Montreal ja kielipolitiikka

gretzg

Pärjääkö Montrealissa hyvin englannilla, vai onko meininki niin kuin esim. Pariisissa, että porukka lähinnä kävelee nokka pystyssä ohi, kyn yrittää englanniksi jotain udella. Onko kaupungin englanninkielinen väestö jakaantunut kaupunkiin tasaisesti, vai onko selkeästi havaittavissa missä kieliraja kulkee?

6

1098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vain

      ...kun siellä kävin muutama viikko sitten, pärjäsin hyvin englannilla. Tietääkseni Montrealissa yleensä vaaditaan hyvää englanninkielen taitoa työskennellessä yleisissä paikoissa, joten ongelmia ei pitäisi syntyä. Ainenkin itse käydessäni esimerkiksi vaatekaupoissa ja juna-asemalla, minua tervehdittiin ranskaksi mutta kun sanoin takaisin "hey!" vaihtoivat he kielen englantiin. Sitten jos päättää lähteä Montréalin ulkopuolelle, niin kuulema englannilla ei oikein pärjää.

      • tahtois taas Kanadaan

        Kyllä pärjää. Pikkuveljeni oli joukkueensa kanssa pelaamassa lätkää Kanadassa ja asui 15- vuotiaana viikon Montrealilaisessa perheessä. Kaikki puhuivat erittäin hyvää englantia, myös muissa perheissä. Joten jos tavallisissa perheissäkin englanti sujuu, niin kyllä se sujuu silloin palveluammateissakin. Ja kuten edellä jo mainittiin, niin kun sinua tervehditään ranskaksi, huuda takaisin englanniksi hello. Seuraava kysymys lieneekin sinulle onkin: mistä päin tulet? Ja kun sanot että olet Suomesta, saat vastaukseksi Wow ja ihailua. Ainakin mulle kävi niin, ja itse olen useamminkin matkustellut Kanadassa.


      • Canadienne
        tahtois taas Kanadaan kirjoitti:

        Kyllä pärjää. Pikkuveljeni oli joukkueensa kanssa pelaamassa lätkää Kanadassa ja asui 15- vuotiaana viikon Montrealilaisessa perheessä. Kaikki puhuivat erittäin hyvää englantia, myös muissa perheissä. Joten jos tavallisissa perheissäkin englanti sujuu, niin kyllä se sujuu silloin palveluammateissakin. Ja kuten edellä jo mainittiin, niin kun sinua tervehditään ranskaksi, huuda takaisin englanniksi hello. Seuraava kysymys lieneekin sinulle onkin: mistä päin tulet? Ja kun sanot että olet Suomesta, saat vastaukseksi Wow ja ihailua. Ainakin mulle kävi niin, ja itse olen useamminkin matkustellut Kanadassa.

        Mä tapasin yhen Suomi-fanin, oli ottanu itellee "taiteilija"-nimeksee Suomalaisen nimen Kalevalasta =D no sitte ku yhteiset tutut esitteli mut sille ja sano et oon Suomesta ni poitsu meni hiljaseks =P ei sitte ollu kai kuvitellu koskaan tapaavansa Suomalaista tms.

        Ja muutenki siel aina saa kuulla just tota wow ja paaaljon ihailua.

        On se Montréal vaan niiiiin ihana kaupunki


    • Canadienne

      Pärjää mainiosti Englannilla, sekä Montréalissa että muissa Québecin kaupungeissa. Kaupoissa tosiaan aina tervehditään Ranskaksi, mutta vaihtavat Englantiin jos et Ranskaa ymmärrä. Vain kerran on osunut kohdalle myyjä joka ei oikeen Englantia osannut, mutta silti saatiin mitä tilattiin. Jakautunut melko tasasesti, vaikkakin toinen puoli on pääasiassa Englanninkielistä ja toinen Ranskan. Wikipediasta löytää tietoa että mitkä alueet kuuluvat mihinkin kieleen.

      • Montrealissa ollut

        Ja oli tienviitatkin vain ranskaksi, mutta ehkä se oli vaan kyseinen osa kaupunkia.


      • Canadienne
        Montrealissa ollut kirjoitti:

        Ja oli tienviitatkin vain ranskaksi, mutta ehkä se oli vaan kyseinen osa kaupunkia.

        Tienviitat on vaan ranskaks, ja joissain osissa ihmiset puhuu mielellää vaan ranskaa, mutta itse olen kyllä aina saanut palvelua Englanniks, jos vaan haluan. Parina kertana en jaksanu korjata myyjää ni hoidin ostosten teon (erittän alkeellisella perus) ranskalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1305
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      73
      861
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      787
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe