Montreal ja kielipolitiikka

gretzg

Pärjääkö Montrealissa hyvin englannilla, vai onko meininki niin kuin esim. Pariisissa, että porukka lähinnä kävelee nokka pystyssä ohi, kyn yrittää englanniksi jotain udella. Onko kaupungin englanninkielinen väestö jakaantunut kaupunkiin tasaisesti, vai onko selkeästi havaittavissa missä kieliraja kulkee?

6

1321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vain

...kun siellä kävin muutama viikko sitten, pärjäsin hyvin englannilla. Tietääkseni Montrealissa yleensä vaaditaan hyvää englanninkielen taitoa työskennellessä yleisissä paikoissa, joten ongelmia ei pitäisi syntyä. Ainenkin itse käydessäni esimerkiksi vaatekaupoissa ja juna-asemalla, minua tervehdittiin ranskaksi mutta kun sanoin takaisin "hey!" vaihtoivat he kielen englantiin. Sitten jos päättää lähteä Montréalin ulkopuolelle, niin kuulema englannilla ei oikein pärjää.

• tahtois taas Kanadaan

Kyllä pärjää. Pikkuveljeni oli joukkueensa kanssa pelaamassa lätkää Kanadassa ja asui 15- vuotiaana viikon Montrealilaisessa perheessä. Kaikki puhuivat erittäin hyvää englantia, myös muissa perheissä. Joten jos tavallisissa perheissäkin englanti sujuu, niin kyllä se sujuu silloin palveluammateissakin. Ja kuten edellä jo mainittiin, niin kun sinua tervehditään ranskaksi, huuda takaisin englanniksi hello. Seuraava kysymys lieneekin sinulle onkin: mistä päin tulet? Ja kun sanot että olet Suomesta, saat vastaukseksi Wow ja ihailua. Ainakin mulle kävi niin, ja itse olen useamminkin matkustellut Kanadassa.

• Canadienne
        tahtois taas Kanadaan kirjoitti:

Kyllä pärjää. Pikkuveljeni oli joukkueensa kanssa pelaamassa lätkää Kanadassa ja asui 15- vuotiaana viikon Montrealilaisessa perheessä. Kaikki puhuivat erittäin hyvää englantia, myös muissa perheissä. Joten jos tavallisissa perheissäkin englanti sujuu, niin kyllä se sujuu silloin palveluammateissakin. Ja kuten edellä jo mainittiin, niin kun sinua tervehditään ranskaksi, huuda takaisin englanniksi hello. Seuraava kysymys lieneekin sinulle onkin: mistä päin tulet? Ja kun sanot että olet Suomesta, saat vastaukseksi Wow ja ihailua. Ainakin mulle kävi niin, ja itse olen useamminkin matkustellut Kanadassa.

Mä tapasin yhen Suomi-fanin, oli ottanu itellee "taiteilija"-nimeksee Suomalaisen nimen Kalevalasta =D no sitte ku yhteiset tutut esitteli mut sille ja sano et oon Suomesta ni poitsu meni hiljaseks =P ei sitte ollu kai kuvitellu koskaan tapaavansa Suomalaista tms.

Ja muutenki siel aina saa kuulla just tota wow ja paaaljon ihailua.

On se Montréal vaan niiiiin ihana kaupunki

• Canadienne

Pärjää mainiosti Englannilla, sekä Montréalissa että muissa Québecin kaupungeissa. Kaupoissa tosiaan aina tervehditään Ranskaksi, mutta vaihtavat Englantiin jos et Ranskaa ymmärrä. Vain kerran on osunut kohdalle myyjä joka ei oikeen Englantia osannut, mutta silti saatiin mitä tilattiin. Jakautunut melko tasasesti, vaikkakin toinen puoli on pääasiassa Englanninkielistä ja toinen Ranskan. Wikipediasta löytää tietoa että mitkä alueet kuuluvat mihinkin kieleen.

• Montrealissa ollut

Ja oli tienviitatkin vain ranskaksi, mutta ehkä se oli vaan kyseinen osa kaupunkia.

• Canadienne
        Montrealissa ollut kirjoitti:

Ja oli tienviitatkin vain ranskaksi, mutta ehkä se oli vaan kyseinen osa kaupunkia.

Tienviitat on vaan ranskaks, ja joissain osissa ihmiset puhuu mielellää vaan ranskaa, mutta itse olen kyllä aina saanut palvelua Englanniks, jos vaan haluan. Parina kertana en jaksanu korjata myyjää ni hoidin ostosten teon (erittän alkeellisella perus) ranskalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      132
      4365
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      40
      3291
    3. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2443
    4. KÄVELYTREFFIT ?

Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      228
      1584
    5. Ei me olla sielunkumppaneita

jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      23
      1543
    6. Mies pelkää mahdollista raskautta

Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      217
      1145
    7. Ihana M nainen

Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      71
      1083
    8. Kiikkustuoli

Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      158
      1079
    9. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      23
      1063
    10. En elä täällä vaan oikeassa elämässä

Jos ihmissuhde kaatuu siihen, mitä täällä palstalla kuvitellaan ja väännetään, silloin ongelma ei ole minussa vaan luott
      Ikävä
      127
      812
    Aihe