Montreal ja kielipolitiikka

gretzg

Pärjääkö Montrealissa hyvin englannilla, vai onko meininki niin kuin esim. Pariisissa, että porukka lähinnä kävelee nokka pystyssä ohi, kyn yrittää englanniksi jotain udella. Onko kaupungin englanninkielinen väestö jakaantunut kaupunkiin tasaisesti, vai onko selkeästi havaittavissa missä kieliraja kulkee?

6

1300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vain

...kun siellä kävin muutama viikko sitten, pärjäsin hyvin englannilla. Tietääkseni Montrealissa yleensä vaaditaan hyvää englanninkielen taitoa työskennellessä yleisissä paikoissa, joten ongelmia ei pitäisi syntyä. Ainenkin itse käydessäni esimerkiksi vaatekaupoissa ja juna-asemalla, minua tervehdittiin ranskaksi mutta kun sanoin takaisin "hey!" vaihtoivat he kielen englantiin. Sitten jos päättää lähteä Montréalin ulkopuolelle, niin kuulema englannilla ei oikein pärjää.

• tahtois taas Kanadaan

Kyllä pärjää. Pikkuveljeni oli joukkueensa kanssa pelaamassa lätkää Kanadassa ja asui 15- vuotiaana viikon Montrealilaisessa perheessä. Kaikki puhuivat erittäin hyvää englantia, myös muissa perheissä. Joten jos tavallisissa perheissäkin englanti sujuu, niin kyllä se sujuu silloin palveluammateissakin. Ja kuten edellä jo mainittiin, niin kun sinua tervehditään ranskaksi, huuda takaisin englanniksi hello. Seuraava kysymys lieneekin sinulle onkin: mistä päin tulet? Ja kun sanot että olet Suomesta, saat vastaukseksi Wow ja ihailua. Ainakin mulle kävi niin, ja itse olen useamminkin matkustellut Kanadassa.

• Canadienne
        tahtois taas Kanadaan kirjoitti:

Kyllä pärjää. Pikkuveljeni oli joukkueensa kanssa pelaamassa lätkää Kanadassa ja asui 15- vuotiaana viikon Montrealilaisessa perheessä. Kaikki puhuivat erittäin hyvää englantia, myös muissa perheissä. Joten jos tavallisissa perheissäkin englanti sujuu, niin kyllä se sujuu silloin palveluammateissakin. Ja kuten edellä jo mainittiin, niin kun sinua tervehditään ranskaksi, huuda takaisin englanniksi hello. Seuraava kysymys lieneekin sinulle onkin: mistä päin tulet? Ja kun sanot että olet Suomesta, saat vastaukseksi Wow ja ihailua. Ainakin mulle kävi niin, ja itse olen useamminkin matkustellut Kanadassa.

Mä tapasin yhen Suomi-fanin, oli ottanu itellee "taiteilija"-nimeksee Suomalaisen nimen Kalevalasta =D no sitte ku yhteiset tutut esitteli mut sille ja sano et oon Suomesta ni poitsu meni hiljaseks =P ei sitte ollu kai kuvitellu koskaan tapaavansa Suomalaista tms.

Ja muutenki siel aina saa kuulla just tota wow ja paaaljon ihailua.

On se Montréal vaan niiiiin ihana kaupunki

• Canadienne

Pärjää mainiosti Englannilla, sekä Montréalissa että muissa Québecin kaupungeissa. Kaupoissa tosiaan aina tervehditään Ranskaksi, mutta vaihtavat Englantiin jos et Ranskaa ymmärrä. Vain kerran on osunut kohdalle myyjä joka ei oikeen Englantia osannut, mutta silti saatiin mitä tilattiin. Jakautunut melko tasasesti, vaikkakin toinen puoli on pääasiassa Englanninkielistä ja toinen Ranskan. Wikipediasta löytää tietoa että mitkä alueet kuuluvat mihinkin kieleen.

• Montrealissa ollut

Ja oli tienviitatkin vain ranskaksi, mutta ehkä se oli vaan kyseinen osa kaupunkia.

• Canadienne
        Montrealissa ollut kirjoitti:

Ja oli tienviitatkin vain ranskaksi, mutta ehkä se oli vaan kyseinen osa kaupunkia.

Tienviitat on vaan ranskaks, ja joissain osissa ihmiset puhuu mielellää vaan ranskaa, mutta itse olen kyllä aina saanut palvelua Englanniks, jos vaan haluan. Parina kertana en jaksanu korjata myyjää ni hoidin ostosten teon (erittän alkeellisella perus) ranskalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      70
      3560
    2. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      3533
    3. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3322
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      53
      2779
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      32
      2036
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      30
      1962
    7. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      42
      1704
    8. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1676
    9. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      96
      1635
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1400
    Aihe