Varvas puudutetaan

Minä vain

Onko kenenkään varvasta puudutettu? Pelkään piikkejä ihan älyttömästi ja mietin että mihinkä tuo piikki mahdetaan tällä kertaa tökätä?
Kyseessä siis varpaankynnen kavennus

38

23029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kavennettu kynsi

      Minulle tehtiin sama operaatio tuossa viime vuoden syyskuussa. Oikeasta pottuvarpaasta kavennettiin molemmat sivut ja vasemmasta toinen. Puudutuspiikit laitetaan tuohon varpaan nivelen (jossa tuo "ryppy") ja kynnen juuren väliin. Saitkohan mitään tolkkua....Mulle laitettiin kaksi piikkiä per varvas ja poikittain laittoi ne.

    • kokija...

      En halua pelotella... multa irtosi tapaturmaisesti ukkovarpaan kynsi, ja keskivarpaan kynsi 99%:sti. Mutta en uskaltanut itse keskivarpaan kynttä ottaa pois, ja se oli jäänyt kiinni teippeihin (verenvuodon tyrehdyttämiseksi laitetut).

      Kun menin poistattamaan kynttä, puuduttivat sen varpaan eka koska ei tiedetty kuinka tiukkaan kynsi oli vielä kiinni. Lähes elämäni karmein kokemus (mut useita kertoaja leikattu mm.) oli tuo varpaan puudutus. Jos olisin sen tiennyt, olisin antanut luvan poistaa teipit ja kynnet puudutuksetta. Niin järkyttävää se oli...

      • mars

        Viime tiistaina leikattiin ukkovarvas ja piti poistaa kynsi. Puudutus oli ns. johtopuudutus, eli aloitti varpaan tyvestä siirtyen kohti kärkeä. Joka piikki tuntui ja lähempänä tulehtunutta aluetta myös sattui vähän. Hengissä kuitenkin selvisin. Nyt on varvas pirun kipeä. Ja kysyisinkin, jos joku tietää, että kuinka kauan kestää, kun saa edes kengän jalkaan ja pääsee lenkille ??


      • tuo puudutus
        mars kirjoitti:

        Viime tiistaina leikattiin ukkovarvas ja piti poistaa kynsi. Puudutus oli ns. johtopuudutus, eli aloitti varpaan tyvestä siirtyen kohti kärkeä. Joka piikki tuntui ja lähempänä tulehtunutta aluetta myös sattui vähän. Hengissä kuitenkin selvisin. Nyt on varvas pirun kipeä. Ja kysyisinkin, jos joku tietää, että kuinka kauan kestää, kun saa edes kengän jalkaan ja pääsee lenkille ??

        Mulla on kolme kertaa kavennettu isovarpaan kynnen aihetta. Pelkäsin ihan kauheasti, mutta joka kerta mennyt oikein hyvin. Yhdellä kerralla varvas oli antibioottikuurista huolimatta niin tulehtunut, että puudutus ei meinannut tehota, ja lääkäri ehti jo vetää yhden viillon niin että varvas ei ollut kokonaan puutunut. Monta piikkiä ne sai tökätä, mutta ei sitä tunne kun ensimmäinen piikki on jo ehtinyt vaikuttaa hiukan. Tavallisen kengän olen saanu tungettua jalkaan yleensä noin viikon kuluttua. Mutta ei lenkille kyllä pääse vielä kuin parin viikon päästä. Koko kynnen poistovoi kestää kauemmin kipeenä, kun se kynnen alta paljastunut iho on herkkää. Suosittelen jalkakylpyjä betadinen kera heti vain kun tikit on poistettu.


      • Jopi Jalkapuoli
        tuo puudutus kirjoitti:

        Mulla on kolme kertaa kavennettu isovarpaan kynnen aihetta. Pelkäsin ihan kauheasti, mutta joka kerta mennyt oikein hyvin. Yhdellä kerralla varvas oli antibioottikuurista huolimatta niin tulehtunut, että puudutus ei meinannut tehota, ja lääkäri ehti jo vetää yhden viillon niin että varvas ei ollut kokonaan puutunut. Monta piikkiä ne sai tökätä, mutta ei sitä tunne kun ensimmäinen piikki on jo ehtinyt vaikuttaa hiukan. Tavallisen kengän olen saanu tungettua jalkaan yleensä noin viikon kuluttua. Mutta ei lenkille kyllä pääse vielä kuin parin viikon päästä. Koko kynnen poistovoi kestää kauemmin kipeenä, kun se kynnen alta paljastunut iho on herkkää. Suosittelen jalkakylpyjä betadinen kera heti vain kun tikit on poistettu.

        Eihän kynnen kavennuksen takia laiteta tikkejä joten paranee pian. Kerran kavennettu ja nyt menen uudestaan kun aina kasvaa takaisin ylileveänä isovarpaan kynsi ja kynsivalli tulehtuu pahasti. Kyllä se puudutus tuntuu ensin vähän mutta sitten toiset piikit ei tunnu ja leikkauksesta ei tiedä mitään. Suihkutusta vaan heti kun on lupa ja pian paranee. Rohkeana vaan lääkäriin jos on kipeä varvas. Ei kannata kärsiä kauan sellaista kipua kun kertakirpaisulla saa paremman olon.


      • uyyryihj
        Jopi Jalkapuoli kirjoitti:

        Eihän kynnen kavennuksen takia laiteta tikkejä joten paranee pian. Kerran kavennettu ja nyt menen uudestaan kun aina kasvaa takaisin ylileveänä isovarpaan kynsi ja kynsivalli tulehtuu pahasti. Kyllä se puudutus tuntuu ensin vähän mutta sitten toiset piikit ei tunnu ja leikkauksesta ei tiedä mitään. Suihkutusta vaan heti kun on lupa ja pian paranee. Rohkeana vaan lääkäriin jos on kipeä varvas. Ei kannata kärsiä kauan sellaista kipua kun kertakirpaisulla saa paremman olon.

        Tulin juuri isovarpaan kynnenpoistosta, eihän se puudutuspiikki niin ihana ollut
        mutten todellakaan sanoisi elämäni kamalimmaksi kokemukseksi, vaikken kummosia
        ole kokenutkaan.
        T. 16-vuotias tyttö :)


      • susku165
        uyyryihj kirjoitti:

        Tulin juuri isovarpaan kynnenpoistosta, eihän se puudutuspiikki niin ihana ollut
        mutten todellakaan sanoisi elämäni kamalimmaksi kokemukseksi, vaikken kummosia
        ole kokenutkaan.
        T. 16-vuotias tyttö :)

        Voi sua..vietiinkö koko kynsi vai vaan viipale? Mä sain kolme puudutuspiikkiä, koko kynsi meni ja kaksi tikkiä perään. Ei ollut kivaa. Mikä sun kynnessä oli vikana? Mulla kasvoi sisään ja sen alla oli joku ihme rakkula, joka puhkaistiin (oli ihan vaaraton).


    • #777

      Jep, kokemusta myös täällä. Kerran on kavennettu vasemman isovarpaan kynttä. Puuduttivat koko varpaan, yksi piikki kummankin puolen juureen. Sattui aika lailla, kun varpaan juuressa ei liiemmin ole ylimääräistä tilaa, ja oli vielä tulehtunut. Tulehduksen ansiosta ei sitten puudunut kertakäsittelyllä, vaan joutuivat pistämään lisää kamaa sinne pariin kertaan.
      Kun saivat tunnottomaksi, meni loppuhomma sujuvasti. Ottivat kynnen reunasta kaistaleen pois ja raapivat leikatun alueen kohdalta jollain töksöttimellä että lakkaisi pukkaamasta kynttä. Ei ollut edes kovin kipeä puudutuksen haihduttua ja paranikin hyvin.

      Muutaman vuoden se kynsi olikin aloillaan, mutta aloitti kasvun taas sitten. Mutta jännästi ei yhtenäisenä, vaan niin että kavennuksen alueelta kasvaa erillistä kaistaletta. Ei kuitenkaan aiheuta juurikaan ongelmia. Siinähän kasvaa.
      Muutamaan kertaan sekin on tosin onnistunut kasvamaan kynsivallin sisään, tulehtumaan ja mätimään. Onneksi sen saa longoteltua ja kaiveltua esiin ja kuntoon ihan kotioloissa betadinen avustuksella. Saattaisivathan ne tuon riekaleen kasvukohdan käsitellä uudestaankin jos kävisi lääkärissä näyttämässä, mutta ei taida viitsiä.

