Lux imuri, kotimyynti

Hanna25

Onko kellään kokemuksia kyseisestä kotimyynnissä olevasta imurista? Esittelijä kävi, hinta tuntuu järkylle.

62

16514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Boshkhi

      Electrolux perusimuri helvatan kalliilla hinnalla!

      • Wanha..

        Kirby keksi tämän imurimallin noin sata vuotta sitten. Mainospropagandalla näitä haisunäätöjä voidaan yhä myydä kansalaisille jotka eivät ole nähneet vaihtoehtoa. Yksikammioisissa imureissa periaate on että sekä moottorin jäähdytys että imuteho otetaan samasta lähteestä, siis imuriletkusta ja suulakkeesta (lue: likainen ilma). Tällä on monia huonoja seurauksia, mm. lämpimään moottoriin menevien mikrobien ja töhnän aiheuttama löyhkä, filttereistä huolimatta. Tärkein on että suurin osa imutehosta menee moottorin jäähdyttämiseen sekä pölypussin ja useiden pienten ja tukkeutuvien filttereiden läpi puskemiseen. Siksi näissä on niin julmettu wattimäärä, -2000W alkaa olla yleistä. Kaksi kilowattia! Monesta syystä Kirby ei ollut tyytyväinen tähän, ja hän halusi ratkaisun. Kymmenen vuotta myöhemmin hän keksi kaksikammioisuusjärjestelmän, joka yhä on ylivoimainen kaupan hyllyltä löydettäviin sähkölaitoksen rahoittajiin verrattuna. Kaksikammioisuusjärjestelmä tarkoittaa että moottori saa oman jäähdytysilman erillisestä aukosta sekä puhaltaa tämän ilman sivuaukosta ulos. Imurointi tapahtuu kokonaan moottorin jäähdytysilmasta erillään, turbiinin avulla, jolloin suurin osa wateista saadaan itse imutehoon. Imuri ei voi alkaa haisemaan, koska mitään likaa ei tahallaan suunnata moottoriin. Luxin ratkaisu, ylläolevien ongelmien lisäksi, on laittaa mm. matontamppaus-suulake pitkän letkun päähän. Tällöin merkittävä osa imutehosta katoaa letkuun, kuten fysiikan lait määräävät. En suosittele.


      • hahhahaha
        Wanha.. kirjoitti:

        Kirby keksi tämän imurimallin noin sata vuotta sitten. Mainospropagandalla näitä haisunäätöjä voidaan yhä myydä kansalaisille jotka eivät ole nähneet vaihtoehtoa. Yksikammioisissa imureissa periaate on että sekä moottorin jäähdytys että imuteho otetaan samasta lähteestä, siis imuriletkusta ja suulakkeesta (lue: likainen ilma). Tällä on monia huonoja seurauksia, mm. lämpimään moottoriin menevien mikrobien ja töhnän aiheuttama löyhkä, filttereistä huolimatta. Tärkein on että suurin osa imutehosta menee moottorin jäähdyttämiseen sekä pölypussin ja useiden pienten ja tukkeutuvien filttereiden läpi puskemiseen. Siksi näissä on niin julmettu wattimäärä, -2000W alkaa olla yleistä. Kaksi kilowattia! Monesta syystä Kirby ei ollut tyytyväinen tähän, ja hän halusi ratkaisun. Kymmenen vuotta myöhemmin hän keksi kaksikammioisuusjärjestelmän, joka yhä on ylivoimainen kaupan hyllyltä löydettäviin sähkölaitoksen rahoittajiin verrattuna. Kaksikammioisuusjärjestelmä tarkoittaa että moottori saa oman jäähdytysilman erillisestä aukosta sekä puhaltaa tämän ilman sivuaukosta ulos. Imurointi tapahtuu kokonaan moottorin jäähdytysilmasta erillään, turbiinin avulla, jolloin suurin osa wateista saadaan itse imutehoon. Imuri ei voi alkaa haisemaan, koska mitään likaa ei tahallaan suunnata moottoriin. Luxin ratkaisu, ylläolevien ongelmien lisäksi, on laittaa mm. matontamppaus-suulake pitkän letkun päähän. Tällöin merkittävä osa imutehosta katoaa letkuun, kuten fysiikan lait määräävät. En suosittele.

        ensinnäkin kirby jos jokin on kallis imuri. Luxilla taas imuteho perustuu siihen, että se on suunniteltu hyvistä ja kestävistä osista. kurkkuputken sijaan siinä on suora putki, moottori on automatisoitu ja tamppareissa on oma moottori. näiden juttujen takia se kone ei just kulu. Itsellä on ollu käytössä lux jo jonki aikaa ja valitettavasti olen myös joutunut näkemään tämän huutavan "paholaiskirbyn"...


    • tiijä,

      mutta itse olen päättänyt olla ostamatta lux sanaan päättyviä kodinkoneita. (pas..a saa halvemmallakin)

    • kkhuoltaja

      Kotimyyjäthän ovat ammattilais huijareita, saman tehosen imurin saa kaupasta tonnin halvemmalla.

      • säästäjä

        Aivan varmasti tehokkaammanki. Lux on tuntemukseni mukaan markkinoiden pienitehosin imuri, tosin saatan olla väärässäkin.
        Pölynpoistokyky sen sijaan on eri asia ja siinä lux on kyllä huippuluokkaa.
        Wattimääriä seuraamalla saatte tietää vaan kuinka iso sähkölasku tulee.


      • Taimi
        säästäjä kirjoitti:

        Aivan varmasti tehokkaammanki. Lux on tuntemukseni mukaan markkinoiden pienitehosin imuri, tosin saatan olla väärässäkin.
        Pölynpoistokyky sen sijaan on eri asia ja siinä lux on kyllä huippuluokkaa.
        Wattimääriä seuraamalla saatte tietää vaan kuinka iso sähkölasku tulee.

        Mulla on ollut Lux valovuosia (30v). Nyt on toinen imuri vasta menossa. Edellinen oli käytössä 28-vuotta ja se pelittää vieläkin. Ehkä vähän hinnakas ostaa, mutta ajansaatossa tulee halvimmaksi ratkaisuksi. Ja mikä parasta, aina saa siivota kunnon laitteella, eikä millään huutavalla muovilootalla. Näistä muovilootista minulla on koemusta työpaikaltani. Sinne ostetaan vähintään kerran vuodessa uusi loota entisen hajonneen tilalle. Aika erikoista kun autojen kohdalla ymmärretään kyllä miksi joku auto maksaa moninkeratisesti sen minkä halvempi kottero. Emäntä saa tyytyä huutvaan "hooveriin", kunhan isäntä saa ajaa mersulla tai audilla, jne...


      • Jukleena

        Lux imuri ollut tuolta 80-90-luvun taitteesta,ja ovelle tuli pitkästä aikaa pölynimurikauppias uuden lux imurin kanssa.
        Vanha(edelleen toimiva) pääsi lepoon autotalli-imuriksi satunnaiseen käyttöön auton siistimiseen.
        Hinnasta en sano muuta kuin halpahan se ei ollut,mutta laadukkaasta tuotteesta ja vuosia kestävästä laitteesta ei koidu kovin suurta loppuhintaa per/vuosi.
        Kysymys on kai vain ihmisen elämäntilanteesta ja ajankohdasta milloin halutaan /varaa ostaa "laatua" uskon asia kai se laatukin on.


      • TVLTampere

        Moro
        Yhtä hyvän siivousjäljen saa kyllä aikaseks
        vaikka esim. Mielen imurilla.
        Hinta on luksii verrattuna noin neljäsosa.
        Saahan niitä ostaa joka ei pysty myyjää vastustaan.
        Se on vaan yks esimerkki kotimyynti tuotteista.
        Eikä tähä päde vertaus Mersusta ja Ladasta.
        Niissä on eroa.
        Mutta imureissa EI.
        Eihä seo hullu joka pyytää vaa se joka maskaa!
        HiHi


      • Anonyymi
        Taimi kirjoitti:

        Mulla on ollut Lux valovuosia (30v). Nyt on toinen imuri vasta menossa. Edellinen oli käytössä 28-vuotta ja se pelittää vieläkin. Ehkä vähän hinnakas ostaa, mutta ajansaatossa tulee halvimmaksi ratkaisuksi. Ja mikä parasta, aina saa siivota kunnon laitteella, eikä millään huutavalla muovilootalla. Näistä muovilootista minulla on koemusta työpaikaltani. Sinne ostetaan vähintään kerran vuodessa uusi loota entisen hajonneen tilalle. Aika erikoista kun autojen kohdalla ymmärretään kyllä miksi joku auto maksaa moninkeratisesti sen minkä halvempi kottero. Emäntä saa tyytyä huutvaan "hooveriin", kunhan isäntä saa ajaa mersulla tai audilla, jne...

        Mulla köytössä 36v hyvin pelittää


    • on......

      Tuo myyntitapahan perustuu siihen, että se kauppias on se ketjun varsinainen asiakas, joka on saatu ostamaan se helvetin kallis imuri. Sitten se pyrkii vain eroon siitä ihan tavallisesta imurista, jotta saisi rahansa pois. Tuo myyntitapa on kuin ketjukirje, eli rupeat kauppiaaksi , yrität myydä sitä kallista värkkiä ja yrität hankkia uusia myyjiä. Jokunen vuosi sitten oli myös pesuainekauppiaita samalla menetelmällä. Hinta ja laatuvertailuahan ei voi tehdä ollenkaan. Kulkukauppiailta ei kannata mitään ostaa, oikeasta kaupasta saa paremman tuotteen halvemmalla ja takuut yms. toimii kunnolla.

