin valokuvia siitä. Myös Tripster laittoi kuvia aiemmin.

Venäjän elintarviketuotanto on asia monen sivun mittainen. Tiivistän sen jotenkin. Venäjällä viljellään maata, kasvatetaan eläimiä teuraaksi. Kaikki elintarviketuotanto on aivan samanmoista kuten Euroopassa. Maatilat ovat älyttömän suuria, perheviljelmiä on vähän. Enimmäkseen tilat ovat edelleen valtion omistuksessa.

Venäjällä elintarvikkeista ei ole pulaa. Ongelma on maataloustuki. Venäläiset yksityiset firmat ostavat EU:n ja Aasian alueelta elintarvikkeita tuetuilla hinnoilla. Venäläinen firma ei saa kansallista tukea tuotteilleen.
        Saksalaisia kurkkupurkkeja voi ostaa marketeista Venäjältä. Ei ne tavarat kaupasta lopu.
        Ei se mummo jää ilman kurkkuja. Ei se taida edes ostaa kurkkuja venäläisestä marketista. Mummo viljelee kurkkuja omalla palstallaan ja viljelee monia muitakin hyötykasveja. Hän käy myös marjastamassa kesäaikaan.
        Ostan niitä venäläisen mummon purkitettuja kurkkuja, kun hän tulee myymään niitä tien levikkeelle. Ostan samalla säilötyt sienet, puolukat, lakat (hilla) ja karpalot.

Venäjän Karjalan ihmisten talous ei ole kovin riippuvainen kansainvälisestä taloudesta. Lama tulee ja menee, mutta mummot siellä pärjäävät. Lähes luontaistalous on hyvä.

Eläkkeelle päästyäni voisin mennä sinne mummojen töihin. Hakkaamaan polttopuita ruokapalkalla.

• pitermees
        suustani! kirjoitti:

Katella niitä hautausmaita jonne on haudattu afganistanissa ja tsetseniassa kaatuneita... käyppä kato sieki!

• Toprakalla töitä
        Putkiluu, kirjoitti:

hautausmaita ja hautakiviä. On vielä muutama kirkko.
        Oikeasti Venäjä on itsenäistynyt uudelleen vuonna 1991. Vajaa parikymmentä vuotta sitten. Siihen loppui se mahdoton meslaaminen. Aika usein se asia unohdetaan. Kansalaisia ei pidä syyllistää.

Tottahan luterilaisia kirkkoja on vuosikymmenten varrella tuhoutunut ja aktiivisesti myös tuhottu. Tuhoajina ovat olleet enimmäkseen neukkulan uskonkieltäjät. Eihän asialle enää mitään voi. Pitää vielä ymmärtää se, että Karjalan asukkaat ovat uskonnoltaan ortodokseja. Eivät he voi toimia luterilaisessa kirkossa, eivätkä ottaa sitä rakennusta tai hautausmaata haltuunsa. Tai haudata omaisiaan luterilaiseen hautausmaahan.
        Se on uskon kysymys.

En minä tavallisena kansalaisena tiedä lukuja kirkoista tai hautausmaista. Enkä ihmeemmin välitä. Venäläisillä on omat ortodoksien kirkot ja hautausmaat. Ortodoksien kirkot ovat erinomaisessa kunnossa. Venäjän kirkko voi oikein hyvin. Viimeksi katselin ortodoksikirkon remonttia keskellä Sortavalaa. Siitä tulee aivan hieno monumentti keskelle kaupunkia.

Uusia luterilaisi kirkkoja olen nähnyt Pitkärannassa Laatokan Karjalassa ja Kannaksella Kamennogorskissa (Antrea). Molemmat kirkot ovat hirsirakenteisia, oikein kauniita kirkkoja. Molemmat vastaavat varmasti asukkaiden tarpeita.

Asia erikseen on Ruskealan kylässä lähellä Värtsilää Kalevi Keinosen vetämä hanke. Tiedät varmaan sen kirkkohankkeen.
        Hän rakentaa luterilaista kirkkoa mäenharjanteelle. Päärakennus on jo harjakorkeudessa. Alakerran majoitustilat ovat jo valmiina. Otin valokuvia siitä. Myös Tripster laittoi kuvia aiemmin.

Venäjän elintarviketuotanto on asia monen sivun mittainen. Tiivistän sen jotenkin. Venäjällä viljellään maata, kasvatetaan eläimiä teuraaksi. Kaikki elintarviketuotanto on aivan samanmoista kuten Euroopassa. Maatilat ovat älyttömän suuria, perheviljelmiä on vähän. Enimmäkseen tilat ovat edelleen valtion omistuksessa.

Venäjällä elintarvikkeista ei ole pulaa. Ongelma on maataloustuki. Venäläiset yksityiset firmat ostavat EU:n ja Aasian alueelta elintarvikkeita tuetuilla hinnoilla. Venäläinen firma ei saa kansallista tukea tuotteilleen.
        Saksalaisia kurkkupurkkeja voi ostaa marketeista Venäjältä. Ei ne tavarat kaupasta lopu.
        Ei se mummo jää ilman kurkkuja. Ei se taida edes ostaa kurkkuja venäläisestä marketista. Mummo viljelee kurkkuja omalla palstallaan ja viljelee monia muitakin hyötykasveja. Hän käy myös marjastamassa kesäaikaan.
        Ostan niitä venäläisen mummon purkitettuja kurkkuja, kun hän tulee myymään niitä tien levikkeelle. Ostan samalla säilötyt sienet, puolukat, lakat (hilla) ja karpalot.

Venäjän Karjalan ihmisten talous ei ole kovin riippuvainen kansainvälisestä taloudesta. Lama tulee ja menee, mutta mummot siellä pärjäävät. Lähes luontaistalous on hyvä.

Eläkkeelle päästyäni voisin mennä sinne mummojen töihin. Hakkaamaan polttopuita ruokapalkalla.

Hieno analyysi ja niin totta. Juuri noin olen minäkin Venäjän sisäisimmän olemuksen ymmärtänyt. Harmaiden hirsien kylistä kullattujen kupoleiden loisteeseen. Tulen kaveriksesi halkohommiin, kunhan tästä herkiän.

• :-F

Itse olen käynyt nuorella iällä useampaan kertaan Venäjällä ja nähnyt myös Pietarin jne.

Vaikka avarakatseinen olenkin niin kyllä se aina harmittamaan pistää ku yritetään huijata.

Viimeksi tänään Svetogorskin tax-free:ssä babuska pissi silmään. Eihän se ollu ku 200 ruubelia mutta kuitenkin...

Opettavaisia asioita ja näistä taas opitaan seuraavaan reissuun!

• miettinet, aloittaja?

kIITOS HYVÄSTÄ ALOITUKSESTASI.
      Kiitos myös keskustelijoille minun puolestani, informatiivisesta ja lukemisen arvoisesta diskuteerauksesta.

• Ulkosuomalainen 1+1

Kiitos ystävällisistä sanoista
        Täytyy sanoa että niin monta on mieltä kuin miestäkin. Eihän makuasioista kannata kiistellä.
        Olen vain kiinnostunut entisen kotikaupunkini (joka sijaitsee Venäjän rajalla) asioista. vaikka nykyisin asustelen kaukana meren takana, niin nykyaikana on tietsikalla helppo olla ajan tasalla. Sukulaisia asustelee vielä Nuijamaan tien varrella ja seuraavat mielenkiinnolla esim. pitkiä rekkajonoja. Kuten joku sanoi "Venäjä on Venäjä" Eihän sellaista löydy mistään muualta.

• Pitää mennä

Kiitos ystävällisistä sanoista
        Täytyy sanoa että niin monta on mieltä kuin miestäkin. Eihän makuasioista kannata kiistellä.
        Olen vain kiinnostunut entisen kotikaupunkini (joka sijaitsee Venäjän rajalla) asioista. vaikka nykyisin asustelen kaukana meren takana, niin nykyaikana on tietsikalla helppo olla ajan tasalla. Sukulaisia asustelee vielä Nuijamaan tien varrella ja seuraavat mielenkiinnolla esim. pitkiä rekkajonoja. Kuten joku sanoi "Venäjä on Venäjä" Eihän sellaista löydy mistään muualta.

katsomaan sinne Venäjän puolelle, eikä sieltäkään nykyisin kovin pitkiä jonoja löydy. Kiitos laman ja ylipainomaksun.

Nim. Sataman työttömien puolesta...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      47
      5915
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      51
      5394
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      53
      3768
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3705
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3524
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3146
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59