    • apua apua

      Minä sain ensin vain yhden piikin, sitten kun ei riittänyt, laittoi toisen. Silti poistaminen sattui hirveästi. Lääkäri oli bulgarialainen, ehkä siellä ei ole niin nöpönuukaa...

    • Kynsivalli

      Mulla on "operoitu" isovarpaat kaksi kertaa. Ekalla kerralla (kavennusleikkaus) puudutettiin kahdella piikillä isovarpaan tyveen. Lääkärin "ronkkiminen" nipisteli tästä huolimatta, mutta itse piikit ei ollut läheskään niin kivuliaat kun olin kuvitellut, oikein helpottunut olo oli kuin ei tuntunut niin pahalta.

      Seuraavalla kerralla poistettiin molemmista isovarpaista kynnet kokonaan kun kavennusleikkaus ei ollut auttanut ja oltiin samassa tilanteessa. Vanhempi mieslääkäri oikein runttasi varmaan isoimmalla mahdollisella neulalla (tai siltä ainakin tuntui) kolme pistoa per varpaan tyvi. Sattui niin paljon että kyyneleetkin tirahti ja tämän jälkeen en ole uskaltanut mennä lääkäriin näyttämään varpaita vaikka onkin pahasti tulehtuneet jo pitkän aikaa. Neulakammosta tuli ihan älytön tuon takia...

      Varpaat tulehtuivat uusiksi kun kynnet kasvoivat täyteen mittaansa. Pitkän aikaa myöhemmin toinen puoli varpaasta, johon tehtiin aikoinaan kavennusleikkaus, parani itsestään pahasta tulehduksesta huolimatta.

      Tänään sitten uusiksi.. kolmas kerta toden sanoo, tosin tuskin tällä kertaa vielä mitään toimenpiteitä tekee.

      Yhteensä 5 kertaa käynyt lääkärissä, kahdella ekalla kerralla määräsi vaan antibioottikuurin ilman mitään toimenpiteitä, eipä mitään auttanut. Oispa kiva päästä tästä eroon kun äkkiä laskettuna kärsinyt kynsivallintulehduksista 12 vuotta eli hieman reilu puolet elämästä.

    • ei ollu paha

      ääää, mulla on kynsivallin tulehdus jo toista kertaa samassa kohdassa ja lääkäri sanoi että kynsi pitäisi leikata aivan juuresta asti. en tiedä kuinka iso operaatio on kyseessä viimeksi leikkasivat vain puolet kynnestä. Eikä ollut tuo puudutus kauhean traumaattinen vaikka hetken pistikin ilkeästi. isot vaavit ne täällä itkee kun muka sattu ;) tuntui vain hassulta heti sen jälkeen -tuntui kuin joku pitelisi varpaasta kiinni ja pyörittelisi sitä :D

    • tympääntynyt

      ittellä leikattin just syksyllä ihan juureen asti ja käsiteltiin niin että ei pitäisi enää uusiutua mutta taashan se alkoi vaivaamaan ja pitäis varmaan taas leikata. on se kyllä kiva jos tästä tulee ihan jokavuotinen vaiva

      • usein leikelty

        Mulla on myös 6 kertaa operoitu ukkovarpaan kynnet. Sisäsivut kasvaa ja tulehtuu aina uudelleen, noin 6kk välein leikkuuseen..
        Nyt viime kerralla fenolia käytettiin kolminkertainen määrä ja aika, lupasi ettei enää tän jälkeen...aika näyttää.
        Ekan operoinnin yhteydessä laitettiin tikkejä varpaan kynnen läpi, tähän älkää suostuko, toipuminen ja lopputulos fiasko.
        On se kumma, kun joku kerta puudutus sattuu niin helv..... ja sitten toisinaan ei juurikaan. Kerron aina kyllä jo etukäteen lääkärille huonoista kokemuksista, jotta tekee parhaansa puuduttaessa. Tsemppiä kaikille asian samasta ongelmasta kärsiville!!!


    • Varvasvarvasvarvas

      Ei se satu, etenkin jos on yhtään lihaa luiden välissä. Itseltäni operoi kerran varpaan nuori naislääkäri joka käytti väärää injektio ruiskua ja pisti luuhun se kyllä sattui ja nivel turposi.

    • Paitsiettä

      Puudutuksessa ei voi käyttää väärää injektioruiskua, on aivan sama minkälaisella ruiskulla puudutusaineen kudokseen tuuttaa. =D Sen sijaan neula voi olla eri paksuinen/pituinen, eikä tähänkään mitään selvää sääntöä ole, eri lääkärit voi puudutella vähän erilaisilla neuloilla.

      • 5 kerta

        Puudutuksen kipu määräytyy paljon ruiskun tyhjenemis nopeudesta. Nestepaine aiheuttaa kipua. Pyytäkää rauhallista ruiskutusta.... itsellä kavennettu isovarpaan kynsi ja aina fenoloitu kunnolla. Juuresta aina alkanut kasvaa ky sitikkua ihon alla ja nyt 5 kerralla jyrsittiin luun pintaa jotta tuota juurta ei yksinkertaisesti enää olisi. Eli jos ei kerta fenolointi tapa juurta niin kysykää purijan käyttöä juuren/ luun poistoon...

        Terveisin 5 kerta todensanoo.


    • höpöhöpö98

      Kaikki liioittelevat tuon kivun, kyllä ne puudutus piikit tuntuu, mutta ei niitä kannata pelätä. Niiden jälkeen tuntuu painetta jalassa, mutta kun puutuu niin ei enää mitään.

    • gestaponkäsittely

      Vanha ketju mut lisätään karu tarina.
      Virheellisesti kynsisieneksi diagnosoitu aiheutti vasemman jalan
      varpaankynsien poiston kertakäsittelyllä.Varpaat oli tulehtuneet pahasti
      ja eivät tämän takia puutuneet.isoon varpaaseen pantiin viitisen piikkiä
      ja heilutettaessa lotina oikeasti kuului. No puutuihan ne lopulta ja
      katselin operaatiota ,tulipa havaittua että kynsi on melkein kolme
      kertaa niin pitkä kuin näkyvä osa.Lääkärillä hiki valui pitkin naamaa
      ja tämä sanoi että oletpa lujahermoinen äijä kunkatselet veristä
      operaatiota pyörtymättä.Kaikki loppuu aikanaan ja lekuri sanoi
      et sairaslomaa näin pienestä ei sitten saa.Sanoinpa et on oikeesti seisomatyö mut eipä auttanut. Seuraavana aamuna kun nousin sängystä
      niin kaaduin koska varpailla ei lattiasta voinut jännittään vastaan
      eteenpäin kaatuessa.kolme päivää piti sitten makailla.

    • Ukkovarvas

      Itse olin juuri varpaankynnen kavennuksessa. Lääkäri oli kuulemma tehnyt niitä useita kymmeniä, eikä koskaan ole alkanut vaivaamaan uusiksi hänen käsittelynsä jälkeen. Puudutus sattui, mutta ei niin paljon kuin kuvittelin. Sattuminen riippuu lääkäristä ja hänen toimintavoistaan sekä omasta tilanteesta. Joskus puudutetaan useammasta kohtaa, minulla nyt kahdesta (varpaan juuresta molemmilta puolilta). Kyllähän mä kiljuin, mutta sen kestää kyllä - ja olen erittäin kivunarka. Joten reiippaasti vaan käsittelyyn. Toiset laittavat tikkejä, toiset eivät... toiset sahaavat kynnen pois, toiset taas leikkaavat. Tosin siitä ei tiedä mitään, kun varvas on puutunut. Jos varvas taas ei ole puutunut, niin siitä pitää ilmoittaa lääkärille. Hän voi laittaa uudelleen puudutusta ja odottaa hetken. Kyllä se varvas siitä puutuu.
      Tsemppiä kaikille... itselläni jää nähtäväksi, miten tuo varvas tuosta tokkeentuu.

    • Kummaatouhua

      Karmivaa tekstiä jalkahoitajan lukea!
      Miksi ihmeessä ette mene osaavalle jalkahoitajalle? Sieltä saatte avun ja ei tarvitse leikata!!!

    • justOlin

      Kävin just. Puudutus ei tunnu juuri miltään, pelkkä pisto. Yhteensä neljä piikkiä laittoi ( pyysin johtopuudutteen jälkeen itse lisää, koska tuntui vähän kipua). Toimenpide on inhottava mutta ei kivulias. Nopeasti ohi. Nyt makoilen jalka ylhäällä ja napsin buranaa. Hyvä fiilis kun varvas päässee nyt paranemaan!

      Sinne vaan rohkeasti!

    • justOlin

      Ja jalkahoitajalle tiedoksi että olin käynyt alkuun jalkojenhoitajalla (sairaanhoitaja) joka hoiti kyllä, mutta ohjasi lopulta lääkärille, koska vaiva vaan paheni.

    • hddfhdf

      Multa on poistettu isovarpaan kynsi pari kertaa ja se poistetaan aina jatkossa parin vuoden välein, koska kasvaa vinoon eikä asialle voi tehdä mitään. Puudutuspiikkejä tulee muutama varpaanväliin. Jos tuo on jollekin elämän hirvein kokemus, aika vähällä on päässyt. Mutta sörkityllä jalalla ei voi pariin päivään astua sen jälkeen, kun puudutus katoaa, vaikka ne antaa ainakin 1000 mg:n särkylääkereseptin. Eli joku mukaan operaatioon, yksin ei oikein pääse takas apteekin kautta ja ilman niitä särkylääkkeitä et haluu silloin olla. Muista haavanhoito-ohjeet muuten tulee pulmia

    • htjutrur

      Miten te saatanan surkimukset valitatte että joku puudutus sattuu. Kysykää kipukroonikoilta, mitä kipu on, kun ette itse tiedä.

    • sijais_puudutus

      Ei ne mitään piikkejä käytä. Varpaat paikallispuudutetaan vasaralla nasauttamalla. Ei siis siihen itse varpaaseen, vaan esim polveen. Se saa ajatuksesi tyystin pois siitä varpaastasi, etkä tunne koko operaatiosta mitään. polvesi on kyllä pari viikkoa pirun kipeä.

    • Polven_alapuolelta_ehkä

      Varpaasi saatetaan joutua amputoimaan, mutta mitäpp ei kauneuden takia kärsisi.

    • Jaahasssss

      15min sitten tulin kotiin kynnenkavennuksesta.
      Itse toimenpide ei tuntunut missään mutta puudutuspiikit nipisti sen verran että pari kyyneltä purskahti :D
      Puuduttivat tosta varpaan juuresta,yks piikki kummallekkin puolelle.
      Laittoivat sitte kumilenkin varpaan ympärille ettei verta tulis nii paljon, sitte katkasivat kynnen ottivat pois irtopalasen ja polttivat verisuonet kiinni 😊 en tuntenut mitään.
      Vähän pelottaa että minkäköhänlaiset kivut tulee ku tosiaan vielä puutunut toi varvas.
      T. 16 v tyttö

    • Anonyymi

      Eilen puuduutettiin ja kesken puudutuksen lääkeaine purskahti jaloille, kuulema huonosti kiinnilaitettu neula. Sitten taas uudestaan ja toisella keralla onnistui ja nyt aika pahan näköinen koko poistetun kynnen alue/ vierestä.

    • Anonyymi

      Kuinka pitkään teillä tihkui kudosnestettä tuo kohta josta kynsi poistettiin? Haavanhoito-ohjeissa rasvasidettä pidetään 7-9 pv. Mitä jos se edelleen märkii vaikka poistosta olisi jo 9 päivää kulunut..? Sittenkö vaan siitä huolimatta ei enää laita siteitä..?

      • Anonyymi

        Tällee myöhässä vastaa massa mutta ei sitä kannata pitää ku 3-4pv ja sit ei laita mitään siihen, antaa sen "ottaa happea"


    • Anonyymi

      Mulla sattui puudutus ihan s*atanasti. Oon ottanut monta lävistystä elämäni aikana ja yksikään niistä ei ollut mitään tuohon kipuun verrattuna. Hammaslääkärissäkin puudutus sattuu jonkin verran, mutta tämä kipu oli moninkertainen siihen verrattuna. Tuntui kipua myös itse toimenpiteestä, mutta lievempää se oli kuin puudutuksen laitto, joten en halunnut enää lisää puudutusta. Toimenpiteen jälkeen puolet jalkapöydästä oli turvonnut ja todella kipeä ja on vielä parin viikon jälkeekin vähän, itse kynsi ei ollut kovin kipeä.

    • Anonyymi

      Oikean jalan isovarpaan kynnen sisäpuoli kasvaa jatkuvasti ihon sisään ja käyn 1-2 kertaa vuodessa kaventamassa.Pääasiassa puudutus on pistetty isovarpaan päälle joka ei juuri satu ja kynsi on leikattu ja kynnen juureen on sivelty fenolia.
      Kerran lomalla ollessani kävin eri lääkärillä joka laittoi puuduutuspiikin varpaan molemmille sivuille joka oli kyllä
      tosi kivulias kokemus.

    • Anonyymi

      4 kiilaekskiisiota läpikäyneenö ajattelin kans kommentoida omia kokemuksia.

      Vasen isovarvas tehtiin kunnallisella, huonoilla välineillä, kynsi kasvo oudosti takas paksumpana mutta ei ole kuitenkaan enää vaiva uusiutunut. Ollut vuosia ok.

      Oikea isovarvas sitten toinen juttu. Juuri takana kolmas operaatio. Eli kynnen osapoisto ja fenolia juureen. Hieman myös kynsivallia muotoiltu uudelleen. Toivottavasti tällä kertaa ei uusiudu.

      Operaatiosta sen verran et omalla kohdalla ne puudutuspiikit ei juurikaan tuntunu, pari nipistystä ja that's it. Aina laitettu varpaan sivuihin. Tällä kolmannella kerralla oli eka kerta ku piti lisätä puudutetta kesken operaation. Eli siinä vaihees ku alkoi työntää saksia kynnen alle ja pari kertaa leikkas ja työnsi syvemmälle niin pisti oikeen kunnolla. Mut lisää puudutetta ja homma jatkui mutkitta.

      3 tikkiä kynnen läpi. Parantuminen yleensä ollu melko nopeeta. Viikon verran jalka koholla. 5 pvää alkuperäset siteet paikoillaan jonka jälkeen pesu ja uudet siteet ja rasvataitos. Tikkien poisto 10pvän jälkeen. Kuukaudessa yleensä voinu kävellä ja juosta ihan normaalisti.

      Todella turhauttava vaiva. Toivottavasti tämä viimeisin operaatio auttaa. Kirurgi sanoi ainakin tehneensä nyt ihan viimesenpäälle huolelllisesti ja varmistellen ettei varmana uusiudu. Mut se nähdään puolen vuoden päästä. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille :)

    • Anonyymi

      1.8 poistettiin oikean jalan peukalo kynsi ja lääkäri laittoi 2 puudutus piikkiä varpaan sivuun eikä sattunut .

    • Anonyymi

      Kurjaa,kun kommentit negaa lähes kaikki. Kipukroonikolle teki toki kutaa pottuvarpaan puudutuspiikit,mut ne vei tunnon ja seurasin tp.n alusta loppuun 18.8.2023. Just negan takia en juurikaan lukenut etukäteen juttuja. Ollaan yksilöitä kaikki,itelle esim.ei sovi kipulääkkeet juurikaan. Haluan luottaa,että osapoisto paranee ok. On pelkkää paskaa ja tuskaa elämä muutenkin. Tsemppiä kaikille. Täällä ikuinen pessimisti nyt taas YRITTÄÄ vaihteeks parempaan.

    • Anonyymi

      Olen itsekin tähän ketjuun eksynyt useamman kerran, niin jaan nyt oman kokemukseni myös muille vaivasta kärsiville!

      Itselläni vaiva johtuu isovarpaaseen kohdistuneesta osumasta, jonka jälkeen kynsi on kasvanut kumman kaarevana ja kynsivalliin tietty kiinni. Ensimmäiset kaksi korjausyritystä lääkärin kautta johtivat melko suoraviivaisesti kynnen osapoistoon (kiilaexcisio). Molemmilla kerroilla puudutettiin, kynnen reuna(t) poistettiin ja päälle heitettiin fenolit, jottei kynsi kasvaisi reunaan takaisin. Kuten arvata saattaa, ei auttanut, vaan kynsi kasvoi takaisin. Oikeastaan täälläkin kävi niin, että leikatusta reunasta kynsi kasvoi uudestaan omana kaistaleenaan, ja sitten eleltiin keskeltä kahtia olevan kynnen kanssa.

      Tuo kaksiosainen kynsi kasvoi kuitenkin

      • Anonyymi

        2/2

        ...kasvoi siis uudelleen valliin kiinni ja hoitoon oli taas lähtö. Kolmannella kerralla kynsi poistettiin kokonaan. Eipä siitä sen enempää kommentoitavaa, kuin että vajaa vuodessa oli tutun näköinen kynsi taas vaivaamassa. Seuraavaksi hakeuduin lääkärin sijaan jalkahoitajalle, jossa kynteen laitettiin titaanilanka ja kynsi oli oireeton sen kanssa! Tästä helpotuksesta huolimatta pelastus ei kuitenkaan löytynyt sieltä, sillä langan poistettua vaiva palasi taas takaisin (eikä sitä siinä hamaan tulevaisuuteen ollut järkeä pitää).

        No, nyt sitten vajaa 10v. tätä vaivaa takana ja viikko sitten lääkärit operoivat varpaan taas kerran. Tällä kertaa ilmaisin selkeästi, että puolestani koko varpaan voisi katkaista, jotta vaivasta päästäisiin :D Ratkaisuna lääkärin kanssa päädyttiin poistamaan kynsi ja polttamaan fenolilla koko tuon juuren niin, ettei sieltä kasvaisi enää mitään. Nyt pidetään sormia ristissä ja jännitetään, josko tässä olisi päätepiste vuosien lääkärissä ramppaamisille.

        Ja vielä lyhyesti operaatioon meneville: puudutus tosiaan on ikävä vaihe, itse kaikennäköistä kipua kokeneena jännitän kyllä tuota joka kerta. Mutta tosiaan ekojen piikkien jälkeen varvas on tunnoton ja lopusta ei sitten ole tietoakaan.

        Terv. N 25v.


    • Anonyymi

      Tulen myös jakamaan kokemuksen vanhaan ketjuun jos joku muukin tätä lukee ennen toimenpidettä kuten itse tein.
      Itselle tää tehtiin toissapäivänä. Olin kärsinyt sisäänkasvaneen kynnen vuoksi kynsivallintulehduksesta jo viime syyskuusta lähtien, kerran lähes parani antibioottivoiteella mutta nyt alkuvuodesta lähti taas kipeytymään tosi pahasti. Yritin taas ensin itsehoidolla mutta ei auttanut yhtään ja lääkärissä sain sit suun kautta antibiootit sekä saman ab-voiteen, pahin tulehdus hieman rauhoittui näillä mutta parantumaan sitä ei saanut enää muulla kun leikkauksella. Jännitti aika paljon kun olin lukenut paljon jotain kauhukokemuksia kuinka puuduttaminen on niin kivuliasta ja miten vaikea on kävellä tän jälkeen, mutta itselle tämä oli oikein positiivinen kokemus vaikka olen tosi kipuherkkä. Puudutuspiikkejä laitettiin kaksi, toinen nipisti vain ihan aavistuksen, toinen sattui jonkin verran mutta ei todellakan mitenkään sietämättömästi ja nopeasti se oli ohi. Hyvin sen kesti ja sitten varvas puutuikin ihan täysin niin että en tuntenut sekuntiakaan pienintäkään kipua itse operaation aikana. Se oli itse asiassa ihan hauska kokemus makoilla siinä ja tuntea et jotain siellä leikellään mutta kipua ei tunnu yhtään. Operaatio oli nopea, varpaaseen laitettiin sellainen paketti sideharsoa jne ja pidin sitä vuorokauden ajan, nyt vielä paljon suihkuttelua kunnes erittäminen loppuu. Puudutus vaikutti jonkin aikaa vielä niin kävelin ihan kivuitta kotiin, parin tunnin päästä alkoi särkemään mutta ei mitenkään sietämättömästi, kävely oli vähän vaikeaa mutta särkylääke vei kyllä kivun täysin ja sit ois tehny mieli liikkua enemmänkin mut maltoin lepäillä lääkärin ohjeen mukaan. Kannattaa tosiaan levätä kunnolla vähintään se leikkauspäivä ja varata särkylääkettä. Seuraavana päivänä kipukin oli jo vähäisempää ja nyt en oo enää ottanut edes särkylääkettä eikä mitään ongelmia kävelemisen kanssa, toki varmaan hetken otan vielä vähän rauhallisemmin. Nyt olo on hyvä ja helpottunut jospa tää vaiva menis nyt tällä ohi, helvetin kivulias ja rajoittanut elämää jo liian pitkään. Suosittelen kaikkia menemään operaatioon, se oli todella paljon siedettävämpää kun kärsiä kipeän tulehduksen kanssa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe