Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lapsi kasteelle?

-----

Kysynpä vielä tätä täälläkin jos jollain olisi faktatietoa tai omaa kokemusta.

Minua, lapsen äitiä, ei siis koskaan ole kastettu enkä sen koommin ole halunnut ripille enkä siis näin ollen kuulu mihinkään uskontokuntaan. Lapsen isä kuuluu kirkkoon, joten eikö terveellä maalaisjärjellä ajateltuna lapsi voida kastaa ja liittää kirkon jäseneksi jos edes toinen vanhempi on seurakunnan jäsen?

Olen saanut ristiriitaista palautetta ja neuvoja, etenkin appivanhempani ovat patistaneet minua kasteelle ja rippikouluun jotta lapsi voidaan kastaa, koska heidän mukaansa lapsen vakaumus määräytyy äidin mukaan. Olen ikävä kyllä itsekin alkanut uskomaan tuohon, joten siksi kysynkin, onko minun pakko nyt liittyä kirkon jäseneksi jotta lapsemme voidaan kastaa?

Jättäisin mieluusti koko kekkerit pitämättä koska lapsi ei itse kykene näistä asioista päättämään enkä siis haluaisi niihin puuttua, mutta miehelleni on tärkeää että lapsi kastetaan seurakuntaan joten sallin sen hänelle.

Netistä olen ymmärtänyt (hyvinkin heikosti) että vain toisen tarvitsee kuulua kirkkoon, mutta miten käytännössä? Kiitos vastauksista etukäteen!

9

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuppelo

      Meillä oli sama tilanne 7.v sitten eli isä kuului kirkkoon ja minä en.Isän toiveesta poika kastettiin kirkossa eikä ongelmia ilmennyt.Tosin itse olin suorittanut rippikoulun ja eronnut sen jälkeen kirkosta,en nyt muista tuliko se ilmi kasteesta sovittaessa.Mutta siis näin meillä.

      • ----

        Huojensi oloani kummasti. Kun olenkin pitkään pohtinut että tämä taitaa olla vain appiukon kiero tapa saada minut liittymään kirkkoon (on tehnyt selväksi että olen omituinen kun ei ole tullut mieleenikään). En koe tarpeelliseksi koska uskoa voi muutenkin ihan mihin tahtoo ilman sen kummempia sitoumuksia.

        Iloista kevättä!


    • mie vaan..

      tosin täytäm kyllä kaikki jäsenehdot sun muut, mutta en kuulu kirkkoon. Mies kuuluu ja lapset on kastettu ihan tavallisesti. pappi vaan allekirjoituttaa lapsun jossa annat miehellesi oikeuden päättää lapsen uskontokunnasta.

      Miksi teillä kastetaan, miehen tahto vai vakaumus? Meillä se oli miehelle sellaine pako-kun-kaikki-muutkin-ainahan-niin-on-tehty-tulee-sanomista-äiti-pettyy-jne juttu ja mulle sillä ei ole merkitystä suuntaan tai toiseen. Eli en vastusta, mutta kun ei its usko niin ei usko!

      • täälläkin,

        ei mitään muuta. Juuri se sama laulu, kun kaikki muutkin kastaa, saa pitää bileet jossa syödään paljon kakkua. Minua ei kiinnosta edes se, niin kun ei mikään muukaan asiaan liittyvä. Appivanhemmat on sitten enemmän näillä Jumalan asioilla....


      • mie vaan..
        täälläkin, kirjoitti:

        ei mitään muuta. Juuri se sama laulu, kun kaikki muutkin kastaa, saa pitää bileet jossa syödään paljon kakkua. Minua ei kiinnosta edes se, niin kun ei mikään muukaan asiaan liittyvä. Appivanhemmat on sitten enemmän näillä Jumalan asioilla....

        mä olen kyllä myös sitä mieltä, että jos on joku syy järjestää juhlat niin järjestetään! Eli syy se on tämäkin ja aina on hauskaa ollut.

        Homman koomisin piirre on ollut se, että pappimme on leppoisa ja mukava tyyppi, mutta kirkonmies viimeseen asti, seurakunnan kappalainen kun oli. Isäni joka on ateisti viimeiseen piirtoon laski ko jerran heti vaaralliseksi käännyttäjäksi, mutta vietti tämän kanssa aikaa runsaasti kastetoimituksen yhteydessä. Korkeakirkollinen osuus jäi itse kastetoimitukseen ja muuten tilaisuus oli aina leppoisa vaikka pappikin oli paikalla. Useinhan se on jäykkä ja väkinäinen ja vielä ehkä yksi virsi?? Eli hommasta jäi aina hyvä maku suuhun kaikille osallistujille. Edelleen moikkaillaan kun kaupassa tai jäähalilla törmätään..


      • mikäli
        mie vaan.. kirjoitti:

        mä olen kyllä myös sitä mieltä, että jos on joku syy järjestää juhlat niin järjestetään! Eli syy se on tämäkin ja aina on hauskaa ollut.

        Homman koomisin piirre on ollut se, että pappimme on leppoisa ja mukava tyyppi, mutta kirkonmies viimeseen asti, seurakunnan kappalainen kun oli. Isäni joka on ateisti viimeiseen piirtoon laski ko jerran heti vaaralliseksi käännyttäjäksi, mutta vietti tämän kanssa aikaa runsaasti kastetoimituksen yhteydessä. Korkeakirkollinen osuus jäi itse kastetoimitukseen ja muuten tilaisuus oli aina leppoisa vaikka pappikin oli paikalla. Useinhan se on jäykkä ja väkinäinen ja vielä ehkä yksi virsi?? Eli hommasta jäi aina hyvä maku suuhun kaikille osallistujille. Edelleen moikkaillaan kun kaupassa tai jäähalilla törmätään..

        toinen vanhemmista haluaa että lapsi kastetaan, niin miksi ei. Kastetilaisuudessa laulettavat virret tai laulut voi valkata etukäteen. Ja jos on soittajia suvussa, niin sopia säestyksestä. Ja toki hyvät syötävät kuuluu asiaan. Olipa yksissä ristiäisissä mehubooliakin. Pappeja löytyy niin moneen lähtöön. Luonnollisin on tietty se jota on muutenkin nähnyt esim. se joka on vihkinytkin.


    • Asia sieltä

      ...selviää. Aina kannattaa kysyä oikeasta paikasta, niin saa kerralla tietää menettelyn.

      • vastaa

        Uskonnonvapauslain mukaan lapsi seuraa Suomessa uskontokunnassa äitiä. Jos äiti ei kuulu kirkkoon, mutta isä kuuluu, vanhemmat voivat sopia, että lapsi seuraa uskontokuntokunnassa isää. Eli käytännössä tämä tarkoittaa teille sitä, että allekirjoitatte kastejuhlaa ennen vain yhden paperin enemmän. Kirkkoherranvirastoissa on valmiita kaavakkeita tähän uskontokunnasta sopimiseen. Otatte vain asian papin kanssa etukäteen puheeksi, että hän tietää ottaa tuon kaavakkeen mukaan.


      • uy5r
        vastaa kirjoitti:

        Uskonnonvapauslain mukaan lapsi seuraa Suomessa uskontokunnassa äitiä. Jos äiti ei kuulu kirkkoon, mutta isä kuuluu, vanhemmat voivat sopia, että lapsi seuraa uskontokuntokunnassa isää. Eli käytännössä tämä tarkoittaa teille sitä, että allekirjoitatte kastejuhlaa ennen vain yhden paperin enemmän. Kirkkoherranvirastoissa on valmiita kaavakkeita tähän uskontokunnasta sopimiseen. Otatte vain asian papin kanssa etukäteen puheeksi, että hän tietää ottaa tuon kaavakkeen mukaan.

        Ei tartte mitään paperia allekirjoittaa, suullinen lupa riittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe