Meinasipas jäädä piilarit silmiin.. Onneksi eilen kävin ostamassa silmätippoja apteekista, joten sain kuin sainkin piilarit pois, kiitos silmätippojen!!
Olen vasta saanut piilarit ja tähän päivään asti kaikki mennyt hyvin. Mitä vielä hieman säätämistä ja opettelemista.. :)
Laitoin tänään piilarit päähän vasta aika illasta. Samalla kokeilin uusia silmätippojani (visine kertakäyttöisiä). Laitoin tipat silmiini melko pian piilareiden laittamisen jälkeen. Kävin kaupoissa ja autossa ilma oli aika kuiva. Menin saunaan ja ilma oli tottakai kostea ja kuuma pesuhuoneessa. Kun sitten noin tunnin kuluttua saunasta tulon jälkeen yritin ottaa piilarit pois, niin se sattui ja piilarit eivät lähteneet. Muistin, että olin kuullut joskus silmien kostuttamisesta, jos piilarit meinaavat kuivua. Niin sitten jouduin laittamaan silmätippoja 3-4 tippaa silmiin (max 1-2), jotta piilarit lähtivät.
Osaako joku kertoa, mistä tämä johtui?
Pelotti ottaa piilarit pois. TOistuuko tämä usein ja onko vaarallista?
Uskallanko jatkosssa kuitenkin käyttää piilareita?
Minulla on siis kertakäyttöpiilarit. Ennen ei ongelmaa ole ollut ja nytkin silmät alkoivat tuntua kuivilta vasta hiukan ennen kun otin ne pois. Kertokaa omia kokemuksia ja antakaa tietoa minulle.. Piilarit ovat olleet hyvät tähän mennessä, mutta mistä saan rohkeutta jälleen, etten lopeta käyttöä? VOiko piilari jäädä silmään niiin tiukasti, ettei se irtoa?
Piilarit tiukasti kiinni silmissä
16
6380
Vastaukset
- tippalinssi
Veikkaisin saunaa. Joskus olen jopa sellaista kuullut, että saunassa ei olisi hyvä pitää piilareita. Juurikin kuivumisen vuoksi.
Toinen syy voisi olla nuo silmätipat? Vai oliko ne siis piilareiden kanssa tarkoitettu käytettäväksi?- tippalinssi
Niin, kyllä sinä varmasti uskallat käyttää piilareita. Minulla jumittui kerran lentomatkan jälkeen piilarit silmiin. Siellä kun on todella kuiva illma ja "tuuletus" koko ajan. Muuten ei ole pahemmin ongelmia ollut.
- aloittaja
tippalinssi kirjoitti:
Niin, kyllä sinä varmasti uskallat käyttää piilareita. Minulla jumittui kerran lentomatkan jälkeen piilarit silmiin. Siellä kun on todella kuiva illma ja "tuuletus" koko ajan. Muuten ei ole pahemmin ongelmia ollut.
Kiitos! Mietin itsekin, että sauna voisi olla syy. Silmätipat on tarkoitettu käytettäväksi kaikenlaisten piilolinssien kanssa, että en usko sen johtuvan niistä. Voisiko saunan jälkeen ilman kosteuden vaihtuminen nopeasti olla syy? Oli kauhea yrittää ottaa niitä. Enpäs taida laittaa piilareita lentokoneeseen, (lähden reissuun nimittäin melko pian) vaan laitan silmälasit, vaikka en niitä tykkää käyttääkään.
Kiitos vastauksesta. Enpäs jätä piilareita enää päähän, kun menen saunaan. - vaimollani
aloittaja kirjoitti:
Kiitos! Mietin itsekin, että sauna voisi olla syy. Silmätipat on tarkoitettu käytettäväksi kaikenlaisten piilolinssien kanssa, että en usko sen johtuvan niistä. Voisiko saunan jälkeen ilman kosteuden vaihtuminen nopeasti olla syy? Oli kauhea yrittää ottaa niitä. Enpäs taida laittaa piilareita lentokoneeseen, (lähden reissuun nimittäin melko pian) vaan laitan silmälasit, vaikka en niitä tykkää käyttääkään.
Kiitos vastauksesta. Enpäs jätä piilareita enää päähän, kun menen saunaan.kuivui piilarit kiinni, kun ajoimme moottoripyörällä useita tunteja, hän siis istui kyydissä. Piilarit lähti irti tipoilla. Tuuli ilmeisesti kuivatti, vaikka oli kypäränvisiiri edessä. Nyt ei siis kannata laittaa piilareita, jos satut mennä m.pyöräilemään:).
- tippalinssi
aloittaja kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Enpäs jätä piilareita enää päähän, kun menen saunaan.Veikkaisin saunan kuumuutta, joka sitten on kuivattanut silmät/piilarit.
Minä olen kyllä käyttänyt lentokoneessa piilareita tuon pikku "onnettomuuden" jälkeenkin. Olihan siinä aika ronkkiminen silloin saada niitä pois, mutta en usko, että ne silmiin voivat jäädä. Kyllähän se yllätti, miten tiukassa ne olivat, mutta en oikeastaan pelästynyt.
Muistan, että optikko kyllä sanoi, kun piilareita hankin, että lentokoneessa ei suositella käytettävän piilareita juuri tuon kuivan ilman takia. Muistaakseni sanottiin myös, että ei kannata kauheasti itkeä ne päässä, tai ne voivat pudota silmistä X)
Mutta varmaan olet rauhallisemmalla mielellä, jos on lasit päässä. Varmaan silmillekin parempi. Hauskaa matkaa vain :) - j
vaimollani kirjoitti:
kuivui piilarit kiinni, kun ajoimme moottoripyörällä useita tunteja, hän siis istui kyydissä. Piilarit lähti irti tipoilla. Tuuli ilmeisesti kuivatti, vaikka oli kypäränvisiiri edessä. Nyt ei siis kannata laittaa piilareita, jos satut mennä m.pyöräilemään:).
Tätä ihmettelen kyllä syvästi koska itse pidän aina pyöräillessä piilareita eikä minulla ole mitään ongelmia ollut.
- on sauna.
Usean vuoden kokemuksella neuvon ottamaan piilarit päästä ennenkuin menet saunaan. Joku siinä saunassa on, vaikka ilma on kostea mutta ehkä kuumuus sitten aiheuttaa piilarien kuivumisen. Minulle on joskus käynyt sama myös pitkän kuuman suihkun jälkeen. Jos joskus on "pakko" mennä piilarit päässä saunaan, kannattaa todellakin kosteuttaa silmiä huolellisesti ennen ja jälkeen ja ottaa niitä pois vasta useamman tunnin ja monen kostutuskerran jälkeen.
Uskallat kyllä käyttää piilareita edelleenkin. Itsekin olen käyttänyt vuosia kertakäyttöisiä, ne ovat kätevät kun niitä ei tarvitse puhdistella, mutta hengittävät huonommin ja kuivuvat helpommin. Nykyään minulla on silikonilinssit, jotka eivät kuivu silmiin ja joilla voi tarvittaessa vaikka nukkua yön yli. Älä koskaan nuku kertakäyttöpiilarit päässä, älä edes päiväunia, jos sinulla on kuivat silmät! Silmätippoja humattavasti edullisempi kosteuttaja on ihan tavallinen piilolinssineste, joka on tarkoitettu pehmeille kuukausilinsseille. Osta sitä vaikkapa pieni matkapullo ja kostuttele sillä silmiä ja linssejä jos linssit tuntuvat epämukavilta, silmiin menee pölyä tai piilarit kuivuvat kiinni. Silmänkostutustipat ovat hintavia.
Sellainen neuvo vielä, että piilolinssejä ei koskaan saa repiä "väkisin" silmistä jos ne ovat kuivahtaneet kiinni. Se voi aiheuttaa vakavia vammoja sarveiskalvolle ja jopa sarveiskalvon repeämisen. Jos linssi ei lähde helposti kosteilla sormilla kokeilemalla, kostuta linssiä muutaman kerran, kunnes se irtoaa helposti. Raanavesikin välttää, jos käytät kertakäyttöisiä linssejä ja laitat ne sen jälkeen suoraan roskiin.- tippalinssi
Joo, kyllä silmistä kannattaa pitää huolta. Eli huolehtia puhtaudesta ja antaa silmille riittävästi lepopäiviä piilareista. Eikä tosiaan väkisin repiä piilareita kuivina pois, eli silmätippoja vain kehiin, niin kuin aloittaja siis oli tehnytkin.
- piilareiden käyttäjä
Olen siis hyvin hämmentynyt kaikkien vastauksista, koska itse olen käyttänyt piilareta lähes 11 vuotta, eikä vastaavia ongelmia ole ollut. Saunon mielestäni kohtuullisen paljon, minulla on moottoripyörä, jota ajaessa käytän aina piilareita, sekä lentokoneessa on aina ollut piilarit päässä. Ikinä ei ole mitään ongelmaa ollut kyseisten toimintojen kanssa..toki minullakin on joskus meinannut linssit kuivia päähän, varsinkin aikoinaan kun käytin kertakäyttöisiä piilareita ja sattuivat unohtumaan päähän, kun menin nukkumaan. Tietysti voi olla hyvin henkilökohtaista, mutta en ole ikinä ennen kuullutkaan, ettei voisi saunoa tai moottoripyöräillä piilareiden kera..
- piilaritapaus
Piilarit kuivuvat helpoiten, kun käyttäjällä on kuivat silmät. Elikä ei mikään ihme, jos jollakin ei kuivu koskaan ja toisella kuivuu jo ihan itsekseen. On myös niitä, joiden silmät ovat niin kuivat että piilarit eivät oikein tahdo sopia.
Kannattaa käyttää niitä silmätippoja, jos silmät vaikuttavat kuivuvan piilarien käytöstä. Itsellä silmä ärsyyntyi piilareista vaikka olin jo pidempään käyttänyt. Aikani pähkäiltyäni ymmärsin, että silmät ovat vaikuttaneet kuivilta. Hankittuani silmätippoja, joita laitan kun laitan piilarit ja otan pois, ei ongelmia ole ollut.
- teddy
ei hätää, laitat vain kosteuttavia tippoja ja jos se ei suju käy laserilla poistattamassa likinäköisyytesi käy kymmenessä minuutissa ja säästät summan nopeasti terveiset eräältä joka käytti piilolaseja kolmekymmentä vuotta.
- teddy
ei hätää, laitat vain kosteuttavia tippoja ja jos se ei suju käy laserilla poistattamassa likinäköisyytesi käy kymmenessä minuutissa ja säästät summan nopeasti terveiset eräältä joka käytti piilolaseja kolmekymmentä vuotta.
- Soflens daily
Mullakin kuuma suihku kuivattaa piilarit silmiin. Tippoja vaan ja liottelua, kyllä ne irtoaa. Kuiviltaan ei kannata repiä, sattuu ja voi tulla jotain vaurioita. Minulla kans silmät on aika kuivat, joten kostutustipat aamulla ennen piilarien laittoa ja pysyy kosteus koko päivän.
- minä vain....
Onko piilolinssit vaikea ottaa pois silmistä, vaikka käyttää silmätippoja? Olen kullut ties mistä, että piilarit on vaikea saada pois... Suosittelisitteko te 14 vuotiaalle piilolinssejä? olen käyttänyt n. 9 vuotta laseja, ja haluaisin niistä eroon...
Mitä jos piilarit kastuvat ollessaan silmissä? vaikeuttaako se niiden ottoa pois?
-Kiitos lämpimästi jo etukäteen! - APUAKO??
minä vain...; Piilolinsseillä ei ole ikärajaa! :D
- Anonyymi
Nykypiilarit ovat kehittyneet huimasti viimeisen viidenkin vuoden aikana. Materiaali hengittää ja pysyy kosteana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379