      • asajsfööekjfe

        eipä ole näin.. näin toimivat amway ym kynttiläkutsut, mutta luxin myyjät tekevät päivätyökseen eikä sen takia että saisivat uusia myyjiä. ketä vain ei työhön huolita vain vaan ammattitaitoiset ja asiakkaita arvostavat ihmiset, että ei sinne kuka vaan matti meikäläinen töihin pääse. nimimerkillä ent. myynt.ihm. nyk. luxin omistaja. .. ja tyytyväine..


      • Anonyymi

        Ei oifä paikkaansa. Edustaja ei osta itse imuria vaan myy Hedengrenin esittelijänä ne asiakkaalle kotimyyntinä. Terkuin entinen myyjä ja omistan myös itse Luxin.


    • Ostettu on

      Imuroi tosi hyvin.....allergiaperhe ollaan ja lasten oireet vähentynyt imurin hankinnan jälkeen. Kotimyynnissä ensin imuroitiin omalla imurilla matto ja sen jälkeen Luxilla...voi järkky miten paljon lähti vielä paskaa matosta irti. Joten mä suosittelen.....kaupassa muute et pysty imutehoa näkemään.......

      • olen myös

        mä oon kans tyytyväinen asiakas.. eipä sitä yleensä kaupasta tuu ostettua muutaku sika säkissä.. niinku mulle myyjä sano, että ei tartte ostaa sikaa säkissä.. ja näin se oikeasti on.. paljo suurempia ja huonompaki ostoksia on tullu tehtyä ja lyhyemmällä harkintajalalla.. :D tässä sentäs pääsi näkemään ja kokeilemaan ennenku tartti päättää.. ja on oma yhtä hyvä ku esittelyki ku sain vielä kokeilla omalla koneella niin että näki miten se sillä poisti pölyä.. :)


      • Jätäovimyyjäkäytävään

        Romu mikä romu ja vieläpä kallis sellainen !!!
        Hajosi ylikuumentumiseen patjoja imuroidessa.
        Paskoo luxlux hinnalla!!!


    • mutta kestävä

      Ja joistakin asioista myyjä puhuu paskaa. Mm. siitä, että karvat eivät kietoudu suuttimen akselin ympärille. No okei, ei akselin, mutta sen akselin suojuksen kyllä ja repiminen on ihan samanlaista molemmista kohteista. Johto kuumenee ollessaan sisällä koneessa. Siksiköhän se kehotetaan vetämään kokonaan ulos?

      Runko on kyllä tukeva. Suuttimien sisärakenne voisi olla tukevampi. Nyt liikaa muovia, joka murtuu ajan myötä..

      • exmyyjä

        se johto pitää vetää sieltä kokonaan ulos, ihan sama asia kuin jatkojohdon kanssa, joka on muovikerällä, sekin kuumenee.


    • Cia-seruliina

      Hei! Älä vaan osta, hinta on niin yli kylän kun vaan olla ja taitaa! Nyt ne kiertää Virossa ja kauppaa näitä imureita, harmittaa kun ihmiset uskoo tohon hälynpölyyn. Kyllä ihan normaali kaupan imurilla saa puhdasta, ja onhan Suomi täynnä siivoustukkuja jossa erittäin hyviä imureita on kaupan. Saa vielä kunnon opastuksen eikä kauppias häviä kuin pieru saharaan. Lux imurissa on tuhata ja sata johtoa, kaiken maailman tampparit ja värkit. Niiden kanssa tulee hulluksi. Ne lux-imurit palaa mootoreista alta aikayksikön, erittäin paljon kokemusta!
      Äimä

      • lähes huijattu

        älä ihmeessä osta yhtään mitään kiertäviltä kauppiailta,saat vaan isot harmit.erikoisliikkeet ova oikeita paikkoja hankkia kodinkoneita.näissä liikkeissä myös laitteita on hyvä verrata toisiinsa.tarvittaessa takuukin toimii varmasti paremmin.


      • onnellinen skeptikko
        lähes huijattu kirjoitti:

        älä ihmeessä osta yhtään mitään kiertäviltä kauppiailta,saat vaan isot harmit.erikoisliikkeet ova oikeita paikkoja hankkia kodinkoneita.näissä liikkeissä myös laitteita on hyvä verrata toisiinsa.tarvittaessa takuukin toimii varmasti paremmin.

        harmi se vaan on, että mielipideasiat on ainoita mistä voidaan kiistellä.. minä pessimistisenä ja skeptisenä ihmisenä laitteen ostin.. (; ennen ostoa pistin myyjän suurelle koetukselle kuten myös koneenkin.. sitä verrattiin käytännössä uuden karheaan omaan dysoniin.. ja niin vaan kävi, että imuroitiin eka omalla ja sit luxilla ja huhhuh sitä paskan määrää.. ja sitten kokeiltiin toisin päin että omalla ja luxilla ja eipä sieltä enää mitään tullut.. on tuo kyllä hintansa haukkuva kone.. mulla ollut nyt yli vuoden ja yhtä hyvä ku uutena!


      • luxsista
        onnellinen skeptikko kirjoitti:

        harmi se vaan on, että mielipideasiat on ainoita mistä voidaan kiistellä.. minä pessimistisenä ja skeptisenä ihmisenä laitteen ostin.. (; ennen ostoa pistin myyjän suurelle koetukselle kuten myös koneenkin.. sitä verrattiin käytännössä uuden karheaan omaan dysoniin.. ja niin vaan kävi, että imuroitiin eka omalla ja sit luxilla ja huhhuh sitä paskan määrää.. ja sitten kokeiltiin toisin päin että omalla ja luxilla ja eipä sieltä enää mitään tullut.. on tuo kyllä hintansa haukkuva kone.. mulla ollut nyt yli vuoden ja yhtä hyvä ku uutena!

        kaikista imureista jopa mielestä tulee ajan myötä n.10-15 v:den kovan käytön jälkeen lux


      • koira ulos
        luxsista kirjoitti:

        kaikista imureista jopa mielestä tulee ajan myötä n.10-15 v:den kovan käytön jälkeen lux

        kun näet lux kauppiaan ovellasi,pistä koira (vihainen) ulos.


      • hmmm.

        niillä moottoreilla on KYMMENEN vuoden takuu...et se niistä moottoreitten palamisista....ja johtoja ei oo yhtään sen enempää ku muissakaa ku ostaessa myyjän kans laittaa johot paikallee eikä niitä sen jälkee turhaa irrottele.jos joku haluu luxistaan eroon ni täällä on ostaja, heh.


      • mulla on sulla ei

        Lux imurilla 10vuoden takuu kun suodattimet vaihtaa ajallaan piste.


      • mrrrrrrr.
        mulla on sulla ei kirjoitti:

        Lux imurilla 10vuoden takuu kun suodattimet vaihtaa ajallaan piste.

        on ja kaikki huonoja (molemmista)


      • Hanna2

        Äimä on käkenä kukkumassa kun ei tiedä mistä puhuu. Siskoni osti luxin vuonna 1975 ja imuroi sillä edelleen. Mulla on ollut käytössä 30-vuotta ja pelittää edelleen hyvin.


      • huhuja kluullut

        Ei kokemuksia mutta vinkki vaan että lux imureissa on 10v moottori takuu.... Kannattas pöljä viedä se vaihtoon ellei 10v ole mielestäsi alta aika yksikön


      • Onhantouhua
        koira ulos kirjoitti:

        kun näet lux kauppiaan ovellasi,pistä koira (vihainen) ulos.

        Olen nyt viikon aikana tutustunut koko koti myynti sektoriin,uskon jopa että sieltä löytyy asiansa osaavia ja moraaliltaan kunnon myyjiä . ( mutta kun ei tiedä kuka on)
        Mutta yleensä nuoret on valjastettu tietyillä pakotteilla ja koulutuksella markkinoimaan ,tyylillä jota sanotaan harhaanjohtavasti markkinoinniksi.
        Se on valitettavaa ao nuoren osalta ja kun markinointia kohdistuu yleensä Pahimmissa tapauksissa Suomalaiseen vanhusväestöön, yli 75 vuotiaan pitäisi olla suojassa ,heidän omaiset pitäisivät olla tietoisia ,ennen kaupan päättämistä.
        Mutta aina ei ole niin, vaan kotimyynti on useasti ,painostava,jopa uhkailua,ja on jopa opetettu myyjillä ettei saa poistua ennen kuin on saanut tilauksen.
        Siis Näissä törkeimmissä tapauksissa,joissa tulee jo henkistä ja taloudellista vahinkoa. Totta kai on myyjiä joka lähtöön , mutta provision palkalla myyjä tekevät kaikkensa ansaitakseen mahdollisimman hyvät ansiot . ( ja hienon auton alle )
        Seuraavat yritykset tai alat mm Suomi 24 sivuilta nousevat esille Koti Sun putkiremontoinista , lämpölux ikkunat,muutama hormiremontti yritys ja yllä oleva imuri myynti tapaus , osa myyjistä (yrityksistä ) on ollut mukana jo aiemmin esillä olleissa jätevesi järjestelmien myynnissä " mummoille " eli kohdistuu kotimyynti yleensä henkilöihin joilta voidaan painostamalla saada runsaimat provisiot!
        Suomi 24 kirjoituksen lisäksi aihetta on käsitelty mediassa usein mm Aamulehti,Taloussanomat ,ET lehti, Jämsän lehti ,Etelä-Saimaa , ja kuluttaja järjestöt sekä Kuluttaja asiamiehen toimisto saa jatkuvasti valituksia ao markkinoinnista.


    • pocahontaspo

      mulla kävi äsken juuri imuri kauppias enkä tosiaan tykännyt kun oli pakko tyrkyttämistä yäk .. ja hintä oli tosi hirvee päälle 2000 €

    • Lux, imurien kunkku

      Siis todella laatutuote, maksoi vain jotain 1300€. Vajaan vuoden ollut. Tytär osti myös. Ja on erittäin tyytyväinen. Kauppiaan lähdettyä lensi mielet pellolle.

    • noluxno

      vein lux imurin kirpparille.ostin tilalle mielen .nyt on meilläkin ihka oikea imuri.

    • kissahullunainen

      täältä lähtee kans kohta lux imurien taivaaseen! Raskas käsitellä ja hemmetin kallis käyttää... suodattimet maksaa saman kuin uusi tavallinen imuri... Todella olen soimannut itseäni tästä paskaostoksesta!!!!

    • eka ja vika

      Samat sanat kuin kissahullunaiselta.

      Tuon hintasessa imurissa luulisi renkaiden edes pysyvä paikallaan, mutta ei.

      Kaivoin vanhan Mielen kaapista takaisin käyttöön.

    • viisaallapa on

      keskuspölynimuri

    • staubsauger'

      Lux oli aikanaan meilläkin. Maksoi 5:den tavallisen imurin hinnan.
      OLi se jämäkästi tehty ja tampparikin oli oikein hyvä käytössä.
      Tavallinen suulake oli aika heppoinen eikä kestänyt odotettua aikaa.
      Tamppari osoittautui vaaralliseksi, sillä se heilui imuroidessa ja viimein muovin alta alkoi näkyä kuparisäikeitä, mitkä alkoivat kesällä nipistellä pohkeita kun nojasin tiskipöytään. Sähköiskun vaara siis !
      Silloin lensi lisälaitteet lepikkoon. Itse perusimuri toimi vielä joitakin vuosia. Paperipussit ja suodatinpakkaukset kotiin toimitettuna olivat julkean kalliita ja yhdessä imurin kanssa = järjetön hankinta.
      Joku 200 € Miele tai Aeg /Volta olivat ihan tasaveroisia. Kokeilin myös 1800 W:n Panasonic-merkkistä ja siinä tuntui olevan paras imuteho.
      Viimeiksi meillä oli pussiton Volta cyklon . Imee ihan mukavasti, mutta usein sitäkin pitää tyhjentää, jotta imuteho säilyisi. Sitä cyklonin kartiota pitää lisäksi usein putsata, kun hiukset ja langanpätkät jumittuu siihen. Annettiin koiraperheeseen ja hommattiin Samsung robotti. Kyllä se ihan hyvin pärjää ja palaa takaisin laturiinsa, kun vain muistaa kerätä tavaraa pois lattialta ja nostaa keittiön tuolit ylös. Kerää enimmät roskat, mutta tarvii olla toinen halpis imuri, millä saa ahtaat kolot ja oven taukset puhtaiksi.
      S:n. korkeus on 9,5 cm, joten käy kyllä sänkyjen ja sohvien alla mukavasti koluamassa, mutta jumittuu liian karvaisiin mattoihin.

      • staubsauger'

        Siis tampparin JOHTO oli se vaarallinen, vaikka se olikin kiinnitetty muutamalla muovilenkeillä letkuun. Lisäys edelliseen.
        Kalliit imurit kaupassa 200-250 €. Lux imurin hinta on ihan järjetön, ku se ei laadullisesti ole muita hepa-suodatin-imureita parempi.


      • Näin se on
        staubsauger' kirjoitti:

        Siis tampparin JOHTO oli se vaarallinen, vaikka se olikin kiinnitetty muutamalla muovilenkeillä letkuun. Lisäys edelliseen.
        Kalliit imurit kaupassa 200-250 €. Lux imurin hinta on ihan järjetön, ku se ei laadullisesti ole muita hepa-suodatin-imureita parempi.

        Ostin myös tuon Luxin ja olen erittäin tyytyväinen. On hiljainen ja tehokas.
        Huonekalutamppari on verraton laite. Eikä niissä enää mitään tampparin johtoja kulje näkösällä.
        Hyvä peli, mutta hinta hirvittävä.


    • volux

      Voltalta löytyy samat kilkkeet edullisemmin,Lux ja Volta tulee samalta linjalta.

    • Vacman

      Onko kyseessä tämän näköinen imuri?
      http://www.hedengrendirectshop.fi/filemanager/productpics/430picture2Upload.jpg

      Jos on niin ostaisin heti jos saisi edes jotenkin järkevällä hinnalla. Näyttää ainakin kuvassa todella vankkatekoiselta.

    • siskotellervo

      Minulla jo toinen Lux imuri menossa. Ensimmäisen ostin joskus1980 oli Elekrolux nimellä silloin. Kalliit pussit ja suodattimet kylläkin ovat. Mahtaakohan saa noilta imuri pusseja myyviltä kauppiailta. Ostin kerran mut eivät olleet oikeat.

    • Make1982

      Luxia en ole kokeillut, mutta jos varaa olisi niin varmasti todella hyvä. Jo pelkkä ulkönäkö herättää luottamusta ja näyttää siltä, että kyseessä ei ole mikään marketti-imuri
      Vanhemmillani on Electrolux Ultraone joka on tähänastisista imureista paras (äidin mielestä) On kuulemma vaan hieman raskas painoltaan.

      Korostaisin kuitenkin suuttimien merkitystä. Perus lattiasuutin kun korvataan tampparilla ja parkettisuuttimella niin hommasta tulee paljon kevyempää. Tämä korostuu erityisesti mattojen imuroinnissa.

      • 431tg13

        "Luxia en ole kokeillut, mutta jos varaa olisi niin varmasti todella hyvä. "

        Metsäkansa voisi tajuta, ettei hinta tarkoita samaa kuin laatu. Mitä kalliiimpi tuote sitä vähemmän sitä myydään ja valmistusvirheiden määrä on suurempi. Varsinkin ohjelmistoteollisuus on loistava esimerkki, kuinka skeidoja ovatkaan miljoonia maksaneet julkisen sektorin tietojärjestelmät. Debian ei taas maksa mitään ja toimii 99.9999999% täydellisesti.


      • Näin se on
        431tg13 kirjoitti:

        "Luxia en ole kokeillut, mutta jos varaa olisi niin varmasti todella hyvä. "

        Metsäkansa voisi tajuta, ettei hinta tarkoita samaa kuin laatu. Mitä kalliiimpi tuote sitä vähemmän sitä myydään ja valmistusvirheiden määrä on suurempi. Varsinkin ohjelmistoteollisuus on loistava esimerkki, kuinka skeidoja ovatkaan miljoonia maksaneet julkisen sektorin tietojärjestelmät. Debian ei taas maksa mitään ja toimii 99.9999999% täydellisesti.

        Tämän "metsäkansalaisen" mielestä Lux on ollut niin laadukas imuri, että ostin myös Lux merkkisen ilmanpuhdistimen.


    • blondi vaan

      Totta on myös, ettei kalliin imulaitteen osto kannata, koska naisväki kyllästyy siihen melko nopeasti. Jo vuoden päästä pitää saada taas uusi, kun vanha tuntuu liian tutulta.

    • Japi

      Meillä kävi lux imurin esittelijä ,imuri vaikutti eriitäin hyvältä joten laitoin sellaisen.Imuteho säätyy automaattisesti ja suodattimet ovat huippuluokkaa .Teho 1200w on moottorin kuluttama sähköteho joten sähkönkulutus on aika pieni ja imuteho on erittäin hyvä.Meillä on ilma / ilmapumppu joka lämmittää tai jäähdyttää taloa ja siinä on ilmansuodatin joka piti ennen imuroida tai pestä kerran kuussa kun se meni tukkoon .Ennen imuroitiin Elektroluksin imurilla semmoinen muovinen ,se haisi helevetin pahalle vaiikka kuika suodattimia vaihdettiin. Lux intellicense imurilla imuroitaessa ei tule mitään hajuja ja lämpöpumpun suodatin ei ole sen jälkeen tarvinnut puhdistusta.Hyvä ostos varsinkin kun sain sen erittäin edullisesti :-)

      • ikävähomma

        Vammaiselle ystävälleni on kotimyyntinä myyty parin tonnin imuri sekä reilun tonnin hintainen ilmanpuhdistin. Ystäväni sanoi ettei myyjä lähtenyt pois, vaan oli monta tuntia ja suorastaan pakotti nimen paperiin laittamaan.
        Erittäin arveluttavaa toimintaa!


    • Huijattu

      Kovat on kokemukset, täysin paska imuri...tamppari ei toimi, kahvasäädöt ei toimi, etupyörä rikki, pysähtyy itsekseen, kalliit suodattimet jne....älkää vaan ostako tai ainakaan maksako paria sataa enempää.

      • Anonyymi

        Ostin 3 vuotta sitten kyseisen imurin ja kyllä ketuttaa minkä roskan ostin reilulla 2000 eurolla. Heikkoja muovisia osia ja imuri on käyttökelvoton jo nyt. Jälkeen päin kaduttaa ja paljo. Iso kömpelö ja heikko laatuinen imuri. Tuolla rahalla pörräisi muutama robottiimuri itsekseen


    • Lux-tietoutta

      Huoltoliikkeen näkökulmasta Lux-merkkiset imurit on rakannettu kestäviksi ja ne ovat aivan toista luokkaa kuin marketeissa myytävät muovi-imuri. Ei tule mieleen toista valmistajaa, joka samalla tavalla enää satsaisi imureiden laatuun ja vankkarakenteisuuteen. Moottorit ovat kestäviä, eivätkä helposti rikkoudu edes rääkkäämisestä ja virheellisestä käytöstä. Varaosia saa edelleen jopa 70-luvun malleihin. Oikealla käytöllä laitteet kestävät kyllä jopa sukupolvelta toiselle, nykyyisten monilla paksuilla suodattimilla varustettujen mallien kohdalla pitää olla vain entistä tarkempi suodattimien säännöllisen vaihtamisen suhteen - piirikorttien ja moottorien rikkoutumiset johtuvat käytännössä aina virheellisstä käytöstä: imuria käytetään suodatin tukossa ja liikakuumeneminen rikkoo laitteen. Toki vanhemmilla malleillakin tämä mahdollista, mutta ohuempien suodatinten vuoksi kestävät rääkkiä hieman enemmän. Laadukkaita pölypusseja on myös syytä käyttää: kalliiden alkuperäispussien lisäksi on saatavilla paljon edullisempia laadukkaita tarvikepussejakin, MUTTA markkinoilla on myös heikkolaatuisia tuotteita, joiden käyttö rasittaa tarpeettoman paljon moottoria ja pussien materiaali päästää myös pölyä lävitseen tukkien moottorin suodattimen.

      Trendi on pitkään ollut sellainen, että kuluttajat vaativat yhtä halvempia ja halvempia kodinkoneita ja niiden hinta onkin pudonnut murto-osaan viimevuosien aikana - samalla tästä on monen laitteen kohdalla seurannut väistämättä laadun ja käyttöiän lyheneminen ja samoin korjaamisen kannattamattomuus. Luxien hintataso suhteutettuna ihmisten palkkaan on pysynyt samana vuosikymmeniä samalla kun suurella osalla muista valmistajista ollaan siirrytty kevytrakenteiseen halpatyövoiman maissa rakennettuihin muovi-imureihin. Voi ottaa vertailuun myös muut kodinkoneet: vanhat kalliimmalla ja paremmin rakennetut kestivä vuosikymmeniä, nykyisistä koneista monet menevät vaihtokuntoon 2-5 vuodessa.

      Lähes 30-vuotta myytiin Suomessa samaan perusrakenteeseen perustuvaa imuria ensin Electrolux, myöhemmin Lux-merkillä. Lux oli itse asiassa imurin alkuperäinen merkki, nimi tuli siitä, että ruotsalainen Lux AB valmisti alunperin valaisimia ja laajensin toimintansa imureihin ja myöhemmin muihin kodinkoneisiin vaihtaen nimensä Electroluxiksi. 1990-luvulla kotimyynti-imurivalmistuksessa otettiin taas Lux-merkki käyttöön ja myöhemmin Lux irtaantui kokonaan Electroluxista ja on nykyään sveitsiläinen yhtiö. Samaan aikaan Euroopan Electroluxin kanssa toimi Amerikan Electrolux, jolla oli omat mallinsa. Näitä amerikkalaisia malleja itse asiassa myytiin Suomessa ovelta ovelle joitakin vuosia Globaltek-merkillä ja nykyiset Lux-mallit perustuvat perusrakenteeltaan näihin - nyt Amerikassa ja Euroopassa myytävä mallisto on siis yhtenäistynyt, vaikka erojakin toki hieman on, koska Amerikassa käytetään 120 v verkkojännitettä ja imurit myydään Aerus Lux -brändillä. Marketeissa ja kodinkoneliikkeissä nykyään myytävillä muovisilla Electroluxeilla ei siis ole enää käytännössä mitään tekemistä Luxien kanssa.

      Huono puoli Lux-imureissa lienee kotimyynti, josta voi olla montaa eri mieltä. Hyvän ammattietiikan ja -taidon omaava kauppias ei pakkomyy mitään, mutta työ perustuu kuitenkin provisiopalkkoihin, minkä vuoksi monet kauppiaat ovat varmasti yli-innokkaita ja lisäksi pyrkivät saamaan laitteista mahdollisimman korkean hinnan. Olen myös ymmärtänyt, että Suomen kauppiaita koulutettaessa keskitytään myyntitapahtumaan ja vähemmän laitteiden teknisiin ominaisuuksiin ja suorituskykyyn, mikä sinällään on harmi. Laitteet kun ovat oikeasti hyviä - valitettavan moni on vain maksanut niistä ehkä kuitenkin hieman liikaa. Muut kalliimmat ja ammattikäyttöönkin suunnatut imurit maksavat hintaluokassa 350-600 euroa, Lux saattaa maksaa nelinkertaisesti tähän nähden. Vaikka itse näitä imureita käytän ja huollan en ole henkilökohtaisesti tavannut ovelta ovelle -kauppiasta, tietoni heistä perustuvat siis vain kuulopuheisiin ja Imurikauppiaat-dokumenttielokuvaan.

      Tänä päivänä Youtubesta löytyy myis paljon testivideoita, joissa Luxin suorituskykyä verrataan muihin imureihin. Eroa todellakin on, watit eivät aina kerro imurin kyvyistä täyttä totuutta ja suodatuskykykin on hyvin oleellinen ominaisuus, ettei pölyä vain levitetä lattialta huoneilmaan.

      • Anonyymi

        Imuroin 35v. Luxilla(ostaeassa Elekrolux)
        Ensin kotona,sitten töissä ja nyt autoimurina.Erinomainen imuri!
        Saa nähdä kuinka kauan kestää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Imuroin 35v. Luxilla(ostaeassa Elekrolux)
        Ensin kotona,sitten töissä ja nyt autoimurina.Erinomainen imuri!
        Saa nähdä kuinka kauan kestää...

        Moottorin hiilet voivat loppua jossain vaiheessa, mutta uusia korvaavia moottoreita on saatavilla, miksei hiiiäkin.


    • 300mattoaimuroinut

      Luxin suurin ero imureihin verrattuna on se, että mattotamppari perustuu mikrovärinään ja poistaa pölyn jopa 10 cm syvyydeltä patjoista ym. Paksua mattoa ei saa yhtä pölyttömäksi edes pesemällä.

    • Anonyymi

      Ei ole nyt vuosikymmeniin. Joskus yli 30v sitten hinta oli 10000mk ja huolto toimi. Pentujaan kenneliin äiti osti pari sellaista. Euroaikaan hinta on ollu 1200€. Toisaalta kaupasta saa imurin 250-350€ hintaan

    • Anonyymi

      Mä ostin luxin joskus 15v sitten .oliko joku 1500e . Todella hyvä imuri .toimii vieläkin hyvin. Matto tampari meni rikki .muut härpäkkeet toimii . Jos toi leviää voisin ostaa uudemman luxin..mitäköhän hinta on nyt..2000 > 3000e

      • Anonyymi

        Ei voi kuin ihmetellä että joku voi pitää luxia hyvänä, minä en ainakaan ole surkeampaa imuria koskaan käyttänyt.
        Emännän mukana tuollainen meille hetkeksi tuli, mutta lähti kierrätykseen samantein -siis imuri -emäntä on vieläkin.


    • Anonyymi

      2024 kaikki on muuttunut, mutta kokemusta ja kokemuksesta.

      Olen tilannut lehtiä puhelinmyynnistä myyjän soittaessa.

      Mutta muistan kun 1980 ja 1990 luvulla tuli näitä myyjiä ovelle, niin se tilanne oli eri.

      Tietenkin 30v aikana kaikki on muuttunut. Olin silloin pentu nyt aikuinen. On kokemusta elämästä ja oppimista elämästä. En tiedä onko Electroluxin myyntiä enää ovelta ovelle.

      Yle Areenassa on katsottavissa vieläkin ohjelma pölyimurikauppiaasta. Siinä näki sen, että tilanteet oli asiakkaan kannalta painostavia ja myyjän kannalta hankalia.

      Myyjät oli työssä pakosta ja hyväuskoisia. Asiakkaan asemaa oli helppo kuvitella tuskaiseksi. Ihmisen teki mieli uutta konetta ja ei ollut rahaa. Siihen aikaan laput tuli myöhemmin postissa ja luottopäätökset hitaammin kuin kiinteissä kodinkoneliikkeissä.

      Se kauppatilanne ja pölypunkki demoaminen oli aika raflaavaa!

      Hinnoistahan en tiedä nyt, mutta olihan se 2500-3000mk silloin paljon rahaa! nykyään vastaavan pölyimurin saa 300€ hintaan. Oliko tai onko jollain moottorisuulakkella käyttöä?

    • Anonyymi

      Ostin luxin varmaan yli 17 vuotta sitten .toimii vieläkin..oliko joku 1500e silloin.hyvä laatu maksaa ..voisin ostaa seuraavaks samalaisen uudemman version ..

    • Anonyymi

      Lux-imurin ostin ja kyllä se entisen Voltan mennen tullen voittaa. Hinta oli ehkä tään mummon rahoihin nähden hintava, mutta en kadu tuota ostosta!

    • Anonyymi

      Vanhemmilla on ollut näitä "Lux" merkkisiä imureita muutamia ja ilman puhdistimia. En suosittele ostamaan laatu on täyttä paskaa noin 2 vuotta ja vehje on siinä ajassa jo rikki mennyt. Niin ilman puhdistimet kuin imuritkin on heillä paskaa ja lisäksi henkilöstö on sellaista koijarityylistä henkilöstöä kusetaan minkä keritään ovelta ovelle kauppaamalla. Esim ilmanpuhdistin heillä on sellainen että suodattimet ja uv valo tulee heidän kauttaa ja sitten kun niitä pitää alkaa vaihtamaan niin kyseinen henkilö väittää että ilmanpuhdistin on "rikki" ja tarjoaa välirahalla uutta ilmanpuhdistinta mutta. Tämä asia johtuu vain siitä kun nämä idiottimyyjät eivät osaa resetoida laitetta uusien suodattimien vaihdon jälkeen "koska" sitä ei ole neuvottu ja ohjeistettu mitenkään kyseisen ilman puhdistimen ohjekirjassa edes.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe