Henkilöstövuokraus firmat?

oouutoa.

Katselin tuosta mol sivuilta työpaikkoja ihan mielenkiinnosta kun lomautuksessa nyt sitten istun. Niin törmäsin viestiin jossa haettiin säiliö adr kuskia joka omaa VANKAN kokemuksen? Lisänä piti olla olla vielä digikortit (niitä ei varmaan tuleva työnantaja millään maksaa,vai?)

Mutta tämä:"Vankan kokemuksen omaava säiliöautokuljetta" Luulevatko siellä carrotilla(vuokrausfirma) että kuski joka on ajanut esim.kemikaaleja koko ikänsä on valmis ryntäämään vaikkapa nesteen varikolle ottaan kuorman ja ei muutaku maakuntaan jakamaan polttoöljyjä??
Vois melkein verrata rahtiajoa ja öljyrekan ajoa keskenään,niin erilainen mailma on jos verrataan öljy/kemikaalirekkaa keskenään!!!

Elikkä onko se niin SALAISTA ettei vahingossakaan tulis selville kuka isäntä hakee uudellamaalla työntekijöitä?
PERSUUKSISTA TUOMMOINEN VEDONVÄLITYSFIRMA SANON MINÄ! Joku läppärin käsittelijä vetää vain välistä isännän/työntekijän viimesetkin rahat!

Onhan niitä muitakin keinoja seuloa turhia työpaikankyselijöitä kuin tuommoinen hevoskonttori jossa kuulemma joku 18v tyttö haastattelee "vakuuttavasti" kysellen kuis sulla sujuu tuo letkun käsittely? hohhoooo!!

29

3868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ekivainaa

      Niin ja parhaassa tapauksessa hyppyyttävät tuollaisessa vuokra firmassa joka päivä eri taloon töihin. Kylläpä jaksaa kiinnostaa...

    • ei voi kun

      sanoo, KOMMARIT KYYKKYYN , tein aika meni jo....

    • Verotoimisto

      Verottajan linjaus kuljetusalalla: ei voi olla vuokratyötä koska laki sanoo.
      Mikäli ei tuo omaa kalustoa firmaan on työntekijä. Aika ei rajaa vaan kaikki työssä olevat ilman kalustoa, ovat työntekijöitä .

      • repareppana

        Ei Se noin mee,jos satut oleen toiminimi yrittäjä ja laskutat pääsääntöisesti yhtä ja samaa lafkaa tekemistäsi hommista,verottaja katsoo sit sun laskuttamat työt palkatyönä tehdyksi,joista tilaaja lafka maksaa sun eläkemaksut ja ennakot toiseen kertaan,kun itse et niitä siitä surkeesta tuntiveloituksesta jonka sait laskuttaa,pystynyt maksaan!


    • Ajoväsymyskonsultti

      Miksi sitten työnantajat käyttää vuokrafirmoja?Ei heitä pakoteta siihen jos ne vie viimeisetkin eurot?
      Vuokratyö ja toiminimi on kaksi eri asiaa.

    • scaniamies

      Kuule, niihin virmoihin ei kannata mennä, jos vähän nenääsi pidemmälle katsot ja mol.fi:ssä paskimmat paikat!

    • Juurikin näin. Vielä 6 vuoden päästäkin tilanne on se että ilmoituksissa tai edes haastattelussa ei tuoda esille firman nimeä

      Ja haastattelijana tosiaankin joku 18v tyttö joka:

      - Kyselee elämän suunitelmia
      - Haluaa nähdä erilaiaisa todistuksia
      - Kyselee niitä näitä liittymättä töihin
      - Haluaa ottaa valokuvan ihan oman muistin tueksi

      - Ei tiedä oikein tarkkaan mitä ajetaan
      - Ei tiedä oikein tarkkaan mihin päin ajetaan
      - Ei tiedä kalustosta mitään
      - Työajoista tietää "noh aamulla se alkaa"

      Kun taasen montaakaan kuljetusliikettä ei kiinnosta minkä näkönen tyyppi toinen on, ei elämänsuunitelmat, ei todistukset.. Vaan käytännön seikat jotka vaikuttaa hommaan

      Toki muutamat firmat on jo legendaa http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/8811179_fi.htm esim tosta ei ole vaikea arvata mikä lafka kyseessä

    • suomikarhu

      j-kylässä toimii yksikuskejen väitys firma joka hakee kevytyritys kuskeja .olkaa tarkanna sopimusten kanssa yritää kusetaa.ja sopimus täys huijaus, mukanna yksi turkulainen koijari ja jyväskylän äijä eetu. h.samaa kastia kuin proslave,kuskijen kusetusta. myös minua ja yhtä muuta yritivät kusetaa.syksyllä 2018

    • Tilastonikkari

      Kova vuosi tuo 2009 muutaman päivän sisällä jo toinen viestiketju on kaivettu esiin. Lieneekö tämä suomikarhu ja nimimerkki On-ajettu-keskieuroopassa sama fiktiivinen henkilö. Tämä suomikarhu puhuu ihan aiheen vierestä. Hän ei käsitä edes mikä ero on Henkilöstövuokrausfirmalla ja kevytyrittäjyydellä. Kevytyrittäjyyttä ei hyväksy työnantajapuoli eikä työntekijäpuoli. Tällaista työmuotoa ovat alkaneet käyttää sellaiset pienyritykset joiden ei tarvitse kuulua työnantajaliittoihin. Kevytyrittäjä on sellainen yrittäjä jolla on oma liike-idea ja ei halua perustaa raskasta perinteistä toiminimeä ainakaan yrittäjyyden alussa. Homma toimii esim. Osuuspankin tai Ukko.fi kaltaisten toimijoiden kautta. He hoitavat kaikki maksut puolestasi ja sinä maksat heille osuuden tuloistasi. Kun puhutaan henkilöstöfirmoista niin silloin sinä olet heillä töissä ihan duunarina. Teet asiakkaalla työt ja he perivät siitä korvauksen. Henkilöstöfirma maksaa kaikki lakisääteiset maksut kuten työeläkemaksut tekemästäsi työstä ja sinä saat normaalin palkan työntekijänä - Olet siis työntekijä. Kun hakee töitä niin pitää olla tarkkana,että asiat hoidetaan kuten laki sanoo. Suomi on täynnä hyviä kuljetusalan työpaikkoja ihan normaaleilla työehtosopimuksen mukaisilla palkoilla. Palkka on kohtuullinen ja silloin voit olla myös varma,että myös työeläke kertyy kuten pitää. Todella moni hyvä yrittäjä on lähes epätoivoinen nykyään kun kuljettajaa ei löydy eläkkeelle jääneen tilalle vaikka kaikki asiat hoidetaan asiallisesti ja työpaikka on hyvä. suomikarhun kanssa olen 100 % samaa mieltä ,että nyky-Suomi on täynnä huijareita jotka höynäyttävät mielellään sellaisia jotka eivät ole asioista perillä.

      • PuuKaatUU

        Olen kevytyrittäjä. Kevytyrittäjyys sopii henkilölle jolla on esimerkiksi ihan tavallinen päivätyö palkansaajana. Minä ajan työkseni . Kun on taitoa,aikaa ja innostusta myös poistaa ongelmallisia puita ihmisten pihoilta niin olen nyt myös kevytyrittäjä. Se on kätevä tapa hoitaa kaikki lakisääteiset maksut kätevästi edellisessä kirjoituksessa mainittujen firmojen kautta. Tämä yrittäjyys on hyvä ratkaisu kun työ on epäsäännöllistä ja tulot eivät nouse merkittäviksi.Asioidenhoitokulut ovat kuitenkin sen verran isot ,ettei ole järkevää kenenkään aloittaa päätyötä tekemään kevytyrittäjänä sillä se tulee liian kalliiksi. Minä kyllä varoisin sellaisia yrittäjiä jotka tarjoavat tällaista ratkaisua normaalin työsuhteen tilalle kun kyse on ihan perinteisestä palkkatyöstä.
        Eihän sellaisessa järjestelyssä ole kuljettajalla edes lomia jos ei itse hommaa tuurajaa ja ole palkatta lomalla.


      • Ex_Kevytyrittäjä
        PuuKaatUU kirjoitti:

        Olen kevytyrittäjä. Kevytyrittäjyys sopii henkilölle jolla on esimerkiksi ihan tavallinen päivätyö palkansaajana. Minä ajan työkseni . Kun on taitoa,aikaa ja innostusta myös poistaa ongelmallisia puita ihmisten pihoilta niin olen nyt myös kevytyrittäjä. Se on kätevä tapa hoitaa kaikki lakisääteiset maksut kätevästi edellisessä kirjoituksessa mainittujen firmojen kautta. Tämä yrittäjyys on hyvä ratkaisu kun työ on epäsäännöllistä ja tulot eivät nouse merkittäviksi.Asioidenhoitokulut ovat kuitenkin sen verran isot ,ettei ole järkevää kenenkään aloittaa päätyötä tekemään kevytyrittäjänä sillä se tulee liian kalliiksi. Minä kyllä varoisin sellaisia yrittäjiä jotka tarjoavat tällaista ratkaisua normaalin työsuhteen tilalle kun kyse on ihan perinteisestä palkkatyöstä.
        Eihän sellaisessa järjestelyssä ole kuljettajalla edes lomia jos ei itse hommaa tuurajaa ja ole palkatta lomalla.

        Kannattaa muistaa että mikäli tekee paljon töitä kevytyrittäjänä ja sitten hommat loppuu ja jäät työttömäksi, niin te-toimisto ja mahdollinen työttömyyskassa voi katsoa kevytyrittäjän olevan päätominen yrittäjä ja tällöin pahimmassa tapauksessa voi jäädä ilman työttömyyskorvausta. Tästä on omakohtaista kokemusta viimevuodelta kun pari kuukautta oli pakko saada tehtyä työtä täyttääkseni aktiivimallin vaatimukset. No kevytyrittäjänä oli töitä sen verran vähän, ettei te-toimisto ja Akt:n kassa katsonut minua päätoimiseksi yrittäjäksi. Sain pitää ansiosidonnaiset korvaukset eikä aktiivimallikaan vienyt vajaata viittä prosenttia korvauksista.
        En voi suositella kevytyrittäjyyttä vaikka se mainoksissa niin kovin hyvältä ja helpolta kuulostaa. Kannattaa ainakin maksaa yrittäjille tarkoitettua työttömyysturvamaksua ettei jää ilman rahaa jos hommat loppuu.


    • KylläOttaaPäähän

      Jos nyt olen asian ymmärtänyt oikein niin kun työnantaja hakee työntekijää niin jo hakuilmoituksessa mainitaan millaisesta työsuhteesta on kyse. Jos tällaisia älyttömiä ehdotuksia edes esitetään niin jokainen järkevä kuljettaja äänestää jaloillaan ja marssii ovesta ulos. Mihin tämä maailma ja Suomi on menossa.

    • ÄänestäJaloillasi

      KylläOttaaPäähän. Hyvä ! Puhut täyttä asiaa. Jos tällaisia älyttömyyksiä esitetään niin pitää sanoa kiitos ja näkemiin, tällainen toiminta ei ole millään tasolla hyväksyttävää. Sitä ei hyväksy työnantajaliitot eivätkä työntekijäliitot ja tällaisilla työnantajilla ei ole puhtaat jauhot pussissa kuten vanha sanonta kuuluu.Ikävä kyllä tällainen "rikollisuus" on saavuttanut myös Suomen.

    • PuukaatUU

      Kuten edellisessä kirjoituksessani selkeästi kerroin niin kevytyrittäjyys soveltuu mielestäni ainoastaan silloin kun päätyösi (työntekijä) ohella haluat tehdä jotain muuta työtä sivutoimena esim. puunkaatoa,mökkitalkkarihommia,remppahommia. Silloin kevytyrittäjyys on hyvä ratkaisu sille perinteiselle tavalle jossa hommat tehtiin vanhaan hyvään aikaan pimeästi ilman verottajaa. Asiakkaitakin on helpompi saada kun he saavat kotitalousvähennyksen tekemästäsi työstä. Silloin kun huomaa,että tämä sivutoimi onkin se minun "juttu" ja bisnes sujuu todella hyvin kannattaa perustaa ihan perinteinen toiminimi tai osakeyhtiö ja lopettaa se päätyö kuljettajana.Yrittäjä on tietysti aina yrittäjä eikä hän kuulu mm. työttömyysturvan piiriin (koska on lainsuojaton eläin)
      Silti moni tämän tien valitsee kun saa sen yrittämisen vapauden. Tulee Born to be wild fiilis.

    • EiHyväOllenkaan

      Kuten muukin moni asia on jakautunut Suomessa niin kuljetusalalla on kahdet työmarkkinat. Ovat nämä isot kuljetusyritykset jotka noudattavat lakeja tarkasti,koska niin kuuluu tehdä. Heidän päättäjissä eli esimiestehtävissä on ammattikorkeakoulun käyneitä henkilöitä jotka tietävät mitä laki ja työehtosopimukset sanoo kun kyse on työsuhteesta ja he haluavat niitä noudattaa ,koska se takaa sen,että ei ole pulaa kuljettajista. ja he saavat myöskin parhaat kuljettajat. Tällaisiin työpaikkoihin on vaikea päästä kun vaihtuvuus on lähes 0 %. Sitten ne muut yrittäjät. Kiistatta on myös valtava määrä pienyrittäjiä jotka hoitavat velvoitteensa kiitettävästi vaikka ovat pienyrittäjiä. Sitten löytyy tämä roskasakki . Kuljetusyrittäjäksi kun voi lähteä käymällä SKAL:lin kurssit ja se on siinä liikennelupa heltiää vaikka asenne on jo valmiiksi kieroutunut ja talousasioista ei oikeasti ymmärretä mitään. Näin ollen ei ole ihme jos ala ei kiinnosta nykynuorisoa. Onneksi isot firmat tekevät yhteistyötä ammatillisen koulutuksen kanssa ja poimivat parhaat myös armeijan riveistä ja näin saadaan myös jatkossa homma toimimaan. Kas kummaa kyseessä onkin usein myös nykyisin reipas nuori nainen! So What hyvä homma! pääasia ,että homma toimii.

      • MontaOpettanut

        On tosiasia se,että isot toimijat eli kuljetusyritykset joilla on merkittävä rooli nyky-Suomessa haalivat parhaat kuljettajat riveihinsä. Se ei ole heidän yksin oikeus vaan jostain käsittämättömästä syystä pienyritykset eivät halua ottaa esim. työharjoitteluun kuljettajakokelaita jotka mahdollisesti olisivat heidän tulevaisuuden lupauksia. Innokkaita ja valmiita uusiin haasteisiin heti valmistuttua. On hyvin outoa ,että oppilaitoksilla on jopa vaikeuksia löytää harjoittelupaikkoja oppilailleen nyky-Suomessa. Siksi on ihan loogista ajattelua,että parhaat uudet kuljettajat siirtyvät näihin suuriin kuljetusliikkeisiin töihin ,koska nuoruus on valttia myös kuljetusalalla. On hyvin vaikeaa ymmärtää miksi pienyritys ei ota harjoittelijaa kun siinä olisi oiva mahdollisuus saada hyvä nuori reipas työntekijä ??? ei voi ymmärtää.


      • ASTM_2_87

        Näin itse 1987 autokomppaniassa palvelleena ihmettelen vielä nykyäänkin, miksi armeijassa kuorma-auton/yhdistelmäkortin saaneita pidetään niin kovasti pätevinä työnhakijoina. Oman palvelusajan ( 11 kk.) aikana vain muutaman kerran pääsi ajamaan mm. täysperää. Tämäkin vain ajoharjoittelussa ennen ajokoetta ja tietysti itse ajokokeessa. Muut kerrat kun pääsi Masilla "rekkahommiin" niin perässä oli joku kottikärryn kokoinen soppatykki tai lähes yhtä pieni it-tykki. Ei niillä ajokokemuksilla siviiliin pääsyn jälkeen täysperää pesuhalliin tai lastauslaituriin peruutettu. Nykyään kut näkee liikenteessä autojoukkojen opetusajoa, niin niissäkin on perässä useimmiten pieni kärry jota myös vasikaksi kutsutaan. Vetäjänä lyhytakselivälinen maastokuorma-auto. Eihön sellainen edes oikaise katujen kulmissa että oppisi ennakoimaan ja "koukkaamaan" risteyksissä. Aniharvoin näkee täysperää opetuskäytössä. Jos sellaisen näkee, niin kyseessä taas maastokuorma-auto ja perässä kaksiakselinen, lyhyt kapelikärry jostain 70-luvulta. Ei niillä opi kuin ripauksen siitä millaista on nykyaikaisen yhdistelmän ajaminen. Kurssikeskuksissa sentään kalusto on lähempänä nykykokoluokkaa olevien ajokkien kanssa. Silti kuljetusfirmoissa ja kuljetusalan porukan puheissa armeikassa kortin ajaneet ovat niin pirun päteviä ja usein menevät kursssikeskuksissa opiskelleiden edelle työnhaussa.
        Ajamaan oppii vain työssä. Vuosien kuluessa.


    • näin_se_on_vaan_tosi

      Teille ei kerry lomia. ettekä te urpot niitä ainakaan sesonkiaikoina saisi pitääkkään. Sitten sesonkien jälkeen kyllä, mutta omaan piikkiin.

    • Anonyymi

      Mites nykyää vuosi 2020 vieläkö samat juttut?

      Kokemuksia Duolog ja polar pro ja niitten asiakas yrityksistä?

    • Anonyymi

      Mites nykyää vuosi 2020 vieläkö samat juttut?

      Kokemuksia Duolog ja polar pro ja niitten asiakas yrityksistä?

    • Anonyymi

      Katselin rengin paikkaa MOLin sivuilta ei tunnu löytyvän.

      • Anonyymi

        No niitä hommia on ollut nykyään huonosti tarjolla vuonna 1901 oli kyllä rengin ja piian
        pestejä vielä tarjolla,mutta kun tuo torpparilaitos lopetettiin niin perkele koko ammattikunta
        loppui. Isäntiäkin on todella vähän ,muutaman maitotilallisen tunnen henkilökohtaisesti,mutta
        kun maajussit matkivat nykyään kuljetusyrittäjiä ja haluavat olla mieluummin toimitusjohtajia.
        Niin onhan se komiampaa olla 30 sarvipään lypsytilalla toimitusjohtaja kuin isäntä.
        Olihan se TANKKI TÄYTEEN ohjelmassa tuo Sulo Vilen huoltoaseman TOIMITUSJOHTAJA
        vaikka liikevaihto oli 0 mk. Konstaapeli Reinikainenkin joi Wishyt aina piikkiin.


    • Anonyymi

      Auramaan torpparilla on pari renginpaikkaa auki, ajavat huikeella km palkalla.

      • Anonyymi

        Tämä tapahtui vuonna 1902 , tuo huikea km palkka ei varmasti ollut huikea kun suomen hevonen kulkea löntysteli miten itse halusi,mutta ruokapöydässä oli aina pottua ja läskisoosia ja sai piialle hiukan silmää iskeä. Kunnon ruokaperäiset ainakin tunti ennen kuin sitten taas
        lähdettiin painamaan pitkää päivää. Sellaista se oli ennen vanhaan hyvään aikaan. Ei ollut tressiä eikä loppupalamista työelämässä.


      • Anonyymi

        Tämä tapahtui vuonna 1902 , tuo huikea km palkka ei varmasti ollut huikea kun suomen hevonen kulkea löntysteli miten itse halusi,mutta ruokapöydässä oli aina pottua ja läskisoosia ja sai piialle hiukan silmää iskeä. Kunnon ruokaperäiset ainakin tunti ennen kuin sitten taas
        lähdettiin painamaan pitkää päivää. Sellaista se oli ennen vanhaan hyvään aikaan. Ei ollut tressiä eikä loppupalamista työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä tapahtui vuonna 1902 , tuo huikea km palkka ei varmasti ollut huikea kun suomen hevonen kulkea löntysteli miten itse halusi,mutta ruokapöydässä oli aina pottua ja läskisoosia ja sai piialle hiukan silmää iskeä. Kunnon ruokaperäiset ainakin tunti ennen kuin sitten taas
        lähdettiin painamaan pitkää päivää. Sellaista se oli ennen vanhaan hyvään aikaan. Ei ollut tressiä eikä loppupalamista työelämässä.

        Sääliksi käyvät nuo nykyajan torpparit. Maataloudessa niistä päästiin jo viime vuosisadan alkupuoliskolla. Kuljetusalalla niitä sen sijaan vielä löytyy.
        Kun firmalla ajot eivät kannata, otetaan "yrittäjäksi" haluava kuski ja vuokrataan pelit ja rensselit JA RISKIT hänelle. Halukkaita riittää. Näennäisesti pääsee "herraksi" ilman alkupääomia.
        Sitten pitää vain ajaa melkein vuorokauden ympäri saadakseen muutaman euron lisää kuskin kuukausiliksaan. Tuntipalkaksi tulee reilut puolet kuskin palkasta. Ja poliisin pysäyttäessä hikoillaan esitettäessä joka toista kiekkoa tai omaa kuljettajakorttia ja yritettäessä selittää niitä ilman korttia ajoja. Tai selitellä miten toinen kuljettaja on lentänyt eri puolille Suomea ajelemaan noita oman tauon mittaisia ajoja jne.
        Sitten poliisisetä kirjoittaa viikon tienestin suuruisen sakon ja määrää pitämään vuorokausilevon.
        Sääliksi käy. Lisäksi se käy pumpun päälle kun stressaantunut torppari huutaa ja rähjää, paiskoo tavaroita ja välillä haukkoo henkeä. Ei todellakaan kannattavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sääliksi käyvät nuo nykyajan torpparit. Maataloudessa niistä päästiin jo viime vuosisadan alkupuoliskolla. Kuljetusalalla niitä sen sijaan vielä löytyy.
        Kun firmalla ajot eivät kannata, otetaan "yrittäjäksi" haluava kuski ja vuokrataan pelit ja rensselit JA RISKIT hänelle. Halukkaita riittää. Näennäisesti pääsee "herraksi" ilman alkupääomia.
        Sitten pitää vain ajaa melkein vuorokauden ympäri saadakseen muutaman euron lisää kuskin kuukausiliksaan. Tuntipalkaksi tulee reilut puolet kuskin palkasta. Ja poliisin pysäyttäessä hikoillaan esitettäessä joka toista kiekkoa tai omaa kuljettajakorttia ja yritettäessä selittää niitä ilman korttia ajoja. Tai selitellä miten toinen kuljettaja on lentänyt eri puolille Suomea ajelemaan noita oman tauon mittaisia ajoja jne.
        Sitten poliisisetä kirjoittaa viikon tienestin suuruisen sakon ja määrää pitämään vuorokausilevon.
        Sääliksi käy. Lisäksi se käy pumpun päälle kun stressaantunut torppari huutaa ja rähjää, paiskoo tavaroita ja välillä haukkoo henkeä. Ei todellakaan kannattavaa.

        Mutta kun on niin mahtavaa ajella isoa autoa puukengät jalassa. Kuka siitä enää mitään rahaa haluaa.


    • Anonyymi

      Vapaudun Niuvaniemen avohoidosta kuukauden päästä, olisko töitä ripeälle nuorelle miehelle on ABCE kortti.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8139
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2171
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2072
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1698
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1637
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      1116
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe