Koliikki on oire ei syy!!!!

Nimetön

Eräässä keskustelu ohjelmassa oli viisi lastenlääkäriä, jotka sanoivat, että koliikki ei ole diagnoosi, vaan se on nimi sille, jota lääkäri ei ole selvittänyt! Vanhempien täytyisi pystyttää vaikka teltta vastaanotolle ja vaadittava oikeaa diagnoosia vauvalle. Vauva EI KOSKAAN HUUDA TURHAAN; vaan sitä koskee ihan oikeasti ja kipuun on AINA jokin syy! Yleisin vatsakipujen syy on ruoka-aineallergiat, joista yleisimmät lehmänmaito ja vehnä. Nopeasti voit kokeilla (jos Imetät), että jätät omasta ruokavaliosta maidon ja vehnän pois tai seuraat onko oireet kovemmat, jonkun tietyn syömisen jälkeen. Toinen yleinen syy on ruoan takaisin virtaus (reflux....jotain), joka polttaa vatsassa. Ja siihenkin on saatavissa lääkettä! Älkää vanhemmat luovuttako :) Se on teidän oma rakas lapsenne joka huutaa apua ja vaatikaa sitä! Teillä on siihen oikeus! Meillä oli ns. koliikkikipua vain yhden illan. Lapsella maitoproteiini sekä vehnäallergia...

15

4205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Meillä saatiin rauhataloon ja vauvalle, vasta kun ruokavalio äidillä sekä vauvalla oli: Poronliha, kukkakaali ja riisi sekä rypsiöljy. EI MITÄÄN MUUTA!!! Eli äitikään ei voinut mitään muuta syödä tai vauvalla heti oli vatsakipeänä. Rankkaa se on, mutta hetken se vain kestää elämästä ja pääasia, että vauva voi hyvin, eikä ole ns. KOLIIKKIA....

    • näin!

      Asia on juuri näin!! Ihmetyttää miten paljon maastamme löytyy vielä vanhempia sekä myös lääkäreitä jotka uskoo vaan vahvasti pelkkään koliikki-diagnoosiin.. voi vauva-parkoja :(

      • mamytiimi

        Kyllä tässä siedätys hössötyksessä ja allergia vastaisessa höpönpöppöössä, unohdetaan täysin lasten hyvinvointi!!! "Ei haittaa, jos lapsi huutaa, ei haittaa vaikka vatsa on vähän kuralla, ei haittaa, vaikka iho on ruvella! Älkää missään nimessä yrittäkö ruokavaliolla auttaa lastanne", sanovat nämä niin V..tun viisaat suomalaiset terveydenhuollon ammattilaiset!! Jatain moraalia jo!!! Minne on unohtunut mm. kroonintauti??? Ooon niiiin saaa...an vihainen !!!


    • salli mun nauraa

      Oikein yhden illan koliikki? Ei yhden illan huuto ole koliikkia, koliikin määritelmässäkin on, että vauva huutaa useampana iltana viikossa monta tuntia selvittämättömästä syystä. Jokainen vauva itkee joskus ja yhden tai vaikka useamman illan ärhäkämpi huuto ei tee vauvan itkusta vielä koliikkia.

      Koliikkiin ei tiedetä syytä. Jos vauva huutaa mutta varsinaisia mahavaivoja tai muita oireita ei tunnu olevan, niin siinä ei paljon ruokavaliot auta.

      Se on niin helppo höpöttää, ettei koliikkia ole olemassa, jos ei siitä mitään tiedä. Koliikkiin ei tiedetä syytä ja se loppuu onneksi yleensä kolmen-neljän kuukauden jälkeen melkein kuin seinään. Näin se meni meilläkin.

      Jos syy olisi ollut allergioissa tms. niin koliikki-itkuthan eivät olisi itsessään loppuneet. Täysimetys jatkui edelleen samanlaisena, mutta koliikki-itkut ei.

      Koliikkivauvojen vanhemmat käyvät läpi sellaisen stressin (ja vauva myös), että siinä kyllä etsitään itkuihin ratkaisuja. Mikään ei ole raastavampaa kuin oman vauvan itku. Kun äidin ruokavaliot, kaikenmaailman tipat, vyöhyketerapiat ym. on läpikäyty, jäljelle jää vain aika ja jos ongelma on koliikki, niin aika auttaa ja huuto loppuu. Jos kyse on allergiasta tms. ei huuto lopu iän myötä.

      En tällä tarkoita, etteikö koliikki-itkuihin pidä etsiä apua, helpotusta ja ratkaisuja. Kaikki mahdollinen meilläkin kokeiltiin ja vain 3-4kk:n ikä auttoi. Tietysti apua pitää hakea, jollakin vauvalla joku asia tuo avun tai ainakin helpottaa tilannetta, mutta aina ei vain ratkaisua löydy. Kun vauva kasvaa, on iloinen, että kyse oli koliikista, kun itkut loppuvat ja jäljelle jää terve iloinen hyvinvoiva vauva. Se muutos voi tapahtua tosi lyhyessä ajassa.

      Jos ei ole itse elänyt ensi kuukausia koliikkivauvan kanssa, on niin helppo väittää, että homma on hoidettavissa.

      (Tuolla alempana on ketjuja, joissa luetellaan mitä kaikkea kannattaa koliikkivauvan kanssa kokeilla oloa helpottamaan. Osa on saanut helpotusta, osa ei. Aika auttaa aina, kun kyse on koliikista.)

      • Rakkaat vanhemmat

        Sanoit, että huuto ei lopu, jos kyse allergiasta. Mutta kyllä se vain voi loppua!!! Pienten vauvojen allergiat eivät ole elinikuisia, vaan oireet loppuvat, kun vauvan elimistö oppii käsittelemään oireita aiheuttavia proteiineja. Toisilla siihen menee 3-4 kuukautta ja toisilla menee 3-4 vuotta tai jotain siltä väliltä.
        Jos pystyt auttamaan lastasi, ettei hän huutaisi edes sitä 3-4 kk, joka on pirun pitkä aika kivulle, niin miksi sitä ei tekisi? Koska yleisin syy itkuun ja lohduttomaan huutoon ovat vauván elimistön kypsymättömyys käsitellä proteiineja, niistä yleisimmät maito- ja vehnänproteiinit. Mikä siinä on niin kauheata taistella sitä vastaan, että ruokavaliota ei saisi yrittää?! Meillä se myöskin auttoi, neuvolan ja lääkäreiden mukinoista huolimatta!!!! Minä se äiti olen, joka tunnen lapseni parhaiten ja joudun myös kuuntelemaan kipu huutoa, jos en yritä asialle mitään! Älkää tyytykö koliikki diagnoosiin tuoreet vanhemmat, vaan etsikää syy vauvanne itkuun!!! Ennen oli vain koliikki, koska ei tiedetty paremmasta!!!! Nyt tiedetään, että syy löytyy itkuun aina, enemmin tai myöhemmin...Älkää luovuttako!


      • salli mun nauraa
        Rakkaat vanhemmat kirjoitti:

        Sanoit, että huuto ei lopu, jos kyse allergiasta. Mutta kyllä se vain voi loppua!!! Pienten vauvojen allergiat eivät ole elinikuisia, vaan oireet loppuvat, kun vauvan elimistö oppii käsittelemään oireita aiheuttavia proteiineja. Toisilla siihen menee 3-4 kuukautta ja toisilla menee 3-4 vuotta tai jotain siltä väliltä.
        Jos pystyt auttamaan lastasi, ettei hän huutaisi edes sitä 3-4 kk, joka on pirun pitkä aika kivulle, niin miksi sitä ei tekisi? Koska yleisin syy itkuun ja lohduttomaan huutoon ovat vauván elimistön kypsymättömyys käsitellä proteiineja, niistä yleisimmät maito- ja vehnänproteiinit. Mikä siinä on niin kauheata taistella sitä vastaan, että ruokavaliota ei saisi yrittää?! Meillä se myöskin auttoi, neuvolan ja lääkäreiden mukinoista huolimatta!!!! Minä se äiti olen, joka tunnen lapseni parhaiten ja joudun myös kuuntelemaan kipu huutoa, jos en yritä asialle mitään! Älkää tyytykö koliikki diagnoosiin tuoreet vanhemmat, vaan etsikää syy vauvanne itkuun!!! Ennen oli vain koliikki, koska ei tiedetty paremmasta!!!! Nyt tiedetään, että syy löytyy itkuun aina, enemmin tai myöhemmin...Älkää luovuttako!

        Siis jos kyse on allergiasta, koliikki-itkut tuskin loppuvat kuin seinään, kirjoitin. En kirjoittanut (ehkä kirjoitin sitten epäselvästi), etteikö allergiat koskaan loppuisi, enkä kirjoittanut etteikö kannattaisi hakea apua ja kokeilla ruokavaliota kaiken muun ohella. Varmasti kannattaa, ja joillakin se auttaa. Usko pois, meillä kokeiltiin myös todella tiukkaa äidin ruokavaliota ilman pienintäkään muutosta koliikki-itkuissa. Tuolla muissa ketjuissa aiemmin olen maininnut asioista, jotka jossain määrin helpottivat vauvan oloa.

        Minua todella riepoo se, että jos joku löytää avun vauvansa itkuihin, niin luullaan että se noin vain käy kaikilla muillakin. Ja jos vauva itkee illan tai kaksi niin sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä koliikki-itkun kanssa.

        Koliikki-itku on itkua, johon ei ole löydetty syytä. Jos löysit syyn vauvasi itkulle ja vauvan itkut loppuivat, se ei ollut koliikkia vaan sen löytämäsi syyn aiheuttamaa itkua. Totta kai koliikki-itkulle kannattaa etsiä syytä ja koittaa vaikka mitä äidin ruokavaliot mukaan lukien, mutta usko pois, kaikkien vauvojen koliikki-itkuun ei vaan löydy syytä ennen kuin itkut tosiaan yhtäkkiä loppuvat.

        Todella lyhytkatseista ja omaa napaa tuijottavaa väittää, ettei koliikki-itkua ole. Todella loukkaavaa väittää, että vanhemmat jotka eivät löydä koliikki-itkuun syytä, olisivat jotenkin vanhanaikaisia ja tätä kautta lapsistaan piittaamattomia.

        Kun meidän vauva huusi ensikuukautensa, olisin milloin tahansa kokeillut miltei mitä tahansa, jos sinulla olisi ollut antaa hyvä vinkki. Toistaiseksi et tässä kaikessa tietämyksessäsi ole vielä maininnut mitään asiaa, mitä me emme olisi vauvan kanssa koittaneet. Silti vauva itki, kunnes itkut kolmen kuukauden jälkeen loppuivat.


      • ......
        salli mun nauraa kirjoitti:

        Siis jos kyse on allergiasta, koliikki-itkut tuskin loppuvat kuin seinään, kirjoitin. En kirjoittanut (ehkä kirjoitin sitten epäselvästi), etteikö allergiat koskaan loppuisi, enkä kirjoittanut etteikö kannattaisi hakea apua ja kokeilla ruokavaliota kaiken muun ohella. Varmasti kannattaa, ja joillakin se auttaa. Usko pois, meillä kokeiltiin myös todella tiukkaa äidin ruokavaliota ilman pienintäkään muutosta koliikki-itkuissa. Tuolla muissa ketjuissa aiemmin olen maininnut asioista, jotka jossain määrin helpottivat vauvan oloa.

        Minua todella riepoo se, että jos joku löytää avun vauvansa itkuihin, niin luullaan että se noin vain käy kaikilla muillakin. Ja jos vauva itkee illan tai kaksi niin sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä koliikki-itkun kanssa.

        Koliikki-itku on itkua, johon ei ole löydetty syytä. Jos löysit syyn vauvasi itkulle ja vauvan itkut loppuivat, se ei ollut koliikkia vaan sen löytämäsi syyn aiheuttamaa itkua. Totta kai koliikki-itkulle kannattaa etsiä syytä ja koittaa vaikka mitä äidin ruokavaliot mukaan lukien, mutta usko pois, kaikkien vauvojen koliikki-itkuun ei vaan löydy syytä ennen kuin itkut tosiaan yhtäkkiä loppuvat.

        Todella lyhytkatseista ja omaa napaa tuijottavaa väittää, ettei koliikki-itkua ole. Todella loukkaavaa väittää, että vanhemmat jotka eivät löydä koliikki-itkuun syytä, olisivat jotenkin vanhanaikaisia ja tätä kautta lapsistaan piittaamattomia.

        Kun meidän vauva huusi ensikuukautensa, olisin milloin tahansa kokeillut miltei mitä tahansa, jos sinulla olisi ollut antaa hyvä vinkki. Toistaiseksi et tässä kaikessa tietämyksessäsi ole vielä maininnut mitään asiaa, mitä me emme olisi vauvan kanssa koittaneet. Silti vauva itki, kunnes itkut kolmen kuukauden jälkeen loppuivat.

        Testattiinko refluksi-vaiva sairaala olosuhteissa?


      • Rakkaat vanhemmat
        salli mun nauraa kirjoitti:

        Siis jos kyse on allergiasta, koliikki-itkut tuskin loppuvat kuin seinään, kirjoitin. En kirjoittanut (ehkä kirjoitin sitten epäselvästi), etteikö allergiat koskaan loppuisi, enkä kirjoittanut etteikö kannattaisi hakea apua ja kokeilla ruokavaliota kaiken muun ohella. Varmasti kannattaa, ja joillakin se auttaa. Usko pois, meillä kokeiltiin myös todella tiukkaa äidin ruokavaliota ilman pienintäkään muutosta koliikki-itkuissa. Tuolla muissa ketjuissa aiemmin olen maininnut asioista, jotka jossain määrin helpottivat vauvan oloa.

        Minua todella riepoo se, että jos joku löytää avun vauvansa itkuihin, niin luullaan että se noin vain käy kaikilla muillakin. Ja jos vauva itkee illan tai kaksi niin sillä ei todellakaan ole mitään tekemistä koliikki-itkun kanssa.

        Koliikki-itku on itkua, johon ei ole löydetty syytä. Jos löysit syyn vauvasi itkulle ja vauvan itkut loppuivat, se ei ollut koliikkia vaan sen löytämäsi syyn aiheuttamaa itkua. Totta kai koliikki-itkulle kannattaa etsiä syytä ja koittaa vaikka mitä äidin ruokavaliot mukaan lukien, mutta usko pois, kaikkien vauvojen koliikki-itkuun ei vaan löydy syytä ennen kuin itkut tosiaan yhtäkkiä loppuvat.

        Todella lyhytkatseista ja omaa napaa tuijottavaa väittää, ettei koliikki-itkua ole. Todella loukkaavaa väittää, että vanhemmat jotka eivät löydä koliikki-itkuun syytä, olisivat jotenkin vanhanaikaisia ja tätä kautta lapsistaan piittaamattomia.

        Kun meidän vauva huusi ensikuukautensa, olisin milloin tahansa kokeillut miltei mitä tahansa, jos sinulla olisi ollut antaa hyvä vinkki. Toistaiseksi et tässä kaikessa tietämyksessäsi ole vielä maininnut mitään asiaa, mitä me emme olisi vauvan kanssa koittaneet. Silti vauva itki, kunnes itkut kolmen kuukauden jälkeen loppuivat.

        Juuri noin pitääkin toimia, jota ajoinkin takaa! Eli selvitetään kaikki mahdolliset kivun aiheuttajat, ennen kuin nostetaan kädet pystyyn, "kyllä se joskus loppuu"! Nykyään on vain surullisen paljon myös niitä vanhempia, jotka alistuvat heti ensimmäiseen neuvolan tai lääkärin tokaisuun, "se on Koliikkia". Vastuu kuuluu myös terveydenhuollolle ja valitettavasti he pääsevät paljon helpommalla sanomalla kaikkea huutoa koliikiksi. Allergioita tai muita ei tahdota myöntää olevankaan, ennen kuin on hengenhätä. Niin kuin sanoin, en tahdo syyllistää, vaan kannustaa etsimään ja löytämään apua jotka sitä etsivät. Lähipiirissä on monia, jotka ovat löytäneet avun yöhuutoihin.


      • reflux-närästystä
        ...... kirjoitti:

        Testattiinko refluksi-vaiva sairaala olosuhteissa?

        Ei tarvitse sairaalaolosuhteita toteamiseen. Kerrot vain oireet, ni lääkettä pitäisi löytyä! Ja jos lääke ei auta, saattaa oireet johtua jostain muusta esim. allergiasta? Rennietäkin syödään raskaus ja imetys aikana, niin ne eivät ole "vaarallisia" vauvoille.


      • koliikki
        Rakkaat vanhemmat kirjoitti:

        Juuri noin pitääkin toimia, jota ajoinkin takaa! Eli selvitetään kaikki mahdolliset kivun aiheuttajat, ennen kuin nostetaan kädet pystyyn, "kyllä se joskus loppuu"! Nykyään on vain surullisen paljon myös niitä vanhempia, jotka alistuvat heti ensimmäiseen neuvolan tai lääkärin tokaisuun, "se on Koliikkia". Vastuu kuuluu myös terveydenhuollolle ja valitettavasti he pääsevät paljon helpommalla sanomalla kaikkea huutoa koliikiksi. Allergioita tai muita ei tahdota myöntää olevankaan, ennen kuin on hengenhätä. Niin kuin sanoin, en tahdo syyllistää, vaan kannustaa etsimään ja löytämään apua jotka sitä etsivät. Lähipiirissä on monia, jotka ovat löytäneet avun yöhuutoihin.

        Kunpa sinunlaisiasi ihmisiä olisi enemmän erityisesti lääkärikunnassa. Kun aikoinaan hain varmaan 10 kertaa apua sairaalan lastenpäivystyksessä lapsen ympärivuorokautiseen huutoon, alkoivat lääkärit epäillä kaikessa minua ja syyllistää, että väsymykseni heijastuu lapseen. Allergiatestejä ei olisi haluttu millään tehdä eikä kyllä mitään muutakaan. Sanoivat vaan, että ota yhteys neuvolaan ja neuvola sanoi, että sairaalan asia. Loppujen lopuksi sain käydä lastenlääkärillä tsekkauttamassa väsymystasoani, lapsen huudolla ei ollut niin väliä. Testejä suostuttiin lopulta tiukan taistelun jälkeen ottamaan. Syytä koliikkihuutoon ei ikinä löytynyt ja 2,5kk huuto rauhoittui. Kyllä tuli pettymys lääkärikuntaan.


      • allergia..
        koliikki kirjoitti:

        Kunpa sinunlaisiasi ihmisiä olisi enemmän erityisesti lääkärikunnassa. Kun aikoinaan hain varmaan 10 kertaa apua sairaalan lastenpäivystyksessä lapsen ympärivuorokautiseen huutoon, alkoivat lääkärit epäillä kaikessa minua ja syyllistää, että väsymykseni heijastuu lapseen. Allergiatestejä ei olisi haluttu millään tehdä eikä kyllä mitään muutakaan. Sanoivat vaan, että ota yhteys neuvolaan ja neuvola sanoi, että sairaalan asia. Loppujen lopuksi sain käydä lastenlääkärillä tsekkauttamassa väsymystasoani, lapsen huudolla ei ollut niin väliä. Testejä suostuttiin lopulta tiukan taistelun jälkeen ottamaan. Syytä koliikkihuutoon ei ikinä löytynyt ja 2,5kk huuto rauhoittui. Kyllä tuli pettymys lääkärikuntaan.

        Meillä auttoi maidoton ja soijaton ruokavalioni. Vastikkeena Almiron pepti. Ihan turhaa itki vauva 2kk. Alettiin vain itse toimia. Neuvola vähätteli koko itkua. Lopputuloksena me vanhemmat uuvuimme ja olimme aivan loppu. Mitään kotiapua ei ollut mahdollista saada. Tottakai vanhempien pitäisi jaksaa, mutta kyllä "koliikki" vauvan kanssa tukea tarvitaan. Edelleen minulla maidoton ruokavalio siis täysin maitoproteiiniton. Kun ruokavalion kanssa vähänkin lipsuu,vauva alkaa oirehtia vatsalla. Ilmaa tulee jne. Suosittelen kaikkia äitiä kuitenkin kokeilemaan diettiä viikon ajan ja erityisvastikettakin mahdollisesti. Ei kokeiluissa mitään menetä. On mahdollista, että allergiat helpottaa vauvan suoliston kehittyessä.


      • Hyvä vanhemmat :)
        allergia.. kirjoitti:

        Meillä auttoi maidoton ja soijaton ruokavalioni. Vastikkeena Almiron pepti. Ihan turhaa itki vauva 2kk. Alettiin vain itse toimia. Neuvola vähätteli koko itkua. Lopputuloksena me vanhemmat uuvuimme ja olimme aivan loppu. Mitään kotiapua ei ollut mahdollista saada. Tottakai vanhempien pitäisi jaksaa, mutta kyllä "koliikki" vauvan kanssa tukea tarvitaan. Edelleen minulla maidoton ruokavalio siis täysin maitoproteiiniton. Kun ruokavalion kanssa vähänkin lipsuu,vauva alkaa oirehtia vatsalla. Ilmaa tulee jne. Suosittelen kaikkia äitiä kuitenkin kokeilemaan diettiä viikon ajan ja erityisvastikettakin mahdollisesti. Ei kokeiluissa mitään menetä. On mahdollista, että allergiat helpottaa vauvan suoliston kehittyessä.

        Hienoa että apu löytyi vauvallenne ja hatun nosto kun ette luovuttaneet neuvolan vähättelystä huolimatta!!! Yksi vauva sai taas helpomman alun elämälleen, sekä vanhemmat myös saivat helpotusta! Aina kannattaa kokeilla


      • Liftariäiti
        Hyvä vanhemmat :) kirjoitti:

        Hienoa että apu löytyi vauvallenne ja hatun nosto kun ette luovuttaneet neuvolan vähättelystä huolimatta!!! Yksi vauva sai taas helpomman alun elämälleen, sekä vanhemmat myös saivat helpotusta! Aina kannattaa kokeilla

        Yhdellä lapsellani on ollut koliikkikohtauksia. Ensimmäisessä oltiin päädytty terveyskeskuspäivystyksestä lastenpoliklinikalle kun siellä odottaessa yhtäkkiä itku lakkasi eikä vauvaa vaivannut mikään.

        Muutaman koliikkikohtauksen jälkeen hoksasin, että kun vauva herätettiin päiväunilta vaipanvaihtoon ja pukemiseen, koliikkikohtaus alkoi siitä noin kolmen tunnin kuluttua.

        Sen jälkeen ei vauvaa enää herätetty kun kuljetin vanhempia lapsia harrastuksiin. Hyvin varovasti nostettiin suoraan turvaistuimeen ja vällyt päälle niin ettei herännyt. Eikä yhtään koliikikohtausta enää tullut.


    • Stan

      Kolmannen koliikkivauvani juuri viime kuussa synnyttäneenä kysyn sinulta, MIKSI IHMEESSÄ koliikkikivut sitten loppuvat 3-4 kk iässä yhtäkkiä, jos kyse on ruoka-aineallergiasta??????? Loppuuko allergia yhtäkkiä lapselta n. kahden-kolmen illan aikana, kun hän saavuttaa tuon iän????

      Sillä jos näin on, minun kahdelta lapseltani on sitten kuin ihmeen kaupalla allergiat loppuneet tuossa iässä. Katsotaan loppuuko tältä kolmanneltakin!

      Lapseni ovat olleet täysimetettyjä, mikään äidin kokeilema ruoka-ainemuutos ei ole vaikuttanut vauvan huutoihin vähääkään. Ei myöskään Cuplaton- eikä Rela-tipat eikä vauvahieronta. Refluksitautia lapsella ei ole, tunnen sen oireet siskoni vauvaa seuranneena ja meidän lapsilla oireet ja huudot ovat olleet täysin erilaisia.

    • Baby blues

      "Reflux...jotain" on siis Refluxiivitauti,Ruokatorven läppä ei sulkeudu kunnolla ja hapan neste pääsee nousemaan liian ylös,mikä tuntuu närästyksenä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      400
      1607
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1308
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1208
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      836
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      830
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      183
      746
    Aihe